Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• T.Buurman
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:43
Situatie (nieuwbouwwoning, Heijmans – schuifpui met ventilatieroosters)
  • Oplevering: dec 2024.
  • In schuifpui zitten zelfregelende ventilatieroosters (merk BUVA, type onbekend).
  • Direct na oplevering: hevig klapperen/rammelen bij beetje wind langs achtergevel.
  • Meerdere servicebezoeken (4–5×): geen duurzame oplossing.
Actie van aannemer/onderaannemer
  • Okt 2025: men heeft dempers geplaatst in/achter het rooster.
  • Resultaat: klapperen weg (top), maar: de klep/klepjes sluiten niet meer uit zichzelf → merkbare tocht.
  • Leverancier zegt: “door de dempers wordt klep opgevangen; zelfregelend karakter wordt iets teruggebracht. Handmatig afsluiten kan.”
  • Mijn indruk: de klep staat feitelijk “vast/gefixeerd” in één positie → geen echte zelfregulatie meer.
Waarom ik twijfel of dit “volgens ontwerp” is
  • Zelfregelend hoort (m.i.) te betekenen:
  1. Sluiten bij géén relevant drukverschil (comfort/isolatie, geen tocht).
  2. Openen bij wél drukverschil (bv. mechanische afzuiging/CO₂-sturing).
  • Nu: geen klapperen, maar ook geen automatische sluiting → tocht en mogelijk verlies aan isolatie/comfort.
  • Advies “dan maar handmatig dichtzetten” voelt als workaround, niet als oplossing.
Mijn vragen aan jullie Tweakers:
  1. Moet een zelfregelend rooster in een schuifpui de klep volledig kunnen sluiten bij geen drukverschil? Of is altijd een lekkage/standje “open” acceptabel/ontwerpintentie?

Beste antwoord (via T.Buurman op 01-12-2025 13:43)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Volgens mij heb je een verkeerd idee hoe zelfregelend werkt of dient te werken;
normaal staat de klep helemaal open, alleen wanneer de luchtstroom boven een bepaald debiet komt (bijvoorbeeld een windvlaag) dan sluit de klep. Die kleppen zijn heel licht van gewicht, het is puur de luchtstroom die ze dichtdrukt. Wanneer de luchtstroom (of eigenlijk het drukverschil binnen/buiten) weer afneemt dan valt de klep weer open puur door zwaartekracht.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• ASW1
  • Nu online
normaal staat de klep helemaal open, alleen wanneer de luchtstroom boven een bepaald debiet komt (bijvoorbeeld een windvlaag) dan sluit de klep. Die kleppen zijn heel licht van gewicht, het is puur de luchtstroom die ze dichtdrukt. Wanneer de luchtstroom (of eigenlijk het drukverschil binnen/buiten) weer afneemt dan valt de klep weer open puur door zwaartekracht.

• T.Buurman
ASW1 schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:49:
Dank voor je reactie! Dus een onderdruk als gevolg van de mechanische ventilatie die CO2 aan het afvoeren is heeft geen invloed op de stand van de klep?

Je zegt eigenlijk, als je wilt weten of het naar behoren werkt; ga met harde wind vlagen (desnoods een bladblazer) kijken of de klep dicht gaat. Als dat zo is dan werkt het systeem naar behoren?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die klep is puur bedoeld om het rooster zo goed als dicht te zetten als de wind erop staat (je wilt geen ongewenste geforceerde ventilatie). Op alle andere momenten staat de klep gewoon open en komt er lucht van buiten doorheen. Dat is gewoon de functie van het rooster nml.

Als je geen tocht door de roosters wilt moet je ze weghalen en overstappen op WTW ventilatie.

Wat je overigens nog kunt doen is G4 filterdoek op maat knippen en in de roosters zetten. Heb ik vorig jaar gedaan, scheelt een heleboel luchtjes, beestjes en stof van buiten. Nadeel is wel dat de luchtdoorstroming ook omlaag gaat.

• T.Buurman
_JGC_ schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:39:
Die klep is puur bedoeld om het rooster zo goed als dicht te zetten als de wind erop staat (je wilt geen ongewenste geforceerde ventilatie). Op alle andere momenten staat de klep gewoon open en komt er lucht van buiten doorheen. Dat is gewoon de functie van het rooster nml.

Als je geen tocht door de roosters wilt moet je ze weghalen en overstappen op WTW ventilatie.

Wat je overigens nog kunt doen is G4 filterdoek op maat knippen en in de roosters zetten. Heb ik vorig jaar gedaan, scheelt een heleboel luchtjes, beestjes en stof van buiten. Nadeel is wel dat de luchtdoorstroming ook omlaag gaat.
Duidelijk. Deze roosters kun je overigens wel handmatig (verder) dichtzetten. Nu het kouder begint te worden zetten we er steeds meer dicht.

En goede tip van dat doek! We merkte vooral in de zomer dat er erg veel vliegjes en zelfs kleine muggen doorheen kwamen.

• _JGC_
  • Nu online
T.Buurman schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:48:
[...]

Duidelijk. Deze roosters kun je overigens wel handmatig (verder) dichtzetten. Nu het kouder begint te worden zetten we er steeds meer dicht.

En goede tip van dat doek! We merkte vooral in de zomer dat er erg veel vliegjes en zelfs kleine muggen doorheen kwamen.
Sinds plaatsen van dat doek vorig jaar hebben we wel veel minder vaak de behoefte om zo'n rooster dicht te zetten. Wel opletten dat je het elk jaar vervangt, dat doek verzamelt nogal wat rotzooi. Op zich geen issue, het doek kost geen drol en uit een stuk van 2x1 meter knip je heel wat roosters, maar je moet het wel elk jaar even doen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:51
[...]
Nu het kouder begint te worden zetten we er steeds meer dicht.
[...]
Houd wel de luchtkwaliteit in de gaten, die roosters zitten er niet voor niets. Alles potdicht hebben is erg ongezond. Luchtkwaliteit gaat sneller achteruit dan je denkt, steek er nog een paar kaarsen bij aan en het is helemaal ongezond.

CO2-meters voor in huis

• ASW1
  • Nu online
Deze roosters kun je overigens wel handmatig (verder) dichtzetten. Nu het kouder begint te worden zetten we er steeds meer dicht.
Ja dat is een nadeel van roosters, maar je moet toch wat.
Hier staan ze buiten het stookseizoen altijd open, maar in de winter hebben we ze meestal allemaal dicht.
Ik heb een CO2 meter waarmee ik de binnenlucht in de gaten hou, als de CO2 teveel oploopt (wat zelden gebeurt) zet ik wat ventilatie open.
Soms afhankelijk van de windrichting zet ik roosters aan de ene of andere zijde van het huis dicht.
Het is een aktief ventilatiesysteem, maar dat ben ik zelf. Ik denk dat de meeste mensen er nooit naar kijken en ze waarschijnlijk altijd op dezelfde stand houden.

• T.Buurman
Er zit een CO2 meter in huis die zorgt dat de afzuiging aan gaat als de waardes te hoog worden. Deze kan ik helaas niet uitlezen. Heb wel CO2 meters gekocht die ik ga koppelen aan home assistant.

• _JGC_
  • Nu online
T.Buurman schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:43:
Er zit een CO2 meter in huis die zorgt dat de afzuiging aan gaat als de waardes te hoog worden. Deze kan ik helaas niet uitlezen. Heb wel CO2 meters gekocht die ik ga koppelen aan home assistant.
Probleem daarmee is wel dat als je alle roosters dicht hebt zitten, de afgezogen lucht ergens langs aangevuld moet worden.

Kennis van me klaagde laatst dat 'ie tocht voelt uit de stopcontacten... alles zat potdicht dus dan trek je de lucht via andere routes naarbinnen.
Pagina: 1