Voor het isoleren van het plat dak van de uitbouw waar ik al een tijdje mee bezig ben heb ik 10cm PIR isolatieplaten gekocht. Wat ik echter over het hoofd gezien heb is dat hierdoor de dakopstand wel erg klein wordt op het hoogste punt. (5-7 cm). De hoogte van de opstand is bepaald door de uitbouwen van de buren links en rechts. Moet wel optisch hetzelfde blijven.
Het plat dak is 15m2 en voert ook hemelwater af van zowel mijn dak als dat van de buren. En die hellende daken zijn groot, ze beslaan twee verdiepingen per huis. Een dermate lage opstand vind ik vrij risicovol.
Het dak wordt aan de bovenkant afgewerkt met EPDM.
Nu heb ik een paar opties bedacht om dit probleem op te lossen. Ik wil jullie graag vragen om mee te denken en eventueel aan te geven wat echt niet kan of mogelijk een betere oplossing is.
Optie 2 voelt wat karig mbt isolatie. Er komt straks vloerverwarming in de woning en ik geef meer geld uit voor HR+++ dus een beetje gek om hier dan te besparen.
Optie 3 klinkt wel redelijk als het bestaande bouw was en geeft een flinke bak ruimte aan de opstand. Het risico van condens in de isolatie zit mij niet helemaal lekker.
Optie 4 is volgens mij vooral wat onconventioneel maar zou het kunnen werken? Of krijg ik dan een heel gekke vochthuishouding in de glaswol isolatie?
Hoor graag hoe jullie hier over denken.
Het plat dak is 15m2 en voert ook hemelwater af van zowel mijn dak als dat van de buren. En die hellende daken zijn groot, ze beslaan twee verdiepingen per huis. Een dermate lage opstand vind ik vrij risicovol.
Het dak wordt aan de bovenkant afgewerkt met EPDM.
Nu heb ik een paar opties bedacht om dit probleem op te lossen. Ik wil jullie graag vragen om mee te denken en eventueel aan te geven wat echt niet kan of mogelijk een betere oplossing is.
- Wel met de huidige PIR platen en lage opstand werken maar het hemelwaterafvoer van het hellend dak niet op via het plat dak afvoeren maar met eigen regenpijp over het dak heen en apart afvoeren.
- De PIR platen inruilen voor varianten van 6 cm zodat de opstand groter wordt. Rd waarde halveert dan. Ik vraag me af hoe erg dat zou zijn aangezien 20% van het dak een lichtstraat is die een nog veel lagere Rd waarde heeft.
- Volledig van binnenuit Isoleren tussen de balken van het dak in. Ik werk met 240mm balken dus zou hier flink wat glaswol in kwijt kunnen met een vergelijkbare Rd waarde als de 10cm PIR platen. Risico is dan een condens vocht probleem omdat de epdm dampdicht is.
- Isoleren van buitenaf en binnenuit combineren. Dus de dunne PIR platen en dan aanvullen met glaswol. Dit is volgens mij niet echt gebruikelijk maar in mijn gedachte wordt hiermee het risico op condensvocht problemen kleiner aangezien het temperatuurscerschil met buiten kleiner wordt. Ik denk dan aan de volgende lagen:
- Epdm
- PIR
- Dampdichte folie
- OSB
- Glaswol
- Dampemmende folie
Optie 2 voelt wat karig mbt isolatie. Er komt straks vloerverwarming in de woning en ik geef meer geld uit voor HR+++ dus een beetje gek om hier dan te besparen.
Optie 3 klinkt wel redelijk als het bestaande bouw was en geeft een flinke bak ruimte aan de opstand. Het risico van condens in de isolatie zit mij niet helemaal lekker.
Optie 4 is volgens mij vooral wat onconventioneel maar zou het kunnen werken? Of krijg ik dan een heel gekke vochthuishouding in de glaswol isolatie?
Hoor graag hoe jullie hier over denken.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.