• MattMax
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 10:25
Update 4 februari - 2026.1.12 beschikbaar om te testen

Testers gevraagd voor grote update van de Home Assistant integratie
Op dit moment ben ik bezig met het toevoegen van de Qube integratie als een officiële integratie in Home Assistant core. Dat betekent dat de integratie geïnstalleerd kan worden zonder HACS. Het betekent ook dat de integratie aan heel veel voorwaarden moet voldoen. Dit proces loopt nog en een eerste versie (met alleen ondersteuning voor sensoren) is inmiddels ingediend als voorstel.

De HACS integratie is voorzien van een grote update (2026.1.5) om aan te sluiten bij de officiële integratie. In de release notes kan je terugvinden wat de grootste wijzigingen zijn. Als je deze versie wilt testen, moet je release 2026.1.5 handmatig downloaden via HACS en daarna HA opnieuw opstarten. Er zitten enkele breaking changes in, dus ik raad aan om bij issues eerst de huidige integratie te verwijderen en dan opnieuw toe te voegen.

Het voordeel van deze versie is dat de structuur van de integratie sterk is verbeterd met duidelijke iconen voor alle entiteiten, het gebruik van een externe Python library (python-qube-heatpump) die alle communicatie met de Qube warmtepomp verzorgt (vereist voor core integraties) en een robuustere setup voor vertalingen.

Bij het installeren als nieuwe integratie zullen een aantal sensors (utility meters en SCOP sensors) op 0 beginnen, aangezien die eerst verbruik moeten registreren voordat er een nieuwe waarde verschijnt. Daarnaast is de voorbeeldcode voor een Home Assistant dashboard ook voorzien van een update. De SCOP sensors worden hier ook in meegenomen. De code is hier te vinden. Let op dat je deze code specifiek toevoegt aan je Qube dashboard en dat je niet per ongeluk de code van alle dashboards samen overschrijft.

Issues graag delen via Github of via een DM. Dan blijft de focus in dit topic op de warmtepomp zelf en kan ik aan de hand van de feedback verbeteringen doorvoeren. Bedankt!

[ Voor 2% gewijzigd door MattMax op 04-02-2026 19:19 . Reden: Nieuwe release ]

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:24
Prima om te testen.
Ben van plan 2e ha entiteit op te zetten en kan initieel dus wel lezen maar niet schrijven naar de qube.

• MattMax
Maarten60 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:15:
Prima om te testen.
Ben van plan 2e ha entiteit op te zetten en kan initieel dus wel lezen maar niet schrijven naar de qube.
Dat is ook een goede optie. Je kan eenvoudig een Home Assistant instance draaien in Docker Desktop, zodat het testen geen invloed heeft op je live Home Assistant setup. Na installeren van Docker Desktop kan je hiervoor het volgende commando uitvoeren:
code:
1
docker pull homeassistant/home-assistant

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02 20:07
@MattMax
MattMax

Zo de updates gaan snel!, lekker bezig

Ik wil upgraden van 2026.1.4 naar v2026.1.14
Dan moet toch ook eerst removen en weer toevoegen

• MattMax
jossie67 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:58:
@MattMax
....
Ik wil upgraden van 2026.1.4 naar v2026.1.14
Dan moet toch ook eerst removen en weer toevoegen
Ja, dat is wel verstandig. De manier waarop de naamgeving van entities wordt bepaald is helemaal op de schop gegaan door de eisen die aan een officiële HA integratie worden gesteld. Je kan het uiteraard eerst proberen en, mocht dat issues opleveren, daarna alsnog de integratie verwijderen en opnieuw installeren.

Edit:
Mocht je bijv. "duplicate entities" krijgen, dan kan je dat vaak repareren via de functie "Recreate entities" in de integratie (via drie vertikale puntjes rechtsboven).

[ Voor 14% gewijzigd door MattMax op 05-02-2026 17:53 ]

• kjs021
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:18
Bedankt voor de updates MattMax.

Zojuist de oude installatie verwijderd en de nieuwe schoon geinstalleerd. Draait goed. Voor de anderen - enige was dat de COP (berekend) bij de disabled entities stond - handmatig weer geactiveerd.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
@MattMax zeker wederom dank voor alle updates.
Net maar even upgrade/update rondje gemaakt, moest ook HA nog upgraden, maar Qube-HACS integratie lijkt prima te draaien.

• MattMax
kjs021 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:50:
Bedankt voor de updates MattMax.

Zojuist de oude installatie verwijderd en de nieuwe schoon geinstalleerd. Draait goed. Voor de anderen - enige was dat de COP (berekend) bij de disabled entities stond - handmatig weer geactiveerd.
Goed om te horen. De berekende COP staat nu inderdaad standaard op "disabled". De nieuwe SCOP sensors geven een overzicht per dag en maand. De sensor die de berekende COP laat zien, kan veel log entries geven, terwijl de meeste mensen dit niet real-time zullen volgen. Kan uiteraard handmatig weer aangezet worden, zoals je al had gevonden.

• hbolten
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik zag de discussie via git over stand-by verbruik van de Qube. Hier meet ik tussen 16,27 en 17,3 Watt; je kunt dus rustig uitgaan van 17 Watt

• BB_Elektro
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:57
hbolten schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:58:
Ik zag de discussie via git over stand-by verbruik van de Qube. Hier meet ik tussen 16,27 en 17,3 Watt; je kunt dus rustig uitgaan van 17 Watt
Dankjewel voor de informatie. Is dat een Qube waar ook een Linq aan gekoppeld zit (die gevoed wordt vanuit de Qube)?

• hbolten
  • Niet online
BB_Elektro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Dankjewel voor de informatie. Is dat een Qube waar ook een Linq aan gekoppeld zit (die gevoed wordt vanuit de Qube)?
Ja, hier zit inderdaad ook een LinQ aan. Ik meet de 3 fasen met een Shelly 3EM

• hbolten
  • Niet online
Nogal een overshoot weer. Hoe voorkom ik dat mensen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1a_uR6pnEwmjBOSOdlVy37buOWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/79PIhMVmJFqHKzrnIBo402T2.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
  • Nu online
Net even de data bekeken, ik herken zo'n grote overshoot niet.
Bij mij toch redelijk max. op 0,3 gr
dag (7-21): 20.5gr en nacht (21-7): 20gr
Stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAOYzryUUcBBbjQp4j2njnK1j_Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LiQre85rtt7fsmUABUvinjck.png?f=user_large

geen heel concreet idee hoe dat te voorkomen, ik zou stellen dat je vloer misschien te warm word waardoor deze langer warmte uitstraalt en dat je warmteverlies toch kleiner is met deze temperaturen dan je zelf verwacht/denkt/hoopt.
Optie: stooklijn naar beneden bijstellen in de 0gr - 10gr range?

• HR_support
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-02 15:17
Hallo hbolten,

Het is zeker niet de bedoeling dat je in dat scherm kan. Die is denk ik vergeten dicht te zetten na wat afstel werk. En als je er een keer in kan, inderdaad, verander niets daar. Wij en je installateur weten wat instellingen weer op andere momenten voor gevolgen hebben. En bij verzoek kijken we altijd even mee, als er twijfel is over de juiste instelling.

Dan de 100% is niet te vergelijken met de Qbooster, zoals je in een eerdere topic aangaf. Daar draaide de compressor inderdaad 100% om 6 KW te halen.
In de Qube is gekozen voor een grotere compressor, zodat we altijd het punt vermijden waarin het geluid van een draaiende compressor irritant wordt.
Software matig begrenzen we de compressor dus, afhankelijk van je licentie.
4 KW = 40%
6 KW = 55%
8 KW = 80%
hbolten schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:22:
[...]

[Afbeelding]

@HR_support Is deze instelling de reden dat de compressor niet boven de 80% draait? Ik kan alles aanpassen als ik wil, behalve de Y1, maar ik kan maar beperkt inschatten wat de gevolgen zijn, dus ik verander niks. Is het überhaupt de bedoeling dat ik toegang heb tot al deze instellingen? [Afbeelding]

• HR_support
BB_Elektro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 15:47:
[...]

De LinQ thermostaat wordt niet standaard met zijn voeding aangesloten op de Qube door de installateur. Het is een autonoom gevoede thermostaat/gateway, dus kan ook gewoon met een stekker en voeding via een stopcontact.
Als deze op de Qube is aangesloten, zul je in standby inderdaad een kleine toename zien van verbruik, door de LInQ.

• HR_support
hbolten schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:42:
Nogal een overshoot weer. Hoe voorkom ik dat mensen?

[Afbeelding]
Dat kun je zo niet helemaal aangeven of verklaren. Hangt van heel veel factoren af.
1. Interne warmte. Veel mensen, zoninstraling, TV PC, koken in open keuken etc.
2. Zoals inderdaad al aangegeven, te hoge stooklijn en daardoor te veel warmte in de massa en dan doorschieten.

Voor de goed orde, wat zit er bij je in de woning? Enkel een LinQ in de woonkamer, of zit er een zone systeem of meerdere thermostaten?

• kjs021
Mijn qube geeft geregeld errors weer. Hebben jullie dat ook? Bij mij bijvoorbeeld het volgende:

- 20-02 - Al 191 geen internet voor 15 min
- 19-02 - Al 22 high discharge temp voor 1 min
- 10-02 - Al 191 geen internet voor een uur
- 04-02 - Al 22 high discharge temp voor 1 min
- 28-01 - Al 178 source flow voor 1 min
- 17-01 - Al 191 geen internet voor 15 min

Hoor graag of dit normaal is of dat er naar gekeken moet worden.

Edit:
Heb een range extender toegevoegd om het WiFi signaal te boosten. Houd het in de gaten - mogelijk dat de errors daar mee te maken hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door kjs021 op 22-02-2026 11:28 ]

• willem9503
  • Nu online
Ik had al een poosje niet meer gekeken naar fouten in de log (geen reden toe).
Check geeft wel fouten, maar niet die jij ziet. Die internetverbinding melding zou je zelf een in huis kunnen controleren. Ergens een slechte verbinding?

Ik zie dit regelmatig (minimaal iedere 3 dagen) terugkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdSkjmZrxrS8HMQAd1t_r3T-dDc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y0GyViSxLarIKdvvmJ175vKZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xa2yyhjSCzjlKIvX3Ks2XWD5oBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tPz3NArcphI6M3amEHyfDolf.png?f=user_large

Nog geen idee waar die van zijn. Iets om uit te zoeken..

• kjs021
Waarschijnlijk had je het zelf al gevonden - de alarmen staan hier weergegeven: https://www.hr-energy.com...larmenlijst-juli-2025.pdf

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

AL*18 Out of Envelope
Reset: Automatisch
Beschrijving: Compressor heeft te lang buiten zijn werkgebied gedraaid. De compressor wordt uitgeschakeld en warmtevraag gaat Elektrisch verder. Het alarm wordt automatisch gereset en de compressor zal weer aangaan. Dit alarm kan voorkomen bij hoge temperatuur tapwater maken of door een probleem met flow.

• willem9503
  • Nu online
kjs021 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:20:
Waarschijnlijk had je het zelf al gevonden - de alarmen staan hier weergegeven: https://www.hr-energy.com...larmenlijst-juli-2025.pdf

Hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft.

AL*18 Out of Envelope
Reset: Automatisch
Beschrijving: Compressor heeft te lang buiten zijn werkgebied gedraaid. De compressor wordt uitgeschakeld en warmtevraag gaat Elektrisch verder. Het alarm wordt automatisch gereset en de compressor zal weer aangaan. Dit alarm kan voorkomen bij hoge temperatuur tapwater maken of door een probleem met flow.
Inderdaad, die ken ik. Ik had mijn opmerking iets anders moeten formuleren denk ik. 8)7
Het is meer "waarom deze komen". Tapwater doe ik niet en de flow monitor ik en is al maanden hetzelfde.....

• bor7
  • Laatst online: 24-02 22:51
Door omstandigheden moeten het voorjaar mijn PVT panelen eraf ( en na dakreparatie er later weer op).🙁

Nu krijg ik aangeboden dat bij herleggen de panelen "slimmer" kunnen worden aangesloten, met een ander schema, voor beter rendement ( betere flow) . Nu is dat best een bedrag extra aan nieuwe leidingen enz., dus de vraag is: hoeveel beter kan het?
Je zou denken: het kan maar door 1 leiding er naar toe, weerstand per paneel blijft hetzelfde, dus?
Misschien kan iemand (HR support?) hier iets over zeggen?

Ik heb trouwens de Cube, met de (oude) panelen die bij de Qbooster zaten.

• Maarten60
Ik wil mijn PV overschot gebruiken om de WP extra warmte te laten maken via SGReady plus. Echter als ik Plus selecteer gebeurd er niets. WP blijft in standby.
De control Activate central heating staat wel op ON, maar dat staat die al paar dagen volgens HA history.
Ik heb geen Linq en bestuur de WP via een Danfoss systeem via harde contacten. LinQ Enable opties staan allemaal op uit.
Heeft iemand dit al werkend?
@HR_support Kan het zijn dat 'geen warmtevraag' via het harde contact SGReady Plus blokkeerd?

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:36

YJB

bor7 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:33:
Door omstandigheden moeten het voorjaar mijn PVT panelen eraf ( en na dakreparatie er later weer op).🙁

Nu krijg ik aangeboden dat bij herleggen de panelen "slimmer" kunnen worden aangesloten, met een ander schema, voor beter rendement ( betere flow) . Nu is dat best een bedrag extra aan nieuwe leidingen enz., dus de vraag is: hoeveel beter kan het?
Je zou denken: het kan maar door 1 leiding er naar toe, weerstand per paneel blijft hetzelfde, dus?
Misschien kan iemand (HR support?) hier iets over zeggen?

Ik heb trouwens de Cube, met de (oude) panelen die bij de Qbooster zaten.
Wat ik begrepen heb worden de panelen tegenwoordig zo aangesloten dat de doorstroming door alle panelen hetzelfde is. Daardoor heb je in principe meer "capaciteit" in de panelen. Ook het doorspoelen van de installatie schijnt eenvoudigere te zijn.
Hoeveel het uitmaakt weet ik niet, bij mij hebben ze de aanpassing gedaan toen ik van Qbooster naar Qube ben overgestapt. Ik had toen al de "modernere" manier van aansluiten; ergens in 2022 zijn ze overgestapt van aansluiten per paar naar alle panelen individueel aansluiten:

Tot op heden (mei 2022) werden de Qpanels aangesloten in paren, met tussen de 2 panelen de
groene slang. Testen hebben uitgewezen dat we een betere flowverdeling krijgen, zeker
met paneelvelden die uit elkaar liggen (bijv. dakkapel er tussen), als we de panelen
individueel aansluiten op de verdelers. Een betere flowverdeling resulteert in een betere
opbrengst, zeker tijdens koude dagen.
De losse groene, rode en blauwe DN12 leidingen vervallen en meer werken met T-stukken.

Maar kennelijk kon het nog een stapje beter, vandaar de verdere aanpassing. Een indicatie van onbalans zou je kunnen zien wanneer het koud is en dat sommige panelen eerdere "bevriezen" dan andere.

• MattMax
Maarten60 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:54:
Ik wil mijn PV overschot gebruiken om de WP extra warmte te laten maken via SGReady plus. Echter als ik Plus selecteer gebeurd er niets. WP blijft in standby.
....
SGReady wel ingeschakeld op de warmtepomp controller?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxxMprNHheKpa5SPyk1XKBhIXPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YKgz3opGQ1yZd0VFvzT46o22.png?f=fotoalbum_large

• Maarten60
MattMax schreef op maandag 23 februari 2026 @ 21:55:
[...]
SGReady wel ingeschakeld op de warmtepomp controller?
Goede tip. Nee SG Ready was niet enabled maar dat lijkt niets uit te maken. Heb het nog een keer gecontroleerd maar zowel met SG Ready enabled of disabled, in beide gevallen werkt de SG Ready block optie. Ik zie ook direct de veranderingen via de Modbus verschijnen op het Qube display en ook de sensor PV surplus actief (binary_sensor.qube_1_surplus_pv) wordt actief bij de Plus optie. Alleen de Qube blijft in stand by.

Mogelijk is er wat anders aan de hand, de SG Ready Plus optie moet een temperatuurverhoging van 1 C gaan geven maar in mijn geval is geen temperatuur referentie. Ik gebruik geen LinQ.

Heeft iemand anders ervaring met het gebruik van de plus optie?
@HR_support enig inzicht wat jullie kunnen delen?

• kjs021
Opgelost - was nog verbonden met Tailscale (vpn). Kon daardoor denk ik geen verbinding maken.

Las gisteren dat er een februari 2026 update beschikbaar is voor de Linq (https://www.hr-energy.com...date-linq-up-61010068.pdf). Vanochtend geprobeerd te updaten. Loop bij de verschillende Linqs vast op reading the firmware update. Hieronder de printscreens van de meldingen. App mobiel is up to date en Linqs zijn na de eerste foutmelding herstart - fout blijft. Huidige versie is 6.10.1000.59 (augustus versie). Enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSpNxULnyNQwLi9q1f60k1AQ46Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiwCr0Vyef92wqYxZsElRptX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ugIkf9E2n9yU25LgPb4IADfx3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbsCH8AiT44NnTVIWPdftNsJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 15% gewijzigd door kjs021 op 25-02-2026 09:56 ]

• willem9503
  • Nu online
Eigenwijs als ik ben, ondanks deze melding toch maar de update gedaan.
Ging bij mij probleemloos......

• CarelWdv
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:28
Zonet ook de Linq-up succesvol geüpdatet en de hysterese aangepast (voorlopig -0,1 en +0,2).
Eén maar bij de update. Mijn Android mobiel laat maar een heel klein stukje van de -> en DONE knop van de Linq-up app zien (op screenshot is dit nog vrij goed zichtbaar). Je moet het weten en rekening houden met "dikke" vingers, want de navigatiebalk van mijn mobiel ligt eroverheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GQgpOwbDhIYuYHS82pwzDY5KjA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/YV83Hxceb3xyETfk3KmLF6Bl.jpg?f=user_large

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:36

YJB

HR_support schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Wij geen zoiets niet integreren in de Qube zelf, simpel omdat (buiten hier op tweakers) er geen vraag is van overige gebruikers Qube, en we in de Qube de kerntaak houden, veilig en goed warmte maken.
We hebben een Modbus beschikbaar en we hebben SG ready, en een HEMS dient in onze visie een externe partij te moeten zijn, die doen waar hun goed in zijn. De Qube software zorgt voor een goede werking Qube.
Wel staan er iets in de roadmap voor 2026.
P1 uitlezen van Homewizard, en eigen verbruik PV verhogen.
Als HomeWizard in de toekomst als HEMS kan functioneren, zullen we daar ook op koppelen.
Als we het over de roadmap hebben, zou het mogelijk zijn om de buitentemperatuur over te nemen vanuit modbus met een failsafe naar de standaard buitentemperatuur handling.
Iets van een read/write register, en als dat register de laatste 15 minuten niet geupdate is, dan de waarde gebruiken vanuit de externe source zoals die nu gebruikt wordt?
Ik vraag dit omdat bij andere warmtepompen er ook manipulatie van de buiten temperatuur kan worden gedaan om zodoende stookuren optimalisatie icm dynamische tarieven te implementeren.
Ngenic doie dit door de sensor te manipuleren, maar er zijn ook initiatieven op basis van home assistant (Pumpsteer en meer recent SVOTC — Smart Virtual Outdoor Temperature Control).
Pagina: 1 2 Laatste