Wie du mir, so ich dir.
Nu hoeft dit geen heel groot probleem te zijn gezien de meeste Tweakers al jaren lang volledig op NVMe over zijn, maar er zijn nog genoeg wat oudere en prima werkende systemen in omloop waarbij je een eventueel kapotte SSD zou willen vervangen, of met maar één M.2 slot waar je toch wat extra storage in wilt stoppen.
Als de prijzen zo hoog blijven als nu, dan kan ik me voorstellen dat Samsung nu meer verdient aan DDR5 dan aan HBM per module. Maar als de prijzen weer dalen, ligt dat mogelijk weer anders. Het komt ook omdat Samsung klaarblijkelijk minder marge op HBM heeft dan SK Hynix en Micron. Als Samsung inderdaad minder HBM gaat maken en weer meer DDR5, krijgt Sam Altman (OpenAI) overigens wel zijn zin, ervan uitgaande dat hij er (ook) op uit was om met de 'wafer deal' zijn concurrenten toegang tot grote hoeveelheden HBM te ontnemen.eheijnen schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:01:
Volgens andere bronnen en dat is vorige hier ook gepubliceerd zijn dat wel van plan.
https://www.tweaktown.com...ofits-than-hbm/index.html
Dit staat helemaal los van de huidige geheugenprijzen. Ook als de prijzen laag zouden zijn dan nog zou Samsung stoppen met deze verouderde technologie; de markt is gewoon te klein.!mark schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:03:
Samsung wil blijkbaar ook volledig gaan stoppen met SATA SSDs.
Nu hoeft dit geen heel groot probleem te zijn gezien de meeste Tweakers al jaren lang volledig op NVMe over zijn, maar er zijn nog genoeg wat oudere en prima werkende systemen in omloop waarbij je een eventueel kapotte SSD zou willen vervangen, of met maar één M.2 slot waar je toch wat extra storage in wilt stoppen.
En als je dan perse een SATA SSD nodig hebt dan koop je voor 15 euro een adapter.
weet het niet meer
Er bestaan hiervoor een legio opties:!mark schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:03:
- M.2 naar SATA adapters in 2.5 inch form-factor (ruimte voor 1 tot 2 M.2 drives).
- M.2 naar SATA adapters in 3.5 inch form-factor (ruimte voor 1 tot 4 M.2 drives).
- M.2 expansion cards (ruimte voor 1 tot bij mijn weten maximaal 4 M.2 drives).
- USB4 enclosures.
Dat traditionele SATA SSD's dan ook langzamerhand komen te verdwijnen, verbaast mij dan ook niet. Er zijn zoveel expansion opties beschikbaar, dat connectiviteit op zich niet eens de bottleneck meer is. En indien je gewoonweg één of twee drives wilt installeren, dan eigenlijk weinig aan de hand.
Bij actuele marges. Ik ga er niet van uit dat Samsung, in deze met een soort gegeven monopolie positie, het schaarste model gaat doorbreken omwille van het consumenten belang.eheijnen schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:01:
Volgens andere bronnen en dat is vorige hier ook gepubliceerd zijn dat wel van plan.
https://www.tweaktown.com...ofits-than-hbm/index.html
Ik heb simpelweg niet genoeg NVME poorten dus ik wil minimaal nog 2 sata driver. (heb nu al een 2 en 4 tb (en ook die moeten in de toekomst vervangen worden natuurlijk).!mark schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:03:
https://videocardz.com/ne...ss-says-reports-are-false
En net als met cpu's begint men ook al met ram te sjoemelen.
https://videocardz.com/ne...s-and-a-fake-weight-plate
[ Voor 34% gewijzigd door HugoBoss1985 op 16-12-2025 12:24 ]
uitvoering: G.Skill Ripjaws F5-5600S4645A16GX2-RS
Nu zijn ze 414.
Wat zal de volgende zijn na videokaarten en geheugen? Ga ik nu vast inslaan
Helaas zullen we dat nooit weten totdat het zover komt
Wat mij betreft zal ik wel zien waar het schip strandt. Als ik onderdelen nodig heb koop ik die gewoon en daarbij is 32 GB aan RAM echt wel voldoende. Normaal doe ik korter met een PC, maar dat is over en ga ik door tot het einde van het systeem of een upgrade. Ik spekte die markt lange tijd, maar nu kunnen ze de pot op. Gelukkig is mijn systeem dik in orde en kan ik wel even vooruit.
Dvd branders, niets meer opslaan, gelijk op een schijfje zetten.Ryan1981 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:28:
Totdat je bitrot krijgtSimbob schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:37:
[...]
Dvd branders, niets meer opslaan, gelijk op een schijfje zetten.
En dan overstappen naar IDE HDDs als swap voor maximum prestatie.
De Échte Vanpuffelen
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Het zou me niet verbazen als Microsoft in Q1 met een "Windows 11 Lite" versie komt die met minder geheugen uit de voeten kanjimh307 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:34:
Hoe groot acht men de kans dat geheugen straks helemaal niet meer te koop is? Ik denk dat dit namelijk niet de laatste prijsstijging zal zijn. Dan is Windows 11 ook nog hongerig naar RAM en zeker straks met AI. Het RAM dat nog eventueel betaalbaar is, is langzaam geheugen met hoge latencies.
Dat is een goede vaststelling denk ik.audiojunk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:34:
Vraag me af welke consument nu nog gaat kopen voor die prijs, lijkt me ook slecht voor de hele branche want geen geheugen dus ook geen processor, moederbord etc...
Ben zelf nog een PC'tje aan het bouwen met een refurbished AM4 moederbord dat morgen binnenkomt. Daar moet dan maar een Ryzen 5600X en wat gebruikt DDR4 geheugen in. Een 1TB NVMe drive heb ik ook nog wel liggen.
De oude PC van m'n moeder is ~11 jaar oud en draait nog Windows 10. Ik zou een AM5 systeempje voor haar bouwen maar dit zal ook prima functioneren.
[ Voor 39% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-12-2025 17:03 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
NAND is een veel diverse markt, met elke SSD z’n eigen geheugentype, controller en cache. Maar daar lijkt na een stijging van ~50% ook een stabilisatie plaats te vinden.
Ik denk dat dit vooral een teken is van de consumentenmarkt die even stabiliseert. Wat de onderliggende algemene geheugenmarkt het komende jaar doet is heel onzeker.
Het was de tijd van de crypto-mining op plekken waar energie zo'n beetje gratis was en Nvidia en hun board partners liever de GPU's liever per pallet verkochten aan de farms dan per stuk aan gamers die hun zuur verdiende centjes bij elkaar hadden gelegd. NB. Later is datzelfde setje zelfs gestegen in prijs naar € 300 halverwege 2022. Maar dat viel toen helemaal weg tegenover de €3000 die ik kon neertellen voor een GPU...
De moraal van het verhaal is dat ondanks de hevige schok in de markt (nu veroorzaakt door AI), we wellicht iets teveel gewend waren aan enorm lage prijzen... En het feit dat ik er een neus voor heb om op de top van de markt mijn PC's te willen vervangen. Ik zit echt in een soort varkenscyclus.
Het is duur, maar aan de andere kant kan je er jaren mee doen. En het is toch het onderdeel dat een geheel platform meegaat.
Ik vraag me af of andere onderdelen zoals CPU''s en moederborden (onderdelen zonder geheugenchips) misschien nog wat goedkoper gaan worden omdat shops nu misschien minder verkopen doordat de ram zo duur is?
[ Voor 3% gewijzigd door Format-C op 17-12-2025 21:57 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV
Dit is relatief. Deze hoge kosten voor een van de bekendste onderdelen in hardware maken heel veel producten met dit onderdeel (flink)duurder.verbaanr schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:35:
De moraal van het verhaal is dat ondanks de hevige schok in de markt (nu veroorzaakt door AI), we wellicht iets teveel gewend waren aan enorm lage prijzen... En het feit dat ik er een neus voor heb om op de top van de markt mijn PC's te willen vervangen. Ik zit echt in een soort varkenscyclus.
Aan de kostenkant is dat zeker waar, maar ik vraag me af als de markt echt opdroogt of het effect van vraaguitval uiteindelijk voor veel producten de prijs toch omlaag drukt. Denk aan voedingen, moederborden, kasten, etc. Met SSD's en GPU's ligt dat anders omdat daar geheugen in zit, maar ook daar zal de vraag sterk afnemen wat uiteindelijk ook neerwaartse druk zal genereren.jimh307 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:11:
[...]
Dit is relatief. Deze hoge kosten voor een van de bekendste onderdelen in hardware maken heel veel producten met dit onderdeel (flink)duurder.
Dat is wat die producenten (zoals HP) doen door er minder memory in te stoppen de prijs kunstmatig wat lager houden. Maar ja een Windows 11 PC met 8 GB kom je ook niet ver mee. Een beetje zichzelf respecterende browser vreet daar als snel een gat in 2,3,4 GB. Het OS heeft er tenminste 2 tot 2.2 GB nodig na een verse installatie.verbaanr schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:16:
[...]
Aan de kostenkant is dat zeker waar, maar ik vraag me af als de markt echt opdroogt of het effect van vraaguitval uiteindelijk voor veel producten de prijs toch omlaag drukt. Denk aan voedingen, moederborden, kasten, etc. Met SSD's en GPU's ligt dat anders omdat daar geheugen in zit, maar ook daar zal de vraag sterk afnemen wat uiteindelijk ook neerwaartse druk zal genereren.
Als deze absurde prijzen daadwerkelijk aanhouden en het zo is dat men afwacht met aankopen dan kan het goed zijn dat kleinere handelaren/winkels het wel eens moeilijk kunnen gaan krijgen.
Wie du mir, so ich dir.
Bijna hilarisch dit soort Posts. We zijn 2 dagen verder en nu zijn ze 442. Dat kan vast nog hogerRyan1981 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:28:
Nouja zeg, 32gb DDR5 5600 SODIMM heeft de 500 euro grens doorkruist! Omdat ik van de kerst wilde gaan prutsen met mijn nieuwe home servertje heb ik 8 december voor 219 euro (i.p.v. 87 op laagste punt) deze aangeschaft:
uitvoering: G.Skill Ripjaws F5-5600S4645A16GX2-RS
Nu zijn ze 414.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
v&a aangeboden: Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESCK
Wie du mir, so ich dir.
Je moet met de markt mee en verhoogt je prijzen, heb ik begrip voor. Maar dat bedrijf is nu gewoon pervers bezig. Setje waar ik 230 voor heb betaald, durven ze nu 1k voor te vragen ("marktprijs" EUR790).
Klopt, alleen past Megekko ook zijn reeds bestaande voorraad aan door de prijzen met 300% te verhogen.stylezzz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:27:
Onder welke steen leef jij? Denk je niet dat de inkoopsprijzen navenant gestegen zijn?
Gezien hun prijzenbeleid zouden ze niet misstaan in de energiemarkt of met een eigen tankstation….
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Hoi Megekko medewerker.stylezzz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:27:
Onder welke steen leef jij? Denk je niet dat de inkoopsprijzen navenant gestegen zijn?
Absurd ja. Dan heb je het "nog maar" over DDR4. Vanuit nieuwsgierigheid kijk ik ook af en toe eens op de V&A pagina evenals marktplaats. Je komt de gekste dingen tegen. Soms zie je een redelijke prijs maar dan blijkt het de prijs per reepje te zijneheijnen schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:56:
Ook in het gebruikte segment schieten de prijzen door het plafond, b.v.:
v&a aangeboden: Crucial Ballistix Sport LT BLS8G4D32AESCK
Het setje van mij (140 euro vorig jaar) uitvoering: G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6400J3039G16GX2-TZ5NRW is inmiddels de 600 euro voorbijgeschoten. Gestoord
[ Voor 3% gewijzigd door jellybrah op 18-12-2025 10:11 ]
Megekko stond al lang op mijn zwarte lijst, maar compleet onafhankelijk van hun prijsbeleid. Ze zijn toch een webshop en geen goed doel? Ik vind het niet vreemd dat ze geheugen gewoon voor de marktprijs aanbieden en niet lekker goedkoop zodat iemand hier het voor meer kan doorverkopen.
Kijk ik in de PW naar het populairste geheugen, voor de top 5:
1. +2% tov goedkoopste
2. Goedkoopste
3. +3% tov goedkoopste
4. +7% tov goedkoopste (en die is meer een outlier)
5. +55% tov goedkoopste, maar dat is een nieuwe handelaar op Amazon. Sluiten we die uit dan zit hij op +12% tov goedkoopste.
Oftewel tja, misschien de hooivorken en fakkels maar weer wegstoppen?
[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 18-12-2025 19:27 ]
Wie du mir, so ich dir.
Catch a smile out there!
Ik snap de frustratie hierover maar dit is wel een bekende weg die bewandeld wordt.
Wat ik eigenlijk veel kwalijker en interessanter vind is hoe verschillende webshops met een garantie afhandeling om gaan.
W.b.t. de opties van:
-Creditering en dan tegen aanschafprijs tegenover de huidige dagwaarde.
-Vervangen.
Menig Tweaker lijkt te zijn vergeten dat het tot zo'n 20 jaar geleden heel gebruikelijk was voor computerwinkels om dagprijzen te hanteren voor geheugen, harde schijven en processoren. En ook toen verkocht de lokale computerboer zijn oude voorraad tegen de nieuwe prijs.
Ergens ook wel logisch: nu kunnen verkopers cashen met de hogere marge, maar bedenk je wel dat de prijs ook weer een keer gaat dalen. Dan moeten de winkels hun duur ingekochte geheugen wellicht met verlies verkopen.
Spel en typfouten voorbehouden
Dan is je misschien ook opgevallen dat ze redelijk wat Corsair XMP DDR5 setjes voor oude prijzen hadden met levertijden van 6 tot 7 maanden. Ik heb er voor een 64gb set in wanhoop op gewaagd en kreeg gisteravond tot mijn verbazing een bericht dat hij verzonden is. Uiteraard direct vanuit amazon zelf. Kerst lijkt vroeg te komen dit jaar want ik had al rekening gehouden met het uitstel van een nieuwe PC tot diep in volgend jaar.Glenfiddich schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:38:
Als Megekko of welke andere webshop dan ook de oude voorraad gewoon voor de oude prijs had uitverkocht, dan was dat in een keer opgekocht door scalpers die het vervolgens weer duur doorverkopen. Zo werkt de markt nu eenmaal, helaas. Je ziet dat met Amazon, die als enige nog wel de oude voorraad voor enigszins normale prijzen lijkt te hebben uitverkocht. Terwijl de rest al richting de 300 euro ging voor 32 GB DDR5, had Amazon de week voor Black Friday nog een voorraad van onder andere Corsair 32 GB die voor 168 euro (178 -10 euro vouchercode) de deur uit ging. Zelf gelukkig nog een setje van kunnen scoren voor mijn nieuwe build, maar de scalpers ook in grote getalen! Precies de setjes die Amazon nog voor normale prijzen aanbod, zijn nu de setjes die je op bijvoorbeeld Marktplaats en Vinted voor de hoofdprijs te koop ziet worden aangeboden.
Het is natuurlijk makkelijk wijzen naar de webshops. De echte oorzaak zijn de AI hyperscalers die zo ongeveer de helft van alle wafer capaciteit hebben opgekocht....FredvZ schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:59:
Geinig om te lezen hoe de webshops er van langs krijgen.
Menig Tweaker lijkt te zijn vergeten dat het tot zo'n 20 jaar geleden heel gebruikelijk was voor computerwinkels om dagprijzen te hanteren voor geheugen, harde schijven en processoren. En ook toen verkocht de lokale computerboer zijn oude voorraad tegen de nieuwe prijs.
Ergens ook wel logisch: nu kunnen verkopers cashen met de hogere marge, maar bedenk je wel dat de prijs ook weer een keer gaat dalen. Dan moeten de winkels hun duur ingekochte geheugen wellicht met verlies verkopen.
Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!
Bizar. Ben dan wel benieuwd hoe deze koper ze gekocht had: als echt nieuw rechtstreeks van Amazon, of als een goedkopere "als nieuw" Amazon Warehouse-deal.Turismo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:44:
Het scammen is blijkbaar ook al begonnen![]()
Catch a smile out there!
HugoBoss1985 in "Het grote Geheugenprijzen topic"Turismo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:44:
Het scammen is blijkbaar ook al begonnen![]()
Maar de keerzijde van die medaille is dat webwinkels dat ook kunnen en hun prijzen daarop aanpassen. Mogelijk zelfs automatisch. Nu gaat dat omhoog, maar vergeet niet dat hetzelfde mechanisme ook omlaag werkt. Vandaar dat je als winkel ook niet je hele magazijn vol wil hebben met spul dat over het algemeen juist minder waard wordt - zeker met PC onderdelen.
In de hele keten zijn de webwinkels, na de consumenten, waarschijnlijk de minst machtigste partij. Als we boos moeten worden dan op OpenAI c.s , het geheugen oligopolie, de GPU monopolist (met een beperkte uitdager, soms denk ik bijna dat die twee een soort impliciete deal hebben: 'ik maak niks boven jouw 70 serie en jij stapt niet in CPU's'), etc.
NB. Ik ben niet werkzaam in de branche, slechts een consument (eens per ongeveer 5 jaar op iedere keer het verkeerde moment).
Weet je wat super frappant en grappig is...verbaanr schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:38:
We hebben al eerder in dit topic een discussie gehad dat het internet enerzijds de transparantie biedt om vanuit de luie stoel alles met elkaar te vergelijken. Waarbij de PW hier en nog enkele andere vergelijkbare tools er erg aan bijdragen dat we makkelijk de goedkoopste prijzen vinden (evt. zelfs over de grens).
Maar de keerzijde van die medaille is dat webwinkels dat ook kunnen en hun prijzen daarop aanpassen. Mogelijk zelfs automatisch. Nu gaat dat omhoog, maar vergeet niet dat hetzelfde mechanisme ook omlaag werkt. Vandaar dat je als winkel ook niet je hele magazijn vol wil hebben met spul dat over het algemeen juist minder waard wordt - zeker met PC onderdelen.
In de hele keten zijn de webwinkels, na de consumenten, waarschijnlijk de minst machtigste partij. Als we boos moeten worden dan op OpenAI c.s , het geheugen oligopolie, de GPU monopolist (met een beperkte uitdager, soms denk ik bijna dat die twee een soort impliciete deal hebben: 'ik maak niks boven jouw 70 serie en jij stapt niet in CPU's'), etc.
NB. Ik ben niet werkzaam in de branche, slechts een consument (eens per ongeveer 5 jaar op iedere keer het verkeerde moment).
Ik mail nog wel eens een webshop met de melding dat een product elders goedkoper is maar dat ik het liever bij hun koop.
Bijvoorbeeld als iets in Duitsland goedkoper is bij een shop waar ik nog nooit iets gekocht heb.
Dan krijg ik altijd de reactie dan men niet aan prijsaanpassing (t.o.v. de concurrent) doet.
Terwijl dat zeker wél het geval is; ik betwist jouw verhaal niet.
Alleen dus niet wanneer ik daar naar vraag; tenminste dat heb ik nog nooit meegemaakt
En dan bestel ik dus ook gewoon elders.
Misschien willen webshops het niet openlijk, in een mail aan een consument, bevestigen.
Soms merk ik nog wel dat de prijs dan vrij snel daarna alsnog wordt aangepast.
In dit kader misschien dan toch een leuk filmpje over 'de laagste prijsgarantie' die ervoor zorgt dat je teveel betaalt (vanaf 1:35). Daar is ook een leuk boekje over, zie hier.HugoBoss1985 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:00:
[...]
Weet je wat super frappant en grappig is...
Ik mail nog wel eens een webshop met de melding dat een product elders goedkoper is maar dat ik het liever bij hun koop.
Je past je prijzen aan, aan de markt én je inkoopprijs. Wat je voor je 'oude voorraad' hebt betaald is toch niet zo relevant. In deze tijd ook mogelijk een risico-opslag.
Volkomen logisch. Maar dat maakt het niet minder vervelend voor ons als consument.
Vandaag heb ik toevallig met een leverancier gebeld omdat ik waarschijnlijk kapotte modules heb die sinds juni in mijn build zitten. De leverancier gaf aan dat ik ze maar op moet sturen, zodat ze kunnen kijken of reparatie mogelijk ik (wat ik me afvraag of dat mogelijk is) en als dat niet lukt, krijg ik het aankoopbedrag terug. Vervangen doen ze niet meer vanwege de absurde prijzen, waardoor je als consument eigenlijk in de kou staat.HugoBoss1985 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:42:
Dit soort gedrag zijn we van meerdere webshops inmiddels gewend.
Ik snap de frustratie hierover maar dit is wel een bekende weg die bewandeld wordt.
Wat ik eigenlijk veel kwalijker en interessanter vind is hoe verschillende webshops met een garantie afhandeling om gaan.
W.b.t. de opties van:
-Creditering en dan tegen aanschafprijs tegenover de huidige dagwaarde.
-Vervangen.
Dat blijft vervelend. Volgens mij allemaal in het voordeel van de webshops. Maar dat weet ik niet zeker.smaw schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:31:
[...]
Vandaag heb ik toevallig met een leverancier gebeld omdat ik waarschijnlijk kapotte modules heb die sinds juni in mijn build zitten. De leverancier gaf aan dat ik ze maar op moet sturen, zodat ze kunnen kijken of reparatie mogelijk ik (wat ik me afvraag of dat mogelijk is) en als dat niet lukt, krijg ik het aankoopbedrag terug. Vervangen doen ze niet meer vanwege de absurde prijzen, waardoor je als consument eigenlijk in de kou staat.
In een omgedraaide situatie krijg je een vergelijkbaar of beter product. Als het toevallig goedkoper is krijg je er nooit geld bij.
Je kan het beter met je geheugenfabrikant zelf regelen denk ik.
Ik zie nog wel een markt voor RAM reparatie. Door externen. Net als dat sommigen videokaarten repareren. Kapotte ram chips eraf solderen en nieuwe erop solderen, bijvoorbeeld.
[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-12-2025 18:37 ]
Dus als de prijzen weer dalen, dan bied jij je vrijwillig aan om tegen de oude hoge prijzen de dure voorraad nog te kopen? Of denk je niet dat webshops dan de boel gewoon moeten afschrijven, omdat het anders op de plank blijft liggen en de uiteindelijk afschrijving alleen maar hoger wordt?HugoBoss1985 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:35:
[...]
Dat blijft vervelend. Volgens mij allemaal in het voordeel van de webshops. Maar dat weet ik niet zeker.
In een omgedraaide situatie krijg je een vergelijkbaar of beter product. Als het toevallig goedkoper is krijg je er nooit geld bij.
Je kan het beter met je geheugenfabrikant zelf regelen denk ik.
Ik zie nog wel een markt voor RAM reparatie. Door externen. Net als dat sommigen videokaarten repareren. Kapotte ram chips eraf solderen en nieuwe erop solderen, bijvoorbeeld.
Die prijzen stabiliseren wel weer, ik zou niet direct naar de KvK rennen met bovenstaande business plan.
Misschien begrijp ik je eerste alinea niet goed.Oilman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:57:
[...]
Dus als de prijzen weer dalen, dan bied jij je vrijwillig aan om tegen de oude hoge prijzen de dure voorraad nog te kopen? Of denk je niet dat webshops dan de boel gewoon moeten afschrijven, omdat het anders op de plank blijft liggen en de uiteindelijk afschrijving alleen maar hoger wordt?
Die prijzen stabiliseren wel weer, ik zou niet direct naar de KvK rennen met bovenstaande business plan.
Alles wat webshops nu voor hoge prijzen inkopen dat moet straks natuurlijk voor minder dan de verkoopprijs aangeboden worden wanneer de prijzen weer dalen. Anders blijft het op de plank liggen zoals je zegt.
Misschien doel jij erop dat een webshop ook geen vervangende ram kit krijgt van een groothandel/fabrikant en dus moet bijbetalen voor die vervangende kit die richting de consument moet i.v.m. de garantie?
Dat zou dus ook zomaar kunnen en een gevolg kunnen zijn van de hogere inkoop/fabricage kosten.
Ik weet het dus niet.
Mijn voorbeeld blijft wel hetzelfde, wanneer prijzen van iets dalen na aanschaf... als je dan iets defect retour stuurt voor garantie krijg je meestal hetzelfde product retour. Of vergelijkbaar/beter. Je krijgt dan geen geld extra bij dat product.
Stel je betaalde 140 voor je 16gb ram kitje en tijdens je garantieclaim is het 80 euro waard. Dan krijg je een er geen 60 euro bij.
Ik denk dat de webshop dan een financieel gelijkwaardige situatie heeft (als ze een vervangende kit retour krijgen van de fabrikant/groothandel).
Dat bedoelde ik met andersom... nu krijg je je geld terug en dus ook geen geld erbij (zegmaar de huidige dagwaarde) om hetzelfde product opnieuw te kunnen kopen.
Nu denk ik dus dat de webshop er een financieel positieve/winstgevende situatie van heeft.
Maar dat is alleen gebaseerd op de gedachte dat de webshop met gesloten portemonnaie een vervangende RAM kit krijgt van de fabrikant als ruil voor jouw defecte kitje.
Die die gaat dan +100'en Euro's t.a.v. jouw origineel betaalde bedrag/de originele prijs van de webshop te koop.
Nogmaals neem dit met een korreltje zout want ik heb de waarheid niet in pacht. En ik weet niet hoe dit achter de schermen tussen de webshops/groothandelaren/fabrikanten werkt.
Ik vraag me dus alleen of het zo werkt of niet...
Zoals ik hier eerder schreef heb ik in het verleden wel eens meerdere malen met G-skill zelf te maken gehad... de webshop zat hier als middenman niet tussen.
Ik kreeg toen geen geld retour van G-skill maar gewoon nieuwe RAM kitjes.
Overigens wel heel bijzonder want ik heb zelfs een 9 jaar oud DDR3 kitje door hun vervangen gekregen voor exact hetzelfde. De productiedatum op het geheugen was ook de maand en het jaar waarop ik het retour kreeg.
Maar ik heb het niet direct over een bedrijf starten.
Ik bedoelde in ieder geval niets over/w.b.t. geheugenmodules inkopen.
Gewoon zoals anderen via V&A een reparatie dienst aanbieden.
Misschien dat je dan wel wat losse geheugenchips op voorraad moet hebben en/of een snelle aanvoerlijn van losse chips moet hebben.
Dat lijkt mij gezien de huidige situatie toch echt geen slecht idee... als een garantieclaim zo slecht kan uitpakken voor de consument dan zie ik mensen wel eerder naar een reparatie alternatief grijpen i.p.v. een RMA via een webshop.
Men laat grafische kaarten ook nog regelmatig repareren, dat zijn soms nog duurdere objecten maar met dit soort RAM prijzen is RAM laten repareren wel een realistisch idee.
Een RAM chip om solderen is minder werk dan een VRAM chip om solderen (omdat een videokaart eerst helemaal uit elkaar moet en weer in elkaar moet op de juiste manier met aanvullend materiaal).
Even als voorbeeld, er kan natuurlijk meer/iets complexer defect zijn.
[ Voor 64% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-12-2025 19:34 ]
Leverancier hoeft zelf niet te vervangen, die kunnen garantie claimen bij fabrikant toch?smaw schreef op donderdag 18 december 2025 @ 18:31:
[...]
Vandaag heb ik toevallig met een leverancier gebeld omdat ik waarschijnlijk kapotte modules heb die sinds juni in mijn build zitten. De leverancier gaf aan dat ik ze maar op moet sturen, zodat ze kunnen kijken of reparatie mogelijk ik (wat ik me afvraag of dat mogelijk is) en als dat niet lukt, krijg ik het aankoopbedrag terug. Vervangen doen ze niet meer vanwege de absurde prijzen, waardoor je als consument eigenlijk in de kou staat.
Sterker nog: mogelijk stuurt de winkel die defecte modules van jou op en krijgt er een hagelnieuw setje voor terug.
Misschien kan je die RMA ook zelf wel doen. Welke fabrikant is het?
[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-12-2025 21:06 ]
Dat zou je zeggen inderdaad, maar dat doen ze niet. Ze heb "authorized" reparatiecentra en die gaat kijken of ze het kunnen maken (nadat ze zelf de fout ook hebben kunnen constateren). Ik ben inderdaad nu een mail gestuurd naar de fabrikant, G.skill in mijn geval (en door de post van @HugoBoss1985 mij ook wel een beetje gerust gesteld dat hij daar goede ervaringen mee heeft). Enige nadeel is, dat mijn probleem nogal apart is dus ik hoop dat ze gewoon willen vervangen.BlueTooth76 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:59:
[...]
Leverancier hoeft zelf niet te vervangen, die kunnen garantie claimen bij fabrikant toch?
Sterker nog: mogelijk stuurt de winkel die defecte modules van jou op en krijgt er een hagelnieuw setje voor terug.
Misschien kan je die RMA ook zelf wel doen. Welke fabrikant is het?
offtopic:
eerst was het een keer dat een DRAM lampje ging branden en de PC niet bootte, na wisselen modules werkte het weer een tijd goed. Nu ineens weer niet en geen post meer. En lees op internet veel klachten over mijn moederbord met DRAM lampjes. Dus zou ook nog eens moederbord kunnen zijn of combinatie. Maar uitsluiten is wat vervelend met zulke hoge prijzen, dan denk je niet dan koop een setje extra en heb ik eventueel extra geheugen. En het is wat gek omdat ik het de eerste keer weer wel werkend heb gekregen. Misschien werkt het dus wel in een ander moederbord. Dan zeggen ze gewoon, sorry wij kunnen niks vinden. Overigens alle tips al geprobeerd hoor, het lijkt nu in ieder geval met mijn moederbord echt niet meer te gaan werken.
[ Voor 0% gewijzigd door smaw op 18-12-2025 21:41 . Reden: typo ]
Heb hier ook nog een veel te duur DDR4 setje liggen dat ik destijds niet stabiel aan de praat kreeg in m’n race-sim.
Was al ver buiten ruil termijn (was rond GPU-schaarste ~5 jaar terug ofzo?) dus heb het nog.
Intussen alweer een nieuwe race-sim.
De vraag is alleen dan bij wie kan je het probleem neerleggen dan neerleggen. Want om nu voor 700 euro hetzelfde soort en grote qua geheugen te kopen vind ik wat veel. Terwijl het gewoon goed gewerkt heeft.BlueTooth76 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 00:31:
Soms werkt een combi ook gewoon niet lekker.
Heb hier ook nog een veel te duur DDR4 setje liggen dat ik destijds niet stabiel aan de praat kreeg in m’n race-sim.
Was al ver buiten ruil termijn (was rond GPU-schaarste ~5 jaar terug ofzo?) dus heb het nog.
Intussen alweer een nieuwe race-sim.
Als het écht goed en stabiel gewerkt heeft en nu niet meer, dan is er meestal wel een defect.smaw schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:08:
[...]
De vraag is alleen dan bij wie kan je het probleem neerleggen dan neerleggen. Want om nu voor 700 euro hetzelfde soort en grote qua geheugen te kopen vind ik wat veel. Terwijl het gewoon goed gewerkt heeft.
Modules al per stuk getest op dat bord? Beiden stuk gebeurt niet zo snel dus dan zou je naar het bord kunnen wijzen.
Daarmee krijgen ze mij niet over de streep....Balance schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:12:
Deze twee setjes zijn weer wat terug geveerd en beschikbaar bij veel winkels:
Wie du mir, so ich dir.
Ik heb dus bij een garantieclaim van DDR4 (via webwinkel) wel eens aangegeven dat een werkende PC voor mij te belangrijk is om te wachten op de RMA procedure en direct nieuw geheugen kopen om vervolgens de RMA retour te ontvangen niet zo handig is. Tot mijn verbazing boden ze meteen aan om na goedkeuring van de RMA de volledige aankooprijs terug te storten; ondanks dat die een factor 2 hoger was dan de aanschafprijs voor iets vergelijkbaars op dat moment. Het kan dus soms welHugoBoss1985 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:04:
Stel je betaalde 140 voor je 16gb ram kitje en tijdens je garantieclaim is het 80 euro waard. Dan krijg je een er geen 60 euro bij.
Ik denk dat de webshop dan een financieel gelijkwaardige situatie heeft (als ze een vervangende kit retour krijgen van de fabrikant/groothandel).
Maar inderdaad als je het volgende topic leest zou ik wel heel goed oppassen met garantie vragen via de webshops nu inderdaad. 80-100 euro terug krijgen terwijl de vervangingskosten tussen de 300 en 400 liggen heeft wat mij betreft ook weinig met garantie te maken en zou het dan altijd eerst via fabrikant proberen.
Tenzij je in nood zit door kapot RAM, maar dat gebeurt niet vaak.eheijnen schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:27:
[...]
Daarmee krijgen ze mij niet over de streep....
Even iets anders: ik las her en der al dat ze budgetlaptops gaan uitrusten met 8 GB en smartphones zullen teruggaan naar 4 GB. Nu is de kwestie of software zich hieraan gaat aanpassen. Het geeft aan mij indirect aan dat de prijzen heel voorlopig zo blijven of stijgen. Ik ben dus benieuwd hoe ze deze kwestie gaan aanpakken (minder RAM). Gaat software mee of gaan ze failliet? Ik blijf dit volgen en het is extra zuur zo vlak voor kerst. Een lekker kitje van 64 GB gaat hem zeker niet worden.
Een mooi voorbeeld van dat het dus wel zo kan.!mark schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:05:
[...]
Ik heb dus bij een garantieclaim van DDR4 (via webwinkel) wel eens aangegeven dat een werkende PC voor mij te belangrijk is om te wachten op de RMA procedure en direct nieuw geheugen kopen om vervolgens de RMA retour te ontvangen niet zo handig is. Tot mijn verbazing boden ze meteen aan om na goedkeuring van de RMA de volledige aankooprijs terug te storten; ondanks dat die een factor 2 hoger was dan de aanschafprijs voor iets vergelijkbaars op dat moment. Het kan dus soms wel![]()
Maar inderdaad als je het volgende topic leest zou ik wel heel goed oppassen met garantie vragen via de webshops nu inderdaad. 80-100 euro terug krijgen terwijl de vervangingskosten tussen de 300 en 400 liggen heeft wat mij betreft ook weinig met garantie te maken en zou het dan altijd eerst via fabrikant proberen.
Ik had eigenlijk duidelijker aan moeten geven dat mijn voorbeeld gaat over het retour krijgen van een vergelijkbaar of beter ram kitje én daarboven een geld bedrag (dat heb ik nog nooit meegemaakt/gehoord). i.p.v. de dagwaarde van een vergelijkbaar- of beter kitje op je rekening; zoals jouw voorbeeld.
Een voorbeeld van een situatie die de omgekeerde wereld is van nu, in het nadeel van de webshop (ga ik dan even vanuit).
Ik heb het met een videokaart dus ook wel eens meegemaakt zoals jouw voorbeeld... maar ging wel een hoop tijd en gezeik met de webshop aan vooraf.
Anders heb ik bij webshops wel eens een prijsverschil retour gekregen op mijn rekening nadat het artikel binnen een aantal dagen flink goedkoper was geworden.
Ik constateer wel dat heel veel mensen n.a.v. de videokaarten situaties van afgelopen jaren en deze RAM situatie wel andere keuzes maken over welke webshop ze hun geld nog gunnen, of niet.
Een webshop die handelt zoals jouw voorbeeld of een fabrikant zoals G-skill heeft bij mij echt wel een streepje voor (ik zal nieuw en tweedehands niet zo snel meer iets anders kopen dan G-skill RAM).
Het is wel interessant dat de gevolgen wel breed en groot zijn, niet alleen wat er met de hardware nog meegeleverd wordt maar wat het effect is op de software.jimh307 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:10:
[...]
Tenzij je in nood zit door kapot RAM, maar dat gebeurt niet vaak.
Even iets anders: ik las her en der al dat ze budgetlaptops gaan uitrusten met 8 GB en smartphones zullen teruggaan naar 4 GB. Nu is de kwestie of software zich hieraan gaat aanpassen. Het geeft aan mij indirect aan dat de prijzen heel voorlopig zo blijven of stijgen. Ik ben dus benieuwd hoe ze deze kwestie gaan aanpakken (minder RAM). Gaat software mee of gaan ze failliet? Ik blijf dit volgen en het is extra zuur zo vlak voor kerst. Een lekker kitje van 64 GB gaat hem zeker niet worden.
Als je kijkt naar sommige games dan zie je al dat je aan 16GB RAM niet genoeg hebt met gemiddelde settings.
Ik ben nu zelf echt aan het balanceren of dat ik nog een extra/reserve setje DDR4 te koop zet of dat ik het toch reserve hou.
Want ik hou nu rekening met een situatie dat mijn enkele systeem met DDR5 hierdoor wegvalt en dat ik vervolgens zal gaan downgraden naar een DDR4 systeem (is toch voor 4k gaming).
En zo ook met meerdere van mijn DDR4 systemen.
En zelfs w.b.t. reserve systemen.
Als mijn DDR5 stuk gaat en ik geen goede regeling kan krijgen dan ga ik serieus overwegen om het systeem in onderdelen te verkopen i.p.v. nieuw ram te kopen.
Dit soort bedragen geef ik nog net uit aan een nieuwe videokaart...
Zo komen we dus bij het andere grote bekende gevolg: hardware verkopen gaan hierdoor tegenvallen.
[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-12-2025 13:22 ]
Voor veel mensen met een PC die niet gamen kan 8 GB ook nog wel. Dat is nu nog redelijk betaalbaar. Ga je terug naar 4 GB dan zal het systeem zodanig gaan swappen/paging dat een SSD hier zeker ernstig onder lijdt.
Zelf blijf ik zeker een PC gamer en als mijn RAM kapot gaat komt er toch echt nieuw RAM in, maar om zomaar te upgraden voor de heb gaat hem niet worden. Dus alleen als het écht nodig is.
En nog een gedachte: wat gaan ze met Windows 11 doen? Dit OS is zeer hongerig naar RAM. Zal Microsoft water bij de wijn doen of krijgen ze een danige derving dat ze wel moeten?
Ik begrijp dat je het breed bedoelde omdat je ook smartphones noemde.jimh307 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:28:
@HugoBoss1985 Voor PC gamers is 32 GB zeker nodig. Net wat je zegt is 16 GB dan erg krap. Echter doel ik niet zo op gamers want het grote publiek gamed op een console of handheld. Ik denk dat PC gaming een luxe wordt. Er zijn al heel veel games op de markt die eenmaal veel RAM vereisen en dat draai je niet terug. Vandaar denk ik dat PC gaming een luxe wordt.
Voor veel mensen met een PC die niet gamen kan 8 GB ook nog wel. Dat is nu nog redelijk betaalbaar. Ga je terug naar 4 GB dan zal het systeem zodanig gaan swappen/paging dat een SSD hier zeker ernstig onder lijdt.
Zelf blijf ik zeker een PC gamer en als mijn RAM kapot gaat komt er toch echt nieuw RAM in, maar om zomaar te upgraden voor de heb gaat hem niet worden. Dus alleen als het écht nodig is.
En nog een gedachte: wat gaan ze met Windows 11 doen? Dit OS is zeer hongerig naar RAM. Zal Microsoft water bij de wijn doen of krijgen ze een danige derving dat ze wel moeten?
Het is tenslotte ook een breed gebeuren.
Ik vind (pc) gamen eigenlijk (altijd) al een luxe; het is vorm van ontspanning/een hobby.
Leuk dat je daar over begint. Ik las toevallig ergens al iets dat men zich afvroeg of Microsoft een uitgeklede versie van Windows 11 gaat uitbrengen.
En/of de systeemeisen verlagen.
Ik weet alleen niet meer waar ik dat gelezen heb maar het is op zich een logisch gebeuren dat mensen zo denken/zich dat afvragen.
Als de verkoopt van hardware/computers/laptops waar Windows 11 mee gebruikt kan worden inkrimpt dan bestaat de kans wel dat Microsoft iets gaat doen.
Zo stond er op Videocardz.com een stukje over dat gamers en reviewers hoopten op een 5800X3D revival.
https://videocardz.com/ne...to-revive-ryzen-7-5800x3d
[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-12-2025 13:35 ]
https://www.mooreslawisde...-altman-s-dirty-dram-deal
uitvoering: Lexar Ares LD5U16G60C320A-RGD
Van 120€-130€ naar 650€.
[ Voor 57% gewijzigd door zfxwm5z1 op 20-12-2025 14:20 ]
[ Voor 86% gewijzigd door br00ky op 21-12-2025 11:36 ]
Behalve het idee dat hij RAM op heeft gekocht om te voorkomen dat concurrenten AI kunnen trainen, wat zonder enig bewijs en met twijfelachtige onderbouwing is gebracht, staat er niks in wat zo slecht is over Sam. Plus het is MLID: Nou niet de meest betrouwbare bron van informatie.zfxwm5z1 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:10:
Iemand nog twijfel dat Sam Altman een demoon is? Blijkbaar was water van de boeren stelen niet genoeg.
https://www.mooreslawisde...-altman-s-dirty-dram-deal
En natuurlijk ben ik ook niet blij met de stijgende RAM prijzen, en hoewel ik geloof dat AI nergens naartoe gaat, heb ik ook het idee dat OpenAI geen flauw idee heeft hoe ze het echt moeten verbeteren, en dus maar gewoon meer rekenkracht ertegenaan willen gooien. Maar tja, dat maakt je niet bepaald een demoon...
[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 21-12-2025 11:35 ]
https://tweakers.net/nieuws/242868/techinsights-geheugenprijzen-stabiliseren-in-2027-maar-stijgen-weer-in-2028.html
Pas als de AI-bubble klapt en de (verreweg) grootste afzetmarkt enorm gaat krimpen zal er een verschuiving komen in de vorm van een drastische daling qua prijs. Maar zolang datacenters (op papier alvast) alles opkopen hoef je geen enkele verbetering te verwachten. Hoogstens dat fabrikanten in de loop van 2026 een balans weten te vinden en niet gaan overproduceren voor deze markt (voor zover dat in deze gekte überhaupt mogelijk is....).
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ik ben wel benieuwd in hoeverre dit ook het bedrijfsleven gaat beinvloeden. Bij mij op het werk duurt het al een maand+ voordat een laptop voor een nieuwe medewerker aankomt. Daarbovenop komt nog het feit dat meerdere collega's steeds zwaardere laptops nodig hebben voor zwaardere programma's, excels, tekenprogramma's etc. Wellicht een combinatie van gigantische prijsverhogingen en langere wachttijden?MazeWing schreef op maandag 22 december 2025 @ 08:58:
Het wordt gewoon het "nieuwe normaal". Als dadelijk blijkt dat mensen het nog steeds kopen is er voor fabrikanten geen enkele reden om prijzen te verlagen.
Pas als de AI-bubble klapt en de (verreweg) grootste afzetmarkt enorm gaat krimpen zal er een verschuiving komen in de vorm van een drastische daling qua prijs. Maar zolang datacenters (op papier alvast) alles opkopen hoef je geen enkele verbetering te verwachten. Hoogstens dat fabrikanten in de loop van 2026 een balans weten te vinden en niet gaan overproduceren voor deze markt (voor zover dat in deze gekte überhaupt mogelijk is....).
[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 25-12-2025 13:50 ]
Wie du mir, so ich dir.
[ Voor 93% gewijzigd door br00ky op 25-12-2025 13:51 ]
Het was gezellig, inmiddels 240€ ..Balance schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:31:
Mocht je op zoek zijn naar DDR4: Megekko heeft de Patriot Viper Steel PVS432G320C6K (2x 16GB @ 3.200MT/s) voor € 159.
Ik denk dat het voor de gamers inmiddels goedkoper is om lekker voor een PS5 te gaan ipv zelfbouw.
Wat ik al een aantal posts geleden opperde lijkt dat het goedkoopste. Zelf blijf ik bij PC gaming. Ik heb een goede gaming-PC en als er iets faalt wordt het vervangen. Een heel nieuw systeem kopen zal ik niet snel meer doenjellybrah schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:10:
[...]
Het was gezellig, inmiddels 240€ ..
Ik denk dat het voor de gamers inmiddels goedkoper is om lekker voor een PS5 te gaan ipv zelfbouw.
En daarbij heb ik best een collectie games voor de PC gekocht, dus overstappen naar een console zou voor mij uiteindelijk duurder uitpakken.
[ Voor 12% gewijzigd door jimh307 op 26-12-2025 15:51 . Reden: Toevoegen ]
Of betreft deze discussie alleen geheugenprijzen van RAM geheugen bedoelt voor de losse verkoop?
Als ik naar Intel's infographic voor Panther Lake (aankondiging 05-01-2026) kijk, dan zie ik namelijk dat het top model CPU alleen met soldered-on LPDDR5X overweg kan.
[ Voor 8% gewijzigd door NxCPU op 26-12-2025 20:09 ]
Laagste wat ik kon vinden was 388eur voor een 2x16 / 32gb kitje, 6000MT / CL30 / 10ns
of een 6000MT / CL36 / 12ns kitje voor 366eur (+ 6,95eur verzend kosten)
Ik woon buiten NL en ben niet meer thuis in de gebruikele NL kanalen dus mocht iemand nog een tip hebben dan houd ik me aanbevolen (ik lees nu dat aankoopadvies hier niet mag, ik hoor graag waar dan wel, want ik ben al elders weggestuurd omdat ik niet wist dat dit topic al open was)
https://gathering.tweaker...message/84264866#84264866
Merci alvast!
[ Voor 8% gewijzigd door Soni op 27-12-2025 00:51 . Reden: prijs aanpassen ]
Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241
Indien je buiten NL woont, binnen NL wilt bestellen, zou ik zelf gewoon varen op de shop reviews. Ik denk dat inhoudelijk shops hier bespreken weinig meerwaarde heeft. Sowieso verzink je dan vaak toch tot een meer anekdotische discussie. En zie ook de topic warning, hoort het hier niet thuis. Laten we er voor zorgen dat het topic open blijftSoni schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:13:
Hi Tweakers, deze idioot gaat toch een nieuw AM5 systeem maken, ondanks de geheugen nachtmerrie.
Laagste wat ik kon vinden was 388eur voor een 2x16 / 32gb kitje, 6000MT / CL30 / 10ns
of een 6000MT / CL36 / 12ns kitje voor 366eur (+ 6,95eur verzend kosten)
Ik woon buiten NL en ben niet meer thuis in de gebruikele NL kanalen dus mocht iemand nog een tip hebben dan houd ik me aanbevolen (ik lees nu dat aankoopadvies hier niet mag, ik hoor graag waar dan wel, want ik ben al elders weggestuurd omdat ik niet wist dat dit topic al open was)
https://gathering.tweaker...message/84264866#84264866
Merci alvast!
Er is nota bene een subforum waar dit beter past:
Componenten koopadvies
Zie de spelregels voor je aldaar een post maakt hier:
CKA beleid
nieuws: ASUS ontkracht geruchten dat het eigen dram gaat maken
Toch mooi hoe de wildste geruchten, op basis van een soort sprankje hoop, wereldwijd als een lopend vuurtje headlines maakt om nagenoeg direct ontkracht te worden door de fabrikant zelf.
Het probleem raakt de gehele linie. Niet alleen losse verkoop, niet alleen consumenten verkoop. Tech in vrij brede zin gaat hier komende jaren een impact van bemerken, qua prijs en spec keuzes. En mits er niet iets drastisch veranderd, zal dit dus ook nog best wel wat jaren aan kunnen gaan houden. Binnen de markt van vraag en aanbod spelen nu tenslotte partijen mee welk een soort ongelimiteerde funding kennen.NxCPU schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:01:
Is alles in deze discussie ook van toepassing op soldered-on LPDDR5X (CAMM2) RAM geheugen?
Of betreft deze discussie alleen geheugenprijzen van RAM geheugen bedoelt voor de losse verkoop?
Als ik naar Intel's infographic voor Panther Lake (aankondiging 05-01-2026) kijk, dan zie ik namelijk dat het top model CPU alleen met soldered-on LPDDR5X overweg kan.
[Afbeelding]
Het gaan voor een console is qua hardware natuurlijk al langere tijd een relatief voordelige optie. Wat later in de lifecycle van een console wordt dat verschil kleiner. Maar zeker vroeg in de lifecycle is het lastig om qua hardware prijs hier tegenop te boxen.jellybrah schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 15:10:
[...]
Het was gezellig, inmiddels 240€ ..
Vergeet echter niet dat aan de software kant qua prijs PC gaming winst terug haalt. Zeker indien je niet zozeer vaart op day-0 spelen.
Daarnaast is zelfbouw natuurlijk op zich voor velen natuurlijk ook gewoon een zekere vorm van een hobby. Een soort tech lego
Wat verder natuurlijk ook een beetje meespeelt is dat de reactie op de prijzen natuurlijk ook meer emotie is dan wat anders, voor velen die toch al in de high-end markt zitten. Voor een ware high-end PC hebben we het toch al snel over zo'n 3k - 5k EUR, nog zonder peripherals. De meerprijs door het geheugen, is daarbij dan dus ook relatief. Verder, is het natuurlijk ook niet zo alsof iemand in dit segment, een PC 2 uur per week gebruikt. Dus rationeel gezien, is de prijs die je uiteindelijk betaalt aan afschrijving per uur natuurlijk minimaal.
Geheugen alhier gaat bijvoorbeeld de 1e circa 6 jaar van zijn levensduur al snel circa 40 uur per week mee. Daarna nog eens een jaar of 9 circa 168 uur per week. Doordat het verschuif van primaire desktop voor mijzelf, naar desktop voor mijn vrouw, naar server toepassingen.
Zelfs met de actuele prijzen voor een DDR5 64GB-6000 set bijvoorbeeld, is de verwachting dan dat dit mij minder dan 1.5 cent per uur komt te kosten.
Die prijzen voor LPDDR5X maken dan toch dat een fabrikant van laptops en NUCs / Mini-PCs met deze CPUs, een upgrade strategie (en prijzen) à la Apple kan gaan toepassen? En gedwongen CPU upgrades (à la Apple) als je meer en/of sneller geheugen wil gebruiken.psychodude schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:33:
Het probleem raakt de gehele linie. Niet alleen losse verkoop, niet alleen consumenten verkoop. Tech in vrij brede zin gaat hier komende jaren een impact van bemerken, qua prijs en spec keuzes. En mits er niet iets drastisch veranderd, zal dit dus ook nog best wel wat jaren aan kunnen gaan houden. Binnen de markt van vraag en aanbod spelen nu tenslotte partijen mee welk een soort ongelimiteerde funding kennen.
P.S.
Ik ben geen Apple-hater, Ik heb ook een M4 Pro Mac Mini met 64GB geheugen, puur en alleen voor UI/UX design. Maar Arch Linux is mijn ding voor al het andere.
Je had gezien dat ik daar eerst een post had aangemaakt (zie link in mijn OT) en werd doorgezonden naar hier? Anyways, RAM is inmiddels gekochtpsychodude schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:33:
[...]
Indien je buiten NL woont, binnen NL wilt bestellen, zou ik zelf gewoon varen op de shop reviews. Ik denk dat inhoudelijk shops hier bespreken weinig meerwaarde heeft. Sowieso verzink je dan vaak toch tot een meer anekdotische discussie. En zie ook de topic warning, hoort het hier niet thuis. Laten we er voor zorgen dat het topic open blijft.
Componenten koopadvies
CKA beleid
[...]
Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241
tja geheugen wat ik voor 210 heb gekocht vorig jaar kost nu 750 euro,voor dat bedrag heb je een ps5 voor op dit moment met games erbij .Echter zal die ps5 ook wel gaan stijgn,als dit zo aan blijft houden. Het is een slechte tijd op dit moment voor electronica.Als die AI bubbel niet barts ben ik benieuwd hoe erg de prijzen nog gaan stijgen.psychodude schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:33:
[...]
Indien je buiten NL woont, binnen NL wilt bestellen, zou ik zelf gewoon varen op de shop reviews. Ik denk dat inhoudelijk shops hier bespreken weinig meerwaarde heeft. Sowieso verzink je dan vaak toch tot een meer anekdotische discussie. En zie ook de topic warning, hoort het hier niet thuis. Laten we er voor zorgen dat het topic open blijft.
Componenten koopadvies
CKA beleid
nieuws: ASUS ontkracht geruchten dat het eigen dram gaat maken
Toch mooi hoe de wildste geruchten, op basis van een soort sprankje hoop, wereldwijd als een lopend vuurtje headlines maakt om nagenoeg direct ontkracht te worden door de fabrikant zelf.
[...]
Het probleem raakt de gehele linie. Niet alleen losse verkoop, niet alleen consumenten verkoop. Tech in vrij brede zin gaat hier komende jaren een impact van bemerken, qua prijs en spec keuzes. En mits er niet iets drastisch veranderd, zal dit dus ook nog best wel wat jaren aan kunnen gaan houden. Binnen de markt van vraag en aanbod spelen nu tenslotte partijen mee welk een soort ongelimiteerde funding kennen.
Als de bubbel niet barst, dan zullen ongetwijfeld meer partijen inspringen op productie en vraag en aanbod zich daarmee komen te herstellen naar een gunstiger niveau.freaky35 schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:13:
[...]
tja geheugen wat ik voor 210 heb gekocht vorig jaar kost nu 750 euro,voor dat bedrag heb je een ps5 voor op dit moment met games erbij .Echter zal die ps5 ook wel gaan stijgn,als dit zo aan blijft houden. Het is een slechte tijd op dit moment voor electronica.Als die AI bubbel niet barts ben ik benieuwd hoe erg de prijzen nog gaan stijgen.
Het voornaamste probleem is nu gewoonweg de onzekerheid. Een fabriek neerzetten ten behoeve van DRAM productie is niet iets dat bepaald voordelig is of snel gebeurd is. Ook zijn het aantal partijen die de kennis en know-how hiertoe hebben, gewoonweg beperkt.
GeForce RTX 5090 Prices To Soar To $5000 As NVIDIA & AMD Prep GPU Price Hikes in Q1 26
Ook binnen de console markt, wordt het toenemend onrustig en volgen verdere verwachte prijsstijgingen als ook uitstel van de next-gen:
PlayStation 5 Set For 2026 Price Hike, Brace Yourselves
Why PlayStation 6 and Xbox Might Arrive After 2028
In de komende jaren dan maar meer van Chinese makelij?
China's CXMT eyes $4.2 billion Shanghai listing to fund DRAM expansion
Het zal in ieder geval weer een bewogen jaar worden, voor wat betreft hardware pricing.
Des te meer belangrijk om je huidige systeem te koesteren. Ik houd mijn hart vast voor de toekomst waarin een gaming-PC een luxe wordt. Ben hier niet zo blij meepsychodude schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:14:
In het verlengde van de geheugen prijzen, komen grafische kaarten naar de geruchtenmolen ook alvast te volgen met exorbitante prijsstijgingen:
GeForce RTX 5090 Prices To Soar To $5000 As NVIDIA & AMD Prep GPU Price Hikes in Q1 26
Ook binnen de console markt, wordt het toenemend onrustig en volgen verdere verwachte prijsstijgingen als ook uitstel van de next-gen:
Het zal in ieder geval weer een bewogen jaar worden, voor wat betreft hardware pricing.
Ik denk dat dit grotendeels ook zal komen af te hangen van waar gamers komende jaren zelf voor kiezen. Nvidia zet natuurlijk flink in op GeForce Now. Waarbij ownership vanuit hun perspectief, toch al toenemend richting de zijlijn geschoven wordt. En waar voorheen Software as a Service (SaaS), ook in toenemende mate Hardware as a Service (HaaS) begint te worden.jimh307 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Des te meer belangrijk om je huidige systeem te koesteren. Ik houd mijn hart vast voor de toekomst waarin een gaming-PC een luxe wordt. Ben hier niet zo blij mee
AMD en sinds kort ook Intel, bewandelen hierin qua GPU's een ander pad. Vooralsnog.
Wat de toekomst gaat komen te brengen, zal deels natuurlijk ook door de markt zelf bepaald worden. Indien veel mensen meegaan met de HaaS trend, dan zal bezit van een eigen gaming PC vermoedelijk in steeds verder toenemende mate een luxe beginnen te worden.
Ergens is het dat natuurlijk altijd al wel een beetje geweest. Zeker sinds verdere hardware upgrades minder en minder noodzakelijk zijn geworden voor office toepassingen en media consumptie, voor zover er binnen huishoudens überhaupt nog gegrepen wordt naar een PC in plaats van smartphones, tablets.
Maar een ware budget gaming PC, dat lijkt komende jaren in ieder geval steeds meer te verdwijnen op deze manier. Want zelfs AMD als Intel, zullen DRAM tekorten natuurlijk gewoon moeten doorberekenen.
Vanuit AMD waren er in November vorig jaar al berichten over prijsstijgingen dit jaar w.b.t. videokaarten.psychodude schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:14:
In het verlengde van de geheugen prijzen, komen grafische kaarten naar de geruchtenmolen ook alvast te volgen met exorbitante prijsstijgingen:
Dus mijn advies wacht ff en dan gaan ze net zo hard naar beneden als ze omhoog gegaan zijn. Geen paniek.
En gelukkig nieuwjaar
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 02-01-2026 23:31 ]
Lees je nu eens goed in en kom tot dezelfde conclusie als de meesten: de huidige situatie is geen "varkenscyclus" waar jij op doelt (en zoals om de zoveel jaar komt). Dit is gewoon een optelsom van:mmxmmx schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:10:
Geheugenprijzen Gaan vanzelf weer hard omlaag zo gaat het elk jaar ik zie dit al 25 jaar zo gaan en we weten allemaal al dat dit een momentje is dat je geen Geheugen wilt kopen.
Dus mijn advies wacht ff en dan gaan ze net zo hard naar beneden als ze omhoog gegaan zijn. Geen paniek.
En gelukkig nieuwjaar
- OpenAI die 40% van alle geheugencapaciteit inkoopt bij Micron en Samsung (zonder dat ze dit van elkaar wisten). Of ze het gebruiken weet niemand maar als je kunt zorgen dat de concurrentie in ieder geval geen geheugen kan krijgen heb je sowieso een streepje voor...
- Reactie van de overige AI/datacenter markt om een substantieel deel van de resterende capaciteit veilig te stellen. Niemand wil buiten de boot vallen en dadelijk geen geheugen hebben
Fabrikanten die op een compleet verstoorde vraag-aanbod reageren en aanzienlijk hogere marges kunnen hebben door productiecapaciteit te verplaatsen naar bovengenoemde tak (lees: HBM geheugen)
- De kruimels die overblijven zijn voor de consumentenmarkt waarbij je wederom een compleet verziekte vraag-aanbod hebt waarbij de gehele keten (fabrikant -> distribiteur -> winkel) allemaal hun marges enorm verhogen en hier ook nog mee wegkomen. Zeker nu bestaande voorraad die goedkoop ingekocht is gewoon voor 3-4x de normale prijs verkocht wordt.
Nvidia haalt inmiddels meer dan 89% van hun omzet uit de AI/datacenter markt. Dit zijn echter nog cijfers zonder dat de huidige trend rondom geheugen is meegerekend. Nu geheugen ook een belangrijke factor gaat worden gaan ze hun 89% omzet niet laten lijden door kostbaar geheugen (en capaciteit) te "verspillen" aan een steeds kleiner wordende afzetmarkt in de vorm van consumenten videokaarten. Hierdoor gaat uiteindelijk ook de beschikbaarheid van Geforce GPU's flink lager worden met als gevolg weinig aanbod en dus veel hogere prijzen.
Als dit aanhoudt en deze lijn doortrekt tot de softwaremarkt, zouden daar enorme gaten kunnen vallen. Enzovoort...
Hopen dat China geen rare dingen met Taiwan gaat doen anders stort de gehele productie in en is er pas echt een groot probleem...vpm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:08:
Veel winkels en consumenten (tweedehandsmarkt) lijken er wel een slaatje uit te slaan. Ik heb dit weekend toch maar de knoop doorgehakt om een toekomstbestendig systeem te kopen. Geheugen a €600 is natuurlijk bizar, maar het goedkoopste dat ik kon vinden. Bijna alle componenten zijn in prijs aan het stijgen. Het lijkt erop dat het het komende jaar nog wel even instabiel blijft. Hopelijk (voor de rest van de wereld) wordt het snel opgelost, of krijgen de AI-boeren een tik op de vingers. In hoeverre ze nog kunnen worden teruggefloten, is zeer de vraag. Met de huidige tendens (oligarchie) in de VS, is het maar de vraag of dit nog wordt opgepakt.
Als dit aanhoudt en deze lijn doortrekt tot de softwaremarkt, zouden daar enorme gaten kunnen vallen. Enzovoort...
Ik heb 2 weken geleden kunnen profiteren van een prijsfout van Alternate waardoor ik dit setje geheugen voor €531 heb kunnen kopen ipv de €731 die het toen was (en nu zelfs €831). Een halfuurtje na de bestelling had Alternate het door en werd de prijs weer "correct" gezet. Maar ook als het geheugen duurder was geweest had ik het toch gedaan (misschien een iets goedkoper setje, alhoewel dat ook tientjes werk is).
Ik ben van mening dat als je nu hardware nodig hebt je het gewoon moet kopen OF de hele rit van mogelijk enkele jaren uitzitten. De kans dat het de komende tijd (lees: 2026/2027) goedkoper gaat worden lijkt me praktisch onmogelijk.
Taiwan ligt al langer in het vizier van China.MazeWing schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:16:
[...]
Hopen dat China geen rare dingen met Taiwan gaat doen anders stort de gehele productie in en is er pas echt een groot probleem...
Ik vraag me af of het ooit goed komt. De ontwikkelingen van de markt zijn zacht gezegd stormachtig. Het kan niet de bedoeling zijn dat PC gamers stoppen met het aankopen van een systeem en ik zie hier een gigantische barrière naar de consument toe. Geheugen wordt steeds duurder en ik houd mijn hart vast. We zullen wel zien waar het eindigt. Nu heb ik het financieel niet slecht, maar dat zegt niets over de vele consumenten die op het verkeerde been worden gezet. We kunnen wel blijven speculeren; laten we het hebben wat je wél goed doet in deze markt.
Ben ik ook niet van planmeljor schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:23:
Ach, de gpu bubble barstte uiteindelijk ook gewoon weer. Komt vanzelf goed. Gewoon nu niet kopen, prijzen zijn belachelijk.
Dit moe(s)t je nou net niet doen, te duur gaan betalen voor RAM. Dat houd de prijzen hoog.vpm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:08:
Veel winkels en consumenten (tweedehandsmarkt) lijken er wel een slaatje uit te slaan. Ik heb dit weekend toch maar de knoop doorgehakt om een toekomstbestendig systeem te kopen. Geheugen a €600 is natuurlijk bizar, maar het goedkoopste dat ik kon vinden. Bijna alle componenten zijn in prijs aan het stijgen. Het lijkt erop dat het het komende jaar nog wel even instabiel blijft. Hopelijk (voor de rest van de wereld) wordt het snel opgelost, of krijgen de AI-boeren een tik op de vingers. In hoeverre ze nog kunnen worden teruggefloten, is zeer de vraag. Met de huidige tendens (oligarchie) in de VS, is het maar de vraag of dit nog wordt opgepakt.
Ik snap je enerzijds natuurlijk wel, maar ik zou toch echt wel een jaar (of 2) wachten. En anders maar DDR4
:strip_exif()/f/image/hsdhS2Gqbtlr9PyJ2lxWvsst.png?f=user_large)