"Winter is coming" en dus weer tijd voor de Qube.
In mijn huidige configuratie werken SGReady Plus en Max niet door het ontbreken van LinQ. Ik stuur mijn Qube aan via een hard contact. Om SG Ready Plus enigszins te simuleren wil ik de Qube via Modbus softwarematig kunnen starten, bijvoorbeeld bij PV-overschot.
Volgens HRE zou dat mogelijk moeten zijn:
HR_support schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:15:
[...]
Klopt dat de hardwarematige ingang, geheel parallel staat aan de software.
Of te wel er is vraag als een van beide actief is. (Of beide uiteraard)
Dus als je softwarematig vraag uit zet, maar er is een contact van je zone systeem actief dan gaat hij gewoon verwarmen.
[...]
Speciaal voor jullie met HA heb ik modbus punt aangemaakt: Welke enkel werkt als vinkje dat je vraag via LinQ wil doen, hebt uit gezet.
De betreffende switch wordt door de HA-integratie keurig weergegeven als "Activate central heating" (switch.qube_1_modbus_demand) onder Controls. Als ik deze switch activeer, slaat de Qube echter niet aan.
Volgens mij heb ik LinQ correct uitgeschakeld:
Daarnaast heb ik nog deze instellingen onder Heat Demands gevonden:
Daar staat bij mij alles uit: Demand C18.input, Demand BMS/LinQ, Demand RoomT/BufferT, Demand DHW, Demand Plant en Demand Modbus.
In theorie zou het nog kunnen dat de Qube niet start omdat de buffertemperatuur al hoog genoeg is, maar die is momenteel slechts 29 °C. Dat lijkt me dus niet de meest waarschijnlijke verklaring.
Heeft iemand ervaring met het via Modbus starten van de Qube? Werkt switch.qube_1_modbus_demand bij jullie daadwerkelijk als warmtevraag en, zo ja, welke LinQ/Heat Demand-instellingen gebruiken jullie?