Digitus DN-13020 icm USB schijf benaderen via Win Verkenner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lukassss
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:51
Goedendag Tweakers, na een avondje prutsen kom ik er toch niet uit en hoop ik met jullie kennis verder te komen. Ik heb afgelopen week de Digitus DN-13020 (uitvoering: Digitus DN-13020) gekocht om de huidige NAS functionaliteit van mijn Fritzbox (FritzNAS) over te nemen. Ik ga namelijk weer gewoon terug naar de standaard KPN router omdat ik eigenlijk buiten de NAS functie niks extra’s gebruik. Nu kan ik de schijf wel zien met de bijgeleverde software in Windows Verkenner maar nu wil ik dit ook buiten de software om kunnen doen zodat ik de externe harde schijf ook gewoon kan bekijken op iPhone, Smart TV etc. Helaas krijg ik het niet voor mekaar om het juiste pad/url of hoe je het ook wil noemen te vinden/ontfrutselen om zo te creëren wat ik nu ook al heb. Nu is het bij Fritzbox bijvoorbeeld: \\fritz.box\FRITZ.NAS\JetFlash-32GB maar ik kom er maar niet achter wat ik nu in deze situatie moet gaan gebruiken. Als iemand mij verder kan helpen dan ben ik erg blij alvast bedankt!

Lukas

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:51
Kijk even in je KPN Router welk IP adres dit apparaat heeft gekregen en type dat eens in je browser. Het kan handig zijn om te zorgen dat er een vast IP wordt toegekend.

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:26
Deze Digitus is behalve letterlijk Network Attached, géén NAS in de zin van een storage server wat de Fritzbox of een "echte" NAS wel kan.

Dit kastje verbind USB apparaten over je netwerk (vandaar ook dat Control Center programmatje).
De Fritz kan dit ook voor bv USB printers of als je wilt voor een USB-stick (zónder de NAS functie te gebruiken)

Jouw USB schijf zou als je de handleiding volgt als verwisselbare schijf te voorschijn moeten komen, precies zoals in de handleiding beschreven staat.
Máár je kunt dus NIET een netwerk schijf er van maken en toegang via een netwerkpad/url.

Excuses, blijkbaar kan dit wel en had ik een beperkte handleiding te pakken.
Ziet er wel zéér gedateerd uit moet ik zeggen maar zou moeten kunnen...
Vanaf pagina 25 in deze handleiding wordt uitgelegd hoe dit in te stellen, je hebt de SMB functie nodig.

https://ftp.assmann.com/p...glish_20191127.pdf?nodl=1

[ Voor 23% gewijzigd door Dieks77 op 18-09-2025 17:33 ]

• Lukassss
Ik heb weer het een en ander geprobeerd volgens de uitgebreidere handleiding. volgens mij moet ik dan in mijn geval invoeren: “ftp://NAS of ftp://192.168.2.250'' ik heb de port verder niet gewijzigd (volgens mij kan dat ook niet in de web omgeving) maar ook als ik bijvoorbeeld ''ftp://192.168.2.250:21'' invoer als PAD lukt het helaas steeds weer niet. klopt het wel of zit ik er helemaal naast aangezien je het hebt over SMB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeDBK7WQevEaczi_D0KxL2ISWNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GH8xBOtlChOfYinCWDNMboJS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g66qSBbA_VmmXdyUj1ax960Tojc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9N86vgGQlIwpkXFYHfpYhLct.png?f=fotoalbum_large

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:37
Ik denk dat je Server Mode (SMB) zou willen gebruiken in plaats van NetUSB mode? :)
Hou er wel rekening mee dat dit nog USB 2.0 is ;)

My favorite programming language is solder.

• Lukassss
Dan was dat het probleem:) Ik zie hem nu eindelijk in het netwerk op 192.168.2.250:445. Wat moet ik nu precies in het PAD typen om de SMB of FTP verbinding op te zetten? het lijkt wel te lukken maar vervolgens zie ik niks op de schijf staan en is er ook niks aan toe te voegen want dan krijg ik een foutmelding.

• Dieks77
FTP wil je alleen gebruiken als je daadwerkelijk met een ftp programma zoals wsftp of filezilla aan de gang wilt.

Als de Digitus nu inderdaad in server modus draait, zou je de storage moeten kunnen benaderen via \\NAS\ of \\192.168.2.250\ ik vermoed dat je dan rechtstreeks in de root van je usb-schijf uitkomt.

NB. heb je wel gecontroleerd dat het gekozen IP adres daadwerkelijk vrij beschikbaar is? Anders geeft dat weer mogelijk problemen met eventueel (toekomstige) andere apparaten in je netwerk

• Lukassss
Helaas werkt dit allemaal niet. het IP adres (192.168.2.250) wordt door niks anders ook gebruikt. Verkenner > Deze PC > Een netwerk locatie toevoegen. dit is helaas de melding die ik bij \\NAS\ en \\192.168.2.250\ krijg: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRMcq0Zm-r_tucHn2Ps_W4eTzUw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U757zEbhNBAVzvRBI7vYg7Yz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAoeNpYWhmbdUcVB_nm-NZt5mxg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X90czFWHGNX7BaY2OVdCFpn9.png?f=user_large

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dieks77 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:20:
[s]Ziet er wel zéér gedateerd uit moet ik zeggen maar zou moeten kunnen...
Vanaf pagina 25 in deze handleiding wordt uitgelegd hoe dit in te stellen, je hebt de SMB functie nodig.
Inderdaad wel een erg beperkt en/of gedateerd apparaat wat ik lees:
The Server supports Windows codepages. If users want to communicate files using FTP client
tool or SMB on Windows 98/Me/2000 with the Server, they have to set their Server codepage
to be same as the codepage that their Windows PC is using.

This product supports a file format of FAT12/16/32 and NTFS. However, the “write”
operation on NTFS is only supported in NetUSB mode
. Please refer to the NetUSB
Mode.
100Mbit wordt je ook niet vrolijk van, dat is nog fors langzamer dan USB 2.0

Dan kan je beter een goedkoop routertje (MP/V/A/Kringloop) met USB opslag gebruiken.
Maar je zal SMB 1.0 ondersteuning moeten activeren in Windows.
Zie ook topics:

problemen met mijn nas en windows 11
The_Doman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:46:
Je kan het Slitheris Network Discovery tool eens gebruiken.
Deze geeft een gedetailleerd overzicht van al je aangesloten netwerk apparaten met de daarop aanwezige SMB versies en ook of deze toegankelijk zijn vanaf je PC.
Dat kan dan ook heel wat meer duidelijkheid geven.
Komodo Labs: Slitheris Network Discovery

Zelf heb ik hier ook nog een Linksys E8350 als DLNA server in gebruik met SMBv1.
Voor home prive gebruik voor mij geen probleem.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55

DukeBox

loves wheat smoothies

Max 2TB (FAT32) in NAS mode of 4TB (NTFS) in NetUSB mode.
Alleen SMB1 support

Dit is echt oude rommel, NetUSB maakt het nog een beetje bruikbaar maar het is dan niets anders dan een USB over netwerk extender dus kan je net zo goed de disk meteen aan je PC hangen met USB.
Ik heb afgelopen week de Digitus DN-13020 gekocht
Snel weer inpakken en terug sturen is mijn advies en een échte NAS kopen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
Das mijn volgende suggestie, blijkbaar doet deze Digitus maar SMB 1.0 en dat is inmiddels zo verouderd dat het standaard uit staat in Windows (of zelfs helemaal weg is inmiddels). Mogelijk loop je daar nu tegen aan.
https://learn.microsoft.c...g-smb1-in-windows-11-home

Ik zou lekker die Fritz er weer tussen gooien, maar gezien je "ik ga weer terug naar de KPN router" zal dat waarschijnlijk de optionele Fritzbox voor extra € zijn, ja dan kan het kosten plaatje een overweging zijn.

Anders wat hierboven gesuggereerd, een extra routertje dat net als de Fritz ook USB storage kan, maar dan zit je wel met een 2e router in je netwerk wat óók weer gedoe kan geven als je er niet helemaal thuis in bent, zoals wel blijkt uit dit topic.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dieks77 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:51:
Anders wat hierboven gesuggereerd, een extra routertje dat net als de Fritz ook USB storage kan, maar dan zit je wel met een 2e router in je netwerk wat óók weer gedoe kan geven als je er niet helemaal thuis in bent, zoals wel blijkt uit dit topic.
Elk beetje recente router kan je in AP mode zetten/configureren.
Maar inderdaad, je moet er toch wel wat vanaf weten.
Zie ook topic:
NAS-alternatief voor delen van USB-storage over netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukassss
Had toch gehoopt dat het de oplossing zou zijn en dat er verder geen opstakels zouden zijn buiten de maximale 100mbps die de server aan kan. Dan ga ik toch maar eens kijken voor een simpele NAS server van pak m beet 1TB waarvan ik zeker weet dat alles werkt, het was te proberen, bedankt allemaal voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Je kunt een printserver ook niet als Nas gebruiken, daarom werkt het gewoon niet.

Waarom neem je niet een raspberry pi hiervoor?
zie:
https://www.raspberrypi.c...ox-raspberry-pi-tutorial/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben(V) schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:56:
Je kunt een printserver ook niet als Nas gebruiken, daarom werkt het gewoon niet.
Het is ook niet alleen een printserver. Het is meer een USB to Ethernet converter met NAS optie.
Lukassss schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:14:
Dan ga ik toch maar eens kijken voor een simpele NAS server van pak m beet 1TB waarvan ik zeker weet dat alles werkt..
Als het 'maar' om 1TB gaat, waarom dan niet iets als Strato HIdrive of Transip STACK ? 1TB voor ~€5,- per maand. Ik gok dat dat sneller is dan een USB2 naar 100Mbps ethernet converter of je internet moet wel heel slecht zijn.

[ Voor 43% gewijzigd door DukeBox op 19-09-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Je kunt hem niet als Nas gebruiken, enkel als Usb storage gekoppeld aan een enkel device.
Dat is echt wat anders dan een Nas.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ben(V) schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:05:
Je kunt hem niet als Nas gebruiken, enkel als Usb storage gekoppeld aan een enkel device.
Dat is echt wat anders dan een Nas.
Je kan hem weldegelijk als en NAS gebruiken, je hebt een 'NetUSB' mode (dat zou een DAS achtig iets zijn) en een 'Server' mode wat een SMB NAS is. Ook al 2 andere posts gemeld.

Uit de handleiding:
5. File Server
This chapter describes the file server function of the Server which allows USB storage
devices to be shared across a network by using SMB: NetBIOS over TCP/IP and FTP
protocol

[ Voor 25% gewijzigd door DukeBox op 19-09-2025 11:35 ]

Pagina: 1