• sybcity
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:45
Heb in april dit jaar mijn computer geüpgraded met een nieuwe CPU (Ryzen 5 9600X), moederbord (ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi) en een goedkoop 32GB-kitje van Lexar (Ares LD5U16G60C320A-RGD). Helaas wilde hij vandaag niet opstarten naar Windows. Het DRAM-ledje brandt, wat zou moeten aangeven dat er of een probleem is met het RAM of dat hij nog bezig is met trainen.

Ben even vanaf het begin begonnen door CMOS te clearen en maar één stickje erin te stoppen. Dat werkte prima, ook XMP-profile van 6000 MHz. Daarna ander stickje erbij en dat werkte niet. 45 minuten gewacht, maar geen verschil. Weer CMOS gecleared en met het werkende stickje deed hij het weer. Toen het niet-werkende stickje in het eerste slot gezet(zonder andere stickje er bij dus), CMOS gecleared, maar dat werkte niet. Ook nog in andere slots getest, maar geen verschil. BIOS-update gedaan (het blijkt dat dit MB soms wat problemen heeft met hogere snelheden met oude BIOS-versie), maar dat had ook geen effect.

Ben bang dat ik er met zo'n goedkoop kitje ook wel een beetje om heb gevraagd, haha.

Is er nog iets dat ik kan proberen? Zit er niet echt op te wachten om gewoon de 80 euro terug te krijgen van Megeko, aangezien zij dit kitje niet meer verkopen.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:32

ByteDelight

Retro computing is alive!

Contacten van module voorzichtig schoonmaken met IPA, met wattenstaafjea.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik mag hopen dat Megekko je ram omruild voor een vergelijkbare of betere kit. Als het defect is. Ddr5 is immers beschikbaar. Ddr5 is niet eol.

• sybcity
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:45
@ByteDelight Er leek geen oxidatie op de pads te zitten, maar heb het voor de zekerheid nog even schoon gemaakt met IPA. Geen verschil.

@HugoBoss1985 Dat hoop ik ook ja, maar dan draaien ze er natuurlijk flink verlies op en ze kunnen mij natuurlijk volgens de wet gewoon mijn 80 euro terug geven. Ben ik mooi de pineut met de huidige prijzen.