Het grote BMW iX3 neue klasse 2026 NA5 topic

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste
Acties:

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:39
Hoewel we op een BMW iX3 forum zitten, moet toch even kwijt: snap niet dat iemand überhaupt een Chinese auto als alternatief ziet. Het ging eerder over restwaarde verschil tussen een M uitvoering of basismodel. Bij een Chinese auto volstrekte onzekerheid over restwaarde. Ze lanceren ongeveer elke maand een nieuw merk, dus welke er over een jaar of vijf over zijn is maar de vraag. Volgens mij is het ook gewoon strategie om de waarde van merknamen in het algemeen om zeep te helpen, mede door enkele roemrijke namen uit het verleden overgenomen te hebben, bijvoorbeeld MG. Door de iX3/i3 heb ik wel weer vertrouwen gekregen in de toekomst van BMW, maar of Volkswagen/Audi en de Stellantis merken het op de middellange termijn gaan redden vind ik maar zeer de vraag. En elke aankoop van een Chinese auto helpt het faillissement van een Europees merk weer een stapje dichterbij. En laatste punt ook nog: krijgen we ooit ruzie met de Chinezen: een Chinese auto is makkelijk onklaar te maken op afstand. Kortom, ik probeer mijn omgeving vooral te beïnvloeden geen Chinese auto te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door EV_Eric op 23-07-2026 22:49 ]

• Grondje
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:11
Weleens nagedacht over hoeveel spullen je in huis hebt die uit China komen. By the way jij denkt dat er geen chinese onderdelen in een bmw zitten?😂

• EV_Eric
Grondje schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:29:
Weleens nagedacht over hoeveel spullen je in huis hebt die uit China komen. By the way jij denkt dat er geen chinese onderdelen in een bmw zitten?😂
Ja, denk ik zeker over na en nee, ik weet dat veel onderdelen direct of indirect uit China komen. Maar dat is nog steeds geen reden om niet te proberen te voorkomen Chinees te kopen als er een goed alternatief is. Dat een toekomst met mindere europese merken (een hele industrie en toeleveringsindustrie met bijbehorende werkgelegenheid die op het spel staat) mogelijk onvermijdelijk is, betekent niet dat je er niet alles aan mag doen om nadelen ervan uit te stellen. Maar laten we het vanaf nu maar weer alleen over de ix3 hebben...

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:29

mdeiman

Project 45 -> iX3

Miesjh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:42:
[Afbeelding]

Helaas is de linker nier overleden. Krijg constant meldingen.

[Afbeelding]
Het begint wel op te tellen helaas de problemen die er zijn met de iX3. Maar ik blijf toch positief.

Het kan ook niet echt anders dan dat er kinderziektes zijn in de hardware en software met vrijwel een compleet nieuwe auto. Het was en is te verwachten.

100% van tevoren alles testen blijft onmogelijk. Hopelijk blijft het bij issues die niet de veiligheid in het geding brengen.

Shit happens.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
EV_Eric schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:44:
Hoewel we op een BMW iX3 forum zitten, moet toch even kwijt: snap niet dat iemand überhaupt een Chinese auto als alternatief ziet. Het ging eerder over restwaarde verschil tussen een M uitvoering of basismodel. Bij een Chinese auto volstrekte onzekerheid over restwaarde. Ze lanceren ongeveer elke maand een nieuw merk, dus welke er over een jaar of vijf over zijn is maar de vraag. Volgens mij is het ook gewoon strategie om de waarde van merknamen in het algemeen om zeep te helpen, mede door enkele roemrijke namen uit het verleden overgenomen te hebben, bijvoorbeeld MG. Door de iX3/i3 heb ik wel weer vertrouwen gekregen in de toekomst van BMW, maar of Volkswagen/Audi en de Stellantis merken het op de middellange termijn gaan redden vind ik maar zeer de vraag. En elke aankoop van een Chinese auto helpt het faillissement van een Europees merk weer een stapje dichterbij. En laatste punt ook nog: krijgen we ooit ruzie met de Chinezen: een Chinese auto is makkelijk onklaar te maken op afstand. Kortom, ik probeer mijn omgeving vooral te beïnvloeden geen Chinese auto te kopen.
In de eerste helft had je me nog, maar noem het Chinees of noem het Koreaans of wie weet ooit Braziliaans of Congolees voor mijn part, als er nieuwe merken komen die het de gevestigde orde lastig maken, dan betekent het dat de gevestigde orde simpelweg beter z'n best moet doen. Want sprake van zelfbehagen is er wel degelijk bij bepaalde gevestigde merken. Als een Europees merk failliet gaat door een Chinees merk, waardoor komt dat dan? Want niemand verplicht jou of mij om een bepaald merk te kiezen. De een kiest puur met de portemonnee, maar dat geldt ook bij menig Dacia rijder, de ander kiest voor rijplezier zoals bij BMW of Porsche bijvoorbeeld, maar als het zo is dat het gras bij de buren daadwerkelijker groener is, dan moet je iets aan je eigen gras doen op de eerste plaats. Uiteindelijk is elk automerk een kapitalistisch bedrijf met winstoogmerk, niet meer en niet minder.

Begrijp me niet verkeerd, het zou op z'n zachtst gezegd zonde zijn als merken als BMW en Porsche zouden verdwijnen, wat met die laatste ook niet eens zoveel gescheeld heeft in de recente geschiedenis, de Cayenne was de redding namelijk. Maar een bestaanrecht heb je niet, dat verdien je.

BMW maakt inderdaad een extreem goede zet met de Neue Klasse als geheel, maar wat VW doet met de hele ID-reeks is behoorlijk twijfelachtig. Het is geen troep, maar het is allemaal uitsmeren cq verdunnen van een bestaand recept waarvan de basis al niet enthousiasmeerde.

Maar wat je roept over makkelijker onklaar te maken op afstand slaat echt nergens op. Datzelfde wordt door sommigen ook geroepen over Tesla met een mentaal instabiele CEO en zo nodig nog onvoorspelbaardere president, maar is uiteindelijk de grootst mogelijke onzin, want zij willen geld verdienen en dat doe je niet door auto's onklaar te maken, ook zij zijn op zoek naar consumentenvertrouwen en je ziet wat er kan gebeuren om dat te schaden. Ja feitelijk kan het met wel met elke moderne auto, ook een BMW, Toyota of Peugeot. Misschien als er een WWIII uitbreekt dat zoiets daadwerkelijk zou kunnen gebeuren, als politiek drukmiddel of als wraak, maar in de huidige realiteit is toch echt veel te ver gezocht om je druk over te maken. Restwaarde heb je wel gelijk in.

En ik denk dat mijn persoonlijke zoektocht ook eentje van veel mensen is: toch even gluren bij de buren en het is erg interessant, maar inderdaad is de basis zoals ik al zei bij de gevestigde orde nog altijd het beste. Zelf kom ik van 4 Lexussen af voordat ik elektrisch ging rijden en nog altijd staan die mijlenver bovenaan als het gaat om isolatie, rust, comfort, etc. Ik heb ooit eens met collega's onze auto's onderling vergeleken. Ik met mijn 2016 (!!) Lexus IS 300h als enige privérijder van het trio, de anderen een 2019 Tesla Model 3 en 2021 BMW iX3 en mijn auto was by far de stilste met amper windgeruis en geen bandengeluid wat de auto in kwam, daar waren de collega's ook van onder de indruk en dat als hybride vs elektrisch. En ook lag die het meest als een blok op de snelweg, stuurvast en stabiel rechtuit, iX3 was windgevoelig in zowel rechtuit stabiliteit als windgeruis, Model 3 was algemeen erg luidruchtig. Maar ja, zoals ik al zei: soms is het gras bij de buren groener en ben ik dus ook verder gaan kijken. Op EV gebied moest je sowieso tot eerder dit jaar absoluut niet bij Lexus zijn, dat was om te huilen, de huidige (vernieuwde!) RZ 350e is nog best ok, sowieso behoorlijk zuinig en daardoor is de niet al te grote accu nog prima, alleen het snelladen houdt gewoon niet over en daardoor is het een perfecte auto voor eigen land, maar een heel stuk minder voor op vakantie. Als je dan ziet wat je voor 10-12k meer bij de iX3 Neue Klasse krijgt, dat is op dat gebied innovatie en daarom staat overall deze bij mij ook op nr. 1 ondanks dat hij echt niet kan tippen aan de afwerking, luxe, stilte en het comfort van de RZ. Vrijwel even grote auto's, totaal andere visie op wat een auto/EV anno 2026 moet zijn.

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:44
mdeiman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 00:27:
Het begint wel op te tellen helaas de problemen die er zijn met de iX3. Maar ik blijf toch positief.

Het kan ook niet echt anders dan dat er kinderziektes zijn in de hardware en software met vrijwel een compleet nieuwe auto. Het was en is te verwachten.
Wat telt is hoe de dealer/BMW hiermee omgaat.

Mijn tweedejaars i3 (2015) heeft best wat defecten en kinderziektes die niet onder garantie vielen en vallen. De eerstejaars i3 (2014) had echt serieuze kinderziektes zoals afbrekende motorsteunen en in de carrosserie vallende achterraampjes die dan wel onder garantie vielen maar die maken dat ik nooit een eerstejaars van welk merk dan ook zou kopen.

Mijn zevendejaars i3 (2020) is nagenoeg perfect. Het heeft gewoon tijd nodig.

• EV_Eric
ookhoi schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 07:53:
[...]

Wat telt is hoe de dealer/BMW hiermee omgaat.

Mijn tweedejaars i3 (2015) heeft best wat defecten en kinderziektes die niet onder garantie vielen en vallen. De eerstejaars i3 (2014) had echt serieuze kinderziektes zoals afbrekende motorsteunen en in de carrosserie vallende achterraampjes die dan wel onder garantie vielen maar die maken dat ik nooit een eerstejaars van welk merk dan ook zou kopen.

Mijn zevendejaars i3 (2020) is nagenoeg perfect. Het heeft gewoon tijd nodig.
Helemaal mee eens. Ik hoop dat bij mij een half jaar ook genoeg is voor het al oplossen van een deel van de onvermijdelijke kinderziektes. Maar zo niet, allesbepalend hoe de dealer (en fabrikant/importeur) daar vervolgens mee omgaat. Bij Audi was dat bij de Q4 een drama, zeker bij het eerste modeljaar.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Afgelopen week een bestelling geplaatst voor een iX3 40. Ik was een beetje "verpest" door de proefrit met de 50, maar de combinatie van kortere levertijd op de 40 en dat deze in de bijtelling wat aantrekkelijker is heeft de keuze makkelijk gemaakt. Die paar keer per jaar dat ik écht lange ritten ga maken moet ik maar een bak koffie extra drinken onderweg ;).

Productieslot is tweede week van oktober, iemand enig idee wat ik dan kan verwachten qua 'ophalen bij de dealer'? Links en rechts lees ik dat dat nog zeker wel een week of 4 á 6 kan duren vanaf productieslot datum. Dat zou eind november of begin december zijn? En hoe hebben jullie de 'linkjes' wat betreft statustracking?

[ Voor 4% gewijzigd door Razr op 24-07-2026 10:04 ]

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:46
bij mij was t minder dan 3 weken, tss productie slot ( start ) en ophaling.

geen linkjes zelf ( Belgie ) gewoon dealer ff gemaild telkens

• Tutter
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:43
Balen man! Snel afspraak maken en hopen dat je even “snel” tussendoor kan..
Miesjh schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:42:
[Afbeelding]

Helaas is de linker nier overleden. Krijg constant meldingen.

[Afbeelding]

• Tutter
Vergeet niet dat de Chinese autofabrikanten flink worden gesteund door de Chinese overheid wat zorgt voor een ongelijk speelveld.

Ik ben het eens met het idee zoveel mogelijk de Europese markt te steunen, maar denk wel dat de manier van denken en doen door o.a. de gerenommeerde Europese autofabrikanten, drastisch veranderd dient te worden.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 00:45:
[...]

In de eerste helft had je me nog, maar noem het Chinees of noem het Koreaans of wie weet ooit Braziliaans of Congolees voor mijn part, als er nieuwe merken komen die het de gevestigde orde lastig maken, dan betekent het dat de gevestigde orde simpelweg beter z'n best moet doen. Want sprake van zelfbehagen is er wel degelijk bij bepaalde gevestigde merken. Als een Europees merk failliet gaat door een Chinees merk, waardoor komt dat dan? Want niemand verplicht jou of mij om een bepaald merk te kiezen. De een kiest puur met de portemonnee, maar dat geldt ook bij menig Dacia rijder, de ander kiest voor rijplezier zoals bij BMW of Porsche bijvoorbeeld, maar als het zo is dat het gras bij de buren daadwerkelijker groener is, dan moet je iets aan je eigen gras doen op de eerste plaats. Uiteindelijk is elk automerk een kapitalistisch bedrijf met winstoogmerk, niet meer en niet minder.

Begrijp me niet verkeerd, het zou op z'n zachtst gezegd zonde zijn als merken als BMW en Porsche zouden verdwijnen, wat met die laatste ook niet eens zoveel gescheeld heeft in de recente geschiedenis, de Cayenne was de redding namelijk. Maar een bestaanrecht heb je niet, dat verdien je.

BMW maakt inderdaad een extreem goede zet met de Neue Klasse als geheel, maar wat VW doet met de hele ID-reeks is behoorlijk twijfelachtig. Het is geen troep, maar het is allemaal uitsmeren cq verdunnen van een bestaand recept waarvan de basis al niet enthousiasmeerde.

Maar wat je roept over makkelijker onklaar te maken op afstand slaat echt nergens op. Datzelfde wordt door sommigen ook geroepen over Tesla met een mentaal instabiele CEO en zo nodig nog onvoorspelbaardere president, maar is uiteindelijk de grootst mogelijke onzin, want zij willen geld verdienen en dat doe je niet door auto's onklaar te maken, ook zij zijn op zoek naar consumentenvertrouwen en je ziet wat er kan gebeuren om dat te schaden. Ja feitelijk kan het met wel met elke moderne auto, ook een BMW, Toyota of Peugeot. Misschien als er een WWIII uitbreekt dat zoiets daadwerkelijk zou kunnen gebeuren, als politiek drukmiddel of als wraak, maar in de huidige realiteit is toch echt veel te ver gezocht om je druk over te maken. Restwaarde heb je wel gelijk in.

En ik denk dat mijn persoonlijke zoektocht ook eentje van veel mensen is: toch even gluren bij de buren en het is erg interessant, maar inderdaad is de basis zoals ik al zei bij de gevestigde orde nog altijd het beste. Zelf kom ik van 4 Lexussen af voordat ik elektrisch ging rijden en nog altijd staan die mijlenver bovenaan als het gaat om isolatie, rust, comfort, etc. Ik heb ooit eens met collega's onze auto's onderling vergeleken. Ik met mijn 2016 (!!) Lexus IS 300h als enige privérijder van het trio, de anderen een 2019 Tesla Model 3 en 2021 BMW iX3 en mijn auto was by far de stilste met amper windgeruis en geen bandengeluid wat de auto in kwam, daar waren de collega's ook van onder de indruk en dat als hybride vs elektrisch. En ook lag die het meest als een blok op de snelweg, stuurvast en stabiel rechtuit, iX3 was windgevoelig in zowel rechtuit stabiliteit als windgeruis, Model 3 was algemeen erg luidruchtig. Maar ja, zoals ik al zei: soms is het gras bij de buren groener en ben ik dus ook verder gaan kijken. Op EV gebied moest je sowieso tot eerder dit jaar absoluut niet bij Lexus zijn, dat was om te huilen, de huidige (vernieuwde!) RZ 350e is nog best ok, sowieso behoorlijk zuinig en daardoor is de niet al te grote accu nog prima, alleen het snelladen houdt gewoon niet over en daardoor is het een perfecte auto voor eigen land, maar een heel stuk minder voor op vakantie. Als je dan ziet wat je voor 10-12k meer bij de iX3 Neue Klasse krijgt, dat is op dat gebied innovatie en daarom staat overall deze bij mij ook op nr. 1 ondanks dat hij echt niet kan tippen aan de afwerking, luxe, stilte en het comfort van de RZ. Vrijwel even grote auto's, totaal andere visie op wat een auto/EV anno 2026 moet zijn.

• kstja0
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:32
(jarig!)
Hier even mijn review van de iX3. Heb hem nu zo'n 1 1/2 maand in bezit.

Besteld eind december 2025, begin juni 2026 geleverd. IX3 50.

Exterieur en design

​De auto trekt veel bekijks en ik krijg regelmatig positieve reacties en duimen omhoog. Persoonlijk vind ik de nieuwe, brede neus met de doorlopende grille een stuk geslaagder dan de ontwerpen van de voorgaande modellen, al blijft design natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Tis denk ik wel wat kras en steenslaggevoelig die neus, dus ik heb hem laten wrappen. Ook de hoogglans deurstijlen in hoogglans zwart heb ik laten wrappen.

Onlangs de auto volledig in de coating gezet, Gtechniq Crystal Serum Ultra + EXo v5 voor extra bescherming.

​Panoramic Vision en software

​Het nieuwe Panoramic Vision, vind ik echt geweldig. Heel overzichtelijk en kan zelf makkelijk zaken wijzigen die ik wel of niet wil. Het aanbod mag nog meer... weet niet wat ik mee wil maar tis gewoon erg leuk. Wat mij het meest verbaasd is hoe logisch de bediening is. Was wat bang dat met nog meer fysieke knoppen het heel vervelend zou kunnen worden. Maar dat valt heel erg mee. ik heb de handleiding nauwelijks hoeven raadplegen. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van mijn vorige auto, een X1 (U11), waarvan ik de software tot op de laatste week omslachtig en onlogisch bleef vinden. Mis wel de fysieke knop naar de volgende track bij de volumen knop in het middenconsole. Ja ik weet het, deze zit ook op je stuur... maar met highway assist wil je niet weer je stuur aanraken :) .

Daarnaast wat mij opviel is dat na de laatste updates het systeem stabieler werkt. Zo blijft Spotify nu constant doorspelen en Android Auto zet de speler niet meer ongevraagd op pauze. Wel is er onlangs een Amazon-icoontje bijgekomen waar ik niets mee kan, en de spraakassistent Alexa functioneert helaas nog niet optimaal — die voelt soms eerder als een stoorzender dan als een hulp.

​Interieur

​Online is er de nodige kritiek geweest op het nieuwe stuurwiel, maar mijn ervaring met het M Sport-stuur is positief. Het is functioneel, de grip is goed en de bediening op het stuur werkt prettig. Ook de M Sport-stoelen zitten erg comfortabel.

​Het minimalistische dashboard bevalt goed; De gebruikte materialen zijn netjes, al is het nog even afwachten hoe mooi alles op de lange termijn blijft. De stof in mijn vorige X1 voelde wat steviger aan en leek meer op Alcantara dan wat er in de iX3 zit. Een pluspunt is wel dat er weinig hoogglans plastic is gebruikt, wat stof en vingerafdrukken scheelt.

​Rijgedrag en comfort

​Het rijgedrag is voor mij een verademing. De auto biedt een uitstekende balans: het onderstel is niet te hard, maar zeker ook niet te zacht. Ondanks dat de auto op grote 22-inch wielen staat, is dit een van de meest comfortabele auto's waarin ik gereden heb. Het is een groot contrast met de Mini's (ja die zijn altijd knoeper hard) die ik heb gehad en ook met de X1, die nogal behoorlijk kon bonken en stuiteren.

Verbruik en actieradius

​De reden dat ik niet eerder volledig elektrisch reed, was de angst voor laadstress tijdens lange ritten en vakanties. Met deze iX3 is die zorg volledig verdwenen. Zelfs met de 22-inch wielen kom ik op een gecombineerd gemiddelde (stad, B-wegen en snelweg) van 17,1 kWh per 100 km. Dat vind ik niet verkeerd. Oke, ik ben een rustige rijder. Gek genoeg rijd ik nu nog rustiger /ontspannen in de auto, ook al heb ik het vermogen. (welllicht iets van leeftijd of zo :)). In de praktijk heb ik de auto nog niet aan een snellader hoeven zetten. Mijn enige 'laadstress' op dit moment is het uitzoeken welke laadpas en aanbieder per laadpaal het voordeligst is. Kan helaas niet aan een prive laadpaal laden.

​Praktische zaken en opbergruimte

​Aan de 'frunk' onder de voorklep moet ik nog een beetje wennen. Ik gebruik deze ruimte nu vooral voor zaken die ik niet dagelijks nodig heb, zoals de EHBO-doos, veiligheidshesjes en de compressor. De laadkabel ligt gewoon onder de kofferbakvloer. Fijn dat deze auto een stevige hoedenplank heeft en niet zo'n wiebelende kartonnen plank of rolhoes.

​Wat betreft de praktische opbergruimte in de auto laat hij wel wat steken vallen. Er is geen specifiek vak voor een zonnebril en het handschoenenkastje is erg aan de krappe kant. Daarnaast vind ik het onbegrijpelijk dat er achterin geen 12V-aansluiting zit voor een elektrische koelbox, wat je bij een reisauto wel zou verwachten.

​Rijassistenten

​De Highway Assistant functioneert uitstekend en geeft veel rust op de snelweg. De City Assistant en de mogelijkheid om de auto via de smartphone in te parkeren ontbreken op dit moment nog; hopelijk brengt een toekomstige software-update hier snel verandering in. Een kritische kanttekening: wanneer je snel van rijbaan wisselt om uit te wijken voor een 'idioot' voorligger(2 keer gebeurd helaas) , wil de auto nog wel eens abrupt tegensturen als je op dat moment je knipperlicht niet hebt gebruikt. Dat is een moment waarop het systeem wat te indringend ingrijpt.

Hifi/audiokwaliteit

​Als audiofiel — thuis heb ik wat leuks hifi spul staan — ben ik kritisch op geluidskwaliteit. Tijdens een eerdere rit met een demo-auto vond ik de Harman Kardon-set 'oké' klinken. Dat was ook niet zo moeilijk want de HK installatie in de X1, was niet om naar huis te schrijven. (zelfs na een versterker-upgrade bleef dat matig klinken).

​Maar nu ik de iX3 langer rijd, merk ik dat ik de Harman Kardon-set steeds beter vind gaan klinken. Je oren hebben ook wat tijd nodig om aan te passen aan het geluid. De dynamiek en het bereik zijn prima in orde. Op fora zoals Motor-Talk gaat het gerucht dat BMW tijdens de productie het vermogen stiekem heeft opgeschroefd van 360 naar 430 watt. Of die bron nu volledig betrouwbaar is weet ik niet, maar de set klinkt in ieder geval boven verwachting goed. Als ik naar de Duitse configurator ga, staat daar bij HK ook 430 watt ipv 360 in NL. Door geen under the seat subs te gebruiken (die nooit echt heel laag kunnen) is de keuze in de kofferbak de betere. Het laag is laag en subtiel. Maar het is zeker geen boombox 😜. Maar ook dit is natuurlijk allemaal erg persoonlijk.

​Minpunten en afwerking

​Hoewel de algehele indruk erg positief is, zijn er een aantal duidelijke minpunten en bezuinigingen die opvallen:

-​Krasgevoeligheid: Bepaalde kunststof materialen in het interieur zijn helaas behoorlijk krasgevoelig. (deurgreep, onderkant dash en deuren)
-​Geen handgrepen: Er zijn zowel voor- als achterin geen handgrepen aan het plafond gemonteerd.
-geen 12 volt aansluiting in de kofferbak
-​Losklikkend stoel paneel: Het kunststof paneel aan de zijkant van de stoelen klikt regelmatig los. Dit blijkt een bekend probleem te zijn en gezien op diverse fora. Er is vanuit de dealer nog geen permanente oplossing voor, dus ik ga binnenkort zelf kijken of ik dit steviger kan bevestigen.

Verder ben ik 'nog' bespaard gebleven van kwaaltjes die ik eerder gelezen heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/os0MVdTBea26VFJRXgQ84v9jKXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82P1a3BElvYgfW5HNmZcY5si.jpg?f=fotoalbum_large

• FabiRaket
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26
Mooie kleur dat rood.

Vraag aan de huidige bezitters (om de levertijd te doden): kan iemand de lengte opmeten van het ventilatiekanaal onder de bestuurders- (of passagiers)stoel bij de voeten? In mijn huidige X3 g01 heb ik een daarop rooster geplakt, zie foto, en wil graag weten of ik een nieuwe moet bestellen (op AliExpres). Mocht iemand als alternatief een 3D model weten om te printen, let me know!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2SUBQ2yKv_-N7XjcuZNglCqJZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POMu2TAImYV0x110hF9qUPJs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tpGRlyqOJamU0gWjAbfxLZWpb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJWws8t856l1iKHN51IBwCW0.jpg?f=fotoalbum_tile

Alles van Apple

• Tutter
Ik kan je (nog) niet helpen, maar mag ik weten waarom je dit rooster monteert?
FabiRaket schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:13:
Mooie kleur dat rood.

Vraag aan de huidige bezitters (om de levertijd te doden): kan iemand de lengte opmeten van het ventilatiekanaal onder de bestuurders- (of passagiers)stoel bij de voeten? In mijn huidige X3 g01 heb ik een daarop rooster geplakt, zie foto, en wil graag weten of ik een nieuwe moet bestellen (op AliExpres). Mocht iemand als alternatief een 3D model weten om te printen, let me know!
[Afbeelding][Afbeelding]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
FabiRaket schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:13:
Mooie kleur dat rood.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ehm, ben je je ervan bewust dat dat zelfgemaakte rooster een veel grotere luchtweerstand heeft dan het origineel? Ik schat dat de flow tot minder dan 10% wordt gereduceerd. Het luchtdoorlatende oppervlak is al enorm veel kleiner dan het origineel, en dan komt alle stromingsweerstand van die scherpe randen er nog bij....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• FabiRaket
Tutter schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:34:
Ik kan je (nog) niet helpen, maar mag ik weten waarom je dit rooster monteert?

[...]
Kinderen….Het voorkomt dat er iets in het ventilatiekanaal komt en daar rammelt. Eén keer gehad en dat was ellendig om eruit te krijgen.

Alles van Apple

• FabiRaket
Andrehj schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:23:
[...]

Ehm, ben je je ervan bewust dat dat zelfgemaakte rooster een veel grotere luchtweerstand heeft dan het origineel? Ik schat dat de flow tot minder dan 10% wordt gereduceerd. Het luchtdoorlatende oppervlak is al enorm veel kleiner dan het origineel, en dan komt alle stromingsweerstand van die scherpe randen er nog bij....
Niet van bewust, maar kan het kwaad? De andere kanalen (lichaamshoogte) kan je bij de g01 handmatig dichtdraaien zodat je ook weerstand hebt. De roosters hebben er 8 jaar zonder problemen opgezeten.

Alles van Apple

• Tutter
Ah, ik ga er ook mee aan de slag dan :-)
Niets is erger (vind ik) dan rammels in een auto :-/

Misschien is grofmazig muggen-hor- gaas een idee(?)
FabiRaket schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:45:
[...]

Kinderen….Het voorkomt dat er iets in het ventilatiekanaal komt en daar rammelt. Eén keer gehad en dat was ellendig om eruit te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tutter op 24-07-2026 18:53 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
FabiRaket schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:48:
Niet van bewust, maar kan het kwaad? De andere kanalen (lichaamshoogte) kan je bij de g01 handmatig dichtdraaien zodat je ook weerstand hebt. De roosters hebben er 8 jaar zonder problemen opgezeten.
Nee, dat kan geen kwaad, maar het wordt achterin wel een stuk minder warm op deze manier.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Kan ik ook gepland laden in zin van plug de laadkabel in en ik wil dat de auto om 11.00 uur bijvoorbeeld 100% vol is?

Ik zie wel dat je een begin- en een eindtijd op kunt geven, en klimaat op een vertrektijd op temp is.

Shit happens.

• ookhoi
mdeiman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:50:
Kan ik ook gepland laden in zin van plug de laadkabel in en ik wil dat de auto om 11.00 uur bijvoorbeeld 100% vol is?

Ik zie wel dat je een begin- en een eindtijd op kunt geven, en klimaat op een vertrektijd op temp is.
In de (oude) i3 begint de auto binnen het ingestelde gunstig-tarief-window met laden om rond (iets voor) de vertrektijd 100% vol te zitten. Neem aan dat dit nu nog zo werkt.

• rolelael
kstja0 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:33:
Hier even mijn review van de iX3. Heb hem nu zo'n 1 1/2 maand in bezit.

Besteld eind december 2025, begin juni 2026 geleverd. IX3 50.

Exterieur en design

​De auto trekt veel bekijks en ik krijg regelmatig positieve reacties en duimen omhoog. Persoonlijk vind ik de nieuwe, brede neus met de doorlopende grille een stuk geslaagder dan de ontwerpen van de voorgaande modellen, al blijft design natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Tis denk ik wel wat kras en steenslaggevoelig die neus, dus ik heb hem laten wrappen. Ook de hoogglans deurstijlen in hoogglans zwart heb ik laten wrappen.

Onlangs de auto volledig in de coating gezet, Gtechniq Crystal Serum Ultra + EXo v5 voor extra bescherming.

​Panoramic Vision en software

​Het nieuwe Panoramic Vision, vind ik echt geweldig. Heel overzichtelijk en kan zelf makkelijk zaken wijzigen die ik wel of niet wil. Het aanbod mag nog meer... weet niet wat ik mee wil maar tis gewoon erg leuk. Wat mij het meest verbaasd is hoe logisch de bediening is. Was wat bang dat met nog meer fysieke knoppen het heel vervelend zou kunnen worden. Maar dat valt heel erg mee. ik heb de handleiding nauwelijks hoeven raadplegen. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van mijn vorige auto, een X1 (U11), waarvan ik de software tot op de laatste week omslachtig en onlogisch bleef vinden. Mis wel de fysieke knop naar de volgende track bij de volumen knop in het middenconsole. Ja ik weet het, deze zit ook op je stuur... maar met highway assist wil je niet weer je stuur aanraken :) .

Daarnaast wat mij opviel is dat na de laatste updates het systeem stabieler werkt. Zo blijft Spotify nu constant doorspelen en Android Auto zet de speler niet meer ongevraagd op pauze. Wel is er onlangs een Amazon-icoontje bijgekomen waar ik niets mee kan, en de spraakassistent Alexa functioneert helaas nog niet optimaal — die voelt soms eerder als een stoorzender dan als een hulp.

​Interieur

​Online is er de nodige kritiek geweest op het nieuwe stuurwiel, maar mijn ervaring met het M Sport-stuur is positief. Het is functioneel, de grip is goed en de bediening op het stuur werkt prettig. Ook de M Sport-stoelen zitten erg comfortabel.

​Het minimalistische dashboard bevalt goed; De gebruikte materialen zijn netjes, al is het nog even afwachten hoe mooi alles op de lange termijn blijft. De stof in mijn vorige X1 voelde wat steviger aan en leek meer op Alcantara dan wat er in de iX3 zit. Een pluspunt is wel dat er weinig hoogglans plastic is gebruikt, wat stof en vingerafdrukken scheelt.

​Rijgedrag en comfort

​Het rijgedrag is voor mij een verademing. De auto biedt een uitstekende balans: het onderstel is niet te hard, maar zeker ook niet te zacht. Ondanks dat de auto op grote 22-inch wielen staat, is dit een van de meest comfortabele auto's waarin ik gereden heb. Het is een groot contrast met de Mini's (ja die zijn altijd knoeper hard) die ik heb gehad en ook met de X1, die nogal behoorlijk kon bonken en stuiteren.

Verbruik en actieradius

​De reden dat ik niet eerder volledig elektrisch reed, was de angst voor laadstress tijdens lange ritten en vakanties. Met deze iX3 is die zorg volledig verdwenen. Zelfs met de 22-inch wielen kom ik op een gecombineerd gemiddelde (stad, B-wegen en snelweg) van 17,1 kWh per 100 km. Dat vind ik niet verkeerd. Oke, ik ben een rustige rijder. Gek genoeg rijd ik nu nog rustiger /ontspannen in de auto, ook al heb ik het vermogen. (welllicht iets van leeftijd of zo :)). In de praktijk heb ik de auto nog niet aan een snellader hoeven zetten. Mijn enige 'laadstress' op dit moment is het uitzoeken welke laadpas en aanbieder per laadpaal het voordeligst is. Kan helaas niet aan een prive laadpaal laden.

​Praktische zaken en opbergruimte

​Aan de 'frunk' onder de voorklep moet ik nog een beetje wennen. Ik gebruik deze ruimte nu vooral voor zaken die ik niet dagelijks nodig heb, zoals de EHBO-doos, veiligheidshesjes en de compressor. De laadkabel ligt gewoon onder de kofferbakvloer. Fijn dat deze auto een stevige hoedenplank heeft en niet zo'n wiebelende kartonnen plank of rolhoes.

​Wat betreft de praktische opbergruimte in de auto laat hij wel wat steken vallen. Er is geen specifiek vak voor een zonnebril en het handschoenenkastje is erg aan de krappe kant. Daarnaast vind ik het onbegrijpelijk dat er achterin geen 12V-aansluiting zit voor een elektrische koelbox, wat je bij een reisauto wel zou verwachten.

​Rijassistenten

​De Highway Assistant functioneert uitstekend en geeft veel rust op de snelweg. De City Assistant en de mogelijkheid om de auto via de smartphone in te parkeren ontbreken op dit moment nog; hopelijk brengt een toekomstige software-update hier snel verandering in. Een kritische kanttekening: wanneer je snel van rijbaan wisselt om uit te wijken voor een 'idioot' voorligger(2 keer gebeurd helaas) , wil de auto nog wel eens abrupt tegensturen als je op dat moment je knipperlicht niet hebt gebruikt. Dat is een moment waarop het systeem wat te indringend ingrijpt.

Hifi/audiokwaliteit

​Als audiofiel — thuis heb ik wat leuks hifi spul staan — ben ik kritisch op geluidskwaliteit. Tijdens een eerdere rit met een demo-auto vond ik de Harman Kardon-set 'oké' klinken. Dat was ook niet zo moeilijk want de HK installatie in de X1, was niet om naar huis te schrijven. (zelfs na een versterker-upgrade bleef dat matig klinken).

​Maar nu ik de iX3 langer rijd, merk ik dat ik de Harman Kardon-set steeds beter vind gaan klinken. Je oren hebben ook wat tijd nodig om aan te passen aan het geluid. De dynamiek en het bereik zijn prima in orde. Op fora zoals Motor-Talk gaat het gerucht dat BMW tijdens de productie het vermogen stiekem heeft opgeschroefd van 360 naar 430 watt. Of die bron nu volledig betrouwbaar is weet ik niet, maar de set klinkt in ieder geval boven verwachting goed. Als ik naar de Duitse configurator ga, staat daar bij HK ook 430 watt ipv 360 in NL. Door geen under the seat subs te gebruiken (die nooit echt heel laag kunnen) is de keuze in de kofferbak de betere. Het laag is laag en subtiel. Maar het is zeker geen boombox 😜. Maar ook dit is natuurlijk allemaal erg persoonlijk.

​Minpunten en afwerking

​Hoewel de algehele indruk erg positief is, zijn er een aantal duidelijke minpunten en bezuinigingen die opvallen:

-​Krasgevoeligheid: Bepaalde kunststof materialen in het interieur zijn helaas behoorlijk krasgevoelig. (deurgreep, onderkant dash en deuren)
-​Geen handgrepen: Er zijn zowel voor- als achterin geen handgrepen aan het plafond gemonteerd.
-geen 12 volt aansluiting in de kofferbak
-​Losklikkend stoel paneel: Het kunststof paneel aan de zijkant van de stoelen klikt regelmatig los. Dit blijkt een bekend probleem te zijn en gezien op diverse fora. Er is vanuit de dealer nog geen permanente oplossing voor, dus ik ga binnenkort zelf kijken of ik dit steviger kan bevestigen.

Verder ben ik 'nog' bespaard gebleven van kwaaltjes die ik eerder gelezen heb.

[Afbeelding]
Hoe bedoel je : de city assist ontbreekt en het parkeren via de smartphone? Dat werkt toch prima en is aanwezig ( als je de optie hebt voor t parkeren dus ). Woensdag t parkeren nog getest van buiten de auto en gaat prima

• FabiRaket
FabiRaket schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 06:56:
[...]

Update: de auto zou week 35 (eind augustus) bij de dealer zijn, maar is vervroegd naar week 32 (begin augustus). Anderen met een 40 wellicht ook?
Update iX3 40: Sinds vandaag staat er ‘transport gestart’. Ook zijn meer functies in de MyBMW app ontgrendeld en kan ik de handleiding downloaden (doe voorheen foutcode 1021) aangaf.

Alles van Apple

• mailman|IA
  • Laatst online: 22:00
mdeiman schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:50:

Ik gebruik daar meestal een externe app voor zoals Jedlix en nu Frank Energie. Met de model Y werkte dat perfect. Met de iX3 tot op heden nog niet. Lijkt alsof de app de auto niet goed kan aansturen, terwijl hij wel echt gekoppeld is. Hoop dat hier nog verbetering in komt, want nu laadt hij gewoon tegen soms een heel hoog tarief

• Tutter
Ik laat mijn ix3 deels in de ppf (x-pel) wrappen. Sowieso de voorbumper, motorkap, spatborden voorzijde, spiegelkappen, A-stijl en de bovenkant van de achterbumper.
Heeft Iemand anders dat al laten doen en zijn er wellicht tips over delen welke ook zouden moeten?

• JesperA
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-09 13:46
Tutter schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:37:
Ik laat mijn ix3 deels in de ppf (x-pel) wrappen. Sowieso de voorbumper, motorkap, spatborden voorzijde, spiegelkappen, A-stijl en de bovenkant van de achterbumper.
Heeft Iemand anders dat al laten doen en zijn er wellicht tips over delen welke ook zouden moeten?
Toevallig zijn ze nu bezig met mijn auto. Ik heb ervoor gekozen om hem gewoon maar helemaal te doen.

BMW iX3 50 M Sport | Daikin Altherma 3 R LT F 6kW | Sigenergy 10kW 36kWh - 11 KW AC charger | Haier Airco 3,5kW | Aux airco 7kW

• kstja0
(jarig!)
rolelael schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:11:
[...]

Hoe bedoel je : de city assist ontbreekt en het parkeren via de smartphone? Dat werkt toch prima en is aanwezig ( als je de optie hebt voor t parkeren dus ). Woensdag t parkeren nog getest van buiten de auto en gaat prima
City assist is nu heel beperkt. Gaat hij bij groen licht weer automatisch rijden? In juli zou er een update komen mbt city assist en automated manoeuvre (die opties ontbreken ook nog) . Met de telefoon is het mij nog niet gelukt.

[ Voor 3% gewijzigd door kstja0 op 25-07-2026 11:58 ]

• kstja0
(jarig!)
Tutter schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:37:
Ik heb de voorlampen en 'gril' laten doen. Ook de hoogglans delen bij de deuren. Voor de rest van de autolak heb ik gekozen voor een keramische coating die een micro laag toevoeg. Hardere lak. Bij eventuele steenslag of krassen kan je dit meestal goed eruit polijsten of zelf behandelen.

• Tutter
Dacht ik ook, mag ik vragen wat jij bij benadering betaald?
JesperA schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:42:
[...]

Toevallig zijn ze nu bezig met mijn auto. Ik heb ervoor gekozen om hem gewoon maar helemaal te doen.

• Tutter
Ik weet niet of dit dan veel verschil maakt in prijs ten opzichte van helemaal in de ppf, zo’n coating is ook best duur als je het laat doen.
kstja0 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:54:
[...]

Ik heb de voorlampen en 'gril' laten doen. Ook de hoogglans delen bij de deuren. Voor de rest van de autolak heb ik gekozen voor een keramische coating die een micro laag toevoeg. Hardere lak. Bij eventuele steenslag of krassen kan je dit meestal goed eruit polijsten of zelf behandelen.

• kstja0
(jarig!)
Net even de auto gewassen.

• kstja0
(jarig!)
Tutter schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:16:
Ik weet niet of dit dan veel verschil maakt in prijs ten opzichte van helemaal in de ppf, zo’n coating is ook best duur als je het laat doen.

[...]
Ja klopt. Die prijzen zijn enorm hoog. Maar heb hetzelf gedaan.

• rolelael
kstja0 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:46:
[...]

City assist is nu heel beperkt. Gaat hij bij groen licht weer automatisch rijden? In juli zou er een update komen mbt city assist en automated manoeuvre (die opties ontbreken ook nog) . Met de telefoon is het mij nog niet gelukt.
Ik doe t als volgt

- traag rijden en parkeermodus aanklikken , dan vindt hij parkeerplekken

-gewoon uitstappen zonder iets aan te raken

- app openen, naar parkeren gaan en dan heb je 2 opties parkeren of manueel. Als je parkeren

Kiest, kan je t parkeervak kiezen en scherm ingedrukt houden en hij parkeert in

• kstja0
(jarig!)
rolelael schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Ik doe t als volgt

- traag rijden en parkeermodus aanklikken , dan vindt hij parkeerplekken

-gewoon uitstappen zonder iets aan te raken

- app openen, naar parkeren gaan en dan heb je 2 opties parkeren of manueel. Als je parkeren

Kiest, kan je t parkeervak kiezen en scherm ingedrukt houden en hij parkeert in
Bedankt.... Ik ga het eens zo proberen 👍

• Tutter
Dat is dan weer betaalbaar :-)
Heb je eerst (machinaal) gepolijst?

Ziet er goed uit overigens op ‘t filmpje 👍🏻
kstja0 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Ja klopt. Die prijzen zijn enorm hoog. Maar heb hetzelf gedaan.

• kstja0
(jarig!)
Tutter schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:37:
Dat is dan weer betaalbaar :-)
Heb je eerst (machinaal) gepolijst?

Ziet er goed uit overigens op ‘t filmpje 👍🏻

[...]
Ja eerst de hele auto gepolijst, maximale glans opgehaald, panel wipe en daarna aanbrengen.

• Tutter
kstja0 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:43:
[...]

Ja eerst de hele auto gepolijst, maximale glans opgehaald, panel wipe en daarna aanbrengen.
Dat dacht ik al. Dat durf ik zelf niet te doen, is ook best specialistisch werk natuurlijk:-)

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

ookhoi schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:09:
[...]

In de (oude) i3 begint de auto binnen het ingestelde gunstig-tarief-window met laden om rond (iets voor) de vertrektijd 100% vol te zitten. Neem aan dat dit nu nog zo werkt.
Helaas niet.

Shit happens.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

mailman|IA schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:47:
[...]

Ik gebruik daar meestal een externe app voor zoals Jedlix en nu Frank Energie. Met de model Y werkte dat perfect. Met de iX3 tot op heden nog niet. Lijkt alsof de app de auto niet goed kan aansturen, terwijl hij wel echt gekoppeld is. Hoop dat hier nog verbetering in komt, want nu laadt hij gewoon tegen soms een heel hoog tarief
Normaal gebruik ik de Easee app met een vanaf en eventueel een eindtijd, kijkend naar de goedkope uurtjes in de Zonneplan app.

Maar ik wou nou om 11.00 vertrekken met een volle accu zonder zelf te bepalen vanaf wanneer het laden moet starten. Ik had verwacht dat ik dat wel middels de My BMW app of in de auto kon instellen. Helaas.

Shit happens.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Valt me ook op dat het waarschuwingslampje in de rechterspiegel het regelmatig laat afweten ondanks dat er een vrachtwagen of nog een andere auto naast je zit. Benieuwd of anderen die ervaring ook hebben. Voordeel is wel dat als je wat strak naar rechts teruggaat, de auto niet zit te mekkeren...

Shit happens.

• Tutter
mdeiman schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 22:56:
Valt me ook op dat het waarschuwingslampje in de rechterspiegel het regelmatig laat afweten ondanks dat er een vrachtwagen of nog een andere auto naast je zit. Benieuwd of anderen die ervaring ook hebben. Voordeel is wel dat als je wat strak naar rechts teruggaat, de auto niet zit te mekkeren...
Volgens mij heb je dan een van de rijhulp systemen uitstaan, ik heb dat ook met m’n huidige i4. Dacht iets van lane departure warning..

[ Voor 4% gewijzigd door Tutter op 26-07-2026 08:16 ]

• rolelael
Tutter schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:14:
[...]

Dat dacht ik al. Dat durf ik zelf niet te doen, is ook best specialistisch werk natuurlijk:-)
eigenlijk best goed zelf te doen. met een excentrische tol bv kan je niet veel misdoen. ik raad wel aan degelijk polijstmiddel aan te schaffen ( zelf gebruik ik die van monello )

en een glasscoating ansich is ook niet moeilijk. 1 tip gebruik veel doeken ! Daar mag je niet op besparen.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Tutter schreef op zondag 26 juli 2026 @ 08:15:
[...]

Volgens mij heb je dan een van de rijhulp systemen uitstaan, ik heb dat ook met m’n huidige i4. Dacht iets van lane departure warning..
Nee dat staat aan. Als ik een rit maak, werkt het lampje vaak wel en soms niet. Ik zet verder niets uit, behalve piepje van te snel rijden.

Shit happens.

• Tutter
mdeiman schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:42:
[...]

Nee dat staat aan. Als ik een rit maak, werkt het lampje vaak wel en soms niet. Ik zet verder niets uit, behalve piepje van te snel rijden.
Vreemd en irritant!

• Tutter
rolelael schreef op zondag 26 juli 2026 @ 09:13:
[...]

eigenlijk best goed zelf te doen. met een excentrische tol bv kan je niet veel misdoen. ik raad wel aan degelijk polijstmiddel aan te schaffen ( zelf gebruik ik die van monello )

en een glasscoating ansich is ook niet moeilijk. 1 tip gebruik veel doeken ! Daar mag je niet op besparen.
Bedankt voor de tip.
Voor mij zou het polijsten wellicht wel lukken met zo’n excentrische machine, maar coating aanbrengen (glas of keramisch) dient in een stofvrije garage met juiste temperatuur te gebeuren. Die mogelijkheid heb ik helaas niet.

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Hele basale vraag maar hoe zet je de wissers in service stand? Rechter hendel lang naar beneden lees ik in de manual maar ik krijg het niet voor elkaar.

• Tokheim
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 21:27
Bashy schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:43:
Hele basale vraag maar hoe zet je de wissers in service stand? Rechter hendel lang naar beneden lees ik in de manual maar ik krijg het niet voor elkaar.
Zo is het bij mij wel gelukt!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Tokheim schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:40:
[...]

Zo is het bij mij wel gelukt!
Nou, zal aan mij liggen dan 👍🏻 Ik ga het nog eens proberen.

• Loco07
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 20:55
Heeft iemand hier toevallig de ix3 40 ontvangen en/of gereden? Die van ons zou in oktober geleverd worden, maar dit is gelukkig vervroegd naar aankomend weekend, maar ben benieuwd hoe deze anders rijdt met het lichtere gewicht en achterwiel aandrijving tov de ix3 50 die wat zwaarder is en x drive heeft

• Tutter
Loco07 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 01:38:
Heeft iemand hier toevallig de ix3 40 ontvangen en/of gereden? Die van ons zou in oktober geleverd worden, maar dit is gelukkig vervroegd naar aankomend weekend, maar ben benieuwd hoe deze anders rijdt met het lichtere gewicht en achterwiel aandrijving tov de ix3 50 die wat zwaarder is en x drive heeft
Ik ben nog in afwachting, maar ben erg benieuwd ook!

Ziet er overigens allemaal erg goed uit met de leveringen van de 40-ers, BMW lijkt voor te lopen op de planning..

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:01
Ook héél erg benieuwd, laat zeker iets weten hoe de rijervaring is dit weekend 🙏 . Hopelijk valt het niet tegen tov de 50 😝. Levering is hier ook vervroegd van eind oktober naar eind augustus normaal gezien. Leuk dat het toch een pak vroeger gaat zijn. Duimen dat ze door de productie van de 50 al bepaalde zaken aangepast hebben, kinderziektes mss al wat verholpen zijn. Het had leuk geweest dat de draadloze lader al aangepast zou zijn, maar is maar voor later dit jaar zeker?

[ Voor 10% gewijzigd door Yargo op 27-07-2026 08:15 ]

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Kan me niet voorstellen dat je in het normale alledaags gebruik echt een groot verschil merkt tussen een iX3 50 en een 40. De 40 rijdt vat ook super. Geen zorgen.

Maar ik kies toch altijd wel bewust voor een 4 wiel aangedreven auto. Met name voor een stuk stabiliteit bij erg slecht weer met regen/sneeuw en in de bergen voor de niet verharde (steile) wegen.

Shit happens.

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:56

yec

mdeiman schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:54:
Kan me niet voorstellen dat je in het normale alledaags gebruik echt een groot verschil merkt tussen een iX3 50 en een 40. De 40 rijdt vat ook super. Geen zorgen.

Maar ik kies toch altijd wel bewust voor een 4 wiel aangedreven auto. Met name voor een stuk stabiliteit bij erg slecht weer met regen/sneeuw en in de bergen voor de niet verharde (steile) wegen.
Rolweerstand van de banden neemt ook ongeveer met 10% toe aangezien het gewicht ook ongeveer 10% scheelt. Dus Verbruik is ook lager.

Ook de balans/gewichtsverdeling zal behoorlijk verschillen vanwege RWD en een ontbrekende motor voor. Volgens BMW heeft is de balans als volgt;

50: 51,4% achter 48,6% voor

40: 57% achter 43% voor

40 zal dus iets meer tail-happy zijn.

Mij lijkt het heel sterk dat je geen verschil voelt...

• Razr
  • Niet online
Gaaf, ik ben heel benieuwd. Volgens mij zijn ze er nog niet veel in het wild. Ik heb proefgereden in een 50, maar uiteindelijk toch voor de 40 gegaan. Lijkt me meer dan voldoende bij 95% gebruik in NL. Wanneer had je 'm besteld?

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-09 14:42
Met mijn huidige ix3 maak ik vaak gebruik van de 12v aansluiting in de koffer voor een frigobox tijdens ons reis in de zomer.

Ik heb ook een nieuwe ix3 besteld, maar die heeft de 12v niet meer ib de koffer.

Iemand al eeb oplossing bedacht?

• Loco07
  • Laatst online: 17-09 20:55
Razr schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:28:
[...]

Gaaf, ik ben heel benieuwd. Volgens mij zijn ze er nog niet veel in het wild. Ik heb proefgereden in een 50, maar uiteindelijk toch voor de 40 gegaan. Lijkt me meer dan voldoende bij 95% gebruik in NL. Wanneer had je 'm besteld?
Ja ik lees er helaas niet veel over, alle items gaan over de ix350. Heb hem eind april/begin mei ergens besteld dus wel echt blij met de uiteindelijke levertijd. De auto staat al bij de dealer maar ze hadden 2 weken nodig om de auto af te kunnen leveren.

Ook als reactie op de andere tweakers hierboven; ik zal dit weekend even laten weten hoe die rijdt. Ben benieuwd dus wordt vervolgd :)

• Tutter
Yargo schreef op maandag 27 juli 2026 @ 08:13:
[...]

Ook héél erg benieuwd, laat zeker iets weten hoe de rijervaring is dit weekend 🙏 . Hopelijk valt het niet tegen tov de 50 😝. Levering is hier ook vervroegd van eind oktober naar eind augustus normaal gezien. Leuk dat het toch een pak vroeger gaat zijn. Duimen dat ze door de productie van de 50 al bepaalde zaken aangepast hebben, kinderziektes mss al wat verholpen zijn. Het had leuk geweest dat de draadloze lader al aangepast zou zijn, maar is maar voor later dit jaar zeker?
Zijn er dan issues met het draadloos laden?

• FabiRaket
Tutter schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:23:
[...]

Zijn er dan issues met het draadloos laden?
Ik heb alleen gelezen dat sommigen de telefoon niet stevig genoeg vinden liggen. Wellicht een upgrade van de tray naar het model dat in de x5 wordt gebruikt? Zou wellicht een eenvoudige upgrade kunnen worden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCa01gGQVwAwnYThPLS-usLAabk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iR81Vybo19OOtYmNzTBql1KR.png?f=fotoalbum_large

Alles van Apple

• Tutter
FabiRaket schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Ik heb alleen gelezen dat sommigen de telefoon niet stevig genoeg vinden liggen. Wellicht een upgrade van de tray naar het model dat in de x5 wordt gebruikt? Zou wellicht een eenvoudige upgrade kunnen worden...

[Afbeelding]
Ah, dat. Ikzelf gebruik altijd toch een kabeltje ivm warmte ontwikkeling bij draadloos opladen :-)

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:01
FabiRaket schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:05:
[...]

[Afbeelding]
Klopt. Gelezen dat de telefoon teveel speling heeft en daardoor het draadloos laden vaak stopt. Bij de revisie die je ook in de nieuwe i3 kan zien werkt het denk ik met magneten zoals Magsafe. Hier kan je een foto zien. Zou me niet verbazen moest het exact hetzelfde zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BO7kjyyEYwQqpv8oCmJdFr3W2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnJyLqxJkcB0PssNxS3zpXJT.jpg?f=fotoalbum_large

• RaPMaN
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 11:46
Tutter schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:16:
[...]

Ah, dat. Ikzelf gebruik altijd toch een kabeltje ivm warmte ontwikkeling bij draadloos opladen :-)
Iemand al gevonden hoe je dat draadloos laadvak permanent kan uitschakelen? Ik heb die optie al tig keer uitgezet in het “Verbindingen” menu, maar staat helaas bij elke rit terug actief.

Ik gebruik namelijk ook altijd de kabel om op te laden.

• Tutter
RaPMaN schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Iemand al gevonden hoe je dat draadloos laadvak permanent kan uitschakelen? Ik heb die optie al tig keer uitgezet in het “Verbindingen” menu, maar staat helaas bij elke rit terug actief.

Ik las op Bimmerpost dat meerdere auto’s steeds weer deze optie aanzetten. Erg vervelend, net als in m’n i4, daar wordt steeds de lerende navigatie weer aangezet, ik hoop dat dit niet zo in de ix3.

• rolelael
gebruik het draadloos laden met een iphone 16 max pro en met een quad lock hoesje en gaat perfect. zelfs als waze op staat, laadt deze goed bij en blijft secure in place

veel beter dan bij de vorige wagen ( i4 m50 ) . wat een drama was me da

[ Voor 17% gewijzigd door rolelael op 27-07-2026 20:27 ]

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

RaPMaN schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Waarom wil je dit dan uitzetten? Als de telefoon aan de kabel hangt, wordt er niet meer draadloos opgeladen bij mij.

Shit happens.

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:53

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Vanaf deze maandag begint de uitrol van de grote juli update. Verwacht versie 27.06.31.

• Razr
  • Niet online
Miesjh schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 09:48:
Vanaf deze maandag begint de uitrol van de grote juli update. Verwacht versie 27.06.31.
Klinkt goed.. Is er een officiele pagina/blog waar je release-notes kunt bekijken voor zulke updates? Met name als het een 'grote' update is ben ik benieuwd!

• rolelael
Ik had vanmorgen voor de 2de keer sinds ik hem hem een kleinigheidje ;

Wagen unlocked via gsm ( door hendels gaan open ) , ik open de koffer en leg mijn rugzak erin

Ik wil de bestuurdersdeur openen, gaat moeilijker alsof er een slot op zit. Harder trekken opent de deur en resulteert in piepjes, paar keer achter elkaar. Zelfde biep die je kan instellen bij het afsluiten van de wagen, en of ontgrendelen. Gewoon ingestapt en weggereden...

Enig idee?

• mailman|IA
  • Laatst online: 22:00
rolelael schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:53:
Ik had vanmorgen voor de 2de keer sinds ik hem hem een kleinigheidje ;

Wagen unlocked via gsm ( door hendels gaan open ) , ik open de koffer en leg mijn rugzak erin

Ik wil de bestuurdersdeur openen, gaat moeilijker alsof er een slot op zit. Harder trekken opent de deur en resulteert in piepjes, paar keer achter elkaar. Zelfde biep die je kan instellen bij het afsluiten van de wagen, en of ontgrendelen. Gewoon ingestapt en weggereden...

Enig idee?
Heb ik ook, zoals eerder beschreven. Geen pijl op te trekken wanneer dit gebeurd, maar vaak na sluiten van de kofferbak inderdaad

• FabiRaket
"De 50.000ste BMW iX3 markeert de snelste ramp-up van een nieuwe fabriek van de BMW Group" Persbericht (klik)
edit:
en de persfoto van de enorm lange trein, voor iedereen wiens auto (nu of in de toekomst) onderweg is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoasU6oz0D-ax7BBMkHADAPW20M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qvhwdWZ0rHjO0L1JbnIN6v8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door FabiRaket op 28-07-2026 12:34 ]

Alles van Apple

• Franciesco
  • Laatst online: 21:47
Gave foto (even aangenomen dat het echt is en geen Ai product)!

• FabiRaket
Franciesco schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:03:
Gave foto (even aangenomen dat het echt is en geen Ai product)!
Geen AI, zie ook andere bronnen over de 110 wagons: (klik) en (klik)

Alles van Apple

• Franciesco
Ik zie nu dat het op de BMW pressgroup web site staat, had dat eerder niet gelezen. Zal aan mij gelegen hebben, sorry.
Dus dan lijkt het me een echte foto, en echt gaaf dus! :)

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Ik moet zeggen dat er veel aandacht is voor het snelle laden, leuk dat het kan, maar is vaak/nooit nodig door de grote accu en de range. Tip is dan ook om niet onnodig naar de max te gaan met laden.

Na een paar uur rijden wil je wel een bakkie en dan kan ik het laden op vriendelijk laden zetten en is de max 180kW. En dat is weer ruim voldoende voor een bakkie en een sanitaire stop om de volgende pitsstop te halen of je bent weer thuis of op (vakantie)bestemming. De batterij ook blij. Die vindt snelladen niet fijn. En hoeft dus ook niet.

Zo gedaan met een retourtje Oostenrijk. Ging prima.

Shit happens.

• Id3
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-08 06:59

Id3

Ik ben naar griekenland gereden en dan is de grote accu erg prettig. Laders na hongarije zijn niet al te best. Dan wel lekker om geen laadstress te hebben.

• Miesjh

Miesjh

Razr schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Klinkt goed.. Is er een officiele pagina/blog waar je release-notes kunt bekijken voor zulke updates? Met name als het een 'grote' update is ben ik benieuwd!
Niet dat ik weet. Ik volg verschillende fora.

1. Custom background image in Personal Mode — one-off reset of existing settings
In Personal Mode, you can now upload your own image and use it as the background for the Central Display. To do this, scan the QR code shown using your smartphone and upload your favourite image. Save up to three themes, which you can switch between at any time to personalise your driving experience visually to your liking.
In addition, a more intuitive user interface and expanded personalisation options have been introduced in MyModes, which is why previously saved settings will be reset once.

2. Thanks to AI, an assistant that really understands youThanks to the BMW Intelligent Personal Assistant PLUS, operating your BMW has never been easier. The AI-powered assistant understands natural conversation, detects context and answers even the most complex questions. It offers a new conversational experience and thus provides seamless support on every journey, without commands or rigid phrasing.
To start the one-off setup, press the microphone button or open the Personal Assistant menu. The Intelligent Personal Assistant PLUS will be available to you shortly afterwards for a limited period.

3. Fascinating sound in every seatIn future, Dolby Atmos will offer you an impressive sound experience from every seat in your BMW. This sophisticated audio technology creates a three-dimensional sound with presence, depth and a wealth of detail.
Instruments and voices sound clearer and more balanced. The sense of space and dynamics are also noticeably improved. This requires the use of a Dolby Atmos-compatible service such as Amazon Music Unlimited, Audible, Disney+ or Melon, as well as content that supports this format.

4. New and revised Widgets for the BMW Panoramic VisionThe design of some existing Widgets for BMW Panoramic Vision has been revised. This improves readability and visual quality. Depending on the market, additional new Widgets are available to you.
Selection is made, as usual, via the Central Display. From there, simply drag and drop the Widgets you want into the Panoramic Vision area.

5. Real time charging cost display for greater transparencyWhen participating in a public charging process, you can now see the estimated total cost in real time directly on your BMW’s Central Display and simultaneously in the My BMW App.
Just as with a traditional refuelling process, the amount is calculated continuously. Any additional costs that may arise will be charged immediately. This means you’ll always know the estimated cost of the current charging process, giving you greater transparency and control when charging at public charging points.

6. A clearer overview of large public charging stationsFrom now on, individual charging points at a charging location and their current availability will be displayed separately in the detailed map view.
This allows you to see at a glance, even in large charging parks, which charging points are free and available, and which match your desired charging power. Showing availability information on the Central Display makes it easier to find your way around and avoids unnecessary journeys.

7. The motorway assistant is now available to bookStart using the motorway assistant now. On request, it maintains speed and distance from the vehicle in front and steers.
Once the system is ready, you can take your hands off the steering wheel at speeds of up to 130 km/h on motorways where this is permitted, provided you keep a close eye on the traffic and intervene yourself if necessary.
The assistant also suggests lane changes, which you confirm by glancing in the exterior mirror. Bookings are made via the BMW ConnectedDrive Store.

8. Performing saved parking manoeuvres at the touch of a buttonYour vehicle is now also equipped with the Manoeuvre Assistant. Upon request, it records parking and manoeuvring manoeuvres carried out manually and replays them in a semi-automated manner at the touch of a button.
Comfort is noticeably improved, particularly during repetitive manoeuvres when entering driveways or garages. The assistant can store up to 15 manoeuvres, each covering a maximum of 200 metres, for a total distance of up to 1,200 metres.

9. Faster linking of vehicle keys and driver profilesIf your BMW detects an unlinked physical or digital vehicle key whilst the profile is active, it will notify you via the Central Display. Clicking on the notification links the key directly to the active driver profile.
If there are several unassigned keys, a manual selection is made in the link menu. In the guest profile, clicking on the notification will take you to the profile registration page.
When the release of door locks is performed using a linked key, your personal profile is automatically activated.

10. Set up your own customised workflowsIn future, you will be able to configure personalised routines via the BMW Intelligent Personal Assistant. These start depending on conditions such as temperature, time of day or location.
You also have access to customisable templates with pre-configured settings, which learn and are optimised based on your usage behaviour. In addition, the control interface has been improved, and some routines now start automatically after a short delay.
You must be logged in with your BMW ID and have the BMW Intelligent Personal Assistant activated.

11. More animations in BMW Panoramic VisionFrom now on, the BMW Intelligent Personal Assistant will display relevant animations in BMW Panoramic Vision on even more occasions.
This includes situations such as opening the windows, changes in the weather, adjusting the air conditioning, or when you start your BMW.
To use this feature, you will need a BMW ID and an activated BMW Intelligent Personal Assistant. Furthermore, it must be configured and visible for the BMW Panoramic Vision system.

12. Easily deactivate warnings and steering interventionsYou can now customise the content of the “Reduced Warnings” yourself. You can decide for yourself which warnings, interventions and functions you wish to temporarily deactivate.
You can now also activate or disable the “Reduced Warning” setting directly via the Central Display or the quick access menu in the vehicle settings. Once deactivated, your previously selected settings will be restored.
Please note that, for legal reasons, certain settings are automatically activated at the start of every new journey.

13. Video recordings of parking collisions directly on your smartphoneYou can now view the video recordings from the parking collision recorder directly in the My BMW App.
Following a collision whilst parked, you will receive a push notification on your smartphone. This allows you to see immediately what has happened and react promptly.
This feature is included in the BMW Digital Premium package, which can be booked separately.

14. Push notifications for remote-controlled parkingWhen you select the Remote Control Parking function on the Central Display, you will immediately receive a push notification on your smartphone.
You can use this to start or resume the parking manoeuvre straight away once you have got out of the car. So you no longer need to open the My BMW App and select Remote Control Parking first, as you did previously.

15. Better orientation and a clear view in parking environmentsIn Assist View, relevant objects in the parking environment are now also displayed and highlighted. This enables you to detect suitable parking spaces and potential hazards more quickly.
In addition, the button for cleaning the camera now appears directly above the parking sign on the Central Display. This makes it quicker and easier to clean the lens.

16. The Lane Keeping Assistant now also detects low objects on the side of the roadAs well as responding to lane markings, the Lane Keeping Assistant now also warns of imminent side collisions with low structures at the edge of the carriageway.
Here, it responds with targeted visual warnings and, depending on the settings, assists with steering interventions.

17. Enhanced view of driver assistance features on the BMW 3D Head-up DisplayThe Assist View in the BMW 3D Head-up Display now dynamically aligns the visualisation with the course of the road.
The road is no longer depicted as a static straight line, but follows the curve of the street. This will give you a more intuitive understanding and enable you to grasp driving situations even better.

18. Greater support through Expanded Road Priority WarningsIn future, your BMW will be able to detect people in the vicinity of pedestrian crossings or zebra crossings and will warn you if you are in danger of failing to give way.
Depending on the situation, this is indicated via visual notices or warnings in BMW Panoramic Vision. In critical situations, an acoustic signal is also emitted.
Warnings will also be issued in future in situations where right of way must be given.

19. More icons for clearer warningsIn future, additional warning symbols will indicate the reasons why the Emergency Brake Assistant has been activated.
In addition to the familiar icons, warnings about two-wheeled vehicles and animals are displayed in BMW Panoramic Vision. This makes the warning easier to understand.

20. The Efficiency Trainer helps you adopt an energy-efficient driving styleThe Efficiency Trainer promotes an anticipatory and energy-efficient driving style by providing notices via the BMW Panoramic Vision system.
Using navigation and route information, the system detects bends, roundabouts, speed limits and turns. It also provides context-specific recommendations, such as accelerating more gently or coasting early.
In Efficient Mode, the function is automatically enabled.

21. Earlier hazard detection through optimised Crossing Traffic WarningFrom now on, in the parking view, the side of the Central Display from which a potential danger is approaching will be highlighted in red.
Thanks to this intuitive display, you can spot dangerous cross-traffic sooner, particularly in tight spaces or where visibility is poor.

22. Battery preconditioning for faster DC chargingBattery preparation for faster DC charging can now also be activated whilst the charging process is underway at an AC charging station or your Wallbox at home.
In this process, the high-voltage battery is conditioned to the optimum charging temperature in order to increase the subsequent DC charging power and reduce the charging time.

Additional update notesGeneral improvements to parking functionsThe Park Assist and proactive parking assistance benefit from targeted improvements for more efficient and convenient use.
Optimised test modules improve semi-automated parking manoeuvres. Expanded, proactive notices from the parking functions ensure an even more intuitive and context-sensitive user experience, whilst maintaining the usual high levels of precision and safety.
General quality improvements and error correctionsThis software update brings your BMW up to date, fixes bugs and includes safety improvements. For an improved driving experience. This update is recommended to everyone.

[ Voor 96% gewijzigd door Miesjh op 28-07-2026 23:18 ]

• Miesjh

Miesjh

400kw is mooi op papier, maar in de praktijk doet hij dat maar een paar minuten. Dan kakt hij snel in. Gemiddelde is prima, maar ik had er persoonlijk meer van verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDi_Vnm7SlXzoIQ5DXU86tB5CTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7gn6Yk4B2IqXsOJ3A5pS2rZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVKmdWfy8XA7NZxTcigCU3IVQ5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFeg7LPOBWySkMk77WR5EeAl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Miesjh op 28-07-2026 20:08 ]

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Miesjh schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:07:
400kw is mooi op papier, maar in de praktijk doet hij dat maar een paar minuten. Dan kakt hij snel in. Gemiddelde is prima, maar ik had er persoonlijk meer van verwacht.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het snelste laden gebeurt met een soc tussen de 5 en 40%. Als je inplugt bij 42% dan mis je dat.

Tot de accu half vol is gaat laden zo vliegensvlug dat het op de totale laadtijd maar een paar minuten verschil maakt of je met 10 of 40 % aan komt. Op lange ritten laad ik dus soms maar tot 70% om bij de volgende laadpaal leger aan te komen. Navigatie geeft zelf ook aan wanneer je genoeg hebt geladen tot de volgende laadstop.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Miesjh

Miesjh

Probeer het zelf. Ook bij 10 procent is het snel voorbij met de 400kw.

• Franciesco
Volgens de testen van Bjørn Nyland zakt de snelheid rond de 22% beneden de 400kW.
Dit bevestigd ook dat de iX3 niet heel lang op 400kW laadt, maar de laadprestaties blijven desondanks heel mooi wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84sUkpp-3VBEqs0G2qaFG4_YgVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oB9YgzDp9eWyDfGMVn3JVQPz.png?f=fotoalbum_large

• RaPMaN
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 11:46
Schakelen jullie iets uit van (veiligheids-)instellingen specifiek uit als jullie door de wasstraat gaan? Buiten de gekende auto hold en auto ruitenwissers uiteraard. Bij de vorige iX3 drukte ik een paar seconden dat knopje onder het scherm in, waardoor alles veiligheidssystemen tijdelijk uit gingen. Maar dat is in de neue klasse er niet meer.

Thx!

• ookhoi
RaPMaN schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:42:
Schakelen jullie iets uit van (veiligheids-)instellingen specifiek uit als jullie door de wasstraat gaan? Buiten de gekende auto hold en auto ruitenwissers uiteraard. Bij de vorige iX3 drukte ik een paar seconden dat knopje onder het scherm in, waardoor alles veiligheidssystemen tijdelijk uit gingen. Maar dat is in de neue klasse er niet meer.
Ik schakel enkel de parkeersensoren uit als ik met mijn oude i3 door de wasstraat ga (auto-ruitenwisser moet natuurlijk wel uit maar ben nog nooit in de regen door de wasstraat gegaan).

Auto-hold kent mijn i3 alleen bij tot stilstand komen op een oplopende helling, dus tegen het achteruitrollen. De veiligheidssystemen gaan (bij mij) niet af in de wasstraat.

Is dat bij de iX3 (oude/nieuwe) anders?

Als ik door de wasstraat ga schakel ik naar neutraal zodra het voorwiel op de lopende band gereden is, en aan het einde even de rem aantikken om weer in drive te schakelen.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

De Automatische Lane Change Assistant maar uitgezet. Werkt wel en niet...

Als de auto het voorstelt en je kijkt in de buitenspiegel gaat het allemaal prima. Maar als je de melding niet opmerkt en je controleert even je buitenspiegel dan gaat ie natuurlijk ook, maar dan schrik je wel even. Dan toch maar lekker zelf doen. Leuk dat het automatisch kan, maar verder niet echt toegevoegde waarde zoals het nu is vind ik.

Zonder handjes rijden is wel lekker. Rijdt ook echt strak tussen de lijntjes. Da's dikke prima.

Shit happens.

• Razr
  • Niet online
Wat is daarin het eigenlijke verschil als je de "Highway Assistant"-optie niet hebt genomen of geactiveerd hebt?

Dan heb je wel adaptieve cruise control (Driving Assistent Plus), maar houdt-ie 'm ook tussen de lijnen/zelf sturend waarbij je dan wel met een vinger het stuur moet blijven aanraken? Die Lane Change Assistant heb je dan natuurlijk ook niet.

Met andere woorden; is alleen het verschil het niet hoeven vasthouden van het stuur en de rijstrookwisselingen?

[ Voor 16% gewijzigd door Razr op 29-07-2026 22:49 ]

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Razr schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:47:
Wat is daarin het eigenlijke verschil als je de "Highway Assistant"-optie niet hebt genomen of geactiveerd hebt?

Dan heb je wel adaptieve cruise control (Driving Assistent Plus), maar houdt-ie 'm ook tussen de lijnen/zelf sturend waarbij je dan wel met een vinger het stuur moet blijven aanraken? Die Lane Change Assistant heb je dan natuurlijk ook niet.

Met andere woorden; is alleen het verschil het niet hoeven vasthouden van het stuur en de rijstrookwisselingen?
Dat laatste is inderdaad de kern. Veel ga je dus niet missen. Kost wel 975 euries voor 4 jaar.

Al je het niet hebt komt het overeen met rijden op een niet snelweg. Je moet dan wel redelijk serieus het stuur vast houden. Even met 2 vingers en handje op knie gaat de ix3 niet akkoord mee.

Shit happens.

• Tokheim
Iemand al zoiets als een zonnescherm voor de voorruit aangeschaft specifiek voor onze IX3 Neue Klasse?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS5topfOXwNgk-OBwyVuNHMVYbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U05fYx4RoNGt2vapSlzBJyxf.jpg?f=fotoalbum_large

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:36

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Tokheim schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:14:
Iemand al zoiets als een zonnescherm voor de voorruit aangeschaft specifiek voor onze IX3 Neue Klasse?[Afbeelding]
Wat is de usecase voor zo'n scherm als je 15 minuten voor vertrek met de app al de airco aan zet en zo altijd in een koele auto stapt?

Sys Specs

• Tokheim
Aangezien ik tijdens de laatste software update al de waarschuwing kreeg om de auto af te laten koelen en in de schaduw te zetten anders werd de update niet geïnstalleerd! Ik heb dus het idee dat een beetje extra koelen geen kwaad kan.

• yec

yec

Gisterenavond de eerste melding over de levering sinds bestelling.

Vertraagd van 12 augustus naar 21 augustus…

• kstja0
(jarig!)
Danfoss schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Wat is de usecase voor zo'n scherm als je 15 minuten voor vertrek met de app al de airco aan zet en zo altijd in een koele auto stapt?
Ik heb deze altijd al gebruikt.ook nog voor ik electrische reed. Buiten dat het de temperatuur lager houd, ja echt waar, minder interieur delen worden heet, zijn je dashboard en stoelen beschermd voor uv. Daarnaast kan je die functie om de airco aan te zetten altijd gebruiken maar kost weer minder energie.

• FabiRaket
yec schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:04:

Wat is de status van je order? Staat hij al op transport?

Alles van Apple

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Kun je ook ergens fouten in de kaart doorgeven?

Shit happens.

• Tutter
yec schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:04:

Balen zeg, heb je een 50 of een 40 besteld?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

kstja0 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:40:
[...]

Ik heb deze altijd al gebruikt.ook nog voor ik electrische reed. Buiten dat het de temperatuur lager houd, ja echt waar, minder interieur delen worden heet, zijn je dashboard en stoelen beschermd voor uv. Daarnaast kan je die functie om de airco aan te zetten altijd gebruiken maar kost weer minder energie.
Als het goed is dan zijn die al beschermd tegen UV. Je smeert je toch ook niet in met zonnebrandcrème als je in de auto gaat zitten :+

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• kstja0
(jarig!)
Devil schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:39:
[...]

Als het goed is dan zijn die al beschermd tegen UV. Je smeert je toch ook niet in met zonnebrandcrème als je in de auto gaat zitten :+
Toevallig wel als het dak er af is! 😜 Maar even zonder gekheid: glas houdt wel UV-B tegen, maar nauwelijks UV-A (de veroorzaker van veroudering en verkleuring) en al helemaal geen stralingswarmte. Een zonnescherm scheelt zo 20 graden én een snel verouderend dashboard tzt.

Bron: Louwman Exclusive https://share.google/7fNjIi5hwuUquVU2z

Eén van de vele sites maar dit is allemaal oud nieuws, toch?

• yec

yec

FabiRaket schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:25:
[...]

Wat is de status van je order? Staat hij al op transport?
Ik zie alleen een starus dat het in bestelling is. Ik heb nog geen VIN…

• yec

yec

Tutter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:39:
[...]

Balen zeg, heb je een 50 of een 40 besteld?
Muah, 9 dagen later is niet einde van de wereld. Ik heb een 40 in bestelling…

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

kstja0 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:38:
[...]

Toevallig wel als het dak er af is! 😜 Maar even zonder gekheid: glas houdt wel UV-B tegen, maar nauwelijks UV-A (de veroorzaker van veroudering en verkleuring) en al helemaal geen stralingswarmte. Een zonnescherm scheelt zo 20 graden én een snel verouderend dashboard tzt.

Bron: Louwman Exclusive https://share.google/7fNjIi5hwuUquVU2z

Eén van de vele sites maar dit is allemaal oud nieuws, toch?
Modern gelaagd glas (voorruit) houdt 98-99% van UV A tegen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Tutter
yec schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:21:
[...]

Ik zie alleen een starus dat het in bestelling is. Ik heb nog geen VIN…
Waarschijnlijk wist je het al maar als de auto al geproduceerd is kan je de VIN opvragen bij je dealer, dan zie je meer over de status in de bmw app.

[ Voor 3% gewijzigd door Tutter op 30-07-2026 22:57 ]

• sixgirls
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:11
Tutter schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:56:
[...]

Waarschijnlijk wist je het al maar als de auto al geproduceerd is kan je de VIN opvragen bij je dealer, dan zie je meer over de status in de bmw app.
Ik heb dit gedaan maar zie niet meer informatie in de app. Helemaal niets anders dan: NEARLY YOURS.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Is er ook ergens een overzicht te zien van de softwareversies die er uit zijn en wat de meest actuele is? Ik heb 03/2026.53. Heeft iedereen die dan normaal gesproken?

Shit happens.

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste