Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Vagax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:24
Hey hallo,
Ik ben begin 30, goed fysiek ingesteld en Defensie heeft mij altijd wel aangetrokken, voor het laatst kwam vanuit Defensie nog de oproep dat ze flink willen opschroeven met het aantal reservisten en dit trok me over de streep om serieus er over na te denken om reservist te worden, ik heb me de afgelopen twee maanden dus flink verdiept in alles van Defensie en reservisten maar vond dat de informatie soms erg onduidelijk of moeilijk te vinden is.

Ik ben voor dit topic vooral op zoek naar mede IT'ers die als reservist zijn/waren toegetreden bij Defensie en naar hun positieve en negatieve ervaringen en vooral dingen waar ik op moet letten als ik zou willen solliciteren. Zelf ben ik ook nog zoekend of ik Natres of Cyber Commando als reservist zou willen toetreden, Cyber Commando omdat mijn werk ervaring daar al ligt, en Natres om uit mijn comfortzone te komen en iets te doen waar ik echt hartstikke veel motivatie voor hebt en wat veel betekenis geeft voor wat je doet.

Waar ik me bewust van ben:
  • De opleiding zelf is erg intensief, fysiek en mentaal.
  • Enige waar je je echt op kan voorbereiden is dat je voldoet aan training cluster 1
  • Ik zal met mijn werkgever afspraken moeten maken over mijn inzet aangezien ik ook op werkdagen afwezig zal zijn voor oefeningen en trainingen (krijg dit wel op tijd te weten).
  • Er is een minimale verplichte inzet van ongeveer 300 uur per jaar, dit is niet vrijblijvend en valt vaak in week avonden en weekenden.
  • Contract duur is tussen de 4 en 6 jaar lang, ligt aan functie. Opzeggen kan, maar het opzegtermijn is 3 maanden en ook alleen met wederzijdse goedkeuring van Defensie (stel pleuris breekt uit, kan ik er niet even tussenuit)
  • Ik kan verplicht uitgezonden worden bij dreiging van Nederlandse veiligheid, gek gezegd zou Artikel 5 er voor kunnen zorgen dat we naar Polen moeten om de Russen te weren.
  • Financieel zal vooral bij natres als soldaat eerste klasse het erg weinig opleveren. Ook iets te bespreken met werkgever.
Dus zo, kloppen mijn puntjes hierboven en wat is er op toe te voegen? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Vagax op 22-09-2025 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vagax schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:32:
Waar ik me bewust van ben:
  • Financieel zal vooral bij natres als soldaat eerste klasse het erg weinig opleveren. Ook iets te bespreken met werkgever.
Ik meen dat je salaris krijgt voor je rang + compensatie voor wat je mist vanuit de markt. Van wat ik er eerder van begrepen heb, is dat je op die manier dus gematcht wordt met je huidige salaris voor de uren die je moet opnemen/niet kunt werken voor je burger baan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Heb je een partner, kinderen of de wens voor een van beiden? Dan zou ik goed nadenken of je langdurig zoveel avonden en weekenden weg wil zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vagax
Tk55 schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:53:
Heb je een partner, kinderen of de wens voor een van beiden? Dan zou ik goed nadenken of je langdurig zoveel avonden en weekenden weg wil zijn.
Alleen vrouw, kinderwens pas over 2-3 jaar. Heb het al verteld dat ik er interesse in heb en dat ik op meerdere momenten langdurig weg zou kunnen zijn, dus naast weekenden ook misschien wel een week of twee. We zijn ook bewust van de onregelmatigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Vagax schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:32:

Ik zou nog even uitzoeken of je uitgezonden kan worden. En dan bedoel ik niet naar de Poolse grens - want het is prima om EU-grondgebied te verdedigen - maar het lijkt me niet dat je in het Midden-Oosten wil landen.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ga naar een voorlichting! :)

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:48
Ik heb 6 jaar bij de Natres gezeten naast een voltijdsbaan, dus ik kan je wel het e.e.a. vertellen.

Een aantal zaken op een rij dat hier al langs is gekomen:
- Vrijwel iedereen bij de Natres heeft een baan er naast. Dat zorgt ervoor dat de opkomsten goed langs reguliere kantoortijden worden gepland. M.u.v. meerdaagse oefeningen kwam ik gemiddeld 2 avonden en een zaterdag in de maand op.
- Je omschrijft je zelf als fysiek fit. Maak je dan geen zorgen over de keuring en sporttesten. Trainingscluster 1 stelt weinig voor.
- Opzeggen gaat defensie makkelijk mee om. Je hebt een proeftijd van 6 maanden om te kijken of het iets voor je is. Maar ook daarna is in de praktijk opzeggen binnen de contractduur geen probleem.
- Je kunt als reservist niet verplicht worden uitgezonden (of dat moet recent zijn veranderd). Voor alle beroepsfuncties geldt die verplichting wel, maar voor reservisten niet.
- Als je een goede baan hebt werk je bij defensie inderdaad voor een appel en een ei. Je wordt betaald naar rang (zelfde uurloon als beroeps), en dat is als soldaat geen vetpot. Daarom hoef je het niet te doen (je krijgt dus geen compensatie zoals ik hier lees in het topic).

Bij de Natres wordt je opgeleid met bewaken en beveiligen als kerntaak. Dat is anders dan een beroepsmilitair die in gevechtsfunctie traint. Dat betekent dus ook een andere inzet. Collega’s die vrijwillig uitgezonden werden kregen met name de inzet als kampbeveiliging. Je zal niet in de frontlinie worden ingezet, daar ben je niet op getraind.

Verder is het vooral een prachtige ervaring. Ik durf te stellen dat er geen enkele bedrijfscultuur hetzelfde is als bij defensie. Geen lange vergaderingen, de hoogste in rang maakt het plan, geeft opdracht, en de rest voert uit. Heerlijk.

Tot slot: de eerste stap van het sollicitatieproces is het volgen van een voorlichting. Ga dat vooral doen en kijk of het iets voor je is. Noteer vragen en neem die mee. Zij kunnen je alles vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuko
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:41
Heb me hier onlangs ook in verdiept, onze situatie is vergelijkbaar met jouw situatie eigenlijk. Wij hebben dan alleen wel een kind. Ik was vooral verbaasd (en daardoor afgehaakt) over de eisen die gesteld worden qua inzet en de matige beloning die daar tegenover staat. En dan heb ik niet over de opleiding, maar met name over de inzet van uren nadat je reservist bent geworden. Je kan in feite redelijk te pas en on te pas worden ingezet en ingepland: en dat is niet vrijwillig. Het heeft mij verbaasd.

Ik heb wel het gevoel dat ik me wil inzetten voor de vrede en veiligheid binnen ons land, maar vond de balans tussen eisen en beloning volledig krom. En dan gaat het mij niet om het inkomen, maar meer om de eis die ze stellen aan beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
Ik ga naar Basecamp in Rotterdam over een paar weken, een voorlichting is sws verplicht voor je kan solliciteren maar ik zou wel een beetje bereid willen zijn voor ik mijn eerste stappen maak.
OosterF schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:13:
Ik heb 6 jaar bij de Natres gezeten naast een voltijdsbaan, dus ik kan je wel het e.e.a. vertellen.

Een aantal zaken op een rij dat hier al langs is gekomen:
- Vrijwel iedereen bij de Natres heeft een baan er naast. Dat zorgt ervoor dat de opkomsten goed langs reguliere kantoortijden worden gepland. M.u.v. meerdaagse oefeningen kwam ik gemiddeld 2 avonden en een zaterdag in de maand op.
- Je omschrijft je zelf als fysiek fit. Maak je dan geen zorgen over de keuring en sporttesten. Trainingscluster 1 stelt weinig voor.
- Opzeggen gaat defensie makkelijk mee om. Je hebt een proeftijd van 6 maanden om te kijken of het iets voor je is. Maar ook daarna is in de praktijk opzeggen binnen de contractduur geen probleem.
- Je kunt als reservist niet verplicht worden uitgezonden (of dat moet recent zijn veranderd). Voor alle beroepsfuncties geldt die verplichting wel, maar voor reservisten niet.
- Als je een goede baan hebt werk je bij defensie inderdaad voor een appel en een ei. Je wordt betaald naar rang (zelfde uurloon als beroeps), en dat is als soldaat geen vetpot. Daarom hoef je het niet te doen (je krijgt dus geen compensatie zoals ik hier lees in het topic).

Bij de Natres wordt je opgeleid met bewaken en beveiligen als kerntaak. Dat is anders dan een beroepsmilitair die in gevechtsfunctie traint. Dat betekent dus ook een andere inzet. Collega’s die vrijwillig uitgezonden werden kregen met name de inzet als kampbeveiliging. Je zal niet in de frontlinie worden ingezet, daar ben je niet op getraind.

Verder is het vooral een prachtige ervaring. Ik durf te stellen dat er geen enkele bedrijfscultuur hetzelfde is als bij defensie. Geen lange vergaderingen, de hoogste in rang maakt het plan, geeft opdracht, en de rest voert uit. Heerlijk.

Tot slot: de eerste stap van het sollicitatieproces is het volgen van een voorlichting. Ga dat vooral doen en kijk of het iets voor je is. Noteer vragen en neem die mee. Zij kunnen je alles vertellen.
Grote dank voor je antwoord ten eerste, de 2 avonden en een zaterdag gemiddeld klinkt nog zo erg niet, ik denk dat locatie overigens ook wel belangrijk is nu ik er over denk. Daar zal ik ook wel wat informatie voor nodig hebben.
Nee financieel is het erg weinig voor de fysieke inspanning die je er denk voor levert, daarom wil ik me ook laten informeren om als Cyber Commando aan de gang te gaan en dus Officier wordt maar hier zitten ook vele ogen en haken aan betreft inzet, dus even kijken. Ik doe het dan ook niet voor het geld maar om de bijdragen.

Uitzenden blijft altijd een dingetje maar voor zover het nu staat is het nog altijd vrijwillig tenzij Nederland daadwerkelijk in oorlog is.

Overigens wat doe je precies bij die oefenavonden? En die zaterdag, wat zijn de tijden dat je er bent en wanneer je ongeveer klaar bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 13:43
Ikzelf ben reservist bij de verbindingsdienst en wij zijn in feite gewoon onderdeel van de beroeps, wel in een eigen peloton. Dit levert meteen interessante problemen op met een fulltime baan want veel zaken zijn doordeweeks. Volgens mij kunnen wij in principe wel in het buitenland ingezet worden maar er is nog veel onduidelijk omdat reservisten binnen deze eenheid vrij nieuw is. We mogen wel mee op oefeningen van de compangie en dat is wel gaaf. Weekje oostenrijk in de sneeuw "spelen" bijvoorbeeld.

Wat mij altijd verteld is, is dat de natres niet buiten nederland inzet kan/mag worden. Maar in tijden van crisis kan dat wel veranderen misschien. Maar je word militair om een reden natuurlijk.
Overigens wat doe je precies bij die oefenavonden? En die zaterdag, wat zijn de tijden dat je er bent en wanneer je ongeveer klaar bent?
Wij hebben om de 2 weken een dinsdagavond van zeven tot half elf en één keer per maand een zaterdag van negen tot vijf. Dingen die wij doen is veel "groene" zaken zoals EHBO, bivak, schieten in de sim, en wat andere echt militaire zaken.
Daarnaast hebben we wat meer technische zaken als het opzetten van een mast en het bouwen van een netwerk. Maar natres zal meer oefenen met echte bewakingstaken en vervelende lui bij de poort enzo (van wat ik ervan gehoord heb).

Ik vind het wel een leuke ervaring en defensie is wel een interessant bedrijf, het is gigantisch groot en soms vreselijk bureacratisch. Ik heb een half jaar op mijn diensttelefoon gewacht en dat vinden ze best snel. Het is voor mij wel even schakelen.
Initiele opleiding (ARB) was fysiek uitdagend maar niet heel zwaar ofzo. Je moet wel vroeg kunnen opstaan en je bent de hele dag actief. Het belangrijkste is dat je leert schieten en de wapenhandelingen die erbij komen kijken.
Met oefentoelage vond ik de opleiding nog best aardig verdienen maar je moet het niet voor het geld doen zoals eerder genoemd.

Denk er goed over na want het is een serieuze tijdsinvestering maar het dient ook wel een hoger doel vind ik in deze oplopende spanningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• primal!
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23-09 13:48
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
OosterF schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 07:13:

Hoe zit het met de inzet van reservisten als Rusland de Poolse grens zou aanvallen? Bij een grootschalige oorlog zijn er niet genoeg beroepsmilitairen, het lijkt me dat de reservisten dan broodnodig zijn?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cytherea
XWB schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:42:
[...]

Hoe zit het met de inzet van reservisten als Rusland de Poolse grens zou aanvallen? Bij een grootschalige oorlog zijn er niet genoeg beroepsmilitairen, het lijkt me dat de reservisten dan broodnodig zijn?
Laatst een praatje gehoord over het nato force model van onze overste en waarschijnlijk krijg je dan ook een dienstplicht om genoeg capaciteit te kunnen leveren aan de navo. Reservisten zullen dan tier 2 of 3 vormen denk ik. (maar werd mij niet duidelijk in het praatje hoe het nu echt zit, er is verschil tussen natres en reservisten bij een eenheid)
Interessante materie vind ik https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_234075.htm

Laten we wel hopen dat het niet zover komt.

[ Voor 8% gewijzigd door cytherea op 23-09-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagax
Ik lees overigens uit de eerdere verhalen dat je niet vergoed wordt voor je burger baan.

Een simpel voorbeeld, ik werk nu bij een commercieel bedrijf als software engineer en ik zou bijv. iedere maand 3 dagen door de weeks moeten oefenen of anders wel dat ik een meerdaagse oefening moet doen. Defensie betaald in dit geval toch gewoon aan de hand van mijn rank de uren die ik werk bij Defensie? Ik snap wel dat Defensie niet mijn loon van werk gaat compenseren en dat dat iets is wat ik met mijn werkgever moet overleggen.

Daarbij ben ook benieuwd hoe, voor de mensen die reservist zijn, hoe hun werkgever reageerde dat ze reservist zijn en hoe het voor hun werkt qua compensatie voor de uren dat je niet werkt maar moet oefenen.

[ Voor 7% gewijzigd door Vagax op 23-09-2025 12:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cytherea
Ik neem zelf vrije dagen op als ik op oefening ben, dus ja daar lever ik uiteindelijk wat op in. Volgens mij zijn er wel regelingen als je langere tijd op uitzending zou gaan dat je werkgever daar voor gecompenseerd wordt. Er zijn ook reservisten met specifieke deskundigheid (juristen, vertalers enz..) waarvoor dat misschien kan gelden als ze meemoeten. Het lastige is dat defensie een groot bedrijf is en er veel verschillende situaties zijn.

Mijn vorige baas vond het allemaal mooi en van hem hoefde ik niet eens vakantie op te nemen, maar ik was naar hem ook heel loyaal met extra uren maken als het nodig was. Na overname door corporate is er geen sprake meer van zo'n relaxte houding. Dus het hangt erg van je bedrijf af denk ik.

Ik ga over paar maanden naar een andere baan en heb van het begin aangegeven dat ik dit doe en belangrijk vind en ga voor een regeling waarbij ik 4 dagen contract heb maar 5 dagen werk en dan afentoe weken weg kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sammmie
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-09 17:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-09 19:15
11 jaar actief geweest bij de reservisten, 5 jaar als student, 6 jaar naast een fulltime baan.
Ter aanvulling op @OosterF (uitstekende samenvatting maat ;) )

Het is en blijft defensie, ondanks het strakke beeld naar buiten is het niet altijd goed geregeld. Je staat zo op je 'vrije' zaterdag om 06:30 op appel voor de wapenkamer om van de echo te horen dat de baan aanvraag voor ISK niet doorgekomen is, dus we moeten even kijken of we wel kunnen schieten. Prima als je student bent, je krijgt betaald en je neemt maandag wel even extra vrij dag om toch nog weekend te hebben. Als je de hele week al hard gewerkte hebt wil je dingen doen, en niet staan kontvingeren in het donker en de regen....

En de leuke snacks, steunverleningen voor toffe dingen, zijn doorgaans door de weeks, dus als je daar aan mee wil doen (wat sterk aan te raden is!) Dan zal verlof op moeten neem bij de burger baas.

Ik heb echt een dijk van een tijd gehad en zou het nooit gemist willen hebben. Maar na >10 jaar was het wel welletjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cytherea
Ter aanvulling, de landmacht heeft nog meer reservisten buiten de NATRES om. CMI-CO bijvoorbeeld bestaat voor grootste gedeelte uit reservisten (https://www.defensie.nl/o...enheden/oocl/cmi-commando).
Dus als je ook wat van je technische/vakinhoudelijke ei kwijt wil zijn er nog wel meer mogelijkheden buiten de NATRES. Het is wel erg zoeken en nu ik erbij zit wordt het me pas meer duidelijk wat er allemaal nog meer is. En dan ken ik alleen nog maar het stukje landmacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:30
Zelf een tijd gedaan naast een fulltime baan.

Gemiddeld 2-3 dinsdagen van 19.30 - 23.00 en 2 zaterdagen van 07.30-18.00 per maand. Er waren echter ook wel maanden bij dat je bij wijze van spreken iedere zaterdag wel een opkomst had i.v.m. steunverleningen.

In het begin was het wel leuk, maar eigenlijk na 2 jaar herken je het riedeltje dat een compagnie doorloopt. Vanwege een enorm hoog verloop binnen de pelotons is het niveau nooit erg heel hoog. Je blijft altijd hangen in de basisvaardigheden. Op de dinsdagen hadden we vaak sport + onderhoud.

Op de zaterdagen hadden we dan een oefendag om ergens een 'object' te beveiligen en kreeg je diverse scenario's voor je kiezen.

Schieten op de schietbaan is leuk, maar de baan met bewegende doelen of schieten op 300 meter ga je bijna niet zien (of de baan is stuk, of tekort aan munitie, of tekort aan kader). Het bleef bij ons bij schieten op doelen op 25 en 100 meter.

[ Voor 11% gewijzigd door ShininNL op 23-09-2025 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-09 15:41

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Hier ook reservist en IT’er. Het is inderdaad goed om je te realiseren dat reservisten in veel soorten en maten komen, waarvan de nationale reserve (voorheen de natres) het meest zichtbaar is.

Veel van je punten zijn herkenbaar en worden in dit topic al goed benoemd. Uiteindelijk begint het voor iedereen hetzelfde: oriënteren via de officiële kanalen. Kijk rond bij de vacatures die bij je passen via werkenbijdefensie.nl en meld je aan voor een voorlichtingsavond.

Bij zo'n avond krijg je vaak een redelijk compleet plaatje van wat er van je verwacht wordt en wat je eruit kunt halen. Je kunt direct je vragen stellen en kennis maken met mensen die er nu al bij zitten. Succes!
ShininNL schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 14:07:
Zelf een tijd gedaan naast een fulltime baan.

Gemiddeld 2-3 dinsdagen van 19.30 - 23.00 en 2 zaterdagen van 07.30-18.00 per maand. Er waren echter ook wel maanden bij dat je bij wijze van spreken iedere zaterdag wel een opkomst had i.v.m. steunverleningen.

In het begin was het wel leuk, maar eigenlijk na 2 jaar herken je het riedeltje dat een compagnie doorloopt. Vanwege een enorm hoog verloop binnen de pelotons is het niveau nooit erg heel hoog. Je blijft altijd hangen in de basisvaardigheden. Op de dinsdagen hadden we vaak sport + onderhoud.

Op de zaterdagen hadden we dan een oefendag om ergens een 'object' te beveiligen en kreeg je diverse scenario's voor je kiezen.

Schieten op de schietbaan is leuk, maar de baan met bewegende doelen of schieten op 300 meter ga je bijna niet zien (of de baan is stuk, of tekort aan munitie, of tekort aan kader). Het bleef bij ons bij schieten op doelen op 25 en 100 meter.
Dikgedrukte is inmiddels naar mijn ervaring beter geregeld, voor de rest een goede aanvulling.

[ Voor 43% gewijzigd door ArmouredSPony op 23-09-2025 14:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grasmat0
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09 16:53
Zelf ook al weer bijna 4 jaar werkzaam bij de Natres.

Zoals er eerder gezegd is in het topic, let er goed op dat er meerdere soorten reservisten zijn. En de invulling en taken zijn dus ook zeker anders per functie.

Natres = De wat meer "klassieke vorm" van militair. Je bent voornamelijk bezig met bewaken en beveiligen en de standaard "militaire basisvaardigheden". Bivak, patrouille lopen en dergelijke primaire militaire activiteiten. De meer standaard dingen waar je aan denkt als je denkt aan militairen.

De Natres zit overal, kijk wel even waar de dichtsbijzijnde kazerne voor jou is. Is dit haalbaar, als je meer dan 1 uur van een kazerne woont, accepteer je dit? Je opkomst duurt voornamelijk in de avonden meestal tot 23:00. Dat betekend dat je pas om 24:00 thuis bent op de avond dat je opkomst hebt.

Cyber reservist, reservist genie, reservist GLR (groep luchtmacht reserve) hebben andere tijden, andere verplichtingen, andere werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesch
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:45
XWB schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:42:
[...]

Primaire inzet van de Natres (InfBAT Bewaken Beveiligen KNR) zal de verdediging van Nederlands grondgebied wezen.
Zodra de reguliere beroeps de poort uit rollen zal er namelijk nog genoeg te doen zijn binnen Nederland.
Reservisten bij de eenheid zullen (indien nodig) verder opgeleid worden en met hun eigen eenheid mee gaan.

Als alle remmen los gaan, tja.... Dan weet je maar nooit waar je uit komt.

Even terug hakend naar @Vagax, zoals je ondertussen hebt begrepen van verschillende (ex)collega's kan je reservist worden op verschillende plekken. Natres (IBB eenheid), Reservist bij de eenheid (als ex-beroeps), Reservist bij de DCC, Reservist bij de Luchtmacht of Marine.

Hoe je dit kan combineren met je burgerbaan is erg afhankelijk van waar je terecht komt.
In het geval van de Natres is het officiële plaatje (toen ik het te horen kreeg in 2019):
- 2 avonden in de maand
- 1 weekend in de maand (vrij-avond, za-overdag)
En soms wat extra.

Ondertussen ben ik al wat promoties verder en klopt het niet helemaal meer qua uren belasting maar als reguliere Soldaat kan je nog prima uit komen met die belasting.

Ga lekker naar een voorlichting van een tak die je leuk lijkt en maak daar een keus uit :).

[ Voor 4% gewijzigd door Riesch op 23-09-2025 16:45 ]

Pagina: 1