Update: heb de Air sinds dit weekend. Kom van een 13 mini en besef nu pas hoe ik mezelf en mijn ogen heb gepijnigd met dat kleine scherm en de matige batterij.
Ik ben meerdere keren bij de Apple Store geweest om de iPhone 17, Air en 17 Pro naast elkaar te testen. De Pro viel direct af: te zwaar, te veel camera en een onergonomische camerabump. De base iPhone 17 is op papier de betere prijskwaliteit, maar oogt en voelt als een grotere 13 mini. Prima, maar weinig spannend.
En dan de Air: die voelt fris en anders. Hij is iets breder, maar door de dunheid voelt hij juist minder bulky. One handed bedienen lukt verrassend goed, wat voor mij een must was. Ik gebruik mijn telefoons altijd zonder case, dus de form factor en grip tellen dubbel. De Air voelt zekerder dan de 17, die door zijn dikte eerder uit je hand lijkt te glijden.
De enkele camera is voor mij geen issue. iPhone-fotografie heeft me nooit echt gepakt. De foto’s die ik maak zijn vooral praktisch en ik kijk er zelden naar terug. Voor echte fotografie pak ik een camera, en dan ga ik met intentie op pad.
De mono speaker dan. Die klinkt echt niet gek, en voor mij ook niet storend. Ik gebruik de telefoonspeaker sowieso amper. Op de fiets oortjes in, thuis AirPods, of ik stream naar een Apple TV met soundbar.
De batterij is een flinke stap vooruit ten opzichte van de 13 mini, en beter dan ik had verwacht. Ik heb er nu pas één oplaadsessie opzitten. Mijn gebruik is licht tot gemiddeld: notes, agenda, mail, af en toe socials, YouTube en lichte gaming. En ja, ik loop bij een nieuwe telefoon obsessief door alle instellingen en apps heen om onnodige achtergrondprocessen uit te zetten. Verder: iOS 26 draait soepel. Scherm is helder. De sprong van 60hz naar 120hz refresh rate merk je direct in scrollen en animaties.
Conclusie: qua formaat had ik de 17 ook kunnen kiezen, maar de dunheid van de Air maakt die 6,5 inch juist wél comfortabel. Als Apple ooit een niet-foldable 6,3 inch slab Air uitbrengt, dan hoef ik geen andere meer.