Pufster schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:47:
Hier nog wat bevindingen na een air en 17 PM te hebben:
Speaker blijft enkel in landscape storend. Heb wat naar muziek geluisterd en facetime calls en ja je merkt wel verschil, maar voor mij verwaarloosbaar, uitgezonderd dus in landscape, maar kan ik mee leven.
Camera is gewoon meer FOMO want weet toch dat ik bijna altijd de hoofdcamera ga gebruiken.
Batterij valt beter mee dan ik verwacht had. Uiteraard is de 17 PM beter, die heeft ook bizar goede batterij, maar ik had slechter verwacht van de air. Wel merk ik een groot verschil in battery drain op 4/5g vergeleken met wifi. Groter verschil dan ik op de PM heb.
Scherm is ook wat kleiner en dat merk ik soms wel, hou van grote schermen. Was er een air plus geweest ideaal
Maar waar ik het minst had verwacht is dat ik eigenlijk vind dat er niet zoveel verschil is tussen 17 PM en air qua portability. Ja tuurlijk is hij dunner en lichter, maar ik heb de 17 PM nooit gezien als een enorm groot en lomp ding. Ik vind dat hij al een stuk beter in de hand ligt dan de 15 of 16 PM door de afgeronde hoeken.
Dus in dat opzicht is het voor mij niet wereldschokkend wanneer ik mijn PM vastneem en daarna de air. Ik lees soms op reddit dat mensen echt doen alsof de PM een kilo weegt en ze dan handpijn hebben. Ja sorry als je pijn hebt door een gsm vast te houden dan verwijs ik je door naar de dokter want dan scheelt er iets. Ik merk het meeste verschil wanneer ik over straat loop, maar als ik achter mijn bureau of in de zetel zit kan het mij eerlijk gezegd niet veel boeien.
Dus de unique selling point van de air is er wel, maar als het voor mij niet zo veel uitmaakt, dan denk je toch waarom kies ik dan niet voor de PM en heb ik wel 3 camera’s en betere batterij, maar heb dus nog wel een week of 3 of daar over na te denken

Besloten om de Air te houden.
Was een enorm moeilijke keuze. Heel de tijd over en weer gegaan maar uiteindelijk waren de extra’s op de PM zaken die ik niet echt veel gebruik en was de twijfel voor een groot stuk gewoon FOMO.
Heb beide telefoons meegenomen naar een pretpark en daar wat getest qua batterij en camera’s. Ik merkte meer batterijgebruik bij de Air, wat ook logisch is, maar niet op het niveau ik dacht dat ik moet bijladen.
Ik merk geen verschil in de hoofdcamera. Bij 1 attractie een filmpje gemaakt en daar was de x8 zoom handig om mijn kinderen te filmen, maar we hebben het hier over een moment van 3-5 seconden.
Bij de ingang een ultrawide genomen, op die manier had ik de hele achtergrond mooi in beeld, maar mijn kinderen en vrouw waren dan echt klein op de foto dat je dan weer moet inzoomen op hun om hun gezichten mooi te zien. Lijkt me meer iets dus voor landscapes waar je geen personen in het midden zet.
Kortom, buiten die 2 momenten zag ik niet direct de meerwaarde van de PM en dit was dus ook op een uitstap waar ik dacht de extra features zouden doorwegen (pun intended).
Bij een gemiddelde werkdag lijkt dat al een stuk minder. Nu in de gym is het lichtere gewicht van de Air wel aangenaam in een losse broek of om vast te houden in je hand als je net een set gedaan hebt.
Hopelijk dus later een Air 2 met een silicon carbon batterij waarbij ze ruimte hebben voor nog een speaker en camera. Ik zou er niet nee tegen zeggen ondanks ik nu ook tevreden ben.