Ervaringen Qsilence warmtepompen (Qube, Qbooster) - deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:06
@MattMax Ik zie als laatste formele Qube release v2026.2.2. Daarna zijn flink wat pre-releases beschikbaar gekomen.
Wat is de meest logische versie als ik een compleet nieuwe HA wil opzetten?
En is er nu een HACS en directe versie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbkiSMT7ZykDjPEFxygGzNjdQ80=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GrlhFmHZLIuBgzK4s9UgEwaf.jpg?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Maarten60 op 07-06-2026 10:57 ]

• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 14:17
Maarten60 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:50:
@MattMax Ik zie als laatste formele Qube release v2026.2.2. Daarna zijn flink wat pre-releases beschikbaar gekomen.
Wat is de meest logische versie als ik een compleet nieuwe HA wil opzetten?
En is er nu een HACS en directe versie?
....
Ik heb zojuist de meest recente HACS versie live gezet. Die draai ik zelf inmiddels al een paar weken zonder problemen. De HACS versie geeft ook verreweg de meeste informatie en mogelijkheden, maar is mogelijk ook overkill voor sommige gebruikers.

De officiële Home Assistant integratie is inmiddels ook beschikbaar. Die moet je zien als een "lite" versie van de HACS integratie en moet ook aan veel meer voorwaarden voldoen qua toegevoegde waarde van features, gebruiksgemak en onderhoudbaarheid.

• Maarten60
@MattMax versie 2026.4.1 geïnstalleerd op basis van ha suggestie. Paar zaken vallen op
1 firmware versie is 0
2 de entity id van drieweg en vierweg kleppen staat weer in Nederlands. Rest in Engels.

• MattMax
Maarten60 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:34:
@MattMax versie 2026.4.1 geïnstalleerd op basis van ha suggestie. Paar zaken vallen op
1 firmware versie is 0
2 de entity id van drieweg en vierweg kleppen staat weer in Nederlands. Rest in Engels.
Firmware is gefixt in de meest recente release.
De entity IDs zijn al in het Engels, dus ik denk dat dit nog een "left-over" is van een eerdere versie. Je kan deze handmatig aanpassen of de integratie opnieuw installeren. De eerste optie is uiteraard het snelst.

• Maarten60
MattMax schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:22:
[...]

Firmware is gefixt in de meest recente release.
De entity IDs zijn al in het Engels, dus ik denk dat dit nog een "left-over" is van een eerdere versie. Je kan deze handmatig aanpassen of de integratie opnieuw installeren. De eerste optie is uiteraard het snelst.
Hmmm, ik heb een upgrade van 2026.2.2 gedaan via HA en in vorige versie stonden entities goed.
Ik ga verder zoeken.
Ik zie ook geen firmware versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbC-4GhZHU5IBPV2jxC9huBw3Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvbsDRvwwBnf9FGoFguyuCPZ.jpg?f=fotoalbum_large

• MattMax
Modbus register 77 zou de softwareversie moeten laten zien, maar de waarde van dit register is 0. Dit zou eigenlijk bijv. 4.1.0 moeten laten zien. Dat zal ik even met @HR_support checken.

• Maarten60
@MattMax De firmware versie is toch het versienummer van de (lees jouw) integratie?
Zou zeggen dat qube versienummer onder sensors of diagnostics moet staan.

• MattMax
Maarten60 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:40:
@MattMax De firmware versie is toch het versienummer van de (lees jouw) integratie?
Zou zeggen dat qube versienummer onder sensors of diagnostics moet staan.
Ik snap de verwarring. Het versienummer van de integratie zie je via "Settings => Integrations => Qube". Het versienummer dat op "Device" niveau wordt aangegeven is bedoeld voor de firmware-versie van de Qube. Ik heb inmiddels een email gestuurd naar HR Energy met het verzoek om de waarde aan te passen naar de actuele firmware-versie. Die zou dus per Qube verschillend kunnen zijn, afhankelijk van de softwareversie die op de Qube zelf draait.

• Maarten60
Ok, helder. Ik zie idd de integratie versie.
Ik heb onder device info de optie recreate entity id’s gebruikt (drie puntjes rechts boven) om probleem op te lossen.
Begrijp nog niet waar probleem vandaan kwam want het volledig schone ha.
Anyway problem solved

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hoi, ik ben koelen maar weer eens aan het uitproberen, en het systeem begint wel maar geeft het na een korte tijd op met een errorcode in de LinQ (E1) en No Alarm op de Qube Display (en ook niks in de Data Logger)

De HAS integratie geeft 3 alarmen:
Alarm sensoren actief
Alarm verzamelalarm koelbedrijf
Alarm: Globaal

Geen idee wat er aan de hand is en wat ik moet doen om koelen wel te laten werken. Iemand een idee?

[img=694,600]blob:https://gathering.tweakers.net/764e20ca-1669-4635-bd53-178caa67e3e6[/img]

• Jeronim0
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 16:41
hbolten schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:53:
Hoi, ik ben koelen maar weer eens aan het uitproberen, en het systeem begint wel maar geeft het na een korte tijd op met een errorcode in de LinQ (E1) en No Alarm op de Qube Display (en ook niks in de Data Logger)...
Ik had tot gisteren nog nooit een foutmelding in de LinQ Up en op afstand stond er ook ineens E1. Bij thuiskomst om even na 7 uur was er geen fout in het display of in de app te zien. Ook in de Qube interface stond in de historie geen foutmelding. Wellicht een generieke storing en niet zozeer in jouw of mijn systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Gwf1xmcfeUlYGcbWWgFKRAn36Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWg9OT2Iu7NEyZ9UZ5IqWunm.jpg?f=fotoalbum_large

Jeronim0

• WJKO
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07 11:27
E1 betekent volgens mij dat de vloeistof die door de warmtewisselaars onder de zonnepanelen stroomt te heet is om te koelen. Bij mij gebeurt dat vrijwel dagelijks ondanks dat de zonnepanelen op zzo en nnw liggen. Jammer want daardoor kun je juist op het warmst van de dag niet koelen. Op dagen dat je legionella preventie aan gaat duurt het soms nog langer voor dat het systeem voldoende afgekoeld is.

Hopelijk lukt het HR energy de koelprestaties verder te verbeteren, mocht iemand nieuws hierover vernemen, graag!

• Jeronim0
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 16:41
Bijzonder (en storend) als deze melding ook wordt gegeven als je geen koelen geactiveerd/aangeschaft hebt.

Dank voor deze uitleg, want verklaart het wel. Ik wist het niet.

Jeronim0

• hbolten
  • Niet online
WJKO schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:16:
E1 betekent volgens mij dat de vloeistof die door de warmtewisselaars onder de zonnepanelen stroomt te heet is om te koelen. Bij mij gebeurt dat vrijwel dagelijks ondanks dat de zonnepanelen op zzo en nnw liggen. Jammer want daardoor kun je juist op het warmst van de dag niet koelen. Op dagen dat je legionella preventie aan gaat duurt het soms nog langer voor dat het systeem voldoende afgekoeld is.

Hopelijk lukt het HR energy de koelprestaties verder te verbeteren, mocht iemand nieuws hierover vernemen, graag!
Waar heb je de betekenis van die E1 code gevonden? Staat niet als zodanig in de Qube alarmen lijst. Klinkt wel heel aannemelijk.

Ik heb daarnet een mailtje naar HR support gestuurd met de vraag op basis waarvan de Qube stopt met koelen. Dan snap ik tenminste wat er gebeurt.

Vannacht de vloer maar zoveel mogelijk teruggekoeld, beetje opletten met de dynamische energieprijzen, dat wel, en nu zo lang mogelijk koelen tot de Qube weer afschakelt.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:09
Nou, als test heb ik koelen nu ook aangezet. In principe niet echt voorstander van want huis is voldoende geisoleerd en warmt niet extreem hard op en op slaapkamer via radiatoren schiet het toch niet op.

Maar voor testdoeleinden even kijken wat het systeem technisch doet (en heb toch stroom teveel... >:) ).

Dus wie weet volgend jaar als besparingsoptie weel reeel

• hbolten
  • Niet online
hbolten schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Waar heb je de betekenis van die E1 code gevonden? Staat niet als zodanig in de Qube alarmen lijst. Klinkt wel heel aannemelijk.

Ik heb daarnet een mailtje naar HR support gestuurd met de vraag op basis waarvan de Qube stopt met koelen. Dan snap ik tenminste wat er gebeurt.

Vannacht de vloer maar zoveel mogelijk teruggekoeld, beetje opletten met de dynamische energieprijzen, dat wel, en nu zo lang mogelijk koelen tot de Qube weer afschakelt.
Reactie van HR Energy:

Koelen stopt bij een daktemperatuur van 45+ graden (dan gaan ze met 48-49 naar het dak). De Qube geeft een cryptische melding onder het (i) menu:

[img=800,141]blob:https://gathering.tweakers.net/1a54a5bb-2e48-4930-b98f-8da1cd53007d[/img]

Die 45 graden haalt-ie vrij rap met panelen op zuidoost en zuidoost.

• hbolten
  • Niet online
Tip: ik heb op aanraden van mijn zoon de MCP voor Home Assistant in mijn Claude AI geïnstalleerd. Nu kan Claude voor mij dashboards maken, naamgeving fixen, nieuwe integraties zoeken, automatiseringen maken, ingewikkelde helpers etc. Zo maakte ik vanochtend in nog geen kwartiertje een dashboard voor het koelprogramma. Erg leuk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJj89tlSG4zf5rggTeCS3Dd9yOc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tMC6hauKVlfkSSeEtFfPxMKh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door hbolten op 24-06-2026 16:31 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste