Garagedak van binnen isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-12 10:50
Ik heb een klusjesman aan het werk gezet die mijn garage aan het isoleren is. Ik zag hem bezig en vroeg me af of hij 1 ding goed gedaan heeft.
Het dak bestaat aan de binnenzijde uit een plafond (iets van OSB of zo), daaronder houten draagbalken van ik dacht 16 hoog. Nu heeft hij Rockwool mono silver gebruikt om de ruimte tussen de balken op te vullen. Die Mono Silver is echter slechts 14cm dik. De onderkant (warme kant) van de Rockwool bevat een aluminiumfolie achtige laag en die moet blijkbaar tegen de afwerklaag aanliggen. Die afwerklaag zijn OSB platen die dan zo tegen de balken opgeschroefd worden. Punt is nu dus dat aan de bovenkant van de rockwool 2cm luchtspouw ontstaat, omdat deze niet dik genoeg is om de hele diepte van de balk-dak ruimte op te vullen. Klusjesman zegt dat dit zo goed is, maar ik twijfel daar eerlijk gezegd aan. Moet Rockwool niet helemaal aangedrukt zijn tegen het dak?
De garage is wel nagenoeg luchtdicht nu als de OSB ertegenaan zit. De muren zijn met PIR platen geïsoleerd en daartegen dus OSB. Op de foto zie je de overgang van muur (stukje moet nog afgewerkt worden) en plafond. Ik hoop dat hij het een beetje goed gedaan heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFmrg1n0O2KA4rvXVgTUa1eQKmI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NPMu0PkTCFw8K1UuogRNNpV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12 15:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

OSB is niet dampdicht. (https://www.buildwise.be/...scherm-in-houtskeletbouw/). Terwijl de buitenkant van je platte dak wel volledig dampdicht is.

Ik weet niet beter dan dat in dit soort gevallen klimaatfolie gebruikt moet worden als dampremmende laag.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Jackflash27
Het gaat mij om de Rockwool die dak van binnenkant isoleert. Daar zit nu 2cm tussenruimte tussen rockwool en binnenkant dak (weet niet hoe ik het anders moet noemen). Vraag is of dat een probleem is. Ik heb een tekeningetje gemaakt, hopelijk verduidelijkt dat wat. De rockwoon zit dus niet aangedrukt tegen dak binnenkant.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgnSYNaGzOLr8IoLbJaMjDQpnT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHRLIybccln4uzxwWXICFkat.jpg?f=fotoalbum_large

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
Geen enkel probleem als er een beetje ruimte tussen zit. Zolang de dampremmende laag maar aan de warme kant zit.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jackflash27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:23:
Het gaat mij om de Rockwool die dak van binnenkant isoleert.
Ik denk dat je een ander probleem hebt, en die heeft te maken met het potentieel opsluiten van vocht.
Als bescherming tegen vocht en condens wordt onder de isolatie een klimaatfolie aangebracht waarna de binnenzijde netjes wordt afgewerkt met gips- of gipsvezelplaten.
https://isolatienoord.nl/...olatie/binnenuit-isoleren
Een klimaatfolie is een slimme folie die zich aanpast aan de luchtvochtigheid in de woning en de buitenlucht. Wanneer er aan de koude kant van de constructie een dampdichte laag zit. Dan kan vocht niet naar buiten toe ventileren. Een klimaatfolie is hiervoor de oplossing. Vocht wat zich ophoopt in de constructie of isolatie kan op deze manier naar binnen toe ventileren.
https://isolatienoord.nl/folie/klimaatfolie

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-12 13:27
Volgens mij moet je even 'koud dak' onderzoek doen.

Ik ben geen bouw expert maar van wat ik weet:
- ongeventileerde luchspouw is vocht ophoping
- koude daken worden eigenlijk nooit meer toegepast door goede vaklui zei mijn cursusbegeleider

MAAR de tool die dat makkelijk kan vertellen gaf geen alarmbellen dus misschien is het wel OK

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASFfADR9fLW7KrqqPijjUUIZ0w4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/us5gZPTYw6tWZG7WFu95JQ0y.png?f=fotoalbum_large

EDIT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-wY4he1Z336vKa3mCUQAAub5a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q9RtK2UUYG4M4ibhphTr8H1Z.png?f=fotoalbum_large

Toen ik dampremmende folie intekende zag je wel weer druppels en dus alarmbellen.

Ik denk even hardop, maar volgens mij is het dus bij een koud dak ok als het van 2 kanten luchtdicht is, maar dat is praktisch gezien bijna niet mogelijk. Warme vochtige lucht vind altijd wel een weg naar de isolatie en daar kan het vocht niet meer weg en dus op lange termijn schimmels.

Ik ben momenteel bezig met de tekeningen voor een tuinkantoor en daar dus ook wat bouwcursussen voor gevolgt omdat ik het leuk vind. Koud dak was uit den boze tijdens die cursus en de beste man had veel ervaring binnen de moderne bouw van huizen en waarschuwde constant voor het 'zomaar' isoleren woningen. Een gebouw moet kunnen ademen of mechanisch continu geventileerd worden was zijn stelregel.

[ Voor 49% gewijzigd door Furion2000 op 17-12-2025 14:06 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Furion2000 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:46:
MAAR de tool die dat makkelijk kan vertellen gaf geen alarmbellen dus misschien is het wel OK
Probleem is vaak dat een dampremmende laag nooit 100% dampdicht is (waar de tool misschien wel vanuit gaat). 100% dampdicht gaat niet lukken vanwege naden en kieren.

Normaal geen probleem, want bij normale daken is er sprake van een dampopen laag aan de buitenkant, maar dat is NIET het geval bij een plat dak. En dan wordt het spannender.
Furion2000 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:46:
Ik denk even hardop, maar volgens mij is het dus bij een koud dak ok als het van 2 kanten luchtdicht is, maar dat is praktisch gezien bijna niet mogelijk. Warme vochtige lucht vind altijd wel een weg naar de isolatie en daar kan het vocht niet meer weg en dus op lange termijn schimmels.
Precies, en om ervoor te zorgen dat evt. vocht tóch uit je constructie kan wordt sterk aangeraden om in dit soort gevallen een klimaatfolie toe te passen.

[ Voor 42% gewijzigd door Question Mark op 17-12-2025 14:02 ]

• Furion2000
Question Mark schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:59:
[...]

Probleem is vaak dat een dampremmende laag nooit 100% dampdicht is (waar de tool misschien wel vanuit gaat). 100% dampdicht gaat niet lukken vanwege naden en kieren. 100% dampremmend gaat niet lukken. Normaal geen probleem, want bij normale daken is er sprake van een dampopen laag aan de buitenkant, maar dat is NIET het geval bij een plat dak. En dan wordt het spannender.
Klopt zie mijn edit - fout is snel gemaakt :+

• Jackflash27
Jullie hebben het over de dampremmende laag. Op zowel de PIR platen (nog zichtbaar op eerste foto) die de muren moeten isoleren, als op de rockwool (niet in beeld) zit een reflecterende (alu?) laag. Is dat niet dampremmend? Zo niet, welk probleem heb ik dan? Dat de isolatie niet voldoende werkt, of dat er vochtophoping achter de isolatie kan komen? Of juist vochtophoping in de garage die er niet uit kan?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:24
dit kan niet, je klusjeman doet het vast al jaren zo maar de kans dat dit fout gaat is enorm.

je dak is dampdicht, dus moet je aan de warme kant van je dampopen isolatie klimaatfolie toepassen. je wil het liefst dat luchtspouwtje ook niet, daar kan eventueel aanwezig vocht condenseren.
Dus alles eraf, isolatiemateriaal pakken wat voldoende dik is, 16 of 18cm, zonder die rare aluminiumlaag eraan. isolatie tussen de balken, KLIMAATfolie eronder en dan pas afwerken met OSB.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Furion2000
Kort: beide

Warme vochtige lucht zoekt altijd een weg naar buiten en gaat door naden en kieren ergens ophopen in je constructie. Je zegt het zelf ook eigenlijk al, rockwool zit tussen de balklaag dus dat vocht gaat in de balken gewoon omhoog naar een plek zonder ventilatie.

Koude lucht van buitenaf heeft ergens een dauwpunt (een plek waar koud en warm elkaar ontmoet) en voor condensatie kan zorgen.

PIR is veel vochtbestendiger en dus nog meer kans dat vocht zijn weg op de zwakke punten naar buiten wil.

Ik wil je niet helemaal gek maken, dus dubbel check ons verhaal ook even bij een goede bouwer ofzo in je netwerk. En toch zelf even inlezen over een koud dak. Voor mijn tuinkantoor heb ik weekenden lang al zitten lezen over bouwen en de shit die ik mensen hoor zeggen die gewoon niet klopt is niet meer op 2 handen te tellen. Misschien ben ik daar wel 1 van ;)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jackflash27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:06:
Jullie hebben het over de dampremmende laag.
Die aluminium laag is idd dampdicht. Maar... omdat het nooit lukt om 100% alle naden en kieren af te dichten komt er toch warme lucht in je constructie. Hoe dichter dat bij de koude bovenkant komt, hoe meer het opgenomen vocht in die warme lucht gaat condenseren. Er komt dus vocht in je isolatie/constructie/balken terecht.

Normaal gesproken verdampt dat op een gegeven moment wel weer, en verlaat de constructie via de dampopen folie die aan de koude kant geplaatst wordt. Bij een plat dak kan dat niet, omdat een plak dak compleet waterdicht is. Het opgesloten vocht blijft dan in je constructie.

Dat is wat de simulatie van @Furion2000 ook aangeeft.

Dit onderwerp is al vaker voorbij gekomen, met elke keer hetzelfde advies: klimaatfolie

Koud dak isoleren tussen de balken
Plat dak isolatie
Isoleren plat dak

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 17-12-2025 14:26 ]

• Jackflash27
Thanks. Ik had mezelf beter moeten inlezen van te voren, nu teveel vertrouwd op de 'expert'.
Nu is het 'maar' een garage die vrij staat die alleen gebruikt wordt voor materiaal en fietsen op te slaan. Maar het zou natuurlijk zonde zijn als ik de hele garage heb laten isoleren met als doel warmte vast te houden en dit dan niet of nauwelijks gaat werken.
Bedoeling is om er ook een kacheltje te hangen die in de winter aanspringt als het bijvoorbeeld onder de 7 graden wordt. Helpt dat nog enigszins, of maak dat het probleem alleen maar erger?

[ Voor 6% gewijzigd door Jackflash27 op 17-12-2025 14:30 ]

• Furion2000
Kachel is voor de warmte, niet zozeer voor het vocht. Met goed isoleren wordt ventileren belangrijk.

Ik denk dat als je dat klimaat folie toepast zoals @No Hands zegt dat je dan je constructie redelijk safe houdt en dan vanzelf reactief vochtregulatie kan toepassen. Als in je ziet steeds vocht op de ramen ontstaan of de vochtmeter schiet de pan uit.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jackflash27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:26:
[…]
Maar het zou natuurlijk zonde zijn als ik de hele garage heb laten isoleren met als doel warmte vast te houden en dit dan niet of nauwelijks gaat werken.
De isolatie zal prima werken, alleen loop je dus risico dat er na verloop van tijd het houtwerk boven de isolatie vochtig wordt en gaat schimmelen. Met dus als worst case scenario dat je heel je dak kan gaan vervangen. (kan je het wel meteen ‘goed’ doen, met isolatie tussen dakleer en hout, in plaats van isolatie aan de binnenkant.)

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2025 14:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik lees overigens in de productinformatie van het isolatiemateriaal dat het gaat om "microgeperforeerde aluminium bekleding". Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of dit wel geldt als een dampremmende laag. (het spul is eigenlijk bedoeld als isolatie voor spouwmuren).

Weet je toevallig ook of de klusjes toch niet toevallig nog iets van een folie heeft toegepast?

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 17-12-2025 14:34 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Question Mark schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:34:
Ik lees overigens in de productinformatie van het isolatiemateriaal dat het gaat om "microgeperforeerde aluminium bekleding". Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of dit wel geldt als een dampremmende laag.
Dan zou er wel ook minstens nog iets van tape of folie gebruikt moeten zijn tegen de onderkant van de balken of in elk geval de naden tussen de balken en de isolatie?

* Orion84 is dit jaar in een huis getrokken met ook een ongeisoleerde garage (ingeklemd tussen huis en garage buren), dus leest met interesse mee hoe dit wel of juist niet aan te pakken in de toekomst.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2025 14:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jackflash27
Volgens mij is er geen folie gebruikt.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Orion84 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:36:
[...]
Dan zou er wel ook minstens nog iets van tape of folie gebruikt moeten zijn tegen de onderkant van de balken of in elk geval de naden tussen de balken en de isolatie?
Dan nog: geperforeerd is in mijn ogen dampopen, dus iets wat je aan de koude kant zou moeten toepassen. En dat kan kloppen, gelet bij officiele gebruik als spouwmuurisolatie. Als dan de alu-folie aan de buitenkant (of spouwzijde) geplaatst wordt, dan klopt het. Nu lijkt het als dampremmend aan de warme kant gebruikt te worden.

@TS: lijkt mij tijd voor een gesprek met de klusjesman om je zorgen te bespreken.

[ Voor 12% gewijzigd door Question Mark op 17-12-2025 14:45 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kan je de spouw nog ventileren? of is die toevalig (zwak) geventileerd want dan is het opzich een werkende oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 17-12-2025 14:49 ]

• Jackflash27
twain4me schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:45:
kan je de spouw nog ventileren? of is die toevalig (zwak) geventileerd want dan is het opzich een werkende oplossing.
Ik zou op het dak ventilatiepunten kunnen maken, zodat vochtige lucht uit de "spouwlaag" naar buiten kan, maar geen idee of dat zomaar kan op een bitumen dak.

• Furion2000
https://www.klusidee.nl/F...ren-plat-koud-dak.153728/

Zelf vraag ik mij af wat dan nog het nut is van die isolatie. Die is dan toch zo dun dat het isolerende waarde vervalt? Je isoleert voor de kou, maar vervolgens haal je met ventilatie voor die isolatie weer kou binnen?

Kan het wel met de balklaag welke meestal niet over de lengte van het gebouw ligt.

[ Voor 31% gewijzigd door Furion2000 op 17-12-2025 15:02 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jackflash27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:54:
[...]

Ik zou op het dak ventilatiepunten kunnen maken, zodat vochtige lucht uit de "spouwlaag" naar buiten kan, maar geen idee of dat zomaar kan op een bitumen dak.
meestal wordt dat gedaan aan de zijkant door de gevel of achter een boeideel er zijn wel koude daken die via de bitume laag ventileren maar dan met plakplaten en ventilatie kapjes, maar dat is inmiddels vrij zeldzaam omdat die al snel te hard ventileren.

• Jackflash27
Ik ga het maar eens aankijken. Dak moet binnen een paar jaar toch ook een keer vervangen worden (25 jaar oud bituum). Mocht het allemaal niet het gewenste resultaat hebben, dan is daar nog misschien nog wel wat winst te halen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jackflash27 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:13:
Ik ga het maar eens aankijken. Dak moet binnen een paar jaar toch ook een keer vervangen worden (25 jaar oud bituum). Mocht het allemaal niet het gewenste resultaat hebben, dan is daar nog misschien nog wel wat winst te halen.
Ik zou eerst gewoon even bellen met je klusjesman. Dit lijkt op deze manier gewoon niet goed te zijn.

En daarnaast, je hebt kans dat je over een paar jaar meer moet vervangen dan alleen wat isolatie en bitumen. Als je constructie wegrot, ben je verder van huis.

• Furion2000
Ik zou nu handelen door het goed uit te zoeken.

'Nieuw dak' is nieuw bitumen niet een hele nieuwe laag OSB + dakrand. Het is niet dat je dan vanaf boven iets kunt fixen aan de verkeerde constructie aan de binnenkant. Je probleem blijft, vocht wat vanuit de ruimte in de constructie aan de binnenkant kruipt.

Het is nu mosterd na de maaltijd deels, maar had dan eventjes gewacht met dak isolatie. Bij nieuw dakleer gooi je heel gemakkelijk wat pir isolatie op je dak en dan weer bitumen en voila je hebt een 'warm dak'.

Ik zou heel vragend je klusjesman gaan uitvragen over zijn gedachten hierbij (misschien zie jij/wij iets over het hoofd) en vervolgens toch wel conclusies gaan trekken als blijkt dat hij een fout heeft gemaakt. Hopen dat hij het dan hersteld en anders je rechten onderzoeken of je verlies nemen en zelf even die isolatie er tussenuit halen.

Neemt niet weg dat het gewoon klote is. Het feit dat je de 'expert' moet gaan fact checken is iets wat ik een aantal jaar geleden ook niet had verwacht. Helemaal niet omdat het een hardere wereld is waar je best een grote mond moet hebben om je gelijk te krijgen of aan de beurt te komen. Sinds ik erachter ben, werk ik alleen nog met mensen die ik ken en zelfs die hebben het niet altijd bij het rechte eind. Laat je die moeilijke klant zijn, maar het gaat wel om je eigendom wat je niet naar de klote wil hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door Furion2000 op 17-12-2025 15:37 ]

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:32
Je hebt nu een valse spouw en dat verhoogt alleen maar de kans op vochtproblemen, geen klimaatfolie en een dampwerende(?) laag op je steenwol, en dat wil je juist niet onder een platdak. Alles volledig opvullen met een dampopen isolatieproduct en daarna klimaatfolie aanbrengen. Persoonlijk zou ik ook geen OSB platen gebruiken omdat dit een enigszins dampremmende werking heeft en daarmee functioneert de klimaatfolie weer niet optimaal. Ik zou dan voor gipsplaten of ESB platen gaan, die zijn wat meer dampopen. Ook moet je ruimte hebben tussen folie en je plaatmateriaal. Dus je opbouw is als volgt: Dampopen isolatie tussen de balken zonder spouw, klimaatfolie, panlatten en dan je laatste afwerklaag/plaatmateriaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Snaba op 17-12-2025 17:39 ]

Pagina: 1