Koud dak isoleren tussen de balken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny_rad
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-05 17:56
Hoi,

Ik heb een koud dak dat ik wil isoleren. Om hoogte te winnen heb ik bedacht om tussen de balken te blijven. Ik wil hier tussen isoleren maar ben bang dat ik vocht problemen kan krijgen. Ik kan het met een dampkerende folie inpakken maar bij de lampen zal er toch altijd een opening zijn (3x). Ik kan er voor kiezen om het daar niet te doen. maar dan kan het vocht alsnog er tussen komen. Ik kan ook bij de wanden ventilatie gaten maken zodat het via de spouwmuur kan door trekken
Heeft iemand ervaring met een situatie als dit?

Alvast bedankt,

Groet,
Benny

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRq03uOByWZZhuHr9bBN_kMzQ9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85sg0nX1WAdNJ6dUiu8OBcyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPQA1JhfKZfsC00fiAnXfpdMwkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/En6sE2L7Ico5RKIGRdCj0iCs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
een korte zoekfunctie op dit forum had je het antwoord gegeven.

Isoleren met een dampopen product, houtvezel, rockwool etc. dan afwerken met klimaatfolie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 15:02
Benny_rad schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:17:
Hoi,

Ik heb een koud dak dat ik wil isoleren. Om hoogte te winnen heb ik bedacht om tussen de balken te blijven. Ik wil hier tussen isoleren maar ben bang dat ik vocht problemen kan krijgen. Ik kan het met een dampkerende folie inpakken maar bij de lampen zal er toch altijd een opening zijn (3x). Ik kan er voor kiezen om het daar niet te doen. maar dan kan het vocht alsnog er tussen komen. Ik kan ook bij de wanden ventilatie gaten maken zodat het via de spouwmuur kan door trekken
Heeft iemand ervaring met een situatie als dit?

Alvast bedankt,

Groet,
Benny

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Je lampen sowieso niet door de folie heen doen. Die plaats je gewoon tegen je gipsplaten neem ik aan?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Wat een gekke dak constructie met die klosjes er tussen. Zo hebben ze afschot proberen te maken denk ik. Bijzondere keuze.

Weet je heel zeker dat dit een koud dak is?

Het witte plaatmateriaal lijkt wel op dakplaat.

[ Voor 47% gewijzigd door AtomicShockwave op 03-04-2025 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny_rad
Hoi, ja de lampen heb ik even voor de vorm gehangen. Rondom de lamp werk ik het af met gipsplaten. De klosjes zijn geplaatst om een afschot te hebben. Als je het afschot in de balken doet, zie je een verschil in het plafond aangezien de balken in het zicht blijven. De platen zijn met antischimmel verf behandeld vandaar dat het wit is. @ no hands, dat heb ik begrepen, maar ik krijg dat nooit goed dicht (vochtwerend) bij de lampen. Dus vraag ik me af heeft het dan überhaupt wel zin om te doen. Als het vocht via die kant er toch tussen weet te kruipen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Benny_rad schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:42:
Hoi, ja de lampen heb ik even voor de vorm gehangen. Rondom de lamp werk ik het af met gipsplaten. De klosjes zijn geplaatst om een afschot te hebben. Als je het afschot in de balken doet, zie je een verschil in het plafond aangezien de balken in het zicht blijven. De platen zijn met antischimmel verf behandeld vandaar dat het wit is. @ no hands, dat heb ik begrepen, maar ik krijg dat nooit goed dicht (vochtwerend) bij de lampen. Dus vraag ik me af heeft het dan überhaupt wel zin om te doen. Als het vocht via die kant er toch tussen weet te kruipen...
Als jij denkt dat je het niet dicht krijgt dan houdt het op. Andere opties heb je niet.
Als je het gewoon afplakt met luchtdicht tape dan is het prima dicht maar ik ken je detaillering niet, als jij zegt dat het niet kan dan zal het wel niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny_rad
Ja, ik heb dan 2 opties, 1e via de spouwmuur ventileren, dat kan ik creëren dan hoef ik het niet perse met folie in te pakken, wat ik als 2e optie kan doen is tussen de balken waar geen lampen zitten het wel goed dicht maken en waar de lampen zitten het niet doen. Ik kan niet zo goed inschatten wat de gevolgen zijn van deze 2 opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 23:42
Je zou ook strak pirplaten tussen de balken kunnen maken en daar een luchtspouw boven laten die je ventileert (met de buitenlucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Benny_rad schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:57:
Ja, ik heb dan 2 opties, 1e via de spouwmuur ventileren, dat kan ik creëren dan hoef ik het niet perse met folie in te pakken, wat ik als 2e optie kan doen is tussen de balken waar geen lampen zitten het wel goed dicht maken en waar de lampen zitten het niet doen. Ik kan niet zo goed inschatten wat de gevolgen zijn van deze 2 opties.
Dus dan ga je je dak isoleren en je spouwmuur weer afkoelen met stromende lucht?
en hoe garandeer je dat die lucht er ook echt stroomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny_rad
@No Hands ja precies dat is een beetje tegenstrijdig. Ik heb ook ergens gelezen dat de luchtstroom moeilijk is te bepalen. @dimi_v dat is een beetje wat ik in eerste instantie wilde doen met eps dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 13:02
Even een heel ander plan. Heb je een mogelijkheid om van buitenaf te isoleren met pir?
Ik had vorig jaar dezelfde plannen. En de ruimte tussen de grote balken vroegen in mijn hoofd om opvulling. Maar uiteindelijk relatief goedkoop het dak geïsoleerd met pir. En hier een dakdekker nieuw bitumen op laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny_rad
Boven ging niet omdat het aan de buren vast zat kon de hoogte niet zomaar veranderen. Er komt wel een groen dak op, die isoleert natuurlijk ook.

Ik denk dat ik het met steenwol en folie ga doen waar dan geen lampen zitten en waar die wel zitten laat ik het zonder isolatie en folie,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:15
Benny_rad schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:48:
Boven ging niet omdat het aan de buren vast zat kon de hoogte niet zomaar veranderen. Er komt wel een groen dak op, die isoleert natuurlijk ook.

Ik denk dat ik het met steenwol en folie ga doen waar dan geen lampen zitten en waar die wel zitten laat ik het zonder isolatie en folie,
Je kan prima van buiten isoleren als je aan de buren vastzit dan leg je in het midden isolatie en aan de randen niet. Dat worden dan een soort goten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benny_rad
Ophogen is geen optie, bedank voor de feedback, ben er zeker wijzer van geworden @No Hands @AtomicShockwave @BovenHond @dimi_v @Gdzr @Tillumen thanks 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:49

MLLL

Palm Treo 650

Vroeger was het standaard om het dak van onder af te isoleren, waarom zou dat tegenwoordig niet meer kunnen?

Ik doe het nog regelmatig in oude panden met gewoon een dampdichte folie ipv klimaatfolie.
Heb nog nooit klachten gehad over condens of vochtplekken in het de gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Benny_rad schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:57:
De ventilerende optie waar je het over hebt heeft in basis ook een vocht remend element in de opbouw (dampremende folie) het is namelijk niet alleen ventileren het is de balans tussen vocht aanvoer remmenaan de warme kant en afvoeren met zwak ventileren ( zwak anders krijg je het vocht van buiten erbij) aan de andere kant. spotjes kan je inwerken maar het dampscherm moet gewoon doorlopen of het nu een dampremende folie is in een ventilerende opbouw of een klimaatfolie, maakt niet zo heel erg veel uit. en dan zou ik kiezen voor klimaatfolie. sommige dingen kunnen gewoon niet bouwkundig en spotjes door je dampscherme heen prikken is er daar 1 van. uitaard kan het lang goed gaan en iedereen kent wel iemand waar het goed is gegaan, maar doorgaans loop je wel een keer tegen de ellende aan. ik zou het wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

MLLL schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:34:
Vroeger was het standaard om het dak van onder af te isoleren, waarom zou dat tegenwoordig niet meer kunnen?

Ik doe het nog regelmatig in oude panden met gewoon een dampdichte folie ipv klimaatfolie.
Heb nog nooit klachten gehad over condens of vochtplekken in het de gipsplaten.
Zolang er nog ventilatie is boven die isolatie is dat ook gewoon prima. hout opsluiten tussen 2 dampdichte lagen is niet heel verstandig en kan vrij makkelijk mis gaan, dus dat zou ik niet aanraden. je krijgt dan overegens geen vocht plekken in het gips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:49

MLLL

Palm Treo 650

twain4me schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:36:
[...]

Zolang er nog ventilatie is boven die isolatie is dat ook gewoon prima. hout opsluiten tussen 2 dampdichte lagen is niet heel verstandig en kan vrij makkelijk mis gaan, dus dat zou ik niet aanraden. je krijgt dan overegens geen vocht plekken in het gips.
Dakbeschot rot inderdaad weg, ventilatie is cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny_rad
Hoi, zou het dan niet beter zijn om eps tussen de balken te schuiven en dat er via de uitsparingen langs de lampen toch lucht kan circuleren. Als er boven de isolatie ruimte is voor circulatie heeft een damp dichte folie geen nut. Zeker omdat op de fotos te zien is dat boven de balken ruimte is voor ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 15:02
Kun je een tekening maken met wat je bedoelt met je lampen? Want die zitten niet in je plafond, die komen straks tegen je plafond. Het enige gat wat er zit is een centraaldoos of een klein gat voor een buis met draden.

Ik zou echt de route met biobased isolatie +klimaatfolie gaan en geen dampdicht spul toepassen met alle gevolgen van dien. Je details om te ventileren zijn niet makkelijk om goed te realiseren en de enige manier om daar achter te komen is om te zien of je dakbeschot weggerot is na een verloop van tijd.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Benny_rad schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:42:
Hoi, zou het dan niet beter zijn om eps tussen de balken te schuiven en dat er via de uitsparingen langs de lampen toch lucht kan circuleren. Als er boven de isolatie ruimte is voor circulatie heeft een damp dichte folie geen nut. Zeker omdat op de fotos te zien is dat boven de balken ruimte is voor ventilatie.
Dat heeft het wel , het hele idee van ee zwak geventileerde spouw is dat hij met elkaar in verbinding staat en het dakbeschot de isolatie niet aanraakt. wat gaat gebeuren is dat condens druppels aan het dak kunnen hangen op een moment dat er veel dampdruk is en als dan de zon gaat schijnen verdwijnen ze weer de condens stroomt dan in de vorm van waterdamp weer naar buiten. de damp dichte folie zit aan de warme kant (direct achter de plafond afwerking) en voorkomt een teveel aan condens. Als dat gebeurd heb je niet meer genoeg aan het aantal zon momenten om het dakbeschot te drogen en kan het zo zijn dat het telang nat blijft en gaat rotten.

wat zou kunnen is dat door de opbouw van jouw dak (de gaten boven de balk) je te hard gaat ventileren, je moet dus opletten met hoeveel je open maakt naar buiten toe. maar zoals ik al eerder zei in basis maakt het niet uit welke folie je plaatst ze moeten beide gewoon juist geplaatst zijn.. en dan zou ik er niet meer voor kiezen om ventilatie aan te brengen, maar te werken met klimaatfolie. je haalt koude lucht je schil niet meer binnen en verkleind de kans op tocht. Dan kan je ook alle naden en gaten naar buiten toe dichten en de hele ruimte vol stoppen met een dampopen isolatiemateriaal. klimaatfolie is dus beter (geen koude lucht binnen de schil) en heeft minder kans op fouten, je moet het alleen wel doortrekken achter je lampen. Moeilijker is het echt niet. :) Niet isoleren achter je lampen is bouwkundig ook een optie, maar dat is wat mij betereft geen optie.

Ik deel overegens de mening dat je beter even een tekening kan maken., praten over bouwkundige details gaat snel verkeerd zonder tekening als beginpunt.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 08-04-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MLLL schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:34:

Heb nog nooit klachten gehad over condens of vochtplekken in de gipsplaten.
Je krijgt ook geen vochtplekken in de gipsplaten!

Je dakbeschot wordt & blijft vochtig en gaat rotten.
Als je pech hebt, hebben de mensen die jij geholpen hebt over een paar jaar een compleet nieuw dak nodig. De gipsplaten zullen er dan nog prima uitzien.

Maar (<- belangrijk ;) ) je hebt geen garantie op vochtproblemen, het kan gebeuren.
Ik schat dat, als je gewoon isolatie erin doet, de kans op problemen nog steeds iets van 10% is. Het grootste risico is een luchtlek in de buitenschil waardoor je vocht blijft aanvoeren, wat daarna blijft condenseren.
Aangezien een dak 60°C kan worden, zal het bij die temperaturen ook weer drogen.
Dus het is een soort Russisch Roulette met je dak.

@Benny_rad niet te paniekerig doen.
Een isolatielaag afgewerkt met klimaat folie is prima. Zorg dat je tussen de balken goed vult en eventuele kieren bij de muur/dakplaten met wat PUR dichtzet.
Een gaatje voor een lampje is niet meteen een onoverkomelijk probleem. Als je echt denkt dat dat je dak kan slopen, dan maak je een luchtdicht bakje/emmertje/zakje/... waarin je lampje zit, je denkt toch niet dat jij de eerste bent met dit probleem? :D
https://www.lampdirect.nl...-19x19x15cm-5701581229884

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:08
Het advies van @No Hands en @Gdzr nog iets concreter benoemend: Biobased isolatie. Kijk bijvoorbeeld eens naar Isovlas https://www.isovlas.nl/wp...017/12/Waarom-Isovlas.pdf, en dan pagina 11 over vochtregulering. Ik heb het zelf ook toegepast tussen de gordingen in de garage om daar het leefklimaat te verbeteren, echt een verademing wat dit geeft. Bovendien een erg fijn en makkelijk materiaal om te verwerken en het is nog goed voor het milieu ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny_rad
Hoi, bedankt voor de tips en informatie. Ik kan hier zeker wat.

Gr. Benny
Pagina: 1