problemen met mijn nas en windows 11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 24-08 10:30
ik gebruik al jaren een nas. hij heet voor al mijn andere computers y:
ik kan daar altijd files naartoe schrijven en lezen
Nu heb ik een nieuwe computer met windows 11 professional.
Het lukte me om na veel gedoe om er bij te kunnen komen.
Maar na een nachtje rust kon ik er ineens niet meer bij en krijg steeds de melding dat ik niet
voldoende machtigingen heb...

wat moet ik aanpassen?

vast heel erg bedankt
Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:33

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke nas heb je? Heb je op je nas een logboek?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Ik gok de smb versie die te laag ingesteld staat op de nas. Grote kans dat die op smb2 staat en Windows 11 ingesteld is op smb3.

https://pcrework.nl/synol...hoe-je-het-juist-instelt/

https://kb.synology.com/n...tings?version=7#!/friends

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
ik gebruik een seagate nas van nu ongveer 7 jaar oud. al mijn andere computer kunnen er nu prima
mee werken. al jaren dus
Wim

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Sinds Windows 11 24H2 is smb signing verplicht en is gasttoegang verboden. Als je geen smb signing kunt aanzetten omdat je NAS al jaren niet meer is geüpdatet of het niet ondersteunt moet je e.e.a. uitzetten.

Even dit in powershell gooien en uitvoeren. Waarschijnlijk doet-ie het dan weer. Het is wel een beveiligingrisicootje natuurlijk, maar het enige alternatief is anders een A-merk NAS kopen die wel bij de tijd is (ik zie WD en Seagate in de NAS wereld niet als A-merken, hun reputatie is daar vrij matig).

Set-SmbClientConfiguration -RequireSecuritySignature $false
Set-SmbClientConfiguration -EnableInsecureGuestLogons $true

Werkt het dan nog niet dan vereist je NAS mogelijk SMB1 en kan-ie de kliko in als je dit niet kunt verhogen. SMB1 is zeer onveilig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
Maar hoe kan het nu dat hij het gister de hele dag goed deed... ook na opnieuw opstarten van de pc.
en dat hij het vanmorgen ineens niet meert doet.... dit komt mij erg vreemd over......
maar ik ga nu 1 en ander bekijken..
bedankt voor de info!
Wiim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
even voor de volledigheid , dit is het plaatje dat op de nas zit..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdbV9W6Q6HX5oetaXupAythqW1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnlZedaAYlKkyDzk4msCD6GS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
nelizmastr het tweede commando werkt niet: ik krijg namedoaranmeternotfound

ik weet niet wat ik nu moet doen......

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:33
@wimapon , je geeft aan dat je andere computers er nog wel bij kunnen? Op welke versie draaien die?

En voor de zekerheid; heb je het commando middels administrator uitgevoerd? En is je W11 account een Administrator account?

Je zou eventueel ook nog een update/upgrade van Powershell kunnen proberen, al verwacht ik dat deze up-to-date is aangezien je op W11 zit.
https://lazyadmin.nl/powershell/update-powershell/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
het schermAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlZysDFkRDDhjjy-qfi2nEV8-jk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wz1RU0uTgZWZKWMjP49J2qM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:09
Set-SmbClientConfiguration -EnableInsecureGuestLogons $true
De parameter is "-EnableInsecureGuestLogons", niet Ensecure :-)

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet-populaire mening; wel eens met @nelizmastr ; op het moment dat een device (in dit geval een NAS) een actueel/veiliger protocol niet ondersteunt, zou inderdaad eens de goede gedachte moeten lopen "maar wat volgende week / maand / jaar?" qua vervangen en oplossen.

En daarmee de aanname dat de andere computers geen Windows 11 en/of geen 24H2 draaien en daarmee allicht ook qua OS en veiligheid minder optimaal staan dan je zou willen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
rensje, dat typte ik de laatste keer toch in.?.... of zie ik het nou verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toxicmask
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 15:54
De laatste keer lijkt het een "L" te zijn en niet een "i".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aveenhuysen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:10
Ik zie ook een l ipv een i, zie de i in Invalidargument :-)

Mobylette Kaptein 50 Honda MB 50 Sparta Happy 50 Kawasaki GT750 Honda CB750C Honda VFR 750 F Derbi Variant 50 Honda SH 100 Honda SH 150 Malaguti Password 250 Kawasaki Z 750 Piaggio Liberty 50 Sym Symphony ST 125 LC Sym HD 2 125 Piaggio Beverly S 300 HPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

wimapon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:16:
rensje, dat typte ik de laatste keer toch in.?.... of zie ik het nou verkeerd?
Waarom intypen ipv copy/paste vanuit de artikelen? ;)

Je foutmelding geeft letterlijk aan welk character niet klopt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 19-08-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
Inderdaad, het moest een i zijn.... tjonge lastig hoor
maar het werkt nog steeds niet...
dit krijg ik als ik hem wil aanroepen door op het icoontje van buppie2 te klikken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD_D0P2OmHUhqP1EXQ1wd2QFAtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwXlfoZ9FOqfYGsdvDW80Ln8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxicmask
Kan de hostnaam wel geresolved worden naar het correcte ip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:43
@wimapon
Je kan het Slitheris Network Discovery tool eens gebruiken.
Deze geeft een gedetailleerd overzicht van al je aangesloten netwerk apparaten met de daarop aanwezige SMB versies en ook of deze toegankelijk zijn vanaf je PC.
Dat kan dan ook heel wat meer duidelijkheid geven.
Komodo Labs: Slitheris Network Discovery

Zelf heb ik hier ook nog een Linksys E8350 als DLNA server in gebruik met SMBv1.
Voor home prive gebruik voor mij geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Hij kan die Nas prima bereiken anders zou er een andere melding komen.
Je hebt gewoon niet de juiste gebruikersnaam/wachtwoord waarmee je de share van die Nas probeert te bereiken.
Je moet gewoon vanuit Windows een nieuwe netwerkschijf koppelen en dan de juiste gebruikersnaam/wachtwoord die je in die Nas zelf hebt ingesteld opgeven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxicmask
Goede punt! Of referentie beheer even opschonen, zal die daarna om credentials vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Verder ondersteund die Seagate waarschijnlijk alleen smb1 en dat staat tegenwoordig standaard uit in Windows.
Zo zet je smb1 weer aan in Windows11
  • Open Configuratiescherm: Zoek naar "Configuratiescherm" in het Startmenu en open het.
  • Ga naar Programma's: Klik op "Programma's" en vervolgens op "Programma's en onderdelen".
  • Windows-functies in- of uitschakelen: Klik op "Windows-functies in- of uitschakelen" in het linkermenu.
  • SMB inschakelen: Zoek naar "Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS-bestandsdeling" en vink het vakje aan.
  • Optioneel: SMB 1.0 inschakelen: Als je SMB 1.0 specifiek wilt inschakelen, klik dan op het plusje naast de optie en vink de gewenste onderdelen aan.
  • OK en opnieuw opstarten: Klik op "OK" en wacht tot Windows de wijzigingen heeft toegepast. Start de computer opnieuw op als daarom wordt gevraagd.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:43
The_Doman schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:42:
Als je de naam/ip adres van je DUNE opgeeft via Windows 10 zoeken of op de commandline van Total Commander, wat krijg je dan te zien voor foutmelding?

Dit krijg ik op een Windows 10 met SMB 1.0 uitgeschakeld als ik toegang wil op Linksys E8350 met alleen SMB 1.0 ondersteuning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ1w_Hq63MoJaXwI1kWtIeV-OQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uN6TCbjOlEBhhU8uhiuiHGH7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimapon
morgen even geen tijd.. maar overmorgen ga ik weer aan de slag.
vast bedankt voor al jullie hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimapon
Mensen,
Allemaal heel erg bedankt voor jullie aandacht en hulp.
De windows 11 werd te slecht voor mijn humeur......
Ik ben ermee gestopt en heb de computer teruggstuurd naar de leverancier.

Ik overweeg om nu toch met al mijn computers ( 5 stuks) over te gaan naar Linux.
ik ben graag baas over mijn eigen computers. Met windows is dat niet meer het geval...
Zoland je precies doet wat microsof wil, werkt het goed, maar zodra je iets op een andere manier wil, komen er onverwachtte problemen, die door mij niet op te lossen zijn.
Ik zie een computer als een hamer: ik wil er spijkers mee inslaan en wil niet steeds updates draaien en dingen moeten aanpassen, passwords moeten veranderen of invullen of vergeten. En nog erger, als ik een meet-programma draai gedurende aan aantal dagen continuie, wordt dat meestal verstoort door updates en kan ik mijn meetresuiltaten weggooien en heb alles voor niets gedaan.

Nu het mij niet lukt om een nieuwe computer aan de praat te krijgen, houd ik het voor gezien.
Zo , even mijn gal gespuwd.....

Nogmaals iedeeen bedankt en veel succes

Wim Apon

Dus iedereen nogmaals bedankt voor de moeite.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Als het met Windows al niet lukt, dan denk ik dat Linux voor jou echt geen oplossing is.
Daar moet je alles echt zelf doen en weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Nu online

MAX3400

@wimapon even je rant gelezen. Begrepen. Maar allicht, en blijkbaar ben jij iemand van pragmatisch aanpakken en nu gas erop, is een forum dus niet de oplossing voor je. Mensen als studentaanhuis of andere organisaties, kunnen tegen betaling bij jou thuis het issue (waarschijnlijk) verhelpen met een Windows-omgeving.

Hoe erg ik ook inderdaad snap dat je je buik vol hebt ervan; Linux/Unix is nog een stukje lastiger, zoals @Ben(V) ook kort noemt, als je tegen foutmeldingen aan loopt. Waar je met/op Linux bijvoorbeeld voor SMB heel veel mag configureren (zowel secure als minder secure), is dat ook meteen een valkuil hoe goed, snel of veilig je ermee werkt. Dat Microsoft dat anders doorduwt en daarmee eigenlijk zo generiek secure mogelijk wil werken, dat is een mening/feit/ergernis.

Mijn eigen ervaring met Linux (ik ben zeker geen eindbaas) terwijl ik dagelijks werk in enterprise-Windows-omgevingen? Doe mij maar Windows. Alleen al het (eventuele) gemak van telefoon pakken, Microsoft bellen, case indienen. Ja, als zakelijke klant kan ik makkelijk praten maar in de gewone wereld ben je met Linux ook vaak/vaker aangewezen op secuur Googlen en nog duidelijker op forums posten hoe en waar je precies tegen zaken aanloopt.

Anyhow, hoop dat je binnenkort wel weer voldoende computers in huis hebt om gebruik te maken van de data op je NAS :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimapon
Ben en Max,
Jullie hebben helemaal gelijk. Ik gebruik windows eigenlijk alleen maar omdat 1 van mijn vaak gebruikte compilers voor microprocessors alleen op windows werkt. Ik gebruikte eerder wel linux computers. Inderdaad het installeren van dingen is vaak een ramp, maar als het eenmaal werkt, dan blijft het werken. Je kunt zelfs voor elke taak een aparte computer pakken... van die oudjes waar xp op draaide. Alleen al het feit dat je zelf kunt kiezen welk operation systeem je kiest vind ik prettig. De keuze bepaalt dan wat je allemaal
wel en niet kunt. Met windows heb je keuze uit 1. nu dus windows 11.
Alles bij elkaaar voelt windows gewoon niet goed... een soort onderbuik gevoel.

Mijn hobbie ( ik ben 79 jaar) is meten en regelen. Daar wil ik mijn tijd aan besteden
Helaas moet ik steeds meer tijd besteden aan het laten werken van de computers.
Ik schrijf programma's die soms 5 uur lang moeten rekenen en vele miljoenen berekeningen maken.
Steeds als ik in de buurt van windows kom slaan de vlammen me uit en lukken dingen ineens niet meer.
Soms zelfs werkt iets ineens , zonder aankondiging, niet meer.
Zoals me nu met deze nieuwe windows11 computer overkomt. Ik installeerde toegang tot mijn nas. Dat werkte prima.
De volgende dag was het afgelopen en kreeg ik het niet meer aan de praat. Ik had de vorige dag de
computer een aantal maal aan en uit gezet... dus het lag niet aan vergeten te saven van instellingen.

ik haat dit soort dingen... Er moet dus iets gebeurd zijn waar ik geen vat op heb.

tot slot ben ik jullie dankbaar omdat jullie me fijn hebben proberen te helpen. GEWELDIG !

Wim
Pagina: 1