Isoleren plat dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VipeV
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-09 09:10
Hi allemaal,

Situatie:
- Appartement, jaren '30, plat dak (bitumen, ~2j geleden vervangen), niet geïsoleerd (VVE besluit helaas...)
- Vervangen plafond van 1 kamer (dit kwam deels los de laatste weken)
- Isolatie meepakken nu ik toch bezig ben
- Isolatie = glaswol tussen de balken + klimaatfolie (begrepen noodzakelijk voor voorkomen van vochtproblemen)
- Overige kamers laat ik met rust (oude plafonds, niet geïsoleerd)
- Aangrenzend zit de badkamer: in ieder geval gipsplafond en daarboven stroplafond; mogelijkerwijs nog een schrootjesplafond ertussen (niet zeker)

Probleem:
- De kamer is niet volledig gescheiden van de andere kamers
- Zie tekening hieronder: (1) buren: stenen muren tot bijna aan het dak, ~5 centimeter ruimte; (2) gang: houten balken met kleine, ~2 centimeter, opening onderin, en (3) badkamer: volledig open
- Zie foto's voor verduidelijking: witte stenen = buren zijde; opening = badkamer zijde; 3e foto = kijkende op het stroplafond van badkamer

Vraagstelling:
Gaan deze openingen voor problemen zorgen als ik (slechts) klimaatfolie aanbreng aan de onderkant (i.e., dichtkitten tegen de muur)? Of kan het geen kwaad en is er voldoende tocht/ luchtaanvoer om vochtproblemen te voorkomen?

Dank voor alle hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CoC2U4JYXKsixdfx7r161O8kuE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hi4hFklEHmlIvEKK326TEGlP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czieE3BNNWPzzoUSLGCCEI0oMV4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqsbbfNQYJ34DU4s9NYk6uYW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voNfEiRtjpuQFdr_3heqBVt1snc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5HfmuECGVnWGD7m6pyATUCb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhy-o6H17XD73Od5BFteN6Jbm38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEZ7ASwXt6eBxQXMHgPpWLGo.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:10

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het lijkt mij van belang dat het tussen de isolatie en het erboven liggend houtwerk kan ventileren, zeker met de wetenschap dat er (waarschijnlijk) vocht kan toetreden vanuit de badkamer en het houtwerk boven de isolatie een lagere temperatuur aanneemt waardoor het risico op condensatie toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 16:47
Wat mooi! Ik herken de bouwstijl van mij jaren 30 woning.

Mijn opbouw is echter van boven naar beneden als volgt:
Bitumen
Dakbeschot
Dakbalken (even dik als die van jou)
Spouw uit mijn hoofd 10 cm
Plafondbalken
Plafondplanken
Aan de plafondplanken zat dan het stuc en riet zoals jij ook hebt.

Ik heb ervoor gekozen steenwol te plaatsen tussen de plafondbalken. Er is nog voldoende ruimte om te ventileren boven de isolatie. Hierdoor is geen folie benodigd of iets dergelijks.

Omdat bij jou geen ruimte zit tussen je dakbalken en plafondbalken ventileert het niet van voor naar achter, maar wel (veel of weinig?) tussen buren en badkamer. Omdat de ventilatie een onzekere factor is hier zou ik ervoor kiezen een verlaagd geïsoleerd plafond te maken. Daarboven kan het dan ventileren.

Of je vertrouwd op klimaatfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09 18:35
Jan Workum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:14:
Het lijkt mij van belang dat het tussen de isolatie en het erboven liggend houtwerk kan ventileren, zeker met de wetenschap dat er (waarschijnlijk) vocht kan toetreden vanuit de badkamer en het houtwerk boven de isolatie een lagere temperatuur aanneemt waardoor het risico op condensatie toeneemt.
Dit heb ik nog nooit gehoord.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
pentaw1nz schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:06:
[...]

Dit heb ik nog nooit gehoord.
Dan heb je nog nooit goed opgelet want wat @Jan Workum hier neerzet klopt.

Er kan vocht komen, want er zit een badkamer onder. De lucht/het hout boven eventueel isolatiemateriaal wordt zeker kouder en daar kan vocht dus condenseren.
Helaas kun je in badkamers geen klimaatfolie gebruiken en dus zul je met een dampdichte folie moeten werken en zorgen dat de ruimte boen je plafond/je isolatie kan ventileren naar de naastgelegen ruimtes,

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:24
Halve waarheden met slechte adviezen in dit topic. Als je een koude spouw gaat ventileren met binnenlucht breng je er juist vocht naartoe wat daar gaat condenseren. Het werkt alleen als je die ventileert met buitenlucht en dat is vaak moeilijk te realiseren. Bij het realiseren van zo'n spouw is het dus belangrijk om aan de binnenzijde luchtdicht te werken zodat er geen/nauwelijks binnenlucht bij kan komen, ook dat kan vaak een uitdaging zijn.

Hoe ik dit zou oplossen, ik weet het niet. Je zou het eens in Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! kunnen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 16:47
Pejdref schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:50:
Halve waarheden met slechte adviezen in dit topic. Als je een koude spouw gaat ventileren met binnenlucht breng je er juist vocht naartoe wat daar gaat condenseren. Het werkt alleen als je die ventileert met buitenlucht en dat is vaak moeilijk te realiseren. Bij het realiseren van zo'n spouw is het dus belangrijk om aan de binnenzijde luchtdicht te werken zodat er geen/nauwelijks binnenlucht bij kan komen, ook dat kan vaak een uitdaging zijn.

Hoe ik dit zou oplossen, ik weet het niet. Je zou het eens in Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! kunnen vragen.
Wie had het over ventileren met binnenlucht?

• VipeV
Dank voor de reacties!

Voor de duidelijkheid, de badkamer zit naast deze kamer. Zie hieronder nog een zijaanzicht.
Op basis van bovenstaande is geen consensus dit netjes op te lossen. Genoemde opties zijn:
- Isolatie niet tegen dakbeschot zetten, maar iets lager
- Volledig afdichten van de ruimtes naar buren en badkamer (?)
- ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HciWeqSnEOK3aLyi945DAgsQIME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQMUgC4NKOPC4yNRUIPNXsvu.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Nu online
O je wil niet de badkamer maar van een willekeurige andere kamer het plafond isoleren?

Gaten naar buren/andere ruimtes dichtmaken boven het plafond. Dampopen isolatiemateriaal strak tegen je dakbeschot, afwerken, heel secuur afwerken met klimaatfolie. Zie de link naar het topic wat @Pejdref hierboven postte.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:08
Heb je al gedacht aan het isoleren van je platte dak aan de buitekant. PIR er op en daarna een nieuw bitummen dak. Dat scheelt een hoop zorgen over vocht. Je dragende dakconstructie hoort daarna bij de 'warme zone' en daar zal dus geen condens meer optreden.

Bij mij was het even puzzelen met de hoogte van de opstaande rand en de bestaande hemelwaterafvoer. Dus daar hebben het PIR wat afschuint zodat het dak daar minder hoog werd.

Het is iets duurder maar voor mij de zorgeloosheid wel waard.

• VipeV
No Hands schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:54:
O je wil niet de badkamer maar van een willekeurige andere kamer het plafond isoleren?

Gaten naar buren/andere ruimtes dichtmaken boven het plafond. Dampopen isolatiemateriaal strak tegen je dakbeschot, afwerken, heel secuur afwerken met klimaatfolie. Zie de link naar het topic wat @Pejdref hierboven postte.
Enig advies hoe we het het beste dicht kunnen maken? Want 100% dicht gaat denk ik niet lukken?
BovenHond schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:30:
Heb je al gedacht aan het isoleren van je platte dak aan de buitekant. PIR er op en daarna een nieuw bitummen dak. Dat scheelt een hoop zorgen over vocht. Je dragende dakconstructie hoort daarna bij de 'warme zone' en daar zal dus geen condens meer optreden.

Bij mij was het even puzzelen met de hoogte van de opstaande rand en de bestaande hemelwaterafvoer. Dus daar hebben het PIR wat afschuint zodat het dak daar minder hoog werd.

Het is iets duurder maar voor mij de zorgeloosheid wel waard.
VVE.... die heeft dat tegengehouden 2j geleden toen het dak vervangen werd (want "de benedenwoningen wilden niet meebetalen aan isolatie van de bovenwoningen" - onzin argument ja, weet ik, maar probeer maar eens een grote VVE in beweging te krijgen op zo'n punt... :(

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:08
VipeV schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:52:
[...]

Enig advies hoe we het het beste dicht kunnen maken? Want 100% dicht gaat denk ik niet lukken?

[...]

VVE.... die heeft dat tegengehouden 2j geleden toen het dak vervangen werd (want "de benedenwoningen wilden niet meebetalen aan isolatie van de bovenwoningen" - onzin argument ja, weet ik, maar probeer maar eens een grote VVE in beweging te krijgen op zo'n punt... :(
Misschien kan je de VVE overtuigen met twee argumenten.
1. Jij betaalt de nieuwe dakbedekking
2. De kans op vochtschade wordt hierdoor kleiner

succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VipeV
Helaas gaat niet lukken - is een VVE met 30 appartementen en heb toentertijd al dit gesprek gehad (was zeer frustrerend...)

• No Hands
  • Nu online
VipeV schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:52:
[...]

[...]

Houten plaat erin, een paar bakstenen, pur, folie spannen, allerlei oplossingen. Waarom zou dat niet 100% echt kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VipeV
Houten plaat is daarin voldoende? Om vocht vanuit de badkamer tegen te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Als je die houten plaat goed passend maakt wel ja.
Hoeveel vocht denk je dat er boven je plafond komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VipeV
Prima, was ook mijn gedachte. Moet met kit vrij goed te dichten zijn.

Het lijkt mee te vallen. Plafond boven de badkamer is super droog - zie de laatste foto in mijn eerste bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

VipeV schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:07:
Prima, was ook mijn gedachte. Moet met kit vrij goed te dichten zijn.

Het lijkt mee te vallen. Plafond boven de badkamer is super droog - zie de laatste foto in mijn eerste bericht.
Dat plafond boven je badkamer is nu zo lekker droog omdat het kan ventileren naar de lege ruimte boven de plafonds van de andere kamers.

Van de kamer die je wilt aanpakken: alle openingen tussen de balken naar andere ruimtes dichtmaken en vervolgens zo dampopen mogelijk afwerken icm isoleren met klimaatfolie. Vanwege je dakbedekking moet al het vocht er via het plafond ook weer uit kunnen.

Lees je in voordat je begint.
Bijvoorbeeld bij proclima kan je zien hoe je dit met hun materialen kunt doen.

https://nl.proclima.com/producten/dichting-binnen

https://proclima-pdm.moll...20PLUS.pdf?language=nl-nl

Van klussen krijg je grijze haren

Pagina: 1