Update: twee onder één kap bouwval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ET38276
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 05:50
Enige tijd geleden heb ik hier een vraag gesteld over een te koop komende twee onder één kap woning waar ik eventueel interesse in had, zie topic:
Sloop helft twee-onder-een-kap, andere helft waarschijnlijk

Intussen wat updates aangezien toen best wat mensen geïnteresseerd waren in vooral de vraag hoe erg de woning er nu eigenlijk aan toe was en of het wel verstandig was om er überhaupt wel aan te beginnen.
Helaas is het niet gelukt om voor de woning bij een makelaar in de verkoop kwam goed onderzoek te doen, maar intussen hebben we de woning die wel erg rooskleurig wordt voorgesteld door de makelaar goed kunnen onderzoeken en kan ik nu ook wat foto’s delen voor de nieuwsgierigen.

Ik ga er vanaf zien, de prijs die de verkopers/makelaar ervoor willen is VEEL te hoog voor wat in principe een slooppand is, en of er als het gesloopt kan worden ook herbouw mogelijk is is vergunningstechnisch nog maar de vraag. De fundering en de grond waarop het staat is zó slecht dat meerdere experts in ons netwerk op basis van onze foto’s en beschrijvingen aangeven dat het risico aanwezig is dat funderingsherstel niet eens meer mogelijk is. Ook groeien de scheuren in de woning snel (enkele mms per maand). Oorzaak: complete verzadiging van de grond achter het huis door minimaal 10 jaar lang ontbreken van hemelwaterafvoer in combinatie met het wegbreken van de enige binnendraagmuur die vervolgens door veel te licht materiaal is opgevangen.

Bij deze wat foto’s van de constructieve schade aan het huis:

Scheur in de achtergevel over de gehele hoogte, deze bevindt zich exact op de hoogte waar de dragende binnenmuur is weggehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dxMGlq1aFrjCIsLOsbnoResaIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxZpa8f7dWY1qxOsDXY7TZ5j.jpg?f=fotoalbum_large
Deze is ook aan de binnenzijde te zien (je kunt er letterlijk doorheen kijken). En ja dat is de hoeveelheid nicotineaanslag nádat het is schoongemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MxchtlCKYh2SI4aFERb4jxMICY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l5h7rNsSoAJGdtmdhKs1CHil.png?f=fotoalbum_large

In de voorgevel zijn er meerdere te vinden, er zitten twee ramen in de voorgevel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0T90c0zBd_UXVctDjIl7I4wDOVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFSbn0oothCvkJjuzfU3CYuf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vubMXOHp1385fh9CHmYZtQe5pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnIRYaAedE7EpJjfmGyDeFgm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyGumxHHodeEU0RS8lNBuLnPLq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AeNJpjYxzPkqkjVknpMMmfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een ernstige op de hoek van de voorgeven/kopzijde, deze loopt ‘om de hoek’ door naar het raam, onder het raam door en weer naar beneden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKCiz-YgKVbw6VLemuR9cn7oPeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGrjOC4KNOMopzJ2tEZDEs0c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mdveIeeaKkTCQBgiBDyGY_wJCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxINOUpBOd2CaMYi7OjWiEgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMHlFNKr8ctQ4wP1iQsB71rH_tY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuCZXWNxtqKU0VcABNbGpOMd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0wmeBH0wbINBYYyQ6rLGGfzyMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khjZFlBldcxssruxtoFpHHc0.jpg?f=fotoalbum_large

De aanbouwen hebben ook prachtige funderingen, en bovendien een indoor boom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWZLjQFMvHNo1BwUfMzedi0Pj2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmN3im353TXkiz1OoYLDH3Xl.jpg?f=fotoalbum_large

De kruipruimte is niet toegankelijk, maar via een klein oud kelderraampje zijn dit soort issues te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Yl5-xOomnF2-_NgiQv2ENl3-cI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnERiT0xIBUhyyshNtwkiW12.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaWzdnJM7cLQ2qEwYzoPFe_OYa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoaOqcw2DhMlvU0z8tvvxI0A.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zijn ‘slechts’ de funderingsproblemen, dan heb ik het nog niet over het lekkende dag waarvan twee dakspanten weggerot lijken te zijn en wat compleet vol zit met zwarte schimmel, de volledig vergane verdiepingvloer, en de rotte kwaaitaal vloeren, onder andere….
De prijs voor dit pareltje uit 1920 (wat niet klopt, ik weet dat het 1906 is, maar verkeerd geregistreerd bij kadaster) van 102 m2 waarvan 30m2 bestaat uit aanbouwen die niet bruikbaar meer zijn? 375.000, geadverteerd als kluswoning die ‘enig eenvoudig onderhoud’ behoeft aldus de tekst.
Uiteraard ook verkocht met ouderdomsclausule, niet-bewoningsclausule, as-is-where-is clausule en asbestclausule (bij navraag, dit wordt niet vermeld).

Ik vind het jammer, zeker voor degene die er uiteindelijk in gaat trappen, en heb ze de mededeling gedaan dat als ze ooit nog besluiten het voor de sloopprijs te verkopen ze me dan mogen bellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10 20:19

Yucon

*broem*

Zo, de titel van het topic is bepaald niet overdreven. Weet je ook wat dat voor een rare constructie met dat kraantje is op die middelste foto? Het leek eerst alsof ze gewoon ergens een waterleiding vandaan gehaald hadden. Maar als ik nog eens kijk lijkt het juist alsof die buis juist uitgaand vanaf het kraantje is en het water uit het kraantje afvoert om de een of andere rare reden. Of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even inzoomen op de grote versie, dan zie je dat de leiding los gekomen is van de kraan, waardoor het lijkt of ie op de uitgang van de kraan zit ipv op de aanvoer.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET38276
Orion84 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:40:
Even inzoomen op de grote versie, dan zie je dat de leiding los gekomen is van de kraan, waardoor het lijkt of ie op de uitgang van de kraan zit ipv op de aanvoer.
Dit klopt inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-10 17:18
Manman, ik zou niet lekker slapen als de eigenaar van de naastliggende woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:20

franssie

Save the albatross

Blij dat je er van af gezien hebt. Zonder buren was het al een onhaalbaar project ben ik bang, met buiten al helemaal. Zou inderdaad niet eigenaar van de andere woning willen zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET38276
wvdveer schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:51:
Manman, ik zou niet lekker slapen als de eigenaar van de naastliggende woning.
Zeker niet, maar deze buren realiseren zich nog steeds niet de omvang van het probleem helaas, ze zijn nog steeds vooral bang voor waardedaling van hun woning door het vervallen uiterlijk van het andere huis. Het uiterlijk is hun minste probleem….
Doordat het volledig onderspoeld is, is er eigenlijk een wel of kwel ontstaan op de hoek achtergevel/kopgevel. De bodem is veen met een dikke laag rivierklei, die kleilaag is door de waterdruk ‘doorgebroken’ en de achtergevel staat nu praktisch op een moeras. De voorgevel staat echter wel relatief stevig en dus ‘kiept’ de achtergevel en de kopgevel naar achter en opzij, wat mede gebeurt door het ontbreken van de draagmuur, en trekt zo het huis uit elkaar.
Het huis ernaast is wat dit huis overeind houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46

Fe2O3

Ja das roest

De scheuren in de gevel zien er erg uit, maar ja, enkelsteense dijkwoning uit 1900ish? Ik geloof niet dat dat met meerdere mm per week/maand gaat want dan lag de woning inmiddels doormidden :D

De laatste twee fotos zijn wel kneiterhard wegrennen idd.

De buren gaan er thans nog steeds niet op achteruit, tot de toko verkocht is is het het probleem van hun huidige buren (of die erfgenamen dacht ik? nu willen of niet), en als het verkocht is gaat iemand er kneiterveel geld tegenaan gooien om het te fixen. Of het stort in. :)

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET38276
Fe2O3 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:36:
De scheuren in de gevel zien er erg uit, maar ja, enkelsteense dijkwoning uit 1900ish? Ik geloof niet dat dat met meerdere mm per week/maand gaat want dan lag de woning inmiddels doormidden :D
Enkele scheurtjes vanaf de dakrand in de voorgevel heeft deze woning inderdaad al heel lang, echter een aantal scheuren zijn in de laatste 2-3 jaar ontstaan. Waaronder die hele grote scheur in de achtergevel. Ook de scheur in de hoek kopgevel/voorgevel is niet ouder dan max 3 jaar. De grootste scheur in de voorgevel daar heb ik ongeveer 1,5 maand geleden een scherf steen in geklemd, deze is eruit gevallen en er is ca 3 mm bij gekomen op de plek waar ik dat gedaan heb. Het huis verzakt dus pas vrij recent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:21
Staat ie ook ergens online (funda?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Scheurbuik schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:17:
Staat ie ook ergens online (funda?).
Ik ben ook wel benieuwd, in een mo tag

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ET38276
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door ET38276 op 11-10-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je ziet ook gewoon het hele dak doorbuigen. En nee, dat is niet alleen optische vertekening door die prachtige groene dakgoot aan de voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ET38276
_JGC_ schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 00:09:
Je ziet ook gewoon het hele dak doorbuigen. En nee, dat is niet alleen optische vertekening door die prachtige groene dakgoot aan de voorkant.
Die prachtige groene dakgoot heeft dus heeeeeeeeel lang niet eens vast gezeten. Ga maar eens naar Google maps en kijk naar eerdere foto’s, er staan er een hoop op. Je ziet het verval van het huis gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ET38276
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door ET38276 op 11-10-2025 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In het oorspronkelijke topic krabde ik me achter m'n oren omdat je heel erg je best deed om het negatieve opzij te zetten en het positieve te zien, maar nu snap ik de interesse wel. Jammer dat het volledig gesloopt moet worden om enigszins rendabel te zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:33
Mijn god. Ik heb je vorige topic met interesse gelezen, denkende dat je wellicht een beetje overdreef maar dit is wel ernstig. Het enige wat erger is dan de staat van het huis is de omschrijving van de makelaar… “eenvoudig onderhoud”.

Overigens… wel een prachtig bad.
Pagina: 1