Vanuit AMD waren er in November vorig jaar al berichten over prijsstijgingen dit jaar w.b.t. videokaarten.psychodude schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:14:
In het verlengde van de geheugen prijzen, komen grafische kaarten naar de geruchtenmolen ook alvast te volgen met exorbitante prijsstijgingen:
GeForce RTX 5090 Prices To Soar To $5000 As NVIDIA & AMD Prep GPU Price Hikes in Q1 26
Ook binnen de console markt, wordt het toenemend onrustig en volgen verdere verwachte prijsstijgingen als ook uitstel van de next-gen:
PlayStation 5 Set For 2026 Price Hike, Brace Yourselves
Why PlayStation 6 and Xbox Might Arrive After 2028
In de komende jaren dan maar meer van Chinese makelij?
China's CXMT eyes $4.2 billion Shanghai listing to fund DRAM expansion
Het zal in ieder geval weer een bewogen jaar worden, voor wat betreft hardware pricing.
Prijsstijgingen lijken mij een inkopper met de hoge geheugenprijzen. Die claims van ~2.5x voor een 5090 ben ik erg skeptisch over. Het zou kunnen hoor, omdat ze worden gebruikt voor AI farms waarvoor Nvidia liever duurdere kaarten verkoopt. Maar vooralsnog zie ik het vooral als gerucht.
Geheugenprijzen Gaan vanzelf weer hard omlaag zo gaat het elk jaar ik zie dit al 25 jaar zo gaan en we weten allemaal al dat dit een momentje is dat je geen Geheugen wilt kopen.
Dus mijn advies wacht ff en dan gaan ze net zo hard naar beneden als ze omhoog gegaan zijn. Geen paniek.
En gelukkig nieuwjaar
Dus mijn advies wacht ff en dan gaan ze net zo hard naar beneden als ze omhoog gegaan zijn. Geen paniek.
En gelukkig nieuwjaar
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
[mbr]*knip* offtopic, zie topic waarschuwing [/]
[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 02-01-2026 23:31 ]
Lees je nu eens goed in en kom tot dezelfde conclusie als de meesten: de huidige situatie is geen "varkenscyclus" waar jij op doelt (en zoals om de zoveel jaar komt). Dit is gewoon een optelsom van:mmxmmx schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:10:
Geheugenprijzen Gaan vanzelf weer hard omlaag zo gaat het elk jaar ik zie dit al 25 jaar zo gaan en we weten allemaal al dat dit een momentje is dat je geen Geheugen wilt kopen.
En gelukkig nieuwjaar
- OpenAI die 40% van alle geheugencapaciteit inkoopt bij Micron en Samsung (zonder dat ze dit van elkaar wisten). Of ze het gebruiken weet niemand maar als je kunt zorgen dat de concurrentie in ieder geval geen geheugen kan krijgen heb je sowieso een streepje voor...
- Reactie van de overige AI/datacenter markt om een substantieel deel van de resterende capaciteit veilig te stellen. Niemand wil buiten de boot vallen en dadelijk geen geheugen hebben
Fabrikanten die op een compleet verstoorde vraag-aanbod reageren en aanzienlijk hogere marges kunnen hebben door productiecapaciteit te verplaatsen naar bovengenoemde tak (lees: HBM geheugen)
- De kruimels die overblijven zijn voor de consumentenmarkt waarbij je wederom een compleet verziekte vraag-aanbod hebt waarbij de gehele keten (fabrikant -> distribiteur -> winkel) allemaal hun marges enorm verhogen en hier ook nog mee wegkomen. Zeker nu bestaande voorraad die goedkoop ingekocht is gewoon voor 3-4x de normale prijs verkocht wordt.
Nvidia haalt inmiddels meer dan 89% van hun omzet uit de AI/datacenter markt. Dit zijn echter nog cijfers zonder dat de huidige trend rondom geheugen is meegerekend. Nu geheugen ook een belangrijke factor gaat worden gaan ze hun 89% omzet niet laten lijden door kostbaar geheugen (en capaciteit) te "verspillen" aan een steeds kleiner wordende afzetmarkt in de vorm van consumenten videokaarten. Hierdoor gaat uiteindelijk ook de beschikbaarheid van Geforce GPU's flink lager worden met als gevolg weinig aanbod en dus veel hogere prijzen.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Veel winkels en consumenten (tweedehandsmarkt) lijken er wel een slaatje uit te slaan. Ik heb dit weekend toch maar de knoop doorgehakt om een toekomstbestendig systeem te kopen. Geheugen a €600 is natuurlijk bizar, maar het goedkoopste dat ik kon vinden. Bijna alle componenten zijn in prijs aan het stijgen. Het lijkt erop dat het het komende jaar nog wel even instabiel blijft. Hopelijk (voor de rest van de wereld) wordt het snel opgelost, of krijgen de AI-boeren een tik op de vingers. In hoeverre ze nog kunnen worden teruggefloten, is zeer de vraag. Met de huidige tendens (oligarchie) in de VS, is het maar de vraag of dit nog wordt opgepakt.
Als dit aanhoudt en deze lijn doortrekt tot de softwaremarkt, zouden daar enorme gaten kunnen vallen. Enzovoort...
Als dit aanhoudt en deze lijn doortrekt tot de softwaremarkt, zouden daar enorme gaten kunnen vallen. Enzovoort...
Hopen dat China geen rare dingen met Taiwan gaat doen anders stort de gehele productie in en is er pas echt een groot probleem...vpm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:08:
Veel winkels en consumenten (tweedehandsmarkt) lijken er wel een slaatje uit te slaan. Ik heb dit weekend toch maar de knoop doorgehakt om een toekomstbestendig systeem te kopen. Geheugen a €600 is natuurlijk bizar, maar het goedkoopste dat ik kon vinden. Bijna alle componenten zijn in prijs aan het stijgen. Het lijkt erop dat het het komende jaar nog wel even instabiel blijft. Hopelijk (voor de rest van de wereld) wordt het snel opgelost, of krijgen de AI-boeren een tik op de vingers. In hoeverre ze nog kunnen worden teruggefloten, is zeer de vraag. Met de huidige tendens (oligarchie) in de VS, is het maar de vraag of dit nog wordt opgepakt.
Ik heb 2 weken geleden kunnen profiteren van een prijsfout van Alternate waardoor ik dit setje geheugen voor €531 heb kunnen kopen ipv de €731 die het toen was (en nu zelfs €831). Een halfuurtje na de bestelling had Alternate het door en werd de prijs weer "correct" gezet. Maar ook als het geheugen duurder was geweest had ik het toch gedaan (misschien een iets goedkoper setje, alhoewel dat ook tientjes werk is).
Ik ben van mening dat als je nu hardware nodig hebt je het gewoon moet kopen OF de hele rit van mogelijk enkele jaren uitzitten. De kans dat het de komende tijd (lees: 2026/2027) goedkoper gaat worden lijkt me praktisch onmogelijk.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Taiwan ligt al langer in het vizier van China.MazeWing schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:16:
[...]
Hopen dat China geen rare dingen met Taiwan gaat doen anders stort de gehele productie in en is er pas echt een groot probleem...
Ik vraag me af of het ooit goed komt. De ontwikkelingen van de markt zijn zacht gezegd stormachtig. Het kan niet de bedoeling zijn dat PC gamers stoppen met het aankopen van een systeem en ik zie hier een gigantische barrière naar de consument toe. Geheugen wordt steeds duurder en ik houd mijn hart vast. We zullen wel zien waar het eindigt. Nu heb ik het financieel niet slecht, maar dat zegt niets over de vele consumenten die op het verkeerde been worden gezet. We kunnen wel blijven speculeren; laten we het hebben wat je wél goed doet in deze markt.
Ach, de gpu bubble barstte uiteindelijk ook gewoon weer. Komt vanzelf goed. Gewoon nu niet kopen, prijzen zijn belachelijk.
Ben ik ook niet van planmeljor schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:23:
Ach, de gpu bubble barstte uiteindelijk ook gewoon weer. Komt vanzelf goed. Gewoon nu niet kopen, prijzen zijn belachelijk.
Dit moe(s)t je nou net niet doen, te duur gaan betalen voor RAM. Dat houd de prijzen hoog.vpm schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:08:
Ik snap je enerzijds natuurlijk wel, maar ik zou toch echt wel een jaar (of 2) wachten. En anders maar DDR4
Hoezo? Het is toch de waarheid?!Balance schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 01:05:
Natuurlijk met een flinke korrel zout, maar tegelijkertijd, in elke grap zit een kern van waarheid
[Afbeelding]
OpenAI heeft bij Samsung Memory en Micron Hynix (zonder dat ze het van elkaar wisten) 40% van de totale wafercapaciteit ingekocht om er in ieder geval zeker van te zijn dat:
- zij niet achter het net vissen mocht er ooit een tekort zijn
- de concurrentie op achterstand zetten als diezelfde concurrentie simpelweg geen geheugen kan kopen.
Vervolgens hebben ze een sneeuwbaleffect getriggered waarbij de "rest" paniekvoetbal is gaan spelen en ook ook maar preventief alles gaat opkopen om niet buiten de boot te vallen.
Het bovenstaande plaatje past perfect in de AI-bubble die zich in record tempo aan het opblazen is. Er worden investeringen en toezeggingen gedaan die waarschijnlijk deels of zelfs helemaal niet (of überhaupt ooit) uitgevoerd gaan worden...
Het is een combinatie van te lang wachten en persoonlijke situatie. Ik kon niet meer uitbreiden op mijn oude systeem, dus zat automatisch vast aan DDR5. Het zou goed het laaste systeem kunnen zijn dat ik bouw.jellybrah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:05:
Dit moe(s)t je nou net niet doen, te duur gaan betalen voor RAM. Dat houd de prijzen hoog.
Ik snap je enerzijds natuurlijk wel, maar ik zou toch echt wel een jaar (of 2) wachten. En anders maar DDR4
Daarnaast is DDR4 ook naar release prijsniveau. Sinds mijn bestelling houd ik de prijzen wel goed in de gaten. Tot mijn verbazing blijven de prijzen nu al een paar weken stabiel.
Dacht dat het Samsung en Hynix was.MazeWing schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Hoezo? Het is toch de waarheid?!
OpenAI heeft bij Samsung Memory en Micron (zonder dat ze het van elkaar wisten) 40% van de totale wafercapaciteit ingekocht
Verhaal achter Micron is dat ze stoppen op consumermarkt.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Je hebt gelijk. Het was HynixBlueTooth76 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:22:
[...]
Dacht dat het Samsung en Hynix was.
Verhaal achter Micron is dat ze stoppen op consumermarkt.
Let op:
:strip_exif()/f/image/hsdhS2Gqbtlr9PyJ2lxWvsst.png?f=user_large)