mfkne schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:17:
Hallo allen,
bedankt voor jullie reacties en voor het meedenken!
Ter verduidelijking: Ik zie het verkopen van ons huis en het kopen van een nieuwer goedkoper huis natuurlijk niet als eerste keuze, maar als allerlaatste. Ik maak me geen zorgen dat ik binnen 14 maanden geen baan zal vinden, maar ik ben toch graag voorbereid op zo'n situatie, op die manier voorkom je reactief (en dus niet goed doordacht) handelen. Momenteel is het dus meer een gedachte-experiment dan iets anders, en ik stel het erg op prijs dat jullie meehelpen alles in kaart te brengen!
Ik weet vrij zeker dat ik relatief snel
ergens in de tech support weer aan de slag zou kunnen gaan als ik dat zou willen. Maar na bijna 20 jaar in de tech support ben ik daar klaar mee. Als er weer in zou belanden zou ik waarschijnlijk binnen de kortste keren in een burnout terecht komen, en daarmee schiet dan niemand iets op. Zoals eerder gezegd heb ik al ver gevorderde solliciatiegesprekken gehad, maar door prutserij bij een van de bedrijven was dat een dode mus (vacaturetitel, vacaturebeschrijving en vragen in sollicitatiegesprek hadden niks met elkaar te maken). Maar goed, ik geef er niet op.
Ik was gelukkig voorzitter van de OR en dus wist ik van de aankomende reorganisatie al een aantal maanden langer dan de rest van het getroffen personeel, en dus had ik voldoende de tijd om me hierop voor te bereiden. Vandaar dat we al maanden ermee bezig zijn om vaste lasten te reduceren waar dat kan. Bij de bank heb ik bijvoorbeeld door de gestegen WOZ waarde de risicoopslag eraf kunnen laten halen, wat 40 EUR scheelt. Geen supergroot verschil, maar 40 EUR is 40 EUR. Auto hebben wij maar eentje. Op vakantie gaan wij ook niet vaak, echter zijn de kosten fors hoger als wij op familiebezoek gaan bij de familie van mijn vrouw, want allen al de vlucht met z'n vieren ligt al rond de 4000 EUR, dus dat tikt aardig aan, daarom doen we dat intussen hooguit een keer per jaar.
Mijn
inkomen tot gisteren bestond uit een salaris en RSUs. In de VSO, die ik heb ondertekend, wordt alleen gekeken naar het salaris om de compensatie te berekenen. In totaal hebben we het over ca 93k bruto, waar dus nog 55% vanaf gaat naar de belastingdienst. Voor de berekening van WW telt mijn hele
inkomen, en daarom beland ik op de hoogst mogelijke WW (initieel 4,8k, daarna 4,5k, telkens bruto), wat ca 65% is van mijn laatste salaris.
Mijn vrouw heeft twee masters in haar thuisland gehaald (IT en rechten), en is zelfs advocaat. Alleen kan ze niet als advocaat in Nederland werken zonder hier nog extra te studeren. Tot afgelopen januari heeft ze iets meer dan twee jaar bij een multinational als project manager gewerkt, haar WW is intussen al gestopt.
Wij zijn beide actief aan het solliciteren, maar zij merkt dus (en ik zie dat ook, maar voor mij vormt het geen probleem) dat meer bedrijven Nederlands eisen, zelfs voor functies waar je dat niet verwacht omdat het bijvoorbeeld een internationale functie is (maar ik vind dit trouwens best begrijpelijk). Maar enfin, ze is an het leren om haar kansen te verbeteren.
Bijkomend probleem is dat we zoals gezegd twee kinderen hebben - beiden gaan niet naar een opvang, dus als we beide een baan zouden vinden zou dat waarschijnlijk moeten veranderen, wat ook weer een hogere kostenpost zou betekenen. Bovendien vinden wij het niet fijn om een 1-jarige op KDV "te parkeren" om te gaan werken. Ik begrijp dat anderen daar wellicht anders over denken.
Hoe dan ook, de hypotheek is een annuïteitenhypotheek van 2018 met een rente van (nu) 2.35%, vast tot 2038. Totale looptijd is tot 2048. Aflossing per maand is rond de 650 EUR, de maandlast komt uit op net boven 1.100.
Nogmaals, bedankt voor het meedenken, dit helpt ontzettend veel!