SimD schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:01:
Echt heel erg frustrerend. Wilde in 2026 lekker een nieuwe game pc bouwen. Mijn huidige heb ik al eens geupgraded, van Ryzen 2600x naar 5800x. En een 480x naar een AMD 6800.
Dacht, wellicht wacht ik tot de volgende generatie CPU en GPU. Maar nu moet ik denk ik nog eventjes door. Wellicht bestel ik nog wel een 6070xt. Maar zoveel verschil gaat het allemaal niet maken.
Ik zat/zit ook op een 5800x met een 3090 en 32Gb aan ram. Inmiddels heb ik een 9800X3D besteld met 64Gb aan ram. Voor de meeste games is dat niet nodig, maar ik speel MSFS2024 met diverse add-ons in VR. Dat vraagt toch wel om een serieuze PC. Die game, die in bijna geen enkele benchmark voorkomt, is heel erg CPU intensief en ook gevoelig voor geheugen. De simulator heeft ook veel baat bij X3D's en een upgrade op de AM4 socket zoals een 5800X3D of 5700X3D bleek niet mogelijk. Die CPU's zijn er niet meer of veel te duur. Vandaar de overstap naar AM5 en dus ook nieuw geheugen... Ik had nog wat meer tijd willen nemen, maar ik moest de knoop doorhakken want in deze markt verandert het per 24u. De GPU moet ook een upgrade krijgen. De 5080 Super komt er dus (voorlopig) niet. De 5080 is eigenlijk te mager en de 5090 te duur... Wellicht ergens tweedehands een 4090 totdat er iets anders op de markt komt.
De huidige configuratie is inmiddels 5 jaar oud, dus ik vond dat het wel weer tijd was. Bovendien zijn er enkele nieuwe VR headsets (Pimax Crystal Super of Dream Air, etc.) die vragen om die upgrade vragen.