• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:42

SomerenV

It's something!

YakuzA schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:43:
[...]

Beide vormen van huren zijn vrijwel niet mogelijk/moeilijk, particuliere huur zal vaak bewijs van minimaal 2x de maandhuur als bruto salaris vragen (of je moet op coulance hopen ivm vermogen) en sociale huur komen je met zoveel vermogen niet in.
Als je kunt aantonen dat je aardig wat vermogen hebt doen ze daar niet zo moeilijk over. Geld is geld. Een verhuurder wil alleen wat zekerheid. Loon geeft zekerheid, maar vermogen ook. Maar het is gewoon zonde om overwaarde van je woning te steken in huur terwijl er ook andere wegen zijn (lees: werk vinden).

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:39

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Marcel a schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:48:
Ik denk dat een paar honderd duizend op de bank ook kan helpen
Dat zal wel iets impact hebben, maar met vrije sector hier kom je hier ook maar beperkt verder mee.

Als je bijvoorbeeld dit neemt:
Het totale vrij beschikbaar vermogen op een Nederlandse bankrekening kan gebruikt worden indien niet (volledig) wordt voldaan aan de inkomenseis op basis van inkomen uit loondienst. De huurcalculator telt 10% van het opgegeven vermogen op bij je bruto jaarinkomen.
Als je 300k vrij vermogen op je bankrekening hebt staan, kan je dit 'inruilen' voor 30k inkomen, omgerekend 500 euro per maand.
Je partner heeft geen inkomen, en jezelf hebt maar beperkt tot geen inkomen waar je iets mee kan.

Ook andere partijen hanteren de 10% van het beschikbare vermogen als richtlijn:
Beschikt u over eigen vermogen? Dan mag u 10% van uw eigen vermogen bij uw bruto jaarinkomen optellen. Dit bedrag moet u aantonen door middel van bijvoorbeeld een kopie bankafschrift.

[ Voor 15% gewijzigd door gorgi_19 op 30-11-2025 20:57 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:02
RaZ schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:34:
[...]
Overigens krijgt de TS geen 70% van z'n laatste loon, omdat z'n inkomen daar te hoog voor is als deze post klopt: ThereAlone12 in "Werkloos met hypotheek - downsizing als oplossing?" En dan zal hij het maximale sv-loon krijgen ;) Dat is 5.850 bruto per maand (75,8k bruto per jaar). Dat is netto per maand ook maar 3.760 euro.
Ook maar 3.760 eur? Welke planeet ben je van als dit een ook maar is? Vrouw kan prima bij een welke winkel dan ook gaan werken en ze zitten zo op maar 5.760 netto per maand, met een hypotheek van 200k.... kunnen ze elke week nog een paar keer uit eten :P

Met dat soort bedragen ga je natuurlijk nooit downsizen want huren is al duurder dan de hypotheek! Ofwel TS wil ff een jaar niet werken ofzo maar anders is downsizen alleen maar duurder! Kosten van verhuizen, inleveren op kwaliteit, stress voor gezin....
Downsizen doe je als shit hits the fans! Dat is nu blijkbaar totaal niet aan de orde. TS geeft aan geen moeite te hebben om een job te vinden, zijn vrouw blijkbaar wat moeilijker, dus iets kieskeurig. Niks mis mee, maar daarvoor downsizen?

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

3700 netto is natuurlijk niet extreem veel tegenwoordig.

Maar belangrijker: dat is niet het punt wat @RaZ probeerde te maken...

Overigens trek ik die post van TS in dat andere topic in twijfel. Ik snap de sprong van bruto salaris naar jaarsalaris niet zo daar.. Dat zijn wel heel veel aandelen…

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zorg schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:34:
[...]

Ook maar 3.760 eur? Welke planeet ben je van als dit een ook maar is?

[..]
Van de zelfde planeet als jij ;)

Die 3.760 euro netto is maar 44,85% van een jaarinkomen van 169k bruto vanwege het maximale sv-loon. En dat is de reden dat ik dat als een "maar"-tje van heb gemaakt ;)

Die 3.760 netto betekend dat je inkomen tot max 109k verzekert is bij het UWV voor de WIA en de WW. Wat je meer verdient is dus niet verzekert :P
Vrouw kan prima bij een welke winkel dan ook gaan werken en ze zitten zo op maar 5.760 netto per maand, met een hypotheek van 200k.... kunnen ze elke week nog een paar keer uit eten :P

Met dat soort bedragen ga je natuurlijk nooit downsizen want huren is al duurder dan de hypotheek! Ofwel TS wil ff een jaar niet werken ofzo maar anders is downsizen alleen maar duurder! Kosten van verhuizen, inleveren op kwaliteit, stress voor gezin....
Downsizen doe je als shit hits the fans! Dat is nu blijkbaar totaal niet aan de orde. TS geeft aan geen moeite te hebben om een job te vinden, zijn vrouw blijkbaar wat moeilijker, dus iets kieskeurig. Niks mis mee, maar daarvoor downsizen?
Ik denk overigens niet dat de tent verkopen en kleiner terug kopen de oplossing zal zijn. Misschien op korte termijn omdat het een veilig gevoel geeft, maar als je over 5 jaar spijt hebt, dan heb je echt een verkeerde keuze gemaakt op basis van onderbuik gevoelens.

Ey!! Macarena \o/

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:35
Nou ik zou me.in de situatie van TS wel zorgen maken omdat er blijkbaar nul.spaargeld.is. Downsizen gaat ze nu niet helpen maar wat meer financieel besef en planning zou geen verkeerd iets zijn. Vanwege de lage hypotheek vermoed ik dat alle 'extra" euros in de hypotheek verdwenen, dat is een leuke strategie maar maakt je niet wrg flexibel. Beter om ook.altijd een aantal.maanden aan uitgaves achter de hand te houden.

• Zorg
RaZ schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:16:
[...]

Van de zelfde planeet als jij ;)

Die 3.760 euro netto is maar 44,85% van een jaarinkomen van 169k bruto vanwege het maximale sv-loon. En dat is de reden dat ik dat als een "maar"-tje van heb gemaakt ;)

Die 3.760 netto betekend dat je inkomen tot max 109k verzekert is bij het UWV voor de WIA en de WW. Wat je meer verdient is dus niet verzekert :P

[...]

Ik denk overigens niet dat de tent verkopen en kleiner terug kopen de oplossing zal zijn. Misschien op korte termijn omdat het een veilig gevoel geeft, maar als je over 5 jaar spijt hebt, dan heb je echt een verkeerde keuze gemaakt op basis van onderbuik gevoelens.
Planeet weltevreden zeker? :P
Maar laten we eerlijk wezen, met een hypotheek van maar 2ton, nul spaargeld en dan denken dat je kleiner moet gaan wonen? Denk dat je dan ergens anders wel wat zou moeten kunnen besparen. Als je dat niet kan bolwerken met bijna 4k netto en beiden niet werkenden, dan is een spiegel het enige wat de TS nodig heeft ;)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zorg schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:56:
[...]

Planeet weltevreden zeker? :P
Kijkend naar de link in je sig, woon je op de juiste planeet, maar in het verkeerde land :+

Ey!! Macarena \o/

• Zorg
@RaZ als je het in België niet kan bolwerken met 4k netto per maand doe je ook iets niet goed hoor :P

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:25
Fr33z schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:22:
Nou ik zou me.in de situatie van TS wel zorgen maken omdat er blijkbaar nul.spaargeld.is. Downsizen gaat ze nu niet helpen maar wat meer financieel besef en planning zou geen verkeerd iets zijn. Vanwege de lage hypotheek vermoed ik dat alle 'extra" euros in de hypotheek verdwenen, dat is een leuke strategie maar maakt je niet wrg flexibel. Beter om ook.altijd een aantal.maanden aan uitgaves achter de hand te houden.
Aflossen maakt nu juist wel flexibel. Je hebt lage maandlasten en dat betekent dat je in allerlei scenario's in je huis kan blijven wonen. Neemt niet weg dat spaargeld een goed idee is.

• Fr33z
Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:57:
[...]

Aflossen maakt nu juist wel flexibel. Je hebt lage maandlasten en dat betekent dat je in allerlei scenario's in je huis kan blijven wonen. Neemt niet weg dat spaargeld een goed idee is.
Sure maar alleen aflossen en dus niks op de rekening/beschikbaar houden doet dus juist het tegenovergestelde.

• Marcel a
Hoezo het tegenovergestelde? Die begrijp ik niet. Als ik geen of erg lage vaste lasten heb, geeft dat veel flexibiliteit. Als je daarnaast ook nog veel spaargeld hebt, geeft dat nog meer flexibiliteit. Als ik moest kiezen zou ik liever lage maandlasten hebben.

• Fr33z
Succes in de supermarkt met je lage hypotheek ;)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:12:
Hoezo het tegenovergestelde? Die begrijp ik niet. Als ik geen of erg lage vaste lasten heb, geeft dat veel flexibiliteit. Als je daarnaast ook nog veel spaargeld hebt, geeft dat nog meer flexibiliteit. Als ik moest kiezen zou ik liever lage maandlasten hebben.
@Freez zegt er toch juist bij dat er geen geld op de spaarrekening is, en jij komt ineens met geld op de spaarrekening.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Marcel a
Volgens mij was de discussie min of meer wat beter was voor flexibiliteit: lage maandlasten of spaargeld.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-12 21:37

mwa

Kunnen jullie dit misschien in een DM met elkaar uitvechten en de rest hiermee niet vermoeien? Heeft niks te maken met de TS.

• Marcel a
Toch wel een beetje: ik zou hem adviseren het huis te houden inclusief zijn relatief lage maandlasten. Dat geeft namelijk flexibiliteit.....

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 09:17:
Volgens mij was de discussie min of meer wat beter was voor flexibiliteit: lage maandlasten of spaargeld.
Geen idee waar je idee vandaan komt dat geld in stenen ook maar ooit flexibeler/beter zou zijn dan geld op je bank voor het overbruggen van een relatief korte periode van 1-2 jaar waar we het hier over hebben.

Scenario: je hebt 50.000 euro per jaar nodig om je leven te leven. Je inkomen valt terug naar 30.000 euro per jaar.
Situatie 1:
Je hebt een standaard annuiteiten hypotheek van 300k met 3% rente tegen maandlasten van € 1.265 en 100k spaargeld op de bank. Je kan 5 jaar lang overbruggen door die 100k op te snoepen. Als je in die 5 jaar een passende baan vind kan je daarna weer rustig verder met je leven.

Situatie 2:
Je hebt een standaard annuiteiten hypotheek van 200k met 3% rente tegen maandlasten van € 843 en geen spaargeld op de bank. Door de verlaagde maandlasten heb je geen 50k per jaar nodig om te leven maar 45k (50-12*(1265-843)). Je komt het eerste jaar al in de problemen en zal serieus in moeten leveren in je kwaliteit van leven omdat je maar 30k inkomen hebt en 45k nodig hebt om te leven.

• Marcel a
In het ene scenario heb je niet afgelost op je huis en heb je per jaar €50.000 nodig om van te leven. In scenario twee heb je wel afgelost en heb je nog maar €35.000 nodig om van te leven. Dat laatste geeft dus flexibiliteit: je kan terugvallen in je inkomen zonder dat je daar snel last van krijgt. Je kan even werkloos zijn. Je kan even een baan accepteren die wat minder betaalt. Je partner kan even stoppen met werken. Je kan eerder met pensioen gaan. Flexibiliteit.
Niemand zegt dat spaargeld geen flexibiliteit geeft. Er wordt gezegd dat aflossing geen flexibiliteit geeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Marcel a op 01-12-2025 12:00 ]

• Fr33z
Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:57:
[...]

Lees nou gewoon even. Hier (de quote uit de quote) staat letterlijk dat niks sparen en (waarschijnlijk) al het geld wat over is in je hypotheekaflossing stoppen je geen flexibiliteit geeft en scenarios zoals dat van TS kan geven. Jij wilt blijkbaar heel graag een ander punt over aflossing van een huis maken.

Los jij lekker je huis af, hou ik het geld op mijn rekening met allerallerallerlaatste optie om het ooit nog richtinf aflossing te gooien. Mij niet gezien.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
@mfkne Had jou (ex)werkgever nog een PAWW verzekering afgesloten? Dat zou nog een paar extra maanden respijt geven.
SomerenV schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:28:
[...]
Er is zóveel werk te vinden. Misschien niet op het niveau waar je voorheen zat, maar ik zou liever onder m'n niveau gaan werken en behouden wat ik heb en waar ik blij mee ben, dan dat ik dat wat ik heb weg ga gooien met de hoop dat ik ooit weer iets ga vinden op het oude niveau.
Hoeveel speelruimte denk je te hebben qua lager niveau om aan jouw punten te voldoen om een werkgever te vinden die daar in meegaat?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:53:
In het ene scenario heb je niet afgelost op je huis en heb je per jaar €50.000 nodig om van te leven. In scenario twee heb je wel afgelost en heb je nog maar €35.000 nodig om van te leven. Dat laatste geeft dus flexibiliteit: je kan terugvallen in je inkomen zonder dat je daar snel last van krijgt. Je kan even werkloos zijn. Je kan even een baan accepteren die wat minder betaalt. Je partner kan even stoppen met werken. Je kan eerder met pensioen gaan. Flexibiliteit.
Niemand zegt dat spaargeld geen flexibiliteit geeft. Er wordt gezegd dat aflossing geen flexibiliteit geeft.
Als je elke stuiver die je op je spaarrekening hebt staan gebruikt om extra aftelossen heb je geen eigen geld meer ;)

Dat is sowieso een heel slecht idee. Klinkt leuk, blut zijn en lagere lasten. Succes met de aankoop van een andere auto omdat je je handrem vergeten bent en de brandweer trekt je auto uit de sloot, en dat ding is total-loss, en je bent niet verzekert.

Voor 7,8% rente kan je vast een andere auto financieren in een PL'tje van 10 jaar, want je hebt net al je geld in extra aflossen gestoken.

Ik check even de rabobank, rente 10 jaar vast is nu 3,62%. Wat kost dat als je 200k wil lenen?
200k lenen is 911 per maand betalen.
10k aflossen dan is de hypotheek nog maar 190k als je dat het eerste jaar al doet.
190k lenen is 866 per maand betalen.

Ja, die 10k extra aflossen zorgt er voor dat je 50 euro minder betaalt in de maand.

Dan ga je van 10k flexibel naar 50 euro in de maand flexibel. Immers die 10k heb je ingeruild voor 50 euro in de maand. Dan kan je net zo goed zeggen, ik haal elke maand 50 euro van de spaarrekening af, geeft namelijk exact het zelfde effect.

Ey!! Macarena \o/

• Marcel a
Fr33z schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:22:
Ik reageerde op dit bericht van je Fr33z. Ik ben het helemaal met je eens dat het erg verstandig is om geld achter de hand te houden, maar aflossen geeft (in elk scenario) flexibiliteit. Natuurlijk ga je eerst sparen. Dat lijkt me een no brainer, maar je schuld afbouwen levert je ook flexibiliteit. Dat is ook een no brainer.
De TS heeft zijn baan verloren maar heeft gelukkig lage maandlasten, maar geen spaargeld. Jij geeft de voorkeur aan hogere maandlasten en een spaarrekening die je gaat opeten, vanwege de hoge maandlasten. Ieder zijn ding: ik geef de voorkeur aan lagere maandlasten.

@RaZ Klopt helemaal, aflossen levert bij aanvang weinig ruimte op, maar door de jaren steeds meer. Je lost dan ook niet af om er op de korte termijn beter van te worden. Oh, je houdt overigens wel steeds gemakkelijk meer geld over. Zeker als je inkomen door de jaren heen nog wat mee groeit met de inflatie. Inkomsten nemen nominaal toe en de maandlasten nemen nominaal af. Ik doe het al jaren en ik word er helemaal gelukkig van.

[ Voor 16% gewijzigd door Marcel a op 01-12-2025 13:15 ]

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:07:
[...]

Ik reageerde op dit bericht van je Fr33z. Ik ben het helemaal met je eens dat het erg verstandig is om geld achter de hand te houden, maar aflossen geeft (in elk scenario) flexibiliteit. Natuurlijk ga je eerst sparen. Dat lijkt me een no brainer, maar je schuld afbouwen levert je ook flexibiliteit. Dat is ook een no brainer.
De TS heeft zijn baan verloren maar heeft gelukkig lage maandlasten, maar geen spaargeld. Jij geeft de voorkeur aan hogere maandlasten en een spaarrekening die je gaat opeten, vanwege de hoge maandlasten. Ieder zijn ding: ik geef de voorkeur aan lagere maandlasten.

@RaZ Klopt helemaal, aflossen levert bij aanvang weinig ruimte op, maar door de jaren steeds meer. Je lost dan ook niet af om er op de korte termijn beter van te worden. Oh, je houdt overigens wel steeds gemakkelijk meer geld over. Zeker als je inkomen door de jaren heen nog wat mee groeit met de inflatie. Inkomsten nemen nominaal toe en de maandlasten nemen nominaal af. Ik doe het al jaren en ik word er helemaal gelukkig van.
Iedereen begrijpt dat bij meer aflossen je op de lange termijn juist meer flexibiliteit krijgt. Het punt dat anderen maken is dat 'alles' inzetten voor aflossing op de korte termijn juist tot problemen kan leiden die veel groter zijn dan het voordeel op langere termijn.

- Ik zou zelf ongeveer 1 netto jaarsalaris willen hebben in een vorm die ik snel liquide kan maken (aandelen, spaarrekening, lopende rekening). Dan kun je alle korte termijn problemen mee tackelen.
Jij hebt het ook over geld achter de hand hebben, maar wekt sterk de indruk dat dit een ontoerijkend laag getal is. Verhuizing, scheiding, langere tijd geen werk (waar het hier over gaat), nieuwe auto etc etc, zijn allemaal scenarios die je kunnen overkomen en dan is helpt het enorm om snel over voldoende liquide middelen te kunnen beschikken. En geld in bakstenen voldoet daar niet aan.
- Ik zou daarboven de prio op aflossen nog steeds lager leggen dan jou, het gaat dan over rendement. Ja het is verstandig om de LtV (loan-to-value) onder de 80%, liefst 60% te krijgen (lagere rentelasten, maar ook 'ongevoelig' voor marktfluctuaties.
- Maar daarna zou ik me vooral richten op wat rendeerd op de lange termijn het meeste. En aflossen (zeker bij gunstige hypotheekvoorwaarden) is dan meestal niet de beste optie.
- Slaap je er beter van wanneer je huis is afgelost, ga gerust je gang, maar rationeel gezien is het waarschijnlijk niet de beste optie.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• Marcel a
Ik kreeg niet de indruk dat iedereen dat begrijpt afgaande op dit onderwerp. En natuurlijk is al je spaargeld overhevelen naar de hypotheek geen goed plan. Hoeveel je achter de hand moet houden is sterk afhankelijk van je situatie. Een netto jaarsalaris is voor de een teveel en voor de ander te weinig. Volgens mij heb ik daarover helemaal niets gezegd.
Het rendement van aflossen is laag. Natuurlijk. Maar daar is het mij ook niet om te doen. Het risico van niet aflossen (ook bij echtscheidingen en andere rampspoed) moet je ook niet verwaarlozen. Rentestijgingen, pensionado's die voor het blok gezet worden door de bank, fikse crisis op de woningmarkt.
Ik heb mijn huis net verkocht en een groter, vrijstaand huis terug gekocht. Natuurlijk heeft de overwaarde ons het meest geholpen, maar het feit dat we de afgelopen 15 jaar vrij enthousiast hebben afgelost, maakte de stap naar de nieuwe woning aanzienlijk goedkoper (en gemakkelijker). Als we al dat geld hadden belegd, en we dat nu hadden geliquideerd was onze situatie ongetwijfeld nog beter geweest. Of niet overigens. En dat is zo lekker aan aflossen. Het is totaal niet spannend.

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:27
FreakNL schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:20:
Wat een rare vraag in de TS..

Zo zie je maar weer dat een hoog inkomen niet altijd gelijk staat aan financieel gogme.

Het beste is om gewoon te blijven zitten. Met zowat elke baan kun je deze hypotheek prima dragen.
Ik vind het geen rare vraag eigenlijk en zelf zit ik ook zo in elkaar. Goed, ik heb dat veiligheidsnet niet en wel een hoge hypotheek, maar ik ken mezelf en ik gok dat TS net zo is. Sommige mensen vinden het fijn om meer zekerheid te hebben en zelfs met backups voelt dat eigenlijk niet lekker. Wanneer je je baan kwijtraakt kom je al snel in een (lichte) paniekfase terecht waarin je al snel in worst-case scenarios gaat denken. Zo werkt het bij mij in elk geval. En dan is 14 maanden gevoelsmatig helemaal niet lang. Nadenken over downsizen vind ik niet raar en is niet eens een slecht idee, vandaar ook de vraag. Het advies om dat soort dingen niet gelijk te doen deel ik, maar het is goed dat die optie er is.

Ik ken iemand die dat gedaan heeft en er geen spijt van heeft. Hij is nu enige tijd hypotheekvrij, heeft nog lagere maandlasten, huisje wat kleiner en behapbaarder. Hij had overigens geen kinderen. Soms gebeurd er iets in je leven, of meerdere dingen, waarbij je gaat denken 'kan het ook anders?'. En dan is downsizen, hypotheekvrij leven en met veel minder inkomen rond kunnen komen best wel lekker.

Mijn indruk is dat er wel wat meer speelt dan alleen het vinden van twee banen. De partner van TS heeft meerdere bevallingen gehad en beide hebben ze te dealen met jonge kinderen. Allemaal dingen waarvan ik zelf weet hoe vermoeiend en zwaar dat kan zijn. Tel daar ongetwijfeld nog wat andere dingen bij op en je ziet soms door de bomen het bos niet meer. Dan gebeurd er iets en denk je HELP!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001

FreakNL

Well do ya punk?

Ja maar de TS is al behoorlijk gedown-sized... Wat is nou een hypotheek van 200k in deze tijden?

• Marcel a
En verhuizen betekent allerlei extra kosten, risico's en gedoe waar je ook niet perse op zit te wachten als je gewoon even lekker aan het solliciteren bent.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
In een land waar de woningmarkt niet op slot zit en er genoeg betaalbare huizen zijn is downsizen een goed idee. In de situatie zoals het in Nederland is kan je veel beter in je huidige woning blijven. Tijdens de ww fase je uitgaven wat meer aanpassen zodat de vaste lasten goed te doen zijn en zoeken naar passend werk en als dat langer duurt dan gedacht op zoek gaan naar iets minder passend werk. En als laatste optie bij de gemeente vragen of je alsnog een uitkering kan krijgen, vaak kan dat alsnog maar krijg je het dan als lening en is je huis als onderpand tot je nog maar 65k overwaarde heb, vervolgens krijg je normale bijstand.

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:40
Wanneer ik de situatie begrijp is de vrouw niet aan het werk en spreekt nog geen Nederlands. Dat kan gebeuren, baan vinden is niet eenvoudig wanneer je geen erkende Master of HBO hebt. Dan krijg je alleen maar “klote baantjes” aangeboden hier in Nederland (Weer er alles van want mijn vrouw heeft hier ook veel last van gehad en die heeft twee Masters). Die hopeloze mutsen van uitzendbureau’s denken alleen maar “Import dat schoonmaker or productiewerk”, Dus ik snap 14 maanden zonder baan ook wel. En dan is Nederlandse leren de enige oplossing.
Vergeet niet dat je maar maximaal een bepaald vermogen mag hebben voor een uitkering. Stel je verloopt huis, koopt voor 4 ton een nieuw huis en je hebt geen hypotheek, dan zegt het UWV gewoon “opeten” nadat je “oprotpremie” op is.

Verkopen en huren is ook geen optie. Reden is simpel, je koopt nooit meer wat terug en je geld verdampt. Straks zit je zonder geld, en heb je eigenlijk bij een nieuw hypotheek een achterstand want dan wordt dit 4 ton in mindering gebracht op op je HRA. Ook niet fijn.

Wat mij meer zorgen maakt is, geen spaargeld.

Ik zou zeggen spreek je netwerk aan voor mogelijk werk, je zit in de IT dus er zijn genoeg banen. Wees selectief maar niet te selectief. Bevalt het niet, dan kan je altijd nog verder kijken, want vanuit een baan is het makkelijker solliciteren dan vanuit een “niet baan” situatie.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

@mfkne Je geeft te weinig informatie over je hypotheek, en het helpt als je daar meer inzicht over geeft bv
- hoe hoog is de rente, hoe lang staat deze vast, wat zijn de maandelijkse kosten
- hoe lang is de rente aftrek periode
- heb je nog verzekeringen er bij afgesloten etc

En een belangrijke vraag, was de hypotheek hoger, en zo ja heb je als een bij de bank je risico categorie laten aanpassen (en daarmee een lager rente), of is er in de bestaande rente hier al rekening mee gehouden.

Ondanks de kritiek in het topic, heel goed dat je over dit soort denken nadenkt, de meeste mensen steken hun kop in het zand en denken het komt wel goed

Op basis van de gegevens, verwacht ik niet dat het verstandig is te verkopen, aangezien alternatieven veelal duurder zullen zijn. Wel is het zo dat verkopen op eigen initiatief meestal beter is, dan het de bank te laten doen.

Heb je eventueel ouders, familie of vrienden die bij kunnen springen als het echt mis gaat (dwz je kan de hypotheek niet meer betalen)

Everything is better with Bluetooth

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42
Kurkentrekker schreef op zondag 30 november 2025 @ 11:36:
De grap is dat hij dat geen mega salaris vindt. Ook al verdien je met 169k in 2021, dus met wat inflatiecorrectie nu twee ton, meer dan 99% van de mensen in dit land, toch vindt hij dat niet mega… Perspectief.
Vermoed dat daar de pijn van TS zit: maximale WW is veel lager dan z'n huidige salaris, de broekriem zal sowieso aangehaald moeten worden.

Dat gezegd hebbende: een jaarsalaris mee is grofweg 180k bruto, plus WW en slechts 200k hypotheek. Ik zie het probleem niet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

hoevenpe schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:40:
[...]

Vermoed dat daar de pijn van TS zit: maximale WW is veel lager dan z'n huidige salaris, de broekriem zal sowieso aangehaald moeten worden.

Dat gezegd hebbende: een jaarsalaris mee is grofweg 180k bruto, plus WW en slechts 200k hypotheek. Ik zie het probleem niet.
Jaarsalaris? Nee, die kantonrechtformule is jaren terug al vervangen voor een transitievergoeding. Dat is voor 2025 geen 180k bruto, maar 98k, en heeft geen effect op de WW. Dat was met de kantonrechtformule/goudenhanddruk/oprotpremie wel het geval.

Edit:
Voor elk gewerkt jaar krijg je 1/3 maandsalaris mee. Met een max van 98k. Maar als het jaarinkomen hoger ligt dan 98k dan een maandsalaris.
https://www.rijksoverheid...ing-als-ik-word-ontslagen

[ Voor 18% gewijzigd door RaZ op 01-12-2025 19:02 ]

Ey!! Macarena \o/

• Marcel a
Ik dacht dat ik aardig verdiende, maar de jaarsalarissen van €180.000 vliegen me hier om de oren. Wat doe ik verkeerd?

@WargamingPlayer De WW is een verzekering waar je gewoon voor betaald hebt. Daar is geen vermogengrens oid.

[ Voor 32% gewijzigd door Marcel a op 01-12-2025 18:52 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RaZ schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:46:
[...]

Jaarsalaris? Nee, die kantonrechtformule is jaren terug al vervangen voor een transitievergoeding. Dat is voor 2025 geen 180k bruto, maar 98k, en heeft geen effect op de WW. Dat was met de kantonrechtformule/goudenhanddruk/oprotpremie wel het geval.

Edit:
Voor elk gewerkt jaar krijg je 1/3 maandsalaris mee. Met een max van 98k. Maar als het jaarinkomen hoger ligt dan 98k dan een maandsalaris.
https://www.rijksoverheid...ing-als-ik-word-ontslagen
Hij heeft in de TS geschreven dat hij ruwweg een jaarsalaris mee krijgt. Nu ben ik wel te lui om op te zoeken hoe die €180k was opgebouwd, als in, je leasebudget zal je niet mee krijgen.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:51:
Ik dacht dat ik aardig verdiende, maar de jaarsalarissen van €180.000 vliegen me hier om de oren. Wat doe ik verkeerd?

@WargamingPlayer De WW is een verzekering waar je gewoon voor betaald hebt. Daar is geen vermogengrens oid.
Dat klopt, en als je WW periode afgelopen is, kan je je melden bij de gemeente voor de bijstand, en als je met 2 of meer personen bent, mag je maar max ±16k eigen vermogen hebben. Als je meer hebt, bijvoorbeeld een prive pensioen die niet via de werkgever gaat en de dagwaardes van je auto's, beleggingen, crypto, dan zegt de gemeente: Maak eerst je eigen geld maar op, en als je minder dan die 16k hebt kan je terug komen.

En een eigen huis en de bijstand gelden deze regels: https://www.rijksoverheid...en-huis-recht-op-bijstand

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 01-12-2025 19:08 ]

Ey!! Macarena \o/

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:42
Sissors schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:03:
Hij heeft in de TS geschreven dat hij ruwweg een jaarsalaris mee krijgt. Nu ben ik wel te lui om op te zoeken hoe die €180k was opgebouwd, als in, je leasebudget zal je niet mee krijgen.
Bij dat soort bedragen zou je verwachten dat er genoeg spaargeld beschikbaar is, zeker als woonlasten minimaal zijn.

Wonen is het laatste waar TS op kan besparen lijkt me, het uitgavenpatroon kan fors omlaag als de vakantie of tweede auto heroverwogen wordt. Minder uit eten of andere uitgaven, zou niet heel lastig hoeven te zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Marcel a
@RaZ Zullen we niet te hard van stapel lopen? De TS is net werkloos.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:10:
@RaZ Zullen we niet te hard van stapel lopen? De TS is net werkloos.
Eens, punt is dat dat natuurlijk de samenvatting is van dit hele topic.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:37
Hallo allen,

bedankt voor jullie reacties en voor het meedenken!

Ter verduidelijking: Ik zie het verkopen van ons huis en het kopen van een nieuwer goedkoper huis natuurlijk niet als eerste keuze, maar als allerlaatste. Ik maak me geen zorgen dat ik binnen 14 maanden geen baan zal vinden, maar ik ben toch graag voorbereid op zo'n situatie, op die manier voorkom je reactief (en dus niet goed doordacht) handelen. Momenteel is het dus meer een gedachte-experiment dan iets anders, en ik stel het erg op prijs dat jullie meehelpen alles in kaart te brengen!

Ik weet vrij zeker dat ik relatief snel ergens in de tech support weer aan de slag zou kunnen gaan als ik dat zou willen. Maar na bijna 20 jaar in de tech support ben ik daar klaar mee. Als er weer in zou belanden zou ik waarschijnlijk binnen de kortste keren in een burnout terecht komen, en daarmee schiet dan niemand iets op. Zoals eerder gezegd heb ik al ver gevorderde solliciatiegesprekken gehad, maar door prutserij bij een van de bedrijven was dat een dode mus (vacaturetitel, vacaturebeschrijving en vragen in sollicitatiegesprek hadden niks met elkaar te maken). Maar goed, ik geef er niet op.

Ik was gelukkig voorzitter van de OR en dus wist ik van de aankomende reorganisatie al een aantal maanden langer dan de rest van het getroffen personeel, en dus had ik voldoende de tijd om me hierop voor te bereiden. Vandaar dat we al maanden ermee bezig zijn om vaste lasten te reduceren waar dat kan. Bij de bank heb ik bijvoorbeeld door de gestegen WOZ waarde de risicoopslag eraf kunnen laten halen, wat 40 EUR scheelt. Geen supergroot verschil, maar 40 EUR is 40 EUR. Auto hebben wij maar eentje. Op vakantie gaan wij ook niet vaak, echter zijn de kosten fors hoger als wij op familiebezoek gaan bij de familie van mijn vrouw, want allen al de vlucht met z'n vieren ligt al rond de 4000 EUR, dus dat tikt aardig aan, daarom doen we dat intussen hooguit een keer per jaar.

Mijn inkomen tot gisteren bestond uit een salaris en RSUs. In de VSO, die ik heb ondertekend, wordt alleen gekeken naar het salaris om de compensatie te berekenen. In totaal hebben we het over ca 93k bruto, waar dus nog 55% vanaf gaat naar de belastingdienst. Voor de berekening van WW telt mijn hele inkomen, en daarom beland ik op de hoogst mogelijke WW (initieel 4,8k, daarna 4,5k, telkens bruto), wat ca 65% is van mijn laatste salaris.

Mijn vrouw heeft twee masters in haar thuisland gehaald (IT en rechten), en is zelfs advocaat. Alleen kan ze niet als advocaat in Nederland werken zonder hier nog extra te studeren. Tot afgelopen januari heeft ze iets meer dan twee jaar bij een multinational als project manager gewerkt, haar WW is intussen al gestopt.

Wij zijn beide actief aan het solliciteren, maar zij merkt dus (en ik zie dat ook, maar voor mij vormt het geen probleem) dat meer bedrijven Nederlands eisen, zelfs voor functies waar je dat niet verwacht omdat het bijvoorbeeld een internationale functie is (maar ik vind dit trouwens best begrijpelijk). Maar enfin, ze is an het leren om haar kansen te verbeteren.

Bijkomend probleem is dat we zoals gezegd twee kinderen hebben - beiden gaan niet naar een opvang, dus als we beide een baan zouden vinden zou dat waarschijnlijk moeten veranderen, wat ook weer een hogere kostenpost zou betekenen. Bovendien vinden wij het niet fijn om een 1-jarige op KDV "te parkeren" om te gaan werken. Ik begrijp dat anderen daar wellicht anders over denken.

Hoe dan ook, de hypotheek is een annuïteitenhypotheek van 2018 met een rente van (nu) 2.35%, vast tot 2038. Totale looptijd is tot 2048. Aflossing per maand is rond de 650 EUR, de maandlast komt uit op net boven 1.100.

Nogmaals, bedankt voor het meedenken, dit helpt ontzettend veel!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
mfkne schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:17:
Bijkomend probleem is dat we zoals gezegd twee kinderen hebben - beiden gaan niet naar een opvang, dus als we beide een baan zouden vinden zou dat waarschijnlijk moeten veranderen, wat ook weer een hogere kostenpost zou betekenen. Bovendien vinden wij het niet fijn om een 1-jarige op KDV "te parkeren" om te gaan werken. Ik begrijp dat anderen daar wellicht anders over denken.
De meeste dingen heb je wel duidelijk zo te zien, maar op dit punt heb ik toch wel een opmerking. Voor kinderen is er niets beter dan een paar dagen naar een KDV. Daar leren ze zoveel dingen die je ze thuis niet kunt leren (vooral in contact met andere kinderen). Waarbij ik zeker vind dat de ouders de opvoeding moeten doen, dus 5 dagen per week zou ik ook nooit doen. Zie het dus niet als 'parkeren', maar als extra leermomenten voor de kids.

[removed]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:29
FreakNL schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:13:
3700 netto is natuurlijk niet extreem veel tegenwoordig.
Ken een hoop mensen die dromen er van om het elke maand op hun rekening te krijgen ( ook werkende mensen)

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:33
bie100 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:29:
[...]

Ken een hoop mensen die dromen er van om het elke maand op hun rekening te krijgen ( ook werkende mensen)
Ik ken genoeg mensen die dromen van € 3.700 bruto. Het modaal inkomen 2025 is € 46.500 bruto per jaar (€ 3.587,96 per maand!).

• mfkne
redwing schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:23:
[...]

De meeste dingen heb je wel duidelijk zo te zien, maar op dit punt heb ik toch wel een opmerking. Voor kinderen is er niets beter dan een paar dagen naar een KDV. Daar leren ze zoveel dingen die je ze thuis niet kunt leren (vooral in contact met andere kinderen).
Absoluut, daar ben ik het met je eens - op een iets oudere leeftijd, bijvoorbeeld vanaf 2 of 2 1/2 jaar. Zo hebben wij dat bij onze dochter ook gedaan, en dat heeft prima uitgepakt.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:20

Secsytime

Automagisch

Hallo allen,

Ter verduidelijking: Ik zie het verkopen van ons huis en het kopen van een nieuwer goedkoper huis natuurlijk niet als eerste keuze, maar als allerlaatste. Ik maak me geen zorgen dat ik binnen 14 maanden geen baan zal vinden, maar ik ben toch graag voorbereid op zo'n situatie, op die manier voorkom je reactief (en dus niet goed doordacht) handelen. Momenteel is het dus meer een gedachte-experiment dan iets anders, en ik stel het erg op prijs dat jullie meehelpen alles in kaart te brengen!

Ik weet vrij zeker dat ik relatief snel ergens in de tech support weer aan de slag zou kunnen gaan als ik dat zou willen. Maar na bijna 20 jaar in de tech support ben ik daar klaar mee. Als er weer in zou belanden zou ik waarschijnlijk binnen de kortste keren in een burnout terecht komen, en daarmee schiet dan niemand iets op. Zoals eerder gezegd heb ik al ver gevorderde solliciatiegesprekken gehad, maar door prutserij bij een van de bedrijven was dat een dode mus (vacaturetitel, vacaturebeschrijving en vragen in sollicitatiegesprek hadden niks met elkaar te maken). Maar goed, ik geef er niet op.

Ik was gelukkig voorzitter van de OR en dus wist ik van de aankomende reorganisatie al een aantal maanden langer dan de rest van het getroffen personeel, en dus had ik voldoende de tijd om me hierop voor te bereiden. Vandaar dat we al maanden ermee bezig zijn om vaste lasten te reduceren waar dat kan. Bij de bank heb ik bijvoorbeeld door de gestegen WOZ waarde de risicoopslag eraf kunnen laten halen, wat 40 EUR scheelt. Geen supergroot verschil, maar 40 EUR is 40 EUR. Auto hebben wij maar eentje. Op vakantie gaan wij ook niet vaak, echter zijn de kosten fors hoger als wij op familiebezoek gaan bij de familie van mijn vrouw, want allen al de vlucht met z'n vieren ligt al rond de 4000 EUR, dus dat tikt aardig aan, daarom doen we dat intussen hooguit een keer per jaar.

Mijn inkomen tot gisteren bestond uit een salaris en RSUs. In de VSO, die ik heb ondertekend, wordt alleen gekeken naar het salaris om de compensatie te berekenen. In totaal hebben we het over ca 93k bruto, waar dus nog 55% vanaf gaat naar de belastingdienst. Voor de berekening van WW telt mijn hele inkomen, en daarom beland ik op de hoogst mogelijke WW (initieel 4,8k, daarna 4,5k, telkens bruto), wat ca 65% is van mijn laatste salaris.

Mijn vrouw heeft twee masters in haar thuisland gehaald (IT en rechten), en is zelfs advocaat. Alleen kan ze niet als advocaat in Nederland werken zonder hier nog extra te studeren. Tot afgelopen januari heeft ze iets meer dan twee jaar bij een multinational als project manager gewerkt, haar WW is intussen al gestopt.

Wij zijn beide actief aan het solliciteren, maar zij merkt dus (en ik zie dat ook, maar voor mij vormt het geen probleem) dat meer bedrijven Nederlands eisen, zelfs voor functies waar je dat niet verwacht omdat het bijvoorbeeld een internationale functie is (maar ik vind dit trouwens best begrijpelijk). Maar enfin, ze is an het leren om haar kansen te verbeteren.

Hoe dan ook, de hypotheek is een annuïteitenhypotheek van 2018 met een rente van (nu) 2.35%, vast tot 2038. Totale looptijd is tot 2048. Aflossing per maand is rond de 650 EUR, de maandlast komt uit op net boven 1.100.

Komt wel goed als ik dit zo lees 👍🏻

Goed dat je je voorbereid op het ergste, je hebt nu eenmaal de verantwoordelijkheid over 2 kinderen. Maar vergeet niet het vertrouwen en de positieve instelling te hebben om het voor elkaar te boksen! Hiermee wil ik absoluut niet impliceren dat je dat nu niet hebt, maar als steuntje.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

redwing schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:23:
[...]

De meeste dingen heb je wel duidelijk zo te zien, maar op dit punt heb ik toch wel een opmerking. Voor kinderen is er niets beter dan een paar dagen naar een KDV. Daar leren ze zoveel dingen die je ze thuis niet kunt leren (vooral in contact met andere kinderen). Waarbij ik zeker vind dat de ouders de opvoeding moeten doen, dus 5 dagen per week zou ik ook nooit doen. Zie het dus niet als 'parkeren', maar als extra leermomenten voor de kids.
KDV is voor de ouders

Peuterspeelzaal is voor het kind

• Zorg
WargamingPlayer schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:02:
Wanneer ik de situatie begrijp is de vrouw niet aan het werk en spreekt nog geen Nederlands. Dat kan gebeuren, baan vinden is niet eenvoudig wanneer je geen erkende Master of HBO hebt. Dan krijg je alleen maar “klote baantjes” aangeboden hier in Nederland (Weer er alles van want mijn vrouw heeft hier ook veel last van gehad en die heeft twee Masters). Die hopeloze mutsen van uitzendbureau’s denken alleen maar “Import dat schoonmaker or productiewerk”, Dus ik snap 14 maanden zonder baan ook wel. En dan is Nederlandse leren de enige oplossing.
Vergeet niet dat je maar maximaal een bepaald vermogen mag hebben voor een uitkering. Stel je verloopt huis, koopt voor 4 ton een nieuw huis en je hebt geen hypotheek, dan zegt het UWV gewoon “opeten” nadat je “oprotpremie” op is.

Verkopen en huren is ook geen optie. Reden is simpel, je koopt nooit meer wat terug en je geld verdampt. Straks zit je zonder geld, en heb je eigenlijk bij een nieuw hypotheek een achterstand want dan wordt dit 4 ton in mindering gebracht op op je HRA. Ook niet fijn.

Ik zou zeggen spreek je netwerk aan voor mogelijk werk, je zit in de IT dus er zijn genoeg banen. Wees selectief maar niet te selectief. Bevalt het niet, dan kan je altijd nog verder kijken, want vanuit een baan is het makkelijker solliciteren dan vanuit een “niet baan” situatie.
14 maanden zonder baan en dan het uitzendbureau de schuld geven? Dat rijmt niet. Ofwel wil je het productiewerk niet doen ofwel is je diploma toch niet zoveel waard als jezelf denkt. En had je in die 14 maanden niet even een bachelor kunnen doen? Aan de universiteit is dat 3 jaar, je hebt al de bachelor dus zou je dat perfect in een jaartje kunnen doen toch? Draai het eens om, als ik nu een bachelor economie op het platteland van Kazachstan zou moeten doen (volledig in het Engels, zoals heel veel bachelors in Europa) dan is dat toch geen groot probleem?

En ja ik ken mutsen van het uitzendbureau ook, en ja het is niet eenvoudig om als anderstalige aan de bak te moeten. Maar in 14 maanden tijd had je en voldoende de taal kunnen leren en zeker wat cursussen kunnen doen.

@mfkne het siert je dat je iig reageert! Veel van dit soort topics op tweakers sterven omdat de TS niet meer wil reageren omdat sja.... we nu eenmaal ook wel kritische vragen en opmerkingen durven geven. Neemt niet weg dat er ook altijd serieus veel moeite wordt gedaan om mensen te helpen. Maar wel eerlijk. Ja je vrouw is advocaat, maar niet in Nederlands recht. Je snapt ook wel dat geen enkel advocatenkantoor maar iets heeft aan iemand die perfect weet wat wel en niet mag in Timboektoe maar geen idee heeft wat de regels in Nederland zijn. ;) maar ze is hier al een paar jaartjes en heeft dus wel de tijd gehad om Nederlands (of een Nederlands erkend diploma) te behalen.

En wat betreft de kinderen en de KDV, niemand zal het er mee oneens zijn dat een ouder thuis wenselijk is! Dat geldt voor iedereen maar gezien we geen hollywood acteurs zijn en er toch echt brood op de plank moet komen, ontkom je er niet aan. Is dat altijd leuk? Nee. Is dat een ramp? Totaal niet! Brood op de plank is nu net ff wat belangrijker denk ik.

en beste stuurman staan aan wal ;) maar ik heb in dezelfde situatie gezeten, vrouw is van Zuid-Amerika, 2 kids en heb genoeg ervaringen met uitzendbureau’s en al deze ellende, maar de realiteit, je zal het zelf moeten doen. Geen diploma erkenning, geen jamaar dat is racisme of niet eerlijk. Nee het is niet eerlijk, maar je kiest er zelf voor en je hebt het zelf in de hand

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:29
Talkshowhost schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:34:
[...]

Ik ken genoeg mensen die dromen van € 3.700 bruto.
Ja ook ik heb nog minder btw :z

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

WargamingPlayer schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:02:

Het UWV gaat niet over een bijstandsuitkering, dat is de gemeente.

Het UWV gaat over een WW-uitkering, en daar maakt vermogen niet uit.

Dus wat bedoel je nu precies?

• Janpietertje89
  • Nu online
Marcel a schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:53:
Toch even een vraag, heb nu nu bewust die 45k die ik voor je geschetst had aangepast naar 35k om je punt te maken want als je op die manier de rest van de financiële beslissingen maakt in je leven gaat er iets goed mis. In mijn voorbeeld heb ik niet eens de hypotheekrente aftrek meegenomen dus in werkelijkheid is het verschil in lasten nog kleiner.

Je probeert een punt te maken over extra aflossen wat nu juist in het geval van de TS compleet de plank mis slaat. Extra aflossen geeft never, nooit, ever, meer flexibiliteit dan dat geld op de bank houden. Nooit. Klaar.

• redwing
Secsytime schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:40:
[...]

KDV is voor de ouders

Dan moet je je toch wat meer verdiepen wat kids van die leeftijd al meekrijgen en wat dat op latere leeftijd doet. Op die leeftijd wordt al de basis gelegd en is puur in contact zijn met andere kinderen ook al heel zinvol. Ook een KDV is dus zeker voor de kids goed.

[removed]

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:11
Secsytime schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:40:
[...]

KDV is voor de ouders

Niet mee eens. Wij waren in de gelukkige omstandigheid dat de opa's en oma's meer dan voldoende op wilden passen om niet naar het KDV te hoeven gaan. Toch hebben we dit, ondanks de kosten, gedaan omdat we het goed vonden voor de ontwikkeling en het sociale aspect. Ging bij de derde nog maar om 2 ochtenden, maar toch. De rest van de dagen werden alsnog door opa en oma gedaan.

Je hebt deels zeker gelijk. Genoeg ouders die vrij zijn en alsnog de kids bij het KDV droppen. Zelfs ouders die 2-3 weken op vakantie gaan zonder de kids, 5 dagen per week 7:30 - 18:00 kind naar het KDV en elke dag door een ander familielid opgehaald. Bron: vrouw die bij KDV werkt. En ja, ook daar vind ik wat van :/

Join het GoT Pulse-Team!

• Janpietertje89
  • Nu online
redwing schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:14:
[...]

Dan moet je je toch wat meer verdiepen wat kids van die leeftijd al meekrijgen en wat dat op latere leeftijd doet. Op die leeftijd wordt al de basis gelegd en is puur in contact zijn met andere kinderen ook al heel zinvol. Ook een KDV is dus zeker voor de kids goed.
Dat valt dus voor jonge kinderen heel erg tegen. Recent onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van het gratis maken van kinderopvang waarschuwt just voor negatieve effecten bij intensieve opvang van jonge kinderen tot 2 jaar. Dit negatieve effect is groter bij kansrijke gezinnen waar de kwaliteit van opvang bij de ouders thuis van hoge kwaliteit is. En laat die grens van ongeveer 2 jaar nu net een beetje de start van de peuterspeelzaal zijn.

https://www.uu.nl/sites/d...en,%20oktober%202022).pdf
Uit het overzicht van recent internationaal onderzoek, concluderen we dat deelname aan universele programma’s voor kinderopvang, voorschoolse educatie of kleuteronderwijs vanaf 2 à 3 jaar positief bijdraagt aan de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen op middellange en lange termijn, met de sterkste positieve effecten voor kinderen die opgroeien in kansarme situaties. Voor gebruik van universele opvang en educatie voor jongere kinderen onder de 2 jaar, is het bewijs veel minder eenduidig. De resultaten van de verschillende onderzoeken lopen uiteen vanwege verschillen in stelsels. Scherpe leeftijdsgrenzen zijn niet te trekken. Alles wegend, concluderen we dat heel vroege intensieve kinderopvang tot 1 à 1.5 jaar risico’s met zich meebrengt voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Deze risico’s zijn groter bij lagere kwaliteit van de opvang en groter voor kinderen voor wie het alternatief is opvang van hoge kwaliteit thuis door de ouders.

• redwing
Janpietertje89 schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:43:
[...]

Dat valt dus voor jonge kinderen heel erg tegen. Recent onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van het gratis maken van kinderopvang waarschuwt just voor negatieve effecten bij intensieve opvang van jonge kinderen tot 2 jaar. Dit negatieve effect is groter bij kansrijke gezinnen waar de kwaliteit van opvang bij de ouders thuis van hoge kwaliteit is. En laat die grens van ongeveer 2 jaar nu net een beetje de start van de peuterspeelzaal zijn.

https://www.uu.nl/sites/d...en,%20oktober%202022).pdf

[...]
De meeste onderzoeken laten zien dat bij zo'n 2 dagen (ochtenden/middagen) er een positief effect is, maar inderdaad dat je niet naar meer dagen moet gaan omdat je dan de binding thuis juist minder maakt. En die binding is juist voor jongere kinderen heel belangrijk. Daarbij ben je in dit geval zo een paar maanden (waarschijnlijk langer) verder voordat beiden een baan hebben en dan is dat kind ook zo 2 jaar en zie je de positieve effecten juist heel snel toenemen.

En ook niet vergeten dat een kind er veel meer last van zal hebben als er thuis spanningen zouden komen vanwege geldproblemen. Niet te druk over maken dus en vooral snel weer werk zoeken.

[removed]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:01
True schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:26:
Ik snap heel veel van jullie niet. Waarom zou TS zijn zuurverdiende WW (deels) moeten inleveren om ergens met minimumloon te gaan werken puur als dagbesteding. Laat hem lekker oppassen op die 1 jarige terwijl zijn vrouw ergens gaat werken. En laat het UWV leidend zijn voor het accepteren van 'passend werk'.
Onwenselijke houding en advies naar mijn mening. "Zuurverdiende ww" is een onwenselijk narratief, het is een vangnet, geen hangmat.

Als iedereen zich zo opstelt mogen we collectief allemaal meer bijdragen aan het collectief om dat mogelijk te maken.

Gewoon je verantwoording nemen en inzet tonen om uit die ww te komen zo snel als mogelijk.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Janpietertje89
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 06:55:
[...]

De meeste onderzoeken laten zien dat bij zo'n 2 dagen (ochtenden/middagen) er een positief effect is, maar inderdaad dat je niet naar meer dagen moet gaan omdat je dan de binding thuis juist minder maakt. En die binding is juist voor jongere kinderen heel belangrijk. Daarbij ben je in dit geval zo een paar maanden (waarschijnlijk langer) verder voordat beiden een baan hebben en dan is dat kind ook zo 2 jaar en zie je de positieve effecten juist heel snel toenemen.

En ook niet vergeten dat een kind er veel meer last van zal hebben als er thuis spanningen zouden komen vanwege geldproblemen. Niet te druk over maken dus en vooral snel weer werk zoeken.
Ik quote een samenvattend onderzoek van de UU in opdracht van het ministerie (inclusief een breed internationaal literatuuronderzoek) die stelt dat voor kinderen tot 2 jaar er totaal geen positief effect is en juist negatieve effecten. Vervolgens reageer jij doodleuk met "de meeste onderzoeken laten zien dat er een positief effect is", zonder daarbij enige bron te vermelden. Zo werkt een discussie natuurlijk niet.

Juist voor de gemiddelde hoogopgeleide/"kansrijke" Tweaker die thuis een hoge kwaliteit van opvang kan bieden aan zijn/haar kind is je stelling zeer dubieus en niet op feiten gebaseerd. Ik begrijp de wens om er veel voor de opvoeding van je jonge kinderen te zijn dus heel erg goed.

• Marcel a
@Janpietertje89 Volgens mij zijn ze iets minder stellig: tot 2 jaar zijn er geen positieve effecten op het cognitieve en sociaal emotionele vlak en misschien negatieve.

• Fr33z
mfkne schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:36:
[...]

Absoluut, daar ben ik het met je eens - op een iets oudere leeftijd, bijvoorbeeld vanaf 2 of 2 1/2 jaar. Zo hebben wij dat bij onze dochter ook gedaan, en dat heeft prima uitgepakt.
Maar waar is je spaargeld nou gebleven dan? Klinkt als een lullige vraag maar zonder cash/toegang tot cash begin je niks. Downsizen is ook niet mogelijk als je geen geld op de bank hebt.

Even ter indicatie: ben bezig om een huis dat minder waard is dan het jouwe te verkopen en een nieuwe in dezelfde prijsklasse te kopen. Dat geintje kost me.ongeveer 20-25k euros alleen al aan makelaars/notaris/belasting/taxaties/hypotheekadvies etc. En dat kan ik alleen doen omdat ik geld op de rekening heb staan. Want de overwaarde uit mijn huis is pas beschikbaar bij overdracht bij de notaris en dat is eigenlijk te laat om er iets mee te kunnen.

[ Voor 46% gewijzigd door Fr33z op 02-12-2025 08:34 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met de aanname dat je huidige vrouw ook de moeder van je kinderen is; ga thuis uitsluitend Nederlands praten, dan had ze al zes jaar lang taalles gehad. Ik ken die vereiste voor Nederlands spraak en schrijven bij sollicitaties ook, maar in de praktijk praat 99% van de collega's toch weer Engels tegen haar. Zo leer je het nooit. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 02-12-2025 08:41 ]

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

redwing schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:14:
[...]

We zeggen hetzelfde maar op een andere manier denk ik.

Bij een peuterspeelzaal staat het kind centraal en is het inderdaad maximaal 2 ochtenden.

KDV is om het kind op te vangen terwijl de ouders aan het werk zijn, de ouders staan dus centraal.

• Marcel a
@Fr33z
Ik zit toevallig ook net tussen twee woningen in. Huis gekocht en verkocht. Het is geen probleem om deze kosten mee te financieren. Wij moeten wel gedurende een jaar twee woningen kunnen financieren. Is niet meer relevant, want ons huis is verkocht, maar daarvoor moet je wèl spaargeld achter de hand hebben.

• redwing
Marcel a schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:02:
@Janpietertje89 Volgens mij zijn ze iets minder stellig: tot 2 jaar zijn er geen positieve effecten op het cognitieve en sociaal emotionele vlak en misschien negatieve.
Precies dit dus, waarbij de jongste in dit geval zeer waarschijnlijk al 2 zal zijn voordat beide ouders een baan hebben gevonden. In dit geval zou ik me dus niet blind staren op dat KDV, maar de focus leggen op een baan vinden.

[removed]

• Fr33z
Marcel a schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:08:
@Fr33z
Ik zit toevallig ook net tussen twee woningen in. Huis gekocht en verkocht. Het is geen probleem om deze kosten mee te financieren. Wij moeten wel gedurende een jaar twee woningen kunnen financieren. Is niet meer relevant, want ons huis is verkocht, maar daarvoor moet je wèl spaargeld achter de hand hebben.
Zucht.

Conclusie blijft: elke stap die je wilt doen op huizengebied kost euros, daarvoor zijn (deels) euro's op een rekening nodig. De heeft TS volgens zijn eigen OP niet en dus is er helemaal geen optie om te downsizen.

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 02-12-2025 12:27 ]

• Janpietertje89
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:23:
[...]

Precies dit dus, waarbij de jongste in dit geval zeer waarschijnlijk al 2 zal zijn voordat beide ouders een baan hebben gevonden. In dit geval zou ik me dus niet blind staren op dat KDV, maar de focus leggen op een baan vinden.
TS gaf zelf al aan dat hij 2-2.5 (peuterspeelzaal) een mooie leeftijd vond. Daar ageerde jij op dat juist op zeer jonge leeftijd KDV er al positieve effecten zijn. Wat dus gewoon niet waar is. Dus niet de goalposts verplaatsen.

• Marcel a
@Fr33z Je kan zuchten, maar het maakt nogal verschil waar je die euro's voor nodig hebt. Ik hoef ze slechts achter de hand te hebben. Jij stelt dat je dat geld nodig hebt om allerlei kosten te betalen. Dat is (vaak) onjuist. En aangezien de TS graag juiste informatie wil hebben.....

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik ben nog steeds benieuwd welke beer de TS op de weg ziet.

Die €180.000,- bruto als oprotpremie wordt met 49,5% belast (schijfje 3), en hou je daar 50,5% netto van over. Als het goed is zou hij dat geld vorige maand gehad moeten hebben en anders heeft ie het deze maand op z'n rekening staan. Een whopping € 90.900,-

Openstaande hypotheek schuld 200.000,-
Tent verkopen: 600.000,-
Overwaarde: 400.000,-

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 02-12-2025 12:37 ]

Ey!! Macarena \o/

• mfkne
Die premie staat pas eind december op mijn rekening is niet 180k min belasting maar de helft daarvan min belasting.

• redwing
Janpietertje89 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:27:
[...]
TS gaf zelf al aan dat hij 2-2.5 (peuterspeelzaal) een mooie leeftijd vond. Daar ageerde jij op dat juist op zeer jonge leeftijd KDV er al positieve effecten zijn. Wat dus gewoon niet waar is. Dus niet de goalposts verplaatsen.
Hij benoemde alleen dat ie een 1-jarige had en dat ie die niet graag naar het KDV wilde doen. Ik ga bij mijn antwoorden uit van zijn huidige situatie en dan is dat kind al snel 1.5 jaar voordat ie evt. naar de opvang zou gaan. En vanaf die leeftijd zie je dat er dus al positieve effecten zijn. Onder de 1.5 jaar jaar is dat wat minder duidelijk, maar dat zal in dit geval niet van toepassing zijn. Niets goalposts verplaatsen dus, ik reageer met in mijn achterhoofd de situatie van TS.

Een algeheel praatje lijkt me nl. niet echt zinvol in een topic waarin een vraag over een specifieke situatie gesteld word.

[removed]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

mfkne schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:37:
Die premie staat pas eind december op mijn rekening is niet 180k min belasting maar de helft daarvan min belasting.
Och, arme jij ;)

180k wordt 90k en dan hou je er 45k netto aan over.

Ey!! Macarena \o/

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

assje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:50:
[...]

Onwenselijke houding en advies naar mijn mening. "Zuurverdiende ww" is een onwenselijk narratief, het is een vangnet, geen hangmat.

Als iedereen zich zo opstelt mogen we collectief allemaal meer bijdragen aan het collectief om dat mogelijk te maken.

Gewoon je verantwoording nemen en inzet tonen om uit die ww te komen zo snel als mogelijk.
Zo snel mogelijk uit de ww is dan wel absoluut wat anders dan elke baan maar aannemen voor minimumloon, waar ik op reageerde. Immers wordt de baan dan nog steeds aangevuld met ww.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Janpietertje89
  • Nu online
redwing schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:39:
[...]

Hij benoemde alleen dat ie een 1-jarige had en dat ie die niet graag naar het KDV wilde doen. Ik ga bij mijn antwoorden uit van zijn huidige situatie en dan is dat kind al snel 1.5 jaar voordat ie evt. naar de opvang zou gaan. En vanaf die leeftijd zie je dat er dus al positieve effecten zijn. Onder de 1.5 jaar jaar is dat wat minder duidelijk, maar dat zal in dit geval niet van toepassing zijn. Niets goalposts verplaatsen dus, ik reageer met in mijn achterhoofd de situatie van TS.

Een algeheel praatje lijkt me nl. niet echt zinvol in een topic waarin een vraag over een specifieke situatie gesteld word.
Toch weer een beetje goalposts verschuiven. Tot 2 jaar zijn er géén positieve effecten. Kortom, de quote waar je op ageerde dat KDV voor de ouders is en peuterspeelzaal voor het kind is prima te onderbouwen. Een paar ochtenden peuterspeelzaal is voor het kind meer dan voldoende om alle voordelen mee te pikken en dat KDV, vooral voor de 2 jaar wat de TS benoemde, heeft 0 toegevoegde waarde.

• redwing
Janpietertje89 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:10:
[...]
Toch weer een beetje goalposts verschuiven. Tot 2 jaar zijn er géén positieve effecten. Kortom, de quote waar je op ageerde dat KDV voor de ouders is en peuterspeelzaal voor het kind is prima te onderbouwen. Een paar ochtenden peuterspeelzaal is voor het kind meer dan voldoende om alle voordelen mee te pikken en dat KDV, vooral voor de 2 jaar wat de TS benoemde, heeft 0 toegevoegde waarde.
Oftewel voor TS hoeft ie hier zich niet druk over te maken en kan ie zich beter focussen op werk vinden. Want daar gaat dit topic toch over? Want vanaf de tijd dat dat eventueel kind naar de opvang zou gaan is het effect neutraal/positief.

[removed]

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:54
Het staat hier behoorlijk vol met moralistisch advies dus hier wat tegendraads advies.

1. Je kunt helemaal geen nieuwe woning kopen. Jouw vermogen zit vast in je huidige woning en zonder overbruggingshypotheek is het praktisch onmogelijk een nieuwe woning te kopen. Maakt niet uit of die goedkoper is of duurder, je krijgt gewoon geen hypotheek zonder inkomen. Ook een tijdelijke huurwoning wordt lastig zonder inkomen. Kortom: niets doen is de beste keuze voor nu.
2. Je hebt een jaarsalaris mee en nog 14 maanden WW. Per saldo betekend dit dus dat je voor het komende jaar een dubbel inkomen hebt. Dus je compenseert hier het niet werken van jouw vrouw mee. Pas over zes maanden geldt een acceptatieplicht voor werk dus ik zou lekker de komende vier maanden thuis genieten van je vrouw en kind en het werk zoeken op een laag pitje doorzetten. Begin je lekker ergens anders in mei ofzo. Zo'n kans krijg je nooit meer.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:27

Barrycade

Through the...

Vaag verhaal. TS lijkt voldoende capaciteiten te hebben om een ton binnen te harken, is voorzitter OR geweest, maar even een simpele situatie overdenken hoe aan een nieuwe baan te komen in de tijd dat hij vrijgesteld was van werk is er niet van gekomen.

Als je dit uitstraalt tijdens je sollicitatiegesprekken kan je wel van het ergste scenario uit gaan.

Want vanuit je vrouw (hoewel de tassen uitpuilen van Masters) die na een jaar nog geen baan heeft straalt dezelfde afwachtende houding uit.

Jullie lijken wel kikkers die aan de kook worden gebracht. En nu zal je niets meer gaan vinden wegens December. Maar actie in de taxi anders zal je waarschijnlijk over een tijdje gaan posten:" Huis moeten verkopen hoe te emigreren naar het land van mijn vrouw?"

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nieuwe berekening adhv de info van de TS:
2018 huis gekocht met geleend geld.

Na 7 jaar is de openstaande schuld nog 200.000 en nog 23 jaar te gaan. Wat was de rente in 2018 voor 10 jaar vast? 1,96%

Een lening van 200.000 tegen 1,96% 23 jaar lang is 900 euro in de maand.
Een lening van 245.000 tegen 1,96% 10 jaar vast, hoeveel kost dat per maand? 900 euro

245k lenen tegen 1,96% rente, wat is de openstaande schuld na 7 jaar aflossen annuiteit: 200.036,69

Zou een huis van 245k in 7 jaar tijd 600k waard zijn? Lijkt me niet realistisch

Zou een huis van 345k in 7 jaar tijd 600k waarde zijn? Nou, dat lijkt mij wel iets realistischer. Jubeltonnetje gehad zeker :P Of het is eigen geld, want je verdient geld alsof het uit de kraan komt ;)

Die 45k netto van de oprotpremie komt eind december, te laat voor kerst.
De WW van ±3.700 euro netto staat wel 18 december op z'n rekening.

De hypotheek kan gewoon betaalt worden, zelfs zonder HRA, want dat is tientjeswerk.

Verkoop gewoon je auto ;)
mfkne schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:51:
Heeft iemand enig idee wat de onderhoudsbeurt voor een Crossland X uit 2018 met 85.000 km ongeveer kost?

Ey!! Macarena \o/

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:32
mfkne schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:37:
Dan zou ik toch eens overwegen voor een dagje of ochtend KDV komend jaar, voorlopig zijn jullie inkomsten zeer laag, dus dat kost onder de streep niet veel en biedt wel weer andere mogelijkheden.

• mfkne
RaZ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:18:
Zou een huis van 345k in 7 jaar tijd 600k waarde zijn? Nou, dat lijkt mij wel iets realistischer. Jubeltonnetje gehad zeker :P Of het is eigen geld, want je verdient geld alsof het uit de kraan komt ;)
Er zitten heel veel aannames in je antwoord, maar ik reageer er toch op:

Het huis koste toen 305k, waarvan de hypotheek voor 288k was. De rest was eigen geld.

• redwing
mfkne schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:01:
[...]

Het huis koste toen 305k, waarvan de hypotheek voor 288k was. De rest was eigen geld.
Maar de huidige hypotheek kun je met die compensatie en WW nog zonder problemen een aantal jaar betalen. Daarbij geef je ook aan dat je in een tak zit waarbij de verwachting is dat je wel weer snel werk kunt vinden. Ik vraag me dus nog steeds af wat je nu wilt bereiken met deze opties. Want zelfs als je kleiner/goedkoper wilt gaan wonen is het veel makkelijker om eerst werk te zoeken en dan pas te verhuizen. Je maakt het veel lastiger en risicovoller als je zonder werk en buffer wilt verhuizen naar een kleiner huis.

[removed]

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:33
Elke shitty job is genoeg om die hypotheek mee te betalen en nog geld over te houden voor iets leuks.

Ik denk dat veel mensen heel gelukkig zouden zijn met dit soort 'problemen'.

De enige keer wanneer ik mijn huis zou verkopen is wanneer ik mijn biezen zou pakken en naar Spanje ofzo zou verhuizen om met pensioen te gaan.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:33
becopol schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:22:
Het staat hier behoorlijk vol met moralistisch advies dus hier wat tegendraads advies.

1. Je kunt helemaal geen nieuwe woning kopen. Jouw vermogen zit vast in je huidige woning en zonder overbruggingshypotheek is het praktisch onmogelijk een nieuwe woning te kopen. Maakt niet uit of die goedkoper is of duurder, je krijgt gewoon geen hypotheek zonder inkomen. Ook een tijdelijke huurwoning wordt lastig zonder inkomen. Kortom: niets doen is de beste keuze voor nu.
2. Je hebt een jaarsalaris mee en nog 14 maanden WW. Per saldo betekend dit dus dat je voor het komende jaar een dubbel inkomen hebt. Dus je compenseert hier het niet werken van jouw vrouw mee. Pas over zes maanden geldt een acceptatieplicht voor werk dus ik zou lekker de komende vier maanden thuis genieten van je vrouw en kind en het werk zoeken op een laag pitje doorzetten. Begin je lekker ergens anders in mei ofzo. Zo'n kans krijg je nooit meer.
Beste antwoord hier idd.

Lekker genieten van family time, desnoods een beetje gaan reizen nu de kids nog jong zijn.

Ondertussen een beetje passief uitkijken naar iets anders.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:38

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

[...]

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Je hypotheek is goed betaalbaar met alles wat je hebt qua WW en oprotpremie. Ik hoop dat een les voor wanneer jullie weer aan de slag zijn is, dat je reserves opbouwt. Gezien je bruto maandsalaris (rond de 6k volgens dat andere topic), hypotheeklasten, dat je zegt dat er geen spaargeld is, terwijl je afgelopen jaar dan, nattevingerwerk, iets van 50 tot 80k aan vested RSUs hebt gekregen, krijg ik het idee dat er misschien wat meer van het leven is genoten dan handig is. Of staan die aandelen nog op een beleggingsrekening te wachten tot ze verkocht worden?

Anyway, ik denk dat het raadzaam is in het vervolg wat beter financieel te plannen. Misschien niet echt spannend, maar dan ben je straks zonder zorgen met pensioen.

Zo tendentieus als sommigen het hier brengen (een aantal door afgunst gedreven, gok ik) wil ik niet zijn, maar ik denk dat het ook zaak gaat worden een financiële langetermijnvisie op te zetten. Samen met je vrouw, want je moet het over dit soort zaken eigenlijk wel eens zijn.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• becopol
Marve79 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:14:
[...]

Beste antwoord hier idd.

Lekker genieten van family time, desnoods een beetje gaan reizen nu de kids nog jong zijn.

Ondertussen een beetje passief uitkijken naar iets anders.
Helemaal eens.

Als dit mij zou overkomen zou ik lekker twee maanden naar het thuisland van mijn vrouw gaan. We kennen TS zijn situatie natuurlijk niet, maar mijn vrouw zou dit fantastisch vinden. Ander idee is om de komende maanden te gebruiken om zijn vrouw Nederlands te leren. Dat geeft haar een veel betere kans op een goede baan in de toekomst.

Allemaal een betere tijdsbesteding dan als postbode aan de slag (TS) en in de winkel (vrouw van TS). Alsof je aangenomen wordt met een masterdiploma op zak 8)7

• Standeman
  • Laatst online: 19:22

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Volledige onzin. WW is een collectieve verzekering waar je premie voor betaald, net zoals de zorgverzekering. Jij betaald een bezoek aan de huisarts ook uit je eigen zak?

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 02-12-2025 15:37 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• becopol
[...]

Je bent verkeerd geïnformeerd. WW is geen onderdeel van de sociale zekerheid en daarmee geen onderdeel van het vangnet. Het is een verplichte verzekering waarin je 6 maanden de tijd hebt om een passende baan te vinden. Pas daarna is 'iedere baan' passend en zelfs dat ligt genuanceerd want je wordt echt niet aangenomen als postbode of magazijnmedewerker vanuit een kantoorbaan. Dat is namelijk wel passend vanuit de overheid, maar niet vanuit de werkgever.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Nou, dan zat ik er niet gek ver naast he :P

Maar ik zal een nieuwe berekening maken, en dan hoor ik wel van je of die dan wel klopt ;)

Ey!! Macarena \o/

• assje
Standeman schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:34:
Volledige onzin. WW is een collectieve verzekering waar je premie voor betaald, net zoals de zorgverzekering. Jij betaald een bezoek aan de huisarts ook uit je eigen zak?
Nee maar ik ga ook niet naar de huisarts als het niet nodig is. Ongeveer de helft van de werknemers maakt in hun leven nooit gebruik van WW, de andere helft gemiddeld meerdere keren. Het is simpelweg onwenselijk om WW maar als kans te zien voor 2 jaar "betaalde vakantie" "omdat je er voor betaald hebt".

Verder klopt het dat de post waar ik op reageerde nier persé dusdanig opportunistisch was en mijn reactie wellicht dus licht overtrokken. Ik heb alleen een sterke aversie van deze houding waarin mogelijkheden maar maximaal benut moeten worden ten koste van andere (want dat is en blijft het).

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 02-12-2025 15:57 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ollie1965
  • Laatst online: 19:28

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

<Doomdenken>
Nog een scenario....
En als je echt geen geschikte baan hebt aan het einde van je WW?
na ww in de bijstand eigen vermogen
Bedenk je goed eigen vermogen kan doen aan het einde van je WW. En eigen vermogen is niet alleen Euro's maar ook bepaalde (onroerende) goederen.
</Doomdenken>

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Standeman schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:34:
[...]

Helaas wel ja, en als ik niet ga, dan betaal ik hem ook.

Ey!! Macarena \o/

• becopol
assje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:52:
[...]

Nee maar ik ga ook niet naar de huisarts als het niet nodig is. Ongeveer de helft van de werknemers maakt in hun leven nooit gebruik van WW, de andere helft gemiddeld meerdere keren. Het is simpelweg onwenselijk om WW maar als kans te zien voor 2 jaar "betaalde vakantie" "omdat je er voor betaald hebt".

Verder klopt het dat de post waar ik op reageerde nier persé dusdanig opportunistisch was en mijn reactie wellicht dus licht overtrokken. Ik heb alleen een sterke aversie van deze houding waarin mogelijkheden maar maximaal benut moeten worden ten koste van andere (want dat is en blijft het).
De WW heeft een expliciete regeling dat je in de eerste 6 maanden geen werk hoeft te accepteren dat niet passend is. Niet passend kan gaan over werkniveau, reistijd, lager inkomen of meer of minder uren dan gewenst. Het is dus geen misbruik van het systeem, maar gewoon gebruik maken van de regeling zoals die expliciet bedoeld is.

• Marcel a
@becopol Ik vraag me af of je met een ww uitkering mag afreizen naar het buitenland zonder toestemming van het uwv.

• assje
becopol schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:12:
Het is dus geen misbruik van het systeem, maar gewoon gebruik maken van de regeling zoals die expliciet bedoeld is.
Nee, maar zodra je minder moeite doet om een baan te vinden om dat e.e.a. toch wel betaald wordt is het dus wél (impliciet) misbruik van het systeem. Ik zou graag als verwachtsniveau uitdragen dat je tijdens WW dezelfde inspanning levert om een nieuwe baan als wanneer je geen WW hebt.

• mfkne
Marcel a schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:46:
@becopol Ik vraag me af of je met een ww uitkering mag afreizen naar het buitenland zonder toestemming van het uwv.
Jawel, je krijgt er zelfs vakantiegeld: https://www.uwv.nl/nl/vakantie/vakantie-ww-iow

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@mfkne
Nieuwe berekening maken lukt niet, ik gok dat je al een of meerdere keren extra rentevrij hebt afgelost ;)

Maar om even een samenvatting te maken van de door je eigen gegeven informatie zoals het hier overkomt:

Je krijgt een jaarinkomen mee want je gaat exit: 180k

180k bruto verdienen? Dat willen wij allemaal wel ;) Goed bezig jij!!!
Ok, 80k inkomstenbelasting betalen. Zo dan, da's bijna 2x modaal wat je aan belasting betaalt, maar dan blijft er nog 100k over. Arbeidskorting en loonheffingskorting krijg je dan niet meer. 100k delen door 13 als netto per maand en netto vakantiegeld: ±7.900 euro netto.

De WW is dan het maximale sv-loon: ±3.700 euro netto.

Met een huis waar je nog 23 jaar voor moet betalen waar de schuld nog 200k is, moet ook met 3.700 euro te betalen zijn. En na kerst krijg je ook nog eens 45k op je rekening gestort.

Als je tijdens die 14 maanden WW periode elke maand 7.900 - 3.700 = 4.200 euro moet besparen is je hypotheek het probleem niet, en downsizen dus ook niet de oplossing ;)

Want die 400k overwaarde is op papier, en dan moet er in je tuin een bordje gezet worden: Te koop, 600k

Ey!! Macarena \o/

• Marcel a
Je moet dus keurig doorgeven dat je 20 dagen op vakantie gaat. Langer kan alleen als je daar toestemming voor hebt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Marcel a schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:09:
Je moet dus keurig doorgeven dat je 20 dagen op vakantie gaat. Langer kan alleen als je daar toestemming voor hebt.
Van mij mag het.

• WargamingPlayer
Hallo allen,

Met zo een salaris moet je zeker kunnen sparen voor moeilijke tijden. Alleen spaar ik al rond de 400 per maand en mijn vrouw welke stukken minder verdiend ook dit per maand. Nu jouw vrouw niet werkt kan ik mij voorstellen dat de inkomsten lager worden, maar € 1100 vaste lasten valt wel mee wanneer dit inclusief verzekeringen is. Je zou dan meer dan 2K moeten overhouden voor eten, kleding en andere zaken.
Er is dus iets anders wat je dwars zit, want je zou makkelijk rond kunnen komen, zelfs met uitkering, want daarbij kan je waarschijnlijk niet sparen, maar wel rondkomen.
Heb je overigens al contact gehad om eventuele rente opslag er af te halen want je hypotheek is lager dan 65% van de waarde onderpand.
Je netto salaris is dus ongeveer €4.999,67. Daar €1100 vaste lasten van af (wat mij weinig lijkt). (hypotheek 650, nuts 200, zorg 300, internet en andere abonnementen 200, overige 200) Dus dat is al € 2550 per maand. Dan hebben we het niet over boodschappen. Dat zal ook wel iets van € 600 zijn met twee kinderen (Lidl waar wij boodschappen doen) of € 1200 voor Jumbo/AH.

Dus er is iets waardoor je nu niet kan sparen en het gevoel hebt dat je het niet gaat redden.

Ik kan maar een paar dingen bedenken:
- Je leeft ver boven je stand (tijd om in te grijpen)
- Jij of je vrouw heeft een gat in de hand (tijd om in te grijpen)
- je durft je vrouw niet te vertellen dat jullie even zuiniger aan moeten doen (is niet moeilijk, vrouwen snappen dingen beter dan je denkt, omdat moeder instinct haar kinderen wil beschermen)

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E BMS: 155, EMS: 216 | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• WargamingPlayer
Zorg schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:48:
[...]

14 maanden zonder baan en dan het uitzendbureau de schuld geven? Dat rijmt niet. Ofwel wil je het productiewerk niet doen ofwel is je diploma toch niet zoveel waard als jezelf denkt. En had je in die 14 maanden niet even een bachelor kunnen doen? Aan de universiteit is dat 3 jaar, je hebt al de bachelor dus zou je dat perfect in een jaartje kunnen doen toch? Draai het eens om, als ik nu een bachelor economie op het platteland van Kazachstan zou moeten doen (volledig in het Engels, zoals heel veel bachelors in Europa) dan is dat toch geen groot probleem?

En ja ik ken mutsen van het uitzendbureau ook, en ja het is niet eenvoudig om als anderstalige aan de bak te moeten. Maar in 14 maanden tijd had je en voldoende de taal kunnen leren en zeker wat cursussen kunnen doen.

@mfkne het siert je dat je iig reageert! Veel van dit soort topics op tweakers sterven omdat de TS niet meer wil reageren omdat sja.... we nu eenmaal ook wel kritische vragen en opmerkingen durven geven. Neemt niet weg dat er ook altijd serieus veel moeite wordt gedaan om mensen te helpen. Maar wel eerlijk. Ja je vrouw is advocaat, maar niet in Nederlands recht. Je snapt ook wel dat geen enkel advocatenkantoor maar iets heeft aan iemand die perfect weet wat wel en niet mag in Timboektoe maar geen idee heeft wat de regels in Nederland zijn. ;) maar ze is hier al een paar jaartjes en heeft dus wel de tijd gehad om Nederlands (of een Nederlands erkend diploma) te behalen.

En wat betreft de kinderen en de KDV, niemand zal het er mee oneens zijn dat een ouder thuis wenselijk is! Dat geldt voor iedereen maar gezien we geen hollywood acteurs zijn en er toch echt brood op de plank moet komen, ontkom je er niet aan. Is dat altijd leuk? Nee. Is dat een ramp? Totaal niet! Brood op de plank is nu net ff wat belangrijker denk ik.

en beste stuurman staan aan wal ;) maar ik heb in dezelfde situatie gezeten, vrouw is van Zuid-Amerika, 2 kids en heb genoeg ervaringen met uitzendbureau’s en al deze ellende, maar de realiteit, je zal het zelf moeten doen. Geen diploma erkenning, geen jamaar dat is racisme of niet eerlijk. Nee het is niet eerlijk, maar je kiest er zelf voor en je hebt het zelf in de hand
Ik heb liever dat mijn vrouw als ze geen baan zou hebben thuis zit en studeert dan dat ik haar 1 dag productie werk laat doen. Met twee Masters en 15 jaar management ervaring, echt niet.

En al slinger Kazagstan zijn, er zijn universiteiten welke vele malen beter zijn in sommige disciplines dan de Nederlandse.

Mijn vrouw heeft, ondanks haar gebrekkige Nederlands geen probleem om een baan te vinden, zelfs hier bij twee universiteiten kon ze een baan krijgen, ware het niet dat dit te ver reizen is. Even naar Groningen of Rotterdam met OV is gewoon niet te doen vanaf hier.

Maar waar het om gaat is dat de meeste uitzendbureaus. Of detachering bureaus. Niet kijken naar potentieel, ervaring en kennis maar als eerste naar “nationaliteit” en “achternaam” kijken.

Eerste inschrijving bij een aantal grote met haar naam en nationaliteit. Alleen maar productie werk. Direct uitgeschreven. Na ons huwelijk met nieuwe “Nederlandse” achternaam en zonder vermelding Nationaliteit weer ingeschreven, alleen maar banen op niveau. Bij 1 ging ze op intake en toen zei de muts daar “oh jij bent het” en nadat ze was aangenomen zei ik, weet je zeker dat je wil dat zo een discriminerend bedrijf geld aan je verdiend? Dus heeft ze netjes voor de baan bedankt en in haar nieuwe functie gelijk dat bureau er uit geflikkerd met de melding “Helaas kunnen jullie niets meer voor ons betekenen omdat jullie niet alle geschikte kandidaten weten te selecteren.” En daar waren ze goed ziek van.

[ Voor 20% gewijzigd door WargamingPlayer op 02-12-2025 19:25 ]

• Dagion
  • Niet online
Ik zie hier en daar wat voorbij komen over kinderdagverblijf etc., maar toen ik een tijdje thuis zat stopte de toeslag daarvoor na 3 maanden (wat me dus in dit geval ook al van toepassing lijkt gezien de situatie van de partner).
Zelf ben ik toen tijdelijk even via een uitzendbureau aan de slag gegaan (dat hoeft dan niet eens fulltime).

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
RaZ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:07:
De WW is dan het maximale sv-loon: ±3.700 euro netto.
WW uitkering is 2 maanden 75% en daarna 70% van het maximale sv-loon, dus netto ongeveer een 1000 euro lager.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
becopol schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:32:
[...]

Helemaal eens.

Als dit mij zou overkomen zou ik lekker twee maanden naar het thuisland van mijn vrouw gaan. We kennen TS zijn situatie natuurlijk niet, maar mijn vrouw zou dit fantastisch vinden.
wat als zijn vrouw uit Oekraïne komt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1 2 Laatste