Any luck? Ik zoek ook een Legion Go 2Avioto schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:28:
Heeft iemand enig idee of de Lenovo Legion Go 2 al ergens te bestellen is? Ben al een week aan het zoeken haha. Reddit is vol met mensen die het al hebben.
Nope. Lijkt onmogelijk in Nederland
Steam/XBL: Avioto
Ik hoop het! Het voelt een beetje als vreemdgaan, maar mijn steamdeck gaat de deur uit.. Ik kan toch echt niet om dat scherm van de go 2 heenAvioto schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:04:
[...]
Nope. Lijkt onmogelijk in Nederland31 oktober is de officiële launch, dus hopelijk word het dan makkelijker.
Ik dacht dat de Legion Go 2 allang released was? Een maand geleden al
Ik heb Lenovo gecontact. Halverwege november als het goed is weer stock voor de Go 2.
sterkte met lenovoFuku-San schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:06:
Ik heb Lenovo gecontact. Halverwege november als het goed is weer stock voor de Go 2.
ik blijf er heden dag ver weg
Iemand die de ROG ally in bestelling heeft staan al iets opgevangen van levertermijn?
Bij Mediamarkt weten ze van niets als ik er naar vraag.
Misschien toch maar eens naar een Claw zien
Bij Mediamarkt weten ze van niets als ik er naar vraag.
Ik heb de Ally vorige week donderdag binnengekregen via Asus.Alain_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:34:
Iemand die de ROG ally in bestelling heeft staan al iets opgevangen van levertermijn?
Bij Mediamarkt weten ze van niets als ik er naar vraag.![]()
Ik wacht ook vol spanning tot de ROG xbox ally x ergens op voorraad komt.
bij asus krijg je m met paar werkdagenAlain_ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 07:34:
Bij Mediamarkt weten ze van niets als ik er naar vraag.![]()
Nu bij Bol.com :-) Voor 896Twinflame82 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 08:20:
Ik wacht ook vol spanning tot de ROG xbox ally x ergens op voorraad komt.
Bedankt voor de tip, gelijk besteld! 🍻
Hier ook, bedankt!Twinflame82 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 14:50:
[...]
Bedankt voor de tip, gelijk besteld! 🍻
bingo, had er een gekocht bij release en weer via marktplaats verkocht voor normale prijs. toch wel spijt van dus nu wee een keertje besteld. dacht ik ga voor de legion go s steamOS. maar toch maar voor de ROG ally Xbox X. toch allemaal wat nieuwer.
Ik heb mijne van Mediamarkt (flut service) maar wil hem toch liever bij Bol hebben... Twijfel om er eentje te bestellen en mijne te retourneren.
[ Voor 5% gewijzigd door ryanator op 04-11-2025 16:41 ]
Als de huidige gewoon werkt, dan zou ik hem niet snel vervangen. Ik had een defect model via BOL én Mediamarkt. Eentje zat de rechtertrigger niet goed waardoor die zwaarder voelde en andere kraakte aan alle kanten…ryanator schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:40:
Ik heb mijne van Mediamarkt (flut service) maar wil hem toch liever bij Bol hebben... Twijfel om er eentje te bestellen en mijne te retourneren.
Mijne is ook niet 100% door de QC heen gekomen haha. De rechterkant van de behuizing kraakt, als je de ''split'' tussen de panelen hebt, zit daar ruimte tussen waardoor hij elke keer een soort klik geluid maakt als ik hem oppak of tijdens het gamen. Alsof die panelen net niet lekker op elkaar aansluiten. Daarnaast heb ik nog 25 euro tegoed op Bol staan, dus heb hem maar gewoon besteld.hotymoty schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:15:
[...]
Als de huidige gewoon werkt, dan zou ik hem niet snel vervangen. Ik had een defect model via BOL én Mediamarkt. Eentje zat de rechtertrigger niet goed waardoor die zwaarder voelde en andere kraakte aan alle kanten…
En allemaal al jullie nieuwe Ally binnen? En hoe is jullie ervaring tot nu toe?
Gisteren ontvangen via bol.com. Na een dag merk ik dat het scherm voor mij net te klein is en dat Windows me toch wat storend blijft. Daarom bied ik ’m ter overname aan voor dezelfde prijs als mijn aankoop. Zo niet, dan retourneer ik ’m over 13 dagen.hotymoty schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:40:
Interesse in een Xbox Ally X van 1 dag oud (ca. 2 uur gebruikt) met factuur en garantie van bol.com? Stuur gerust een DM. 🙂
Edit: Inmiddels verkocht.
[ Voor 32% gewijzigd door NoNickOne op 07-11-2025 20:28 ]
Check jij dan deze pagina https://www.lenovo.com/nl...gion-go-gen-2/len106g0004? Of ergens anders.Fuku-San schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:06:
Beetje verwarrend de site van Lenovo.
Ik heb ze gebeld. Uiteindelijk maar opgegeven, heb een legion Go 1 gekocht en steamOS er opgezet. Tot dusver redelijk weggeblazen, ik kom van een steam deck OLED, maar dit is echt wel een upgrade voor me. Wat en geweldig ding is de Go! Zeker met Steam OS, en Geforce now in QHD 120fps. Voor een derde van de prijs van een Go2.Avioto schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:05:
[...]
Check jij dan deze pagina https://www.lenovo.com/nl...gion-go-gen-2/len106g0004? Of ergens anders.
Welke versie heb je in bezit? Ik ben me ook aan het orienteren op een upgrade vanaf de SteamDeck. Maar zie flink wat versies van de GO1 dat ik door de bomen het bos even niet meer zie..Fuku-San schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:01:
[...]
Ik heb ze gebeld. Uiteindelijk maar opgegeven, heb een legion Go 1 gekocht en steamOS er opgezet. Tot dusver redelijk weggeblazen, ik kom van een steam deck OLED, maar dit is echt wel een upgrade voor me. Wat en geweldig ding is de Go! Zeker met Steam OS, en Geforce now in QHD 120fps. Voor een derde van de prijs van een Go2.
PSN: xMaurice93
Ik heb de go z1 extreme met de detachable controllers. SteamOS er op en gaan!Maurice079 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:47:
[...]
Welke versie heb je in bezit? Ik ben me ook aan het orienteren op een upgrade vanaf de SteamDeck. Maar zie flink wat versies van de GO1 dat ik door de bomen het bos even niet meer zie..
De legion go 2 is inmiddels te koop bij alternate voor 999, maar dat is de z2 variant. De z2 is redelijk vergelijkbaar met de z1 extreme, dus tenzij je echt prat gaat op die oled blijft de Go 1 toch wel aantrekkelijk qua prijs.Avioto schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:05:
[...]
Check jij dan deze pagina https://www.lenovo.com/nl...gion-go-gen-2/len106g0004? Of ergens anders.
Ik moet ook zeggen, hoe vet die oled ook is, QHD is dan wel weer echt heel dik met emulatie. De meeste systemen kunnen met gemak die resolutie aan, pas bij de Ps3 en 360 wordt het lastig.
Maar wat een vet ding. Ik ben echt heel blij met m'n Go 1, het is een bakbeest, maar zo veel potentie. (en zo weinig batterij 🤪)
Ik ben er dit weekend eens wat mee aan de slag gegaan, tot hiertoe redelijk tevreden.hotymoty schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:40:
Setup kon wel wat vlotter verlopen, maar vanaf dat dit was afgerond gemakkelijk om de verschillende launchers te installeren etc..
Komend van een LCD steam deck geen klachten over het scherm en de ergonomie is ook zeer goed.
Ik heb tot hiertoe enkel wat oudere games en indies getest, onderhand is wat recente AAA games en emulators installeren, daarvoor heb ik hem uiteindelijk gekocht
Bij Azerty is de Legion Go 2 met Z2/32GB/512GB nu beschikbaar voor €974,69. Heb er net zelf 1 besteld, dus wees er snel bij als je deze wilt. In hun specs staat vermoedelijk foutief Z2 Extreme, terwijl bij de duurdere Z2 staat. Dit zelfde model was eerder vanochtend nog €999 bij hun, zelfde als Alternate.
ETA Prime had de Z2 versie getest en hij zit dichter bij de performance van de Z2E dan de Z1E. Dus ben benieuwd
Hoop vooral dat het gewicht te doen is. De Steam Deck OLED is een stuk lichter.
Gebruik nu met de Steam Deck OLED vooral Moonlight Streaming naar mijn desktop met RX 9070 XT voor de nieuwere games, dus de extra performance van de Z2 is leuk, maar voor mij niet het belangrijkste. Dus de Z2E vindt ik het dan niet waard.
ETA Prime had de Z2 versie getest en hij zit dichter bij de performance van de Z2E dan de Z1E. Dus ben benieuwd
Gebruik nu met de Steam Deck OLED vooral Moonlight Streaming naar mijn desktop met RX 9070 XT voor de nieuwere games, dus de extra performance van de Z2 is leuk, maar voor mij niet het belangrijkste. Dus de Z2E vindt ik het dan niet waard.
[ Voor 19% gewijzigd door BiG-GuY op 12-11-2025 10:24 ]
Hartelijk dank, ik heb alvast de 2TB variant besteld.Fuku-San schreef op woensdag 12 november 2025 @ 01:04:
[...]
De legion go 2 is inmiddels te koop bij alternate voor 999, maar dat is de z2 variant. De z2 is redelijk vergelijkbaar met de z1 extreme, dus tenzij je echt prat gaat op die oled blijft de Go 1 toch wel aantrekkelijk qua prijs.
Liever even wachten bij Alternate dan kopen bij Lenovo!
Ik lees juist dat de Z2 en Z1Extreme erg dicht bij elkaar liggen qua performance. Ik wacht zelf in elk geval even tot de Z2E beschikbaar is, en tot die tijd houd ik t wel vol met de Z1e Go 1. Maar het scherm van de 2 gaat je denk ik echt heel gelukkig makenBiG-GuY schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:48:
Bij Azerty is de Legion Go 2 met Z2/32GB/512GB nu beschikbaar voor €974,69. Heb er net zelf 1 besteld, dus wees er snel bij als je deze wilt. In hun specs staat vermoedelijk foutief Z2 Extreme, terwijl bij de duurdere Z2 staat. Dit zelfde model was eerder vanochtend nog €999 bij hun, zelfde als Alternate.
En heel eerlijk, zowel de Z1E als de Z2E zijn echt niet genoeg om AAA games te spelen op native res zonder compromises. Ik ben het wel gewend. Ik speel alsnog ARC RAiders op 60Fps op de Go1, met TAUU, er is voor elke game wel een bevredigende setting te vinden. Maar voor een 40W Z1E of Z2E blijft het gewoon ploeteren, als je het naast een 150W Halo Strix legt.
Hey, ik gebruik TAUU in plaats van FSR, dat gaat als een speer. Verder een combinatie van medium en low. Ik zal vanavond ff de settings in dit bericht editen als ik thuis ben!himlims_ schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:15:
@Fuku-San welke config (windows/handheld) gebruik je? En welke instellingen in arc?
Ik heb erg wisselende fps, van 25tot60, en gfx van een ps2
Op custom profiel. Mocht je het niet weten, met de legion knop + Y kan je on the fly van profielen wisselen
[ Voor 11% gewijzigd door Fuku-San op 12-11-2025 13:28 ]
Het ging mij vooral om het scherm inderdaad, ben zo gewend aan OLED op mijn TV's, Monitor, Telefoon en Steam Deck dat ik de handhelds met LCD erin allemaal niks vind. Gemiste kans dat ze voor de ROG XBOX Ally X dezelfde oude IPS gebruikt hebben als de originele ROG Ally.Fuku-San schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:06:
[...]
Ik lees juist dat de Z2 en Z1Extreme erg dicht bij elkaar liggen qua performance. Ik wacht zelf in elk geval even tot de Z2E beschikbaar is, en tot die tijd houd ik t wel vol met de Z1e Go 1. Maar het scherm van de 2 gaat je denk ik echt heel gelukkig maken
En heel eerlijk, zowel de Z1E als de Z2E zijn echt niet genoeg om AAA games te spelen op native res zonder compromises. Ik ben het wel gewend. Ik speel alsnog ARC RAiders op 60Fps op de Go1, met TAUU, er is voor elke game wel een bevredigende setting te vinden. Maar voor een 40W Z1E of Z2E blijft het gewoon ploeteren, als je het naast een 150W Halo Strix legt.
Heb een tijdje gewacht op de Zotac Zone, maar dan is dit een veel betere deal, zeker met het grotere OLED scherm. De Z2 is nog steeds een stuk sneller dan de Steam Deck, maar voor het echt zware werk blijf ik gewoon Moonlight gebruiken.
Nou, de Legion Go 2 met Z2/32GB/512GB gaat retour. Heb hem vandaag binnen gehad maar hij maakt simpelweg teveel lawaai in Performance mode. En zonder Performance mode is het in zwaardere games niet snel genoeg. Dit zal niet uniek zijn aan deze versie verwacht ik, vermoedelijk is het bij de Z2E nog erger.
Game vaak op de bank samen met mijn partner naast me terwijl we ook iets op TV kijken, met de Steam Deck is dat prima te doen qua fan geluid.
Dan blijf ik wel bij mijn Steam Deck OLED die ook nog eens veel lekkerder vasthoud en wel bruikbare trackpads heeft. Met die op de Steam Deck heb ik vaker RTS games gespeeld, dat werkt prima. De precisie van de trackpad op de Legion Go 2 is helaas niet hetzelfde niveau, dat zelfs in Windows de muis aanwijzer overslaat. Dus RTS games kan je wel vergeten hiermee.
Game vaak op de bank samen met mijn partner naast me terwijl we ook iets op TV kijken, met de Steam Deck is dat prima te doen qua fan geluid.
Dan blijf ik wel bij mijn Steam Deck OLED die ook nog eens veel lekkerder vasthoud en wel bruikbare trackpads heeft. Met die op de Steam Deck heb ik vaker RTS games gespeeld, dat werkt prima. De precisie van de trackpad op de Legion Go 2 is helaas niet hetzelfde niveau, dat zelfs in Windows de muis aanwijzer overslaat. Dus RTS games kan je wel vergeten hiermee.
De Legion Go Gen 1 had mega luide fans (eigen ervaring), en van wat ik lees over de Gen 2 heeft die ook luide fans.
Nee, het klinkt zeker niet als een defect. Lenovo heeft gewoon een te agressief fan profiel. Hij blaast echt heel hard, terwijl de CPU 68C is, die kan een stuk meer hebben. Ja, je kan zelf het fan profiel aanpassen, maar dat zou niet nodig moeten zijn voor zo'n duur apparaat. Al geprobeerd overigens, zelfs op Quiet gaat die nog steeds als een malle blazen als je de 70C passeert...himlims_ schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:06:
geen idee wat het volume is, maar wanneer ik met de xbox rog op max prestatie speel hoor ik m nauwelijks.
behalve wanneer geluid van de game uitschakel, mijn vrouw stoort zich er totaal niet aan.
zou het een issue/defect kunnen zijn?
Direct na aanzetten en bij de eerste wizard was die al constant aan blazen. Nu weet ik dat games installeren redelijk CPU intensief is en een constante 50-60% CPU load veroorzaakt, maar dit is wel erg slecht zeg.
[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 13-11-2025 13:31 ]
⚠️ let op! Er gaat schijnbaar iets niet lekker met laatste bios update
https://www.reddit.com/r/...mcu_firmware_version_321/
Maatje van me heeft het ook met zijn xbox rog, we komen vooralsnog niet verder
// edit; naar desktop modus weten te komen, device manager driver verwijderd - herstart en update succesvol
https://www.reddit.com/r/...mcu_firmware_version_321/
Maatje van me heeft het ook met zijn xbox rog, we komen vooralsnog niet verder
// edit; naar desktop modus weten te komen, device manager driver verwijderd - herstart en update succesvol
[ Voor 28% gewijzigd door himlims_ op 13-11-2025 21:33 ]
Maf, ik heb een Go 1 maar die is echt super stil. Zelfs op vol vermogen. Mn GO S daarentegen was een soort F16.Lincor schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:17:
De Legion Go Gen 1 had mega luide fans (eigen ervaring), en van wat ik lees over de Gen 2 heeft die ook luide fans.
Legion Go 2 is weer te bestellen op de officiële website Z2 leverdatum December en de Z2E Januari 2026
Gerucht gaat dat er mogelijk begin 2026 handhelds met Panther Lake komen. Kan wel interessant zijn hoe deze dan t.o.v. de Z2E gaat presteren.
MSI claw core ultra 7 is nu leuk geprijsd voor €389. Hoe goed/slecht is deze handheld? Op launch was hij erg matig zie ik. Iemand ervaring?
is dat niet de variant met de intel, voor de prijs denk niet dat je veel beters gaat vinden.ryanator schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:52:
MSI claw core ultra 7 is nu leuk geprijsd voor €389. Hoe goed/slecht is deze handheld? Op launch was hij erg matig zie ik. Iemand ervaring?
(persoonlijk vond ik de lenovo legion plezieriger in de hand liggen dan de msi, afhankelijk hoelang je gamed of je dat gaat merken)
@ryanator Denk dat dat de MSI Claw A1M Ultra 7 is? Niet de 8ai+ lijkt me.
Heb er in ieder geval geen ervaring mee, maar van wat ik lees zijn de prestaties enorm verbeterd via updates. Verwacht geen wereldwonderen bij de zwaardere games. Geloof dat ze onlangs, nog geen 2 weken geleden, XeSS frame generation hebben toegevoegd voor de 'Meteor Lake' iGPUs. Hij wordt in ieder geval nog actief ondersteund en prestaties lijken alleen maar beter te worden.
Heb er in ieder geval geen ervaring mee, maar van wat ik lees zijn de prestaties enorm verbeterd via updates. Verwacht geen wereldwonderen bij de zwaardere games. Geloof dat ze onlangs, nog geen 2 weken geleden, XeSS frame generation hebben toegevoegd voor de 'Meteor Lake' iGPUs. Hij wordt in ieder geval nog actief ondersteund en prestaties lijken alleen maar beter te worden.
Ik kocht de Ultra 5 model paar maanden terug voor iets minder, wou iets met Windows zonder dat ik deze hoef te installeren op Steam Deck.ryanator schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:52:
Klassieke "Windows on a handheld" quirks terzijde, scherm is mooi (120hz met VRR), comfort is niet veel slechter dan Steam Deck, speakers zijn goed, knoppen prima, analogs goed en fans meestal vrij stil.
Kan weinig klagen over de performance voor dat geld (= is goed), accuduur is ronduit matig als je games op 1080p speelt, ook in low power mode gaat de accu hard achteruit met oudere games zoals Yakuza 0 of Assassins Creed Unity, denk aan max 1,5 uur op een volle lading.
720p doet wonderen qua accu duur, dan pers ik met de genoemde games eerder 3+ uur uit op een lading.
Lichte games gaan veel beter ook op 1080p, maar die speel ik liever op mijn Deck.
kan iemand met een Xbox Ally X mij misschien helpen met mijn volgende vraag?
Ik wil deze maand misschien een ROG Xbox Ally X kopen, met als voornaamste doel emulatie van oude consoles. Maar dan inclusief de Xbox 360 en PS3. Kan iemand mij vertellen of hij/zij dat op dit moment ook doet en of het allemaal een beetje soepel draait? Alvast bedankt!
Ik wil deze maand misschien een ROG Xbox Ally X kopen, met als voornaamste doel emulatie van oude consoles. Maar dan inclusief de Xbox 360 en PS3. Kan iemand mij vertellen of hij/zij dat op dit moment ook doet en of het allemaal een beetje soepel draait? Alvast bedankt!
Mweh misschien dat vanuit steamos beter gaat, maar de ps3 vond ik Mweh (heb de psp games gepakt)JL Koppelle schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:03:
kan iemand met een Xbox Ally X mij misschien helpen met mijn volgende vraag?
//editF klopt niet, ik zit met andere handheld in de war. Zou “gewoon” op YouTube zoeken naar ervaringen en prestaties
[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 24-11-2025 16:16 ]
Ik heb net even wat beter gezocht en een Spaanstalige tutorial gevonden om alles in te stellen op de ROG Ally X. Dat moet wel goed komen. Heb het idee dat de meeste spellen prima draaien op het ding. Super!himlims_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:16:
[...]
Zou “gewoon” op YouTube zoeken naar ervaringen en prestaties
Was te snel met reageren, schreef “ps3 niet - maar psp/games wel” ….JL Koppelle schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:54:
[...]
Ik heb net even wat beter gezocht en een Spaanstalige tutorial gevonden om alles in te stellen op de ROG Ally X. Dat moet wel goed komen. Heb het idee dat de meeste spellen prima draaien op het ding. Super!
betreft een 20€ handheld van AliExpress; r36s (mijn travel handheld) daarop draai enkel emulator
Dat 20€ plastic ding draait dus psp games, en ps3 matig. Die heeft een fractie van cpu/gpu/mem dan de Asus Xbox…:
Zelf veel met Linux en emulator gedaan, zoals hierboven de r36s, maar ook via raspberry, steamos en custom arcade kast met batocera(aanrader!!)
In mijn beleving (persoonlijk) gaat emulatie vanuit een Linux host vaak efficiënter dan een Windows bak. Zal vast niet altijd op gaan, en mogelijk per console:platform verschillen zijn.
Vraag me dan ook af of de Asus Xbox geen overkill is, en met een goedkopere handheld vergelijkbaar resultaat kan halen….
Vast wel iemand die zoiets getest heeft; op Reddit (handheld gaming / emulation gaming / Linux gaming) is er veel over te lezen
//edit; had afgelopen week poging gewaagd om steamos als dualboot via sd-kaart te testen… niet goed opgelet; de Asus Xbox kan niet vanaf sd-kaart booten 🤣
[ Voor 6% gewijzigd door himlims_ op 24-11-2025 18:24 ]
Leuk topic! Interessant om ervaringen te kunnen lezen die hier met verschillende handhelds zijn opgedaan.
Heb een 2de hands Ally Rog Z1E op de kop kunnen tikken voor een mooi prijsje. Hoop 'm morgen binnen te hebben. Kan niet wachten om er Bazzite op te zetten, of zal ik Windows toch een kans geven?
Alleen al bij het lezen van de Windows updates telkens, restarts die daarvoor benodigd zijn, niet goed functionerende slaapmodus in vergelijking met bijv. een Linux, heb ik eigenlijk de keuze al gemaakt.
Enige reden om W11 te behouden, eventueel als dualboot, is om een game zoals GTA V online of League of Legends te kunnen spelen. Maar heb daar al een hele poos afscheid van genomen. Misschien maar gewoon zo houden
Heb een 2de hands Ally Rog Z1E op de kop kunnen tikken voor een mooi prijsje. Hoop 'm morgen binnen te hebben. Kan niet wachten om er Bazzite op te zetten, of zal ik Windows toch een kans geven?
Alleen al bij het lezen van de Windows updates telkens, restarts die daarvoor benodigd zijn, niet goed functionerende slaapmodus in vergelijking met bijv. een Linux, heb ik eigenlijk de keuze al gemaakt.
Enige reden om W11 te behouden, eventueel als dualboot, is om een game zoals GTA V online of League of Legends te kunnen spelen. Maar heb daar al een hele poos afscheid van genomen. Misschien maar gewoon zo houden
Ik zie door de bomen het bos niet meer, wel het juiste topic gevonden voor mijn vraag zonder een nieuwe
te moeten openen.
Voor naast de Nintendo Switch 2 zoek ik een gaming handheld die de wat games goed
kan draaien. Niet alleen in handheld modus, maar ook op m'n tv (4k 55")
De games die hier eigenlijk gespeeld worden zijn onder andere;
Minecraft (Bedrock), Terraria, Stardew Valey, Fortnite, Honkai Star Rail.
Genshin Impact, Zenless Zone Zero, Disney Dreamlight Valley
We doen dat nu nog met de Xbox Series X en Geforce Now. Maar heb geen
zin meer in de maandelijkse kosten van al die abonnementen en zoek ook geen half gebakken oplossing.
Welke richting kan ik eens bekijken ?
te moeten openen.
Voor naast de Nintendo Switch 2 zoek ik een gaming handheld die de wat games goed
zin meer in de maandelijkse kosten van al die abonnementen en zoek ook geen half gebakken oplossing.
Geen enkele handheld haalt het niveau van de Series X. De Z2 Extreme is de snelste chip voor normale handhelds en die is qua GPU zwakker dan de Series X.eenhoorntje schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:45:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, wel het juiste topic gevonden voor mijn vraag zonder een nieuwe
te moeten openen.
Alleen de nieuwe AI 385+/AI 395+ zitten mogelijk op een hoger niveau, maar dan zit je op een handheld van €2000+ .
Dus belangrijke gaat zijn, welke kwaliteit je wilt kunnen halen. Xbox kan je uiteraard gebruiken zonder abonnement ook.
Gebruik zelf de Steam Deck OLED met een losse Game PC die ik zelf gebouwd heb via Moonlight/Sunshine lokaal streamen. Werkt erg goed en game bijna nooit direct op de Game PC.
Hoewel de Z2E wellicht de snellere chip is, vind ik dat de combinatie van Intel met XeSs 2.0 vaak te makkelijk opzij gezet wordt. Als games XeSS ondersteunen doet deze niet onder voor de Z2E, zeker qua beeldkwaliteit. De Claw 8AI+ ondersteunt absoluut geen SteamOS, maar als je met Windows kan leven zal je absoluut niet teleurgesteld zijn.
Uiteindelijk hangt veel gewoon af van wat je belangrijk vindt aan de handheld welke het beste bij je past. Zou zeker de genoemde games even opzoeken qua prestaties per handheld. Zal je waarschijnlijk een beter idee krijgen over welke beter is voor jouw usecase.
Uiteindelijk hangt veel gewoon af van wat je belangrijk vindt aan de handheld welke het beste bij je past. Zou zeker de genoemde games even opzoeken qua prestaties per handheld. Zal je waarschijnlijk een beter idee krijgen over welke beter is voor jouw usecase.
Sow Bazzite werkt goed zeg op de Rog Ally Z1 extreme! Heb m'n scherm erop aangesloten via USB-C met muis en toetsenbord en THE-FINALS draait prima op full hd 🎉
speel met veel plezier arc-raiders op mijn handheld. Nadat een Tweaker adviseerde om de gfx op TAAU(?) te zetten, draait game aanzienlijk beter.haagsepracht schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:56:
Heeft iemand nog tips voor een leuke recente game? Bijvoorbeeld in de style van Dave the Diver.
Nice, zal eens wat gameplay videos in de gaten houden en sales!himlims_ schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:09:
[...]
speel met veel plezier arc-raiders op mijn handheld. Nadat een Tweaker adviseerde om de gfx op TAAU(?) te zetten, draait game aanzienlijk beter.
EmuDeck werkt ook perfect. Donkey Kong 3 op de SNES blijft een geweldige game ook 😎
[ Voor 12% gewijzigd door haagsepracht op 04-12-2025 07:44 ]
Ik vermaak me momenteel enorm met Dispatch.haagsepracht schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:56:
Heeft iemand nog tips voor een leuke recente game? Bijvoorbeeld in de style van Dave the Diver.
Ik kon het uiteindelijk toch niet laten en net toch een Xbox Ally X besteld 
Ik wou er eerder niet aan omdat ik eigenlijk het scherm wat klein vind. Maar aan de andere kant, ik heb recent ook een AYN Thor gekocht met een 6" fhd scherm (boven) en dat gaat eigenlijk prima. Daarnaast heb ik ook een tijdje terug een xreal one pro bril gekocht (ja ik moet langzaam dat gat in mijn hand gaan dichten
) die ik kan gebruiken als ik groot beeld wil. En de XAX past toch beter bij dat scherm, met dezelfde resolutie en de power om dat vaker ook aan te sturen, dan mijn huidige steam deck oled. Ook fijn dat ie twee usb poorten heeft zodat ik makkelijker tegelijk kan laden zonder dat die hub van xreal er tussen moet hangen. Alleen jammer dat vrr dan niet werkt, maar ach.
Ik ben vooral benieuwd naar de ergonomie van het ding... Veel handhelds schrijf ik gelijk af omdat ik het helemaal niks vind dat de rechter stick zo laag zit dat je of het ding lager vast moet pakken of je duim heel erg naar beneden moet draaien (of met het kootje van je duim sturen ipv de top maar dat vind ik ook niks tenzij je echt maar af en toe iets op die stick doet). Naast de steam deck is de XAX een van de weinigen of misschien wel de enige die dat probleem minder lijkt te hebben.
Verder toch ook wel weer zin om gamepass er op te gaan gebruiken. Had het eigenlijk afgeschreven na de recente prijsverhogingen, maar ik zie dat pc gamepass nog best meevalt en voor onder de 9 euro per maand te krijgen is wat ik nog wel te doen vindt.
Nu ongeduldig zitten wachten tot hij hopelijk morgen afgeleverd wordt
Ik wou er eerder niet aan omdat ik eigenlijk het scherm wat klein vind. Maar aan de andere kant, ik heb recent ook een AYN Thor gekocht met een 6" fhd scherm (boven) en dat gaat eigenlijk prima. Daarnaast heb ik ook een tijdje terug een xreal one pro bril gekocht (ja ik moet langzaam dat gat in mijn hand gaan dichten
Ik ben vooral benieuwd naar de ergonomie van het ding... Veel handhelds schrijf ik gelijk af omdat ik het helemaal niks vind dat de rechter stick zo laag zit dat je of het ding lager vast moet pakken of je duim heel erg naar beneden moet draaien (of met het kootje van je duim sturen ipv de top maar dat vind ik ook niks tenzij je echt maar af en toe iets op die stick doet). Naast de steam deck is de XAX een van de weinigen of misschien wel de enige die dat probleem minder lijkt te hebben.
Verder toch ook wel weer zin om gamepass er op te gaan gebruiken. Had het eigenlijk afgeschreven na de recente prijsverhogingen, maar ik zie dat pc gamepass nog best meevalt en voor onder de 9 euro per maand te krijgen is wat ik nog wel te doen vindt.
Gamertag: FinrazielNL
Wat vind je van de ergonomie van de Steam deck?Finraziel schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:14:
Ik kon het uiteindelijk toch niet laten en net toch een Xbox Ally X besteld
Ik wou er eerder niet aan omdat ik eigenlijk het scherm wat klein vind. Maar aan de andere kant, ik heb recent ook een AYN Thor gekocht met een 6" fhd scherm (boven) en dat gaat eigenlijk prima. Daarnaast heb ik ook een tijdje terug een xreal one pro bril gekocht (ja ik moet langzaam dat gat in mijn hand gaan dichten) die ik kan gebruiken als ik groot beeld wil. En de XAX past toch beter bij dat scherm, met dezelfde resolutie en de power om dat vaker ook aan te sturen, dan mijn huidige steam deck oled. Ook fijn dat ie twee usb poorten heeft zodat ik makkelijker tegelijk kan laden zonder dat die hub van xreal er tussen moet hangen. Alleen jammer dat vrr dan niet werkt, maar ach.
De steam deck vind ik super. Ik gebruik de touch pads niet zoveel, alleen voor als ik even iets met een muis cursor wil doen zoals in Diablo 4 inventory management is zo makkelijker dan met controller input, of in Borderlands 3 had ik de vier wapens op een van de touch pads gebonden aan swipen in de vier richtingen... Maar niet om echt te richten in een first person game. Maar de analoge sticks, dpad en face buttons op dezelfde hoogte vind ik heel fijn omdat mijn duim heel makkelijk tussen de opties heen en weer kan.hotymoty schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:20:
[...]
Wat vind je van de ergonomie van de Steam deck?
Ik heb wel redelijk grote handen, ik heb wel eens gehoord dat de steam deck minder fijn zou zijn voor kleinere handen.
Als ik de XAX heb zal ik wel eens vergelijken en mijn bevindingen hier plaatsen. Ik vind het sowieso wel jammer dat hij maar twee back buttons heeft, op de deck raakte ik steeds meer gewend aan 3 of 4 gebruiken, maar ja je kunt niet alles hebben
Sinds gisteren heb ik mijn Rog Xbox Ally X binnen. Een paar impressies:
1. Installatie gaat best soepel, maar het was meteen duidelijk dat dit geen console is. Ik was ongeveer 30 minuten bezig voordat ik klaar was met alle updates etc.
2. Het standaard OS is echt niet te doen, zo langzaam als alles reageert op inputs. Als dit het "Gaming Windows OS" moet zijn, dan heeft het machtige MS nog een heel lange weg te gaan. Toen ik uiteindelijk in de Xbox-interface was, kreeg ik bovenin een melding dat het apparaat kwam met GP Ultimate, maar toen ik dat aanklikte gebeurde er helemaal niets...
3. Bazzite installatie is in één keer gelukt, maar dat is ook echt niet te doen zonder YouTube, muis en toetsenbord en vage Linux-commandos. De SSD heb ik compleet leeggehaald, dus Windows is er ook vanaf.
4. Bazzite draait héél soepel, maar niet alle knoppen functioneren zoals je zou verwachten. Ik ga ervanuit dat daar nog updates voor komen. Geen idee bijvoorbeeld hoe ik vanuit een game terugkom in SteamOS. Kan ook gewenning zijn, maar het is aan alles duidelijk dat je geen console in je handen hebt. Het is duidelijk een pc met handvatten.
5. Ik moest iets van Decky installeren om de TDP aan te kunnen passen: da's een heel gedoe, maar lukte wel. Ik had een bestand gedownload van de website, maar kreeg het niet geopend om te installeren. Uiteindelijk heb ik het met de terminal moeten doen. (kan je niet gewoon een bestand dubbelklikken in Linux om het te openen? Of zeg ik nu iets héél raars?)
6. Ik heb hem gekocht voor emulators, dus EmuDeck erop gezet (ook weer via de terminal, omdat ik de installer niet aan de praat kreeg). De installatie daarvan gaat heel soepel, maar de vensters bij de setup zijn groter dan het scherm van de X, dus moet je veel scrollen.
7. As we speak ben ik roms van mijn eigen pc naar een usb aan het overzetten. Ik ben benieuwd of ze allemaal gaan werken! (klooien met emulators vind ik leuk, dus als het niet meteen werkt, dan is het ok)
8. Ik heb niet echt ervaring met Linux, maar dat is bijna net Windows, wat fijn is. Maar het scherm is heel klein, dus ik moet even kijken of je de interface kan scalen.
Samenvattend: het is een mooi ding, ligt fijn in de hand, niet te zwaar. Ik moet nog meer spelen met SteamOS om te zien hoe dat allemaal werkt. Even voor de volledigheid: ik had geen console-ervaring verwacht toen ik de X kocht! Ik ben er echt wel heel blij mee.
1. Installatie gaat best soepel, maar het was meteen duidelijk dat dit geen console is. Ik was ongeveer 30 minuten bezig voordat ik klaar was met alle updates etc.
2. Het standaard OS is echt niet te doen, zo langzaam als alles reageert op inputs. Als dit het "Gaming Windows OS" moet zijn, dan heeft het machtige MS nog een heel lange weg te gaan. Toen ik uiteindelijk in de Xbox-interface was, kreeg ik bovenin een melding dat het apparaat kwam met GP Ultimate, maar toen ik dat aanklikte gebeurde er helemaal niets...
3. Bazzite installatie is in één keer gelukt, maar dat is ook echt niet te doen zonder YouTube, muis en toetsenbord en vage Linux-commandos. De SSD heb ik compleet leeggehaald, dus Windows is er ook vanaf.
4. Bazzite draait héél soepel, maar niet alle knoppen functioneren zoals je zou verwachten. Ik ga ervanuit dat daar nog updates voor komen. Geen idee bijvoorbeeld hoe ik vanuit een game terugkom in SteamOS. Kan ook gewenning zijn, maar het is aan alles duidelijk dat je geen console in je handen hebt. Het is duidelijk een pc met handvatten.
5. Ik moest iets van Decky installeren om de TDP aan te kunnen passen: da's een heel gedoe, maar lukte wel. Ik had een bestand gedownload van de website, maar kreeg het niet geopend om te installeren. Uiteindelijk heb ik het met de terminal moeten doen. (kan je niet gewoon een bestand dubbelklikken in Linux om het te openen? Of zeg ik nu iets héél raars?)
6. Ik heb hem gekocht voor emulators, dus EmuDeck erop gezet (ook weer via de terminal, omdat ik de installer niet aan de praat kreeg). De installatie daarvan gaat heel soepel, maar de vensters bij de setup zijn groter dan het scherm van de X, dus moet je veel scrollen.
7. As we speak ben ik roms van mijn eigen pc naar een usb aan het overzetten. Ik ben benieuwd of ze allemaal gaan werken! (klooien met emulators vind ik leuk, dus als het niet meteen werkt, dan is het ok)
8. Ik heb niet echt ervaring met Linux, maar dat is bijna net Windows, wat fijn is. Maar het scherm is heel klein, dus ik moet even kijken of je de interface kan scalen.
Samenvattend: het is een mooi ding, ligt fijn in de hand, niet te zwaar. Ik moet nog meer spelen met SteamOS om te zien hoe dat allemaal werkt. Even voor de volledigheid: ik had geen console-ervaring verwacht toen ik de X kocht! Ik ben er echt wel heel blij mee.
Op mijn 'gewone' Ally met SteamOS 3.7 is dat dezelfde knop als waar je het Steam menu mee opent (de onderste van de twee knoppen links van het scherm). En de rechter opent de sidebar met onder andere Decky etc.JL Koppelle schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:02:
Geen idee bijvoorbeeld hoe ik vanuit een game terugkom in SteamOS.
Maar is op Bazzite/Xbox Ally misschien anders.
TDP kan ik gewoon vanuit SteamOS instellen, maar wil ik meer controle (zoals bv meer naarCPU of juist naar GPU) dan moet ik wel die plugin hebben en RGB had ik Aurasync plugin voor nodig.
Ik doe zelf geen emulatie dus na installatie van Decky en twee plugins is het daarna allemaal plug and play.
Ik heb vandaag ook mijn XAX binnen gekregen nadat DHL gisteren geen zin had om te komen.
Eerste indrukken...
Damn hij ligt echter lekker in de hand!! Beter dan de steam deck imho. Bereikbaarheid van alle controls daarentegen is nog goed maar iets minder dan de steam deck. De analoge sticks en dpad zijn prima geplaatst, maar de face buttons zijn om een of andere reden iets hoger geplaatst dan de linker stick. De Y is daardoor net wat lastig te bereiken. Qua plek aan de buitenkant lijkt het ook alsof ze de hele groep knoppen toch ook iets naar links en onder hadden kunnen schuiven wat denk ik beter geweest was. Ik heb echter nog niet gegamed en het lijkt ook geen groot probleem of zo.
De back buttons vind ik wel echt wat vreemd geplaatst. Die zitten echt weg van waar je vingers van nature rusten als je het ding vast hebt. Ik moet echt mijn middelvinger uitstrekken om ze in te kunnen drukken. Lijkt echt gericht op een extra functionaliteit achterop, niet vervanging van face buttons met je meest gebruikte knoppen. Moet nog kijken hoe het in de praktijk gaat maar lijkt me niet fijn om daar jump op te hebben of zo.
Gewicht is prima door de uitstekende grips, alleen als ik probeer om de console met één hand vast te houden dat gaat juist weer minder dan bij de Steam Deck. Als ik iets op het touch screen doe dan pak ik het ding liever even echt in het midden vast want vanaf de handgrepen wordt de hefboom kracht echt te groot terwijl dat bij de Steam Deck wel prima gaat. Maar goed, als dat de trade off is om tijdens gamen comfortabeler in de hand te liggen is dat het waard.
Komende van de Steam Deck is al het updaten in alle verschillende plekken echt lachwekkend. Daar heeft Microsoft echt nog veel werk te verzetten. Dat moet gewoon een functie zijn in die fullscreen experience die alles in een keer voor je regelt. Ook ging ik net even rebooten en zit ineens naar een scherm te kijken dat ik de adapter in moet steken, blijkt hij een bios update uit te gaan voeren die verder ook niet te annuleren was. Wat als ik niet bij mijn adapter in de buurt geweest was Asus?
De gamepass premium (niet ultimate) heb ik nog niet proberen te redeemen want ik wil gamepass pc activeren en ik denk dat ik dan de keuze krijg om de waarde daar naar over te zetten... En voor nu heb ik nog even een stel steam games die ik eerst wil spelen dus zonde om nu al een abonnement in te laten gaan.
Heb nu na de reboot wel ook het probleem wat ik eerder gehoord had, dat de interface niet op de controller reageert tot ik op het scherm tik om het fullscreen experience 'programma' in focus te krijgen. Duidelijk dat het gewoon Windows met een extra lik verf is. Maar goed, dat hoeft niet erg te zijn... Verder vind ik het ook niet echt intuïtief wat alle knoppen doen, zeker omdat je dus met de fse, armory crate en de game bar allemaal verschillende plekken hebt om dingen te doen. Heb het idee dat ik nog wat videos moet zoeken met tips hoe het ding te gebruiken. Ik heb het idee dat steam os een heel stuk intuïtiever is... Hoewel dat misschien ook niet eerlijk is want dat gebruik ik al jaren, wordt al jaren verfijnd, heb ik ook veel videos over gezien en ik gebruik geen andere stores daar wat ik hier nu wel doe.
Nu wat games gaan spelen maar ik ben voor de langere termijn in ieder geval benieuwd wat Microsoft nog kan laten zien. Ik hoop dat ze op een goed tempo door ontwikkelen en mooie dingen laten zien. En zo niet gaat er misschien alsnog een keer Bazzite op
Eerste indrukken...
Damn hij ligt echter lekker in de hand!! Beter dan de steam deck imho. Bereikbaarheid van alle controls daarentegen is nog goed maar iets minder dan de steam deck. De analoge sticks en dpad zijn prima geplaatst, maar de face buttons zijn om een of andere reden iets hoger geplaatst dan de linker stick. De Y is daardoor net wat lastig te bereiken. Qua plek aan de buitenkant lijkt het ook alsof ze de hele groep knoppen toch ook iets naar links en onder hadden kunnen schuiven wat denk ik beter geweest was. Ik heb echter nog niet gegamed en het lijkt ook geen groot probleem of zo.
De back buttons vind ik wel echt wat vreemd geplaatst. Die zitten echt weg van waar je vingers van nature rusten als je het ding vast hebt. Ik moet echt mijn middelvinger uitstrekken om ze in te kunnen drukken. Lijkt echt gericht op een extra functionaliteit achterop, niet vervanging van face buttons met je meest gebruikte knoppen. Moet nog kijken hoe het in de praktijk gaat maar lijkt me niet fijn om daar jump op te hebben of zo.
Gewicht is prima door de uitstekende grips, alleen als ik probeer om de console met één hand vast te houden dat gaat juist weer minder dan bij de Steam Deck. Als ik iets op het touch screen doe dan pak ik het ding liever even echt in het midden vast want vanaf de handgrepen wordt de hefboom kracht echt te groot terwijl dat bij de Steam Deck wel prima gaat. Maar goed, als dat de trade off is om tijdens gamen comfortabeler in de hand te liggen is dat het waard.
Komende van de Steam Deck is al het updaten in alle verschillende plekken echt lachwekkend. Daar heeft Microsoft echt nog veel werk te verzetten. Dat moet gewoon een functie zijn in die fullscreen experience die alles in een keer voor je regelt. Ook ging ik net even rebooten en zit ineens naar een scherm te kijken dat ik de adapter in moet steken, blijkt hij een bios update uit te gaan voeren die verder ook niet te annuleren was. Wat als ik niet bij mijn adapter in de buurt geweest was Asus?
De gamepass premium (niet ultimate) heb ik nog niet proberen te redeemen want ik wil gamepass pc activeren en ik denk dat ik dan de keuze krijg om de waarde daar naar over te zetten... En voor nu heb ik nog even een stel steam games die ik eerst wil spelen dus zonde om nu al een abonnement in te laten gaan.
Heb nu na de reboot wel ook het probleem wat ik eerder gehoord had, dat de interface niet op de controller reageert tot ik op het scherm tik om het fullscreen experience 'programma' in focus te krijgen. Duidelijk dat het gewoon Windows met een extra lik verf is. Maar goed, dat hoeft niet erg te zijn... Verder vind ik het ook niet echt intuïtief wat alle knoppen doen, zeker omdat je dus met de fse, armory crate en de game bar allemaal verschillende plekken hebt om dingen te doen. Heb het idee dat ik nog wat videos moet zoeken met tips hoe het ding te gebruiken. Ik heb het idee dat steam os een heel stuk intuïtiever is... Hoewel dat misschien ook niet eerlijk is want dat gebruik ik al jaren, wordt al jaren verfijnd, heb ik ook veel videos over gezien en ik gebruik geen andere stores daar wat ik hier nu wel doe.
Nu wat games gaan spelen maar ik ben voor de langere termijn in ieder geval benieuwd wat Microsoft nog kan laten zien. Ik hoop dat ze op een goed tempo door ontwikkelen en mooie dingen laten zien. En zo niet gaat er misschien alsnog een keer Bazzite op
@Finraziel zijn de temperaturen een beetje ok van de XAX ? Omdat de Ally Z1(E) ook veel problemen heeft met hitte wat tot gevolg heeft dat de sd card slot defect raakt. Word wel gefixed binnen de garantie van Asus
Dat de interface niet reageert is echt wel jammer.
Ben nog steeds in de markt voor een handheld, neig nu nog naar de MSI Claw.
Ik heb niet echt specifiek gelet op de temperaturen, maar ook op 35W turbo stand (aan de adapter) merk ik weinig van warmte. Je hoort hem iets harder blazen maar geloof ook niet dat de lucht die er uitkomt echt heel warm is.eenhoorntje schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:42:
@Finraziel zijn de temperaturen een beetje ok van de XAX ? Omdat de Ally Z1(E) ook veel problemen heeft met hitte wat tot gevolg heeft dat de sd card slot defect raakt. Word wel gefixed binnen de garantie van Asus
Ik gebruik echter geen sd kaart, dus los van dat ik het ding nog geen dag heb zal ik daar ook niks over kunnen zeggen.
Dat niet reageren op de interface is niet echt een probleem hoor... Heb het nu twee keer gehad en de tweede keer was direct na een reboot, denk dat er nog iets in de achtergrond aan het laden was wat de focus jatte. Maar goed, net op een handheld kun je gewoon even op het scherm tikken en het is opgelost. Het viel me vooral op omdat laatst iemand in een YouTube video dit issue ook meldde en opmerkte dat als de fullscreen experience algemeen beschikbaar wordt en je het gebruikt om een soort console te maken dat het dan wel vervelend is want dan kun je niet even op je tv drukken om de app in focus te brengen. En het illustreert voor mij wel dat Windows gewoon nog steeds Windows is.
Maar of de msi dat nou beter gaat doen... Dat lijkt me niet. Eigenlijk juist erger als je het over de Intel variant hebt want daarop is Bazzite of steam os installeren minder goed een optie. Op een AMD handheld werkt dat volgens mij heel aardig en is het een serieuze optie om in feite een sterkere steam deck te maken. Enige reden dat ik dat nog niet meteen doe is dat ik misschien toch gamepass wil gebruiken.
[ Voor 41% gewijzigd door Finraziel op 06-12-2025 22:15 ]
Sinds kort is de FSE ook beschikbaar op de MSI Claw 8ai+ en heb hem daar ook op geinstalleerd. Heb het niet reageren op de inputs nog niet ervaren eerlijk gezegd, maar kan me wel vinden in de onhandigheid van updates uitvoeren. Daar moet nog wel aan gewerkt worden. Aan de andere kant, als het werkt en de updates zijn niet nodig, dan is het ook niet per se nodig om ze meteen te installeren is mijn mening.
Ik weet het niet hoor. Ik twijfel of ik de Xbox Ally X ga houden. Vind het allemaal maar veel gedoe met FSR/RSR/TDP/Geheugen instellen/etc. De Xbox interface doet niet wat ik wil: losse spellen die niet op Steam staan, kan je er niet inzetten. Ik heb geen idee wat de verschillende knoppen op de voorkant doen: soms doen ze dit, soms doen ze dat. Waarom kan ik de muis in Windows niet gewoon met een pookje bedienen? Soms reageert hij niet en moet ik een muis aansluiten. Aan de andere kant had ik misschien te hoge verwachtingen: Switch emulatie draait niet op constant 60fps, net als 360 emulatie. Dit zal ongetwijfeld een "oh, maar dan moet je de instellingen aanpassen!"-dingetje zijn. Maar ik merk nu dat ik daar geen geduld meer voor heb. Ik heb mijzelf nog een paar dagen gegeven en als ik dan niet om ben, dan gaat 'ie terug naar Bol.
Ze zijn er inderdaad nog lang niet... Als je het op een schaal van 1 tot 10 bekijkt waar 1 puur pc ervaring en 10 console ervaring is dan heb ik het idee dat de Steam Deck al wel op een 8 zit, waar het eigenlijk vooral de performance is die het omlaag begint te trekken omdat nieuwe games gewoon niet goed genoeg meer lopen, en natuurlijk de anti cheat situatie... Maar het is verder wel heel makkelijk zolang je je beperkt tot games die er goed op draaien. De XAX is technisch een pracht apparaat maar ik zou hem op die schaal nog maar op een 2 of 3 zetten.
Ik heb zelf een 4 TB ssd besteld (een crucial p3 omdat die nog relatief betaalbaar was met 225 en omdat die erg zuinig zou zijn, de lagere performance maakt denk ik weinig uit) zodat ik die in tweeën kan delen en dual booten met Bazzite. Ook omdat ik in ratchet and clank rift apart het idee heb last van micro stutters te hebben en ik ben benieuwd of dat onder Linux beter is.
Ik heb zelf een 4 TB ssd besteld (een crucial p3 omdat die nog relatief betaalbaar was met 225 en omdat die erg zuinig zou zijn, de lagere performance maakt denk ik weinig uit) zodat ik die in tweeën kan delen en dual booten met Bazzite. Ook omdat ik in ratchet and clank rift apart het idee heb last van micro stutters te hebben en ik ben benieuwd of dat onder Linux beter is.
je kunt wisselen tussen gamepad / windows mode voro de input; dan kan je windows prima bedienen met je stikje.JL Koppelle schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:32:
Ik weet het niet hoor. Ik twijfel of ik de Xbox Ally X ga houden. Vind het allemaal maar veel gedoe met FSR/RSR/TDP/Geheugen instellen/etc. De Xbox interface doet niet wat ik wil: losse spellen die niet op Steam staan, kan je er niet inzetten. Ik heb geen idee wat de verschillende knoppen op de voorkant doen: soms doen ze dit, soms doen ze dat. Waarom kan ik de muis in Windows niet gewoon met een pookje bedienen? Soms reageert hij niet en moet ik een muis aansluiten. Aan de andere kant had ik misschien te hoge verwachtingen: Switch emulatie draait niet op constant 60fps, net als 360 emulatie. Dit zal ongetwijfeld een "oh, maar dan moet je de instellingen aanpassen!"-dingetje zijn. Maar ik merk nu dat ik daar geen geduld meer voor heb. Ik heb mijzelf nog een paar dagen gegeven en als ik dan niet om ben, dan gaat 'ie terug naar Bol.
het continue aanpassen hoort erbij
(ik krijg alleen mijn ssd niet lekker gepartitioneerd ..... )
YouTube: 🔥 How to Install Bazzite on ROG Xbox Ally X | - Steam OS on ASUS ROG... Deze video heb ik gebruikt voor de installatie van Bazzite, inclusief het verwijderen van partitions.
Vraag me ook wel een beetje af in hoeverre de tegenvallende ervaringen met de Ally te maken hebben met Xbox branding, waarbij mogelijk de verwachting is geschept dat het een console is of zou zijn? Terwijl het in feite gewoon een Windows PC blijft, en geen console is. De FSE is een leuke eerste stap, maar behoeft nog veel meer werk om die console ervaring te leveren.
hoe is bazzite anders dan regulier steamos? Zit m dat in hw ondersteuning?NLxAROSA schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:51:
[...]
Op mijn 'gewone' Ally met SteamOS 3.7 is dat dezelfde knop als waar je het Steam menu mee opent (de onderste van de twee knoppen links van het scherm). En de rechter opent de sidebar met onder andere Decky etc.
Maar is op Bazzite/Xbox Ally misschien anders.
TDP kan ik gewoon vanuit SteamOS instellen, maar wil ik meer controle (zoals bv meer naarCPU of juist naar GPU) dan moet ik wel die plugin hebben en RGB had ik Aurasync plugin voor nodig.
Ik doe zelf geen emulatie dus na installatie van Decky en twee plugins is het daarna allemaal plug and play.
Eigenlijk alles, Bazzite is namelijk gebaseerd op Fedora Linux, waar de normale SteamOS gebaseerd is op Arch Linux. Met Bazzite heb je meer keuze en ze hebben dezelfde game zaken voorgeïnstalleerd als op SteamOS + een heleboel meer. Ook zijn er meer en nieuwere drivers voorgeïnstalleerd.himlims_ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 00:07:
[...]
hoe is bazzite anders dan regulier steamos? Zit m dat in hw ondersteuning?
Als je de standaard Bazzite SteamDeck image pakt, die ook geschikt is voor de andere handhelds, ziet het er grotendeels hetzelfde uit als SteamOS, maar dan met meer opties out of the box.