Vraag

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34
Onze oude airco is definitief overleden dus zijn we ons aan het oriënteren op een nieuwe.

Tot dusver twee offertes binnen, we verwachten nog een derde. Twee Mitsubishi Heavy en eentje Daikin.

We gebruiken een Tado thermostaat om onze (DeWarmte) warmtepomp te bedienen. Ik heb gezien dat er Tado-modules in de handel zijn om de bediening van de airco aan te sluiten op de Tado-app.

Mijn vraag is: wie heeft ervaring met een dergelijke setup en kan me adviseren om dit in de toekomst te laten integreren met HomeAssistant?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:38
MHI kan je doen met MHI-AC-Ctrl (even in dit of dit topic zoeken) of met ClimaControl (module gemaakt door een Tweaker). De laatste is vrijwel plug 'n play.

Beide prik je zo in de airco en worden vanzelf gevonden door HASS.

[ Voor 13% gewijzigd door GermanPivo op 21-08-2025 08:48 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:54

Detmer

Professioneel prutser

Zit er geen ingebouwde wifi module bij waarmee je ze uit kan lezen? De Tado neemt alleen de functie van de afstandsbediening over voor zover ik weet. Voor de Mitsubishi's kan je ook hier eens kijken: ClimaControl: Slimme besturing voor airco's . Daarmee kan je veel meer uitlezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Detmer op 21-08-2025 08:47 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-09 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

De MHI schijnt goed samen te werken, zoals met een ESP: v&a aangeboden: MHI Airco ESP WiFi controller

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-08 12:36
De daikin werkt prima in HA met de Onecta integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
GermanPivo schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:46:
MHI kan je doen met MHI-AC-Ctrl (even in dit of dit topic zoeken) of met ClimaControl (module gemaakt door een Tweaker). De laatste is vrijwel plug 'n play.

Beide prik je zo in de airco en worden vanzelf gevonden door HASS.
De standaard ingebouwde WF-RAC module bij een Mitsubishi Heavy Industries (MHI) airco werkt ook prima met Home Assistant via deze integratie. Je kan misschien niet 1001 parameters uitlezen, maar de boel bedienen werkt prima! Gaat ook gewoon via lokale netwerk i.p.v. cloud API _/-\o_

Bij mij kwamen de airco's standaard al met wifi, als je ze zonder kan bestellen dan ben je iets voordeliger uit als je er een 3rd party module in stopt. Originele wifi-module is +/- €120 namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 21-08-2025 09:28 ]

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Getverdemme schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:51:
Daikin is inderdaad heel goed aan te sturen vanuit HA, maar in mijn ervaring NIET met Onecta. Een en al ergernis. Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar regelmatig werden er instructies gemist of werkte het hele systeem korte tijd helemaal niet vanwege storingen bij Onecta. En omdat het Cloud-only is ben je van het functioneren van dat platform afhankelijk. Ook is er een maximaal aantal instructies dat je per dag kunt geven c.q. een maximum aantal keren dat je de data uit mag lezen.

Wil je Daikin lekker aansturen met HA, dan plaats je Faikin-wifimodules in je binnenunits. Lokaal, betrouwbaar, en je kan meer waardes uitlezen en aansturen dan via Onecta.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getverdemme
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-08 12:36
Glenfiddich schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Daikin is inderdaad heel goed aan te sturen vanuit HA, maar in mijn ervaring NIET met Onecta. Een en al ergernis. Ik heb het een tijdje geprobeerd, maar regelmatig werden er instructies gemist of werkte het hele systeem korte tijd helemaal niet vanwege storingen bij Onecta. En omdat het Cloud-only is ben je van het functioneren van dat platform afhankelijk. Ook is er een maximaal aantal instructies dat je per dag kunt geven c.q. een maximum aantal keren dat je de data uit mag lezen.

Wil je Daikin lekker aansturen met HA, dan plaats je Faikin-wifimodules in je binnenunits. Lokaal, betrouwbaar, en je kan meer waardes uitlezen en aansturen dan via Onecta.
Welke modules bedoel je, is een typo neem ik aan? En hoe kan ik dit beter oppakken dan nu mijn airco via Onecta. Dan zit er toch al een wifi module in je binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Nu online
Getverdemme schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:31:
[...]

Welke modules bedoel je, is een typo neem ik aan? En hoe kan ik dit beter oppakken dan nu mijn airco via Onecta. Dan zit er toch al een wifi module in je binnenunit?
Geen typo: Faikin.

kroonen in "Daikin airco: wifi vervangen door S21 wifi module"

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je al een warmtepomp hebt, kun je deze niet inzetten als koeling? Fancoils en leidingen in huis en gaan! (Oké, ietsie complexer natuurlijk 😄)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:15
Getverdemme schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 08:51:
Maar vereist cloud, voor het lokaal aansturen van een apparaat. Dikke nope wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:34
bartvl schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:12:
Als je al een warmtepomp hebt, kun je deze niet inzetten als koeling? Fancoils en leidingen in huis en gaan! (Oké, ietsie complexer natuurlijk 😄)
Ja ik gebruik hem al voor koeling maar dat is niet overal voldoende, zeker niet op de bovenverdieping waar we alleen ouderwetse radiatoren hebben. Om dezelfde reden is bijverwarming in de winter wel prettig.

Wat had je precies in gedachten met fancoils?
Pagina: 1