Zelf zonnepanelen plaatsen, welke omvormer en/of optimizer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb in 2017 mijn eerste set zonnepanelen geplaatst: Zelf zonnepanelen plaatsen, enkele vragen voor ik begin
In 2018 heb ik ze uitgebreid: Zelf zonnepanelen plaatsen, aanschaf advies gevraagd
In 2021 een nieuwe huis en dus een nieuwe set: Zelf zonnepanelen plaatsen, aanschaf advies gevraagd

Omdat ik wel weer zin had om een nieuwe set zonnepanelen te plaatsen zijn we maar verhuisd dit jaar. Of was dat nog niet zo volle dak nou bijzaak? In ieder geval, nieuw huis in 2025 dus tijd om weer panelen te gaan leggen :). Het is een 2-onder-1-kap woning uit 1994.

Het huis heeft al 7 panelen (325WP) met een Zonneplan omvormer. Deze panelen wil ik hergebruiken (verplaatsen van dakvlak 1 naar dakvlak 2, zie meer info hieronder).

Graag zou ik advies willen over de omvormer(s) en/of optimizers die ik kan gebruiken. Omdat er veel schaduw komt kijken, lijkt SolarEdge mij een fijne oplossing. Dit heb ik ook bij de vorige 3 installaties gebruikt en beviel me uitstekend.

Luchtfoto van het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZL3_5V3RkVQZ5idaCWQsho6tWLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSAV7gAZF0VHcrVMmEc1244s.png?f=fotoalbum_large

Dakvlak 1 (veel zon, later in de middag uit de zon):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGYyTt7m8cU5pcfMmNghzoAf5FI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8FVsq8nARDepXfSupJCsbMp.png?f=fotoalbum_large

Dakvlak 2 (pas later in de middag zon, als de zon over het huis is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0dDGUn5ygv-qzJ2XT5Seg96mow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LCIvS1snOj66e6mDwxTQFWPj.png?f=fotoalbum_large

Dakvlak 3 (veel zon, maar vroeg in de middag begint de schaduw van het huis. Onderstaande foto is om 13:00uur gemaakt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jwW5-_e-5uYJs7kFJw9LM3rOyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xJ1Pi15izY2mEAGKQgpTs6Ca.png?f=fotoalbum_large

Hellingshoek schuindak (51,3 graden volgens mijn berekeningen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SVzP5fwusxCyilqk5w4CBOKcxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfcUxYbtAwMt2i19aQAzqH26.png?f=fotoalbum_large

Het plan is als volgt:

De 7 panelen van 325WP die nu op dakvlak 1 liggen gaan naar dakvlak 2, waar ik nog twee 450WP panelen bij ga plaatsen.
Totaal 3175WP

Dakvlak 1 wordt dus weer leeg, daar wil ik 8 panelen van 450WP gaan leggen.
Totaal 3600WP

Dakvlak 3 kan ik 8 panelen kwijt, ook van 450WP.
Totaal 3600WP

Dus nu de vraag, hoe ga ik dit aansluiten? Ieder dakvlak eigen SolarEdge omvormer en optimizers? Dakvlak 1 en 3 op een SolarEdge en dakvlak 2 op een eigen SolarEdge omvormer? Gezien de prijs van een SolarEdge omvormer zou 2 of 3 losse omvormers niet eens heel duur zijn.

Qua meterkast heb ik nog genoeg groepen over. Zou zelfs, bij 3 losse omvormers, iedere omvormer op een eigen fase kunnen zetten.

Misschien niet geheel onbelangrijk, in 2027, als de nieuwe spelregels duidelijk zijn, zou ik graag een Victron systeem met accu's gaan (laten) aanleggen. Dus als ik daar met de keuze van de omvormers nu al rekening mee moet houden dan zou dan makkelijk zijn. Maar die materie ben ik nog niet genoeg ingedoken...

(ik tag @busscherski maar even omdat hij me ook in de vorige topics zo goed heeft kunnen helpen met zijn kennis (y) )

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Beste antwoord (via --Erik-- op 03-10-2025 20:24)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TkEWai--V5KiNYdzgLmgBif1Qk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TwMMMuCdCuMCKFccFNgpsodB.png?f=user_large

Voorbeeld panelen zijn een 325Wp JaSolar en 450Wp Aiko's

Dit blijkt een zeer lastige voor SolarEdge. Met name het platte dak is heel erg optimizer-clip-gevoelig... Ook met s500B.
De prijsoptimale versie op basis van beschikbaarheid op dit moment bij StralendGroen, een S2200H voor €100 met 8x s500b (8x€47) voor het platte dak en SE4000H met 15x s440b (15x€39) levert minder op en blijft clippen....

Daarom zou ik wat aftop accepteren in de zomer en de iets duurdere variant met 23 x 440b en SE5000H (€395) gaan, ook in een 3x25A woning. Dit vraagt dus wel 4mm² minimale aderdikte (advies, gebruik 6mm²) , dat zal Zonneplan niet gedaan hebben... dus het AC-traject gaat ook met deze optie opnieuw moeten.

3-fase SE gaat hem gewoon niet worden (SE5K-RWB kan niet vanwege de erg lage maximale DC, normale SE6K gaat als een malle optimizer clippen)

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 03-10-2025 08:53 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

topictitel in lijn gebracht met inachtneming maximale lengte

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
Je kan gewoon willkeurig bijna elke 4kW omvormer met 2 strings gebruiken?
Ligt het noorden bovenin op de luchtfoto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:19:
Je kan gewoon willkeurig bijna elke 4kW omvormer met 2 strings gebruiken?
Ligt het noorden bovenin op de luchtfoto?
Ondanks de schaduw?

Noorden ligt inderdaad bovenin, google maps foto waarin het noorden altijd boven is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Gezien het schaduw van het huis zelf is zullen "alle" panelen tegelijk uit schaduw komen (nagenoeg), dus hebben optimizers niet zoveel nut.
Optimizers kunnen niet zon maken waar geen zon is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:34:
Gezien het schaduw van het huis zelf is zullen "alle" panelen tegelijk uit schaduw komen (nagenoeg), dus hebben optimizers niet zoveel nut.
Optimizers kunnen niet zon maken waar geen zon is.
Dakvlak 3 (garage) krijgt schaduw van dakvlak 1, al vanaf het middaguur. Juist daarom zijn optimizers toch geschikt, zodat individuele panelen nog kunnen blijven opwekken als de rest in de schaduw ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dat klopt deels... maar schaduw van het dak is erg harde schaduw... vraag me af of de optimizers daartegen kunnen optimizen, want op geven moment liggen er gewoon minder dan 4 panelen in zon, en dan sluit hij af.
Tegenwoordig worden panelen sowieso al "geoptimized" doordat ze zichzelf kunnen over laten slaan (paralelle schakeling), als helft of heel paneel in schaduw ligt. (bypass diodes)

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 01-10-2025 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:19:
Dat klopt deels... maar schaduw van het dak is erg harde schaduw... vraag me af of de optimizers daartegen kunnen optimizen, want op geven moment liggen er gewoon minder dan 4 panelen in zon, en dan sluit hij af.
Tegenwoordig worden panelen sowieso al "geoptimized" doordat ze zichzelf kunnen over laten slaan (paralelle schakeling), als helft of heel paneel in schaduw ligt. (bypass diodes)
Stel dat dakvlak 1 en dakvlak 3 op 1 SolarEdge omvormer zitten, dakvlak 1 heeft geen schaduw maar dakvlak 3 heeft nog maar 2 panelen zonder schaduw. Dan zullen deze 2 panelen toch nog opwekken omdat ze in een string zitten met de 8 panelen van dakvlak 1?

Als er een betere oplossing is dan optimizers dan sta ik daar voor open, maar voor nu lijkt mij dat de mooiste oplossing gezien de schaduw. Ook het monitoren per paneel vind ik wel een mooie toevoeging.
Alleen dan is de vraag, hoeveel omvormers, voor welke dakvlakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ah oei, dakvlak 1 en dakvlak 3 hebben zo'n verschil in richting, die kan je beter op een eigen string zetten (dus dakvlak 1 op string 1, dakvlak 2 op string 2). Als je dat niet doet heb je inderdaad optimizers nodig, maar die gaan dan je opbrengst hard omlaag brengen tov 2 losse strings.

Normaal 1 richting (dakvlak) 1 string, meeste omvormers hebben 2 strings, dus 2 dakvlakken. Er bestaan omvormers met 3 strings, maar je moet kijken of het niet goedkoper is dan dakvlak 3 een eigen omvormer, of micro omvormers te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:15
Dakvlak 3 op micro omvormers?
Geen probleem met minimaal x aantal panelen in de zon, want ieder paneel zijn eigen omvormer(ingang).

Dan kun je die 2 andere dakvlakken op 1 andere omvormer met 2 ingangen zetten.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:45:
Ah oei, dakvlak 1 en dakvlak 3 hebben zo'n verschil in richting, die kan je beter op een eigen string zetten (dus dakvlak 1 op string 1, dakvlak 2 op string 2). Als je dat niet doet heb je inderdaad optimizers nodig, maar die gaan dan je opbrengst hard omlaag brengen tov 2 losse strings.

Normaal 1 richting (dakvlak) 1 string, meeste omvormers hebben 2 strings, dus 2 dakvlakken. Er bestaan omvormers met 3 strings, maar je moet kijken of het niet goedkoper is dan dakvlak 3 een eigen omvormer, of micro omvormers te geven.
Kan het zijn dat je dakvlak 2 en 3 door elkaar haalt? Dakvlak 1 en dakvlak 3 hebben namelijk dezelfde richting.
Dakvlak 1: ZZO
Dakvlak 2: NNW
Dakvlak 3: ZZO (maar met schaduw van dakvlak 1 in de middag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Rensjuh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:49:
Dakvlak 3 op micro omvormers?
Geen probleem met minimaal x aantal panelen in de zon, want ieder paneel zijn eigen omvormer(ingang).

Dan kun je die 2 andere dakvlakken op 1 andere omvormer met 2 ingangen zetten.
Interessant! Wel iets duurder als SolarEdge als ik het zo snel opzoek, maar dan heb je niet te maken met een minimale spanning, wat SolarEdge wel nodig heeft, toch? Enphase is hierbij de beste keuze? Integreert dat makkelijk met een Victron systeem over een paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ah oeps - excuses je hebt gelijk.
Dan kan je op dakvlak 3 inderdaad de optimizers zetten - dit dakvlak zal wat minder goed presteren vanaf +- 12u.
Voor rest, als je solaredge gebruitk MOET je optimizers gebruiken.

micro's kunnen niet DC aan accu gekoppeld worden.
nieuwere (hybride) omvormers kunnen dat wel.

[ Voor 18% gewijzigd door 99ruud99 op 01-10-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:55:
Ah oeps - excuses je hebt gelijk.
Dan kan je op dakvlak 3 inderdaad de optimizers zetten - dit dakvlak zal wat minder goed presteren vanaf +- 12u.
Voor rest, als je solaredge gebruitk MOET je optimizers gebruiken.

micro's kunnen niet DC aan accu gekoppeld worden.
nieuwere (hybride) omvormers kunnen dat wel.
Ik snap dat een SolarEdge omvormer alleen werkt met optimizers.

Dakvlak 1 en 3 op 1 SolarEdge omvormer met optimizers dus. Dan kun je tot het laatste paneel op dakvlak 3 in de schaduw ligt nog opwekken omdat dakvlak 1 meedoet, nog in de zon ligt en dus genoeg spanning geeft lijkt me. Op die manier haal je wel het maximale uit dakvlak 3.

Welke omvormer zou dan geschikt zijn voor 3600 + 3600 = 7200WP aan vermogen? De 5kW of 6kW? Ga ik daar niet in de problemen mee komen met teveel vermogen invoeden op 1 fase als alle 16 panelen vol in de zon liggen in de ochtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Teveel vermogen inpompen is best moeilijk - die dingen kunnen redelijk overbemeten worden. Het is enkel jammer dat je nu 1 richting op de omvormer zet - je kan juist handiger 2 richtingen doen (is piek op ander moment).
Welke SE omvormer heb je? of koop je sowieso nieuw. Dan kan je dakvlak 2 op de andere string zetten...
Of je koopt heel ander merk , en doet gewoon alles zonder optimizers. De panelen die in schaduw staan doen dan niet mee - maar dat maakt niet uit omdat dakvlak 1 zat panelen heeft, zelfs als heel dakvlak 3 in schaduw ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
--Erik-- schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Ik snap dat een SolarEdge omvormer alleen werkt met optimizers.

Dakvlak 1 en 3 op 1 SolarEdge omvormer met optimizers dus. Dan kun je tot het laatste paneel op dakvlak 3 in de schaduw ligt nog opwekken omdat dakvlak 1 meedoet, nog in de zon ligt en dus genoeg spanning geeft lijkt me. Op die manier haal je wel het maximale uit dakvlak 3.

Welke omvormer zou dan geschikt zijn voor 3600 + 3600 = 7200WP aan vermogen? De 5kW of 6kW? Ga ik daar niet in de problemen mee komen met teveel vermogen invoeden op 1 fase als alle 16 panelen vol in de zon liggen in de ochtend?
5K RWB, kunnen korte strings op en is 3 fase, dat levert nooit problemen op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:19:
[...]

5K RWB, kunnen korte strings op en is 3 fase, dat levert nooit problemen op.
Best aan de prijs die omvormer. Twee 1-fase omvormers blijven daar ver onder, lijkt me interessanter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:43
--Erik-- schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:46:
[...]

Best aan de prijs die omvormer. Twee 1-fase omvormers blijven daar ver onder, lijkt me interessanter toch?
Dat koop je toch gewoon op MP gebruikt of uit overtollige voorraad? Ik had er 1 voor 150 euro, mijn broertje ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Dak 1 en 2 kunnen waarschijnlijk samen op een enkelfase omvormer.
Misschien wil dak 3 er ook nog wel bij door de nogal ongunstige ligging...

Het antwoord rolt vanzelf uit SolarEdge designer... essentieel om te gebruiken als je met SE wil werken.

De 5K RWB short string is een beetje het laatst geboren biggetje van SolarEdge geworden... zou die alleen inzetten als het echt niet anders kan.

@99ruud99 mag ik je echt verzoeken om SolarEdge te leren begrijpen als je er over gaat adviseren?????
SE sluit absoluut niet af als er maar 4 panelen zonder schaduw zijn...
En SE wil je NOOIT aparte strings per dakvlak, tenzij je over technische limieten heen gaat.

En panelen die zichzelf optimizen is een beetje misleidend... Dat is bypassen... niet optimizen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
No Hands schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

Dat koop je toch gewoon op MP gebruikt of uit overtollige voorraad? Ik had er 1 voor 150 euro, mijn broertje ook.
Waarom MP als Stralendgroen ze voor die prijs aan het dumpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:28:
[...]

Waarom MP als Stralendgroen ze voor die prijs aan het dumpen is.
Was me ook opgevallen ja, vandaar dat mijn gedachte was om 3 losse omvormers te kopen zodat ieder dakvlak z'n eigen omvormer krijgt.

Maar in SE designer zou het dus duidelijk moeten worden. Iemand hier die toegang heeft tot SE designer en me erbij wil helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zou je zelf moeten kunnen, maar niet met een e-mail die je al gebruikt hebt voor je eigenaar account(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:59:
Zou je zelf moeten kunnen, maar niet met een e-mail die je al gebruikt hebt voor je eigenaar account(s)
Ik heb het zojuist geprobeerd maar vrees dat ik de handigheid mis om zoiets netjes uit te laten rekenen. Krijg als advies 2x een SE3500H, maar kan niet terugzien welke dakvlakken ik dan zou moeten combineren..
Help? :?

Dakvlak 1: 8 x 450WP
Dakvlak 2: 7 x 325WP + 2 x 450WP
Dakvlak 3: 8 x 450WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Heb gebeld met een webshop waar ik de vorige keren ook het materiaal hebben besteld. Heb de situatie uitgelegd en ze geven aan dat een SE9K (3-fase) omvormer moet kunnen voor deze situatie.

Voor de kosten hoef ik het niet te laten.. Maar hoe zullen de prestaties hiermee zijn?

Wat denken jullie? (@Ronald ?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik denk dat misschien een 5kW al genoeg is…
3-fase SE is niet een heel klein beetje ongeschikt voor 8+8 en een beetje…. Dat geeft een opbrengst grafiek die lijkt op een opgestoken middelvinger…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Een 3 fase SE omvormer die geen RWB is gaat op enkele uren per dag na erg slecht werken.

Met een 5 kW RWB 3 fase versie moet het wellicht in 2 strings omdat je over maximale string lengte of vermogen per string uit komt (even simuleren). In geval van 2 strings wordt het dan String 1: dakvlak 1. String 2: dakvlak 2+3

2 enkelfase SE omvormers van 3500 W kan ook prima. String 1: dakvlak 1. String 2: dakvlak 2+3

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
busscherski schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:04:
Een 3 fase SE omvormer die geen RWB is gaat op enkele uren per dag na erg slecht werken.

Met een 5 kW RWB 3 fase versie moet het wellicht in 2 strings omdat je over maximale string lengte of vermogen per string uit komt (even simuleren). In geval van 2 strings wordt het dan String 1: dakvlak 1. String 2: dakvlak 2+3

2 enkelfase SE omvormers van 3500 W kan ook prima. String 1: dakvlak 1. String 2: dakvlak 2+3
Dan denk ik dat ik ga voor de 2 SE omvormers.

Mag het ook 2x de SE3680H zijn i.p.v. de SE3500H? Scheelt weer wat in de kosten :).

Dan nog panelen van 450WP uitzoeken en de optimizers. De S500 optimizers lijken me wel een prima keus. Qua merk panelen had ik altijd JA Solar. Is dat nog steeds een prima keus of kan ik beter voor een ander merk gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Alle 450 Wp JA solar panelen hebben nog <15A kortsluitstroom en <60 V open klemspanning dacht ik. Dan zijn ze wel compatible met S500 optimisers. S500B doet het op die string van 8 panelen op momenten met erg veel panelen in de schaduw iets beter, ik weet niet of je de meerkosten terugverdient.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Op de RWB moet je minimaal 9 hebben met s500, 8 met s500b, strakker dan de enkelfase omvormers waar het ook echt wel gewenst voor is.

De stringlengte mag 20 panelen zijn.

@--Erik-- Stuur even een PM met een link naar het ontwerp wat je gemaakt heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:23:
Op de RWB moet je minimaal 9 hebben met s500, 8 met s500b, strakker dan de enkelfase omvormers waar het ook echt wel gewenst voor is.

De stringlengte mag 20 panelen zijn.

@--Erik-- Stuur even een PM met een link naar het ontwerp wat je gemaakt heb?
Qua stringlengte ga ik daar overheen, 25 panelen totaal.

Ik denk dat ik het ontwerp niet heb opgeslagen, snapte niet hoe ik het goed in kon vullen qua dakrichtingen bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@--Erik-- PM dan even je adres.

Ik ga dan wel de tekeningen posten, maar wel zodanig dat je locatie niet te herkennen is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TkEWai--V5KiNYdzgLmgBif1Qk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TwMMMuCdCuMCKFccFNgpsodB.png?f=user_large

Voorbeeld panelen zijn een 325Wp JaSolar en 450Wp Aiko's

Dit blijkt een zeer lastige voor SolarEdge. Met name het platte dak is heel erg optimizer-clip-gevoelig... Ook met s500B.
De prijsoptimale versie op basis van beschikbaarheid op dit moment bij StralendGroen, een S2200H voor €100 met 8x s500b (8x€47) voor het platte dak en SE4000H met 15x s440b (15x€39) levert minder op en blijft clippen....

Daarom zou ik wat aftop accepteren in de zomer en de iets duurdere variant met 23 x 440b en SE5000H (€395) gaan, ook in een 3x25A woning. Dit vraagt dus wel 4mm² minimale aderdikte (advies, gebruik 6mm²) , dat zal Zonneplan niet gedaan hebben... dus het AC-traject gaat ook met deze optie opnieuw moeten.

3-fase SE gaat hem gewoon niet worden (SE5K-RWB kan niet vanwege de erg lage maximale DC, normale SE6K gaat als een malle optimizer clippen)

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 03-10-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Super Ronald, dank je! Ik ga voor de SE5000H. De S440 optimizers gaan tot 440WP lees ik, kan ik dan niet beter de S500 pakken die de 450WP panelen wel geheel aankunnen?

Overigens zijn de 450WP panelen van Aiko niet (meer) leverbaar bij Stralendgroen. De 460WP panelen wel. Als ik die zou nemen, heeft dat veel invloed op het ontwerp wat je hebt gemaakt? (Kan het zelf niet aanpassen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
S440 mag inmiddels tot 490. Maar als je een specifiek type paneel in gedachten hebt kan ik die even in designer zetten.

Designer staat meer toe dan datasheet, toetst ook met de ligging in gedachte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:57:
S440 mag inmiddels tot 490. Maar als je een specifiek type paneel in gedachten hebt kan ik die even in designer zetten.

Designer staat meer toe dan datasheet, toetst ook met de ligging in gedachte
Oke, ga ik voor de S440 :).

Fijn dat je ze nog even in designer wil zetten. Deze 2 panelen zijn op voorraad:
Jinko Solar Tiger Neo N-Type 455wp Glas-Glas (JKM455N-48HL4M-DB)
Aiko Solar Neostar ABC glas-glas 460wp (AIKO-A460-MAH54Db)

Pagina: 1