NAS-alternatief voor delen van USB-storage over netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08 14:33
Hi all,

Ik wil een vriendin helpen haar nieuwe huis in te richten op vlak van WiFi en media players. Ze heeft nog niets, dus alles wordt nieuw te kopen. Dus kunnen we beter maken dat het goed op elkaar is afgestemd.

Ze wil graag een oplossing om op meerdere TV's films die ze heeft te kunnen afspelen. De vraag is of daar per se een NAS voor nodig is, of kunnen films ook gewoon op een USB-SSD gezet worden die bv. aan een WiFi-AP of router hangt? Zijn die devices daar sterk genoeg voor, om zowel van die schijf te lezen als degelijk te blijven werken als AP?

Ze zou de paar TV's kunnen uitrusten met Google TV Streamers met Kodi, die dan die ene USB-storage over netwerk zouden kunnen benaderen.

Een NAS voelt nogal als overkill, omdat het enkel zou dienen om gewoonweg de files op het netwerk beschikbaar te maken. Al die andere fancy features heeft ze niet nodig. Of wordt het toch eerder een basic Synology DS124 met SSD'tje?

Iemand andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:38
SonOfGrey schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:39:
Ze wil graag een oplossing om op meerdere TV's films die ze heeft te kunnen afspelen. De vraag is of daar per se een NAS voor nodig is, of kunnen films ook gewoon op een USB-SSD gezet worden die bv. aan een WiFi-AP of router hangt? Zijn die devices daar sterk genoeg voor, om zowel van die schijf te lezen als degelijk te blijven werken als AP?
Voor eenvoudig wat delen zou een router/AP met USB media ondersteuning misschien kunnen voldoen.
Zelf gebruik ik hier een oudere router als AP (bedraad) met een 2.5 USB-SSD om af en toe wat films/series naar TV's te streamen via DLNA.
Ik deed dat eerst via een oude Synology DS213 maar ik wilde deze niet altijd daarvoor aan laten staan.

Media streamen naar TV
The_Doman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:47:
Een Windows DLNA server gebruiken is het makkelijkst inderdaad.
Werkt prima hier met een oude Samsung TV (2014).
HottoGeek: How to Turn Your Computer Into a DLNA Media Server

Er zijn vele DLNA Media Server tools beschikbaar, sommige routers met USB hebben die mogelijkheid ook.
LG heeft ook wel een makkelijk DNLA tooltje om te proberen:
LG: DNLA Smart Share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
The_Doman schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:22:
Voor eenvoudig wat delen zou een router/AP met USB media ondersteuning misschien kunnen voldoen.
Zelf gebruik ik hier een oudere router als AP (bedraad) met een 2.5 USB-SSD om af en toe wat films/series naar TV's te streamen via DLNA.
Ik deed dat eerst via een oude Synology DS213 maar ik wilde deze niet altijd daarvoor aan laten staan.
Wel ja dat dus, al heb ik zelfs geen DLNA nodig. Gewoon delen via SMB/NFS zal wel volstaan neem ik aan, om benaderbaar te zijn voor de Google TV Streamers neem ik aan.

Ik vind van TP-Link niet veel setjes met USB, behalve de TP-Link Deco BE65 eventueel (WiFi 7). Maar als dat goed werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 15:05
Een NAS is toch juist ideaal, ook voor centrale opslag van andere bestanden? Gewoon doen. Daar zijn ze voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Nas is "Network Attached Storage" en een ssd delen via het netwerk door een router is dus ook gewoon een Nas.

Ik vrees echter dat de performance van zo'n oplossing je niet zal bevallen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:11:
Nas is "Network Attached Storage" en een ssd delen via het netwerk door een router is dus ook gewoon een Nas.

Ik vrees echter dat de performance van zo'n oplossing je niet zal bevallen.
Uiteindelijk zijn de eisen qua datarate toch marginaal voor deze use case? Alleen als die moet gaan transcoden oid, dan wordt het een ander verhaal. Als ze het al uberhaupt kunnen doen.
valkenier schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 08:00:
Een NAS is toch juist ideaal, ook voor centrale opslag van andere bestanden? Gewoon doen. Daar zijn ze voor.
Welke dan? Als in serieus, ik heb een NAS thuis nog staan, en ik gebruik hem nog wat voor backups (en moet nog steeds eens een keer volledige disk backups van mijn laptop die ik nu een jaar heb aanzetten :P ), maar centrale opslag van bestanden gaat via een Onedrive oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb wel eens geprobeerd om een externe disk aan een router te hangen en het was echt niet te gebruiken.
De data erop zetten was echt niet te doen en afspelen gaf regelmatig hikups.

De software in die router zit zo in elkaar dat routering altijd de hoogste prioriteit krijgt dus als er iets op netwerk gebied gebeurt krijg je meteen hikups.

@Sissors
Het feit dat jij je Nas niet gebruikt heeft er mijns inziens niet zo veel mee te maken.
Cloud opslag is in mijn ogen niet meer van deze tijd, voor je het weet besluit iemand dat je er niet meer bij mag omdat je .....

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
Ben(V) schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 10:55:
Heb wel eens geprobeerd om een externe disk aan een router te hangen en het was echt niet te gebruiken.
De data erop zetten was echt niet te doen en afspelen gaf regelmatig hikups.
Hoewel het hoofdzakelijk lezen zou zijn, lees ik hier en daar inderdaad ook over niet zo stabiele ervaringen....dat was waar ik wat voor vreesde.

De goedkoopste NAS die ik vind is een Synology DS124, maar ik lees wisselende ervaringen rond de performance. Die heeft een Arm Realtek RTD1619B quad-core ARM v8 Cortex-A55 CPU aan 1.7 GHz en 1GB RAM. Ik begrijp dat dit basic is, maar zou dit echt niet volstaan voor deze case van gewoon films aanbieden aan een mediaplayer?

Ik heb zelf een oude Synology DS215j met Armada 375, ARM v7 Cortex-A9 dual core 800MHz, 512MB RAM. Die draait gewoon DSM 7.1.1 en dient nog steeds als backupmedium en als bron van films voor mijn Shield.

Dus ik zou denken dat zo'n basic DS124 dan toch altijd een stuk sneller zou moeten zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je een mediaplayer die met HDMI aan je tv hangt gebruikt dan is die DS124 ruim voldoende.

Een Nas laten transcoderen is alleen voor de hele zware modellen weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfGrey
Ben(V) schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 11:58:
Als je een mediaplayer die met HDMI aan je tv hangt gebruikt dan is die DS124 ruim voldoende.

Een Nas laten transcoderen is alleen voor de hele zware modellen weggelegd.
Ok bedankt, dan denk ik dat ik het niet moeilijker ga maken dan nodig en gewoon zo'n Synology DS124 neem met een SSD'tje erin (stiller, responsiever, en ok aangezien het hoofdzakelijk lezen is denk ik).
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een ssd is enkel stiller verder voldoet een harddisk ook prima, meer responsive zul je echt niet merken.
En een Harddisk is nog steeds aanzienlijk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18
Hoe vaak update ze de films?
Als dat beperkt is zou ik gewoon in iedere tv usb stick met films proppen (mits de tv ingebakken speler heeft)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
De data erop zetten was echt niet te doen en afspelen gaf regelmatig hikups
Tja, zomaar "een router en externe disk" kan natuurlijk weer van alles zijn. :)
Op de genoemde Linksys E8350 lees ik met ~90 MB/s via de USB3 en een SSDtje van V/A. :P
Maar het is dat ik deze router/AP nog had liggen, als je toch wat nieuws gaat aanschaffen is een volwaardige (eenvoudige) NAS oplossing wel logischer en flexibeler natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Moest even kijken of ik niet in een gekickt '00 topic zat.
USB en films via DNLA streamen? is dat nog een ding ja?

Hoe heeft ze dan die films? Geript van een DVD? Dus ergens is er ook een PC of Laptop? Dan kan dat toch ook daarvanaf gestreamd worden?

Maar hoe digitaal vaardig is je vriendin? Of wil je daar de huis helpdesker worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Sissors
Het feit dat jij je Nas niet gebruikt heeft er mijns inziens niet zo veel mee te maken.
Cloud opslag is in mijn ogen niet meer van deze tijd, voor je het weet besluit iemand dat je er niet meer bij mag omdat je .....
Toch denk ik dat ik bij een hele grote meerderheid hoor in dit geval. En het is helemaal prima als je wel het zelf met een NAS oid wil regelen! Maar dan moet je daar wel plannen voor hebben, een NAS kopen omdat je daarmee centraal je bestanden kan opslaan, maar je helemaal geen plannen hebt om dat centraal via een NAS te doen, is nogal zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja TS ga toch echt heel duidelijk aan wat ermee gedaan zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Barrycade schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:00:
Moest even kijken of ik niet in een gekickt '00 topic zat.
USB en films via DNLA streamen? is dat nog een ding ja?
Ja, dat DLNA gebeuren was ik ook een beetje vergeten maar het werkt wel lekker eenvoudig om wat te streamen naar je TV.
De meeste NAS systemen ondersteunen dat ook zoals Synology of QNAP bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 15:05
Sissors schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Toch denk ik dat ik bij een hele grote meerderheid hoor in dit geval. En het is helemaal prima als je wel het zelf met een NAS oid wil regelen! Maar dan moet je daar wel plannen voor hebben, een NAS kopen omdat je daarmee centraal je bestanden kan opslaan, maar je helemaal geen plannen hebt om dat centraal via een NAS te doen, is nogal zonde.
Je hoort bij een grote meerderheid. Of de meerderheid verstandig bezig is, is iets anders. Ik zou mijzelf nooit afhankelijk maken van MS voor mijn data. Hence, de NAS, of eigen server.
Pagina: 1