Stunned Guy schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:35:
Een dual boot zie ik niet echt zitten na een slechte ervaring op de SteamDeck en het moeten opdelen van de toch al beperkte ruimte. Dan heb ik liever 1 dedicated SteamOS handheld en 1 Windows handheld.
Dat had ik initieel ook; steamos/bazzite is een hele plezierige omgeving en gebruik ervaring - bijna net zo goed als Nintendo switch. Daar komt de Windows Xbox interface en quality of life (UI) mijlen ver achter.
Echter zijn er toch enkele specifieke games die bepaalde software of systemen vereist om te kunnen werken. Veelal van die discutabele anti-cheat-rootkits. En dat werkt (nog) niet goed ivm steam.
Dus …. Dualboot dat bleek achteraf enorm mee te vallen de installatie procedure. Weet niet hoe dat met andere handhelds geregeld is. Met mijn Asus xax, zit er in de bios een optie om Windows vanuit cloud te herstellen. En ook bios “terugdraaien” is mogelijk.
Heb de orginele hdd vervangen voor een van 2TB. Dat was letterlijk 7 schroefjes.
Daarna een
YouTube tutorial gevolgd. Die staat eerder in topic ook genoemd.
Er waren paar stappen van belang; partitioneren van de hdd, secure boot wel/niet, boot orde. En eigenlijk kan je niets (definitief) stuk maken. Dan procedure maar herhalen
Blij dat gedaan heb; kan nu praktisch “alles” spelen.
//edit; volgens mij deze guide gevolgd;
https://docs.bazzite.gg/G...Bazzite_for_Handheld_PCs/Daarbij wel belangrijk; lees vooruit! Sommige stappen of toelichting staat pas later beschreven.
[
Voor 10% gewijzigd door
himlims_ op 03-07-2026 14:49
]