Oilman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:57:
[...]
Dus als de prijzen weer dalen, dan bied jij je vrijwillig aan om tegen de oude hoge prijzen de dure voorraad nog te kopen? Of denk je niet dat webshops dan de boel gewoon moeten afschrijven, omdat het anders op de plank blijft liggen en de uiteindelijk afschrijving alleen maar hoger wordt?
Die prijzen stabiliseren wel weer, ik zou niet direct naar de KvK rennen met bovenstaande business plan.
Misschien begrijp ik je eerste alinea niet goed.
Alles wat webshops nu voor hoge prijzen inkopen dat moet straks natuurlijk voor minder dan de verkoopprijs aangeboden worden wanneer de prijzen weer dalen. Anders blijft het op de plank liggen zoals je zegt.
Misschien doel jij erop dat een webshop ook geen vervangende ram kit krijgt van een groothandel/fabrikant en dus moet bijbetalen voor die vervangende kit die richting de consument moet i.v.m. de garantie?
Dat zou dus ook zomaar kunnen en een gevolg kunnen zijn van de hogere inkoop/fabricage kosten.
Ik weet het dus niet.
Mijn voorbeeld blijft wel hetzelfde, wanneer prijzen van iets dalen na aanschaf... als je dan iets defect retour stuurt voor garantie krijg je meestal hetzelfde product retour. Of vergelijkbaar/beter. Je krijgt dan geen geld extra bij dat product.
Stel je betaalde 140 voor je 16gb ram kitje en tijdens je garantieclaim is het 80 euro waard. Dan krijg je een er geen 60 euro bij.
Ik denk dat de webshop dan een financieel gelijkwaardige situatie heeft (als ze een vervangende kit retour krijgen van de fabrikant/groothandel).
Dat bedoelde ik met andersom... nu krijg je je geld terug en dus ook geen geld erbij (zegmaar de huidige dagwaarde) om hetzelfde product opnieuw te kunnen kopen.
Nu denk ik dus dat de webshop er een financieel positieve/winstgevende situatie van heeft.
Maar dat is alleen gebaseerd op de gedachte dat de webshop met gesloten portemonnaie een vervangende RAM kit krijgt van de fabrikant als ruil voor jouw defecte kitje.
Die die gaat dan +100'en Euro's t.a.v. jouw origineel betaalde bedrag/de originele prijs van de webshop te koop.
Nogmaals neem dit met een korreltje zout want ik heb de waarheid niet in pacht. En ik weet niet hoe dit achter de schermen tussen de webshops/groothandelaren/fabrikanten werkt.
Ik vraag me dus alleen of het zo werkt of niet...
Zoals ik hier eerder schreef heb ik in het verleden wel eens meerdere malen met G-skill zelf te maken gehad... de webshop zat hier als middenman niet tussen.
Ik kreeg toen geen geld retour van G-skill maar gewoon nieuwe RAM kitjes.
Overigens wel heel bijzonder want ik heb zelfs een 9 jaar oud DDR3 kitje door hun vervangen gekregen voor exact hetzelfde. De productiedatum op het geheugen was ook de maand en het jaar waarop ik het retour kreeg.
Maar ik heb het niet direct over een bedrijf starten.
Ik bedoelde in ieder geval niets over/w.b.t. geheugenmodules inkopen.
Gewoon zoals anderen via V&A een reparatie dienst aanbieden.
Misschien dat je dan wel wat losse geheugenchips op voorraad moet hebben en/of een snelle aanvoerlijn van losse chips moet hebben.
Dat lijkt mij gezien de huidige situatie toch echt geen slecht idee... als een garantieclaim zo slecht kan uitpakken voor de consument dan zie ik mensen wel eerder naar een reparatie alternatief grijpen i.p.v. een RMA via een webshop.
Men laat grafische kaarten ook nog regelmatig repareren, dat zijn soms nog duurdere objecten maar met dit soort RAM prijzen is RAM laten repareren wel een realistisch idee.
Een RAM chip om solderen is minder werk dan een VRAM chip om solderen (omdat een videokaart eerst helemaal uit elkaar moet en weer in elkaar moet op de juiste manier met aanvullend materiaal).
Even als voorbeeld, er kan natuurlijk meer/iets complexer defect zijn.
[
Voor 64% gewijzigd door
HugoBoss1985 op 18-12-2025 19:34
]