Windows 11 / TPM 2.0 met Intel gen 9 zonder TPM module?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-07 21:35
Hoi,

het is me inmiddels niet meer duidelijk wat er wel en niet mogelijk is qua TPM 2.0 vereiste van Windows 11.

Mijn ouders hebben een Windows 10 Home PC met ASRock B365 Pro4 mobo, met losse TPM header. Deze header lijkt volgens specs alleen TPM 1.4 aan te kunnen, niet TPM 2.0

Maar, ik lees ook dat gen 9 Intel cpus een TPM geïntegreerd hebben? Ik krijg het echter niet werkend, dus klopt dit wel? Er zit een i5-9400F processor in.

Ik heb via UEFI - Security een "Intel Platform Trust Technology" aangezet, maar WIndows PC Health check vindt nog steeds geen TPM.

Moet ik nog ergens anders zoeken in UEFI, evt updaten?

Als dit een doodlopende weg is, zijn er dan moederborden te vinden met 1151 socket waar wél TPM 2.0 geïntegreerd zit, zodat we alle overige componenten over kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-09 15:08
Zo ver mij bekend is, zit de TPM chip op het moederbord en niet op de CPU.

Van Microsoft site:
A Trusted Platform Module (TPM) is a specialized chip on your computer's motherboard designed to enhance security by securely storing cryptographic keys used for encryption and decryption.
bron: What's a Trusted Platform Module (TPM)? - Microsoft Support

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:35
Volgens de site heeft het moederbord support voor windows 11 en TPM 2.0.
Ik zou de bios updaten naar V4.40, daar staat het volgende bij:
1. Support Microsoft Windows 11
2. "Intel(R) Platform Trust Technology" (Software TPM) is enabled by default
FAQ:

en anders zou een TPM 17pin module moeten passen volgens de handleiding, bijv deze.
https://www.amazon.com/AS...rboard-V2-0/dp/B06XPR5943

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertjn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-07 21:35
Bedankt, helaas werkte updaten naar Bios 4.40 niet, liep vast en daarna deed de PC niets meer. Batterijtje er uit en weer er in en het werkte weer, maar geen update.

Misschien in stapjes doen, niet van V1.0 direct naar 4.40 maar eerst bijv 4.0 (via Windows ipv Instant Flash)?

Probleem van die TPM module is dat volgens ASRock alleen een TPM1.4 module werkt op dit mobo, niet een (door Win11 benodigde) TPM 2.0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:42
Als dat zo us zou een usb tpm 2.0 module mogelijks helpen. Wel geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
i5 9400f is Win11 supported.
( https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors )

Dat je geen fatsoenlijke BIOS flash kan doen duidt mijns inziens op onderliggende problemen.

[ Voor 33% gewijzigd door bierschuit op 10-04-2025 19:32 ]

Pagina: 1