Philips OLED HDMI keuze audio naar soundbar of naar 5.1 AVR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-07 19:46
Beste Tweakers,

Tot vorige week liet ik de audio van mijn Philips OLED, 95% van de tijd via de tv-luidsprekers horen. Enkel bij actiefilms of series schakel ik mijn Denon AVR receiver in met 5.1 surround.
Ik kocht vorige week een JBL bar 300 soundbar omdat het geluid van de tv speakers zo erbarmelijk klinkt.

Probleem:
Standaard komt het geluid nu via HDMI naar de JBL soundbar, geen probleem.
Als ik nu af en toe eens geluid via de Denon 5.1 receiver wil via HDMI, dan kan ik deze optie niet meer selecteren.
Enkel keuze:
Geluid via HDMI
Geluid via bluetooth
Geluid via TV luidsprekers
Geen geluid

Als ik gewoon de HDMI uittrek van de JBL soundbar, dan moet ik toch nog eens de HDMI van de Denon AVR uittrekken en opnieuw koppelen aan de TV, deze wordt dan niet altijd onmiddellijk herkend... Heel omslachtig allemaal.

Weet iemand een manier om eenvoudig audio te switchen van soundbar naar AVR receiver?

Philips 55OLED854/12
JBL bar 300
Denon AVR-S750H 2600 dab
B&W
603s3 150 w
601s3 100 w
LCR 60 120 w
Asw 650

Alvast bedankt voor jullie advies

Beste antwoord (via BartKey op 13-01-2025 13:24)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MeesKees21 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Klopt, spdif kan maximaal 5.1 doorgeven en Atmos heeft wel wat meer kanalen nodig. Misschien is een hdmi splitter in dit geval makkelijker, zoiets als in onderstaand linkje :

https://www.amazon.nl/HDM...8&pd_rd_i=B0B28W5MBS&th=1

kabel van tv naar de splitter, kabel naar soundbar, kabel naar versterker. Je hoeft niet te schakelen, het inkomend signaal wordt automatisch naar de 4 out poorten geleid. Je kan dus alleen de soundbar gebruiken, alleen de versterker of beide tegelijk. Je kan, als je het nog goedkoper wilt, gewoon een splitkabeltje gebruiken, oftewel 1 male naar 2 female en dan 1 (kort) kabeltje naar de soundbar en 1 kabel naar je versterker, probleem opgelost :)
Stel @BartKey wil zoiets kopen, denk dan in elk geval aan het volgende:

Overweging 1: Dit is alleen een splitter en geen switch of matrix. Deze is volgens de informatie niet bi-directioneel. Dus stel je sluit een apparaat aan op de soundbar en een apparaat op de receiver, dan kan je ze in elk geval niet van beide apparaten naar de tv brengen via deze splitter. In het beoogde gebruik gaat er dan alleen maar signaal de TV uit.

Overweging 2: Ik lees niks over ARC / eARC dus of hij daadwerkelijk met dat signaal uit de tv overweg kan is een grote gok.
sjigr schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:48:
Mag ik vragen waarom de Denon niet gewoon altijd meedraait? In combinatie met de b&w speakers moet dat toch beter klinken dan welke soundbar dan ook...

Maar wellicht dat deze audio extractor uitkomst biedt;
https://www.amazon.nl/-/e...yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Ik gebruik deze zelf ook icm een LG tv en Sonos soundbar om lipsync problemen op te lossen en kan bevestigen dat Dolby Atmos/Vision allemaal erdoorheen gaat! Ook automatisch switchen van input gaat altijd goed. Moet je alleen niet de ingebouwde apps van de tv willen gebruiken, want dan zal je geen geluid horen...
Deze lijkt mij al meer geschikt inderdaad. Ondersteunt wel ARC als ik het zo zie. Volgens hun afbeelding niet geschikt voor Sonos en Bose, maar jij hebt dat werkend zo te lezen. Ik heb zo snel niet gezien waarom dat volgens hun niet kan.
BartKey schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:44:
Bedankt voor alle antwoorden en suggesties.
Na veel testen en blijven testen, denk ik dat ik toch voor de matig omslachtige methode ga kiezen:

Voor gewone tv series, reality-tv en nieuwsuitzendingen: HDMI kabel blijft in TV naar JBL soundbar en met de cec functie gaat deze altijd automatisch mee aan en uit met de tv, pas ik volume soundbar aan met afstandsbediening TV.

Voor actiefilm of serie, +/- 1 keer per week:
HDMI naar soundbar uit, en HDMI Denon AVR er in, TV herstarten en cec functie werkt met de Denon AVR.

Ik vrees er voor dat ik met een goedkope eenvoudige HDMI splitter, geen cec functie zal hebben, en met een 2de afstandsbediening van soundbar of avr telkens de power en volume functie zal moeten bedienen.
Met een dure HDMI CEC splitter denk ik dat telkens ik de TV zal aanzetten, zowel de soundbar als de receiver zullen aanslaan.

Denk dus dat ik het voorlopig bij de goedkoopste en omslachtige methode zal houden.
Ik ben met mijn setup (Marantz receiver en Focal speakers) ook ooit begonnen met 80% gewoon tv-geluid en alleen voor die spannende films en series dan de 5.1 aanzetten. Toch merkte ik al gauw de meerwaarde van de surroundopstelling in alle situaties. Het klinkt namelijk altijd veel mooier, beter en helderder dan uit de tv.

Je had een oplossing voor je probleem (Denon+JBL) maar door die niet te gebruiken en een soundbar erbij te zetten creëer je een nieuw probleem. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten of dat dé oplossing is, maar als je het mij vraagt maak je het jezelf onnodig lastig terwijl het maar minimale voordelen heeft. Surround hoeft ook niet altijd hard en meeslepend te zijn natuurlijk; het is ook gewoon fijn om de stem van de nieuwslezer of actualiteitenrubiek uit een fijne centerspeaker te krijgen; of als er een optreden is dan de muziek mooi te kunnen horen.

Als je dit heel graag wilt op deze manier dan kan je wel een switch of matrix kopen, maar die moet specifiek ontworpen zijn om ARC / eARC signalen door te geven. Is deze specifiek bedoeld voor gewone HDMI inputs, dan gaat het niet werken. Dat geldt voor CEC ook. Als de switch / matrix dit signaal niet goed kan doorzetten (wat van zichzelf altijd al een gevalletje hit or miss is) dan krijgt je CEC nog meer kronkels of werkt ie überhaupt niet. Ook beide apparaten tegelijk aansturen gaat niet werken, omdat ARC / eARC point to point is en directe communicatie met 1 apparaar vereist.

Wil je niet steeds aan stekkers trekken, sluit dan je soundbar aan op de S/PDIF (mits hij dat heeft) omdat dan 5.1 minder belangrijk is en je receiver op de HDMI ARC van de tv. Dan kan je in het tv menu schakelen zonder dat de kabels los hoeven.

Enfin, mijn advies zou zijn om goed af te wegen of de geringe meerwaarde van een soundbar opweegt tegen al het gedoe dat je je op de hals haalt.

[ Voor 35% gewijzigd door Jorgen op 08-01-2025 04:41 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:44
Het makkelijkste lijkt mij om 1 van beide apparaten door middel van een optische kabel met de TV te verbinden, je zal dan altijd in de TV een keuze moeten maken hoe of waar je het geluid af wil spelen.
Persoonlijk speel ik altijd af via de AVR.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
Servpage schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:35:
Het makkelijkste lijkt mij om 1 van beide apparaten door middel van een optische kabel met de TV te verbinden, je zal dan altijd in de TV een keuze moeten maken hoe of waar je het geluid af wil spelen.
Persoonlijk speel ik altijd af via de AVR.
Heb ik al geprobeerd, maar met de optische kabel krijg je geen Dolby Atmos door naar de soundbar. Ook zit er een redelijke synchronisatie-fout op, die het geluid met een halve seconde vertraagd, dit kan je enkel corrigeren in omgekeerde richting, moest het geluid te vroeg komen... (blijkbaar gekend probleem bij deze OLED tv's van Philips)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Over optisch / coaxiaal spdif krijg je geen signaal hoger dan DTS. Hoeft ook geen probleem te zijn, want wat die soundbar uitpoept is toch gekunsteld geluid. Daar een 5.1 DD signaal zoals van Netflix aan voeren ipv atmos zal geen wezenlijk verschil geven verwacht ik. En wil je echt atmos geluid, zet je de Denon aan.

Het is de keuze die je gemaakt hebt met de aanschaf / gebruik van de soundbar: je voert een meerkanaals signaal aan een ding pal voor je neus, zonder losse speakers. Dan ga je ook nooit een meerkanaals weergave krijgen, dus maak je impliciet de keuze dat je daar geen meerkanaals geluid op nodig hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

BartKey schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:44:
[...]

Heb ik al geprobeerd, maar met de optische kabel krijg je geen Dolby Atmos door naar de soundbar. Ook zit er een redelijke synchronisatie-fout op, die het geluid met een halve seconde vertraagd, dit kan je enkel corrigeren in omgekeerde richting, moest het geluid te vroeg komen... (blijkbaar gekend probleem bij deze OLED tv's van Philips)
Klopt, spdif kan maximaal 5.1 doorgeven en Atmos heeft wel wat meer kanalen nodig. Misschien is een hdmi splitter in dit geval makkelijker, zoiets als in onderstaand linkje :

kabel van tv naar de splitter, kabel naar soundbar, kabel naar versterker. Je hoeft niet te schakelen, het inkomend signaal wordt automatisch naar de 4 out poorten geleid. Je kan dus alleen de soundbar gebruiken, alleen de versterker of beide tegelijk. Je kan, als je het nog goedkoper wilt, gewoon een splitkabeltje gebruiken, oftewel 1 male naar 2 female en dan 1 (kort) kabeltje naar de soundbar en 1 kabel naar je versterker, probleem opgelost :)

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjigr
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Mag ik vragen waarom de Denon niet gewoon altijd meedraait? In combinatie met de b&w speakers moet dat toch beter klinken dan welke soundbar dan ook...

Ik gebruik deze zelf ook icm een LG tv en Sonos soundbar om lipsync problemen op te lossen en kan bevestigen dat Dolby Atmos/Vision allemaal erdoorheen gaat! Ook automatisch switchen van input gaat altijd goed. Moet je alleen niet de ingebouwde apps van de tv willen gebruiken, want dan zal je geen geluid horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
Na veel testen en blijven testen, denk ik dat ik toch voor de matig omslachtige methode ga kiezen:

Voor gewone tv series, reality-tv en nieuwsuitzendingen: HDMI kabel blijft in TV naar JBL soundbar en met de cec functie gaat deze altijd automatisch mee aan en uit met de tv, pas ik volume soundbar aan met afstandsbediening TV.

HDMI naar soundbar uit, en HDMI Denon AVR er in, TV herstarten en cec functie werkt met de Denon AVR.

Ik vrees er voor dat ik met een goedkope eenvoudige HDMI splitter, geen cec functie zal hebben, en met een 2de afstandsbediening van soundbar of avr telkens de power en volume functie zal moeten bedienen.
Met een dure HDMI CEC splitter denk ik dat telkens ik de TV zal aanzetten, zowel de soundbar als de receiver zullen aanslaan.

Denk dus dat ik het voorlopig bij de goedkoopste en omslachtige methode zal houden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MeesKees21 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Overweging 1: Dit is alleen een splitter en geen switch of matrix. Deze is volgens de informatie niet bi-directioneel. Dus stel je sluit een apparaat aan op de soundbar en een apparaat op de receiver, dan kan je ze in elk geval niet van beide apparaten naar de tv brengen via deze splitter. In het beoogde gebruik gaat er dan alleen maar signaal de TV uit.

Overweging 2: Ik lees niks over ARC / eARC dus of hij daadwerkelijk met dat signaal uit de tv overweg kan is een grote gok.
sjigr schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:48:

Deze lijkt mij al meer geschikt inderdaad. Ondersteunt wel ARC als ik het zo zie. Volgens hun afbeelding niet geschikt voor Sonos en Bose, maar jij hebt dat werkend zo te lezen. Ik heb zo snel niet gezien waarom dat volgens hun niet kan.
BartKey schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:44:

Ik ben met mijn setup (Marantz receiver en Focal speakers) ook ooit begonnen met 80% gewoon tv-geluid en alleen voor die spannende films en series dan de 5.1 aanzetten. Toch merkte ik al gauw de meerwaarde van de surroundopstelling in alle situaties. Het klinkt namelijk altijd veel mooier, beter en helderder dan uit de tv.

Je had een oplossing voor je probleem (Denon+JBL) maar door die niet te gebruiken en een soundbar erbij te zetten creëer je een nieuw probleem. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten of dat dé oplossing is, maar als je het mij vraagt maak je het jezelf onnodig lastig terwijl het maar minimale voordelen heeft. Surround hoeft ook niet altijd hard en meeslepend te zijn natuurlijk; het is ook gewoon fijn om de stem van de nieuwslezer of actualiteitenrubiek uit een fijne centerspeaker te krijgen; of als er een optreden is dan de muziek mooi te kunnen horen.

Als je dit heel graag wilt op deze manier dan kan je wel een switch of matrix kopen, maar die moet specifiek ontworpen zijn om ARC / eARC signalen door te geven. Is deze specifiek bedoeld voor gewone HDMI inputs, dan gaat het niet werken. Dat geldt voor CEC ook. Als de switch / matrix dit signaal niet goed kan doorzetten (wat van zichzelf altijd al een gevalletje hit or miss is) dan krijgt je CEC nog meer kronkels of werkt ie überhaupt niet. Ook beide apparaten tegelijk aansturen gaat niet werken, omdat ARC / eARC point to point is en directe communicatie met 1 apparaar vereist.

Wil je niet steeds aan stekkers trekken, sluit dan je soundbar aan op de S/PDIF (mits hij dat heeft) omdat dan 5.1 minder belangrijk is en je receiver op de HDMI ARC van de tv. Dan kan je in het tv menu schakelen zonder dat de kabels los hoeven.

Enfin, mijn advies zou zijn om goed af te wegen of de geringe meerwaarde van een soundbar opweegt tegen al het gedoe dat je je op de hals haalt.

[ Voor 35% gewijzigd door Jorgen op 08-01-2025 04:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

[quote]Jorgen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 04:26:
[...]

[...]

Dat klopt, maar ik heb zelf dit kastje achter mijn "werkpc" geplaatst en verdeeld het geluid naar mijn scherm en versterker, zo ook met beeld, welke 1080p is. 1 hdmi kabel gaat naar het kastje en vanuit daar gaat er 1 kabel naar mijn scherm en een lange kabel naar mijn versterker, de andere 2 aansluitingen zijn nog vrij.
Ik kan het geluid via mijn scherm afspelen en tegelijkertijd naar de versterker, de speakers op mijn scherm staan standaard op "0", dus geluid geef ik weer via de versterker. Op mijn versterker staat ook een beamer aangesloten en kan via de versterker gewoon beeld (1080p) en 7.1 geluid weergeven en ook nog eens de beamer aansturen, mocht ik dat willen. Films staan bij mij op een NAS, zodat ze op iedere pc/mediaplayer weergegeven kunnen worden, zij het via een aangesloten scherm of via de beamer of beiden.
Als ik de beamer aanzet, dan staat het beeld en geluid 2x even stil, dus of het kastje niet bi-directioneel is, daar twijfel ik aan, maar misschien zit ik er naast, zo onderlegt ben ik nu ook weer niet, simpelweg omdat het mij niet echt interesseert, het werkt en daar gaat het om. Verder werk ik ook niet met CEC, misschien dat daar ook nog een puntje zit, ik vind het ronduit lastig, maar dat is persoonlijk. Op mijn 4K blu-rayspeler heb ik het in ieder geval uitgeschakeld, moet er toch naartoe lopen om er een cd/dvd/blu-ray in te stoppen, dan kan ik ook zelf via de afstandbediening de ingang schakelen op mijn versterker, daar heb ik geen moeite mee.

Het lijkt mij dat geluid splitten zo ook zal werken bij @BartKey , ok, misschien zonder de CEC functie. Ben het met je eens dat hij het moeilijker maakt dan strikt noodzakelijk, maar dat is zijn keuze. Het kan prima werken en ja, dan moet hij misschien een knopje op de afstandsbediening indrukken om zijn versterker of soundbar uit te schakelen, maar hij hoeft niet iedere keer kabels te wisselen, wat ook niet goed is voor een hdmi aansluiting.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@MeesKees21 Dank voor je toelichting en het delen van je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Jorgen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:03:
@MeesKees21 Dank voor je toelichting en het delen van je ervaringen.
Graag gedaan! BartKey kan het kastje rustig bestellen bij Amazon, hij heeft toch 30 dagen de tijd om het terug te sturen als het niet mocht werken, dus waarom op de "oude manier" door blijven gaan? Het is niet bevorderend om telkens kabels te switchen voor je aansluiting en voor € 20,- kan hij dat voorkomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
MeesKees21 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Graag gedaan! BartKey kan het kastje rustig bestellen bij Amazon, hij heeft toch 30 dagen de tijd om het terug te sturen als het niet mocht werken, dus waarom op de "oude manier" door blijven gaan? Het is niet bevorderend om telkens kabels te switchen voor je aansluiting en voor € 20,- kan hij dat voorkomen....
Dank u voor het advies👍🏻
Wat denk je van deze?
MMOBIEL HDMI Switch 4K@60Hz - 2 in 1 Out Bidirectionele HDMI Switcher - HDMI Splitter HDR, 3D - HDMI Hub voor TV, Monitor etc. – Geschikt voor Apple TV, Xbox, PS5/4 enz. 1 scherm tegelijk - Aluminium https://amzn.eu/d/bCB5dft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

BartKey schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:56:
[...]

Dank u voor het advies👍🏻
Wat denk je van deze?
MMOBIEL HDMI Switch 4K@60Hz - 2 in 1 Out Bidirectionele HDMI Switcher - HDMI Splitter HDR, 3D - HDMI Hub voor TV, Monitor etc. – Geschikt voor Apple TV, Xbox, PS5/4 enz. 1 scherm tegelijk - Aluminium https://amzn.eu/d/bCB5dft
Foute boel, deze is 2 in naar 1 uit, je moet hem precies andersom hebben, 1 in naar 2 uit, anders werkt het echt niet :N

Oeps, lees nu ook dat je hem andersom kan gebruiken, dus ja, het werkt wel, excuus.

[ Voor 7% gewijzigd door MeesKees21 op 08-01-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
MeesKees21 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Foute boel, deze is 2 in naar 1 uit, je moet hem precies andersom hebben, 1 in naar 2 uit, anders werkt het echt niet :N
Ah, ik dacht dat deze bidirectioneel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

BartKey schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Ah, ik dacht dat deze bidirectioneel werkt?
Ja, hij werkt wel, moet eens goed lezen... zie mijn vorige aanvulling 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
MeesKees21 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:03:
[...]

Ja, hij werkt wel, moet eens goed lezen... zie mijn vorige aanvulling 8)7
😀
Oké, ik denk dat ik die eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

BartKey schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:05:
[...]

😀
Doe dat en laat het ons dan even weten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

BartKey schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:05:
[...]

😀
Hmmmmm, denk toch dat het niet gaat werken, kijk eens naar het 3e plaatje van boven, daar staat "Can't display 2 screens at the same time", er werkt dus maar 1 output en niet 2 tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
MeesKees21 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Hmmmmm, denk toch dat het niet gaat werken, kijk eens naar het 3e plaatje van boven, daar staat "Can't display 2 screens at the same time", er werkt dus maar 1 output en niet 2 tegelijk.
Voor mijn ''probleem'' denk ik dat het juist de bedoeling is dat ik switch tussen hdmi van tv naar HDMI soundbar of AVR receiver, nooit beide tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

BartKey schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:14:
[...]

Voor mijn ''probleem'' denk ik dat het juist de bedoeling is dat ik switch tussen hdmi van tv naar HDMI soundbar of AVR receiver, nooit beide tegelijk.
Dan zou het moeten werken naar mijn weten....

Deze is goedkoper en doet ook CEC...

https://www.amazon.nl/dp/...?ref=emc_p_m_5_i_atc&th=1

[ Voor 13% gewijzigd door MeesKees21 op 08-01-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MeesKees21 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Dan zou het moeten werken naar mijn weten....

Deze is goedkoper en doet ook CEC...

https://www.amazon.nl/dp/...?ref=emc_p_m_5_i_atc&th=1
Als hij maar ook ARC doet. Nu is CEC wel onderdeel van het over koepelende ARC, maar verzeker je in elk geval daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Jorgen schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:02:
[...]

Als hij maar ook ARC doet. Nu is CEC wel onderdeel van het over koepelende ARC, maar verzeker je in elk geval daarvan.
Dat is inderdaad de vraag. Echter is het ook bekend dat Amazon niet alle info geeft, want de modellen die ik bekeken heb, staat het niet bij en er zaten toch echt wel dure apparaten bij. Daarom is die 30 dagen terugstuur periode ook top bij Amazon, doet het niet wat je wilt / verwacht, dan kan je het terugsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
@BartKey Wat is nou precies de reden om voor deze ingewikkelde setup te kiezen? Zoals @Jorgen al zegt is het ook als je naar nieuws kijkt fijn om de nieuwslezer uit een goede centerspeaker te horen. Sowieso beter dan uit een soundbar. Ben je misschien bang voor slijtage ofzo?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKey
Ramon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:26:
@BartKey Wat is nou precies de reden om voor deze ingewikkelde setup te kiezen? Zoals @Jorgen al zegt is het ook als je naar nieuws kijkt fijn om de nieuwslezer uit een goede centerspeaker te horen. Sowieso beter dan uit een soundbar. Ben je misschien bang voor slijtage ofzo?
Voor een gewone nieuwsuitzending vind ik de AVR receiver een beetje overshoot. Als ik in de toekomst van TV verander, dan kies ik een model met een 'ingebouwde' front gerichte speaker onder het scherm ipv mijn huidige Philips OLED met erbarmelijk geluid uit de speakers aan de achterzijde van het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

BartKey schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:37:
[...]

Voor een gewone nieuwsuitzending vind ik de AVR receiver een beetje overshoot. Als ik in de toekomst van TV verander, dan kies ik een model met een 'ingebouwde' front gerichte speaker onder het scherm ipv mijn huidige Philips OLED met erbarmelijk geluid uit de speakers aan de achterzijde van het toestel.
Als het om stroomverbruik gaat, geef ik je groot gelijk. Mijn Onkyo TX-NR676E slokt per uur even 570Watt op, als ik die (overdag) zou vervangen door een stereo setje van Trust, zou mij dat een hoop verbruik schelen, de receiver staat zo'n 12 uur per dag aan, wat toch ruim 6,8KW is, het Trust setje gebruikt zo'n 25Watt per uur...

Kwam trouwens dit topic tegen, iemand die een (e)ARC te splitten naar 2x (e)ARC :

eARC Splitter

Lees vooral de laatste reactie van Bliksem B, die geeft wat linkjes, misschien dat dat nog wat oplevert. Zelf heb ik niet gekeken, want ik ga niet voor zo'n systeem ;) Bij mij draait het al zoals ik het wil.... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:05
MeesKees21 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Als het om stroomverbruik gaat, geef ik je groot gelijk. Mijn Onkyo TX-NR676E slokt per uur even 570Watt op, als ik die (overdag) zou vervangen door een stereo setje van Trust, zou mij dat een hoop verbruik schelen, de receiver staat zo'n 12 uur per dag aan, wat toch ruim 6,8KW is, het Trust setje gebruikt zo'n 25Watt per uur.
Dat lijkt me sterk zo’n hoog stroomverbruik. Heb je dat zelf gemeten?

Volgens de specs gebruikt jouw Onkyo receiver 60 Watt bij geen input. Bij rustige muziek komt daar hooguit enkele Watts bij. Dat zou dus ongeveer 65 Watt/uur zijn.

Het getal 570 Watt/uur wat jij noemt, is het maximale wat de receiver -kan- verbruiken als hij vol open staat met alle uitgangen aangesloten op maximaal volume. Dat haal je nooit in de praktijk.

Ik heb een Marantz 60 cinema en gemeten doet hij:
Standby 32 Watt
Rustig normaal 35 Watt
Films pieken tot 62 Watt (5.1)

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Shocked schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Volgens de specs gebruikt jouw Onkyo receiver 60 Watt bij geen input. Bij rustige muziek komt daar hooguit enkele Watts bij. Dat zou dus ongeveer 65 Watt/uur zijn.

Het getal 570 Watt/uur wat jij noemt, is het maximale wat de receiver -kan- verbruiken als hij vol open staat met alle uitgangen aangesloten op maximaal volume. Dat haal je nooit in de praktijk.

Standby 32 Watt
Rustig normaal 35 Watt
Nee, dat heb ik van het typeplaatje achterop. Hij staat hier inderdaad niet al te hard, stand 65 van 100. Ook staan niet alle uitgangen aangesloten. Op de uitgangen zijn 7 speakers aangesloten. Vol openzetten heb ik wel eens geprobeerd, maar kom niet boven stand 80 uit, dat vinden alleen mijn buren niet leuk, maar ik ook niet :P .... Als ik flim kijk met Atmos, gaat het niveau nog wat lager, zo'n 55 tot 60, dat is hard genoeg. Dank je voor de info, mij is vroeger altijd verteld dat een versterker dat altijd verbruikt, ongeacht de stand van het volume.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corsa Nostra
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-09 15:29
Shocked schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Standby 32 Watt
Rustig normaal 35 Watt
Ik wou iets in dezelfde geest posten!
Daarom ontgaat mij het punt van overkill ook een beetje.
Bij gewone televisie komt het meeste geluid uit de center speaker, dit kan je zelfs forceren door Mono aan te zetten op de avr. Hij zal niet vaak boven de 50 watt uitkomen.
Een soundbar heeft ook stroom nodig, dus dat streept elkaar bijna weg.
Bij films selecteer je gewoon weer de surround modus. Vaak selecteert hij deze zelfs al automatisch.

[ Voor 18% gewijzigd door Corsa Nostra op 12-01-2025 00:28 ]

HTPC - Home Theater

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartKey
Allemaal bedankt voor de talrijke nuttige tips en adviezen👍🏻

Na veel testen en geluidsaanpassingen in de TV zelf, heb ik besloten om de soundbar terug in te leveren bij JBL (indien niet tevreden binnen 1 maand was dit mogelijk).

Het soundbar-geluid klonk soms echt 'plastic', hol en soms met echo. Dus geen grote meerwaarde. Een degelijke soundbar met premium geluid kost dan direct veel meer, en dan kan ik zowel mijn AVR receiver aanzetten.

Het was het proberen waard.
Mijn volgende tv zal een model zijn met deftige ingebouwde speakers front gericht, maar de huidige Philips mag gerust nog even dienst doen.

Thanx allemaal!
Pagina: 1