Hier even mijn review van de iX3. Heb hem nu zo'n 1 1/2 maand in bezit.
Besteld eind december 2025, begin juni 2026 geleverd. IX3 50.
Exterieur en design
De auto trekt veel bekijks en ik krijg regelmatig positieve reacties en duimen omhoog. Persoonlijk vind ik de nieuwe, brede neus met de doorlopende grille een stuk geslaagder dan de ontwerpen van de voorgaande modellen, al blijft design natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Tis denk ik wel wat kras en steenslaggevoelig die neus, dus ik heb hem laten wrappen. Ook de hoogglans deurstijlen in hoogglans zwart heb ik laten wrappen.
Onlangs de auto volledig in de coating gezet, Gtechniq Crystal Serum Ultra + EXo v5 voor extra bescherming.
Panoramic Vision en software
Het nieuwe Panoramic Vision, vind ik echt geweldig. Heel overzichtelijk en kan zelf makkelijk zaken wijzigen die ik wel of niet wil. Het aanbod mag nog meer... weet niet wat ik mee wil maar tis gewoon erg leuk. Wat mij het meest verbaasd is hoe logisch de bediening is. Was wat bang dat met nog meer fysieke knoppen het heel vervelend zou kunnen worden. Maar dat valt heel erg mee. ik heb de handleiding nauwelijks hoeven raadplegen. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van mijn vorige auto, een X1 (U11), waarvan ik de software tot op de laatste week omslachtig en onlogisch bleef vinden. Mis wel de fysieke knop naar de volgende track bij de volumen knop in het middenconsole. Ja ik weet het, deze zit ook op je stuur... maar met highway assist wil je niet weer je stuur aanraken

.
Daarnaast wat mij opviel is dat na de laatste updates het systeem stabieler werkt. Zo blijft Spotify nu constant doorspelen en Android Auto zet de speler niet meer ongevraagd op pauze. Wel is er onlangs een Amazon-icoontje bijgekomen waar ik niets mee kan, en de spraakassistent Alexa functioneert helaas nog niet optimaal — die voelt soms eerder als een stoorzender dan als een hulp.
Interieur
Online is er de nodige kritiek geweest op het nieuwe stuurwiel, maar mijn ervaring met het M Sport-stuur is positief. Het is functioneel, de grip is goed en de bediening op het stuur werkt prettig. Ook de M Sport-stoelen zitten erg comfortabel.
Het minimalistische dashboard bevalt goed; De gebruikte materialen zijn netjes, al is het nog even afwachten hoe mooi alles op de lange termijn blijft. De stof in mijn vorige X1 voelde wat steviger aan en leek meer op Alcantara dan wat er in de iX3 zit. Een pluspunt is wel dat er weinig hoogglans plastic is gebruikt, wat stof en vingerafdrukken scheelt.
Rijgedrag en comfort
Het rijgedrag is voor mij een verademing. De auto biedt een uitstekende balans: het onderstel is niet te hard, maar zeker ook niet te zacht. Ondanks dat de auto op grote 22-inch wielen staat, is dit een van de meest comfortabele auto's waarin ik gereden heb. Het is een groot contrast met de Mini's (ja die zijn altijd knoeper hard) die ik heb gehad en ook met de X1, die nogal behoorlijk kon bonken en stuiteren.
Verbruik en actieradius
De reden dat ik niet eerder volledig elektrisch reed, was de angst voor laadstress tijdens lange ritten en vakanties. Met deze iX3 is die zorg volledig verdwenen. Zelfs met de 22-inch wielen kom ik op een gecombineerd gemiddelde (stad, B-wegen en snelweg) van 17,1 kWh per 100 km. Dat vind ik niet verkeerd. Oke, ik ben een rustige rijder. Gek genoeg rijd ik nu nog rustiger /ontspannen in de auto, ook al heb ik het vermogen. (welllicht iets van leeftijd of zo

). In de praktijk heb ik de auto nog niet aan een snellader hoeven zetten. Mijn enige 'laadstress' op dit moment is het uitzoeken welke laadpas en aanbieder per laadpaal het voordeligst is. Kan helaas niet aan een prive laadpaal laden.
Praktische zaken en opbergruimte
Aan de 'frunk' onder de voorklep moet ik nog een beetje wennen. Ik gebruik deze ruimte nu vooral voor zaken die ik niet dagelijks nodig heb, zoals de EHBO-doos, veiligheidshesjes en de compressor. De laadkabel ligt gewoon onder de kofferbakvloer. Fijn dat deze auto een stevige hoedenplank heeft en niet zo'n wiebelende kartonnen plank of rolhoes.
Wat betreft de praktische opbergruimte in de auto laat hij wel wat steken vallen. Er is geen specifiek vak voor een zonnebril en het handschoenenkastje is erg aan de krappe kant. Daarnaast vind ik het onbegrijpelijk dat er achterin geen 12V-aansluiting zit voor een elektrische koelbox, wat je bij een reisauto wel zou verwachten.
Rijassistenten
De Highway Assistant functioneert uitstekend en geeft veel rust op de snelweg. De City Assistant en de mogelijkheid om de auto via de smartphone in te parkeren ontbreken op dit moment nog; hopelijk brengt een toekomstige software-update hier snel verandering in. Een kritische kanttekening: wanneer je snel van rijbaan wisselt om uit te wijken voor een 'idioot' voorligger(2 keer gebeurd helaas) , wil de auto nog wel eens abrupt tegensturen als je op dat moment je knipperlicht niet hebt gebruikt. Dat is een moment waarop het systeem wat te indringend ingrijpt.
Hifi/audiokwaliteit
Als audiofiel — thuis heb ik wat leuks hifi spul staan — ben ik kritisch op geluidskwaliteit. Tijdens een eerdere rit met een demo-auto vond ik de Harman Kardon-set 'oké' klinken. Dat was ook niet zo moeilijk want de HK installatie in de X1, was niet om naar huis te schrijven. (zelfs na een versterker-upgrade bleef dat matig klinken).
Maar nu ik de iX3 langer rijd, merk ik dat ik de Harman Kardon-set steeds beter vind gaan klinken. Je oren hebben ook wat tijd nodig om aan te passen aan het geluid. De dynamiek en het bereik zijn prima in orde. Op fora zoals Motor-Talk gaat het gerucht dat BMW tijdens de productie het vermogen stiekem heeft opgeschroefd van 360 naar 430 watt. Of die bron nu volledig betrouwbaar is weet ik niet, maar de set klinkt in ieder geval boven verwachting goed. Als ik naar de Duitse configurator ga, staat daar bij HK ook 430 watt ipv 360 in NL. Door geen under the seat subs te gebruiken (die nooit echt heel laag kunnen) is de keuze in de kofferbak de betere. Het laag is laag en subtiel. Maar het is zeker geen boombox 😜. Maar ook dit is natuurlijk allemaal erg persoonlijk.
Minpunten en afwerking
Hoewel de algehele indruk erg positief is, zijn er een aantal duidelijke minpunten en bezuinigingen die opvallen:
-Krasgevoeligheid: Bepaalde kunststof materialen in het interieur zijn helaas behoorlijk krasgevoelig. (deurgreep, onderkant dash en deuren)
-Geen handgrepen: Er zijn zowel voor- als achterin geen handgrepen aan het plafond gemonteerd.
-geen 12 volt aansluiting in de kofferbak
-Losklikkend stoel paneel: Het kunststof paneel aan de zijkant van de stoelen klikt regelmatig los. Dit blijkt een bekend probleem te zijn en gezien op diverse fora. Er is vanuit de dealer nog geen permanente oplossing voor, dus ik ga binnenkort zelf kijken of ik dit steviger kan bevestigen.
Verder ben ik 'nog' bespaard gebleven van kwaaltjes die ik eerder gelezen heb.