Elektra en netwerk naar en in overkapping aan leggen

Pagina: 1
Acties:

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:06

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
We hebben al enige jaren een overkapping in de tuin staan maar daar is tot op heden nog steeds geen elektriciteit en netwerk in beschikbaar.
Omdat het toch wel eens tijd wordt ben ik daar inmiddels al een tijdje mee bezig en leek me leuk om de voortgang hier te posten.

De overkapping betreft een bouwpakket van Azalp, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J7GpiD4Dtet523djoX2mHdsBJ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOeEQwZqB1TXxc1xLUApS6fN.jpg?f=fotoalbum_medium
Waarbij we het raam aan de binnenzijde achterwege hebben gelaten.

De bedoeling is om twee lampen in het zitgedeelte van de overkapping te plaatsen met links en rechts in de zijwanden een knop om ze te bedienen en daarbij ook elk een stopcontact.
In het schuurtje moet een TL LED-balk komen met ook een knop en een stopcontact direct links.
Dat is ook de hoek waar de mantelbuizen en elektrakabels naar de hoeken van te tuin uitkomen.
Vanuit het huis is een 50mm (40mm binnendiameter) mantelbuis met elektra kabel en 2 keer een ethernetkabel. En naar de linkerhoek van de tuin loopt een 40 mm (30mm binnendiameter) mantelbuis. Naar de overige hoeken van de tuin zijn YMvK-as kabels direct in de grond gelegd.

Links vooraan moeten de netwerkcomponenten komen, een wireless access point en een IP camera.
Beiden zullen met PoE gevoed worden.

In een tekening ziet dat er dan zo uit.
Plaatsing elektra- en netwerkcomponenten in overkapping

In het schuurtje van de overkapping komt een kleine onverdeelkast (OVK) met daarin drie groepen en een hoofdschakelaar.
De koppeling met de meterkast gaat lopen via een aardlekschakelaar (ALS) en een C20 automaat via een 35 meter lange YmvK-as 4x4 mm2 + 4 mm2.
In tekening als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwSV59jNZSz5Pt67xZ2gIw-Kn3Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/URiEm6w1xpxs3LyWjRyYYQ8c.png?f=user_large

Waarbij ik bewust voor 3 fasen gekozen heb zodat de heater zijn eigen groep heeft en de 4 mm2 kabel is overbemeten maar gedaan voor het geval ik ooit nog eens zonnepanelen erop zou willen hebben, al acht ik de kans niet groot meer. Die kabel ligt namelijk al een paar jaar in die mantelbuis maar heb ik nooit aangesloten. :z

Die overkapping heb ik trouwen niet zelf neergezet maar laten doen door een tuinman die daar zacht gezegd niet echt goed in was. :X
Vanaf dag één ging het fout Betonpoeren overkapping+schuur niet haaks geplaatst, wat nu? en werd niet veel beter:Maar dat ligt inmiddels gelukkig in het verleden. :)

Tenminste dat dacht ik...
Want omdat de bestrating in de achtertuin vervangen werd en tevens de tegels in de overkapping opnieuw gelegd aangezien ze al helemaal schots en schreef lagen (bestraten was die tuinman ook geen kei in) was dit een mooi moment om de mantelbuis van huis naar schuur op te graven en te verleggen zodat deze een directere route volgde.
Kwam hierbij nog een laatste onaangename verrassing die de tuinman had achtergelaten, nog een breuk in de mantelbuis die hij weer op dezelfde provisorisch wijze had opgelost door een stuk opengesneden buis er omheen de leggen:
Breuk in mantelbuis onder terras overkapping
|:(

Gelukkig kon ik het stuk na de breuk simpelweg weg laten doordat de nieuwe route korter is:
Mantelbuis naar overkapping - nieuwe route
Waardoor hij toch boven te grond zou uitsteken :)

[ Voor 65% gewijzigd door Vliegvlug op 03-10-2025 14:10 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:42
Goed, heel duidelijk topic ^^
Je vraag is natuurlijk, mag ik een YMVK kabel los in de grond leggen want de mantelbuis werkt niet.
Nee, dat mag niet, daarvoor heb je een YMVK-AS kabel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
99ruud99 schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:18:
Goed, heel duidelijk topic ^^
Je vraag is natuurlijk, mag ik een YMVK kabel los in de grond leggen want de mantelbuis werkt niet.
Nee, dat mag niet, daarvoor heb je een YMVK-AS kabel nodig.
Dit is niet zozeer een vragentopic maar meer een ervaring delen/showcase topic. :)
De YMvK-as kabels heb ik al liggen! ;)

Heb nu geen tijd meer om verder aan te vullen maar dat ben ik zeker van plan! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 27-09-2025 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Met de tegels onder de overkapping weg kon ik mooi een nieuwe mantelbuis onder de overkapping aanleggen naar een hoek van de tuin voordat de tegels er weer terug in zouden komen.

Helaas kon ik niet rechtdoor steken via de zijkant de overkapping uit omdat ik daar eerder een mooi talud had gemaakt om de regenton te plaasten:
Regenton geplaatst

Heb nog even overwogen om er op de een of andere manier toch onderdoor te graven maar wilde niet riskeren dat de regenton instabiel zou worden en er onderdoor graven leek me daarnaast sowieso erg lastig worden.
Voor de regenton langs ging ook niet omdat er een boom naast staat en dan loop je op de wortels vast.

Daarom besloten via de achterkant van de overkapping eruit te gaan en via het pad aan de achterzijde onder de schutting door de tuin weer in. :)
Dus zo gezegd, zo gedaan:
Mantelbuis onder overkapping door
Viel me echt tegen hoeveel aarde er uit zo'n kort stukje sleuf komt, zijn 3 grote cementkuipen die je daar rechts ziet staan op de eerste foto en komt allemaal uit die sleuf.
Nu heb ik wel 50 a 60cm diepte aangehouden wat eigenlijk niet nodig is gezien de mantelbuis onder de bestrating komt te liggen maar het kan ook geen kwaad.

Vervolgens via het achterpad weer terug de tuin in onder de schutting door:
Mantelbuis vanuit overkapping achterlangs de schutting onderdoor
Is de bedoeling de mantelbuis door de grond nog wat verder de hoek in te brengen maar daar simpelweg nog niet aan toegekomen.

Naar twee andere hoeken van de tuin trouwens geen mantelbuis gebruikt maar gewoon een YMvK-as kabel direct in de grond gelegd op plekken waar toch het terras overheen wordt gelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 28-09-2025 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Na verleggen van de oorspronkelijke grote mantelbuis en het plaatsen van de kleinere mantelbuis en de losse kabels naar de andere hoeken van de tuin moest het nog wel in het schuurtje netjes worden afgewerkt.
Voorgang in foto's:

Uitgangssituatie
Mantelbuizen en kabels uit de grond in de schuur

Eerst begonnen de kabels en grote mantelbuis naar links richting paal te brengen:
Kabels en grote mantelbuis naar links verplaatst

Daarna dikkere buis gebeugeld en de dunnere buis ook meer naar links gebracht en er even naast vastgezet met tyraps:
Mantelbuizen en kabels uit de grond gedeeltelijk vastgezet

(bovenstaande foto's komen uit deze eerdere post met meer toelichting erbij: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3")

PVC zadels aangepast om de kleinere mantelbuis vast te kunnen zetten.
40mm mantelbuis vastzetten met aangepaste pvc zadels

De twee YMvK-as kabels heb ik 19mm slagvaste pvc buis overheen getrokken om ze goed vast te kunnen zetten.
Moest daarvoor wel wat RVS zadels bijbuigen om de juiste vorm te krijgen om ze tegen de houten balken te kunnen schroeven:.
Bijbuigen 16mm RVS zadels voor vastzetten pvcbuis in de hoek

19mm RVS zadels bijbuigen en plaatsen

Pvc- en mantelbuizen vastgezet
Die dikkere mantelbuis lijkt erg golvend te zitten maar dat is omdat het gewicht van de kabels ‘m naar links trekt, als ik de kabel recht omhoog houd zit de buis wel netjes recht omhoog.

(bovenstaande foto's komen uit deze eerdere post met veel meer toelichting erbij: Vliegvlug in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
De mantelbuizen waren te kort om ze op de juiste hoogte te laten uitkomen, wilde ze iet onder waar het onderverdeelkastje op de zwarte muur moet komen laten eindigen.
Daarom heb ik ze beiden verlengd:
Mantelbuizen in schuur verlengt

Om te voorkomen dat er allemaal insecten in kruipen wilde ik de bovenkanten wel afgedicht hebben.
Dat dat nodig was bleek wel toen ik de dikkere mantelbuis pakte om het verlengstuk erop te zetten; er kwam een dikke mot uit kruipen! (Helaas vergeten een foto van te maken)

Bij de lege buis is het afdichten makkelijk, simpelweg een dopje erin drukken maar bij de gevulde mantelbuis was het wat meer werk.
Moest uitsparingen in de dop maken voor de elektrakabel en twee netwerkkabels:
Gaten in afdekdop voor mantelbuis maken
Voor het grote gat een speedboor gebruik en voor de twee kleinere een gatenpunch.
Realiseerde me toen ik de dop wilde gaan plaatsen dat ik ook nog een klein gaatje nodig had voor het trekkoord wat ik ook in de mantelbuis had getrokken.
Geen foto's van maar dat gedaan met zo'n gatentang.

Uiteindelijke resultaat:
Afdekdoppen op uiteinden mantelbuizen geplaatst
Dat kleine oranje knoopje is van het trekkoord in de mantelbuis, is van PP dus vergaat niet.

Nu dit klaar is kan er aan het ophangen van het kleine onderverdeelkastje begonnen worden. :)
Pagina: 1