Ervaringen Qsilence warmtepompen (Qube, Qbooster) - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-03 15:32
Stappenplan om de temperatuur van het tapwater via de HA integratie te regelen (dus LinQ uitschakelen in instellingen van de warmtepomp).

Stap 1
Maak een "helper" aan in Home Assistant. Dit kan via de UI of via YAML code. Zie onderstaand een voorbeeld.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
input_number:
  tapwater_temperature:
    name: Tapwater (SSW) setpoint
    min: 40
    max: 70
    step: 0.5
    unit_of_measurement: "°C"
    mode: slider

Stap 2
Voeg deze "helper" toe aan een dashboard. Dit kan op veel manieren. Hieronder een voorbeeld in YAML code.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
type: custom:slider-button-card
entity: input_number.tapwater_temperature
slider:
  direction: left-right
  background: solid
  use_state_color: false
  use_percentage_bg_opacity: false
  show_track: false
  toggle_on_click: false
  force_square: false
show_name: true
show_state: true
compact: true
icon:
  show: true
  use_state_color: true
  tap_action:
    action: more-info
  icon: ""
action_button:
  mode: toggle
  icon: mdi:power
  show: false
  show_spinner: true
  tap_action:
    action: toggle
name: Tapwater (SWW) temperatuur
show_attribute: true

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsO_T1fBEehjQWLVeBnV6rBAkag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQl6nlr4SVuANVMWX2y9Aewo.png?f=fotoalbum_large

Stap 3
Maak een automatisering die reageert op een wijziging van de waarde van de helper.
Voorbeeld in YAML code, maar dit kan je ook prima instellen via de UI.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Set tapwater (DHW) temperature
description: >-
  Set the tapwater (DHW) temperature of the Qube heatpump, when not using the
  Linq thermostat
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_number.tapwater_temperature
conditions: []
actions:
  - action: qube_heatpump.write_register
    metadata: {}
    data:
      address: 173
      value: "{{ states('input_number.tapwater_temperature') | float }}"
      data_type: float32
mode: single

• kjs021
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-03 19:04
Een hoge COP is altijd mooi, maar zie meerdere keren per dag uitschieters naar bijv de 30. Herkennen jullie dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNSpiR_FJ0Ipx0x2TfNFuSdUUAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xyk9x3fXM7HIBnU2WLgui8Ia.png?f=fotoalbum_large

Uitschieters zijn lichtgekleurd weergegeven. Puur een softwarematig dingetje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvO1OUtvgF92gvaBYfCTjEB_oFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KhNSjujXylpf3paar9Qzw1rR.png?f=fotoalbum_large

Gelukkig Nieuwjaar allemaal!

[ Voor 31% gewijzigd door kjs021 op 01-01-2026 19:19 ]

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-03 13:26

J8S

kjs021 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 17:47:
Een hoge COP is altijd mooi, maar zie meerdere keren per dag uitschieters naar bijv de 30. Herkennen jullie dit?

[Afbeelding]

Uitschieters zijn lichtgekleurd weergegeven. Puur een softwarematig dingetje?

[Afbeelding]

Gelukkig Nieuwjaar allemaal!
Ze lijken bij mij samen te vallen met het eindigen van het opwarmen van tapwater. De compressor slaat dan af en wellicht denkt de Qube dan dat omdat er geen of minder stroom wordt verbruikt en het geproduceerde water nog wel warm is de COP hoog is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbVvbElaJWqJlX5KWBE4SCF_4Kw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uQL7rzHtFaZp0lXaT6yQEzLy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4zFqgvWNbTstMhTfkjPbPR0KiY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MKaXdWO05cqTcGIWerQU6ebX.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door J8S op 01-01-2026 20:41 ]

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-03 21:08
J8S schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:37:
[...]
Ze lijken bij mij samen te vallen met het eindigen van het opwarmen van tapwater. De compressor slaat dan af en wellicht denkt de Qube dan dat omdat er geen of minder stroom wordt verbruikt en het geproduceerde water nog wel warm is de COP hoog is?
Jep dat is het. De compressor is dan afgeslagen en gebruikt geen elektrisch vermogen maar de waterpompen nog wel. Het "restje" warmte wordt afgegeven aan het CV circuit en dat geeft dus kort een hoge COP. Die waarde is overigens wel terecht want er wordt daadwerkelijk warmte geleverd. Daar staat tegenover dat je bij het starten van de compressor even een lage COP hebt omdat de compressor wel elektrisch vermogen trekt maar nog geen warmte levert.

[ Voor 17% gewijzigd door BB_Elektro op 02-01-2026 11:44 ]

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-03 09:00
Ik probeer helderheid te krijgen voor het aansturen van tapwater.
- Het voorbeeld (MattMax in "Ervaringen Qsilence warmtepompen (Qube, Qbooster) - deel 2") voor het instellen van het max water temperatuur setpoint is helder.
- HoldingRegister 44 (TapW_TimeProgram.DHWS) is een read/write register en lijkt volgens de lijst van juni 2025 voor de minimum temperatuur Tapwater te zijn.
Kan de minimum tapwatertemperatuur op dezelfde manier worden aangestuurd?
- Verder zijn er twee opties voor het starten van de tapwaterproductie
code:
1
2
switch.tapw_timeprogram_bms_forced
switch.tapw_timeprogram_dhwsetp_nolinq

Optie 1 start de productie als de tapwatertemperatuur lager is dan max_temp - hysteresis (5C). Als ik het goed begrijp start de tapwaterproductie altijd bij optie 2. Beide acties stoppen pas als max_temp is bereikt. (kunnen dus niet worden gestopt)
Dan lijkt optie 1 dus legacy.
@HR_support kunnen jullie helderheid verschaffen

• MattMax
BB_Elektro schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:41:
[...]

Jep dat is het. De compressor is dan afgeslagen en gebruikt geen elektrisch vermogen maar de waterpompen nog wel. Het "restje" warmte wordt afgegeven aan het CV circuit en dat geeft dus kort een hoge COP. Die waarde is overigens wel terecht want er wordt daadwerkelijk warmte geleverd. Daar staat tegenover dat je bij het starten van de compressor even een lage COP hebt omdat de compressor wel elektrisch vermogen trekt maar nog geen warmte levert.
Ik heb in een recente release een filter toegevoegd, zodat deze "spikes" eruit gehaald worden. Met welke versie zien jullie deze uitschieters? Doel van het filter is om te zorgen dat de waardes binnen een redelijke bandbreedte vallen.

• kjs021
MattMax schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:08:
[...]

Ik heb in een recente release een filter toegevoegd, zodat deze "spikes" eruit gehaald worden. Met welke versie zien jullie deze uitschieters? Doel van het filter is om te zorgen dat de waardes binnen een redelijke bandbreedte vallen.
Bij mij is dit:

Installed version. 2025.12.9

Zie dat vandaag een nieuwe versie online is gekomen. Zal die later deze week installeren.

Edit: Zojuist de nieuwe 2026 versie geïnstalleerd - de uitschieters zijn nog altijd zichtbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door kjs021 op 05-01-2026 19:39 ]

• bor7
  • Laatst online: 23:46
Dag Qubers,

hoe is het met de bijstook nu we echt winter hebben, met een dik pak sneeuw op de panelen?
Bij mij was het tot gister echt om het uur even bijstook, maar nu afgelopen nacht draait het bijna helemaal electric ( 4 kw). Ik had beter gehoopt.

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvzhXEuI_dek1t1BvmRBHUd8uEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KylAS82K39SO2cHyPDZE7xI0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zDNyAKI57eA1C1IfaLSGpqU6Sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RiyIyn8PSBaSuvLJRpkVGUPu.png?f=fotoalbum_large

• MattMax
kjs021 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:51:
[...]

Bij mij is dit:

Installed version. 2025.12.9

Zie dat vandaag een nieuwe versie online is gekomen. Zal die later deze week installeren.

Edit: Zojuist de nieuwe 2026 versie geïnstalleerd - de uitschieters zijn nog altijd zichtbaar.
Pak ik binnenkort op! Ben op dit moment bezig met het omzetten van de HACS integratie naar een officiële HA integratie, dus nieuwe features en aanpassingen staan heel even on hold. Kom er snel op terug.

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 14:59
bor7 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:37:
Dag Qubers,

hoe is het met de bijstook nu we echt winter hebben, met een dik pak sneeuw op de panelen?
Bij mij was het tot gister echt om het uur even bijstook, maar nu afgelopen nacht draait het bijna helemaal electric ( 4 kw). Ik had beter gehoopt.
Ik heb bij het zelfde nachts ook full electric, vandaag heeft de warmtepomp al 28 kwh verbruikt. Dit is wel stukken beter dan de Qbooster, die ging al bij de 2 graden naar full

• BB_Elektro
bor7 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:37:
Dag Qubers,

Vannacht stond de huiskamerthermostaat op 20.0 graden en die is overdag op 20.5 gezet. Ons huis is van 2015 en het setpoint voor de CV retour stond vast ingesteld op 27 graden (stooklijn uitgeschakeld).
Ik zit van 00:00 tot 17:30 op 13,8 kWh voor CV en 2,6 kWh voor SWW.

In de grafiek van het elektrisch vermogen zie ik ook elektrische bijstook, rond de 25 a 30% van de tijd dat er vannacht verwarmd werd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r177u0N-dba7MLzUlpN5ktDDsJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NipLyeT0QTV0Ok7sJlRu5j0w.png?f=fotoalbum_large

• BB_Elektro
Ik heb met dat pak sneeuw op de panelen wel de vraag of het mogelijk is een defrost uit te voeren. De sneeuw glijdt namelijk wel van de PV panelen af, maar niet van de PVT panelen omdat die koud worden gehouden door de warmtepomp. Als je het mij vraagt is een klein beetje warmte in de PVT panelen genoeg om de sneeuw los te smelten en eraf te laten glijden.

@HR_support is het mogelijk om de warmtepomp bijvoorbeeld een kwartier of half uur op koelmode te zetten om dit te doen? Of is dit slecht voor de warmtepomp?

• kjs021
BB_Elektro schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Vannacht stond de huiskamerthermostaat op 20.0 graden en die is overdag op 20.5 gezet. Ons huis is van 2015 en het setpoint voor de CV retour stond vast ingesteld op 27 graden (stooklijn uitgeschakeld).

In de grafiek van het elektrisch vermogen zie ik ook elektrische bijstook, rond de 25 a 30% van de tijd dat er vannacht verwarmd werd:
[Afbeelding]
Mogelijk leuk om eens over de maand januari de verschilde SCOPs met elkaar te delen samen met instellingen, aantal panelen etc. De verschillen zijn redelijk groot van systeem tot systeem. Mogelijk kunnen we hier nog wat van leren.

• Maarten60
Ik heb twee warmtepompen in cascade en zie dat wp2 wat elektrisch verwarmt heeft, maar niet extreem. Ik ga eens een vergelijking met de bron temperatuur maken. Dit is het totale verbruik, extern gemeten. Voor wp2 inclusief sww.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6FRqp2G-BVzsbBLnCxtCQrs-ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHPHtuCk2cVF6sZ2ev9z7hFz.jpg?f=fotoalbum_large

• CarelWdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03 19:18
De koude nacht goed doorgekomen (capaciteit voldoende bij min. -12C), wel een paar observaties waar de warmtepomp efficiënter zou kunnen werken.
De eerste grafiek van 10-01, de tweede vandaag 11-01

1) Op de grafieken is te zien dat de setpoint hysteresis (+0,3C) voor mijn thuis situatie niet optimaal is vanwege een trage vloerverwarming (setpoint 20C). Om 17:00 geforceerd dat de Qube ging starten door het setpoint even op 20,5C te zetten. Wanneer de Qube bij een temperatuur van 19,7C weer bijspringt zakt de kamertemperatuur nog even door (soms wel onder de 19,5C vanwege een “afgekoelde” vloer en het duurt wel even voordat de vloer weer voldoende opgewarmd is. Zelfde gebeurt na het afschakelen bij het bereiken van het setpoint. Het is nu geen flankperiode en de stooklijn is goed afgesteld .
Wellicht PID regeling niet optimaal en ik denk ook aan een kleinere hysteresis (bv +0,1C). Over dat laatste heb ik al een vraag uitstaan bij HR-Energy.

2) Vannacht een ongewone situatie bij zeer lage buitenluchttemperaturen (-9C toen ik het constateerde). De Qube was bij 19,7C gestart, de kamertemperatuur zakte verder omlaag. Na bijna 3 uur nog geen backup bij en de kamertemperatuur was al onder de 19C gezakt. Setpoint verhoogd van 20 naar 20,5C, waarna de backup(s) alsnog bijsprong.
Toeval of iets anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BV2oIdA9bcm21DuLkLgFLPTVlkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfCNa68fmcc1yohClnaHqeeo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pxc27UCUHWsFBPFYzMt5PF519E4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjXfwVw7LfL84dgLLMY6iBbv.jpg?f=fotoalbum_large

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Goedemorgen,

Is iemand van jullie al bezig met aansturen van de Qube op basis van dynamische stroomprijzen?

• hbolten
  • Niet online
CarelWdv schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:31:
1) Op de grafieken is te zien dat de setpoint hysteresis (+0,3C) voor mijn thuis situatie niet optimaal is vanwege een trage vloerverwarming (setpoint 20C).
Ik vind ook de hysteresis nogal groot icm vloerverwarming en een goed geïsoleerd huis.
Veel overshoot (zelfs meer dan die 0,3 graden).
Mag wel terug naar 0,1 of 0,2.

Zelflerende thermostaten leren van het gedrag van de ruimte en stoppen op tijd met aanwarmen. Dat verwacht ik niet van de LinQ, maar iets slimmer richting het setpoint zou wel mogen.

• Maarten60
hbolten schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:25:
Is iemand van jullie al bezig met aansturen van de Qube op basis van dynamische stroomprijzen?
Voor mij nog niet relevant. Ik heb wel een aansturing gemaakt om de verwarming te blokkeren als de deur open staat om te ventileren. Die wil ik uitbreiden voor het uitstellen van verwarmen. Vorig jaar zag ik in het vroege voorjaar dat de verwarming aan het einde van de nacht aanslaat, terwijl een paar uur later de zon schijnt, die huis verwarmt en er stroom wordt opgewekt. Ik wil dus dat de qube paar uur voor zonsopgang niet meer aanslaat.
Waarschijnlijk overbodig, maar lees, in thuis accu topics, veel verhalen over dynamische prijzen integreren via Nord pole (https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/. Vooral omdat je dan niet afhankelijk bent van een energie leverancier en dus kan switchen zonder dat je automatisering spaak loopt.

• MattMax
hbolten schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:25:
...
Ja, maar op dit moment nog op een heel simpele manier. Aan de hand van de Tibber integratie (maar Nord Pool werkt ook prima, zoals @Maarten60 aangeeft) heb ik 5 verschillende prijsniveaus voor elektriciteit. Als de prijs heel hoog is, blokkeer ik de warmtepomp via SGready (met een maximale termijn). Als de prijs heel laag is, gebruik ik SGready plus of max (afhankelijk van het het specifieke prijsniveau).

• hbolten
  • Niet online
MattMax schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:06:
[...]

Ja, maar op dit moment nog op een heel simpele manier. Aan de hand van de Tibber integratie (maar Nord Pool werkt ook prima, zoals @Maarten60 aangeeft) heb ik 5 verschillende prijsniveaus voor elektriciteit. Als de prijs heel hoog is, blokkeer ik de warmtepomp via SGready (met een maximale termijn). Als de prijs heel laag is, gebruik ik SGready plus of max (afhankelijk van het het specifieke prijsniveau).
Klinkt goed!
En stuur je warm water en legionella dan nog apart van SGready?

• kjs021
Is een dergelijke aansturing iets dat ook door hr energy wordt ontwikkeld? Kan mij voorstellen dat dit goed kan worden verkocht wanneer de warmtepomp rekening houdt met zonuren, teruglevering kwh, prijzen, tijdstippen waar bewoners thuis zijn etc.

• MattMax
hbolten schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Klinkt goed!
En stuur je warm water en legionella dan nog apart van SGready?
Nee, ik gebruik op dit moment alleen de SGready opties. Zie hieronder wat uitleg (met dank aan @HR_support ) wat er gebeurt na het activeren van de SGready Plus en Max opties.

SGready Plus
Uitgangspunten bij dit voorbeeld:
  • Minimum tapwater setpoint = 42 C
  • User setpoint (temperatuur tijdens dagprogramma) = 52 C
  • Het tijdprogramma voor tapwater staat op 13:00 tot 15:00 in de middag
  • Je start SGready Plus om 11:00 uur
Wat gebeurt er vervolgens?
  • De gewenste waarde voor de temperatuur van tapwater wordt ingesteld op 52 C. Als de huidige temperatuur van het tapwater lager is dan 52 C wordt het tapwater opgewarmd.
  • De LinQ thermostaat krijgt een setpoint voor de ruimtetemperatuur die 1 C hoger ligt dan ingesteld. Is het in deze kamer kouder dan dit nieuwe setpoint (bijv. 21.5 C), dan start de warmtevraag.
  • De stooklijn wordt niet verhoogd.
  • Tapwater verwarmen heeft voorrang op ruimtetemperatuur
SGready Max
Uitgangspunten bij dit voorbeeld:
  • Minimum tapwater setpoint = 42 C
  • User setpoint (temperatuur tijdens dagprogramma) = 52 C
  • Het tijdprogramma voor tapwater staat op 13:00 tot 15:00 in de middag
  • Je start SGready Max om 11:00 uur
Wat gebeurt er vervolgens?
  • De gewenste waarde voor de temperatuur van tapwater wordt ingesteld op het legionella setpoint, bijv. 60 C. Als de huidige temperatuur van het tapwater lager is dan 60 C wordt het tapwater opgewarmd (vergelijkbaar met anti-legionella programma).
  • De LinQ thermostaat krijgt een setpoint voor de ruimtetemperatuur die 1 C hoger ligt dan ingesteld. Is het in deze kamer kouder dan dit nieuwe setpoint (bijv. 21.5 C), dan start de warmtevraag.
  • De stooklijn wordt verhoogd met 10 C.
  • Tapwater verwarmen heeft voorrang op ruimtetemperatuur

• MattMax
kjs021 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:17:
Is een dergelijke aansturing iets dat ook door hr energy wordt ontwikkeld? Kan mij voorstellen dat dit goed kan worden verkocht wanneer de warmtepomp rekening houdt met zonuren, teruglevering kwh, prijzen, tijdstippen waar bewoners thuis zijn etc.
Dat is een vraag voor @HR_support . Ik heb zelf al eens contact opgenomen met Tibber voor een integratie, maar daar zit nog geen schot in. Daarnaast zijn er diverse oplossingen (SMA Sunny Home Manager, Enphase IQ Energy Router, Solar Manager) die zelf optimaliseren en de warmtepomp hierin meenemen met SGready instellingen.

Als je Home Assistant gebruikt, kan je ook de EMHASS integratie gebruiken. Die maakt gebruik van Linear Programming en kan met behulp van dynamische tarieven (Tibber of NordPool) en een connectie met aangesloten apparaten (zonnepanelen, autolader, warmtepomp, thuisbatterij) het meest optimale scenario uitvoeren.

Keuze tussen een kant-en-klare optie en een DIY oplossing is uiteraard persoonlijk.

• HR_support
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 31-03 16:22
Maarten60 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:19:
- Het voorbeeld (MattMax in "Ervaringen Qsilence warmtepompen (Qube, Qbooster) - deel 2") voor het instellen van het max water temperatuur setpoint is helder.
- HoldingRegister 44 (TapW_TimeProgram.DHWS) is een read/write register en lijkt volgens de lijst van juni 2025 voor de minimum temperatuur Tapwater te zijn.
code:
1
2

Ik ga hier even induiken. We hebben van alles gemaakt speciaal voor die modbus en vragen vanuit hier, dus ik ga even een goed overzicht maken, maar dat zal ergens volgende week zijn.
Optie 1 start de productie als de tapwatertemperatuur lager is dan max_temp - hysteresis (5C). Als ik het goed begrijp start de tapwaterproductie altijd bij optie 2. Beide acties stoppen pas als max_temp is bereikt. (kunnen dus niet worden gestopt)

• HR_support
YJB schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:58:
Tja, ik zou net als ik deed bij de qbooster graag de tapwatertemperatuurdrempelwaarde willen beinvloeden via modbus.
Wat bedoel je met tapwater drempel waarde?

• HR_support
[...]

[Afbeelding]
Ik heb even door je grafieken heen gekeken. Kan niet zo snel vinden waarom geen bijstook. Ik zie zondagnacht wel lange tijd geen flow, hetgeen zou betekenen geen warmtevraag. Dus voor nu maar houden op toeval. :)

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:48

YJB

HR_support schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Wat bedoel je met tapwater drempel waarde?
Sorry, slechte benaming; ik bedoelde de target temperatuur van het tapwater.

In de Qbooster zette ik de temperatuur op 52C als ik zonne overschot had. Als ik het goed begrijp kan ik de SG ready niet gebruiken, want dat triggert legionella (en dus elec bijstook).

Wat anderen ook al gezien hebben is dat de Qube erg traag inschakelt (staat op 20c) en niet goed anticipeert op de traagheid van vloerverwarming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkL0NcKbEQKlQ4K7gKXbXAICl9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4I6NJMJG3d0tcx6wsY2y0Epn.jpg?f=fotoalbum_large. Ik heb de hysteris al op 0.2C gezet, maar dat lijkt niet genoeg. Misschien een idee om de qube te laten "voorspellen", op basis van de huidige temperatuur daling, en eerder te laten starten?

En nog een vraag, ik vind dat het opwarmen van DHW er traag gaat, ik heb het gevoel dat dit veel langer duurt dan bij de Qbooster. Of is dit een bewuste keuze om de COP zo hoog mogelijk te houden?

• HR_support
[...]

[Afbeelding]
Ik weet even niet welke generatie Qpanels je hebt. Echter het maakt niets uit dat er sneeuw op ligt, we werken met de lamellen aan de achterkant. Ontdooien hebben we wel eens mee getest, maar het echt een enorme hoeveelheid warmte die die kant op moet om iets te bereiken aan bovenzijde Qpanels. Daarnaast is de compressor niet heel erg blij om met zo een koude bron te werken in koelmodus. Zeg niet dat het niet kan, maar niet met de standaard koel instellingen zonder alarmen.
Komt als laatste nog bij, dat in NL ivm bepaalde certificeringen we geen aktieve defrost in de software mogen maken.
Maar kijk maar eens als er sneeuw op je panelen liggen, de bron blijft keurig doorwerken.

• HR_support
CarelWdv schreef op zondag 11 januari 2026 @ 15:31:
De koude nacht goed doorgekomen (capaciteit voldoende bij min. -12C), wel een paar observaties waar de warmtepomp efficiënter zou kunnen werken.
De eerste grafiek van 10-01, de tweede vandaag 11-01

1) Op de grafieken is te zien dat de setpoint hysteresis (+0,3C) voor mijn thuis situatie niet optimaal is vanwege een trage vloerverwarming (setpoint 20C). Om 17:00 geforceerd dat de Qube ging starten door het setpoint even op 20,5C te zetten. Wanneer de Qube bij een temperatuur van 19,7C weer bijspringt zakt de kamertemperatuur nog even door (soms wel onder de 19,5C vanwege een “afgekoelde” vloer en het duurt wel even voordat de vloer weer voldoende opgewarmd is. Zelfde gebeurt na het afschakelen bij het bereiken van het setpoint. Het is nu geen flankperiode en de stooklijn is goed afgesteld .
Wellicht PID regeling niet optimaal en ik denk ook aan een kleinere hysteresis (bv +0,1C). Over dat laatste heb ik al een vraag uitstaan bij HR-Energy.

2) Vannacht een ongewone situatie bij zeer lage buitenluchttemperaturen (-9C toen ik het constateerde). De Qube was bij 19,7C gestart, de kamertemperatuur zakte verder omlaag. Na bijna 3 uur nog geen backup bij en de kamertemperatuur was al onder de 19C gezakt. Setpoint verhoogd van 20 naar 20,5C, waarna de backup(s) alsnog bijsprong.
Toeval of iets anders?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo Carel, er is een grote kans, dat je wens van instellen hysterese verhoord wordt. :) Wordt vervolgt.

• HR_support
kjs021 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:17:
Wij geen zoiets niet integreren in de Qube zelf, simpel omdat (buiten hier op tweakers) er geen vraag is van overige gebruikers Qube, en we in de Qube de kerntaak houden, veilig en goed warmte maken.
We hebben een Modbus beschikbaar en we hebben SG ready, en een HEMS dient in onze visie een externe partij te moeten zijn, die doen waar hun goed in zijn. De Qube software zorgt voor een goede werking Qube.
Wel staan er iets in de roadmap voor 2026.
P1 uitlezen van Homewizard, en eigen verbruik PV verhogen.
Als HomeWizard in de toekomst als HEMS kan functioneren, zullen we daar ook op koppelen.

• HR_support
YJB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:55:
[...]

Sorry, slechte benaming; ik bedoelde de target temperatuur van het tapwater.

In de Qbooster zette ik de temperatuur op 52C als ik zonne overschot had. Als ik het goed begrijp kan ik de SG ready niet gebruiken, want dat triggert legionella (en dus elec bijstook).

Wat anderen ook al gezien hebben is dat de Qube erg traag inschakelt (staat op 20c) en niet goed anticipeert op de traagheid van vloerverwarming:

[Afbeelding]. Ik heb de hysteris al op 0.2C gezet, maar dat lijkt niet genoeg. Misschien een idee om de qube te laten "voorspellen", op basis van de huidige temperatuur daling, en eerder te laten starten?

En nog een vraag, ik vind dat het opwarmen van DHW er traag gaat, ik heb het gevoel dat dit veel langer duurt dan bij de Qbooster. Of is dit een bewuste keuze om de COP zo hoog mogelijk te houden?
Zoals net aan Maarten ook gezet, ik maak volgende week even een goed overzicht van het aansturen tapwater via de Modbus, wellicht dat dat al je vraag beantwoord.

Ik heb de hysteris al op 0.2C gezet, maar dat lijkt niet genoeg. Misschien een idee om de qube te laten "voorspellen", op basis van de huidige temperatuur daling, en eerder te laten starten?
Je kunt momenteel die hysterese niet invullen, dus ik denk dat je iets anders aan het invullen bent. We zijn bezig dat je hysterese van inschakelen LinQ vraag kunt instellen.
Voorspellen is een leuk idee. Heb geen idee of we dit in de Qube kunnen maken, maar heb hem op een wensenlijst software gezet :)

COP is een van de redenen, maar er zitten ook een hoop technische redenen omheen. We hebben de tijd wel eens geklokt, we halen ongeveer zelfde tijden, alleen doen we het met de R32 Qube iets anders.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-03 23:49
@HR_support
En anderen...

De Qbooster had volgens mij de functionaliteit dat, als de Retourtemperatuur langdurig niet op het Setpoint kwam er elektrisch werd bijgestookt.

Ik vraag me na/in deze koudere periode af of de Qube dit ook doet.

Reden: Ik zie het setpoint wel (nagenoeg) bereikt worden als de bron te koud is (afgelopen weken met vorst en sneeuw en dus nagenoeg full elektrisch) maar nu draai ik weer volledig op de bron en zie ik het setpoint bij lange na niet bereikt worden (zit er gewoon 3 graden vanaf nu), maar ook niet substantieel elektrische bijstook. Deze heb ik al langer in de bewaking, want is eigenlijk redelijk continue zo.

Als ik ff tijd heb komen er morgen nog wat grafische beelden van hetgeen ik zie.

Dus, wie heeft hier raad.... :)

Kijk net in HA. Bijstook loopt nu wel, het is nogal koud hier).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBawjKL65pWy9ez3m4d92uL6FJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/grjLvocNqVUiBZYVWgrTgEX1.png?f=fotoalbum_large

Setpoint vs retourtemp CV vs. uren heaters vanaf 29/11:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqQFPPYzd68yh9GESLgAf6ps8b0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9X1Lfd0Kh6iaAFz4bKSkSb4h.png?f=fotoalbum_large

Retourtemp. vs buitentemp. vs ruimtetemp.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8ic8ZCQogZXuJ_n8UA_sL8QYQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1To3wFATI9fdAZuMo0hhchBz.png?f=fotoalbum_large

Het gedrag van afgelopen week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHzb3GUHGP73yRRRjWyuU6S7vNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYpAESSH9K2SHYuYuZxt6bHt.png?f=fotoalbum_large

Ik denk te zien dat, zolang de bron temperatuur voldoende hoog is, de heater eigenlijk voldoende niet reageert op het landurig (te?) laag blijven van de Retourtemp CV.
Maar kan aan mij liggen natuurlijk.... >:)

[ Voor 56% gewijzigd door willem9503 op 22-01-2026 11:50 ]

• HR_support
willem9503 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:06:
@HR_support
En anderen...

De Qbooster had volgens mij de functionaliteit dat, als de Retourtemperatuur langdurig niet op het Setpoint kwam er elektrisch werd bijgestookt.

Ik vraag me na/in deze koudere periode af of de Qube dit ook doet.

Reden: Ik zie het setpoint wel (nagenoeg) bereikt worden als de bron te koud is (afgelopen weken met vorst en sneeuw en dus nagenoeg full elektrisch) maar nu draai ik weer volledig op de bron en zie ik het setpoint bij lange na niet bereikt worden (zit er gewoon 3 graden vanaf nu), maar ook niet substantieel elektrische bijstook. Deze heb ik al langer in de bewaking, want is eigenlijk redelijk continue zo.

Als ik ff tijd heb komen er morgen nog wat grafische beelden van hetgeen ik zie.

Dus, wie heeft hier raad.... :)

Kijk net in HA. Bijstook loopt nu wel, het is nogal koud hier).
[Afbeelding]

Setpoint vs retourtemp CV vs. uren heaters vanaf 29/11:
[Afbeelding]

Retourtemp. vs buitentemp. vs ruimtetemp.:
[Afbeelding]

Het gedrag van afgelopen week:
[Afbeelding]

Ik denk te zien dat, zolang de bron temperatuur voldoende hoog is, de heater eigenlijk voldoende niet reageert op het landurig (te?) laag blijven van de Retourtemp CV.
Maar kan aan mij liggen natuurlijk.... >:)
De Qube gaat niet zozeer bijstoken op afwijking retourtemperatuur. Tenslotte gaat de Qube naar maximaal vermogen Compressor op retourtemperatuur, dus dat hoef je niet te controleren.
Dan zijn er 2 mogelijkheden.
1. Buitentemperatuur onder de -2 oC (standaard instelling)
Als compressorvraag maximaal blijft, en de buitentemperatuur is lager dan -2,0 oC dan mag de bijstook indien nodig gaan helpen.
2.Brontemperatuur gaat onderuit. onder de -9 oC vanaf dak. (standaard instelling)
Als compressorvraag maximaal blijft, en de bron in temperatuur is lager dan -9,0 oC dan mag de bijstook indien nodig gaan helpen.
Omdat er ruime tijdsvertragingen in zitten, moet je wel zorgen dat er geen einde warmtevraag tussendoor is. Na start warmtevraag beginnen alle tijdsvertragingen weer opnieuw.

Op die manier zorgen we ervoor dat we zo lang mogelijk door kunnen draaien met zo min mogelijk bijstook.
Dus belangrijke vraag is, heb je comfort klachten gehad. In dat geval kan alles wat agressiever gezet worden, maar dat geeft ook meer bijstook. Zo niet, dan is het toch geen probleem?

• HR_support
Een hele andere vraag vanuit HR energy.
Zijn er Tweakers die de onze warmtepomp gebruiken, die het leuk vinden om eens naar een door ons te organiseren avond bij ons in de fabriek te komen?
Gewoon met elkaar eens van gedachte wisselen over product, de support e.d., onder het genot van een drankje en hapje. Met een fabrieks bezoek?
Bij voldoende mensen die dat leuk vinden, zouden wij dat graag ergens eind Maart organiseren, bij ons in de Lier.

• willem9503
HR_support schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:49:
Zijn er Tweakers die de onze warmtepomp gebruiken, die het leuk vinden om eens naar een door ons te organiseren avond bij ons in de fabriek te komen?
Gewoon met elkaar eens van gedachte wisselen over product, de support e.d., onder het genot van een drankje en hapje. Met een fabrieks bezoek?
Bij voldoende mensen die dat leuk vinden, zouden wij dat graag ergens eind Maart organiseren, bij ons in de Lier.
Daar mag je mij voor noteren

• willem9503
HR_support schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:44:
[...]

De Qube gaat niet zozeer bijstoken op afwijking retourtemperatuur. Tenslotte gaat de Qube naar maximaal vermogen Compressor op retourtemperatuur, dus dat hoef je niet te controleren.
Dan zijn er 2 mogelijkheden.
1. Buitentemperatuur onder de -2 oC (standaard instelling)
Als compressorvraag maximaal blijft, en de buitentemperatuur is lager dan -2,0 oC dan mag de bijstook indien nodig gaan helpen.
2.Brontemperatuur gaat onderuit. onder de -9 oC vanaf dak. (standaard instelling)
Als compressorvraag maximaal blijft, en de bron in temperatuur is lager dan -9,0 oC dan mag de bijstook indien nodig gaan helpen.
Omdat er ruime tijdsvertragingen in zitten, moet je wel zorgen dat er geen einde warmtevraag tussendoor is. Na start warmtevraag beginnen alle tijdsvertragingen weer opnieuw.

Op die manier zorgen we ervoor dat we zo lang mogelijk door kunnen draaien met zo min mogelijk bijstook.
Dus belangrijke vraag is, heb je comfort klachten gehad. In dat geval kan alles wat agressiever gezet worden, maar dat geeft ook meer bijstook. Zo niet, dan is het toch geen probleem?
Grensgeval.
Genoeg twijfel over comfort om hier de vraag te stellen.
Maar ik zal de agressievere optie eens verkennen. Kan geen kwaad lijkt me.

• bor7
Hier ook belangstelling :)

• YJB

YJB

Ja, dat vind ik een goed idee. Tegen die tijd heb ik een winter meegemaakt met de Qube en kan waarschijnlijk een betere vergelijking maken met de Qbooster die we 2 winters hebben meegemaakt.

• hbolten
  • Niet online
Mijn Qube met 8kW upgrade heeft nog nooit op 100% gedraaid, hij komt niet hoger dan 80%. Daarbij geeft-ie een actuele snelheid compressor aan van 5278 rpm, dat kan nooit, volgens de handleiding kan dat niet hoger dan 110 rpm zijn.

@MattMax mag ik dat hier even melden ipv via github?

Mijn QBooster draaide trouwens altijd op 100% en haalde eigenlijk nooit het setpoint volgens de ingestelde stooklijn. Hij gebruikte wel minder stroom dan de Qube, maar die is dan ook 8kW

Ik heb in de afgelopen 30 dagen 627kWh op de compressor gestookt, en 100kWh op de backup. Incl warm water en desinfectie.

@HR_support lijkt me leuk om eens in De Lier te komen kijken

[ Voor 23% gewijzigd door hbolten op 27-01-2026 22:01 . Reden: geplakte plaatjes werkten niet ]

• Maarten60
Mooi initiatief. Ben er graag bij.

• bor7
over bijstook gesproken:

bijgaand energieverbruik ( blauwe lijn) per dag in KwH, tegenover minimum temp die dag (oranje lijn).
Steeds van mei tm mei , afgelopen 4 jaar. De pieken = echte bijstook, soms tot 70 kwh per dag.
Eerste drie jaar Qbooster, derde jaar in de winter problemen: errors, en hele dagen bijstook :-(
Mede reden om naar Cube over te stappen.

Dus ik was benieuwd hoe de Cube het zou doen..
Tot eind december : vergelijkbaar. Nu met echt langere tijd vorst ( hier in het noorden tenminste) valt het me wel wat tegen, begin januari best wel hoog.
Maar hij draait verder zonder errors, en blijft stil. Wat vaker de houtkachel aan gaan doen misschien. :)

ps: Is totaalverbruik, dus WP plus basis stroomverbruik zoals kook,(af)was enz, maar dat laatste is jaarlijks gelijk verdeeld ruwweg 10kwH perdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8woieIqGU5AePR81fpZ8NtTiY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87uWVCdXfNvqY56Mg1sdmyGW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door bor7 op 28-01-2026 07:45 ]

• hbolten
  • Niet online
hbolten schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:42:
Mijn Qube met 8kW upgrade heeft nog nooit op 100% gedraaid, hij komt niet hoger dan 80%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KF1j2tLiVBsFIk4JytJ3aa_C9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P6odBZHZ8cKlo9WNhxarfxbR.png?f=fotoalbum_large

@HR_support Is deze instelling de reden dat de compressor niet boven de 80% draait? Ik kan alles aanpassen als ik wil, behalve de Y1, maar ik kan maar beperkt inschatten wat de gevolgen zijn, dus ik verander niks. Is het überhaupt de bedoeling dat ik toegang heb tot al deze instellingen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFR18pc3KSRcYCdZGRplz3NmHD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4xaU2iX1VdRt5dAFtlc8iOy7.png?f=fotoalbum_large

• MattMax
Mijn Qube met 8kW upgrade heeft nog nooit op 100% gedraaid, hij komt niet hoger dan 80%. Daarbij geeft-ie een actuele snelheid compressor aan van 5278 rpm, dat kan nooit, volgens de handleiding kan dat niet hoger dan 110 rpm zijn.

@MattMax mag ik dat hier even melden ipv via github?
...
Eerder in dit topic kreeg ik onderstaande tip van @YJB :
is sensor.bldc_evd_powerplus_info_pump echt in RPM? Volgens de modbus documentatie in RPS, dus dat klinkt meer als rotations per second, dus dan moet deze waarde in HA met 60 worden vermenigvuldigd om RPM te krijgen.
Aan de hand van deze feedback heb ik de RPS vermenigvuldigd met 60 om de meer gangbare RPM in de integratie weer te geven.

• YJB

YJB

De modbus documentatie geeft de snelheid aan in RPS (inderdaad erg verwarrend):
code:
1
Actuele snelheid compressor (0‐110 rps = 0‐100% sturing)
En ja, ik zie ook geen hogere snelheid dan 80%

• BB_Elektro
...
Mooi initiatief @HR_support , ik zou graag deel willen nemen.

• BB_Elektro
hbolten schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:22:
[...]
@HR_support Is deze instelling de reden dat de compressor niet boven de 80% draait?
Ik heb de 6 kW "licentie" en hier komt hij niet boven de 55%. Daarom denk ik dat de max 80% die je ziet overeenkomt met 8 kW. @HR_support had in een eerder bericht al laten vallen dat ze een grotere compressor hebben genomen zodat hij rustiger draait. Ik denk daarom dat ze deze compressor ook niet op 100% zullen laten draaien omdat de rest van het systeem daar niet voor ontworpen is.

Ik vermoed dus dat je licentie bepaald welk percentage er bij Y1 staat, en dat je het getal daarom niet aan kan passen.

[ Voor 9% gewijzigd door BB_Elektro op 31-01-2026 10:43 ]

• Kubist
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 31-03 15:29
Zeker, graag!

• MattMax
Update 4 februari - 2026.1.12 beschikbaar om te testen

Testers gevraagd voor grote update van de Home Assistant integratie
Op dit moment ben ik bezig met het toevoegen van de Qube integratie als een officiële integratie in Home Assistant core. Dat betekent dat de integratie geïnstalleerd kan worden zonder HACS. Het betekent ook dat de integratie aan heel veel voorwaarden moet voldoen. Dit proces loopt nog en een eerste versie (met alleen ondersteuning voor sensoren) is inmiddels ingediend als voorstel.

De HACS integratie is voorzien van een grote update (2026.1.5) om aan te sluiten bij de officiële integratie. In de release notes kan je terugvinden wat de grootste wijzigingen zijn. Als je deze versie wilt testen, moet je release 2026.1.5 handmatig downloaden via HACS en daarna HA opnieuw opstarten. Er zitten enkele breaking changes in, dus ik raad aan om bij issues eerst de huidige integratie te verwijderen en dan opnieuw toe te voegen.

Het voordeel van deze versie is dat de structuur van de integratie sterk is verbeterd met duidelijke iconen voor alle entiteiten, het gebruik van een externe Python library (python-qube-heatpump) die alle communicatie met de Qube warmtepomp verzorgt (vereist voor core integraties) en een robuustere setup voor vertalingen.

Bij het installeren als nieuwe integratie zullen een aantal sensors (utility meters en SCOP sensors) op 0 beginnen, aangezien die eerst verbruik moeten registreren voordat er een nieuwe waarde verschijnt. Daarnaast is de voorbeeldcode voor een Home Assistant dashboard ook voorzien van een update. De SCOP sensors worden hier ook in meegenomen. De code is hier te vinden. Let op dat je deze code specifiek toevoegt aan je Qube dashboard en dat je niet per ongeluk de code van alle dashboards samen overschrijft.

Issues graag delen via Github of via een DM. Dan blijft de focus in dit topic op de warmtepomp zelf en kan ik aan de hand van de feedback verbeteringen doorvoeren. Bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door MattMax op 04-02-2026 19:19 . Reden: Nieuwe release ]

• Maarten60
Prima om te testen.
Ben van plan 2e ha entiteit op te zetten en kan initieel dus wel lezen maar niet schrijven naar de qube.

• MattMax
Maarten60 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:15:
Prima om te testen.
Ben van plan 2e ha entiteit op te zetten en kan initieel dus wel lezen maar niet schrijven naar de qube.
Dat is ook een goede optie. Je kan eenvoudig een Home Assistant instance draaien in Docker Desktop, zodat het testen geen invloed heeft op je live Home Assistant setup. Na installeren van Docker Desktop kan je hiervoor het volgende commando uitvoeren:
code:
1
docker pull homeassistant/home-assistant

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 14:59
@MattMax
MattMax

Zo de updates gaan snel!, lekker bezig

Ik wil upgraden van 2026.1.4 naar v2026.1.14
Dan moet toch ook eerst removen en weer toevoegen

• MattMax
jossie67 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:58:
@MattMax
....
Ik wil upgraden van 2026.1.4 naar v2026.1.14
Dan moet toch ook eerst removen en weer toevoegen
Ja, dat is wel verstandig. De manier waarop de naamgeving van entities wordt bepaald is helemaal op de schop gegaan door de eisen die aan een officiële HA integratie worden gesteld. Je kan het uiteraard eerst proberen en, mocht dat issues opleveren, daarna alsnog de integratie verwijderen en opnieuw installeren.

Edit:
Mocht je bijv. "duplicate entities" krijgen, dan kan je dat vaak repareren via de functie "Recreate entities" in de integratie (via drie vertikale puntjes rechtsboven).

[ Voor 14% gewijzigd door MattMax op 05-02-2026 17:53 ]

• kjs021
Bedankt voor de updates MattMax.

Zojuist de oude installatie verwijderd en de nieuwe schoon geinstalleerd. Draait goed. Voor de anderen - enige was dat de COP (berekend) bij de disabled entities stond - handmatig weer geactiveerd.

• willem9503
@MattMax zeker wederom dank voor alle updates.
Net maar even upgrade/update rondje gemaakt, moest ook HA nog upgraden, maar Qube-HACS integratie lijkt prima te draaien.

• MattMax
kjs021 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:50:
Bedankt voor de updates MattMax.

Zojuist de oude installatie verwijderd en de nieuwe schoon geinstalleerd. Draait goed. Voor de anderen - enige was dat de COP (berekend) bij de disabled entities stond - handmatig weer geactiveerd.
Goed om te horen. De berekende COP staat nu inderdaad standaard op "disabled". De nieuwe SCOP sensors geven een overzicht per dag en maand. De sensor die de berekende COP laat zien, kan veel log entries geven, terwijl de meeste mensen dit niet real-time zullen volgen. Kan uiteraard handmatig weer aangezet worden, zoals je al had gevonden.

• hbolten
  • Niet online
Ik zag de discussie via git over stand-by verbruik van de Qube. Hier meet ik tussen 16,27 en 17,3 Watt; je kunt dus rustig uitgaan van 17 Watt

• BB_Elektro
hbolten schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:58:
Ik zag de discussie via git over stand-by verbruik van de Qube. Hier meet ik tussen 16,27 en 17,3 Watt; je kunt dus rustig uitgaan van 17 Watt
Dankjewel voor de informatie. Is dat een Qube waar ook een Linq aan gekoppeld zit (die gevoed wordt vanuit de Qube)?

• hbolten
  • Niet online
BB_Elektro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Dankjewel voor de informatie. Is dat een Qube waar ook een Linq aan gekoppeld zit (die gevoed wordt vanuit de Qube)?
Ja, hier zit inderdaad ook een LinQ aan. Ik meet de 3 fasen met een Shelly 3EM

• hbolten
  • Niet online
Nogal een overshoot weer. Hoe voorkom ik dat mensen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a_uR6pnEwmjBOSOdlVy37buOWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/79PIhMVmJFqHKzrnIBo402T2.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
Net even de data bekeken, ik herken zo'n grote overshoot niet.
Bij mij toch redelijk max. op 0,3 gr
dag (7-21): 20.5gr en nacht (21-7): 20gr
Stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAOYzryUUcBBbjQp4j2njnK1j_Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LiQre85rtt7fsmUABUvinjck.png?f=user_large

geen heel concreet idee hoe dat te voorkomen, ik zou stellen dat je vloer misschien te warm word waardoor deze langer warmte uitstraalt en dat je warmteverlies toch kleiner is met deze temperaturen dan je zelf verwacht/denkt/hoopt.
Optie: stooklijn naar beneden bijstellen in de 0gr - 10gr range?

• HR_support
Hallo hbolten,

Het is zeker niet de bedoeling dat je in dat scherm kan. Die is denk ik vergeten dicht te zetten na wat afstel werk. En als je er een keer in kan, inderdaad, verander niets daar. Wij en je installateur weten wat instellingen weer op andere momenten voor gevolgen hebben. En bij verzoek kijken we altijd even mee, als er twijfel is over de juiste instelling.

Dan de 100% is niet te vergelijken met de Qbooster, zoals je in een eerdere topic aangaf. Daar draaide de compressor inderdaad 100% om 6 KW te halen.
In de Qube is gekozen voor een grotere compressor, zodat we altijd het punt vermijden waarin het geluid van een draaiende compressor irritant wordt.
Software matig begrenzen we de compressor dus, afhankelijk van je licentie.
4 KW = 40%
6 KW = 55%
8 KW = 80%
hbolten schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]

@HR_support Is deze instelling de reden dat de compressor niet boven de 80% draait? Ik kan alles aanpassen als ik wil, behalve de Y1, maar ik kan maar beperkt inschatten wat de gevolgen zijn, dus ik verander niks. Is het überhaupt de bedoeling dat ik toegang heb tot al deze instellingen? [Afbeelding]

• HR_support
BB_Elektro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:47:
[...]

De LinQ thermostaat wordt niet standaard met zijn voeding aangesloten op de Qube door de installateur. Het is een autonoom gevoede thermostaat/gateway, dus kan ook gewoon met een stekker en voeding via een stopcontact.
Als deze op de Qube is aangesloten, zul je in standby inderdaad een kleine toename zien van verbruik, door de LInQ.

• HR_support
hbolten schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:42:
Nogal een overshoot weer. Hoe voorkom ik dat mensen?

[Afbeelding]
Dat kun je zo niet helemaal aangeven of verklaren. Hangt van heel veel factoren af.
1. Interne warmte. Veel mensen, zoninstraling, TV PC, koken in open keuken etc.
2. Zoals inderdaad al aangegeven, te hoge stooklijn en daardoor te veel warmte in de massa en dan doorschieten.

Voor de goed orde, wat zit er bij je in de woning? Enkel een LinQ in de woonkamer, of zit er een zone systeem of meerdere thermostaten?

• kjs021
Mijn qube geeft geregeld errors weer. Hebben jullie dat ook? Bij mij bijvoorbeeld het volgende:

- 20-02 - Al 191 geen internet voor 15 min
- 19-02 - Al 22 high discharge temp voor 1 min
- 10-02 - Al 191 geen internet voor een uur
- 04-02 - Al 22 high discharge temp voor 1 min
- 28-01 - Al 178 source flow voor 1 min
- 17-01 - Al 191 geen internet voor 15 min

Hoor graag of dit normaal is of dat er naar gekeken moet worden.

Edit:
Heb een range extender toegevoegd om het WiFi signaal te boosten. Houd het in de gaten - mogelijk dat de errors daar mee te maken hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door kjs021 op 22-02-2026 11:28 ]

• willem9503
Ik had al een poosje niet meer gekeken naar fouten in de log (geen reden toe).
Check geeft wel fouten, maar niet die jij ziet. Die internetverbinding melding zou je zelf een in huis kunnen controleren. Ergens een slechte verbinding?

Ik zie dit regelmatig (minimaal iedere 3 dagen) terugkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdSkjmZrxrS8HMQAd1t_r3T-dDc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y0GyViSxLarIKdvvmJ175vKZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xa2yyhjSCzjlKIvX3Ks2XWD5oBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tPz3NArcphI6M3amEHyfDolf.png?f=user_large

Nog geen idee waar die van zijn. Iets om uit te zoeken..

• kjs021
Waarschijnlijk had je het zelf al gevonden - de alarmen staan hier weergegeven: https://www.hr-energy.com...larmenlijst-juli-2025.pdf

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

AL*18 Out of Envelope
Reset: Automatisch
Beschrijving: Compressor heeft te lang buiten zijn werkgebied gedraaid. De compressor wordt uitgeschakeld en warmtevraag gaat Elektrisch verder. Het alarm wordt automatisch gereset en de compressor zal weer aangaan. Dit alarm kan voorkomen bij hoge temperatuur tapwater maken of door een probleem met flow.

• willem9503
kjs021 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:20:
Waarschijnlijk had je het zelf al gevonden - de alarmen staan hier weergegeven: https://www.hr-energy.com...larmenlijst-juli-2025.pdf

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

AL*18 Out of Envelope
Reset: Automatisch
Beschrijving: Compressor heeft te lang buiten zijn werkgebied gedraaid. De compressor wordt uitgeschakeld en warmtevraag gaat Elektrisch verder. Het alarm wordt automatisch gereset en de compressor zal weer aangaan. Dit alarm kan voorkomen bij hoge temperatuur tapwater maken of door een probleem met flow.
Inderdaad, die ken ik. Ik had mijn opmerking iets anders moeten formuleren denk ik. 8)7
Het is meer "waarom deze komen". Tapwater doe ik niet en de flow monitor ik en is al maanden hetzelfde.....

• bor7
Door omstandigheden moeten het voorjaar mijn PVT panelen eraf ( en na dakreparatie er later weer op).🙁

Nu krijg ik aangeboden dat bij herleggen de panelen "slimmer" kunnen worden aangesloten, met een ander schema, voor beter rendement ( betere flow) . Nu is dat best een bedrag extra aan nieuwe leidingen enz., dus de vraag is: hoeveel beter kan het?
Je zou denken: het kan maar door 1 leiding er naar toe, weerstand per paneel blijft hetzelfde, dus?
Misschien kan iemand (HR support?) hier iets over zeggen?

Ik heb trouwens de Cube, met de (oude) panelen die bij de Qbooster zaten.

• Maarten60
Ik wil mijn PV overschot gebruiken om de WP extra warmte te laten maken via SGReady plus. Echter als ik Plus selecteer gebeurd er niets. WP blijft in standby.
De control Activate central heating staat wel op ON, maar dat staat die al paar dagen volgens HA history.
Ik heb geen Linq en bestuur de WP via een Danfoss systeem via harde contacten. LinQ Enable opties staan allemaal op uit.
Heeft iemand dit al werkend?
@HR_support Kan het zijn dat 'geen warmtevraag' via het harde contact SGReady Plus blokkeerd?

• YJB

YJB

bor7 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:33:
Door omstandigheden moeten het voorjaar mijn PVT panelen eraf ( en na dakreparatie er later weer op).🙁

Nu krijg ik aangeboden dat bij herleggen de panelen "slimmer" kunnen worden aangesloten, met een ander schema, voor beter rendement ( betere flow) . Nu is dat best een bedrag extra aan nieuwe leidingen enz., dus de vraag is: hoeveel beter kan het?
Je zou denken: het kan maar door 1 leiding er naar toe, weerstand per paneel blijft hetzelfde, dus?

Wat ik begrepen heb worden de panelen tegenwoordig zo aangesloten dat de doorstroming door alle panelen hetzelfde is. Daardoor heb je in principe meer "capaciteit" in de panelen. Ook het doorspoelen van de installatie schijnt eenvoudigere te zijn.
Hoeveel het uitmaakt weet ik niet, bij mij hebben ze de aanpassing gedaan toen ik van Qbooster naar Qube ben overgestapt. Ik had toen al de "modernere" manier van aansluiten; ergens in 2022 zijn ze overgestapt van aansluiten per paar naar alle panelen individueel aansluiten:

Tot op heden (mei 2022) werden de Qpanels aangesloten in paren, met tussen de 2 panelen de
groene slang. Testen hebben uitgewezen dat we een betere flowverdeling krijgen, zeker
met paneelvelden die uit elkaar liggen (bijv. dakkapel er tussen), als we de panelen
individueel aansluiten op de verdelers. Een betere flowverdeling resulteert in een betere
opbrengst, zeker tijdens koude dagen.
De losse groene, rode en blauwe DN12 leidingen vervallen en meer werken met T-stukken.

Maar kennelijk kon het nog een stapje beter, vandaar de verdere aanpassing. Een indicatie van onbalans zou je kunnen zien wanneer het koud is en dat sommige panelen eerdere "bevriezen" dan andere.

• MattMax
Maarten60 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:54:
Ik wil mijn PV overschot gebruiken om de WP extra warmte te laten maken via SGReady plus. Echter als ik Plus selecteer gebeurd er niets. WP blijft in standby.
....
SGReady wel ingeschakeld op de warmtepomp controller?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxxMprNHheKpa5SPyk1XKBhIXPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YKgz3opGQ1yZd0VFvzT46o22.png?f=fotoalbum_large

• Maarten60
MattMax schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:55:
[...]
SGReady wel ingeschakeld op de warmtepomp controller?
Goede tip. Nee SG Ready was niet enabled maar dat lijkt niets uit te maken. Heb het nog een keer gecontroleerd maar zowel met SG Ready enabled of disabled, in beide gevallen werkt de SG Ready block optie. Ik zie ook direct de veranderingen via de Modbus verschijnen op het Qube display en ook de sensor PV surplus actief (binary_sensor.qube_1_surplus_pv) wordt actief bij de Plus optie. Alleen de Qube blijft in stand by.

Mogelijk is er wat anders aan de hand, de SG Ready Plus optie moet een temperatuurverhoging van 1 C gaan geven maar in mijn geval is geen temperatuur referentie. Ik gebruik geen LinQ.

Heeft iemand anders ervaring met het gebruik van de plus optie?
@HR_support enig inzicht wat jullie kunnen delen?

• kjs021
Opgelost - was nog verbonden met Tailscale (vpn). Kon daardoor denk ik geen verbinding maken.

Las gisteren dat er een februari 2026 update beschikbaar is voor de Linq (https://www.hr-energy.com...date-linq-up-61010068.pdf). Vanochtend geprobeerd te updaten. Loop bij de verschillende Linqs vast op reading the firmware update. Hieronder de printscreens van de meldingen. App mobiel is up to date en Linqs zijn na de eerste foutmelding herstart - fout blijft. Huidige versie is 6.10.1000.59 (augustus versie). Enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSpNxULnyNQwLi9q1f60k1AQ46Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiwCr0Vyef92wqYxZsElRptX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ugIkf9E2n9yU25LgPb4IADfx3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbsCH8AiT44NnTVIWPdftNsJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 15% gewijzigd door kjs021 op 25-02-2026 09:56 ]

• willem9503
Eigenwijs als ik ben, ondanks deze melding toch maar de update gedaan.
Ging bij mij probleemloos......

• CarelWdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 25-03 19:18
Zonet ook de Linq-up succesvol geüpdatet en de hysterese aangepast (voorlopig -0,1 en +0,2).
Eén maar bij de update. Mijn Android mobiel laat maar een heel klein stukje van de -> en DONE knop van de Linq-up app zien (op screenshot is dit nog vrij goed zichtbaar). Je moet het weten en rekening houden met "dikke" vingers, want de navigatiebalk van mijn mobiel ligt eroverheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GQgpOwbDhIYuYHS82pwzDY5KjA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YV83Hxceb3xyETfk3KmLF6Bl.jpg?f=user_large

• YJB

YJB

HR_support schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Wij geen zoiets niet integreren in de Qube zelf, simpel omdat (buiten hier op tweakers) er geen vraag is van overige gebruikers Qube, en we in de Qube de kerntaak houden, veilig en goed warmte maken.
We hebben een Modbus beschikbaar en we hebben SG ready, en een HEMS dient in onze visie een externe partij te moeten zijn, die doen waar hun goed in zijn. De Qube software zorgt voor een goede werking Qube.
Wel staan er iets in de roadmap voor 2026.
P1 uitlezen van Homewizard, en eigen verbruik PV verhogen.
Als HomeWizard in de toekomst als HEMS kan functioneren, zullen we daar ook op koppelen.
Als we het over de roadmap hebben, zou het mogelijk zijn om de buitentemperatuur over te nemen vanuit modbus met een failsafe naar de standaard buitentemperatuur handling.
Iets van een read/write register, en als dat register de laatste 15 minuten niet geupdate is, dan de waarde gebruiken vanuit de externe source zoals die nu gebruikt wordt?
Ik vraag dit omdat bij andere warmtepompen er ook manipulatie van de buiten temperatuur kan worden gedaan om zodoende stookuren optimalisatie icm dynamische tarieven te implementeren.
Ngenic doie dit door de sensor te manipuleren, maar er zijn ook initiatieven op basis van home assistant (Pumpsteer en meer recent SVOTC — Smart Virtual Outdoor Temperature Control).

• MattMax
Maarten60 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:52:
[...]
...

Mogelijk is er wat anders aan de hand, de SG Ready Plus optie moet een temperatuurverhoging van 1 C gaan geven maar in mijn geval is geen temperatuur referentie. Ik gebruik geen LinQ.

Je hebt gelijk. Ik heb een automatisering die bepaalt wanneer de stroomprijs laag is (dynamisch contract via Tibber) en in dat geval SGReady Plus inschakelt. Ik draai tijdelijk met een virtuele thermostaat in Home Assistant (LinQ thermostaat is defect) en bij mij gebeurt er nu ook niets als SGReady Plus wordt geactiveerd. Extra check gedaan met externe energiemeter en die laat in die periode ook geen verandering zien.

• Maarten60
Helder, zou fijn zijn als @HR_support even kan reageren.
Het lijkt erop dat ik mijn Danfoss, die een hard contact heeft maar niet via HA te besturen is, moet vervangen door een simpele unit die ik wel kan besturen en het harde contact activeert.

• HR_support
kjs021 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:55:
Mijn qube geeft geregeld errors weer. Hebben jullie dat ook? Bij mij bijvoorbeeld het volgende:

- 20-02 - Al 191 geen internet voor 15 min
- 19-02 - Al 22 high discharge temp voor 1 min
- 10-02 - Al 191 geen internet voor een uur
- 04-02 - Al 22 high discharge temp voor 1 min
- 28-01 - Al 178 source flow voor 1 min
- 17-01 - Al 191 geen internet voor 15 min

Hoor graag of dit normaal is of dat er naar gekeken moet worden.

Edit:
Heb een range extender toegevoegd om het WiFi signaal te boosten. Houd het in de gaten - mogelijk dat de errors daar mee te maken hebben.
Hallo kjs021
Die internet melding is inderdaad dat gedurende 10 minuten er geen buitentemperatuur te lezen is. Of te wel de LinQ heeft geen contact met internet.
Die bron flow, is voorgekomen toen het erg koud was. Het kan soms voorkomen dat die ontstaat bij opstarten met een zeer koude bron. (Vloeistof is dik)
Komt hij vaker voor dan even via je installateur bij onze support melden.
Die hoge discharge temp is meestal een flow probleem aan CV zijde tijdens tapwater maken. Als hij vaker voorkomt, ook even melden via de installateur aan onze support, dan kan men er even naar kijken, en wellicht iets verstellen om dit te voorkomen. (Storing zal zichzelf trouwens weer resetten)

• HR_support
willem9503 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:11:
[...]

Inderdaad, die ken ik. Ik had mijn opmerking iets anders moeten formuleren denk ik. 8)7
Het is meer "waarom deze komen". Tapwater doe ik niet en de flow monitor ik en is al maanden hetzelfde.....
Kan komen ook door flow aan de source kant, of te wel, hij haalt te weinig warmte uit de source. Even melden via je installateur aan Support dan kunnen ze er even naar kijken, en aktie ondernemen.

• HR_support
bor7 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:33:

Wat je kunt bereiken hangt vooral af van de huidige wijze van monteren. In het begin zijn ze in paren geplaatst, later is men overgegaan naar 2 velden.
Met vele metingen is er uit gekomen dat de perfecte flow door ieder paneel te halen is als de bron geticheld aangesloten wordt. Daarnaast zijn er nog wat voordelen van type verdeler etc.
Dus zo uit deze post is niet te halen wat er nu ligt en wat men gaat doen. Dat is dus helaas toch een vraagstelling die via de installateur bij ons terecht moet komen, daar we nu geen volledig beeld hebben van het dossier.

• HR_support
Maarten60 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 16:52:
[...]

Goede tip. Nee SG Ready was niet enabled maar dat lijkt niets uit te maken. Heb het nog een keer gecontroleerd maar zowel met SG Ready enabled of disabled, in beide gevallen werkt de SG Ready block optie. Ik zie ook direct de veranderingen via de Modbus verschijnen op het Qube display en ook de sensor PV surplus actief (binary_sensor.qube_1_surplus_pv) wordt actief bij de Plus optie. Alleen de Qube blijft in stand by.

Hallo Maarten,
Met surplus gebeuren er inderdaad 2 dingen.
1. Kamer setpoint op de LinQ wordt 1 oC warmer. (Woning als buffer) Als kamer al warm is gebeurd er uiteraard niets. En als je een Danfoss regeling hebt, gebeurd er ook niks.
2. Tapwater wordt naar dagbedrijf gezet. (Gelijk aan de sturing 2 uur hoog setpoint)
Als die op 52 oC staat, en je temperatuur in de boiler is > 47 oC, dan zal er niets gebeuren.

Hoop dat dit het duidelijk maakt :)

• HR_support
CarelWdv schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:28:
Zonet ook de Linq-up succesvol geüpdatet en de hysterese aangepast (voorlopig -0,1 en +0,2).
Eén maar bij de update. Mijn Android mobiel laat maar een heel klein stukje van de -> en DONE knop van de Linq-up app zien (op screenshot is dit nog vrij goed zichtbaar). Je moet het weten en rekening houden met "dikke" vingers, want de navigatiebalk van mijn mobiel ligt eroverheen.
[Afbeelding]
Hallo Carel,
Blijft lastig met Android. Er zijn gewoon enorm veel toestellen, en over algemeen gaat het goed, soms zit er een toestel bij dat wat lastiger is. We geven het door aan de App ontwikkelaar om er in de toekomst nog meer rekening mee te houden.

• HR_support
Maarten60 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 18:53:
Helder, zou fijn zijn als @HR_support even kan reageren.
Het lijkt erop dat ik mijn Danfoss, die een hard contact heeft maar niet via HA te besturen is, moet vervangen door een simpele unit die ik wel kan besturen en het harde contact activeert.
Of een LinQ zoneregeling, alles geïntegreerd en je kunt warmte bufferen in je woning :)

• HR_support
MattMax schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb een automatisering die bepaalt wanneer de stroomprijs laag is (dynamisch contract via Tibber) en in dat geval SGReady Plus inschakelt. Ik draai tijdelijk met een virtuele thermostaat in Home Assistant (LinQ thermostaat is defect) en bij mij gebeurt er nu ook niets als SGReady Plus wordt geactiveerd. Extra check gedaan met externe energiemeter en die laat in die periode ook geen verandering zien.
Zie mijn opmerking wat SGready-plus doet.

• HR_support
YJB schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:35:
[...]

Als we het over de roadmap hebben, zou het mogelijk zijn om de buitentemperatuur over te nemen vanuit modbus met een failsafe naar de standaard buitentemperatuur handling.
Iets van een read/write register, en als dat register de laatste 15 minuten niet geupdate is, dan de waarde gebruiken vanuit de externe source zoals die nu gebruikt wordt?
Ik vraag dit omdat bij andere warmtepompen er ook manipulatie van de buiten temperatuur kan worden gedaan om zodoende stookuren optimalisatie icm dynamische tarieven te implementeren.
Ngenic doie dit door de sensor te manipuleren, maar er zijn ook initiatieven op basis van home assistant (Pumpsteer en meer recent SVOTC — Smart Virtual Outdoor Temperature Control).
Tegenvraag: :)
Waarom zou je dat willen, als je ook de stooklijn kunt uitzetten, en via HA zelf de gewenste waarde kunt invullen?

• Maarten60
Vraagje, bij mij staat de switch
code:
1
switch.qube_1_modbus_demand
altijd op on. Ook als er geen warmtevraag is.
Volgens de wiki: Trigger heat demand.
Gebruikt iemand die switch of kan je die alleen gebruiken als je een LinQ thermostaat hebt. |:(

• willem9503
HR_support schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:38:
[...]

Kan komen ook door flow aan de source kant, of te wel, hij haalt te weinig warmte uit de source. Even melden via je installateur aan Support dan kunnen ze er even naar kijken, en aktie ondernemen.
Ingepland. Ze bellen jullie wel denk... :)

• Maarten60
HR_support schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:56:
[...]
Hoop dat dit het duidelijk maakt :)
Ik begrijp nu dat SG Ready Plus alleen via LinQ is geïmplementeerd.

Mijn vraag is eigenlijk: hoe kan de Qube softwarematig starten op basis van surplus, los van LinQ?

Wat ik zie is dat bij SG Ready Plus bijvoorbeeld de binary_sensor.qube_1_surplus_pv actief wordt en de status via Modbus zichtbaar is. De Qube detecteert de actie dus gewoon intern. Toch blijft de unit in stand-by wanneer er geen LinQ aanwezig is.
Waarom kan de Qube niet starten op basis van dat surplus-signaal zelf? Functioneel lijkt dat vergelijkbaar met starten via hard contact.

Ik kan me voorstellen dat dit breder relevant wordt — denk aan netcongestie, sturen op dynamische tarieven of toekomstige EMS/HA-koppelingen — waarbij het aan/uit kunnen sturen van de warmtepomp relevant is, ook zonder zone-regeling.

Is er bewust voor gekozen om dit alleen binnen de LinQ-context mogelijk te maken, of kan deze standalone use-case in een volgende release worden opgenomen?

• MattMax
Maarten60 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 13:19:
Vraagje, bij mij staat de switch
code:
1
switch.qube_1_modbus_demand
altijd op on. Ook als er geen warmtevraag is.
Volgens de wiki: Trigger heat demand.
Gebruikt iemand die switch of kan je die alleen gebruiken als je een LinQ thermostaat hebt. |:(
Ik gebruik die switch in combinatie met een virtuele thermostaat. Bij warmtevraag van de thermostaat wordt deze switch op "on" gezet. Als de warmtevraag stopt, dan gaat deze switch weer uit. Die zou dus zeker niet standaard aan moeten staan.
De integratie neemt de waarde van het bijbehorende Modbusregister over, dus als de waarde van dat register "on" is, dan zal de integratie dat ook laten zien en wordt er dus actief om warmte gevraagd.

Ik heb zojuist even mijn eigen setup gecontroleerd. De switch modbus_demand staat uit, vervolgens zet ik de warmtepomp uit en na 5 minuten weer aan. Daarna staat dezelfde switch nog steeds uit. Kortom, die wordt dus niet standaard aangezet bij het laden van de integratie of na het opnieuw opstarten van de warmtepomp.

• Maarten60
[@MattMax] Dank voor het testen.

Bij mij staat switch.qube_1_modbus_demand standaard op ON, ook zonder warmtevraag. Als ik hem op OFF zet verandert er niets in het gedrag. Ook niet als ik hem daarna weer op ON zet.
Tegelijk blijft binary_sensor.qube_1_bms_demand OFF zolang er geen warmtevraag via het hard contact is.
Wat mij daarnaast opvalt: zelfs wanneer de unit daadwerkelijk aan het verwarmen is (status = heating), blijft binary_sensor.qube_1_bms_demand OFF.

Ik stuur de CV via een hard contact aan (geen LinQ) en het lijkt er daardoor op dat bms_demand uitsluitend de Modbus/BMS-ingang representeert en geen relatie heeft met een actieve hardware warmtevraag.

Zou het kunnen dat er in de Qube een configuratie of control mode actief is waarbij óf naar de hardware thermostaat wordt geluisterd, óf naar de BMS/Modbus demand — maar niet naar beide tegelijk?

[@HR_support] Kunnen jullie toelichten hoe deze keuze/prioriteit intern is opgebouwd?

• YJB

YJB

HR_support schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Tegenvraag: :)
Waarom zou je dat willen, als je ook de stooklijn kunt uitzetten, en via HA zelf de gewenste waarde kunt invullen?
Mijn verzoek is niet om de warmtepomp extern te gaan aansturen of de stooklijn uit te zetten.

Integendeel: ik wil juist de bestaande interne regeling volledig intact laten.

Het idee is om de buitentemperatuur óók via een Modbus write-register beschikbaar te maken, met de volgende logica:

Als het register minimaal elke 15 minuten wordt geüpdatet → gebruik deze waarde
Als er geen update komt → automatisch terugvallen op de huidige cloud-bron

Op die manier:

Blijft de interne stooklijn actief
Blijven alle beveiligingen en modulatie intact
Is er altijd een veilige fallback
Is er geen impact voor standaardgebruikers

Waarom dit wenselijk is:

Door een “virtuele” buitentemperatuur te kunnen aanleveren, kan een extern energiemanagementsysteem:

Iets eerder of later laten reageren op verwachte kou
Beter omgaan met dynamische stroomtarieven
Thermische massa van het gebouw benutten
Zonder dat de warmtepomp wordt gereduceerd tot een extern aangestuurde actuator.

Het verschil met het uitschakelen van de stooklijn en direct setpoints sturen is dat in dat geval de interne regeling feitelijk wordt omzeild. Bij temperatuurinjectie blijft de volledige regelarchitectuur actief.

De implementatie lijkt relatief beperkt: een write-register, tijdscontrole en een fallback-mechanisme.

• HR_support
Maarten60 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:35:
[@MattMax] Dank voor het testen.

Bij mij staat switch.qube_1_modbus_demand standaard op ON, ook zonder warmtevraag. Als ik hem op OFF zet verandert er niets in het gedrag. Ook niet als ik hem daarna weer op ON zet.
Tegelijk blijft binary_sensor.qube_1_bms_demand OFF zolang er geen warmtevraag via het hard contact is.
Wat mij daarnaast opvalt: zelfs wanneer de unit daadwerkelijk aan het verwarmen is (status = heating), blijft binary_sensor.qube_1_bms_demand OFF.

Ik stuur de CV via een hard contact aan (geen LinQ) en het lijkt er daardoor op dat bms_demand uitsluitend de Modbus/BMS-ingang representeert en geen relatie heeft met een actieve hardware warmtevraag.

Zou het kunnen dat er in de Qube een configuratie of control mode actief is waarbij óf naar de hardware thermostaat wordt geluisterd, óf naar de BMS/Modbus demand — maar niet naar beide tegelijk?

[@HR_support] Kunnen jullie toelichten hoe deze keuze/prioriteit intern is opgebouwd?
Als je BMS_Demand gebruikt, kan er nooit een RoomLinQ zijn. En dan dient RoomLinQ_En aan te staan.
Om toch het mogelijk te maken een LinQ aanwezig te hebben, en HA. Hebben we Modbus_Demand gemaakt. Deze zal enkel werken als RoomLinQ_En vinkje uit staat.

• HR_support
Tweakers Avond HR Energy.
Zoals al eerder genoemd en ik zal een aantal positieve reacties, willen we een avond organiseren in De Lier in onze productie faciliteit.
We willen dit organiseren op dinsdag 31 Maart 2026. Waar de inloop vanaf 18:30 zal zijn.
Even gezellig koffie, wat lekkers, en praten over de Qube, integraties, PVT en wat dan ook ter sprake komt.
Als je er bij wilt zijn, meld je dan aan door even een mail te sturen aan Support@HR-energy.com

• Maarten60
HR_support schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:57:
Als je BMS_Demand gebruikt, kan er nooit een RoomLinQ zijn. En dan dient RoomLinQ_En aan te staan.
Om toch het mogelijk te maken een LinQ aanwezig te hebben, en HA. Hebben we Modbus_Demand gemaakt. Deze zal enkel werken als RoomLinQ_En vinkje uit staat.
@HR_support kunnen jullie in deze context ook nog naar de vraag over harde contacten kijken.

• MattMax
HR_support schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 17:29:
Tweakers Avond HR Energy.
Zoals al eerder genoemd en ik zal een aantal positieve reacties, willen we een avond organiseren in De Lier in onze productie faciliteit.
We willen dit organiseren op dinsdag 31 Maart 2026. Waar de inloop vanaf 18:30 zal zijn.
Even gezellig koffie, wat lekkers, en praten over de Qube, integraties, PVT en wat dan ook ter sprake komt.
Als je er bij wilt zijn, meld je dan aan door even een mail te sturen aan Support@HR-energy.com
Leuk dat jullie dit organiseren! Ik kan er zelf niet bij zijn, maar zie nieuwe ideeën en suggesties hier graag op het forum verschijnen. Veel plezier!

• HR_support
Maarten60 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 18:54:
[...]

@HR_support kunnen jullie in deze context ook nog naar de vraag over harde contacten kijken.

[...]
Klopt dat de hardwarematige ingang, geheel parallel staat aan de software.
Of te wel er is vraag als een van beide actief is. (Of beide uiteraard)
Dus als je softwarematig vraag uit zet, maar er is een contact van je zone systeem actief dan gaat hij gewoon verwarmen.

Trouwens, zoals al eerder aangegeven, die BMS_Demand is voor de LinQ, gebruik die dan ook niet. Zou je die gebruiken dan moet je vinkje aanzetten warmtevraag via LinQ, anders doen we er niets mee.
Speciaal voor jullie met HA heb ik modbus punt aangemaakt:
Zoals ook besproken met MattMax.
Welke enkel werkt als vinkje dat je vraag via LinQ wil doen, hebt uit gezet.

In jouw geval met actief buffer kan het zijn als je buffer warm is, dat bij Modbus vraag of hardware vraag de Qube niet start. Dat hangt namelijk af van feit of de temperatuur Plant (na buffer) niet te warm is om te starten.

• HR_support
Maarten60 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:19:
code:
1
2
Omdat de LinQ tegenwoordig aan nagenoeg iedere Qube zit, zal deze ten alle tijden het hoge setpoint instellen van tapwater. (52 oC)
Vandaar dat we er in gemaakt hebben dat als vinkje NoDHW_LinQ uit staat, jullie met HA op de modbus via een apart modbus die temperatuur kunnen instellen. Holdingregister 173.

Dan start je Qube dus op basis van BMS-forced en ga je dat setpoint maken. Let wel op, als tapwater warmer is dan 47 oC, gaat hij nooit starten met tapwater verwarmen !

• kjs021
Complimenten voor de laatste update(s). Geen enkele foutmelding in de laatste weken. Top!

• HR_support
Reminder:
31 Maart in de avond zijn jullie Tweakers met een HR Energy warmtepomp welkom in onze fabriek. Mocht je daar dus bij willen zijn, en hebben jullie je nog niet aangemeld. Geef even een bericht op support@hr-energy.com
Pagina: 1 2 Laatste