Lol, de vrouw zag de foto en riep meteen: NEE! haha. Ik probeer het morgen nog een keer ;-).
Zover internet mij tot nu kan vertellen is dat voor deze auto's nagenoeg identiek aan hun Europese tegenhangers. Wederom heel normaal dat je richting de 200K tegen grote onkosten aan gaat lopen. Net zoals met eigenlijk de meeste auto's.
Persoonlijk geen ervaring met Kia. De overbuurman wel, maar die had pech met zijn wagen.
Ivm de context van jouw reactie even de cijfers voor de Auris erbij gepakt:
Auris van 2017 weegt 1335 kg. Dat geeft voor ons 792 euro aan wegenbelasting per jaar.
Het opgegeven verbruik (gemiddeld) is zo'n 1:22,22. Dit geeft bij 21.000 km per jaar zo'n 1701 euro aan benzine.
De verzekering gaf aan dat deze auto 573.72 euro per jaar zou kosten.
Onderhoud heb ik voor elke auto geschat op 2500 per 5 jaar. Dit heb ik voor elke auto gelijk getrokken, dus als ik het zou verlagen zou het voor elke auto evenveel de prijs verlagen.
Totaal per jaar: 3066.72.
De aanschafprijs lag (toen ik de lijst maakte) rond de 16.500 euro voor een auto met goede cijfers en specificaties.
Aanschaf + 5 jaar rijden geeft dan: (5x 3066.72) + 16500 +2500 = 34.333,60 euro.
In diezelfde berekening zou de Ford Focus (zonder een nieuwe riem) uitkomen op: 27.440,00 euro.
revolution-nl schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:20:
[...]
De Auris kan je omdat deze zeer robuust is en minder slijtage onderdelen bevat (zoals , turbo , koppeling, versnellingsbak) kopen bij een hogere km stand en langer rijden tegen lager onderhoud en minder risico.
Daarnaast geef je aan 2k
achter de hand te houden voor onderhoud, alleen daarmee mitigeer je niet
preventief de risico's.
Ik merk dat je in deze discussie enorm statisch kijkt naar o.a. KM-stand, prijs, bouwjaar en voorbij gaat aan de context bij een specifiek model als het gaat om kosten en risico's, hierdoor is het fundament voor je keuze nogal wankel.
[...]
Ook zo verborgen pareltje als het gaat om TCO inderdaad

Ik begrijp enerzijds je punt. Maar anderzijds kun je geen vergelijking maken als je voor elke auto andere standaarden gaat hanteren. Als data niet vergelijkbaar is, is het niet te gebruiken. Er zijn vast uitzonderingen, maar de vuistregel zegt nog altijd dat een auto rond de 200K meer hoge onkosten gaat krijgen vanwege slijtage. Simpel gezegd: een auto met 50K op de teller geeft meer kans op nog 150K erbij rijden zonder hoge onkosten, dan een auto die 120K op de teller heeft. Is dit gegarandeerd? Nee, maar het is wel een gemiddelde.
Het is niet te doen om voor elk specifiek model onderzoek te doen in hoeverre die grens hoger of lager zou moeten zijn.
Yucon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:44:
[...]
Je moet niet met die 1000 euro rekenen, maar met de prijs als het mis gaat. Dan is het rond die 7000. Natuurlijk is het geen garantie dat het mis gaat, maar de kans is nou ook weer bepaald niet 0.
Misschien is het in deze situatie niet eens zo'n gekke keus om dan maar wat te lenen en een nieuwere met de betere techniek te kopen. Uit je posts blijkt al dat je het vanuit een ROI punt benadert. Met dat in het achterhoofd is zo'n uitruil niet eens zo vreemd.
die toyota kopen ook niet trouwens
Dat is een beetje het lastige in dit hele verhaal. Er is geen garantie dat preventief onderhoud voldoende is. Maar er is ook totaal geen garantie dat het wel misgaat. Het is een grijs gebied. Je weet alleen dat prevetief onderhoud de kans vergroot dat het niet gebeurt. Maar zelfs dan kan het toch nog mis gaan.
Ik kan er vauit gaan dat het misgaat, maar dan zou ik dat bij elke auto eigenlijk moeten doen.
2x de riem vervangen uit voorzorg is in ieder geval een positieve handeling die de kans vergroot dat die hoge onkosten niet nodig zijn.
Ik zie de auto onderdaad wel voor een deel een statistische keus. Elke waarde in de tabel van specificaties heeft een gewicht en dat bepaald hoeveel het effect van hun positie is ten opzichte van anderen. Uiteindelijk komt daar een auto uit die (op papier) de meest gunstige keus is. Op papier was dat tot kort de Focus Ecoboost.
Eerlijk gezegd ben ik op de achtergrond ook wat huiswerk aan het doen over andere merken en modellen. En voor bijna ieder model is wel wat te vinden op internet waardoor je ze zou willen laten staan.
nooberke schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:54:
[...]
Misschien dan wel als diesel? Lijkt mij een stuk prettiger qua motorisering (en verbruik) dan die 1.4...Veel kosten ze tweedehands niet.....
Mégane diesel is ook niet zo duur en staat ook goed bekend dacht ik?
Ik heb de cijfers niet van deze auto's. Maar tot nu toe vallen diesels snel duur uit omdat de wegenbelasting erg hoog is en de brandstof niet meer zo goedkoop als vroeger. Voor de Focus geldde al dat de diesel duurder was dan de benzine.
GoldenSample schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:02:
Het is bron duidelijk toch @
supervinnie40 wil gewoon die Focus en wil hier bevestiging. Zou hem zeker niet kopen (je weet namelijk niet wat de staat van de riem nu is en je olie systeem kan al vol zitten met rommel wat pas later voor problemen gaat zorgen) maar de waarom is al 100x uitgelegd. Je deelt je berekeningen niet dus veel te discussiëren over wat wel of niet hoeveel duurder zou zijn is er verder niet.
Je gaat hem dus gewoon kopen, zou zeggen; billen bij elkaar knijpen, vingers over elkaar en hopelijk zien we geen topic: "Natte distributie riem degradatie, motor kapot door gebrek aan smering, wat nu?".
Dus omdat ik niet klakkeloos meega in iemands negatieve ervaring heb ik oogkleppen op? Beetje jammer dat je het op deze persoonlijke manier moet ventileren. Ik mag gerust wat kritisch zijn op enkele negatieve berichten, vooral als je leest dat er ook succesverhalen zijn.
Daarnaast heb ik ook al laten weten dat we zijdelings wat gluren naar andere modellen. En als je een bereking had willen zien, dan had je dat kunnen vragen. Hierboven zie je er alvast eentje.