Plat dak isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Voor het isoleren van het plat dak van de uitbouw waar ik al een tijdje mee bezig ben heb ik 10cm PIR isolatieplaten gekocht. Wat ik echter over het hoofd gezien heb is dat hierdoor de dakopstand wel erg klein wordt op het hoogste punt. (5-7 cm). De hoogte van de opstand is bepaald door de uitbouwen van de buren links en rechts. Moet wel optisch hetzelfde blijven.

Het plat dak is 15m2 en voert ook hemelwater af van zowel mijn dak als dat van de buren. En die hellende daken zijn groot, ze beslaan twee verdiepingen per huis. Een dermate lage opstand vind ik vrij risicovol.
Het dak wordt aan de bovenkant afgewerkt met EPDM.

Nu heb ik een paar opties bedacht om dit probleem op te lossen. Ik wil jullie graag vragen om mee te denken en eventueel aan te geven wat echt niet kan of mogelijk een betere oplossing is.
  1. Wel met de huidige PIR platen en lage opstand werken maar het hemelwaterafvoer van het hellend dak niet op via het plat dak afvoeren maar met eigen regenpijp over het dak heen en apart afvoeren.
  2. De PIR platen inruilen voor varianten van 6 cm zodat de opstand groter wordt. Rd waarde halveert dan. Ik vraag me af hoe erg dat zou zijn aangezien 20% van het dak een lichtstraat is die een nog veel lagere Rd waarde heeft.
  3. Volledig van binnenuit Isoleren tussen de balken van het dak in. Ik werk met 240mm balken dus zou hier flink wat glaswol in kwijt kunnen met een vergelijkbare Rd waarde als de 10cm PIR platen. Risico is dan een condens vocht probleem omdat de epdm dampdicht is.
  4. Isoleren van buitenaf en binnenuit combineren. Dus de dunne PIR platen en dan aanvullen met glaswol. Dit is volgens mij niet echt gebruikelijk maar in mijn gedachte wordt hiermee het risico op condensvocht problemen kleiner aangezien het temperatuurscerschil met buiten kleiner wordt. Ik denk dan aan de volgende lagen:
    • Epdm
    • PIR
    • Dampdichte folie
    • OSB
    • Glaswol
    • Dampemmende folie
Optie 1 verwacht ik niet te doen. Dermate lage opstand verwacht ik problemen bij hevige regenval of sneeuw. Maar de aparte afwatering van het hellend dak is misschien sowieso wel een goed idee. Ook bij de andere opties.

Optie 2 voelt wat karig mbt isolatie. Er komt straks vloerverwarming in de woning en ik geef meer geld uit voor HR+++ dus een beetje gek om hier dan te besparen.

Optie 3 klinkt wel redelijk als het bestaande bouw was en geeft een flinke bak ruimte aan de opstand. Het risico van condens in de isolatie zit mij niet helemaal lekker.

Optie 4 is volgens mij vooral wat onconventioneel maar zou het kunnen werken? Of krijg ik dan een heel gekke vochthuishouding in de glaswol isolatie?

Hoor graag hoe jullie hier over denken.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
Kun je niet een verholen/ verdiepte goot baan toepassen? Dus rond de rand iets minder diep isoleren strook van c.a 20 cm en de rest in het midden dik?. Heb je situate foto’s toevallig?

Dit idee als voorbeeld https://www.gpdakwerken.n...n-dakkapel-in-nieuwegein/

Misschien foto’s van de situatie?

[ Voor 35% gewijzigd door Passie-m op 14-01-2025 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Foutje.

[ Voor 97% gewijzigd door Passie-m op 14-01-2025 21:56 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn achterburen hebben de strook rondom bij de boeiboorden met dunnere isolatie uitgevoerd. Dat in 6 cm en de rest gewoon in 10cm houden. Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BKqkUcy.png

Edit: wat mijn voorganger zegt dus :)

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 14-01-2025 22:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
Wuursj schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:55:
mijn acherburen hebben de strook rondom met dunnere isolatie uitgevoerd. Dat in 6 cm en de rest gewoon in 10cm houden. DIt idee:
[Afbeelding]
Dit bedoel ik inderdaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:05

Wuursj

want worst is al bezet

SirLenncelot schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:25:

• Isoleren van buitenaf en binnenuit combineren. Dus de dunne PIR platen en dan aanvullen met glaswol. Dit is volgens mij niet echt gebruikelijk maar in mijn gedachte wordt hiermee het risico op condensvocht problemen kleiner aangezien het temperatuurscerschil met buiten kleiner wordt. Ik denk dan aan de volgende lagen:
  • Epdm
  • PIR
  • Dampdichte folie
  • OSB
  • Glaswol
  • Dampemmende folie
[/list]

[..]

Optie 4 is volgens mij vooral wat onconventioneel maar zou het kunnen werken? Of krijg ik dan een heel gekke vochthuishouding in de glaswol isolatie?

Zo onconventioneel is dat niet. Ik heb het bij twee daken gedaan :)
Gebruik echter geen dampremmende folie maar een klimaat folie onder een dampdicht dak (=de EPDM in jouw geval) ter voorkoming van vocht opsluiten.

Als je de isolatie dun genoeg houdt, kun je het zelfs zonder folie doen omdat het consensatiepunt dan in het PIR komt te liggen (en dus boven de dampdichte alu van het PIR). Maar met PIR van 6 cm schiet dat niet heel erg op.

Edit: een snelle simulatie laat zien dat je grofweg van Rc3 naar Rc4,2 kan gaan door 60mm isolatiewol tussen de balken te stoppen onder 60mm pir zonder folie en zonder vochtproblemen. Dat zou ik persoonlijk niet genoeg vinden gezien de hoeveelheid werk en toch kijken naar dikkere wol met een klimaatfolie of dikker PIR (of allebei). Mijn dak is Rc8 en dat bevalt uitstekend :9
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/93DFKFv.png

[ Voor 18% gewijzigd door Wuursj op 14-01-2025 22:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Je kan toch gewoon je opstand verhogen, waarom moet je je houden aan wat de buren hebben? Ga jij nu moeilijk doen en dan gaat de buurman over een jaar isoleren en heeft hij alsnog een hogere opstand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Je weet dat je met de 10cm ook niet aan t bouwbesluit voldoet? Dat moet officieel wel bij een aanbouw.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Makrolon schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 06:29:
Je weet dat je met de 10cm ook niet aan t bouwbesluit voldoet? Dat moet officieel wel bij een aanbouw.
Het is geen nieuwe aanbouw toch, gewoon een bestaande uitbouw isoleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wuursj schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Zo onconventioneel is dat niet. Ik heb het bij twee daken gedaan :)
Gebruik echter geen dampremmende folie maar een klimaat folie onder een dampdicht dak (=de EPDM in jouw geval) ter voorkoming van vocht opsluiten.

Als je de isolatie dun genoeg houdt, kun je het zelfs zonder folie doen omdat het consensatiepunt dan in het PIR komt te liggen (en dus boven de dampdichte alu van het PIR). Maar met PIR van 6 cm schiet dat niet heel erg op.

Edit: een snelle simulatie laat zien dat je grofweg van Rc3 naar Rc4,2 kan gaan door 60mm isolatiewol tussen de balken te stoppen onder 60mm pir zonder folie en zonder vochtproblemen. Dat zou ik persoonlijk niet genoeg vinden gezien de hoeveelheid werk en toch kijken naar dikkere wol met een klimaatfolie of dikker PIR (of allebei). Mijn dak is Rc8 en dat bevalt uitstekend :9
[Afbeelding]
Toffe tool, thnx.
Als ik hem invul met dikker glaswol, heb ruimte zat, dan krijg ik wel een mooie Rd waarde maar wel de een waarschuwing voor condens. Spelen met de groottes van het materiaal maakt het wel beter. Maar nooit exact goed.
Ik kan overigens niet exact de juiste materialen terugvinden dus ik ben even uitgegaan van de voorbeelden die jij aangaf.
Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNA5QNLCeip-nFD-59jwGBYpHHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sfSAvS0eFSA9UK6OhmBeEjOU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door SirLenncelot op 15-01-2025 14:13 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:35
De combinatie van PIR aan de buitenzijde met een damopen isolatie aan de binnenzijde heeft diverse voordelen. PIR is een goede warmte binnenhouder maar isoleert geluid en warmte (in de zomer) slecht. Ik zou voor de binnenzijde kiezen voor een Houtvezelplaat of Isovlas. Dat isoleert geluid goed en is fors beter om de zomer warmte tegen te houden.

Ik zou overigens goed overwegen om je trim te verhogen of max 6cm pir te plaatsen. Ik weet niet of je één of meerdere afvoeren hebt maar vergis je er niet in dat als een goot hebt er geen buffercapaciteit meer is op je dak om een verstopte afvoer nog op te vangen. Zeker met de zomerse hoosbuien die best pittig kunnen zijn zou ik geen onnodige risico's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
No Hands schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Het is geen nieuwe aanbouw toch, gewoon een bestaande uitbouw isoleren.
Voor het isoleren van het plat dak van de uitbouw waar ik al een tijdje mee bezig ben

Door deze zin dacht ik dat t een nieuwbouw aanbouw was.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SirLenncelot schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:25:
Het plat dak is 15m2 en voert ook hemelwater af van zowel mijn dak als dat van de buren. En die hellende daken zijn groot, ze beslaan twee verdiepingen per huis.
Tegenwoordig is het de bedoeling dat elk huis zijn eigen water afvoert. Dus mocht je in de problemen komen dan zijn je buren (mede) verantwoordelijk.
Het is niet de bedoeling dat jij niet zou kunnen isoleren omdat je buren hun hemelwaterafvoer op jouw dak laten uitkomen. Vroeger was het
En nee, ik bedoel niet dat je meteen je rechtsbijstand moet gaan bellen, maar het is goed om je rechten te kennen.
Artikel 52 Burgerlijk Wetboek Boek 5
Een eigenaar is verplicht de afdekking van zijn gebouwen en werken zodanig in te richten, dat daarvan het water niet op eens anders erf afloopt
Het dak is geen waterberging, een beetje bufferen kan wel, maar de regenpijp van je dak moet het gewoon aankunnen. Daarnaast kun je ook ergens de dakrand iets lager maken (~0,5cm), zodat je een overstort hebt. Misschien een beetje irritant, maar als het gebeurt is het aan het stortregenen, dus is buiten alles al nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:39
Ik zie bij het plaatje met het boven aanzicht van een dakkapel dat er hoeken van 90 graden gemaakt zijn bij de daktrim maar ook bij de randen van de isolatie.
Is dit niet schadelijker voor de bitumen?
Vroeger werden er namelijk mastiekschroten gebruikt met hoeken van 45 graden.
Het lijkt me dat hoeken van 90 graden slechter zijn en dat bitumen daar eerder kan scheuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Kees85 op 17-01-2025 01:57 ]

Pagina: 1