Hey hallo,
Ik ben begin 30, goed fysiek ingesteld en Defensie heeft mij altijd wel aangetrokken, voor het laatst kwam vanuit Defensie nog de oproep dat ze flink willen opschroeven met het aantal reservisten en dit trok me over de streep om serieus er over na te denken om reservist te worden, ik heb me de afgelopen twee maanden dus flink verdiept in alles van Defensie en reservisten maar vond dat de informatie soms erg onduidelijk of moeilijk te vinden is.
Ik ben voor dit topic vooral op zoek naar mede IT'ers die als reservist zijn/waren toegetreden bij Defensie en naar hun positieve en negatieve ervaringen en vooral dingen waar ik op moet letten als ik zou willen solliciteren. Zelf ben ik ook nog zoekend of ik Natres of Cyber Commando als reservist zou willen toetreden, Cyber Commando omdat mijn werk ervaring daar al ligt, en Natres om uit mijn comfortzone te komen en iets te doen waar ik echt hartstikke veel motivatie voor hebt en wat veel betekenis geeft voor wat je doet.
Waar ik me bewust van ben:
Ik ben begin 30, goed fysiek ingesteld en Defensie heeft mij altijd wel aangetrokken, voor het laatst kwam vanuit Defensie nog de oproep dat ze flink willen opschroeven met het aantal reservisten en dit trok me over de streep om serieus er over na te denken om reservist te worden, ik heb me de afgelopen twee maanden dus flink verdiept in alles van Defensie en reservisten maar vond dat de informatie soms erg onduidelijk of moeilijk te vinden is.
Ik ben voor dit topic vooral op zoek naar mede IT'ers die als reservist zijn/waren toegetreden bij Defensie en naar hun positieve en negatieve ervaringen en vooral dingen waar ik op moet letten als ik zou willen solliciteren. Zelf ben ik ook nog zoekend of ik Natres of Cyber Commando als reservist zou willen toetreden, Cyber Commando omdat mijn werk ervaring daar al ligt, en Natres om uit mijn comfortzone te komen en iets te doen waar ik echt hartstikke veel motivatie voor hebt en wat veel betekenis geeft voor wat je doet.
Waar ik me bewust van ben:
- De opleiding zelf is erg intensief, fysiek en mentaal.
- Enige waar je je echt op kan voorbereiden is dat je voldoet aan training cluster 1
- Ik zal met mijn werkgever afspraken moeten maken over mijn inzet aangezien ik ook op werkdagen afwezig zal zijn voor oefeningen en trainingen (krijg dit wel op tijd te weten).
- Er is een minimale verplichte inzet van ongeveer 300 uur per jaar, dit is niet vrijblijvend en valt vaak in week avonden en weekenden.
- Contract duur is tussen de 4 en 6 jaar lang, ligt aan functie. Opzeggen kan, maar het opzegtermijn is 3 maanden en ook alleen met wederzijdse goedkeuring van Defensie (stel pleuris breekt uit, kan ik er niet even tussenuit)
- Ik kan verplicht uitgezonden worden bij dreiging van Nederlandse veiligheid, gek gezegd zou Artikel 5 er voor kunnen zorgen dat we naar Polen moeten om de Russen te weren.
- Financieel zal vooral bij natres als soldaat eerste klasse het erg weinig opleveren. Ook iets te bespreken met werkgever.
[ Voor 7% gewijzigd door Vagax op 22-09-2025 23:37 ]