Hoe kan ik een terug lever boete voorkomen

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:18
Wij hebben een redelijk nieuw huis (full electric) met 28 zonnepanelen, warmtepomp en een EV. We proberen nu al zoveel als mogelijk eigen opgewekte stroom te gebruiken, maar met 28 panelen wekken we zomers veel meer op dan dat we op dat moment zelf direct kunnen gebruiken.

Na het salderen moet ik nu nog jaarlijks iets van 2000 KwH betalen aan de energie maatschappij. Wanneer de salderingsregeling in 2027 komt te vervallen dan wordt dat natuurlijk veel meer én moet ik een boete betalen omdat ik tijdens de zomermaanden stroom terug lever aan het net.
Nu zat ik te denken of er slimme omvormers zijn die het systeem uitschakelen op het moment dat je teveel stroom opwekt. Of dat er andere opties zijn om geen terug lever boete te moeten betalen.

Bestaan die, of maak ik een denkfout?

Niro EV '22

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:18

Pazo

Mroaw?

Wellicht handig om te vertellen wat voor omvormer je nu hebt (merk / type).
Er zijn er tegenwoordig genoeg waarbij je kunt instellen dat ze niet terug mogen leveren.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Dynamisch contract heeft volgens mij geen terugleverboete en bijna nooit echt negatieve prijzen.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
De boete zal niet hoger zijn dan wat je voor je stroom krijgt maar het verschil zal heel klein zijn.
Wat je kan doen is de stroom die je over hebt bewaren voor een later moment. Dat kan op drie manieren:
  • Opslaan in een thuisaccu.
  • Opslaan in je EV
  • Opslaan in warm water, elektrische boiler.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Modelcontracten hebben ook geen terugleverboete (want dat mag niet van de ACM)
Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik zou ook de thuisaccu optie overwegen, daarmee kan je je eigen verbruik verhogen.
Mogelijk ben je dan nul-op-de-meter van april tot oktober?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Frieseteun
Pazo schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:58:
Wellicht handig om te vertellen wat voor omvormer je nu hebt (merk / type).
Er zijn er tegenwoordig genoeg waarbij je kunt instellen dat ze niet terug mogen leveren.
Dat is er eentje van Trannergy (TRB8000TL)

Niro EV '22

• Frieseteun
GarBaGe schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 11:13:
Ik zou ook de thuisaccu optie overwegen, daarmee kan je je eigen verbruik verhogen.
Mogelijk ben je dan nul-op-de-meter van april tot oktober?
Ik weet niet of dit een oplossing is, of ik moet een hele grote thuisaccu aanschaffen. Er zijn namelijk dagen dat ik 30-35 kWh of meer terug lever aan het net. Dat gebruik ik 's avonds of 's nachts niet en blijf ik met een overschot aan opgewekte stroom zitten.

Niro EV '22

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Frieseteun schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:07:
[...]

Ik weet niet of dit een oplossing is, of ik moet een hele grote thuisaccu aanschaffen. Er zijn namelijk dagen dat ik 30-35 kWh of meer terug lever aan het net. Dat gebruik ik 's avonds of 's nachts niet en blijf ik met een overschot aan opgewekte stroom zitten.
Ervaringen en discussie Balans Energie
Misschien is dit iets voor je.

Ook dan is het natuurlijk op een gegeven moment vol, en zit je alsnog met je PV overschot.
Maar dan gaat het tegen EPEX prijzen het net weer op. (of je schakelt terugleveren uit op die momenten)

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 30-10-2025 12:09 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Uitschakelen is onzin.
Je krijgt voorlopig nog steeds meer terug dan wat je aan terug lever boete moet betalen.
Dus ook als de saldering weg is verdien je nog steeds aan terug geleverde stroom al is het wel erg weinig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Er zijn specifieke momenten waarbij je gaat betalen als je teruglevert.
Zeldzaam, maar ze zijn er.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Alleen als je een dynamisch contract hebt.
En mensen die dat hebben weten dat over het algemeen zelf wel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:18

Pazo

Mroaw?

Ben(V) schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:12:
Uitschakelen is onzin.
Je krijgt voorlopig nog steeds meer terug dan wat je aan terug lever boete moet betalen.
Dus ook als de saldering weg is verdien je nog steeds aan terug geleverde stroom al is het wel erg weinig.
Nou ja, dat is dus niet helemaal waar, want bij Innova en Gewoon Energie ga je netto bijna 6 cent betalen per teruggeleverde kWh. En als er 1 schaap over de dam is...
Vanaf 2027 krijgen klanten van Innova Energie en Gewoon Energie 5,9 cent per kWh voor teruggeleverde stroom, terwijl ze 11,5 cent moeten betalen. Dat betekent dat ze per kWh 5,6 cent moeten bijbetalen. Wie 2000 kWh teruglevert moet daar dus per jaar netto 112 euro voor betalen.
https://www.ad.nl/binnenl...is-onacceptabel~ab9275db/

[ Voor 29% gewijzigd door Pazo op 30-10-2025 13:12 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-11 16:42
Frieseteun schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:57:
Of dat er andere opties zijn om geen terug lever boete te moeten betalen.
Ander energiecontract zoeken. Ik heb er eentje waarbij ik voor elke kWh ook na salderen nog steeds geld terug krijg en niks aan "boete" hoef te betalen.

Niet dat die kWh's echt veel opleveren, maar zolang ik niet hoef te betalen vind ik het prima.

Spel en typfouten voorbehouden

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:08
Ben(V) schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:12:
Uitschakelen is onzin.
Tenzij je energieboer met staffelprijzen werkt. Kan dan best dat je dus meer betaald, omdat je een tarief hebt van 2000-2500kWh van bijvoorbeeld 300 euro. Als je dan net 2001kwh teruglevert kan je wel degelijk duurder uit zijn dan wat je teruglevert...

En ja dat moet het ACM voorkomen, en nee, dat gaan ze niet doen O-)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

hier is een heel mooi topic voor: De zonnepanelen-boete

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.