Windows 10 stopt, hoe moet ik nu verder?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.870 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henmii
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-09 18:37
Na jaren mijn Samsung laptop te hebben gebruikt (een paar jaar met Windows 8 en nu ook al een aantal jaar met Windows 10) stoppen de updates voor Windows 10. Nu wilde ik een nieuwe laptop kopen (liefst weer Samsung) maar hij moet wel minstens 5 jaar of langer ondersteund worden. Nu las ik tot mijn grote schrik dat Windows 11 maar 2 jaar (?!) ondersteund wordt, en dat het al bijna tijd is voor Windows 12.

Mijn vragen zijn: Heeft het nu wel nut om een nieuwe laptop te kopen.

Welke moet ik dan hebben (ik wil dus lange ondersteuning, en ik wil hem voornamelijk gebruiken voor internetten, series en films streamen, youtube en npostart programma's kijken, emailen en internet-bankieren/online dingen bestellen). Ik wil niet meer dan 800 Euro uitgeven.

En als ik gewoon met mijn oude laptop doorga, is dat dan gevaarlijk?

Kan ik dan met Windows 11 straks gratis overstappen op Windows 12, en hoelang gaat die dan mee?

Is er een andere manier om alles up-to-date te houden voor Windows 10 (bijvoorbeeld een betrouwbare hobby-site die gewoon gratis updates blijft leveren).

Moet ik overstappen op een heel ander systeem die wel lang ondersteund wordt?

Kan mijn virusscanner de virussen blijven tegenhouden?

En raden jullie mij een gratis, goede, vpn aan om alles extra veilig te houden (zolang het mijn internet niet vertraagd, ik heb een slechte internet-verbinding).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

eeh... daar zijn toch al aardig wat topics over geweest...

Geen ESU mogelijkheid bij mijn Windows 10?
Windows 10 tot 2032?
windows 10 (veilig) blijven gebruiken na okt 2025

[ Voor 11% gewijzigd door Microkid op 29-08-2025 17:53 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 21:08
Moet ik overstappen op een heel ander systeem die wel lang ondersteund wordt?
MacBooks staan bekend om hun lange support voor OS. een MacBook Air uit 2022 zal de komende jaren nog ondersteund worden en kost net iets minder dan €800.
Voor de toepassingen die je gebruikt, maakt het OS niet uit.
Edit:
En heb je nog €150 ruimte in je budget, heb je voor €950 een nieuwe MacBook Air uit 2025.

[ Voor 13% gewijzigd door ljsquare op 29-08-2025 17:54 ]

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henmii
Een macbook is misschien een optie, maar ik wil er ook de Firefox internet-browser en adblocker op kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
Henmii schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 17:40:
Een macbook is misschien een optie, maar ik wil er ook de Firefox internet-browser en adblocker op kunnen gebruiken.
Firefox met adblock is ook gewoon beschikbaar op een Macbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:35

Detmer

Professioneel prutser

Het antwoord is denk ik dat niemand het weet, behalve Microsoft zelf. Op het moment brengt Microsoft jaarlijks een versie update uit (23H2, 24H2 en zometeen 25H2) die elk 2 jaar beveiligingsupdates krijgen. 23H2 komt uit 2023 en krijgt dus zometeen geen beveiligingsupdates meer. Zolang je laptop ondersteund wordt krijg je automatisch de versie upgrades aangeboden via de updates.

Officieel heb je een 8e generatie processor of hoger nodig en TPM 2.0 chip. Onofficieel draait het op oudere hardware ook prima. Ik heb zelf getest met o.a. 1e t/m 4e generatie en nog geen problemen ermee gehad. Aan de andere kant is alles wat niet ondersteund wordt ook al wel 'oud' in IT-termen.

In de basis zijn er 3 dingen die je kan doen:
- Een nieuw systeem kopen; hoe nieuwer, hoe groter de kans dat Windows 12, 13 of wat er ook gaat komen zal werken.

- De eisen omzeilen met een trucje en toch Windows 11 installeren. Let op dat je handmatig de versie moet upgraden naar 25H2, 26H2 en wat er komen gaat. Dit vereist dus iedere 2 jaar handmatig upgraden naar een nieuwere versie.

- Linux of ander besturingssysteem installeren.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
voorlopig werken er nog truukjes om wel te kunnen updaten naar Win11 op hardware die officieel niet meer wordt ondersteund...

alleen hoelang nog? dat is een vraag die niemand weet

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
Henmii schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:42:
Nu las ik tot mijn grote schrik dat Windows 11 maar 2 jaar (?!) ondersteund wordt, en dat het al bijna tijd is voor Windows 12.
Wat las je precies?

Win 11 24H2 heeft inderdaad maar ondersteuning tot oktober 2027.
Binnen enkele maanden komt Win 11 25H2, met ondersteuning tot 2028.
Windows 12 heeft nog geen releasedatum, dus een Win 11 26H2 en Win 11 27H2 zijn eigenlijk ook nog wel te verwachten.

daarnaast: de kans is heel groot dat een laptop die je nu koopt óók Windows 12 kan draaien. (Net zoals jouw Windows 8 laptop ook Windows 10 kan draaien)

[ Voor 8% gewijzigd door FredvZ op 31-08-2025 19:19 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat Windows 10 geen updates meer krijgt wil niet zeggen dat het niet blijft werken. Het krijgt alleen geen fixes meer voor lekken en fouten in het systeem. Je virusscanner staat los van dit geheel, mocht je tenminste een ander pakket gebruiken dan de Microsoft Defender.

Mocht je laptop het op dit moment nog (prima) doen dan zou ik daar nog lekker mee verder werken. En Samsung? Het is geen laptopbouwer maar een electronicabedrijf die o.a. laptops maakt. De kwaliteit van die apparaten... hmwoah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:35

Detmer

Professioneel prutser

FredvZ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

Wat las je precies?

Win 11 24H2 heeft inderdaad maar ondersteuning tot oktober 2027.
Binnen enkele maanden komt Win 11 25H2, met ondersteuning tot 2028.
Windows 12 heeft nog geen releasedatum, dus een Win 11 26H2 en Win 11 27H2 zijn eigenlijk ook nog wel te verwachten.

daarnaast: de kans is heel groot dat een laptop die je nu koopt óók Windows 12 kan draaien. (Net zoals jouw Windows 8 laptop ook Windows 10 kan draaien)
Volgens Microsoft is het 2 jaar: https://learn.microsoft.c...s/windows-11-home-and-pro . De support voor 24H2 stopt op 13 oktober 2026.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:17
Ik zit met hetzelfde, optie 1 Linux proberen, optie 2 nieuwe tweedehands laptop met 8e generatie Intel voor 130 euro. Ik denk allicht toch voor optie 2 te gaan, maar hoe lang die 8e generatie ondersteund gaat worden... Ik hoop wel dan een paar jaar vooruit te kunnen voordat de eisen weer veranderen. Linux is wat dat betreft een veiligere keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 22:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ach, dat gebrabbel over Appletjes weer, zelfde als Linux.

Het feit blijft dat Windows voor doorsnee elke gebruiker precies zo werkt als het moet werken. Echter, we zitten nu sinds de laatste grote wijziging ~2010 met de komst van UEFI dat we nu na 15 jaar weer moeten doorgroeien naar TPM. Dat fabrikanten de laatste jaren daar veel te laat in hebben gesprongen is niet Microsoft zijn fout.

Linux is voor een doorsnee gebruiker gewoon niet eenvoudig genoeg, en mac is ook maar iets waar je van moet houden, afgezien nog van de hoge prijzen van een macbook.

Ik zou voor €800,- gewoon een mooie nieuwe Windows laptop kopen met de wensen dat je hebt. Wat je nu voor rond de €800,- vind, kan je weer een jaar of 10 mee vooruit, en tussentijds updaten naar Windows 12, 13 of whatever. Ik verwacht niet dat er binnen nu en 10 jaar iets zal komen waardoor je met de laptops van vandaag niet meer verder kan. Oh, en antivirus? Hoef je tegenwoordig niet meer aan te schaffen. Windows Defender is veilig genoeg als je geen bijzonder gekke dingen doet.

Kleine achtergrond over TPM; het is een chip dat Microsoft nu eist puur om de veiligheid van het OS en de gebruiker te verbeteren. Dat moet je ontarmen, en niet wantrouwen zoals vele pro Linux en Mac gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door Luchtbakker op 31-08-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Detmer schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:35:
Volgens Microsoft is het 2 jaar: https://learn.microsoft.c...s/windows-11-home-and-pro . De support voor 24H2 stopt op 13 oktober 2026.
Die 2 jaar is alléén van toepassing voor 24H2. Je zal zien dat de 25H2 die later dit jaar verschijnt tot 2028 ondersteunt wordt.

Windows 11 zal echt langer dan 2027 ondersteunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:17
FredvZ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:53:
[...]

Die 2 jaar is alléén van toepassing voor 24H2. Je zal zien dat de 25H2 die later dit jaar verschijnt tot 2028 ondersteunt wordt.

Windows 11 zal echt langer dan 2027 ondersteunt worden.
Hopelijk ook met dezelfde hardware eisen. Daar zou je toch wel vanuit mogen gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het grootste beveilingsprobleem is een browser. Als je die (Firefox of Ungoogled) up to date houdt ben je redelijk veilig. Helaas werkt het niet volledig omdat soms via een browser toch een lek in het het besturingssysteem te misbruiken is.

Zoals eerder genoemd zijn er 3 veilige opties:
1. Linux installeren, bv. Linux Mint.
2. Updaten met Rufus, fake server install of een andere bypass methode.
3. Nieuwe PC kopen.

Als je geen Windows games speelt en alleen browset, filmpjes kijkt, en Office gebruikt zou ik er zonder meer voor kiezen om Linux te installeren. Libre Office is een volwaardige vervanging voor MS Office/365. Wil je dat per se niet, dan is de tweede optie een goede. Het is al jaren zo dat Microsoft barrières opwerpt en ik zie eigenlijk geen reden waarom Microsoft het nu ineens wel echt onmogelijk zou maken. Ik ga dus niet mee met de doemdenkers.

Een nieuwe PC kopen is slecht voor het milieu (Microsoft is hier echt slecht bezig*), dat zou daarom mijn laatste keuze zijn.

Het is eigenlijk te gek voor woorden dat Microsoft een ESG status heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henmii
Bedankt voor alle reacties! 1 ding vraag ik mij nog af: Het klinkt alsof wanneer je een nieuwe laptop hebt die Windows 11 ondersteund (met een bepaalde versie) je automatisch, gratis over kunt stappen op de volgende Windows 11 versie. Als dat het geval is, is er geen probleem (ik was bang dat als je oude Windows 11 versie niet meer ondersteund werd je niet kon overstappen op de volgende versie.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Versies binnen eenzelfde Windows versie (dus Windows 11 25H2 en 26H1 of 26H2) zijn gewoon updates van hetzelfde besturingssysteem. Updaten kan altijd. Stel je voor dat je een installatie-stick van Windows 11 25H1 hebt, dan kun je die over 2 jaar gewoon updaten naar 27H1.

Van Windows 11 naar Windows 12 is een upgrade en gaat doorgaans niet zomaar met een update. Doorgaans wordt daar ook geld voor gevraagd.

Windows 11 en Windows 12 zullen echt ook nog wel een tijdje naast elkaar blijven bestaan wanneer het zover is. Kijk maar naar de geschiedenis van oudere Windows versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
sypie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:50:
Van Windows 11 naar Windows 12 is een upgrade en gaat doorgaans niet zomaar met een update. Doorgaans wordt daar ook geld voor gevraagd.
Ook dat is niet meer zo vanzelfsprekend voor consumenten in de afgelopen 10+ jaar.
Van 7 naar 8: gratis
Van 7 naar 10: gratis
Van 8 naar 10: gratis
Van 10 naar 11: gratis

Natuurlijk afwachten wat de toekomst gaat brengen, ik heb iig nog niks gelezen over een betaalde upgrade van 11 naar 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Henmii schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:42:
Bedankt voor alle reacties! 1 ding vraag ik mij nog af: Het klinkt alsof wanneer je een nieuwe laptop hebt die Windows 11 ondersteund (met een bepaalde versie) je automatisch, gratis over kunt stappen op de volgende Windows 11 versie. Als dat het geval is, is er geen probleem (ik was bang dat als je oude Windows 11 versie niet meer ondersteund werd je niet kon overstappen op de volgende versie.).
Klopt, dat gaat ook nagenoeg ongemerkt met Windows update.

Als Windows 10 gebruiker ben je ongemerkt in de loop der tijd ook steeds geupdate naar en opvolgende sub-versie van Windows 10: https://learn.microsoft.c...s/windows-10-home-and-pro
(en veel van die subversies werden maar 1,5 tot 2 jaar ondersteund ipv de standaard 3 jaar die voor Windows 11 wordt gehanteerd.)

[ Voor 7% gewijzigd door FredvZ op 02-09-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Windows 8 kwam in 2012. Hoewel ke kunt zeggen dat Microsoft met de stap naar Windows 11 allerlei hardware (=niet milieuvriendelijk) afschrijft (ik zit in hetzelfde bootje) kun je ook zeggen dat een laptop van ca 10 jaar langzamerhand de accu etc ook slecht aan het worden is. Aan alles komt een einde, soms net wat eerder dan je zelf zult willen.

Ik ben het deels met anderen posters eens dat je browser het grootste probleem is (overigens lijkt Chrome ook de stoppen op de non-LTSC versies, https://support.google.co...updates-for-ltsc-editions), maar ook je mail pakket is en een ding dat aandacht behoeft. Misschien common-sense (alleen websites openen die je kent en mail van bekende afzenders) is misschien nog belangrijker.

Over Windows 12 is niets zinnigs te zeggen, er zijn geen beta's of zo. Dat is dus een glazen bol (die ik niet heb). Of Windows 12 uberhaupt ooit zal komen is onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
kdekker schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:02:
Ik ben het deels met anderen posters eens dat je browser het grootste probleem is (overigens lijkt Chrome ook de stoppen op de non-LTSC versies, https://support.google.co...updates-for-ltsc-editions), maar ook je mail pakket is en een ding dat aandacht behoeft. Misschien common-sense (alleen websites openen die je kent en mail van bekende afzenders) is misschien nog belangrijker.
Browser ondersteuning lijkt mij helemaal geen probleem voorlopig.
Die posting betreffende Chrome browser ondersteuning is uit 2023??
We hebben nu natuurlijk ook de Windows 10 ESU verlenging optie met 1 (of 3+) jaar. :)

De laatste Windows 11 25H2 is blijkbaar ook weer zonder problemen te installeren/activeren op onze "incompatible hardware" systemen.
Dan dus in principe in ook in ieder geval weer 2 jaar updates daarvoor.

Tyrian in 'Microsoft brengt Windows 11 25H2 zonder oude PowerShell 2.0 als Preview uit'
Ik kan het nu ook downloaden als reguliere Windows 11 gebruiker, non-insider. Zelfs op niet compatible hardware.

Stap 1: Download KB5064081 (KB5064081 (OS Build 26100.5074) Preview) van Windows Update:
https://www.elevenforum.c...0-5074-24h2-aug-29.39322/
Windows zal de update installeren en enkele malen herstarten. Dit zet de bestanden voor Windows 11 25H2 klaar maar op dit moment is het nog steeds 24H2.
Stap 2: Download KB5054156 (Enablement Package) om Windows 11 25H2 actief te maken:
https://www.elevenforum.c...0-5074-25h2-aug-29.39323/

Ik heb al 4 PC's succesvol van 24H2 naar 25H2 geüpgraded op deze manier. Ook op "incompatible hardware" Dit werkt omdat de upgrade net zo als een reguliere update wordt geïnstalleerd. Er is dus geen nieuwe installatie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
The_Doman schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:37:
[...]

Browser ondersteuning lijkt mij helemaal geen probleem voorlopig.
Die posting betreffende Chrome browser ondersteuning is uit 2023??
We hebben nu natuurlijk ook de Windows 10 ESU verlenging optie met 1 (of 3+) jaar. :)

De laatste Windows 11 25H2 is blijkbaar ook weer zonder problemen te installeren/activeren op onze "incompatible hardware" systemen.
Dan dus in principe in ook in ieder geval weer 2 jaar updates daarvoor.

Tyrian in 'Microsoft brengt Windows 11 25H2 zonder oude PowerShell 2.0 als Preview uit'

[...]
Ik zie niet in hoe een service programma van Microsoft (ESU) zorgt voor updates voor Chrome (van Google). En de gemiddelde particulier zal geen (duur) ESU afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
kdekker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 06:29:
Ik zie niet in hoe een service programma van Microsoft (ESU) zorgt voor updates voor Chrome (van Google). En de gemiddelde particulier zal geen (duur) ESU afnemen.
Doordat Windows 10 langer officieel via ESU ondersteund blijft zullen Chrome en andere browsers dan natuurlijk ook gewoon ondersteund/update blijven neem ik aan.

Eigenlijk is het al apart dat browsers zo vervlochten zijn met bepaalde Windows 10/11 versies.

En je kan ESU ook een jaar gratis krijgen door wat manipulaties met je Microsoft account of een handig scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
The_Doman schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:09:
[...]

Doordat Windows 10 langer officieel via ESU ondersteund blijft zullen Chrome en andere browsers dan natuurlijk ook gewoon ondersteund/update blijven neem ik aan.

Eigenlijk is het al apart dat browsers zo vervlochten zijn met bepaalde Windows 10/11 versies.

En je kan ESU ook een jaar gratis krijgen door wat manipulaties met je Microsoft account of een handig scriptje.
Waarom? Chrome wordt onderhouden door een ander bedrijf.

Bij een vorige werkgever hadden we als standpunt dat einde standaard support van een product, ook automatisch einde support van ons eigen product op dat platform (bijv. een operating systeem) of icm dat platform (bijv. een database). ESU kost voor de gebruiker extra geld. Als leverancier van software heb je ook testsystemen nodig, waarvoor je dan ook ESU zou af moeten sluiten om te kunnen testen. Dat gebeurde dus niet. Tegelijk waren gebruikers nooit blij als je einde support van je eigen software aankondigde, dus was het wel makkelijk als we grote reuzen als Microsoft en Oracle konden volgen (die door de jaren heen ook steeds duidelijker hun product life cycle aangeven. Dat was 20 jaar geleden wel anders). Uiteindelijk draait het allemaal om kosten en beheersbaarheid van het aantal te ondersteunen platformen (d.i. de testinspanning die je moet doen).

Het kan zijn dat Google andere keuzes maakt, ik laat alleen maar een zakelijke overweging weten, hoe ik dat ken uit de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-10 09:59

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Geen aankoop advies vraag en we zijn hier geen help desk

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.