Ervaringen (e)ARC HDMI Splitter voor Soundbar en Versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een vrij simpele usecase (dacht ik) waarbij ik verrassend genoeg weinig concrete ervaringen vindt met dit soort producten hier op het forum.

Ik zoek een HDMI (e)ARC splitter voor mijn soundbar en mijn 7.1 versterker. De soundbar gebruik ik bij normaal TV-kijken, de versterker uiteraard bij films. Soortgelijke onderwerpen gevonden zoals hier en hier al eens behandeld maar helaas geen echte ervaringen door de TS destijds. Op Amazon zoek ik me een ongeluk maar kom er niet echt achter of deze voldoen voor hetgeen wat ik wil. Is mijn usecase dan toch te complex?

Iemand tips of bewezen werkende oplossingen?

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10:22

MasterCypher25

Miss Patriotic

Duidelijk een verspilling van tijd, moeite en energie.....

[ Voor 96% gewijzigd door MasterCypher25 op 28-08-2025 16:12 ]

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:14
Enforcer schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:47:
Ik heb een vrij simpele usecase (dacht ik) waarbij ik verrassend genoeg weinig concrete ervaringen vindt met dit soort producten hier op het forum.

Ik zoek een HDMI (e)ARC splitter voor mijn soundbar en mijn 7.1 versterker. De soundbar gebruik ik bij normaal TV-kijken, de versterker uiteraard bij films. Soortgelijke onderwerpen gevonden zoals hier en hier al eens behandeld maar helaas geen echte ervaringen door de TS destijds. Op Amazon zoek ik me een ongeluk maar kom er niet echt achter of deze voldoen voor hetgeen wat ik wil. Is mijn usecase dan toch te complex?

Iemand tips of bewezen werkende oplossingen?
Ik heb een kastje hiervoor, zal even kijken. Gebruik hem niet meer. Destijds voor atmos etc gebruikt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domme vraag: post de specs?

Want je zou eventueel SPDIF kunnen gebruiken voor TV-kijken (weinig uitzendingen leveren DTS of hoger) naar je soundbar en dan eARC over HDMI naar je receiver?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hi, ik heb ooit ook onderzocht naar een soort gelijk iets (HDMI splitter, icm SPDIF) en kwam uit op zo'n generiek Chinees kastje als in je Amazon link. Mijn advies, doe het niet. Deze shit werkt nooit exact zoals je wil. Goedkoop is duurkoop. in mijn geval had ik drop-outs in m'n audio.

• Enforcer
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:02:
Domme vraag: post de specs?

Want je zou eventueel SPDIF kunnen gebruiken voor TV-kijken (weinig uitzendingen leveren DTS of hoger) naar je soundbar en dan eARC over HDMI naar je receiver?
Specs zijn heel simpel, ik heb
- 1x Philips OLED759 tv met 1 HDMI (e)ARC poort die nu naar de Soundbar toeloopt.
- 1x Soundbar JBL Bar 300 met 1 HDMI (e)ARC poort die nu dus naar de Philips TV toeloopt
- 1x Harman Kardon 7.1 versterker met een HDMI ARC poort die ik dus ook kan gebruiken, er loopt nu een optische digitale audiokabel naar de TV.

Ja er loopt dus nu al een optische digitale audiokabel naar de TV vanaf de versterker zodat wanneer ik films kijk, ik de geluidsuitgang van de TV op Optical zet maar het lijkt me juist zo handig om niet te hoeven switchen op de TV van geluidsuitgang HDMI naar geluidsuitgang Optisch en dus gewoon via een splitter zowel de soundbar als de versterker direct aangesloten te hebben op de HDMI (e)ARC poort van TV. Dus wat ik wil is als ik de versterker aanzet heb ik geluid via de versterker, heb ik de soundbar aan dan krijg ik geluid uit de soundbar zonder zelf handmatig te hoeven switchen naar een andere uitgangsbron.

[ Voor 15% gewijzigd door Enforcer op 28-08-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Enforcer schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:03:
[...]
Specs zijn heel simpel, ik heb
- 1x Soundbar JBL Bar 300 met 1 HDMI (e)ARC poort die nu dus naar de Philips TV toeloopt
- 1x Harman Kardon 7.1 versterker met een HDMI ARC poort die ik dus ook kan gebruiken, er loopt nu een optische digitale audiokabel naar de TV.
Misschien denk ik heel simpel, maar waarom doe je de soundbar de deur niet uit? Wat is er tegen om altijd de versterker te gebruiken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Enforcer
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:11:
Misschien denk ik heel simpel, maar waarom doe je de soundbar de deur niet uit? Wat is er tegen om altijd de versterker te gebruiken?
Dank voor het meedenken, maar we zijn tenslotte Tweakers. Mijn usecase is vrij simpel lijkt me, er zijn zat hdmi splitters of switches te vinden maar werkt dat ook met (e)ARC? Tuurlijk kan ik de Soundbar de deur uit doen en alles via de Versterker laten lopen echter staat de Versterker in een kast ingebouwd, produceert behoorlijk wat hitte dus om dat ding nu hele dagen best wel wat elektriciteit op te laten slokken en behoorlijk wat warmte op te laten bouwen in en rondom de kast lijkt me best wat overdreven als de kinderen alleen maar Peppa Pig kijken...

• MAX3400

MAX3400

Er stond me iets bij dat de HDFury Arcana een dergelijke oplossing biedt maar weet nou niet meer of dat voor eArch handig is of voor de splitsing van je source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Enforcer schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:19:
[...]
Tuurlijk kan ik de Soundbar de deur uit doen en alles via de Versterker laten lopen echter staat de Versterker in een kast ingebouwd, produceert behoorlijk wat hitte dus om dat ding nu hele dagen best wel wat elektriciteit op te laten slokken en behoorlijk wat warmte op te laten bouwen in en rondom de kast lijkt me best wat overdreven als de kinderen alleen maar Peppa Pig kijken...
Ik ben het met je eens dat het met een goede splitter mogelijk moet zijn hoor, maar Tweakers hebben wel eens de neiging om te ver door te schieten. De kinderen zouden natuurlijk ook Peppa Pig via de ingebouwde tv-speakers kunnen kijken. ;)

Inhoudelijk: heeft je receiver ook standby passthrough? Dan zou het misschien een optie zijn om de tv op de receiver aan te sluiten, en de soundbar op de receiver via passthrough. Bij uitgeschakelde receiver zal de audio dan via HDMI-passthrough aangeboden worden aan de soundbar. Bij ingeschakelde receiver zal de receiver het zelf gaan afhandelen. Misschien nog een optie waard, waarbij je je doel kunt bereiken zonder relatief dure splitter. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:14
MAX3400 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:30:
Er stond me iets bij dat de HDFury Arcana een dergelijke oplossing biedt maar weet nou niet meer of dat voor eArch handig is of voor de splitsing van je source.
Dit is exact het kastje wat ik nog heb liggen. Werkte prima. Mocht "op" interesse hebben, dan roep je maar. Ik gebruik hem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Mja, ik weet even niet goed of dit product wel werkt. Als ik de specificaties bekijk dan doet het ding veel meer dan het doel wat ik wil bereiken. Het is gewoon in mijn ogen heel simpel, ik wil van de 1x HDMI (e)ARC poort die op de Philips TV zit er in totaal 2x van maken.

Ik verwacht dus op dit plaatje van dat product twee (e)ARC OUT poorten en of je daar nu twee soundbars op aansluit of in mijn geval een versterker en een soundbar dat doet verder niet ter zake.
Question Mark schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:14:
Inhoudelijk: heeft je receiver ook standby passthrough? Dan zou het misschien een optie zijn om de tv op de receiver aan te sluiten, en de soundbar op de receiver via passthrough. Bij uitgeschakelde receiver zal de audio dan via HDMI-passthrough aangeboden worden aan de soundbar. Bij ingeschakelde receiver zal de receiver het zelf gaan afhandelen. Misschien nog een optie waard, waarbij je je doel kunt bereiken zonder relatief dure splitter. :)
Goeie tip, ga ik naar kijken, standby passthrough zit er wel op maar of het dan ook werkt op de manier zoals ik het voor ogen heb ga ik even uittesten.

[ Voor 37% gewijzigd door Enforcer op 29-08-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:38

Audione0

Strijdt der titanen

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@Enforcer En, na een week al verder gekomen met kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:26:
@Enforcer En, na een week al verder gekomen met kijken?
Nee helaas, ik zit eerst met een ander issue wat mogelijk met een (HDMI) compatibiliteits-probleem tussen mijn TV en huidige Soundbar en/of Versterker te maken heeft wat ik moet oplossen voordat ik hiermee verder aan de gang ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Ik denk het product inmiddels gevonden te hebben, voor degene die daar in geïnteresseerd zijn:

https://www.amazon.nl/Fei...dsapparaten/dp/B0FBS8PRSX

Ik zal hem t.z.t. gaan bestellen en kijken of het inderdaad zo werkt zoals ik in gedachten heb.
Pagina: 1