Dazzler2120 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:38:
[...]

Is de versie met de AR bril samen niet de celebratory versie die ze op release verkopen? Verwacht dat er later daarna wel 'gewoon' een stand-alone versie released wordt. Maar goed, andere prijscategorie dan wat ik ervoor over heb.
Wellicht gebeurt dat inderdaad nog wel, maar in eerste instantie hebben ze gezegd dat hij alleen samen verkocht wordt.

Gamertag: FinrazielNL

• Lincor
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-07 17:28
Dazzler2120 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:45:
De nieuwe MSI Claw 8 EX AI met de Intel Arc chips gaan een adviesprijs hebben van $1.799,-

https://www.reddit.com/r/Handhelds/comments/1u6fdtd/msi_claw_8_ex_with_arc_g3_extreme_officially/

Wat een prijzen voor de 'volgende' generatie... Ik denk dat dit voor mij wel duidelijk gemaakt heeft dat ik gewoon even ga kijken voor een Xbox Ally X, misschien nog even de Amazon Prime dagen afwachten om te kijken of daar nog ergens een leuke aanbieding uit komt...
Ik ben ook heel benieuwd of de voorgehouden prestatieverbeteringen van de nieuwe chips in werkelijkheid ook te behalen zijn. Verder kan je je ook afvragen of de prestatieverbeteringen zoveel waard zijn.

SolarEdge SE5K-RWB / 5920 Wp - 8x 370 Wp O schuin dak - 8x 370 Wp W schuin dak / HW P1 / CT003 v122 / 2x MT Venus E v3 – v144 / 1x MHI airco 3,5 kW

Zo moest dit topic even zoeken, is aardig weggezakt :+

Maar ik moest toch even zeggen dat ik in een vlaag van verstandsverbijstering toch de MSI Claw 8 EX AI+ (what's in a name) gepreordered heb O-)

Verwachting is eind van de maand leverbaar dus nog wel even wachten... maar ben erg benieuwd :9~

Hij is veel te duur... maar ja je moet maar een hobby hebben he.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Merk dat dualboot (bazzite / windows) stiekem meer gebruik dan initeel had verwacht.
Enige wat nogal onhandig is, de diverse plekken waar je alles moet updaten.
Maar qua gamen (uren) is de aankoop, ondanks aanschafprijs, dik waard! veel plezier er mee @Finraziel

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Finraziel

Heb zelf recent een Samsung Galaxy Book6 Pro gekocht. Dit is ook een Panther Lake chip met dezelfde ARC B390 iGPU en ik kan er best wat games prima op spelen direct op de laptop.

Had niet verwacht dit te kunnen op een iGPU. De 2880x1800 is voor veel games wel teveel gevraagd, maar velen draaien prima op 1920x1200 of 1440x900.

Voor het zwaardere werk en hogere kwaliteit gebruik ik nog steeds Moonlight/Sunshine naar mijn GamePC met RX9070XT, maar dat is niet meer voor alles nodig dus.

Dus verwacht dat het in de handheld prima zal presteren, gezien ze waarschijnlijk betere koeling hebben dan een platte laptop.

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 02-07-2026 17:05 ]

Home Assistant Configuratie V&A

Ja de reviews zijn lovend... het lijkt er op dat hij pas op maximaal vermogen (35W) onder begint te doen voor AMD's Strix Halo. En die kan natuurlijk dan nog meer vermogen pushen en daarmee nog meer performance, maar in een handheld is dat totaal niet praktisch. En Strix Halo heeft ook aardig wat vermogen nodig om überhaupt een beetje goed te gaan draaien. Ik geloof even uit mijn hoofd dat minder dan 25 watt (op de APU, dus meer totaal verbruik) de G3 extreme van Intel juist beter presteert.

En tegen andere handhelds, ja, die blaast hij echt compleet weg.

Enige is natuurlijk, Intel kan soms net even minder presteren bij sommige games (Elden Ring schijnt op dit moment bv slecht te draaien), of heel soms helemaal niet (zoals Crimson Desert bij release)... maar ja, het is niet mijn enige gaming device dus dat risico vind ik niet heel zwaar wegen zelf. En Linux is op dit moment ook nog niet echt bruikbaar er op, maar dat zal denk ik snel genoeg opgelost worden... misschien al voor hij hier in NL uitkomt.

Overigens ook benieuwd naar de upscaling en frame gen die je vanuit de driver tool kan forceren... Normaal niet echt fan van frame gen, maar meerdere reviewers gehoord die er normaal ook helemaal niet van houden die aangeven dat het echt verrassend goed werkt op dit apparaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Finraziel op 02-07-2026 16:51 ]

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Finraziel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:48:

Overigens ook benieuwd naar de upscaling en frame gen die je vanuit de driver tool kan forceren... Normaal niet echt fan van frame gen, maar meerdere reviewers gehoord die er normaal ook helemaal niet van houden die aangeven dat het echt verrassend goed werkt op dit apparaat.
Merk dat upscaling enorm wisselt per game/platform en techniek; ene game tuaa(?) andere van amd, soms beter geen. Bij single player games vind ik het vaak wel plezierig. Bij een FPS of multiplayer zet ik het veelal uit.

Resolutie speel voornamelijk 720 soms 900, op zo’n 7-8” scherm vind ik 1080 niet eens plezierig.

himlims_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 18:42:
[...]

Merk dat upscaling enorm wisselt per game/platform en techniek; ene game tuaa(?) andere van amd, soms beter geen. Bij single player games vind ik het vaak wel plezierig. Bij een FPS of multiplayer zet ik het veelal uit.

Resolutie speel voornamelijk 720 soms 900, op zo’n 7-8” scherm vind ik 1080 niet eens plezierig.
Maar jij hebt geen EX toch, bedoel je op de 8 AI+? Het zou specifiek op de EX nu zoveel verbeterd zijn.

Op zich op mijn vaste PC met een 9070XT gebruik ik frame gen wel ook al bij Borderlands 4, in die game merk ik ook nauwelijks nadelen ervan... Wel met een basis FPS van minstens zo'n 50-60 dan.

• Stunned Guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-07 16:23
Hier inmiddels ook weer wat meer met mn PC handhelds bezig.

En ik begin me me meer en meer te ergeren aan dat *** Windows, zeker op handhelds. Even oppakken en gamen maar zit er echt niet in, heb op vakantie redelijk veel m’n Switch Lite gebruikt en wat een verademing is dat toch zeg!

Ook m’n SteamDeck OLED weer even onder het stof vandaan gehaald en wat een verademing is SteamOS toch zeg, dusdanig dat ik nu echt overweeg om zeker op 1 van m’n 2 andere PC handhelds SteamOS te gaan installeren.

Wat me altijd heeft tegengehouden is het feit dat FC26 m’n meest gespeelde game is en daarbij ook het gebruik van Gamepass.

Ik heb dus een XAX en een Lego 2 en op een of andere manier draait Windows een stuk soepeler op de XAX (ik denk dat ik die beter gedebload heb) dus ik denk dat ik daar Windows op ga houden en op de Lego 2 SteamOS ga installeren.

Zijn er mensen hier met ervaring met SteamOS op deze systemen en hoe draait het? De officiele Lego 2 ondersteuning is er echter helaas nog steeds niet. Wellicht heeft iemand nog tips wat te doen?

Een dual boot zie ik niet echt zitten na een slechte ervaring op de SteamDeck en het moeten opdelen van de toch al beperkte ruimte. Dan heb ik liever 1 dedicated SteamOS handheld en 1 Windows handheld.
Ik heb momenteel Bazzite dual booted met Windows op mijn XAX en dat werkt uitstekend. Wel heb ik de SSD vervangen door een 4 TB model (gekocht vlak voor de prijzen omhoog vlogen). De standaard 1 TB verdelen lijkt me minder fijn.

Wel moet ik zeggen dat ik eigenlijk minder problemen heb met Windows tegenwoordig... Sinds ik de power knop ingesteld heb om te hibernaten bevalt met dat ook erg goed... Misschien wel beter dan in Bazzite/Steam OS, want ik raak soms afgeleid door een ander platform en negeer mijn handheld dan een paar dagen. Linux op sleep trekt dan langzaam de accu leeg als hij niet aan de lader ligt, maar in Windows in hibernate verbruikt hij niks.

De meeste games gaan er tegen mijn verwachting in ook prima mee om. Toevallig een paar dagen geleden de eerste game tegengekomen die het echt niet leuk vindt, southpark the fractured but whole doet gewoon niks meer na hibernate... Maar goed, heb ik zelfs op mijn steam deck ook af en toe wel gehad. En het duurt even 20 seconden ipv 2 seconden om weer door te gaan natuurlijk, maar ach.

Verder is Xbox mode nog ver verwijderd van Steam OS, maar op zich heb ik er ook niet echt problemen mee. Wel is dat dus op de XAX waar je zelf ook van zegt dat het soepeler loopt dan de lego2... Al heb ik niet echt iets van debloating gedaan of zo, dus, I dunno :+

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Stunned Guy schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:35:

Een dual boot zie ik niet echt zitten na een slechte ervaring op de SteamDeck en het moeten opdelen van de toch al beperkte ruimte. Dan heb ik liever 1 dedicated SteamOS handheld en 1 Windows handheld.
Dat had ik initieel ook; steamos/bazzite is een hele plezierige omgeving en gebruik ervaring - bijna net zo goed als Nintendo switch. Daar komt de Windows Xbox interface en quality of life (UI) mijlen ver achter.

Echter zijn er toch enkele specifieke games die bepaalde software of systemen vereist om te kunnen werken. Veelal van die discutabele anti-cheat-rootkits. En dat werkt (nog) niet goed ivm steam.

Dus …. Dualboot dat bleek achteraf enorm mee te vallen de installatie procedure. Weet niet hoe dat met andere handhelds geregeld is. Met mijn Asus xax, zit er in de bios een optie om Windows vanuit cloud te herstellen. En ook bios “terugdraaien” is mogelijk.

Heb de orginele hdd vervangen voor een van 2TB. Dat was letterlijk 7 schroefjes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLPKGYcn2kS7xJdgaEORdlNPxw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3ML6ySUVgZlblnB5e8Oaaem.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna een YouTube tutorial gevolgd. Die staat eerder in topic ook genoemd.

Er waren paar stappen van belang; partitioneren van de hdd, secure boot wel/niet, boot orde. En eigenlijk kan je niets (definitief) stuk maken. Dan procedure maar herhalen

Blij dat gedaan heb; kan nu praktisch “alles” spelen.

//edit; volgens mij deze guide gevolgd; https://docs.bazzite.gg/G...Bazzite_for_Handheld_PCs/
Daarbij wel belangrijk; lees vooruit! Sommige stappen of toelichting staat pas later beschreven.

[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 03-07-2026 14:49 ]

• Stunned Guy
Bedankt allemaal, SteamOS staat inmiddels op m’n XAX en ben gelijk maar wat games gaan downloaden om ze later goed te kunnen testen, wordt vervolgd dus 👍

[edit] Wat een verademing zeg, alleen maar het downloaden van games al.

Die hele Steam omgeving trek ik echt zoveel beter dan Windows, waarom heb ik dit niet eerder gedaan -O- [/edit]

[ Voor 38% gewijzigd door Stunned Guy op 03-07-2026 18:46 ]

• Stunned Guy
Ik ben erg blij met de switch naar SteamOS, ik gebruik eindelijk de XAX om te gamen, wat een verademing!

Daarom heb ik het ook maar gelijk geïnstalleerd op de Lego 2, met iets minder goede resultaten. De OS voelt minder 'snappy' aan dan bij XAX en ook heb ik diverse decky plugins moeten gebruiken, om o.a. de brightness slider te kunnen gebruiken.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat SteamOS beter zou draaien op de Lego 2 (o.a. ook door native ondersteuning op de Go S) maar het tegendeel is waar. Hopelijk volgt de officiële ondersteuning snel, die had er geloof ik al moeten zijn maargoed..

Samengevat blijft SteamOS in mijn ogen een zoveel betere (game) OS dan Windows.

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:25

nielsvv

100% Afol

Ik heb dit weekend mijn OG Ally ook 'omgeschoold' naar dualboot met SteamOS. Ik miste de gebruikservaring van mijn Steamdeck. Alles werkt naar behoren, maar vind dat SteamOS net iets beter werkte op de Steamdeck. Zitten nog enkele bugs in die ik er niet uit krijg. Bijvoorbeeld staat het uur bij opstarten foutief. Na een minuut of 5, update hij dit wel. In de desktop omgeving krijg ik regelmatig geen onscreen keyboard en als ik het krijg is het in qwerty. Vind geen aanpassing om dit op azerty te zetten.

Bricklink Store - Steam

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 19:04
Ik kan me ook melden in dit topic: van de week heb ik de MSI Claw 8 EX AI+ besteld! Ook enigszins in een vlaag van verstandsverbijstering :+

Ik was al een tijd in de markt voor een handheld, en had eigenlijk een XAX op het oog. Maar deze Claw intrigeerde me door de SoC en de sterke performance op lagere TDP’s. Zware overkill en de prijs is eigenlijk bizar… Maar dit was een mooi kado voor mezelf nu ik net een kleintje heb thuis O-)

Nog even geduld tot eind deze maand!

• Lincor
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-07 17:28
Finraziel schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 16:48:
Op de gewone 8 AI+ heb ik dat ook geforceerd en ben er uitermate tevreden mee. Bij de games die ik speel heb ik in ieder geval geen problemen ondervonden, maar moet ook toegeven dat i.v.m. andere prioriteiten niet echt veel de handheld gebruikt heb afgelopen paar maanden.

Heb vroeger SteamOS gebruikt op de OG LeGo en nu de 8 AI+ met windows en xbox in full screen mode. Het updaten vind ik nog steeds onhandig, voor de rest eigenlijk geen problemen met windows. Wat @Finraziel aangeeft als je de power knop als Hibernate instelt is dat echt dikke prima, ook ik ben fan hiervan.

Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen @Finraziel met de 8 EX, voor nu houd ik zelf nog even de boot af gezien de prijs en dat ik de 8 AI+ al heb en tevreden mee ben.

SolarEdge SE5K-RWB / 5920 Wp - 8x 370 Wp O schuin dak - 8x 370 Wp W schuin dak / HW P1 / CT003 v122 / 2x MT Venus E v3 – v144 / 1x MHI airco 3,5 kW

• Soullie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 12:20

Soullie

Planeshift

Metalman schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:22:
Ik kan me ook melden in dit topic: van de week heb ik de MSI Claw 8 EX AI+ besteld! Ook enigszins in een vlaag van verstandsverbijstering :+

Ik was al een tijd in de markt voor een handheld, en had eigenlijk een XAX op het oog. Maar deze Claw intrigeerde me door de SoC en de sterke performance op lagere TDP’s. Zware overkill en de prijs is eigenlijk bizar… Maar dit was een mooi kado voor mezelf nu ik net een kleintje heb thuis O-)

Nog even geduld tot eind deze maand!
Waar besteld als ik vragen mag ? :)

Ik vind ze veel te duur, maar goed denk toch dat ik er toch een wil.

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 19:04
Soullie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:34:
[...]

Bij Megekko.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Soullie schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 13:34:
[...]

Ik vind ze veel te duur, maar goed denk toch dat ik er toch een wil.
Dat TPD verhaal vond ik initeel relevant, in praktijk zit 9/10x bekabeld te gamen : max performance

• ChopTheWood
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-07 15:51
Stunned Guy schreef op zondag 5 juli 2026 @ 12:26:
Ik ben erg blij met de switch naar SteamOS, ik gebruik eindelijk de XAX om te gamen, wat een verademing!

Daarom heb ik het ook maar gelijk geïnstalleerd op de Lego 2, met iets minder goede resultaten. De OS voelt minder 'snappy' aan dan bij XAX en ook heb ik diverse decky plugins moeten gebruiken, om o.a. de brightness slider te kunnen gebruiken.

Eerlijk gezegd had ik verwacht dat SteamOS beter zou draaien op de Lego 2 (o.a. ook door native ondersteuning op de Go S) maar het tegendeel is waar. Hopelijk volgt de officiële ondersteuning snel, die had er geloof ik al moeten zijn maargoed..

Samengevat blijft SteamOS in mijn ogen een zoveel betere (game) OS dan Windows.
Vraagje; hoe is de audio bij jou op Steam OS? Dolby Atmos is er niet op Linux en volgens mij is dat één van de dingen die de speakers juist zo goed lieten klinken. Maar om daarvoor nou op Windows te blijven; ik twijfel. Voor de rest lijkt Steam OS mij zoveel fijner!
ChopTheWood schreef op zondag 12 juli 2026 @ 12:16:
[...]

Vraagje; hoe is de audio bij jou op Steam OS? Dolby Atmos is er niet op Linux en volgens mij is dat één van de dingen die de speakers juist zo goed lieten klinken. Maar om daarvoor nou op Windows te blijven; ik twijfel. Voor de rest lijkt Steam OS mij zoveel fijner!
Ik ben momenteel weer een tijdje terug bij Windows, maar ik had een decky plugin om het geluid wat te boosten. Standaard was hij onder Bazzite namelijk veel zachter dan in Windows. Die plugin laat ik gewoon puur het volume verhogen (het kan veel meer maar daarvoor weet ik niet genoeg van geluid). Daarmee was het geluid nog steeds wel iets minder dan onder Windows, maar het was geen groot verschil meer en voor mij geen dealbreaker.

Dat was wel Bazzite dus, Steam OS heb ik er zelf niet opgezet.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste