Ik heb vandaag ook mijn XAX binnen gekregen nadat DHL gisteren geen zin had om te komen.
Eerste indrukken...
Damn hij ligt echter lekker in de hand!! Beter dan de steam deck imho. Bereikbaarheid van alle controls daarentegen is nog goed maar iets minder dan de steam deck. De analoge sticks en dpad zijn prima geplaatst, maar de face buttons zijn om een of andere reden iets hoger geplaatst dan de linker stick. De Y is daardoor net wat lastig te bereiken. Qua plek aan de buitenkant lijkt het ook alsof ze de hele groep knoppen toch ook iets naar links en onder hadden kunnen schuiven wat denk ik beter geweest was. Ik heb echter nog niet gegamed en het lijkt ook geen groot probleem of zo.
De back buttons vind ik wel echt wat vreemd geplaatst. Die zitten echt weg van waar je vingers van nature rusten als je het ding vast hebt. Ik moet echt mijn middelvinger uitstrekken om ze in te kunnen drukken. Lijkt echt gericht op een extra functionaliteit achterop, niet vervanging van face buttons met je meest gebruikte knoppen. Moet nog kijken hoe het in de praktijk gaat maar lijkt me niet fijn om daar jump op te hebben of zo.
Gewicht is prima door de uitstekende grips, alleen als ik probeer om de console met één hand vast te houden dat gaat juist weer minder dan bij de Steam Deck. Als ik iets op het touch screen doe dan pak ik het ding liever even echt in het midden vast want vanaf de handgrepen wordt de hefboom kracht echt te groot terwijl dat bij de Steam Deck wel prima gaat. Maar goed, als dat de trade off is om tijdens gamen comfortabeler in de hand te liggen is dat het waard.
Komende van de Steam Deck is al het updaten in alle verschillende plekken echt lachwekkend. Daar heeft Microsoft echt nog veel werk te verzetten. Dat moet gewoon een functie zijn in die fullscreen experience die alles in een keer voor je regelt. Ook ging ik net even rebooten en zit ineens naar een scherm te kijken dat ik de adapter in moet steken, blijkt hij een bios update uit te gaan voeren die verder ook niet te annuleren was. Wat als ik niet bij mijn adapter in de buurt geweest was Asus?
De gamepass premium (niet ultimate) heb ik nog niet proberen te redeemen want ik wil gamepass pc activeren en ik denk dat ik dan de keuze krijg om de waarde daar naar over te zetten... En voor nu heb ik nog even een stel steam games die ik eerst wil spelen dus zonde om nu al een abonnement in te laten gaan.
Heb nu na de reboot wel ook het probleem wat ik eerder gehoord had, dat de interface niet op de controller reageert tot ik op het scherm tik om het fullscreen experience 'programma' in focus te krijgen. Duidelijk dat het gewoon Windows met een extra lik verf is. Maar goed, dat hoeft niet erg te zijn... Verder vind ik het ook niet echt intuïtief wat alle knoppen doen, zeker omdat je dus met de fse, armory crate en de game bar allemaal verschillende plekken hebt om dingen te doen. Heb het idee dat ik nog wat videos moet zoeken met tips hoe het ding te gebruiken. Ik heb het idee dat steam os een heel stuk intuïtiever is... Hoewel dat misschien ook niet eerlijk is want dat gebruik ik al jaren, wordt al jaren verfijnd, heb ik ook veel videos over gezien en ik gebruik geen andere stores daar wat ik hier nu wel doe.
Nu wat games gaan spelen maar ik ben voor de langere termijn in ieder geval benieuwd wat Microsoft nog kan laten zien. Ik hoop dat ze op een goed tempo door ontwikkelen en mooie dingen laten zien. En zo niet gaat er misschien alsnog een keer Bazzite op