Is de Ford Focus 1.0 Ecoboost 125pk echt zo slecht?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34

Bommes

Capo del formaggio

Bijzonder topic, 4 pagina's met een ruime meerderheid van waarschuwingen om het niet te doen, en een TS die toch volhardend blijft in de keuze :P

Met dit soort jaar kilometers zou ik zeker mee gaan rekenen wat onderhoud kost, en zelfs eens doorrekenen of diesel uit kan.

Maar nog belangrijker: liever wat ouder met meer kilometers maar bewezen (anwb, adac, enz) betrouwbaarheid.
Zo maar waar zijstraten: De 0.9 tce in de Renault of Dacia's.
De Toyota hybride in de Auris.
De tsi tjes van de vag groep na bepaalde bouwjaren (weet ik zo ff niet meer wanneer ze het olie verbruik hebben opgelost)
Enz enz
Ja elk merk heeft zo wel wat problemen.
Maar bij bepaalde specifieke (motor) modellen zijn die wel echt serieus ernstiger.
ANWB gebruikte auto reviews kunnen daar zeer goed bij helpen.

Van de andere kant, vind je zo een Focus in je budget en je laat meteen na aanschaf die riem wisselen, blok/olie flush en onderhoud netjes bijhouden zal het wel los lopen.
Toch?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04:36
supervinnie40 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:32:
[...]
Ik weet niet waar die getallen op gebaseerd zijn, maar in elke rekensom die ik gemaakt hebt is dat voordeel een stuk kleiner. Los daarvan blijf je altijd nog tegen de andere problemen aanlopen die ik noemde. (kleine kofferbak, te kleine actieradius, hogere aanschafprijs).
Je rijdt 40000 km en met die ford benzine zal je mogelijk 1:20 halen dus je hebt 40000/20=2000 liter benzine nodig, dat kost tegenwoordig ongeveer €1,80 per liter dus €3600,-. Een elektrische auto rijdt makkelijk 1:6 dus je hebt 6666 kwh nodig a 25 cent per kwh kom je op €1666,- uit oftewel 2k per jaar wat je aan brandstof kosten bespaard.

Je kan zelfs 3600 euro besparen als je een tesla model 's koopt met gratis superchargen, deze gaan tegenwoordig al voor 12k de deur uit.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12 23:24
Ik heb een Seat Leon station met 1.4 motor en DSG. Gekocht met 60k, nu op 150k. Behalve normale beurten niks aan gehad. Is nu 10 jaar. En nog steeds een fijne auto. En gekocht in Duitsland omdat je daar meer auto voor je geld krijgt.

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:52
supervinnie40 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:34:
[...]

500 euro is inderdaad optimistisch, maar omdat ik dit bedrag gelijk getrokken heb voor elke auto maakt het eigenlijk niet uit. Als ik het voor de Focus 1000 euro hoger maak, dan stijgt de Auris ook 1000 euro.
Op voorhand weet je nooit wat het onderhoud kost, dus dit blijft gokwerk. Onze huidige Fiësta heeft in 4 jaar nog maar 1500 euro gekost, en daar zit zelfs een gereviseerde ABS pomp bij.
Voor de vergelijking maakt het dus niet echt uit welk bedrag ik bij onderhoud in zou vullen.
Dichterbij werken is geen optie.

Maar, laten we de Focus even voor wat het is?
Er is veel over gezegd en ik heb zelfs prive berichten gekregen van Tweakers die geen zin hadden in de reacties op hun verhalen. Ik krijg ook de indruk dat er steeds meer emotie en aanname komt kijken bij de reacties. Wat niet nodig is en het niet leuker maakt hier.

Dus zullen we de Focus even met rust laten? Ik denk dat een beter onderwerp van discussie kan zijn: welke auto's passen dan WEL in de wensen/eisen?
1. Het budget is zo'n 10K
2. grote kofferbak (gezin + hond + weekendjes weg etc.). Ik denk aan +/- 500 liter.
3. Bij voorkeur een laag brandstof verbruik (uiteraard). Vrouwlief rijdt bijzonder zuinig, dus het hoeft geen sportauto te zijn.
4. Een must is: cruise control, trekhaak, isofix, handsfree bellen, achteruitrijcamera.
5. Er wordt ongeveer 40 tot 50K per jaar mee gereden, en ik hoop er zeker 4 jaar mee te kunnen rijden voordat de kosten hoger worden dan de waarde.
Gezien het budget verwacht ik dat auto tussen de 15 en 10 jaar oud zal zijn. Maar jonger kan zeker een voordeel zijn natuurlijk.

Ik heb een nieuwe lijst gemaakt met potentiele kanshebbers die we nog eens gaan bekijken:
- Fiat Tipo
- Kia Ceed
- Focus diesel??
- Toyota Auris
- Hyundai ix35
- Seat Leon
De Astra is (ook met 1.0) ook te overwegen. Niet de meest spannende auto, maar voldoet verder wel grotendeels aan je voorwaarden. Voor rond de 10.000 euro heb je exemplaren met rond de 100.000 op de klok uit 2018/2019.
https://www.autovisie.nl/...es/koopwijzer-opel-astra/
https://www.anwb.nl/auto/...aa9dc0f4ab5cc8ffb66433db0
https://www.autoreview.nl...eringen-problemen-prijzen
Verder +1 voor de Auris, qua veilige keuze.

[ Voor 5% gewijzigd door tweebel op 18-12-2025 18:58 ]

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-12 07:46
supervinnie40 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor de tip. Helaas is de CX-5 te duur. Die stond wel op mijn lijst, maar het verbruik en de aanschafprijs waren het probleem.
De CX-5 verbruikt iets meer maar gaat (waarschijnlijk) niet stuk en weegt minder dan 1400kg heeft alle luxe die je omschijft en heeft voldoende ruimte. Er is ook een reden dat ze een hogere restwaarde hebben, ze hebben zich bewezen. Als jij verwacht 40.000km per jaar te gaan rijden en je wilt dat doen met een auto die nu max 10k kost en aan alle eisen voldoet ben ik oprecht benieuwd wat je uiteindelijk gaat kopen.

Ik betaal graag iets meer brandstof met de gemoedsrust dat ik geen vrouw met 3 kids op de achterbank aan de telefoon krijg omdat mijn zuinige ecoboost ermee gestopt is

Maargoed ik denk dat alles in dit topic al een keer door iemand gezegd is, ik kijk uit naar welke auto het geworden is!

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:00
Hier een EcoBoost uit 2012 gekocht vorig jaar met 175k op de teller als tweede auto. Ik heb gelijk de riem laten vervangen en dit ook meegenomen in de de aankoopprijs. Aangezien hij veelal voor korte ritten wordt gebruikt is het verbruik zo rond de 1:16. Het is voor ons een prima auto met het idee hem na 3 - 5 jaar weg te doen voor een ander. Echter, ondanks dat het voor ons prima werkt is het natuurlijk een risico calculatie die je doet zoals hier al eerder is aangegeven. Tweedehands blijft altijd een risico maar je kunt dat verkleinen door te kijken naar betrouwbaarheid. En met 40k per jaar weet ik inderdaad niet zeker of een EcoBoost of bijv. een puretech de juiste keuze is tenzij je een bedrag wat een revisie van de motor kost makkelijk kunt ophoesten.

Bij ons zit dat er momenteel niet in want net verhuisd en de buffer moet weer aangevuld worden, maar als tweede auto schrijven we dan (helaas) 5000 Eur af en de vrouw moet echt iedere dag op de fiets naar het werk a 3 km. Maar nogmaals, als hoofd auto wordt het wel een 'moetje' in het wordt case scenario.

• supervinnie40
  • Laatst online: 22-12 09:01
Thanks, ik heb de Astra ook op het lijstje gezet. Ik moet nog even kijken hoe groot die kofferbak eigenlijk is, want van buiten lijkt hij helemaal niet zo groot.

Een Seat Leon stond ook op de lijst, persoonlijk vind ik dat best mooie auto's, maar ik heb ook gelezen dat deze vaak "afgetrapt" worden.

Dus nu:
- Fiat Tipo
- Kia Ceed
- Focus diesel??
- Toyota Auris
- Hyundai ix35
- Seat Leon
- Opel Astra

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:01
@supervinnie40 Mocht je de Seat Leon overwegen, kijk ook naar de Skoda Octavia. Qua binnenruimte vaak net een slag groter dan de tegenhangers van de andere VAG merken.
Mijn ouders hebben 2 Leon 1.9TDI's en 2 Octavia Combi 1.6TDI's gereden, behalve regulier onderhoud eigenlijk nooit problemen gehad.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02:22
supervinnie40 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:52:
Thanks, ik heb de Astra ook op het lijstje gezet. Ik moet nog even kijken hoe groot die kofferbak eigenlijk is, want van buiten lijkt hij helemaal niet zo groot.
Kijk bij de Astra heel goed welke motor, dat is ook een Stellantis product en die hebben ook een tijd een wet belt toegepast die zo mogelijk nog slechter ging dan die van Ford. De Pure pech motor wil je in ieder geval niet.

https://www.anwb.nl/auto/tests/auto-reviews

https://www.anwb.nl/auto/...a0-4117-9063-3b8dc0cd65e8

De 1.2 Puretech is de motor die je echt moet vermijden:
https://www.anwb.nl/jurid...roblemen-puretech-motoren

[ Voor 11% gewijzigd door RobbieT op 19-12-2025 09:20 ]

• supervinnie40
_JGC_ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:15:
@supervinnie40 Mocht je de Seat Leon overwegen, kijk ook naar de Skoda Octavia. Qua binnenruimte vaak net een slag groter dan de tegenhangers van de andere VAG merken.
Mijn ouders hebben 2 Leon 1.9TDI's en 2 Octavia Combi 1.6TDI's gereden, behalve regulier onderhoud eigenlijk nooit problemen gehad.
Thanks, ik zet die er ook bij:

- Fiat Tipo
- Kia Ceed
- Focus diesel??
- Toyota Auris
- Hyundai ix35
- Seat Leon
- Opel Astra (natte riem?)
- Skoda Octavia

Ik ga ook even wat huiswerk doen over de Toyota Avensis en Corolla.
Thanks RobbieT, ik heb het bij de notities gezet.

• tweebel
supervinnie40 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:52:

Een Seat Leon stond ook op de lijst, persoonlijk vind ik dat best mooie auto's, maar ik heb ook gelezen dat deze vaak "afgetrapt" worden.

Dus nu:
- Fiat Tipo
- Kia Ceed
- Focus diesel??
- Toyota Auris
- Hyundai ix35
- Seat Leon
- Opel Astra
Elke auto kan wel redelijk afgeragd zijn... Maar als je zoekt naar een beetje een saaie uitvoering en kleur (geen dikke velgen, sportpakket etc), grote kans dat er vooral brave huisvaders en moeders in hebben gereden. Je kan ook best veel zien en voelen, vooral als je een paar verschillende exemplaren van hetzelfde type kort na elkaar rijdt. Dan merk je wel welke frisser rijdt.
Ook handig: kies voor verkopers in wat kleinere dorpen met goede recensies die er al lange tijd zitten. Dat zijn vaak vrij degelijke bedrijven die een reputatie hoog te houden hebben.

Trekhaak erop die veel gebruikt lijkt (slijtage kogel) kan aandachtspunt zijn, zeker bij kleine turbotorretjes.

• tweebel
RobbieT schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:16:
[...]

Kijk bij de Astra heel goed welke motor, dat is ook een Stellantis product en die hebben ook een tijd een wet belt toegepast die zo mogelijk nog slechter ging dan die van Ford. De Pure pech motor wil je in ieder geval niet.

https://www.anwb.nl/auto/tests/auto-reviews

https://www.anwb.nl/auto/...a0-4117-9063-3b8dc0cd65e8

De 1.2 Puretech is de motor die je echt moet vermijden:
https://www.anwb.nl/jurid...roblemen-puretech-motoren
In de Astra K ligt een 1.2 van GM, niet de 1.2 van Stellantis. Die GM 1.2 is niet heel lang geleverd geweest. De 1.0 en de 1.4 in de Astra K hebben een betere reputatie.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12 13:06

ThunderNet

Flits!

Bij de octavia, ga ook vooral naar de hatchback kijken, en niet alleen de station. Qua praktische ruimte zit er niet heel veel verschil tussen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:16
Bij de VAG modellen kan je misschien ook beter naar de diesels kijken, bij Autoweek klokje rond zijn er zowel 1.6TDI's als 2.0TDI's voorbij gekomen met zeer nette kilometerstanden zonder grote problemen....De TSI's lijken het toch iets minder te doen op de lange termijn. Staan ook enorm veel TDI's met 3**k/4**k op de teller te koop.

Voordeel van de VAG modellen is dat ze relatief licht maar toch erg ruim zijn voor een C-segment auto, dat helpt in de wegenbelasting, verzekering en het verbruik. Zijn krap 1200kg

Voorbeeldje:
https://www.autotrack.nl/a/seat-leon-diesel-2016-58568164

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:01
De 1.0 t/m 1.4 TSI is na 2014 in principe probleemloos, ketting is daarbij vervangen door een riem. De 1.8 en 2.0 hebben latere jaren nog wat modificaties gehad en zijn op zich redelijk betrouwbaar.

TS had diesel afgeschoten omdat vooral de aanschafprijs van een Focus TDCI hoger is dan die van een ecoboost. Qua belasting en brandstofprijs wint de diesel, maar dan moet de aanschafprijs niet veel hoger liggen. Uit de VAG stal word je doodgegooid met 1.6TDIs voor prijzen die op of onder de prijs van een TSI liggen.

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:57
Geen idee of het nog wat toevoegt, maar alsnog mijn ervaring.

Ik heb een Ford Focus Wagon Ecoboost 1.0 automaat uit 2019. Gekocht met 62.000 km op de teller. Weinig onderzoek gedaan naar betrouwbaarheid maar ik kon hem redelijk goedkoop krijgen van een expat die van zijn auto af moest vanwege emigratie en niet wist van het bestaan van inkoopservices. En we moesten een grotere auto vanwege komst van een kind. Aankoopkeuring laten doen, geen bijzonderheden. Bij 73.000 heb ik hem een grote beurt gegeven. Hij heeft verder altijd eerder een beurt gehad dan nodig (voorgeschreven). Ik rijd 22.000 per jaar, vrijwel alleen maar snelweg kilometers.

Bij 96.000 km hield hij er na een rit van 100 km opeens mee op met motorstoring. Bleek inderdaad de distributieriem te zijn die het oliefilter verstopte. Ik was zo'n 1300 euro kwijt omdat ik het geluk had dat de motor niet geheel zonder olie zat en er dus geen nieuwe motor in hoefde.

Na het gebeuren geen vertrouwen meer in de auto. Momenteel gaat dat wel weer, maar ik zou niet nog eens een Ford kopen. Ik hoop binnenkort een leuke bonus te krijgen om uiteindelijk een nieuwe auto te kunnen kopen.

Qua ruimte is het top. Ik ervaar voor de achterbank veel beenruimte en de kofferbak is ook lekker ruim met 610 liter. Automaat vind ik niet lekker schakelen vergeleken met mijn vorige Seat Leon uit 2015 met DSG. Verbruik valt me ook aardig tegen. Ik rijd op de snelweg gemiddeld denk ik 115 km/u, maar zit op een verbruik van 1 op 16. Zou niet weten hoe ik 1 op 20 moet rijden behalve tussen de vrachtwagens met 90 km/u.

De distributieriem is wel echt het enige wat ik heb gehad. Remschijven zijn met 73.000 vervangen omdat ze op waren, vond ik wel vroeg gezien snelwegkilometers. Accu loopt nu redelijk op zijn einde, maar dat is ook niet echt schokkend.

Ook niet geheel tevreden met Ford Service. Onderhoud redelijk duur. Werd lokaal waar ik pech had niet heel prettig geholpen (ik had hem daar niet normaal in onderhoud, wel dealer onderhouden). Pechservice bij je onderhoud daarentegen wel prettig qua voorwaarden (vervangend vervoer) en snel.

Maar bij een zoektocht naar een nieuwe auto vind ik het ook nog lastig waar naar te kijken. Leuk dat een auto betrouwbaar is, maar soms voldoet het uiterlijk of de grootte niet. Dan voldoet de auto wel qua ruimte en looks, is de betrouwbaarheid weer discutabel. Ook betrouwbare auto's kennen problemen. Denk dat je gewoon onvoorziene kosten moet incalculeren bij elke auto.

• supervinnie40
Bedankt voor je ervaring Mountaink. HEt is zo jammer dat het motorblok van de Focus tegenvalt, want doorgaans heeft het een hele mooie balans tussen luxe en kosten. Eigenlijk is de Focus altijd een beetje de standaard gezinsauto geweest, samen met enkele andere merken/modellen.
Maar, we laten die auto even voor wat het is. Daar is voldoende over gezegd en leidt vooral tot onenigheid.

Bedankt voor de tips rondom VAG, TDI's, TSI's en nog meer. Ik heb van alle informatie aantekeningen gemaakt. Er zijn een paar die vanwege het verbruik, de grootte van de kofferbak of het gewicht niet erg goed uit de vergelijking komen. Maar ik heb inmiddeks toch een mooi lijstje.
Ironisch genoeg (voor degene die nog graag hun gram halen:) blijft de Auris toch winnen in deze lijst. Laag verbruik, schappelijk gewicht en de aanschafprijs is ietwat hoog, maar nog wel schappelijk.

Dat gezegd hebbende, de vrouw vond de Auris niet zo mooi. Dus het zal meer moeite kosten om die door de keuring te krijgen bij haar.
Pagina: 1 2 Laatste