• sybcity
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-12 23:05
Heb in april dit jaar mijn computer geüpgraded met een nieuwe CPU (Ryzen 5 9600X), moederbord (ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi) en een goedkoop 32GB-kitje van Lexar (Ares LD5U16G60C320A-RGD). Helaas wilde hij vandaag niet opstarten naar Windows. Het DRAM-ledje brandt, wat zou moeten aangeven dat er of een probleem is met het RAM of dat hij nog bezig is met trainen.

Ben even vanaf het begin begonnen door CMOS te clearen en maar één stickje erin te stoppen. Dat werkte prima, ook XMP-profile van 6000 MHz. Daarna ander stickje erbij en dat werkte niet. 45 minuten gewacht, maar geen verschil. Weer CMOS gecleared en met het werkende stickje deed hij het weer. Toen het niet-werkende stickje in het eerste slot gezet(zonder andere stickje er bij dus), CMOS gecleared, maar dat werkte niet. Ook nog in andere slots getest, maar geen verschil. BIOS-update gedaan (het blijkt dat dit MB soms wat problemen heeft met hogere snelheden met oude BIOS-versie), maar dat had ook geen effect.

Ben bang dat ik er met zo'n goedkoop kitje ook wel een beetje om heb gevraagd, haha.

Is er nog iets dat ik kan proberen? Zit er niet echt op te wachten om gewoon de 80 euro terug te krijgen van Megeko, aangezien zij dit kitje niet meer verkopen.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12 13:12

ByteDelight

Retro computing is alive!

Contacten van module voorzichtig schoonmaken met IPA, met wattenstaafjea.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:46
Ik mag hopen dat Megekko je ram omruild voor een vergelijkbare of betere kit. Als het defect is. Ddr5 is immers beschikbaar. Ddr5 is niet eol.

• sybcity
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-12 23:05
@ByteDelight Er leek geen oxidatie op de pads te zitten, maar heb het voor de zekerheid nog even schoon gemaakt met IPA. Geen verschil.

@HugoBoss1985 Dat hoop ik ook ja, maar dan draaien ze er natuurlijk flink verlies op en ze kunnen mij natuurlijk volgens de wet gewoon mijn 80 euro terug geven. Ben ik mooi de pineut met de huidige prijzen.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:40
je hebt als ze kapot zijn weinig keuze als garantie cliamen.

• HugoBoss1985
sybcity schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:45:
@ByteDelight Er leek geen oxidatie op de pads te zitten, maar heb het voor de zekerheid nog even schoon gemaakt met IPA. Geen verschil.

@HugoBoss1985 Dat hoop ik ook ja, maar dan draaien ze er natuurlijk flink verlies op en ze kunnen mij natuurlijk volgens de wet gewoon mijn 80 euro terug geven. Ben ik mooi de pineut met de huidige prijzen.
Ik zou dan van te voren even goed navragen bij Megekko wat hun plan is in dit geval.
Achter de schermen zou ik, als ik hun was, ook hopen dat Lexar een vervangend kitje retourneert.
Ik weet niet hoe dit exact zit wettelijk maar het lijkt mij wel krom. Aan de andere kant werkt het in het voordeel van de consument als een product inmiddels verouderd is en veel minder waard is geworden.
M.b.t. zie videokaarten zie je nog wel eens dat men gewoon een nieuwere/betere videokaart retour krijgt.

Maar volgens mij is het zo dat ontbinding (jouw €80 retour) alleen relevant is als er geen vergelijkbaar of beter artikel geleverd kan worden.
Ik zie niet hoe Megekko dat zou kunnen beargumenteren... hooguit dat het lang gaat duren (DDR5 situatie).
Maar volgens mij mogen ze bij wet wel dat besluit nemen wat in jouw nadeel is?
Ik denk anders ook aan de term "dagwaarde" maar dat is tegenstrijdig met ontbinding en origineel aankoop bedrag retour.

Dan zou ik, afhankelijk van het antwoord van Megekko, pogen om het met Lexar zelf te regelen als ik jou was.
Geen idee of dat kan en/of hoe dat zal verlopen.
Kan zijn dat het even wat werk is qua communicatie in eerste instantie maar wellicht heb je dan sneller (en überhaupt) een vervangende kit in huis.
Kan wel zijn dat je garantie bij/via Megekko dan komt te vervallen.

Ik heb zelf wat ervaring met G-skill wat dat betreft.
Wat gewoon een top bedrijf is.
Ze hebben een RMA center in Nederland en ik heb tot nu toe (reeds 2 keer ervaring mee) na bijna exact 2 weken gewoon een vervangend RAM setje retour gehad.
Als het even kan koop ik 2dehands en/of nieuw altijd G-skill.

De situatie met DDR5 is nu wel bijzonder/vervelend.

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 06-12-2025 11:44 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-12 20:13
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yHytaFU.png
bron

Lifetime slaat overigens op 't product en niet een mensenleven. Maar zoals HugoBoss1985 zegt, het is nog volop in productie.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:15
Ik heb ook een defect RAM setje teruggestuurd naar Megekko maar die hebben het setje gecrediteerd. Dus ik ben de sjaak en kan nu 400+ euro uitgeven aan een nieuw setje.

Ik zou het direct bij Lexar proberen ipv bij Megekko...

• HugoBoss1985
Dekar schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:54:
Ik heb ook een defect RAM setje teruggestuurd naar Megekko maar die hebben het setje gecrediteerd. Dus ik ben de sjaak en kan nu 400+ euro uitgeven aan een nieuw setje.

Ik zou het direct bij Lexar proberen ipv bij Megekko...
Dat is wel erg balen.

Ik nog steeds toch wel benieuwd of dat een Megekko hier zelf nou ook een creditering voor krijgt bij de fabrikant of dat de fabrikant een vervangend setje levert aan Megekko (dan verdiend Megekko er dik aan).
Weet jij dat toevallig w.b.t. webshops in het algemeen?

Ik heb mijn enige DDR5 32GB (verder DDR4 systemen in huis) G-skill kit toen bij Amazon gekocht. Dat zou ik dan ook direct met G-skill zelf regelen.
Voor w.b.t. de snelheid, de communicatie en dat ik dan een kit retour krijgt.
G-skill communiceerde tot nu toe eigenlijk helemaal niets maar dat is positief omdat ik na het retour sturen zonder gezeur gewoon een vervangende kit kreeg (ging tot nu toe 2x om DDR3).

I.p.v. €400 euro uitgeven zou ik dan zelf een downgrade overwegen en mijn 7500f en B650 lekker van de hand doen.
Terug naar een AM4 systeem met 32GB, daar heb ik nog 3 kitjes van.

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-12-2025 13:36 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:41
freaky35 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:33:
je hebt als ze kapot zijn weinig keuze als garantie cliamen.
De geheugenprijzen zijn inmiddels zo absurd dat je nu beter kunt doordraaien op de enkele module van de geheugenkit (1x16GB) welke nog wel werkt dan van de webwinkel de aanschafprijs van 80 euro terug te krijgen. Zelfs één module koop je nu niet meer voor die 80 euro...

Ik zou het op basis van de reactie van @Dekar garantie via Lexar zelf proberen inderdaad.
Pagina: 1