Upgrade PC naar windows 11 - moederbord, CPU, koeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-12 12:05
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De huis-tuin-en keuken PC van mijn ouders wil ik upgraden naar Windows 11. Helaas heeft de huidige moederbord / cpu geen TPM 2.0, daarom een nieuw moederbord en CPU. Ook koeling, want de oude zal niet passen op de nieuwere cpu socket neem ik aan?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Minimaal, maar wel degelijk genoeg voor dagelijks gebruik de komende 5-8 jaar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASRock Phantom Gaming Radeon RX550 2G€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT2K8G4DFS8266€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsIntel Core i5-14400F (SRN47) Tray€ 171,-€ 171,-
1MoederbordenASUS PRIME B760-PLUS D4€ 89,-€ 89,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, Retail)€ 132,95€ 132,95
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 411 Nano€ 16,69€ 16,69
Totaal€ 409,64
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU, verder weinig voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet persé

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben vooral benieuwd of ik iets over het hoofd zie. Zijn dit moederbord / CPU inderdaad geschikt voor Windows 11, met TPM2.0? Ik zie het nl niet in de specs van het moederbord. Kan ik ook de voeding blijven gebruiken, of zijn connectoren tegenwoordig anders?
Alvast bedankt!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Waarom geen uitvoering: Intel Core i5-12600K Boxed ? Goedkoper, sneller en een betere iGPU. Kan die RX550 eruit blijven. CPU koeler naar uitvoering: Arctic Freezer 36 als dat past.

Windows 11 Pro retail koop je key voor een paar tientjes. Werkt probleemloos.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-11 19:57
Die Windows 11 licentie slokt een hoop van je budget op. In principe is de installatie van Windows 11 legaal gratis te doen, en is activatie achteraf pas nodig. Ook is het mogelijk om eerst even uit te zoeken wat voor licentie je op dit moment hebt. In sommige gevallen kan je deze meenemen van je oude systeem.

De hierboven genoemde 12600K kan inderdaad, maar die wordt wel iets heter en verbruikt meer dan een 14400. De uitvoering: Intel Core i5-14600K Boxed is op dit moment ook goed geprijst. Uitverkocht.

De voeding moet in principe nog wel mee kunnen.

Ik zie niets over opslag staan, neem je deze mee, of koop je hier nieuwe voor? De verwachting is dat opslag, met name NVMe SSDs straks net als geheugen een stuk duurder gaan worden.

CPU Koeler, past dat allemaal? Ik zie ook namelijk niks over een behuizing staan :)
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASUS PRIME B760-PLUS D4€ 89,-€ 89,-
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 18,90€ 18,90
1Interne SSD'sWD_Black SN7100 1TB€ 82,49€ 82,49
Totaal€ 349,39

[ Voor 3% gewijzigd door Apart op 29-11-2025 00:43 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:00
voordeel van de 12600k is dat die niet last heeft waar de 13 en 14 series wel last van hebben,zou dan ook voor de 12600k gaan. Dat ze onstabiel worden ect.

https://community.intel.c...y-Root-Cause/post/1633239

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:34
Gaat het om je wenslijst "PC papa en mama"? Die lijkt me toch modern genoeg voor Windows 11? Asrock toont ook "support windows 11" bij het moederbord.

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12 16:24
Raynman schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 00:54:
Gaat het om je wenslijst "PC papa en mama"? Die lijkt me toch modern genoeg voor Windows 11? Asrock toont ook "support windows 11" bij het moederbord.
Als dit inderdaad het systeem is waar het nu over gaat is deze gewoon al klaar voor Windows 11.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:57
Dat is de PC uit dit topic toch?
Windows 11 / TPM 2.0 met Intel gen 9 zonder TPM module?
Alleen dus de bios updaten/instellen, wat blijkbaar een probleem was.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:51
Overweeg ook een uitvoering: AMD Ryzen 3 3200G Boxed of een uitvoering: Intel Core i3-14100F Boxed
Beiden worden met koeler meegeleverd en zal voor de genoemde doeleinden snel zat zijn. Een koeler met 92mm fan is relatief luid. Als je toch de stock koeler verwisselt, dan kan je beter eentje met een 120mm fan nemen.

Edit:
The_Doman schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 09:34:
Dat is de PC uit dit topic toch?
Windows 11 / TPM 2.0 met Intel gen 9 zonder TPM module?
Alleen dus de bios updaten/instellen, wat blijkbaar een probleem was.
Of dit gewoon nog eens proberen.
  1. Bestandje downloaden
  2. uitpakken
  3. Op USB stick zetten
  4. In moederbord prikken in de daarvoor bestemde USB poort
  5. Updaten via BIOS
Zonde om nieuwe hardware te kopen als het oude nog prima voldoet.

Intel 9e generatie CPU’s, zoals de i5-9400F, bevatten Intel PTT (Firmware TPM 2.0).

ASRock heeft hiervoor een BIOS-update nodig die PTT inschakelt en Windows 11-compliant maakt.

In BIOS 4.40 staat letterlijk:
“Support Microsoft Windows 11; Intel Platform Trust Technology (PTT) enabled by default.”

[ Voor 56% gewijzigd door Dekar op 29-11-2025 09:52 ]

• gertjn
Scherp, Raynman en The_Doman, dat is idd die PC.

Na een volle dag proberen is het me echter niet gelukt :/ Met veel moeite, steeds in kleine stapjes, heb ik wel de bios versie 4.40 er op gekregen. Maar ook met de handleiding van ASRock lukte het activeren van PTT / TPM en herkenning door Windows niet. Was het daarna wel zat :( Vandaar het idee om een nieuw moederbord en dus ook cpu te nemen. Wellicht kan ik de oude set wel verkopen aan iemand die het wel lukt?
Iemamd gaf daar btw wel de tip een usb tpm2.0 module te nemen, maar die kan ik niet 1-2-3 vinden en Windows lijkt dat niet te accepteren toch?

Verder goed idee die 12600K i5, had niet naar oudere generaties intel gekeken. En een grotere koeler klinkt ook goed.

Waar vind ik zo'n retail key? Niet op tweakers pricewatch geloof ik? :p

• Dekar
Die module heb je niet nodig. De 9e generatie Intel chip ondersteunt TPM 2.0 al standaard. https://www.guru3d.com/st...-compatible-motherboards/

Wellicht kan je AsRock support ff bellen. Zonde om 400 euro uit te geven voor niks.

[ Voor 51% gewijzigd door Dekar op 29-11-2025 10:45 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

https://www.allkeyshop.co...ro-cd-key-compare-prices/

Dit is een goede vergelijkingssite met beschikbare keys op verschillende sites. Voor de betreffende prijs moet je dus die kortingscode die erbij staat wel toepassen. Wel hanteer ik altijd 1 vuistregeltje voor de veiligheid: alleen kopen bij webwinkels die iDeal aanbieden, of werken met Google/Apple Pay. Op die manier hoef je je creditcardgegevens niet te delen met de betreffende bedrijven, wat ik altijd een veilig gevoel vindt.

Momenteel begint het dus bij €1,05 voor een key, en heb je direct mazzel als je Apple Pay hebt want dat wordt ondersteund. Dus zo nee even in wat winkelwagentjes doen van de verschillende shops eronder en nog voor je de code moet toepassen zie je al welke betaalmethodes ze accepteren vaak.

youtube.com/@hisrep

• Dekar
Is de SSD of HDD waarop je Windows wil installeren wel in GPT/UEFI mode?
Is Secure Boot Enabled?
Als je in Windows 10 tpm.msc uitvoert (bij Windows knop+R invult,) wat zegt ie dan?

[ Voor 8% gewijzigd door Dekar op 29-11-2025 10:52 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:57
gertjn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:27:
Na een volle dag proberen is het me echter niet gelukt :/ Met veel moeite, steeds in kleine stapjes, heb ik wel de bios versie 4.40 er op gekregen. Maar ook met de handleiding van ASRock lukte het activeren van PTT / TPM en herkenning door Windows niet.
Mogelijk draait het systeem onder MBR / CSM mode waardoor TPM niet ingeschakeld kan worden?

Google: ASRock B365 Pro4 tpm enable

Zie bijvoorbeeld ook dit topic waarbij een systeem aanvankelijk ook niet aan de Windows 11 eisen voldeed.
Windows 11 niet geschikt

• gertjn
Ik ben niet zo vaak bij mijn ouders, dus heeft even geduurd ;)
De SSD is al in GPT modus, dus dat lijkt het probleem niet te zijn.
Ben er wel klaar mee, dus ga denk ik de i5-12600K bestellen en huidige mobo+cpu+koeler op marktplaats zetten, voor de enthousiasteling die het wél voor elkaar krijgt...

Oh ja... het moet daarna nog lukken Office 2007 opnieuw te installeren, toch? Er is destijds netjes voor betaald en ik heb de key nog ;)

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1