Het grote BMW iX3 neue klasse 2026 NA5 topic

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste
Acties:

• Tutter
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:26
Zijn de mensen met problemen al terug bij de dealer geweest vraag ik mezelf af?

• rlr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-09 15:04

rlr

Na recent de i4 eDrive40 de iX1 de overstap gemaakt naar de BMW iX3 50. Hiervoor een viertal ICEs versleten (1 en 3 series). Inmiddels genoeg gereden (1500km) om een eerste balans op te maken. Kort samengevat: ik ben erg enthousiast. De iX3 is ruim, ontzettend prettig te bedienen en technologisch echt een flinke stap vooruit.

Wij hebben drie jonge kinderen en drie stoeltjes passen achterin. De redelijk vlakke achterbank helpt daarbij. Ook met mijn stoel helemaal naar achteren blijft er genoeg ruimte voor comfortabel instappen en zitten. De buitenste stoeltjes passen bij ons helaas niet in de ISOFIX, dus we gebruiken de gordels. Het vinden van de gordelhouders blijft iedere keer gedoe: stoeltje naar voren, gordel vastklikken, stoeltje weer terug. Maar eerlijk gezegd heb ik daar met drie stoeltjes nog nooit een perfecte oplossing voor gevonden. Gordelverlengers zie ik niet zo zitten omdat ik dan geen melding krijg als ze die losklikken.

Het witte interieur, inclusief het witte stuur, vind ik erg mooi. Eerdere lichte auto interieuren zijn altijd mooi ge-aged, dus ik vestig mijn hoop ook nu weer op de material engineers van de neue klasse. Ook verrassend: de standaardvelgen. Die ogen groot, klassiek (want niet two-tone) en passen wat mij betreft uitstekend bij de auto. 20 inch is voor mij een no-brainer ivm comfort, stilte, actieradius, de mogelijkheid even een stoep op te knallen en het heeft geen meerprijs. Ook het bewust achterwege laten van M pakketten maakt de auto imo juist origineler, terwijl dat jaren geleden vermoedelijk omgekeerd was. De kleur Ocean Wave komt prachtig tot leven in het licht en varieert, afhankelijk van de lichtinval, van licht- tot diep donkerblauw.

In de iX1 miste ik de iDrive-controller van de i4. Bij de iX3 heb ik nog geen enkele keer misgegrepen. Het scherm werkt fantastisch en alles zit op een logische, goed bereikbare plek. Ook de knoppen op het stuur zijn intuïtief. Vooral door audiotracks scrollen werkt erg prettig.

Spotify gebruik ik intensief. Fijn dat je nummers direct aan je favorieten kunt toevoegen. Wat ik écht mis, is bladeren op artiest of album. Dat was juist een leuke manier om tijdens het rijden verder de muziek in te duiken en nieuwe dingen te ontdekken. Hopelijk verbetert (Spotify?) die app nog.

De combinatie van het grote scherm, Panoramic Vision en de Head-Up Display is misschien wel mijn favoriete onderdeel van de auto. Op het grote scherm zie ik de volledige route en bijvoorbeeld files verderop met de assist view ernaast. Panoramic Vision geeft bij afslagen duidelijke pop-ups en in de HUD zie ik continu de pijlen en de meters aftellen (niet enkel een balkje zonder meter aanduiding zoals op de iX1)

Ik dacht vooraf dat een HUD overbodig zou worden door Panoramic Vision. Absoluut niet. Ze vullen elkaar juist geweldig aan. Navigatie is wat mij betreft sowieso een van de dingen waar BMW erg goed in is en voor mij niet onder moet doen voor google maps.

De uitgebreide snelwegassistent past minder goed bij mijn rijstijl. Hij houdt veel afstand, creëert grote gaten die langs rechts opgevuld worden (ook op afstandsinstelling klein) en wil erg vroeg voorsorteren. Bij een afrit probeert hij bijvoorbeeld al vroeg tussen de vrachtwagens rechts te gaan rijden, terwijl ik zelf nog even zou doorrijden en later rustig invoegen zonder verkeer onnodig te belemmeren. Het doet ook vaker niet dan wel voorstellen voor lane-change om te wisselen van rijbaan met een blik in de spiegels. Ik moet vaak de richtingaanwijzer gebruiken of het gewoon zelf doen. Het systeem rijdt eigenlijk heel defensief en rustig. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar het voelt voor mij niet echt symbiotisch. Ik ga het proefabonnement voorlopig iig niet verlengen. Geef mij maar de standaard rijassistent waarbij je gewoon een hand aan het stuur houdt. Als ik zelf iets meer stuur, voelt het gedrag van de auto veel natuurlijker. Ook bij het wisselen van rijstrook. Zeker voor einden lang rechtdoor, werkt dit systeem even goed als de snelwegassistent.

Over rijgedrag gesproken: de manier waarop deze auto tot stilstand komt is echt geweldig. Heel natuurlijk, vloeiend en verfijnd. Zo’n detail waar je misschien vooraf nooit naar vraagt, maar dat je iedere rit merkt. Erg comfortabel, ook voor mijn reisgenoten.

Ik heb de Harman Kardon-upgrade, maar vond het systeem in mijn iX1 eerlijk gezegd beter klinken. De subwoofers onder de stoelen gaven voor mijn gevoel een veel voller geluid met duidelijkere en voelbaardere lage tonen. De iX3 klinkt meer zoals de i4, met de subwoofer achterin de kofferbak. Niet slecht, maar voor mij persoonlijk minder prettig. Hier had ik hier meer van verwacht.

En dan de claxon. Die klinkt gewoon lullig. 😄 Bij zo’n grote, volwassen BMW verwacht je iets met wat autoriteit. Dit klinkt alsof er ergens een gefrustreerde scooter achter je staat.

De motorkap openen is onnodig omslachtig. Als je in een smalle parkeerplek staat en je laadkabel wilt opbergen, moet je eerst de bestuurdersdeur openen, moeilijk bukken voor de ontgrendeling, motorkap openen, en nog een klep openen. Waarom kan ik de motorkap niet gewoon met de sleutel of via de app openen?

Ook zie ik soms een andere temperatuur in Panoramic Vision dan op het centrale scherm. Een klein softwaredingetje, maar wel vreemd. Onder het glazen dak wordt het overigens niet merkbaar warm, en ook een fel zonnetje is niet verblindend. Het geeft de auto binnen en buiten een mooie uitstraling.

Ik ben vergeten een trekhaak te bestellen. Mijn fout, maar achteraf monteren is op dit moment nog niet mogelijk. Dus: als je twijfelt, gewoon aanvinken bij het bestellen.

De veelbesproken deurgrepen? Geen enkel probleem mee. Ik zag genoeg reviewers en YouTubers die daar moeilijk over deden, maar ik snap de ophef eerlijk gezegd niet. Ze werken prima en zijn mooi verlicht.

En voor de Flitsmeister Dash heb ik een verrassend mooie plek gevonden: netjes achter het stuur weggewerkt.

Conclusie

De iX3 is voor mij vooral een ontzettend fijne dagelijkse auto. Ruim genoeg voor drie jonge kinderen, een prachtig interieur en misschien wel de beste digitale bediening die ik tot nu toe in een BMW heb gehad. Iedere keer als ik instap, ben ik blij met het comfort van de auto en vind ik een moment van rust.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtOhBKswSfjPq8Fb54Ha8syrjls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvoijj6OuIyH9ZlZqiAuguLy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoRTskycqxPj4tf7n9Q8p_1KIFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ie2JzTnfdF6XnezCTSgQwJuG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHj5EYtNKEC1D664JPsKdFvE0Os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5f25Y6ewssL9AxvqKsFY6VGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YigOvrkEJ74WOXg-DWA6bbiaoGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxuA0CD5o040lZKLTmPsdks3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DGAntdDhiWsb7VTj7zvpoFef7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06pl6JDdRYJvfI0bgyrAdpxC.jpg?f=fotoalbum_large

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 08:44
Tutter schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:34:
Zijn de mensen met problemen al terug bij de dealer geweest vraag ik mezelf af?
Wel afspraak gemaakt, maar moet 8 weken wachten voordat ze tijd voor me hebben

• Tutter
Ai, dat is wel lang wachten en ergeren! Hopelijk gaat de dealer de problemen oplossen!

Ik vindt het overigens toch bijzonder dat er, ondanks dezelfde hardware en software, zo veel willekeur lijkt te zijn met de aanwezige problemen(?). Er zijn er ook waar alles goed functioneert of juist weer waar andere problemen zich aandienen.

Hoe zou dit te verklaren zijn?
mailman|IA schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 06:57:
[...]

Wel afspraak gemaakt, maar moet 8 weken wachten voordat ze tijd voor me hebben

• Yargo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:05
depette schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:01:
Weet iemand hoe je best die m sport zetels reinigt? In dat stoffen gedeelte zit al een vlek.ik krijg het niet weg me water en microvezel doek.ook al ff met meguiars interior spray voor Alcantara geprobeerd zonder veel resultaat.
Iets waar ik al voor vreesde. De M comfortstoelen in de testwagen zag er al niet meer zo fris uit na enkele 1000km. Ingesmeerde schouders van vrouwen met topjes zal ook wel plekken geven op het alcantara denk ik. Daarom heb ik mijn order laten veranderen van de M comfortstoelen naar de castanea comfortstoelen in de hoop dat het kunstleder toch iets beter te onderhouden is 🙏🙏.

• Yargo
rlr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:48:
Na recent de i4 eDrive40 de iX1 de overstap gemaakt naar de BMW iX3 50. Hiervoor een viertal ICEs versleten (1 en 3 series). Inmiddels genoeg gereden (1500km) om een eerste balans op te maken. Kort samengevat: ik ben erg enthousiast. De iX3 is ruim, ontzettend prettig te bedienen en technologisch echt een flinke stap vooruit.

Wij hebben drie jonge kinderen en drie stoeltjes passen achterin. De redelijk vlakke achterbank helpt daarbij. Ook met mijn stoel helemaal naar achteren blijft er genoeg ruimte voor comfortabel instappen en zitten. De buitenste stoeltjes passen bij ons helaas niet in de ISOFIX, dus we gebruiken de gordels. Het vinden van de gordelhouders blijft iedere keer gedoe: stoeltje naar voren, gordel vastklikken, stoeltje weer terug. Maar eerlijk gezegd heb ik daar met drie stoeltjes nog nooit een perfecte oplossing voor gevonden. Gordelverlengers zie ik niet zo zitten omdat ik dan geen melding krijg als ze die losklikken.

Het witte interieur, inclusief het witte stuur, vind ik erg mooi. Eerdere lichte auto interieuren zijn altijd mooi ge-aged, dus ik vestig mijn hoop ook nu weer op de material engineers van de neue klasse. Ook verrassend: de standaardvelgen. Die ogen groot, klassiek (want niet two-tone) en passen wat mij betreft uitstekend bij de auto. 20 inch is voor mij een no-brainer ivm comfort, stilte, actieradius, de mogelijkheid even een stoep op te knallen en het heeft geen meerprijs. Ook het bewust achterwege laten van M pakketten maakt de auto imo juist origineler, terwijl dat jaren geleden vermoedelijk omgekeerd was. De kleur Ocean Wave komt prachtig tot leven in het licht en varieert, afhankelijk van de lichtinval, van licht- tot diep donkerblauw.

In de iX1 miste ik de iDrive-controller van de i4. Bij de iX3 heb ik nog geen enkele keer misgegrepen. Het scherm werkt fantastisch en alles zit op een logische, goed bereikbare plek. Ook de knoppen op het stuur zijn intuïtief. Vooral door audiotracks scrollen werkt erg prettig.

Spotify gebruik ik intensief. Fijn dat je nummers direct aan je favorieten kunt toevoegen. Wat ik écht mis, is bladeren op artiest of album. Dat was juist een leuke manier om tijdens het rijden verder de muziek in te duiken en nieuwe dingen te ontdekken. Hopelijk verbetert (Spotify?) die app nog.

De combinatie van het grote scherm, Panoramic Vision en de Head-Up Display is misschien wel mijn favoriete onderdeel van de auto. Op het grote scherm zie ik de volledige route en bijvoorbeeld files verderop met de assist view ernaast. Panoramic Vision geeft bij afslagen duidelijke pop-ups en in de HUD zie ik continu de pijlen en de meters aftellen (niet enkel een balkje zonder meter aanduiding zoals op de iX1)

Ik dacht vooraf dat een HUD overbodig zou worden door Panoramic Vision. Absoluut niet. Ze vullen elkaar juist geweldig aan. Navigatie is wat mij betreft sowieso een van de dingen waar BMW erg goed in is en voor mij niet onder moet doen voor google maps.

De uitgebreide snelwegassistent past minder goed bij mijn rijstijl. Hij houdt veel afstand, creëert grote gaten die langs rechts opgevuld worden (ook op afstandsinstelling klein) en wil erg vroeg voorsorteren. Bij een afrit probeert hij bijvoorbeeld al vroeg tussen de vrachtwagens rechts te gaan rijden, terwijl ik zelf nog even zou doorrijden en later rustig invoegen zonder verkeer onnodig te belemmeren. Het doet ook vaker niet dan wel voorstellen voor lane-change om te wisselen van rijbaan met een blik in de spiegels. Ik moet vaak de richtingaanwijzer gebruiken of het gewoon zelf doen. Het systeem rijdt eigenlijk heel defensief en rustig. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar het voelt voor mij niet echt symbiotisch. Ik ga het proefabonnement voorlopig iig niet verlengen. Geef mij maar de standaard rijassistent waarbij je gewoon een hand aan het stuur houdt. Als ik zelf iets meer stuur, voelt het gedrag van de auto veel natuurlijker. Ook bij het wisselen van rijstrook. Zeker voor einden lang rechtdoor, werkt dit systeem even goed als de snelwegassistent.

Over rijgedrag gesproken: de manier waarop deze auto tot stilstand komt is echt geweldig. Heel natuurlijk, vloeiend en verfijnd. Zo’n detail waar je misschien vooraf nooit naar vraagt, maar dat je iedere rit merkt. Erg comfortabel, ook voor mijn reisgenoten.

Ik heb de Harman Kardon-upgrade, maar vond het systeem in mijn iX1 eerlijk gezegd beter klinken. De subwoofers onder de stoelen gaven voor mijn gevoel een veel voller geluid met duidelijkere en voelbaardere lage tonen. De iX3 klinkt meer zoals de i4, met de subwoofer achterin de kofferbak. Niet slecht, maar voor mij persoonlijk minder prettig. Hier had ik hier meer van verwacht.

En dan de claxon. Die klinkt gewoon lullig. 😄 Bij zo’n grote, volwassen BMW verwacht je iets met wat autoriteit. Dit klinkt alsof er ergens een gefrustreerde scooter achter je staat.

De motorkap openen is onnodig omslachtig. Als je in een smalle parkeerplek staat en je laadkabel wilt opbergen, moet je eerst de bestuurdersdeur openen, moeilijk bukken voor de ontgrendeling, motorkap openen, en nog een klep openen. Waarom kan ik de motorkap niet gewoon met de sleutel of via de app openen?

Ook zie ik soms een andere temperatuur in Panoramic Vision dan op het centrale scherm. Een klein softwaredingetje, maar wel vreemd. Onder het glazen dak wordt het overigens niet merkbaar warm, en ook een fel zonnetje is niet verblindend. Het geeft de auto binnen en buiten een mooie uitstraling.

Ik ben vergeten een trekhaak te bestellen. Mijn fout, maar achteraf monteren is op dit moment nog niet mogelijk. Dus: als je twijfelt, gewoon aanvinken bij het bestellen.

De veelbesproken deurgrepen? Geen enkel probleem mee. Ik zag genoeg reviewers en YouTubers die daar moeilijk over deden, maar ik snap de ophef eerlijk gezegd niet. Ze werken prima en zijn mooi verlicht.

En voor de Flitsmeister Dash heb ik een verrassend mooie plek gevonden: netjes achter het stuur weggewerkt.

Conclusie

De iX3 is voor mij vooral een ontzettend fijne dagelijkse auto. Ruim genoeg voor drie jonge kinderen, een prachtig interieur en misschien wel de beste digitale bediening die ik tot nu toe in een BMW heb gehad. Iedere keer als ik instap, ben ik blij met het comfort van de auto en vind ik een moment van rust.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor je ervaring. Altijd leuk om deze te lezen. Doet me altijd verlangen naar eind oktober ☺️. Ik deel je mening over de opening van de frunk. Het is eigenlijk zo debiel dat je een wagen van 0 designed, en een eeuwenoud mechanisme blijft gebruiken voor iets wat bij ICE wagens bijna nooit gebruikt word. Een frunk is natuurlijk iets wat je mogelijk wel dagelijks wilt gebruiken. Daar heeft Mercedes bij de GLC een voltreffer door het openen middels een druk op het logo mogelijk te maken. Véél handiger. Een knop op de afstandsbediening zoals bij de EV9 zou ook logisch zijn. Jammer. Het is alsof je uw kofferklep ook zou moeten openen door 2x aan een hendel te trekken onder het stuur. Debiel 😅. Ik ben van nature erg kritisch, te kritisch soms maar bij zo zaken kan ik er echt niet bij dat ze dergelijke keuzes maken.

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:04
Wat zijn de oplossingen op GSM aan dashbord te hangen? Met die automatische ventilatiegaten ben ik niet happig om hier een gsm houder aan te bevestigen.

• martijnvds
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 14:09
Zojuist bericht van de dealer, auto is gebouwd en VIN is gedeeld (besteld in januari/februari, iX3 50 met M sportpakket, trekhaak (!), panoramadak, etc.). Aflevering begin augustus.

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 15:25
Yargo schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:38:
Het is eigenlijk zo debiel dat je een wagen van 0 designed, en een eeuwenoud mechanisme blijft gebruiken voor iets wat bij ICE wagens bijna nooit gebruikt word.
Gek ook daar een van 0 ontworpen BMW i3 sinds 2014 een specifieke knop op de sleutel heeft om de frunk te openen, en eenzelfde knop (en 1 voor achterklep) bij de linkerknie van de bestuurder.

• mailman|IA
  • Laatst online: 18-09 08:44
depette schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:45:
Wat zijn de oplossingen op GSM aan dashbord te hangen? Met die automatische ventilatiegaten ben ik niet happig om hier een gsm houder aan te bevestigen.
Zou ik ook interesse in hebben

• duckie_rr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-09 17:24
Fusuy_23 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 22:29:
was net bimmerpost beetje aan het lezen. In februari werd er gezegd dat de sleutels van m sport en m sport pro vanaf het voorjaar van 2026 in m kleuren wordt geleverd. Zijn er eigenaren hier die dat kunnen bevestigen?
ja, M sleutel ontvangen in glanzend zwart.

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
mailman|IA schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Zou ik ook interesse in hebben
Kijk al even mee in het topic, mijn bestelling voor een basis iX3 50 gedaan op 28 mei (lease), fingers crossed. Dealer zei dat de aflevering pas in maart 2027 zou zijn?!

Voor dashboard GSM bevestiging koop ik steeds Brodit en sinds deze week is de ProClip voor de nieuwe iX3 beschikbaar:
https://shop.brodit.nl/proclip-bmw-ix3-26-center-mount.html

• FabiRaket
  • Laatst online: 21:39
FabiRaket schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:03:
[...]

Update: levering van de 40 is een week vervroegd. Besteld op 6 juni, levering staat nu voor laatste week augustus.
Update: vandaag een chassisnummer ontvangen. Status is dat de productie wordt voorbereid. Kortom, de productie van het 40 model lijkt daadwerkelijk te zijn gestart.

Alles van Apple

• Tutter
Dat is goed nieuws!
En ik begreep dat het voor bmw belangrijk is dat de 40 vanaf de zomer wordt uitgeleverd en zichtbaar wordt op de de weg 👍🏻
FabiRaket schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Update: vandaag een chassisnummer ontvangen. Status is dat de productie wordt voorbereid. Kortom, de productie van het 40 model lijkt daadwerkelijk te zijn gestart.

• D-dickmann
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-08 11:27
duckie_rr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:41:
400 km ver met m'n iX3. Tot nu toe super positief. Enige puntje van kritiek is nu 2 maal een vals signaal van open laadklep tijdens het rijden. Een keer open - toe en herstarten en het is weg, maar maakt me wat ongerust over de gemotorizeerde laadklep voor de toekomst. Nog mensen die deze error zijn tegengekomen (klein rood symbool bij auto - status in infortainment)
Ja heb ik met 4000km nu ook 3x gehad

• kstja0
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:44
depette schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:01:
Weet iemand hoe je best die m sport zetels reinigt? In dat stoffen gedeelte zit al een vlek.ik krijg het niet weg me water en microvezel doek.ook al ff met meguiars interior spray voor Alcantara geprobeerd zonder veel resultaat.
De zetels zijn geen Alcantara, maar eerder een microvezelachtige stof. Nog geen vlekken gehad maar een stoomreiniger lijkt hier geschikt voor. Maar ik ben niet bekend met dit materiaal en hoe 'slijt' vast het is. In iedergeval nooit te lang op de plek blijven. Bij mijn vorige BMW X1, die stoelen waren ook een semi Alcantara, daar werkte het prima. Maar zoals iemand eerder zei, carclean is een optie, ander of de dealer vragen?

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 07:55
Tutter schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:57:
Dat is goed nieuws!
En ik begreep dat het voor bmw belangrijk is dat de 40 vanaf de zomer wordt uitgeleverd en zichtbaar wordt op de de weg 👍🏻

[...]
Die is zeker gestart, de onze staat al op transport (vorige week geproduceerd).

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-09 22:42

mdeiman

Project 45 -> iX3

rlr schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:48:

Conclusie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijne review.

De Automatic Lane Change kun je uitzetten en dan heb je zelf controle over wisselen van rijstrook en stelt de auto niets voor wel zo fijn. Dan werkt alles prima.

Op het centrale scherm zie je de echte buitentemperatuur en in de panoramic vision heb je dan de weer widget geselecteerd. Die laatste kun je vervangen door de buitentemperatuur. Is dus geen softwarefout.

De claxon is inderdaad wel erg zielig. Echt een lullig toetertje.

De HUD vind ik echt overbodig. Geen aanvulling voor mij. Het aftellen tot de volgende afslag komt in de standaard gedeelte van de panoramic vision. Zelfs het centrale scherm voor de navigatie niet nodig voor 95% van de tijd. Knap gedaan van BMW.

Ik krijg het idee dat de standaard geluid beter is dan de Harmon versie...Ik heb de standaard, dikke prima!

De laadkabel past ook prima onder de klep achterin.

Shit happens.

• JesperA
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 13:45
Eerste 900km er op zetten en wat een heerlijke auto. Wel al 1x een ingreep gehad terwijl er niets aan de hand was, gelukkig niemand achter me.

Wat me wel opvalt is dat hij niet zo snel koelt als mij vorige auto, skoda enyaq. De stoelen en stuur zijn echt bloedheet. Soms lijkt het net alsof de stoelverwarming op standje hoog staat.

Voor de rest bevalt de panoramic view uitstekend en is ook de opstart prompt om dingen meteen uit te zetten ideaal. Cameras bij achteruitrijden etc is nog even wennen, net iets andere dimensie als de vorige auto. Ook de rechterspiegel gaat veel lager en lijkt niet zelf in te stellen te zijn.

Assisted driving doet het veel beter dan in mijn vorige skoda, daar moest je stuur goed vasthebben, dat is bij de BMW toch wel wat prettiger.

BMW iX3 50 M Sport | Daikin Altherma 3 R LT F 6kW | Sigenergy 10kW 36kWh - 11 KW AC charger | Haier Airco 3,5kW | Aux airco 7kW

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 08:59
JesperA schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:00:
Eerste 900km er op zetten en wat een heerlijke auto. Wel al 1x een ingreep gehad terwijl er niets aan de hand was, gelukkig niemand achter me.

Wat me wel opvalt is dat hij niet zo snel koelt als mij vorige auto, skoda enyaq. De stoelen en stuur zijn echt bloedheet. Soms lijkt het net alsof de stoelverwarming op standje hoog staat.

Voor de rest bevalt de panoramic view uitstekend en is ook de opstart prompt om dingen meteen uit te zetten ideaal. Cameras bij achteruitrijden etc is nog even wennen, net iets andere dimensie als de vorige auto. Ook de rechterspiegel gaat veel lager en lijkt niet zelf in te stellen te zijn.

Assisted driving doet het veel beter dan in mijn vorige skoda, daar moest je stuur goed vasthebben, dat is bij de BMW toch wel wat prettiger.
Als die rechter spiegel naar beneden kantelt als je achteruit rijdt kun je dat uitzetten. Het schuifje waarmee je de kiest welke spiegel je bedient moet je dan op de andere spiegel zetten. Dan gaat hij niet meer automatisch naar beneden. Althans dat was bij mijn I4 zo.

• duckie_rr
  • Laatst online: 18-09 17:24
Worra schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Als die rechter spiegel naar beneden kantelt als je achteruit rijdt kun je dat uitzetten. Het schuifje waarmee je de kiest welke spiegel je bedient moet je dan op de andere spiegel zetten. Dan gaat hij niet meer automatisch naar beneden. Althans dat was bij mijn I4 zo.
de eco - modus van de klimaatregeling blaast heel weinig. Manueel temperatuur wijzigen of blazer harder zetten en de airco is echt wel koud.

• Tutter
Deze vond ik voor m’n zonnebril, daar er geen standaard zonnebril houder/ opbergvak in de auto zit.

https://verkauft.nl/produ...os?variant=52163903979701

• martijnvds
Absolut schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Kijk al even mee in het topic, mijn bestelling voor een basis iX3 50 gedaan op 28 mei (lease), fingers crossed. Dealer zei dat de aflevering pas in maart 2027 zou zijn?!

Voor dashboard GSM bevestiging koop ik steeds Brodit en sinds deze week is de ProClip voor de nieuwe iX3 beschikbaar:
Naast deze clip heb je dan ook nog een compatible houder nodig die je hier weer aan monteert oid? Nog aanbevelingen over compatible houders (bijv. voor iPhone 16)?

• JesperA
Worra schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:36:
[...]

Klopt, alleen bij mijn skoda kon ik hem zelf op een bepaalde stand zetten waar die elke keer naar toe ging waardoor ik zowel de grond als de zijkant nog kon zien.

BMW iX3 50 M Sport | Daikin Altherma 3 R LT F 6kW | Sigenergy 10kW 36kWh - 11 KW AC charger | Haier Airco 3,5kW | Aux airco 7kW

• Absolut
martijnvds schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Naast deze clip heb je dan ook nog een compatible houder nodig die je hier weer aan monteert oid? Nog aanbevelingen over compatible houders (bijv. voor iPhone 16)?
Ik heb momenteel een "universele" MagSafe mount op de Brodit (AMPS). Deze is van Scosche maar te vinden op Bol of Amazon, daarnaast zijn er vele uitvoering van Brodit zelf.

Zie: https://www.brodit.com/en

• JesperA
Absolut schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:55:
[...]

Deze vandaag binnen gekregen, past echt perfect!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-08 10:46
Waarom heb je eigenlijk nog een GSM houder nodig… opladen doe in auto houder, en navigatie gaat via het grote scherm… en al de rest mag toch niet tijdens het rijden.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Absolut
JesperA schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:48:
[...]

Deze vandaag binnen gekregen, past echt perfect!
Kan je een foto delen van hoe dit eruit ziet? Wacht nog op mijn iX3 en vroeg me af of dit niet voor het scherm komt zo.

• FabiRaket
FabiRaket schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Update: de auto zou week 35 (eind augustus) bij de dealer zijn, maar is vervroegd naar week 32 (begin augustus). Anderen met een 40 wellicht ook?

Alles van Apple

• Tutter
Dat is goed nieuws! Mijn 40-er staat nog steeds voor 38, maar ik heb dan ook pas begin juli besteld. Wanneer heb jij de jouwe besteld?

Betekent in ieder geval dat de productie goed verloopt.
FabiRaket schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 06:56:
[...]

Update: de auto zou week 35 (eind augustus) bij de dealer zijn, maar is vervroegd naar week 32 (begin augustus). Anderen met een 40 wellicht ook?

[ Voor 7% gewijzigd door Tutter op 17-07-2026 08:15 ]

• FabiRaket
Tutter schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:14:
. Wanneer heb jij de jouwe besteld?
Begin juni. Een levertijd van 2 maanden vind ik zeer netjes voor een nieuw model (en eigenlijk ook netjes voor alle modellen).

Jammer dat de levertijd van de 50 zo is opgelopen. Vermoedelijk veroorzaakt door de levering van de motor vooras. De motor achteras wordt BMW inhouse geproduceerd, maar de vooras is van Bosch.

Alles van Apple

• JesperA
Absolut schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Kan je een foto delen van hoe dit eruit ziet? Wacht nog op mijn iX3 en vroeg me af of dit niet voor het scherm komt zo.
De adapter voor mijn oude lader moet nog binnenkomen, maar de bovenkant van mijn telefoon komt onder het scherm te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyveG9rgU51FSl4NjgQ-f6CsnoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdL5slr6yleih8YFCBAoQyjl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE8FIJLeRCOCixkpEWcUOrXChYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQvTvNBnvSkopFqs6Aq37Rh2.jpg?f=fotoalbum_large

• oGoG
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-08 01:54
rolelael schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:05:
Klopt mijn staat op sport en ik geef er geen ... om wat hij verbruikt
Ik zet op efficiency mode omdat ik voor dagelijks gebruik met gezin of alleen meer dan voldoende vind. Trekt heel snel op en doet wat het moet doen. Wat brengt sport mode extra op, op de wegen dat je niet snel kan. Ik zet wel op sport mode eens ik aan de rode lichten sta t.o.v. een snelle wagen.

En daarbij probeer ik de meeste range uit te halen uit deze wagen. Ieder zijn/haar plezier toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpHANQw-u4K1fKFIFrkEvAztZ5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFw5ummrPh2o8dVfLSEwmATj.jpg?f=fotoalbum_large

• sanjin34
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 01:15
Mijn iX3 40 heeft momenteel als verwachte aankomst week 29 (nu) staan en staat al sinds 02-07 op de status 'Productie gestart'. Na wat navraag bij mijn dealer (Van Poelgeest) blijkt dat de auto vanuit BMW inmiddels statuscode 155 heeft. Voor zover ik begrijp betekent dat dat de assemblage is voltooid.

Helaas lijkt hij daar nu al 1 à 2 weken op te blijven hangen. Het begint erop te lijken dat ik één van de eerste iX3 40's ben die in de fabriek van de band is gerold. De dealer kon in ieder geval geen reden vinden waarom de auto nog niet onderweg is naar Nederland. Voor zover zij konden zien zijn er ook geen restricties of blokkades.

Op een paar Duitse forums lees ik wel dat BMW soms wacht totdat er meerdere auto's voor dezelfde bestemming klaarstaan, zodat ze in één grotere batch richting een bepaalde regio of land vervoerd kunnen worden. Geen idee of dat hier ook het geval is, maar het zou de vertraging misschien kunnen verklaren.

Blijft toch frustrerend als je weet dat de auto waarschijnlijk ergens op een parkeerterrein bij de fabriek staat te wachten. 😅

• sixgirls
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 12:11
Ik heb ix3 40 half april besteld, ook een vroege 40 bestelling lijkt me. Kort na bestelling werd levering begin augustus opgeschoven naar begin september. Wat je leest in het forum nu is dat de er nog weinig lijn in de doorlooptijd zit. Het lijkt me niet gek dat bepaalde configs in bepaalde batches worden gemaakt en dat optimale logistiek daarna ook nog een rol speelt na starten van de productielijn. Anyway, ik heb er geen verstand van maar geluiden zijn positief.

[ Voor 4% gewijzigd door sixgirls op 17-07-2026 12:55 ]

• Master_117
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 14:59
Op 20 April besteld (40) en garage zei 2 weken geleden dat het voor eind Okt is....
zouden de M paketten configs prio hebben ? (heb een zonder M pakket besteld - budget)

• Tutter
Ik heb er niet veel weet van maar ik denk niet dat M pakketten voorrang krijgen. Wat ik wel hoorde is dat transport inderdaad wel op (per) locatie wordt ingericht.
Master_117 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:18:
Op 20 April besteld (40) en garage zei 2 weken geleden dat het voor eind Okt is....
zouden de M paketten configs prio hebben ? (heb een zonder M pakket besteld - budget)

• Rassing
  • Laatst online: 28-08 20:00
Master_117 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:18:
Mijn 50 zonder M pakket besteld in januari was voorzien op 10.08 maar was op 15/07 klaar.

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 07:55
Wie zal het zeggen wat de belangrijkste factor is…? De onze (40) is besteld op 18 april, in productie op 6 juli, status ‘transport gestart’ op 14 juli. Aankomstweek bij dealer is van initieel week 31, veranderd naar week 30 toen productie gestart was en net gisteren weer teruggezet naar week 31. Geen M pakket. Ook van Poelgeest, die had voor de hele groep iets van 300 slots ingekocht.

• Mie69
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15-09 18:01
Mijn ix3 40 begin april besteld (van Poelgeest). Volgens de planning week 30 in productie en in week 32 bij de dealer. Gisteren een update gehad dat ie volgende week in productie gaat dus so far so good.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Is de Dynamics app voor iedere iX3 beschikbaar? Iemand met een niet M pakket die de app heeft?

Shit happens.

• Tutter
Ik dacht te hebben begrepen dat die app alleen beschikbaar is bij het M-pakket.
mdeiman schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 21:37:
Is de Dynamics app voor iedere iX3 beschikbaar? Iemand met een niet M pakket die de app heeft?

• Stromer_jb
  • Laatst online: 18-09 11:16

Stromer_jb

iracing profiel

Mijn iX3 40 besteld op 6 juni productie week 35. Levering tussen half en eind september.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik volg sinds ik de iX3 overweeg dit topic en na de proefrit onlangs ben ik enthousiast geworden.

Nu ben ik regelmatig de configurator door gaan lopen en kom nu op het volgende uit en ben even benieuwd of mensen die inmiddels in hun iX3 rijden bepaalde opties toch overbodig vinden:
  • iX3 40 standaarduitvoering
  • Eucalyptus Grün of anders Ocean Wave Blue (heb groen nog niet in het echt gezien)
  • 20 inch Sterspaak (Styling 1046) Bicolor
  • Interieur Contemporary Castanea
  • Innovation Pack (met name ivm HUD en 3e climate control zone ivm kinderen)
  • Parking Assistant Plus (ivm 360 camera en parking manouvres)
  • Extra getint glas achter
  • Verwarmde stoelen achter
  • Multifunctionele stoelen voor
  • Stuurwiel verwarmd
  • BMW Digital Premium
  • Totaal €70.717
Trekhaak wil ik op termijn ook, maar is niet direct nodig en van de Highway Assistant begreep ik in het topic al dat de 1e maand gratis is. Begrijp ik het ook goed dat dat puur een software unlock is en ik die indien ik die toch zou willen altijd later nog kan aanschaffen? Het wordt een privé aanschaf dus wil ik ook geen onnodige opties kopen.

En hoe zijn de meningen over het standaard Essential Vivid Grey interieur? Ik heb die nog niet in het echt gezien en gevoelsmatig vind ik stof op een BMW in deze klasse wat karig overkomen en ook is het van gerecycled PET, waarvan ik me afvraag of dat niet juist een warme/zweterige zitting oplevert. Op de foto's ziet het er verder nog best wel aardig uit en vanwege de €1145 kostende Contemporary uitvoeringen ben ik toch wel even benieuwd.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

MooDyBLueS schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:31:
Ik volg sinds ik de iX3 overweeg dit topic en na de proefrit onlangs ben ik enthousiast geworden.

Nu ben ik regelmatig de configurator door gaan lopen en kom nu op het volgende uit en ben even benieuwd of mensen die inmiddels in hun iX3 rijden bepaalde opties toch overbodig vinden:
  • Eucalyptus Grün of anders Ocean Wave Blue (heb groen nog niet in het echt gezien)
  • Stuurwiel verwarmd
  • BMW Digital Premium
  • Totaal €70.717
Trekhaak wil ik op termijn ook, maar is niet direct nodig en van de Highway Assistant begreep ik in het topic al dat de 1e maand gratis is. Begrijp ik het ook goed dat dat puur een software unlock is en ik die indien ik die toch zou willen altijd later nog kan aanschaffen? Het wordt een privé aanschaf dus wil ik ook geen onnodige opties kopen.

En hoe zijn de meningen over het standaard Essential Vivid Grey interieur? Ik heb die nog niet in het echt gezien en gevoelsmatig vind ik stof op een BMW in deze klasse wat karig overkomen en ook is het van gerecycled PET, waarvan ik me afvraag of dat niet juist een warme/zweterige zitting oplevert. Op de foto's ziet het er verder nog best wel aardig uit en vanwege de €1145 kostende Contemporary uitvoeringen ben ik toch wel even benieuwd.
Lastige vraag.

Geen enkele optie is echt nodig / noodzakelijk, allemaal luxe. Behalve dan een trekhaak als je wat te trekken hebt.

Shit happens.

• JesperA

• Stuurwiel verwarmd
  • BMW Digital Premium
  • Totaal €70.717

Trekhaak is niet achteraf in te bouwen dus als je hem wilt moet je hem mee bestellen.

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:50
JesperA schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:25:
[...]

De adapter voor mijn oude lader moet nog binnenkomen, maar de bovenkant van mijn telefoon komt onder het scherm te zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is het kastje wat er naast hangt?

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

mrfatmen schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:22:
[...]

Wat is het kastje wat er naast hangt?
Lifehammer. Bij op een andere plek geïnstalleerd.

Shit happens.

• JesperA
mdeiman schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:25:
[...]

Lifehammer. Bij op een andere plek geïnstalleerd.
die lag er bij mij los in de auto dus daar maar geplakt. Waar zit die bij jou?

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

JesperA schreef op zondag 19 juli 2026 @ 20:29:
[...]

die lag er bij mij los in de auto dus daar maar geplakt. Waar zit die bij jou?
Als je op de bestuurdersstoel gaat zitten, dan bij je rechter knie in de buurt. Wat naar binnen aan de zijkant. Zag het na een paar dagen pas zitten...

Shit happens.

• r2504
  • Laatst online: 28-08 10:46
  • Stuurwiel verwarmd
Oei, hebben de kinderen een gevoelig achterwerk :o Stuurwiel verwarming is ook iets waar ik de nood niet aan zie... je laat je wagen in de winter netjes verwarmen voor je vertrekt. Ik heb nog nooit koude handen gehad...

Nu al die opties zijn persoonlijk maar bij sommige heb ik echt wel m'n bedenkingen.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• FabiRaket
r2504 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Oei, hebben de kinderen een gevoelig achterwerk :o Stuurwiel verwarming is ook iets waar ik de nood niet aan zie... je laat je wagen in de winter netjes verwarmen voor je vertrekt. Ik heb nog nooit koude handen gehad...

Nu al die opties zijn persoonlijk maar nij sommige heb ik echt wel m'n bedekingen.
...en voor sommige opties geldt dat je nooit meer een auto zonder wilt als je het eenmaal hebt ervaren. Stuurverwarming staat daarbij bij mij op nummer 1. Een auto zonder, laat ik staan.

Alles van Apple

• MooDyBLueS
  • Niet online
r2504 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Nu al die opties zijn persoonlijk maar nij sommige heb ik echt wel m'n bedekingen.
Het is voor die eerste ook meer dat ze nu ook verwarmde stoelen achter gewend zijn, maar ik vond op de hete dag waarop we de proefrit hadden dat de bekleding niet erg heet aanvoelde, niet als echt leer en het herstelde ook snel. Ik verwacht omgekeerd in de winter ook dat het zich iets meer zoals suede/alcantara zal gedragen dan echt leer, dus stabieler en beter ventilerend. Dus daarom misschien inderdaad geen must in de iX3.

Zelfde twijfel heb ik ook bij het privacy glas achter, voor kan je mij als bestuurder ook gewoon aankijken en mijn kinderen zijn geen geheim, maar houdt het ook niet iets van warmte/zon tegen? Het is immers geen X5 met gordijntjes achter.

Stuurwielverwarming vind ik wel een must en wil ik absoluut niet zonder zoals onder jou ook gezegd wordt. ;) Je hebt vast gelijk dat het met voorverwarmen lekker warm zal zijn, maar ik verwarm mijn huidige auto ook niet altijd voor, soms weet je dat het weliswaar zeg 5C buiten is en krabben/voorverwarmen dus niet nodig is, maar dan is het stuur wel koud en ik ben best een koukleum. Dus dan is dat knopje aandrukken wel erg prettig, ook al is het maar 5-10 min nodig.

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

MooDyBLueS schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:30:
[...]

Het is voor die eerste ook meer dat ze nu ook verwarmde stoelen achter gewend zijn, maar ik vond op de hete dag waarop we de proefrit hadden dat de bekleding niet erg heet aanvoelde, niet als echt leer en het herstelde ook snel. Ik verwacht omgekeerd in de winter ook dat het zich iets meer zoals suede/alcantara zal gedragen dan echt leer, dus stabieler en beter ventilerend. Dus daarom misschien inderdaad geen must in de iX3.

Zelfde twijfel heb ik ook bij het privacy glas achter, voor kan je mij als bestuurder ook gewoon aankijken en mijn kinderen zijn geen geheim, maar houdt het ook niet iets van warmte/zon tegen? Het is immers geen X5 met gordijntjes achter.

Stuurwielverwarming vind ik wel een must en wil ik absoluut niet zonder zoals onder jou ook gezegd wordt. ;) Je hebt vast gelijk dat het met voorverwarmen lekker warm zal zijn, maar ik verwarm mijn huidige auto ook niet altijd voor, soms weet je dat het weliswaar zeg 5C buiten is en krabben/voorverwarmen dus niet nodig is, maar dan is het stuur wel koud en ik ben best een koukleum. Dus dan is dat knopje aandrukken wel erg prettig, ook al is het maar 5-10 min nodig.
Je vraagt ons wel om onze mening, maar je hebt je keuze al wel gemaakt lijkt het. Lijkt me ook het beste.

Shit happens.

• Tutter
Gelukkig is er voor ieder wat wils. Je kan namelijk alleen zelf bepalen welke opties je belangrijk en/ of noodzakelijk vindt en wat je portemonnee toestaat.

Succes met bestellen

• Stuurwiel verwarmd
  • BMW Digital Premium
  • Totaal €70.717

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:32
We zijn collectief lekker verwend geraakt, stoelverwarming, stoelmassage, stuurwielverwarming, niet meer zelf hoeven te parkeren, ga maar door. Ik heb de iX3 50 vrijwel helemaal standaard besteld en mis niets. Als het budget het had toegelaten had ik de castanea bekleding gekozen, omdat ik die mooier vind, maar kan prima leven met de standaard bekleding (ben wel benieuwd hoe dat voelt als het heel warm is, maar diezelfde vraag ook bij kunstleder).

Mijn bestelling is een witte, nu een keer zien rijden en ik vind wit de auto erg goed staan. Dat was een M uitvoering met 22 inch wielen. Toevallig op vakantie een hotel naast een parkeerplaats vol nieuwe BMWs. Stond er dus net eentje in basis uitvoering in zicht, zie foto.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4iT66d9KzDuG-YGQjpzivbloxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlBUGYQj0CMb3dPvthplbNXe.jpg?f=fotoalbum_large

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Gisterochtend willen we vertrekken en deden eerst de kofferbak open. Daarna een paar rare piepjes met een centraal scherm in paniekstand.

Auto was niet te starten cq in Ready te krijgen. Op scherm de melding: Voorzichtig stoppen! Voertuig defect. (Stond netjes geparkeerd...)

De app gaf aan alles OKE. Dat is wel weird. Met de app was wel de auto open en dicht te doen. Reset van de software gedaan zonder resultaat. 5 minuten gewacht, en alles functioneerde weer zonder problemen. Daarna 900km probleemloos gereden. Echt een hele fijne auto om te rijden. Echt klasse. Als ie rijdt...

Vandaag met BMW gebeld en ze hebben veel storingen kunnen uitlezen op afstand. Nog geen echte oorzaak, volgende week donderdag naar de garage. Beetje jammer wel dit.

Shit happens.

• Yargo
Mijn collega's hebben vorige week goed nieuws gekregen ivm hun BMW iX3 40. We zijn met 3 die in 3 verschillende vestigingen hebben besteld allemaal rond dezelfde periode, 21 mei.

Mijn garage had minder gevulde slots en daarom zou hij eind oktober geleverd worden. Die van mijn 2 andere collega's pas in december.

Nu hebben ze beiden vorige week bericht gekregen dat de wagen al geproduceerd is, en waarschijnlijk eind augustus bij de dealer zal staan. Ze hebben beiden hun VIN nummer ontvangen. Wel bijzonder dat de oorspronkelijke afleverdatum zo verschilt. Helaas had ik nog niets vernomen dus heb mijn garage vandaag gecontacteerd. Ze wisten me te vertellen dat de wagen in status 150 zit, wat volgens haar wil zeggen dat hij nog ingepland moet worden. Op internet vind ik echter dat 150 wil zeggen dat hij wel al ingepland is.

Mijn wagen en die van mijn ene collega zijn vrij gelijkaardig op gebied van opties en kleur. Enige verschil is Highway Assistent Pro die ik niet heb, en hij heeft voor de M comfortstoelen gekozen en ik voor castanea. Verder heb ik later nog achterbankverwarming toegevoegd wat hij niet gedaan heeft.

• Mie69
Mie69 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:08:
Mijn ix3 40 begin april besteld (van Poelgeest). Volgens de planning week 30 in productie en in week 32 bij de dealer. Gisteren een update gehad dat ie volgende week in productie gaat dus so far so good.
Verrassende ontwikkeling, ik kijk net via de link naar de status van mijn auto en deze staat opeens op “Transport gestart” terwijl ik eind vorige week het bericht heb gehad dat ie deze week (week 30) in productie zal gaan. Het lijkt alsof de stappen productie gestart en productie voltooid is overgeslagen en dat ie gelijk naar Transport gestart is gezet. Ben benieuwd!

• evd123
  • Laatst online: 21:35
ok hoe kunnen jullie zelf zien wat de status van de auto is? iig niet via de bmw app althans niet bij mij

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:36

yec

Ik heb op 6 mei besteld via Alphabet en de afleverdatum staat sindsdien stijf op 12 augustus. Maar het blijft behoorlijk stil…

• Mie69
evd123 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:18:
ok hoe kunnen jullie zelf zien wat de status van de auto is? iig niet via de bmw app althans niet bij mij
Ik heb van mijn dealer (van Poelgeest) een link gekregen naar een omgeving (mijn.vanpoelgeest) waar ik de status van mijn auto kan zien.

• evd123
  • Laatst online: 21:35
ahh ok dan snap ik hem dank voor je antwoord

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:32
Verschilt volgens mij per dealer of ze de 'online tracking' optie aanzetten. Ik had er Van Laarhoven Eindhoven om gevraagd, maar kon niet begreep ik. Zonder tegenbericht moet ik wachten tot eerste week oktober, besteld eind februari via Alphabet. Aan de ene kant kan ik niet wachten, aan de andere kant: elke week langer wachten scheelt me netto 40 euro en buiten vakanties om zijn twee van de (voor mij) grootste voordelen van de iX3 (range en laadsnelheid) eigenlijk niet belangrijk.

• martijnvds
mdeiman schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:18:
Gisterochtend willen we vertrekken en deden eerst de kofferbak open. Daarna een paar rare piepjes met een centraal scherm in paniekstand.

Auto was niet te starten cq in Ready te krijgen. Op scherm de melding: Voorzichtig stoppen! Voertuig defect. (Stond netjes geparkeerd...)

De app gaf aan alles OKE. Dat is wel weird. Met de app was wel de auto open en dicht te doen. Reset van de software gedaan zonder resultaat. 5 minuten gewacht, en alles functioneerde weer zonder problemen. Daarna 900km probleemloos gereden. Echt een hele fijne auto om te rijden. Echt klasse. Als ie rijdt...

Vandaag met BMW gebeld en ze hebben veel storingen kunnen uitlezen op afstand. Nog geen echte oorzaak, volgende week donderdag naar de garage. Beetje jammer wel dit.
Vervelend, vooral als de oorzaak niet duidelijk is. Ergens ben ik wel blij dat ik mijn iX3 pas na de zomervakantie krijg, mijn huidige Mustang Mach-E functioneert prima en alle kinderziektes qua software zijn er na vele updates uit. Ergens stil vallen in Frankrijk met een nieuwe auto lijkt me niet heel ideaal. Ik verwacht wel de nodige software bugs en glitches de eerste maanden, hopelijk regelmatige OTA updates.

• Tutter
Allemaal goede berichten omtrent de 40 dus!

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

martijnvds schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:48:
[...]

Vervelend, vooral als de oorzaak niet duidelijk is. Ergens ben ik wel blij dat ik mijn iX3 pas na de zomervakantie krijg, mijn huidige Mustang Mach-E functioneert prima en alle kinderziektes qua software zijn er na vele updates uit. Ergens stil vallen in Frankrijk met een nieuwe auto lijkt me niet heel ideaal. Ik verwacht wel de nodige software bugs en glitches de eerste maanden, hopelijk regelmatige OTA updates.
Klopt oorzaak niet duidelijk. Vervelend dat de auto domweg niet wou rijden en niet in de ready state komt.

Vandaag weer ander gedoe. Melding:
  • Ondersteuning voor bestuurdersassistentie beperkt
    • Lane Change Warning beperkt
    • Noodstuuringreep beperkt
    • Noodremassistent beperkt
Status van de Auto gaf de sensoren rondom de auto in oranje weer. Cruisecontrol en zelf rijden werkte niet. Ook werkte het driehoekje in de spiegels niet meer.

Voor de rest werkte het meeste wel denk ik...

Na een korte stop, was alles weer probleemloos...

Shit happens.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Vorige week een x50 besteld voor een collega. Aflevering staat nu voor eind augustus/begin september. Dat gaat rap.

Ik weet hoe het werkt met slots bij de dealers, maar die verhalen van eindeloze wachttijden lijken toch wat overdreven.

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:00
PWM schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:04:
Vorige week een x50 besteld voor een collega. Aflevering staat nu voor eind augustus/begin september. Dat gaat rap.

Ik weet hoe het werkt met slots bij de dealers, maar die verhalen van eindeloze wachttijden lijken toch wat overdreven.
Verschilt heel erg per dealer, wanneer in de tijd je besteld en welke configuratie/opties je besteld. Soms zijn er bepaalde opties/kleuren die je auto opeens uit de productielijn halen omdat er een onderdeel op backorder staat. Heb ik zelf helaas ervaring mee dat het eindeloos wachten werd en een aantal keer opties en zelfs de kleur moest wijzigen om hem uberhaupt in productie te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door cd2013 op 22-07-2026 05:57 ]

• knoore
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:25
PWM schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:04:

Begin juni besteld 9 februari als leverdatum, bij Ekris Maastricht. Waar heb jij besteld?

• PWM
  • Niet online

PWM

knoore schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:23:
[...]

Begin juni besteld 9 februari als leverdatum, bij Ekris Maastricht. Waar heb jij besteld?
Poelgeest, Naarden.

• MooDyBLueS
  • Niet online
cd2013 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 05:56:
[...]

Verschilt heel erg per dealer, wanneer in de tijd je besteld en welke configuratie/opties je besteld. Soms zijn er bepaalde opties/kleuren die je auto opeens uit de productielijn halen omdat er een onderdeel op backorder staat. Heb ik zelf helaas ervaring mee dat het eindeloos wachten werd en een aantal keer opties en zelfs de kleur moest wijzigen om hem uberhaupt in productie te krijgen.
Opties wijzigen om in productie te krijgen? Hoe bedoel je dat precies? Lijkt mij toch dat je ook altijd nog de keuze hebt om te wachten? Ik zou namelijk echt niet willen dat ik iets bestel en straks met 1/2 opties minder genoegen moet nemen, ik bestel juist een nieuwe auto omdat ik dan exact kan kiezen wat ik wil namelijk.

Overigens zou het voor ons om een 40 gaan en de dealer (Dusseldorp) geeft aan nog plekken voor september te hebben, mochten die op raken, dan hebben ze een volgende batch voor oktober ook al in bestelling staan. Kwestie van configs aanpassen.

Dan een algemene vraag: wij zouden voor een standaard uitvoering (dus geen M Sport) gaan met Castanea bekleding, multifunctionele stoelen, innovation pack en nog wat op luxe/comfort gerichte opties. De dealer zei "als advies" dat bij BMW altijd 2 opties belangrijk zijn voor je restwaarde (ik heb nog nooit een BMW gehad): een M Sport pakket en een panoramadak. Laat ik daar nu net zelf geen behoefte aan hebben en ik zei ook: dat is 4k + 1600 extra, waarop hij wel zei dat een deel van mijn opties goedkoper worden bij het M Sport pakket dus werkelijke verschil zal rond de 2k zitten (en dus nog 1600 voor het panodak). Nu koop ik privé, maar ben wel van plan echt minstens 6 jaar erin te rijden, minstens. Kortom: mij lijkt het beetje krom om 3600 extra uit te geven om over 6-10 jaar een hogere restwaarde te hebben. Hoe zien jullie dit?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:00
MooDyBLueS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:53:
[...]

Opties wijzigen om in productie te krijgen? Hoe bedoel je dat precies? Lijkt mij toch dat je ook altijd nog de keuze hebt om te wachten? Ik zou namelijk echt niet willen dat ik iets bestel en straks met 1/2 opties minder genoegen moet nemen, ik bestel juist een nieuwe auto omdat ik dan exact kan kiezen wat ik wil namelijk.

Overigens zou het voor ons om een 40 gaan en de dealer (Dusseldorp) geeft aan nog plekken voor september te hebben, mochten die op raken, dan hebben ze een volgende batch voor oktober ook al in bestelling staan. Kwestie van configs aanpassen.

Dan een algemene vraag: wij zouden voor een standaard uitvoering (dus geen M Sport) gaan met Castanea bekleding, multifunctionele stoelen, innovation pack en nog wat op luxe/comfort gerichte opties. De dealer zei "als advies" dat bij BMW altijd 2 opties belangrijk zijn voor je restwaarde (ik heb nog nooit een BMW gehad): een M Sport pakket en een panoramadak. Laat ik daar nu net zelf geen behoefte aan hebben en ik zei ook: dat is 4k + 1600 extra, waarop hij wel zei dat een deel van mijn opties goedkoper worden bij het M Sport pakket dus werkelijke verschil zal rond de 2k zitten (en dus nog 1600 voor het panodak). Nu koop ik privé, maar ben wel van plan echt minstens 6 jaar erin te rijden, minstens. Kortom: mij lijkt het beetje krom om 3600 extra uit te geven om over 6-10 jaar een hogere restwaarde te hebben. Hoe zien jullie dit?
Mijn pre LCI is in 5 jaar van 76k naar 30k gegaan(125k km). No way dat na 6-10 jaar er nog heel veel meer dan 1000-2000 euro extra restwaarde voor die opties over is lijkt mij. Als je zo lang gaat rijden zou ik hem echt inrichten hoe je het zelf mooi vind. En echt goed nadenken over de opties en niet direct de restwaarde. Persoonlijk vind ik een dak wat open kan dan weer fijn en een panorama dak geeft ook een licht interieur vind ik prettig. M pakket vind ik zelf ook niet zo’n noodzaak, maar zou het ook niet laten liggen.

• kristofdze
  • Laatst online: 18-09 16:09
[...]

Inrichten hoe je hem zelf het mooist vind. Ik rij met een handgeschakelde 316d break van 2014 met 200K km zonder gps of lederen interieur. Basic dus. En ik krijg ongeveer 30% van de aankoopwaarde in 2014 bij overname. Dus das bullshit

Anderzijds is 3600 op een wagen van 60K verwaarloosbaar. Gewoon zelf kiezen wat je mooi vindt en je niet laten opjutten door de verkoper 😁

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:00
[...]

Je moet de auto ook gewoon bestellen zoals je wilt uiteraard.

Maar als je al 14 maanden wacht (t.o.v. gecommuniceerde 6-9 maanden) en je kunt kiezen tussen aantal opties wijzigen + kleur wijzigen en de auto binnen een maand krijgen, óf configuratie as-is houden en geen enkele uitzicht op productie, dan kies je uiteindelijk wel eieren voor je geld...(had dit scenario bij mijn X1, niet huidige iX3 overigens, maar kan bij elk model voorkomen)

• MooDyBLueS
  • Niet online
cd2013 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:12:
[...]

Je moet de auto ook gewoon bestellen zoals je wilt uiteraard.

Maar als je al 14 maanden wacht (t.o.v. gecommuniceerde 6-9 maanden) en je kunt kiezen tussen aantal opties wijzigen + kleur wijzigen en de auto binnen een maand krijgen, óf configuratie as-is houden en geen enkele uitzicht op productie, dan kies je uiteindelijk wel eieren voor je geld...(had dit scenario bij mijn X1, niet huidige iX3 overigens, maar kan bij elk model voorkomen)
Ah op die manier, dan snap ik het zeker. Ik zou dat dan ook wel overwegen, maar ligt er wel aan welke optie het is (of opties het zijn) of ik dat acceptabel zou vinden.

Wat betreft opties vs restwaarde is het helder, thanks. Ik zal gewoon bestellen wat ik wil en niet laten opjutten door de verkoper. Toen we over het terrein liepen waar ook een handjevol hagelnieuwe iX3's stonden kon ik wel maar 1 zonder M Sport pakket vinden, dus dan ga je wel twijfelen, maar dat was een kale xDrive 50 in wit met stoffen bekleding, vast iemand die aan z'n lease max zat maar wel de 50 wou hebben, wat natuurlijk prima is. ;)

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 10:11
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:23:
[...]

Ah op die manier, dan snap ik het zeker. Ik zou dat dan ook wel overwegen, maar ligt er wel aan welke optie het is (of opties het zijn) of ik dat acceptabel zou vinden.

Wat betreft opties vs restwaarde is het helder, thanks. Ik zal gewoon bestellen wat ik wil en niet laten opjutten door de verkoper. Toen we over het terrein liepen waar ook een handjevol hagelnieuwe iX3's stonden kon ik wel maar 1 zonder M Sport pakket vinden, dus dan ga je wel twijfelen, maar dat was een kale xDrive 50 in wit met stoffen bekleding, vast iemand die aan z'n lease max zat maar wel de 50 wou hebben, wat natuurlijk prima is. ;)
Een nieuwe auto koop je voor jezelf, niet voor een volgende eigenaar.

Wat betreft het M Sport pakket, eigenlijk moet je proberen een proefrit te maken in een mét en een zonder, en van daaruit kijken of je het wilt of niet.
Als je inderdaad van plan bent de auto zo lang zelf te rijden wil je wel iets wat echt naar je zin is natuurlijk.

Ik ben wel eens proefritten wezen maken in auto's mét en zonder sport onderstel (andere merken dan wel) , waarbij het net is alsof je in een heel andere auto stapt.
Dan rijdt de ene als een natte dweil, en bij de ander trillen de vullingen uit je kiezen op een klinkerweggetje bij wijze van spreken :+ .

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Tutter
Ik koop hem ook privé en ik heb wel het M pakket en het glazen dak genomen, inderdaad in combinatie met wat andere zaken viel de meerprijs erg mee. En ik vindt het ook mooier. Ook verwacht ik toch dat de auto t.z.t. met deze opties makkelijker (misschien niet voor meer) verkocht zal worden dan die het niet hebben. Ik heb een auto ingeruild zonder glazen dak en M pakket en kreeg hierdoor toch minder terug.

Overigens even goed kijken naar de uitvoering zonder glazen dak, er zit dan een rand aan de voorzijde over de gehele breedte van het dak, is niet erg mooi..
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:23:
[...]

• MooDyBLueS
  • Niet online
MaD_co schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:58:
[...]

Wat betreft het M Sport pakket, eigenlijk moet je proberen een proefrit te maken in een mét en een zonder, en van daaruit kijken of je het wilt of niet.
Als je inderdaad van plan bent de auto zo lang zelf te rijden wil je wel iets wat echt naar je zin is natuurlijk.

Ik ben wel eens proefritten wezen maken in auto's mét en zonder sport onderstel (andere merken dan wel) , waarbij het net is alsof je in een heel andere auto stapt.
Dan rijdt de ene als een natte dweil, en bij de ander trillen de vullingen uit je kiezen op een klinkerweggetje bij wijze van spreken :+ .
De grap is dus: bij de iX3, in ieder geval de NA5, is het M Sport pakket alléén uiterlijk vertoon. Kijk maar, dit staat in de brochure (en bevestigd door de verkoper, die zou echt wel zeggen als er qua onderstel ook wat verandert, want juist dat kan potentieel een pluspunt zijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDsF14zCmX9W3Vj1iePpNm72rcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CbxEeK6oLiIPyge1No4SDq2z.png?f=fotoalbum_largeEn je krijgt standaard andere 20" velgen die ik hier weer niet terug zie komen, maar wel in de configurator. Hoewel dit mijn eerste BMW zou worden, heb ik het als autoliefhebber wel altijd zijdelings gevolgd dus ben op heel basic niveau wel een beetje bekend met M Sport en dus verbaasde het mij ook dat er niks qua onderstel verandert.

Sowieso vind ik sommige keuzes van BMW apart, zo had ik het ook over stoelverkoeling en gelamineerde ramen waarvan de verkoper zei dat de iX5 die wel gaat krijgen, maar hij vertelde ook dat de iX5 vermoedelijk bij 105k gaat beginnen. Dat is ±35k verschil met de iX3 50, ik snap enerzijds dat je als BMW onderscheid tussen je modellen wilt maken, maar ik zou prima nog zeg 5k aan opties erbij kunnen en willen vinken of voor de xDrive 50 gaan als het daar wel op zou zitten, maar naar een auto vanaf 105k? Lijkt mij sterk dat een dergelijk prijsverschil ook maar iemand van de iX3 naar de iX5 zal trekken. Of dat het aanbieden van dit soort opties mensen ervan zal weerhouden om voor een iX5 te kiezen, stap 1 is dat je überhaupt een iX5 moet kunnen betalen, als je dat al niet kan (of wil) en wel een iX3 kan/wil betalen dan is het toch ietwat gek dat sommige opties je moedwillig onthouden blijven.

[ Voor 28% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-07-2026 09:35 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tutter schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:01:
Ik koop hem ook privé en ik heb wel het M pakket en het glazen dak genomen, inderdaad in combinatie met wat andere zaken viel de meerprijs erg mee. En ik vindt het ook mooier. Ook verwacht ik toch dat de auto t.z.t. met deze opties makkelijker (misschien niet voor meer) verkocht zal worden dan die het niet hebben. Ik heb een auto ingeruild zonder glazen dak en M pakket en kreeg hierdoor toch minder terug.

Overigens even goed kijken naar de uitvoering zonder glazen dak, er zit dan een rand aan de voorzijde over de gehele breedte van het dak, is niet erg mooi..

[...]
Advocaat van de duivel: als je hem inruilt (en niet zelf verkoopt) heb je toch zelf niet te maken met of hij makkelijker verkoopt of niet? Ik heb in ieder geval nog nooit een auto ingeruild die geweigerd is. Inruilwaarde zal er ongetwijfeld wel op aangepast worden.

Dit zou de eerste nieuwe aanschaf worden voor ons, voorheen altijd jonge occasions gekocht, maar wel 3/4/5 offertes/vergelijkingen laten maken bij verschillende dealers en over het algemeen zat elke auto bij inruil maar zo'n 2k van elkaar verwijderd op een enkele uitschieter na.

Wat betreft die rand, bedoel je dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8YWVDZ4fhSwHB7e7rqIN7xvvks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtv77m0B3IOyOlEKc2RI4d40.jpg?f=fotoalbum_large

• Tutter
Je hebt gelijk, uiteindelijk heb ik hem ingeruild omdat het bedrag wat ik van de dealer kreeg nagenoeg gelijk was aan de marktwaarde wanneer ik hem zelf zou verkopen. Wat ik weet is dat het gros van de mensen een M pakket wil dus zal dat hoe dan ook meerwaarde hebben bij verkoop of inruil. Maar zoals andere ook zeggen, een nieuwe auto koop je natuurlijk voor jezelf.

Ja die rand bedoel ik. Ik dacht ook dat ik me er niet aan zou storen en bij het uiteindelijke bestellen aan tafel bij de dealer stond er toevallig een 50 zonder glazen dak. Ik vond dat in het echt niet erg fraai dus ben last minute toch nog voor het glazen dak gegaan.

Kortom, als je het nog niet gezien hebt, zou ik je adviseren toch eerst even kijken voor je later misschien spijt krijgt.
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Advocaat van de duivel: als je hem inruilt (en niet zelf verkoopt) heb je toch zelf niet te maken met of hij makkelijker verkoopt of niet? Ik heb in ieder geval nog nooit een auto ingeruild die geweigerd is. Inruilwaarde zal er ongetwijfeld wel op aangepast worden.

Dit zou de eerste nieuwe aanschaf worden voor ons, voorheen altijd jonge occasions gekocht, maar wel 3/4/5 offertes/vergelijkingen laten maken bij verschillende dealers en over het algemeen zat elke auto bij inruil maar zo'n 2k van elkaar verwijderd op een enkele uitschieter na.

Wat betreft die rand, bedoel je dit?

~~~[Afbeelding]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tutter schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:33:
Je hebt gelijk, uiteindelijk heb ik hem ingeruild omdat het bedrag wat ik van de dealer kreeg nagenoeg gelijk was aan de marktwaarde wanneer ik hem zelf zou verkopen. Wat ik weet is dat het gros van de mensen een M pakket wil dus zal dat hoe dan ook meerwaarde hebben bij verkoop of inruil. Maar zoals andere ook zeggen, een nieuwe auto koop je natuurlijk voor jezelf.

Ja die rand bedoel ik. Ik dacht ook dat ik me er niet aan zou storen en bij het uiteindelijke bestellen aan tafel bij de dealer stond er toevallig een 50 zonder glazen dak. Ik vond dat in het echt niet erg fraai dus ben last minute toch nog voor het glazen dak gegaan.

Kortom, als je het nog niet gezien hebt, zou ik je adviseren toch eerst even kijken voor je later misschien spijt krijgt.

[...]
Goed punt! Het was mij ook nog niet opgevallen maar de 2 demo's bij de dealer waren allebei xDrive 50 M Sport met panoramadak en ook donkere kleuren. Ziet er wel een beetje gek uit op de foto, had bewust ook even wit gepakt want op lichte kleuren vallen dit soort dingen meestal het meest op.

Van het weekend moet ik toch naar familie op 1,5 uur rijden, waarbij ik sowieso langs 2 andere BMW dealers rijd, dus ik ga maar even een uurtje extra uittrekken om daar eerst even langs te gaan. Hopelijk zie ik Eucalyptus Green dan ook eens in het echt.

En als die rand erg tegenvalt, kan ik ook wellicht de wat veiligere keuze maken: Ocean Wave Blue, die is best donker namelijk. Sowieso twijfel ik wel over lichte kleuren icm de standaarduitvoering, vind dat niet zo mooi als er teveel contrast zit met de zwarte elementen. Bij M Sport is dat inderdaad mooier, ook omdat het daar hoogglans zwart is, daar heb zelfs het omgekeerde: bij de Ocean Wave Blue M Sport van de dealer vond ik het zwarte hoogglans zelfs teveel wegvallen. :P

• MooDyBLueS
  • Niet online
Nog een algemene vraag: klopt het dat Apple CarPlay alléén draadloos werkt? Ik kan nergens iets vinden behalve AI die dit bevestigd (maar we weten allemaal hoe betrouwbaar die is...). Ja, ik vind overal "draadloos CarPlay/Android Auto" maar nergens of bekabeld óók gewoon mogelijk is.

Tijdens de proefrit de telefoon op beide USB poorten voorin aangesloten maar er gebeurde niks behalve laden, toen maar gelaten voor wat het is, ik had maar 45 min ivm de volgende proefrijder, dus de auto zelf was belangrijker.

Misschien ben ik een van de weinigen, maar ten eerste ben ik geen fan van draadloos laden, telefoon wordt veel warmer. En als ik naar mijn huidige auto kijk (EV6), die draadloos laden+bekabeld laden/CarPlay heeft, dan liep ik daar met mijn iPhone 15 Pro zeer vaak tegenaan dat hij zegt dat laden gestopt is omdat de telefoon te heet is geworden en eerst af moet koelen. Maar als je aan het navigeren bent op CarPlay dan is afkoelen een utopie. Bekabeld werkt dit al vele malen beter, maar ook dan loop ik er weleens tegenaan. Oplossing? Een Brodit houder bij een ventilatieopening, zodat de telefoon gekoeld wordt (en in winter doe je de telefoon er niet in ivm de warme lucht die er dan uitkomt) tijdens het bekabeld CarPlay+laden.

En 2e punt daarbij is dat via draadloos CarPlay de audiokwaliteit beperkt is tot lossy AAC kwaliteit, vanwege BT, terwijl je over de kabel lossless ALAC kwaliteit hebt, met Apple Music in ieder geval. En dat verschil hoor ik in de EV6 behoorlijk goed en ook bij eerdere auto's was het verschil veelal hoorbaar.

• Tutter
Goed dat je nog even de tijd neemt om te kijken. Ik zag een zwarte zonder glazen dak destijds.

Zelf heb ik de space silver met dus o.a. M pakket, glazen dak (uiteindelijk) en getinte ramen. Persoonlijk vind ik de totale kleurencombinatie hiervan erg mooi waarbij het M pakket op de space silver een fraaie aanvulling is :-)
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:14:
[...]

Goed punt! Het was mij ook nog niet opgevallen maar de 2 demo's bij de dealer waren allebei xDrive 50 M Sport met panoramadak en ook donkere kleuren. Ziet er wel een beetje gek uit op de foto, had bewust ook even wit gepakt want op lichte kleuren vallen dit soort dingen meestal het meest op.

Van het weekend moet ik toch naar familie op 1,5 uur rijden, waarbij ik sowieso langs 2 andere BMW dealers rijd, dus ik ga maar even een uurtje extra uittrekken om daar eerst even langs te gaan. Hopelijk zie ik Eucalyptus Green dan ook eens in het echt.

En als die rand erg tegenvalt, kan ik ook wellicht de wat veiligere keuze maken: Ocean Wave Blue, die is best donker namelijk. Sowieso twijfel ik wel over lichte kleuren icm de standaarduitvoering, vind dat niet zo mooi als er teveel contrast zit met de zwarte elementen. Bij M Sport is dat inderdaad mooier, ook omdat het daar hoogglans zwart is, daar heb zelfs het omgekeerde: bij de Ocean Wave Blue M Sport van de dealer vond ik het zwarte hoogglans zelfs teveel wegvallen. :P

• Tokheim
  • Laatst online: 23:23
Ondanks dat ik een zwart adept ben, heb ik nu met deze iX3 50 bewust gekozen voor een lichtere versie, omdat de contouren van de auto beter tot zijn recht komen. Dus in de blind voor de “grûn” gegaan, en tot vandaag de dag heel erg blij mee. Het is ook een soort van kameleon kleur die door de nederlandse buiten luchten er steeds anders uitziet. Ook de zwarte accenten van het M Pro pakket met het glazen dak en de donkere ruiten maken het af, vind ik 😂

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

MooDyBLueS schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:24:
Nog een algemene vraag: klopt het dat Apple CarPlay alléén draadloos werkt? Ik kan nergens iets vinden behalve AI die dit bevestigd (maar we weten allemaal hoe betrouwbaar die is...). Ja, ik vind overal "draadloos CarPlay/Android Auto" maar nergens of bekabeld óók gewoon mogelijk is.

Tijdens de proefrit de telefoon op beide USB poorten voorin aangesloten maar er gebeurde niks behalve laden, toen maar gelaten voor wat het is, ik had maar 45 min ivm de volgende proefrijder, dus de auto zelf was belangrijker.

Misschien ben ik een van de weinigen, maar ten eerste ben ik geen fan van draadloos laden, telefoon wordt veel warmer. En als ik naar mijn huidige auto kijk (EV6), die draadloos laden+bekabeld laden/CarPlay heeft, dan liep ik daar met mijn iPhone 15 Pro zeer vaak tegenaan dat hij zegt dat laden gestopt is omdat de telefoon te heet is geworden en eerst af moet koelen. Maar als je aan het navigeren bent op CarPlay dan is afkoelen een utopie. Bekabeld werkt dit al vele malen beter, maar ook dan loop ik er weleens tegenaan. Oplossing? Een Brodit houder bij een ventilatieopening, zodat de telefoon gekoeld wordt (en in winter doe je de telefoon er niet in ivm de warme lucht die er dan uitkomt) tijdens het bekabeld CarPlay+laden.

En 2e punt daarbij is dat via draadloos CarPlay de audiokwaliteit beperkt is tot lossy AAC kwaliteit, vanwege BT, terwijl je over de kabel lossless ALAC kwaliteit hebt, met Apple Music in ieder geval. En dat verschil hoor ik in de EV6 behoorlijk goed en ook bij eerdere auto's was het verschil veelal hoorbaar.
Apple CarPlay werkt alleen draadloos. Werkt prima, hoeft dus niet anders. Voor lange ritten leg ik de iPhone bedraad in zijn nestje.

Maar hoeft niet echt, nog niet gehad dat gestopt werd met laden door de hitte.

Shit happens.

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:12
Apple carplay idd enkel wireless en via spotify lossless quality. Dus super kwaliteit. Wil je hel laden via de kabel, dat kan altijd e

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

MaD_co schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:58:
[...]

M Sportpaketten is inderdaad alleen maar uiterlijk vertoon. Zonde geld. En de auto wordt er ook niet mooier op vind ik dan.

Het heeft ook geen invloed op het bereik.

Wat je wel mist zijn een paar M apps en een paar items die je in de panorama vision kunt plaatsen.

Shit happens.

• Tutter
Nog al stellig, of paste ‘t niet in het lease budget..

Een auto is toch überhaupt iets waar je voor kiest naar aanleiding van “uiterlijk vertoon”, ofwel esthetische aspecten(?)

Over smaak valt niet te twisten!
mdeiman schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:12:
[...]

M Sportpaketten is inderdaad alleen maar uiterlijk vertoon. Zonde geld. En de auto wordt er ook niet mooier op vind ik dan.

Het heeft ook geen invloed op het bereik.

Wat je wel mist zijn een paar M apps en een paar items die je in de panorama vision kunt plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tutter op 23-07-2026 14:17 ]

• rolelael
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:12
Zo zie ik t ook. Ik heb net sport pro genomen omwille van de mooie M sport stoelen en oa de rode klauwen en met optie de 21" M wielen. Staat heel mooi. Dus tis allemaal kwestie v smaak hoor

• mdeiman

mdeiman

Project 45 -> iX3

Tutter schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:15:

Een auto is toch überhaupt iets waar je voor kiest naar aanleiding van “uiterlijk vertoon”, ofwel esthetische aspecten(?)

[...]
Precies, daarom zei ik ook dat ik het niet mooi vind. Het is persoonlijk. Gelukkig maar, anders werd het wel saai op de weg.

Enne ik heb geen leasebudget. Ik heb het geluk dat ik bij een iX3 niet naar de financiële kant hoef te kijken.

Maar ik ga ga geen zaken aanvinken wat ik niet mooi of nuttig vind. Geen grotere velgen en geen HUD/Harman. En nog geen spijt van zaken.

Mogelijk nog wel van de kleur als ik de Frozen Space Silver metallic nog eens een keer live ga zien. Maar nu echt super blij met de Ocean Wave Blue. De mooiste kleur. Vind ik dan haha. ;)

Shit happens.

• PWM
  • Niet online

PWM

Het "probleem" is dat het niets met M te maken heeft. Helaas zijn alle merken een beetje meegegaan met de devaluatie van deze logo's. Het is een beetje begonnen met Audi, waar hun S-Line van een dure optie, opeens een beetje het standaard pakket werd. AMG/Polestar/M volgden al snel.

Er is niets mis mee natuurlijk, maar persoonlijk vind ik vooral die M badges op de zijkant echt een beetje treurig ogen. Had het gewoon sport pakket genoemd, zoals een paar jaar geleden je nog kon kiezen tussen Luxury/Sport. Maar goed, het is een gratis optie om die logo's bij bestelling niet te nemen, dus voor mijn bestelde auto's zijn ze er af gegaan.

Het voordeel is weer dat tot een paar jaar geleden M wielen en M stuurwielen nog wel gestolen werden, maar aangezien iedereen die tegenwoordig af fabriek heeft, is dat voorbij :+

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 23-07-2026 14:37 ]

• Tutter
Eens!

Ik ben het ook eens dat de “M” logo’s bij de voorgaande/ huidige modellen wel in overdaad aanwezig waren. Zover ik zie is dit bij de neue klasse sterk gereduceerd.
PWM schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:36:
Het "probleem" is dat het niets met M te maken heeft. Helaas zijn alle merken een beetje meegegaan met de devaluatie van deze logo's. Het is een beetje begonnen met Audi, waar hun S-Line van een dure optie, opeens een beetje het standaard pakket werd. AMG/Polestar/M volgden al snel.

Er is niets mis mee natuurlijk, maar persoonlijk vind ik vooral die M badges op de zijkant echt een beetje treurig ogen. Had het gewoon sport pakket genoemd, zoals een paar jaar geleden je nog kon kiezen tussen Luxury/Sport. Maar goed, het is een gratis optie om die logo's bij bestelling niet te nemen, dus voor mijn bestelde auto's zijn ze er af gegaan.

Het voordeel is weer dat tot een paar jaar geleden M wielen en M stuurwielen nog wel gestolen werden, maar aangezien iedereen die tegenwoordig af fabriek heeft, is dat voorbij :+

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 13:04

Saven

Administrator

Ik vind de interieurafwerking (voor de prijs) maar erg matig. Wil je een beetje luxe moet je meteen naar een (i)X5 en ben je zo 140K verder. Ik begrijp wel dat die Chinese ev's steeds sneller marktaandeel krijgen. Zelfs ik zit daar nu stiekem naar te kijken. En dat zeg ik als BMW liefhebber :+

• Tutter
Gelukkig :-)

Ik vindt Ocean blue wave overigens ook een van de mooiste kleuren, maar ik vind space silver net wat sjieker staan op een SUV.
mdeiman schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:28:
[...]

Precies, daarom zei ik ook dat ik het niet mooi vind. Het is persoonlijk. Gelukkig maar, anders werd het wel saai op de weg.

Enne ik heb geen leasebudget. Ik heb het geluk dat ik bij een iX3 niet naar de financiële kant hoef te kijken.

Maar ik ga ga geen zaken aanvinken wat ik niet mooi of nuttig vind. Geen grotere velgen en geen HUD/Harman. En nog geen spijt van zaken.

Mogelijk nog wel van de kleur als ik de Frozen Space Silver metallic nog eens een keer live ga zien. Maar nu echt super blij met de Ocean Wave Blue. De mooiste kleur. Vind ik dan haha. ;)

• Rassing
  • Laatst online: 28-08 20:00
Tutter schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:15:

[...]
't zou zo maar eens de mijne kunnen geweest zijn lol,

Heb de x50, wit, stoffe zetels, wel privacyglas, verwarmd stuur, en professional pack voor HUD + HK.

Anders paste het niet in het budget :)

• Tutter
Mooi!
Rassing schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:54:
[...]

't zou zo maar eens de mijne kunnen geweest zijn lol,

Heb de x50, wit, stoffe zetels, wel privacyglas, verwarmd stuur, en professional pack voor HUD + HK.

Anders paste het niet in het budget :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Saven schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:44:
Ik vind de interieurafwerking (voor de prijs) maar erg matig. Wil je een beetje luxe moet je meteen naar een (i)X5 en ben je zo 140K verder. Ik begrijp wel dat die Chinese ev's steeds sneller marktaandeel krijgen. Zelfs ik zit daar nu stiekem naar te kijken. En dat zeg ik als BMW liefhebber :+
Ik, als nog-nooit-eerder-een-BMW-gehad persoon, heb heel breed gekeken en ben er eerlijk gezegd ook nog niet over uit maar de iX3 staat nog wel op 1.

Heb o.a. Xpeng G6/G9, Polestar 3/4, BYD Seal, Zeekr 001 en nog een paar Chinese modellen bekeken, proefgereden en bij een enkeling om een offerte gevraagd. Wat de rode draad voor mij continu is: als de auto ziet, erin zit en qua opties/accu/laden/luxe bekijkt benaderen ze de perfectie voor wat betreft wat je kan krijgen (smaak buiten beschouwing gelaten).

Zo heb ik een offerte liggen voor een Polestar 4, hagelnieuw (10 km) maar in maart op kenteken gezet en blijkbaar aan de straatstenen niet te slijten, tov de iX3 40 die begint bij 63k en in mijn samenstelling op 72k zit heeft ie oa: elektrisch verstelbare achterbank, elektrisch verstelbaar stuurwiel, stoelverkoeling voor, 12-voudig verstelbare voorstoelen, hoofdsteunluidsprekers, elektrochomatisch panoramadak. Oorspronkelijke nieuwprijs met al deze opties en extra pakketten, trekhaak, etc: €69.850 voor de single motor. Dus niet veel scherper dan de iX3 (3k), maar wel veel luxer uitgerust. Nu komt het: deze die op voorraad staat en behalve van de trailer af nog geen km gereden heeft stond te koop voor 58k. Gewoon 11k eraf. Inruil voor mijn auto was op €500 na hetzelfde als bij BMW, maar ik kreeg ook nog €2700 korting én ze deden de afleverkosten er gratis bij, waardoor er nog €1200 afging. Zonder de inruil mee te rekenen dus 54k voor een hagelnieuwe 100 kWh auto, maar toch heb ik het niet gedaan.

Waarom niet? Omdat de auto vol zat met softwarebugs en slechte afwerking die je pas merkt als je erin rijdt en/of goed gaat voelen/ervaren. Korte opsomming: infotainment is tijdens de proefrit 2x kort uitgevallen, kwam zelf weer terug maar toch, 1 USB poort in de demo bleek kapot (3000 km stond erop), navigatie via de Android Automotive van de auto zelf (dus Google Maps denk ik) was er ineens klaar mee en stopte met navigeren, alsof je op het kruisje had gedrukt, achterarmsteun met bekerhouders waardeloos eruit te klikken (iets met een lussysteem) en blijkbaar stond kinderslot voor de achterramen erop maar 1 raam kon nog gewoon open, ook na uit/aan zetten bleef die het doen. En de rijhulpsystemen zijn gewoon echt niet super, heel rudimentair en niet verfijnd, iemand die op 2 sec voor je invoegt is gelijk stevig op de rem. Dan kunnen ze hem voor 25k aanbieden, zou ik hem nog niet willen, om gillend gek van te worden.

Hoewel dit de ergste was, was ook BYD echt matig, Zeekr was iets beter en Xpeng maakte als enige indruk op me, maar toch zegt een stemmetje me continu: waarom zou ik het risico nemen? Ik zoek als particulier een auto voor 6-10 jaar, ook ivm afschrijving, maar er zijn Chinese merken op de markt gekomen die het nog geen 3 jaar volgehouden hebben. Aiways, anyone? En nee, het maakt mij in zekere zin geen bal uit of ik Duits, Japans, Koreaans of zelfs Frans rijdt, en heb ook niks tegen de Chinese merken an sich, maar laat ze zich maar eerst 10+ jaar bewijzen voordat ik het risico ga nemen. Je merkt echt wel dat een BMW, Lexus, Kia, VW allemaal decennia ervaring hebben. Daarom ook dat de iX3 voor mij nog bovenaan staat, ook al had ik graag nog gelamineerd glas, stoelverkoeling en Burmester/Bowers&Wilkins/MarkLevinson gelijkwaarde audio en nog wat opties gehad. De basis moet gewoon goed zijn en dat is bij vrijwel elk Chinees merk niet het geval.

• Tutter
Zou je niet verwachten van een Polestar..
Ik krijg ‘t er bijna niet uit, maar Tesla al proef gereden?

Als je dus ook kijkt naar restwaarde (net als ik, ik koop de ix3 ook privé) dan denk ik dat je bij de Duitse merken de meeste zekerheid hebt.
MooDyBLueS schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:44:
[...]

Ik, als nog-nooit-eerder-een-BMW-gehad persoon, heb heel breed gekeken en ben er eerlijk gezegd ook nog niet over uit maar de iX3 staat nog wel op 1.

Heb o.a. Xpeng G6/G9, Polestar 3/4, BYD Seal, Zeekr 001 en nog een paar Chinese modellen bekeken, proefgereden en bij een enkeling om een offerte gevraagd. Wat de rode draad voor mij continu is: als de auto ziet, erin zit en qua opties/accu/laden/luxe bekijkt benaderen ze de perfectie voor wat betreft wat je kan krijgen (smaak buiten beschouwing gelaten).

Zo heb ik een offerte liggen voor een Polestar 4, hagelnieuw (10 km) maar in maart op kenteken gezet en blijkbaar aan de straatstenen niet te slijten, tov de iX3 40 die begint bij 63k en in mijn samenstelling op 72k zit heeft ie oa: elektrisch verstelbare achterbank, elektrisch verstelbaar stuurwiel, stoelverkoeling voor, 12-voudig verstelbare voorstoelen, hoofdsteunluidsprekers, elektrochomatisch panoramadak. Oorspronkelijke nieuwprijs met al deze opties en extra pakketten, trekhaak, etc: €69.850 voor de single motor. Dus niet veel scherper dan de iX3 (3k), maar wel veel luxer uitgerust. Nu komt het: deze die op voorraad staat en behalve van de trailer af nog geen km gereden heeft stond te koop voor 58k. Gewoon 11k eraf. Inruil voor mijn auto was op €500 na hetzelfde als bij BMW, maar ik kreeg ook nog €2700 korting én ze deden de afleverkosten er gratis bij, waardoor er nog €1200 afging. Zonder de inruil mee te rekenen dus 54k voor een hagelnieuwe 100 kWh auto, maar toch heb ik het niet gedaan.

Waarom niet? Omdat de auto vol zat met softwarebugs en slechte afwerking die je pas merkt als je erin rijdt en/of goed gaat voelen/ervaren. Korte opsomming: infotainment is tijdens de proefrit 2x kort uitgevallen, kwam zelf weer terug maar toch, 1 USB poort in de demo bleek kapot (3000 km stond erop), navigatie via de Android Automotive van de auto zelf (dus Google Maps denk ik) was er ineens klaar mee en stopte met navigeren, alsof je op het kruisje had gedrukt, achterarmsteun met bekerhouders waardeloos eruit te klikken (iets met een lussysteem) en blijkbaar stond kinderslot voor de achterramen erop maar 1 raam kon nog gewoon open, ook na uit/aan zetten bleef die het doen. En de rijhulpsystemen zijn gewoon echt niet super, heel rudimentair en niet verfijnd, iemand die op 2 sec voor je invoegt is gelijk stevig op de rem. Dan kunnen ze hem voor 25k aanbieden, zou ik hem nog niet willen, om gillend gek van te worden.

Hoewel dit de ergste was, was ook BYD echt matig, Zeekr was iets beter en Xpeng maakte als enige indruk op me, maar toch zegt een stemmetje me continu: waarom zou ik het risico nemen? Ik zoek als particulier een auto voor 6-10 jaar, ook ivm afschrijving, maar er zijn Chinese merken op de markt gekomen die het nog geen 3 jaar volgehouden hebben. Aiways, anyone? En nee, het maakt mij in zekere zin geen bal uit of ik Duits, Japans, Koreaans of zelfs Frans rijdt, en heb ook niks tegen de Chinese merken an sich, maar laat ze zich maar eerst 10+ jaar bewijzen voordat ik het risico ga nemen. Je merkt echt wel dat een BMW, Lexus, Kia, VW allemaal decennia ervaring hebben. Daarom ook dat de iX3 voor mij nog bovenaan staat, ook al had ik graag nog gelamineerd glas, stoelverkoeling en Burmester/Bowers&Wilkins/MarkLevinson gelijkwaarde audio en nog wat opties gehad. De basis moet gewoon goed zijn en dat is bij vrijwel elk Chinees merk niet het geval.

• Miesjh
  • Laatst online: 17-09 20:12

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kU-_enqow5EKpuavcizCgxwvkNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDOZObPhW7oYSxdKKjqJP2sT.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is de linker nier overleden. Krijg constant meldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fk0bQ6lBZ3rmMgjpnNPKvm_oi64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghP2uwdGj3K8umuVWXNs5jeb.jpg?f=fotoalbum_large

Xbox Live: Miesjh NL

Pagina: 1 ... 17 ... 28 Laatste