Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45
Hoi,

Mijn vrouw heeft januari 2025 haar baan verloren ivm een reorganisatie, en ik zal vanaf maandag werkloos zijn, ook in verband met een reorganisatie bij mijn werkgever. Beiden zijn we wel op zoek naar een nieuwe baan (ik ben tot morgen vrijgesteld van werk en kon dus sowieso dusver nergens anders aan de slag).

Ik ben de enige eigenaar van ons koophuis (2018 gekocht) en de hypotheek staat ook alleen op mijn naam.
Nou krijg ik een riante compensatie van mijn voormalige werkgever (ca 1 jaarsalaris), en bovendien 14 maanden het WW maximum, dus op zich kan ik de hypotheek nog een tijd bekostigen zonder in de problemen te komen. Spaargeld is er zo goed als niet voorhanden. We hebben ook nog twee kinderen van 6 en 1 jaar oud.

Wij zitten nu te denken wat we kunnen doen om het ergste te vermijden mocht het niet lukken binnen een jaar een nieuwe baan te vinden (tenminste voor mij) waarmee ik alles kan bekostigen.

Op die manier zijn we dus op het idee gekomen om wellicht mijn huis te verkopen en een kleiner huis (of in ieder geval goedkoper huis) elders met de overwaarde te kopen. Momenteel staat er nog ongeveer 200k open qua hypotheek, volgens schattingen ligt de huidige marktwaarde rond de 600k, dus de overwaarde zal er ergens rond de 300-400k liggen. Tegen die prijs zouden we wel elders een passend huis kunnen vinden, maar ik heb nog zo mijn twijfels.

Bijvoorbeeld, als ik denk aan de procedure - normaal gesproken zou je een nieuw huis kopen met een overbruggingshypotheek en die dan aflossen met de overwaarde van je oude huis. Maar wij zitten dus voorlopig zonder inkomen - kun je dan wel een overbruggingshypotheek krijgen?

De enige andere optie die ik kon bedenken was het huis in de verkoop te zetten, proberen ergens een tijdje iets te huren en dan na verkoop van het huis een nieuw huis met de daadwerkelijke overwaarde kopen.

Heeft iemand zoiets al gehad? Mis ik iets? Bedankt voor het meedenken!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Waar zou je qua regio willen wonen? Ik weet niet wat voor werk je doet, maar van 3-400k kun je niet je leven lang leven. Er zijn zat sectoren waar nog steeds krapte is in de arbeidsmarkt, dus als jij/je partner werk zoekt, zal locatie een factor zijn. Sommige banen vindt je bijvoorbeeld niet in Oost-Groningen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:41
Dit klinkt voormij eerder als het risico juist groter maken. Je hebt een goed huis en al een lage hypotheek. Gaan huren zal zeer waarschijnlijk niet goedkoper zijn en bij een ander huis heb je weer het risico dat je of een huis gekocht hebt en je huidige huis niet verkocht krijgt of juist dat je je eigen huis verkocht hebt en je geen nieuw huis kunt vinden/kopen. Dat zou ik dan ook alleen doen als je in een andere regio verwacht wel werk te kunnen vinden.

[removed]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56

Onbekend

...

Reken voor jezelf eens uit wat het jouw oplevert als je het huidige huis verkoopt en een kleiner huis aankoopt. (Inclusief de notaris, makelaar, verbouwing en schilderwerk en nieuwe hypotheeklasten en energiekosten.)

Als je komend jaar "normale" baan vind, kan je dan je niet je maandelijkse lasten betalen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:55
redwing schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:45:
Dit klinkt voormij eerder als het risico juist groter maken. Je hebt een goed huis en al een lage hypotheek. Gaan huren zal zeer waarschijnlijk niet goedkoper zijn en bij een ander huis heb je weer het risico dat je of een huis gekocht hebt en je huidige huis niet verkocht krijgt of juist dat je je eigen huis verkocht hebt en je geen nieuw huis kunt vinden/kopen. Dat zou ik dan ook alleen doen als je in een andere regio verwacht wel werk te kunnen vinden.
Het voordeel van huren is wel dat als je 400k op de bank hebt staan, je heel wat jaartjes kan huren. En als je die 400k op een spaarrekening zet en/of investeert, dan kan je daar ook nog aan bijverdienen.

Zet dat tegenover géén spaargeld en geen baan, en dan is de keuze snel gemaakt, als de WW er over 14 maanden op zit en er geen uitzicht is op een nieuwe baan.

The devil is in the details.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:37

Bever!

3

Gewoon een baan vinden beiden.... Zelfs de meest simpele baan vakkanvuller AH verdien je als je dat beide fulltime doet genoeg om 1000 bruto hypotheek te betalen..

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05
Zonder liquide middelen en zonder inkomen zit je praktisch klem.

Eens met redwing hierboven.

De oplossing is om (beide!) werk te zoeken. Met een inkomen liggen er weer een heleboel lange termijn opties open.

Raar verhaal overigens om nog geen baan opgelijnd te hebben ivm vrijstelling van werk.
10 maanden werkloosheid van de partner is ook wel tekenend.

Actie!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wil niet als een belerende eikel klinken, maar je vrouw is dus bijna een jaar werkloos en heeft nog geen baan kunnen vinden? Hoe kan dat? En jij had toch ook al kunnen solliciteren terwijl je was vrijgesteld van werk?

Helemaal met een koophuis, twee jonge kinderen en geen spaargeld snap ik deze (in mijn ogen) passieve houding niet.

• Rukapul
Hahn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:50:
[...]

Het voordeel van huren is wel dat als je 400k op de bank hebt staan, je heel wat jaartjes kan huren. En als je die 400k op een spaarrekening zet en/of investeert, dan kan je daar ook nog aan bijverdienen.

Zet dat tegenover géén spaargeld en geen baan, en dan is de keuze snel gemaakt, als de WW er over 14 maanden op zit en er geen uitzicht is op een nieuwe baan.
De huidige hypotheek kost zo weinig dat er praktisch geen scenarios zijn waarbij huren voor een gezin van 4 goedkoper is. Daar komt bij dat iets vinden, laat staan goedkoop, op korte termijn veelal kansloos is en zelfs op langere termijn een flinke uitdaging.

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Eens met @Rukapul en @sOid . Er ontbreekt wat persoonlijke achtergrond/context in deze casus om een goed advies te kunnen geven. De huisvesting is niet het probleem, het (nog steeds) niet niet hebben van nieuw werk wel!

• Hahn
Rukapul schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:14:
[...]

De huidige hypotheek kost zo weinig dat er praktisch geen scenarios zijn waarbij huren voor een gezin van 4 goedkoper is. Daar komt bij dat iets vinden, laat staan goedkoop, op korte termijn veelal kansloos is en zelfs op langere termijn een flinke uitdaging.
Lees mijn tweede alinea nog eens.

Leuk dat de hypotheek lager is dan huren, maar als jij geen baan hebt en 0 euro op je rekening, dan kan je die hypotheek niet betalen.

Als je 400k op je rekening hebt staan, dan kan je daar heel wat jaren voor huren, zelfs al is dat sec gezien 'duurder' dan een hypotheek.

Let wel: ik zeg niet fuck kopen, ga voor altijd huren. Wat ik wel zeg is dat huren een heel reële optie is om jezelf tijd te gunnen, terwijl je een nieuwe baan zoekt.

• redwing
Hahn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:50:
[...]

Maar ook dat je daarna nooit meer kunt kopen. Dat zou ik alleen dan als je grotendeels zeker bent dat er geen werk meer gaat komen. Maar met 14 maanden moet er toch wel iets te vinden zijn lijkt me. Zeker omdat het alleen om een lage hypotheek gaat.
Het moet toch wel heel raar lopen als je met 14 maanden niet een baan kunt vinden waarmee je een hypotheek van 2 ton kunt betalen. Naar mijn idee gooi je juist heel veel weg als je nu overhaast zo'n keuze zou maken.

[removed]

• Hahn
redwing schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:55:
[...]

Maar ook dat je daarna nooit meer kunt kopen. Dat zou ik alleen dan als je grotendeels zeker bent dat er geen werk meer gaat komen. Maar met 14 maanden moet er toch wel iets te vinden zijn lijkt me. Zeker omdat het alleen om een lage hypotheek gaat.

[...]

Het moet toch wel heel raar lopen als je met 14 maanden niet een baan kunt vinden waarmee je een hypotheek van 2 ton kunt betalen. Naar mijn idee gooi je juist heel veel weg als je nu overhaast zo'n keuze zou maken.
Overhaast? Ik zeg letterlijk in mijn eerste post hier: als je na 14 maanden WW nog geen baan hebt... dat quote je zelfs 8)7

Voor de duidelijkheid: daarmee bedoel ik dus niet verkoop nu je huis en ga huren. Ik bedoel als het over een jaar nog steeds drama is, dat huren dan een prima optie is.

En hoezo zou je nooit meer kunnen kopen :? :?

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 29-11-2025 22:00 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:52:
[...]

Lees mijn tweede alinea nog eens.

Leuk dat de hypotheek lager is dan huren, maar als jij geen baan hebt en 0 euro op je rekening, dan kan je die hypotheek niet betalen.

Als je 400k op je rekening hebt staan, dan kan je daar heel wat jaren voor huren, zelfs al is dat sec gezien 'duurder' dan een hypotheek.

Let wel: ik zeg niet fuck kopen, ga voor altijd huren. Wat ik wel zeg is dat huren een heel reële optie is om jezelf tijd te gunnen, terwijl je een nieuwe baan zoekt.
Theoretisch heb je imo gelijk. Echter praktisch bij deze hypotheek sluit ik me aan bij statement dat zelfs met twee keer minimumloon je het kan betalen. En natuurlijk er zijn andere kosten ook aan het hebben van een huis, maar alsnog lijkt solliciteren mij zinvollere optie dan gaan uitzoeken welk huurhuis je wil.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
@mfkne Ik zou maar 'ns beginnen om jullie beiden werkzoekend te noemen.
En ook wanneer je even zonder betaald werk zit, dan toch iets gaan doen, vrijwilligerswerk of zo.
Dat toont dat je bereid bent om te werken. Werkloos klinkt alsof je de hele dag op de bank zit........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Hahn
Sissors schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:05:
[...]

Theoretisch heb je imo gelijk. Echter praktisch bij deze hypotheek sluit ik me aan bij statement dat zelfs met twee keer minimumloon je het kan betalen. En natuurlijk er zijn andere kosten ook aan het hebben van een huis, maar alsnog lijkt solliciteren mij zinvollere optie dan gaan uitzoeken welk huurhuis je wil.
Zucht. Waarom worden van alle kanten er allerlei aannames gedaan die nergens op slaan? Zeg ik ergens dat ze niet moeten solliciteren en maar gewoon hun huis moeten verkopen en de rest van hun leven moeten gaan huren?

Nee. Natuurlijk moeten ze solliciteren. En als dat niet lukt, en ze over 12+ maanden écht met hun handen in hun haar zitten, omdat zelfs de AH ze heeft afgewezen, dan zou ik huren niet uitsluiten.

Dat is het enige wat ik zeg.

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Zou met de bank om tafel gaan, mogelijk is de hypotheek om te zetten in een aflossingsvrije hypotheek, dat zal je waarschijnlijk best wel wat in de maand lasten schelen. Verder heb je natuurlijk nog zeker 2 jaar speling(14 maanden ww + 1 jaar salaris) dus ik neem aan dat je in deze periode wel iets zou moeten kunnen vinden.

• redwing
Hahn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 21:58:
[...]
Overhaast? Ik zeg letterlijk in mijn eerste post hier: als je na 14 maanden WW nog geen baan hebt... dat quote je zelfs 8)7

Voor de duidelijkheid: daarmee bedoel ik dus niet verkoop nu je huis en ga huren. Ik bedoel als het over een jaar nog steeds drama is, dat huren dan een prima optie is.
Zijn vraag is toch wat ie nu moet doen? Als er over 14 maanden nog steeds geen zicht op een baan is wordt het een ander verhaal. Maar dat is niet wat nu de vraag is.
En hoezo zou je nooit meer kunnen kopen :? :?
Als je verkoopt en gaat interen op vermogen zal het heel lastig worden om later alsnog iets te kopen. Dat is helaas de huidige situatie op de woningmarkt.

[removed]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:38

SomerenV

It's something!

mfkne schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:41:
De enige andere optie die ik kon bedenken was het huis in de verkoop te zetten, proberen ergens een tijdje iets te huren en dan na verkoop van het huis een nieuw huis met de daadwerkelijke overwaarde kopen.
- Je wilt je huis, waar je nu gelukkig bent (neem ik aan), verkopen?
- Dan van dat geld gaan huren en tijd 'kopen' om op je gemak te kunnen solliciteren?
- En van het geld dat je over hebt + loon van een eventuele nieuwe baan weer een huis terugkopen?

Sociale huur gaat hem niet worden in jullie situatie, dus je moet particulier gaan huren. Dat gaat je al snel 1000+ of zelfs 1200+ per maand kosten. Stel je huurt een jaartje dan gooi je 12k weg, plus alle andere kosten vanwege verhuizing of andere veranderingen. Ondertussen stijgen huizenprijzen almaar harder en ga je nooit een huis terug kunnen kopen dat je nu gaat verkopen, tenzij je naar een goedkopere regio verhuist.

Sorry, maar wat een idioot plan :+ Je vrouw is al bijna een jaar werkloos en jij hebt nog niet gezocht (althans zo lees ik het) omdat je toch niet mocht werken. Er is zóveel werk te vinden. Misschien niet op het niveau waar je voorheen zat, maar ik zou liever onder m'n niveau gaan werken en behouden wat ik heb en waar ik blij mee ben, dan dat ik dat wat ik heb weg ga gooien met de hoop dat ik ooit weer iets ga vinden op het oude niveau.

Los daarvan moet je je afvragen of je je kinderen mee wilt trekken in dit eventuele avontuur. Leuk om zoiets op de gok te doen als je geen kinderen hebt en geen/weinig verantwoordelijkheden, maar met kinderen zou ik liever voor zekerheid kiezen, en dan kom je weer uit op de vorige alinea.

Lang verhaal kort: niet huren, niet gaan teren op je oprotbonus, maar werk zoeken en behouden wat je hebt.

Edit: toepasselijk liedje omdat het kan

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 29-11-2025 22:33 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:08:
[...]

Zucht. Waarom worden van alle kanten er allerlei aannames gedaan die nergens op slaan? Zeg ik ergens dat ze niet moeten solliciteren en maar gewoon hun huis moeten verkopen en de rest van hun leven moeten gaan huren?

Nee. Natuurlijk moeten ze solliciteren. En als dat niet lukt, en ze over 12+ maanden écht met hun handen in hun haar zitten, omdat zelfs de AH ze heeft afgewezen, dan zou ik huren niet uitsluiten.

Dat is het enige wat ik zeg.
En ik zeg toch dat je daar ook in principe gelijk in hebt? :?

En ik zeg toch nergens dat jij zou hebben gezegd dat ze niet moeten solliciteren? Mijn punt alleen is dat TS een oplossing voor een probleem zoekt wat imo niet zou moeten bestaan, omdat elke functie genoeg inkomen moet kunnen genereren voor deze hypotheek.

• Hahn
redwing schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:26:
[...]

Zijn vraag is toch wat ie nu moet doen? Als er over 14 maanden nog steeds geen zicht op een baan is wordt het een ander verhaal. Maar dat is niet wat nu de vraag is.
En mijn antwoord is: ga nu solliciteren, en als het echt niet lukt, sluit dan huren niet uit :>
[...]

Als je verkoopt en gaat interen op vermogen zal het heel lastig worden om later alsnog iets te kopen. Dat is helaas de huidige situatie op de woningmarkt.
Als jij 400k hebt en er 50k op inteert omdat je een jaar of 2 moeite had om een baan te vinden, dan zal het niet direct onmogelijk zijn om daarna met een nieuwe hypotheek en 350k spaargeld een huis te kopen.

En nu ben ik klaar met al het gezwart-witdenken hier :z

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:36

Jorissie87

No diggity

Je hebt relatief lage lasten en jij hebt nog voor 2 jaar voldoende inkomen (1jaarloon aan oprotpremie en 14 maanden max WW). Binnen die periode is het echt wel realistisch om werk te vinden die in ieder geval de lasten gaan dekken. Dat je vrouw al een jaar "werkloos" thuis zit is niet echt handig. Gewoon beide (actief) op zoek gaan naar een nieuwe job en blijven zitten waar je zit. Maak voor jezelf een plan A (welk type werk/werkgever zoek je) en geef jezelf een x-periode om dat doel te behalen. Denk ook alvast na over waar je dan vervolgens concessies in kan doen mocht plan B aan de orde komen.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:35

Thompson

Beeromaniac

Ga beide weer werken, klaar. Het is in de huidige tijd echt complete onzin en simpelweg schandalig om als 25~45 jarigen (gezien leeftijd kinderen) voor lange tijd werkloos thuis te zitten.

Beeromaniac

• Bobbo90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:33
Hoi,

Mijn vrouw heeft januari 2025 haar baan verloren ivm een reorganisatie, en ik zal vanaf maandag werkloos zijn, ook in verband met een reorganisatie bij mijn werkgever. Beiden zijn we wel op zoek naar een nieuwe baan (ik ben tot morgen vrijgesteld van werk en kon dus sowieso dusver nergens anders aan de slag).

Ik ben de enige eigenaar van ons koophuis (2018 gekocht) en de hypotheek staat ook alleen op mijn naam.
Nou krijg ik een riante compensatie van mijn voormalige werkgever (ca 1 jaarsalaris), en bovendien 14 maanden het WW maximum, dus op zich kan ik de hypotheek nog een tijd bekostigen zonder in de problemen te komen. Spaargeld is er zo goed als niet voorhanden. We hebben ook nog twee kinderen van 6 en 1 jaar oud.

Wij zitten nu te denken wat we kunnen doen om het ergste te vermijden mocht het niet lukken binnen een jaar een nieuwe baan te vinden (tenminste voor mij) waarmee ik alles kan bekostigen.

Op die manier zijn we dus op het idee gekomen om wellicht mijn huis te verkopen en een kleiner huis (of in ieder geval goedkoper huis) elders met de overwaarde te kopen. Momenteel staat er nog ongeveer 200k open qua hypotheek, volgens schattingen ligt de huidige marktwaarde rond de 600k, dus de overwaarde zal er ergens rond de 300-400k liggen. Tegen die prijs zouden we wel elders een passend huis kunnen vinden, maar ik heb nog zo mijn twijfels.

Bijvoorbeeld, als ik denk aan de procedure - normaal gesproken zou je een nieuw huis kopen met een overbruggingshypotheek en die dan aflossen met de overwaarde van je oude huis. Maar wij zitten dus voorlopig zonder inkomen - kun je dan wel een overbruggingshypotheek krijgen?

Heeft iemand zoiets al gehad? Mis ik iets? Bedankt voor het meedenken!
Ik vind nogal pessimistisch. Waarom solliciteer je nu alvast niet? nieuw huis vraagt wellicht ook om investering.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:37
Bever! schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:50:
Gewoon een baan vinden beiden.... Zelfs de meest simpele baan vakkanvuller AH verdien je als je dat beide fulltime doet genoeg om 1000 bruto hypotheek te betalen..
Jep. Er is altijd wel werk.... en je kunt altijd verder kijken. Zolang je eerst maar een inkomen hebt.

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:21
Van werk naar werk is sowieso makkelijker, of dat werk nu een simpel baantje is of niet. Tip: PostNL zoekt altijd wel mensen. Niet de ideale baan maar dan heb je misschien niet de stress om gelijk je huis te verkopen. Sowieso als je echt niets kan vinden en je niet rond kan komen dan kan je bij de gemeente speciale bijstand aanvragen. Dan krijg je een uitkering / lening en eet je je huis op.

Ook voordat je echt de hypotheek niet kan betalen met de hypotheek verstrekker in gesprek gaan. Soms is er meer mogelijk dan je denkt.

• mfkne
Bedankt allen.

Wij zijn beiden uiteraard op zoek naar werk en actief aan het solliciteren. Mijn vrouw is bezig met Nederlands leren, en ik heb al een aantal sollicitatiegesprekken gehad, maar dat heeft tot nu toe tot niets verder geleid.

Ik ben trouwens niet bang helemaal geen baan te vinden, ik zit nu 20 jaar in de ICT (technische klantenondersteuning), dus aan de skills zou het niet moeten liggen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik snap heel veel van jullie niet. Waarom zou TS zijn zuurverdiende WW (deels) moeten inleveren om ergens met minimumloon te gaan werken puur als dagbesteding. Laat hem lekker oppassen op die 1 jarige terwijl zijn vrouw ergens gaat werken. En laat het UWV leidend zijn voor het accepteren van 'passend werk'.

Die 200k hypotheek hoeft geen probleem te zijn en wat anderen ook al noemden zal verkopen en huren resulteren in een bankrekening van +400k (overwaarde), maar zal ook resulteren in een huur van een vergelijkbaar netto bedrag als nu bruto de hypotheek per maand is. In gevallen waar je als gezin echt niet meer kunt rondkomen of zicht hebt op niet meer kunnen rondkomen kun je met een bank in gesprek om te kunnen blijven wonen waar je nu woont door tijdelijk geen rente te betalen, of volledig te wijzigen naar aflossingsvrij.

Wat ook al gezegd is, is dat we niet moeten vergeten dat verhuizen ook geld kost en met het idee om bijv. 2 tot 5 jaar te gaan huren (why ..) of kleiner te gaan kopen je ook tweemaal verhuiskosten met alles erbij mag gaan betalen. Daarbij heb je bij huren ook nog eens waardestijging van de huizenmarkt waardoor je gewoon meer mag gaan beuren. Reken puur op de kosten al snel op een 10 tot 15k (makelaar, energielabel, notaris, verkoopklaar maken en verhuizing) nog los van een boeterente als die van toepassing is. En na 5 jaar weer terug zul je bij wederom een 600k woning (dus eigenlijk minder wooncomfort) ook snel weer moeten denken aan 18 tot 25k voor: overdrachtsbelasting, notaris, taxatie, bouwkundige keuring, hypotheekadvies/bemiddeling, bankgarantie en verhuizing. Je bent dus al snel een 28 tot 40k kwijt om die 400k overwaarde vrij te spelen en later weer voor dezelfde waarde een woning terug te kopen. Dat is dus ook zo'n 31 tot 44 maanden aan hypotheek voor die 2 ton die er nog openstaat.

En ja zeker, door het vrijspelen van die 400k 360k kun je ook een tijd leven zonder te moeten werken. Ik vind het ronduit voorbarig om op dit moment met zulke scenario's al actief te gaan spelen anders dan een snelle spreadsheet berekening.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:28
True schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:26:
Ik snap heel veel van jullie niet. Waarom zou TS zijn zuurverdiende WW (deels) moeten inleveren om ergens met minimumloon te gaan werken puur als dagbesteding. Laat hem lekker oppassen op die 1 jarige terwijl zijn vrouw ergens gaat werken. En laat het UWV leidend zijn voor het accepteren van 'passend werk'.
Het gaat niet alleen om dagbesteding, maar ook laten zien dat TS actief blijft richting toekomstige werkgevers. Als hij nu maanden van de WW gaat genieten terwijl zijn vrouw ook thuis zit (zij heeft sinds januari geen werk gevonden), maakt het zijn positie alleen maar zwakker richting toekomstige werkgevers.

Daarnaast, om WW te ontvangen, zal TS daadwerkelijk sollicitatieactiviteiten moeten ondernemen en doorgeven aan het UWV, en hoewel de lat voor wat een activiteit is zeer laag ligt, kan TS zich beter richten op het vinden van bij hem passend werk en , zodat hij zo snel mogelijk uit de WW is. Want de WW is sowieso lager dan zijn huidige salaris, en waarschijnlijk ook lager dan wat hij bij een nieuwe baan kan krijgen. Dan kan hij wel lekker in de WW gaan oppassen op zijn kind, maar financieel hakt dat er best in.

Daarnaast geeft TS aan dat zijn vrouw Nederlands aan het leren is, dat in combinatie met het feit dat de hypotheek en eigendom alleen op zijn naam staat (en de rest van zijn openingspost ook vanuit het ik lijkt te zijn geschreven), vermoed ik dat zijn vrouw geen hoog salaris had en waarschijnlijk ook niet zal krijgen in een nieuwe baan, waarmee het dus wel belangrijk is dat TS een nieuwe baan vindt op korte termijn.

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:04
Om maar even met de botte bijl te hakken... misschien wat minder kieskeurig zijn met je sollicitaties?

Ik snap dat je werk wilt vinden in je eigen vakgebied, maar stel er wel een termijn aan.
Je hebt voorlopig de tijd i.v.m. je WW en ontslagpremie, maar geef jezelf een deadline met solliciteren naar de in jou ogen "perfecte baan".
Als je over 6 maanden bijv. Nog niks hebt ga dan eens je horizon verbreden met andere banen binnen dezelfde branche om dan proberen intern te promoveren. blijf in de tussentijd dat je werkt gewoon rondkijken.
Of laat je verassen hoe leuk een andere uitdaging ook kan zijn.

En dat je vrouw bezig is met het leren van Nederlands is leuk, maar hier in de winkels hebben we ook gewoon kassieres die alleen engels praten.
Het gemiddelde kassagesprek in een vreemde taal moet je binnen een paar weken toch wel redelijk kunnen voeren in een vreemde taal? Zeker als je al een aantal jaar in dit land bent (wat ik even voor het gemak aanneem gezien jullie kind van 6 en jouw koophuis sinds 2018)
Goededag/bedrag/wilt u het bonnetje?/fijne dag nog.
Lekker veel klantcontact is juist goed voor het leren van een taal, leert ze meer van dan alleen maar in haar eigen bubbel blijven met mensen die zich vermoedelijk aan haar aanpassen qua taal zodat ze een snel gesprek kunnen voeren.

Misschien zie je het zelf niet zo, maar jullie bevinden je in een luxe positie omdat geld het komende jaar zo te zien sowieso nog geen probleem zal zijn.
En met elk extra inkomen dat een van jullie produceert wordt het probleem alleen maar kleiner.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:04
--

[ Voor 100% gewijzigd door MaD_co op 30-11-2025 01:23 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• mfkne
Bedankt iedereen, maar ik was niet op zoek naar advies omtrent het vinden van een baan.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:26
Lang verhaal kort, het kan, maar het is wel kapitaalvernietiging in mijn ogen.

Een nieuwe hypotheek of overbruggingskrediet is lastig omdat banken zekerheid willen dat je de lening kunt terugbetalen, en dat is moeilijk zonder vast inkomen en zonder zekerheid dat je binnen een jaar weer een baan hebt.

Daarnaast zitten huizen in de range van €400.000 in het segment van starters. Weet je zeker dat je door dat proces van biedingen en teleurstellingen heen wilt? Stel je verkoopt nu, gaat huren, en over 2 of 3 jaar hebben jullie beide een betaalde baan en vast contract. Dan kan datzelfde huis misschien wel €500.000 kosten (als er al huizen beschikbaar zijn voor die prijs, en je dat kan ophoesten).

Persoonlijk zou ik proberen het huis aan te houden, probeer goedkoper te leven, want goedkoper zal wonen niet snel worden. (Tenzij je misschien bij familie kunt in wonen, maar of je daar nou blij van wordt... zeker met een partner en twee kleine kinderen...)

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:23
mfkne schreef op zondag 30 november 2025 @ 02:42:
Bedankt iedereen, maar ik was niet op zoek naar advies omtrent het vinden van een baan.
Misschien niet inderdaad. Want je hebt naderhand pas toegelicht dat je niet verwacht lang zonder werk te zitten.

Maar waarom bedenk je dan in vredesnaam dat verkopen en ‘goedkoper’ gaan wonen een oplossing is? Het is toch totaal onlogisch om je leven op zijn kop te zetten als je vrij vlot weer ander werk zult vinden (volgens je eigen verwachting). Leuk ook voor je oudste die wellicht andere buurt/vriendjes/school krijgt. Alleen omdat je enkele maanden zoekende bent :?

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:56
In een goedkopere provincie gaan wonen en werken moet je er wel rekening mee houden dat het salaris lager is.
En fysieke arbeid. Hier in het dorp op de grens met Duitsland kun je met je bsn morgenochtend letterlijk het dak op. Direct aan de slag 2500 netto als dakdekker/zonnepanelenlegger/thuisbatterij installateur.
Ook kun je direct aan de slag als stratenmaker. Je hoeft bij beide werkgevers niets te kunnen
Dat leren ze je wel . En dat gaat niet op een randstad manier. Een middenhok opknapper doet hier een ton of vier. Of zie je dat niet zo zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door haya op 30-11-2025 07:12 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:37

Croga

The Unreasonable Man

Het huis verkopen zou ik persoonlijk zeker niet doen.
Wat je wel kunt overwegen is met de hypotheekverstrekker om de tafel gaan om te herfinancieren. Ik gok dat je al redelijk wat van je looptijd er op hebt zitten, gezien de lage restschuld, je zou je hypotheekverstrekker kunnen vragen het resterende bedrag opnieuw te financieren over 30 jaar. Dat zou je maandlasten behoorlijk kunnen drukken. Eventueel kun je dan overwegen het nóg verder te drukken door je vertrekpremie er meteen in te storten. Op die manier zou de WW ruim voldoende moeten zijn. En bij het zoeken naar werk heb je dan ook die molensteen van maandlasten niet meer om je nek.

• Rukapul
Croga schreef op zondag 30 november 2025 @ 06:17:
Wat je wel kunt overwegen is met de hypotheekverstrekker om de tafel gaan om te herfinancieren.
[...]
Eventueel kun je dan overwegen het nóg verder te drukken door je vertrekpremie er meteen in te storten.
Dit is het aller-aller-allerlaatste wat je in een situatie als deze moet doen.

Juist in een niet-stabiele situatie met inkomensverlies is cash king.
Met liquide middelen kun je alles doen, met overwaarde niets. Cash schept talloze opties.
Je ziet dat nu ook in de huidige situatie waarbij topicstarter tonnen waard is, maar (nog) niets liquide heeft.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Krijg je die ontslag vergoeding niet gewoon in 1x overgemaakt? Dan is het spaargeld probleem voorlopig opgelost en gaat de ww op zeer korte termijn in. Gewoon de focus op werk leggen en jezelf een bepaalde tijd geven om op je niveau werk te vinden. In de tussentijd zuinig gaan leven en voor de rest vooral niet alles over hoop gooien, maar de focus op de juiste plek leggen. Meeste zorgen baart mij de combinatie van geen spaargeld, hoe kan dat nu bij zo'n lage hypotheek, en de verkeerde focus.

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:14
Voor goede advisering mis ik hoeveel rente je betaald qua hypotheek. Dan zou je pas kunnen kijken en adviseren of je hypotheek aflossingvrij kunt maken en dat deze niet meer aan voorwaarden voldoet en geen renteaftrek meer is. Gezien je hem eerder afgesloten heb, vermoed ik dat je weinig rente betaald. Tweede punt is wat je moet weten om goed advies uit te brengen, is hoelang de hypotheek rentevast staat.

Doordat je een eigen huis hebt met overwaarde wordt bijstand geen optie. Dus mijn advies ook al "gooi je ww weg", solliciteren naar banen ook al betalen ze wat minder. Vanuit daar kan je wel weer verder solliciteren. Maar dan beperk je risico dat je ww opmaakt als nieuwe baan niet gaat werken.

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:31
Je kan die vergoeding toch opsparen, vervolgens solliciteren op passende functies terwijl je van de WW gebruik maakt.

Heb je na een half jaar nog niets passends, kan je de eisen wat bijstellen. Heb je na 14 maanden niets, neem dan alles aan wat werk is.

Het leven is te kort om te testen

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:31
Met veel verbazing lees ik dit topic. Man, wat een luxe positie. Nog maar 200K hypotheek open en voor de komende 14 maanden inkomen.

En dat terwijl maar één van de twee een baan hoeft te vinden om te blijven wonen. In de omstandigheid dat de arbeidsmarkt hartstikke goed is.

Hoe komt het überhaupt in je op om in deze situatie te downsizen? :?

Mijn advies, probeer in deze situatie wat financiële buffer op te bouwen door snel weer te werken. Dan kan die beëindigingsvergoeding op de spaarrekening voor als er écht iets aan de hand is.

XXXVI

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:32
@mfkne In welke Provincie woon je nu?

@MaD_co Geen okay niveau Nederlands is voor bijna alle werkgevers (voor laaggeschoold werk) direct een makkelijk excuus om af te wijzen. Spreek/schrijf helaas uit ervaring

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:36

Dennis1812

Amateur prutser

D_Jeff schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:32:
@mfkne In welke Provincie woon je nu?

@MaD_co Geen okay niveau Nederlands is voor bijna alle werkgevers (voor laaggeschoold werk) direct een makkelijk excuus om af te wijzen. Spreek/schrijf helaas uit ervaring
Het gros van schoonmaak personeel of horeca personeel spreekt geen Nederlands maar alleen Engels of Arabisch.
Genoeg mogelijkheden. En ts spreekt/typt prima Nederland en kan gewoon gaan werken. Altijd beter dan down sizen lijkt mij.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1