Hypotheek netto stijgt bij annuïteitenhypotheek ook licht doordat HRA steeds minder wordt. Onderhoudskosten stijgen ook en OZB / eigen huis forfait. Ik zie ook tegen mogelijke stijging van rente bij herfinanciering na 10 / 20 jaar.Philip Ross schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:03:
[...]
Die 960 is met 3% huurverhoging per jaar ook al 1500+ als je met pensioen gaat. (En 2000+ bij. 5% per jaar) En loopt daarna elke jaar verder op. Als je die hypotheek straks niet kunt betalen kan je ook niet meer huren tenzij je huursubsidie o.i.d. gaat krijgen.
Als je gaat kopen zou ik zeggen zorg dat er geen achterstallig onderhoud is. Zoals je zelf aangeeft is deze deal niet zo goed dat je hem niet kunt laten lopen vergeleken met huizen rondom waar wel onderhoud is gedaan.
En sowieso per direct zorgen dat er een nieuwe keuken etc komt. Lijkt mij elke 10-15 jaar wel versleten en tijd voor een nieuwe.
Ik denk niet dat ik kan sparen voor elke 10 jaar nieuwe keuken.... Ik moet nog andere dingen, zoals een auto van mijn salaris betalen. Dit soort dingen zijn leuk met 2 salarissen.