Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14:13
Philip Ross schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:03:
[...]

Die 960 is met 3% huurverhoging per jaar ook al 1500+ als je met pensioen gaat. (En 2000+ bij. 5% per jaar) En loopt daarna elke jaar verder op. Als je die hypotheek straks niet kunt betalen kan je ook niet meer huren tenzij je huursubsidie o.i.d. gaat krijgen.

Als je gaat kopen zou ik zeggen zorg dat er geen achterstallig onderhoud is. Zoals je zelf aangeeft is deze deal niet zo goed dat je hem niet kunt laten lopen vergeleken met huizen rondom waar wel onderhoud is gedaan.

En sowieso per direct zorgen dat er een nieuwe keuken etc komt. Lijkt mij elke 10-15 jaar wel versleten en tijd voor een nieuwe.
Hypotheek netto stijgt bij annuïteitenhypotheek ook licht doordat HRA steeds minder wordt. Onderhoudskosten stijgen ook en OZB / eigen huis forfait. Ik zie ook tegen mogelijke stijging van rente bij herfinanciering na 10 / 20 jaar.
Ik denk niet dat ik kan sparen voor elke 10 jaar nieuwe keuken.... Ik moet nog andere dingen, zoals een auto van mijn salaris betalen. Dit soort dingen zijn leuk met 2 salarissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-08 17:47
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:16:
[...]

Hypotheek netto stijgt bij annuïteitenhypotheek ook licht doordat HRA steeds minder wordt. Onderhoudskosten stijgen ook en OZB / eigen huis forfait. Ik zie ook tegen mogelijke stijging van rente bij herfinanciering na 10 / 20 jaar.
Ik denk niet dat ik kan sparen voor elke 10 jaar nieuwe keuken.... Ik moet nog andere dingen, zoals een auto van mijn salaris betalen. Dit soort dingen zijn leuk met 2 salarissen.
Zoek een partner! :P

Het is natuurlijk aan jou hoeveel je uitgeeft aan bv een nieuwe keuken. Een keuken van de woningbouw is bv om de 20 jaar. Een IKEA keuken gaat ook lang mee, kan een prima oplossing zijn.

En qua onderhoud aan het huis, het hoeft natuurlijk niet perfect te zijn tot je 80e. Dan brengt het huis maar wat minder op als je het zou moeten/gaan verkopen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
StevenK schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:12:
Ik vind het advies van de adviseur zo slecht nog niet, want als je nu koop, ga je aflossen en spaar je dus. Dat betekent dat je op pensioendatum op twee manieren kapitaal: aflossing en waardestijging. Dan kun je tegen die tijd kijken wat je met dat kapitaal gaat doen. En het idee van een deels aflossingvrije hypotheek past daar ook goed bij. Als je het zo inricht dat je het annuïtaire deel in de komende 15 jaar aflost, heb je de 15 jaar erna alleen nog de rentelasten op het aflossingvrije deel. En die rente is dan relatief laag, omdat het een lening is van minder dan de helft van de waarde van de woning.

Dat opgebouwde kapitaal kan jou op allerlei manieren vrijheid van handelen geven na je pensioen.

Als je blijft huren, heb je twee zekerheden: geen onverwacht onderhoud en je spaart niks.
Geen enkele adviseur heeft mij geadviseerd om nu al deels aflossingsvrij te nemen. Allemaal of annuïteitenhypotheek of in combin met deel lineair. Of deel in 15 jaar oplossen. Dan worden mijn netto maandlasten incl onderhoud rond 1800 euro (huur nu 960). Aflossingsvrij adviseren zij pas net voor pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
99ruud99 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:15:
Als je niet van onderhoud houdt, blijft huren. Mensen inhuren om voor jou onderhoud te doen is gigantisch duur.
Je weet nu in elk geval wat je gaat betalen, en krijgt nooit onverwachts hoge kosten, behalve als je auto stuk gaat.
De enige waar ik nog over twijfel is dat de huur ook stijgt (ook naar inkomen ).

Ik heb helaas altijd pech met mijn auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Trichoglossus schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:21:
[...]

Zoek een partner! :P

Het is natuurlijk aan jou hoeveel je uitgeeft aan bv een nieuwe keuken. Een keuken van de woningbouw is bv om de 20 jaar. Een IKEA keuken gaat ook lang mee, kan een prima oplossing zijn.

En qua onderhoud aan het huis, het hoeft natuurlijk niet perfect te zijn tot je 80e. Dan brengt het huis maar wat minder op als je het zou moeten/gaan verkopen tzt.
Tja, de zee van potentiële partners is dunbevolkt na je 50 ste 😌

Mijn verhuurder gaat niet mee in het verhaal dat de keuken na 28 jaar op is.
Ikea keuken moet ik nog berekenen maar ik vermoed ook boven 10 k met montage. Ik heb nu een vrij grote keuken met 3.5 meter lange aanrecht en veel kastjes. Allemaal vol, want ik kook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Laatst online: 12:05
Je moet gewoon zelf even een excel berekening gaan maken. Alleen jijzelf kan dit doen en dan bepalen wat het beste bij je past.

Huur kosten per jaar
Koop kosten per jaar (excl aflossing maar incl hypotheekrente, belastingen, onderhoud, waardevermeerdering, kosten koper in jaar 1)
Koop kosten per jaar (verschillende scenario’s qua rente en rendement)

En dan uitzetten over periode van 30 jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Tillumen op 16-08-2025 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even een rekensommetje gemaakt om het plat te slaan.
300k a 2,5% netto rente plus 1% onderhoud is 875 per maand aan kosten. Komt nog zeker 100 euro per maand aan belasting bij. De kosten kun je dus wegstrepen tegen de huurkosten op dit moment. (Aflossen = eigen vermogen).

Het voordeel zit 'm in de eventuele waardestijging (eigenlijk geen voordeel als je tussen 6 planken de woning ooit verlaat) + toekomstige huurstijgingen. Nadeel is het risico bij werkeloosheid of iets anders, je zit toch met een vrij hoge lening.

Als je spaargeld kunt inzetten gaat de rente omlaag, indien er geen spaargeld aanwezig is dan zul je links of rechts wat zuiniger moeten gaan leven .

[ Voor 36% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2025 19:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:39
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:24:
[...]

De enige waar ik nog over twijfel is dat de huur ook stijgt (ook naar inkomen ).

Ik heb helaas altijd pech met mijn auto...
Beetje open deur maar toch: daalt de huur dan ook weer met minder inkomen na pensioenering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:53:
Deze woningen zijn wel in betere staat, in ieder geval qua inhoud, dan mijn huurwoning. Mijn huurwoning is 28 jaar oud, wel Label A, maar de keuken, badkamer, platte dak delen etc zijn nooit vervangen.
Huis uit eind jaren '90, kennelijk nooit groot onderhoud gedaan maar wel A label. Ik heb mijn twijfels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23

franssie

Save the albatross

@Sport_Life Vwb onderhoud was vroeger al 2,5% de norm van de waarde van de woning. Aangezien zowel woningen en arbeid en materialen veel duurder zijn geworden, zou ik dus die 2,5% aanhouden.
Verder eens met je redenatie.
@HBB01 Aan de andere kant, zonder erfgenamen etc kan je wel het minimale doen (let wel op dak en fundering en kozijnen, die moeten goed zijn en blijvend onderhouden worden, een moderne keuken bijvoorbeeld is dan minder relevant)
Dat gezegd hebbende, en al eerder geopperd, laten taxeren, met name op bouwkundige tekortkomingen en achterstallig onderhoud en dan eens kijken of ze iets met de prijs willen doen, maar wellicht is de prijs gewoon al prima en geeft die 500 euro van de taxatie (of wat kost het tegenwoordig) gewoon rust in het maken van de keuze.
Uitponden gebeurd ook gewoon via een makelaar normaliter, en die kan stug doen, maar heeft wel een opdracht tot verkoop.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 16-08-2025 19:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PolarBear schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:11:
[...]

Huis uit eind jaren '90, kennelijk nooit groot onderhoud gedaan maar wel A label. Ik heb mijn twijfels.
Ik niet, kozijnen zijn gedaan en een plat dak vervangen kost (veel) minder dan een keuken, ervan uitgaande dat het geen enorme villa is gezien de vraagprijs. Kun je ook meteen extra PIR isolatie aanbrengen. (Ik was 16k kwijt voor 140m2 dak - inmiddels enkele jaren geleden maar dan heb je een idee).

Wel vind ik de vraagprijs veel te hoog als een vergelijkbare woning met recente keuken en badkamer 350k vrij van huur (!!) wordt verkocht. Dan zou ik eerder in de range van 250-275k verwachten. Houd jij mooi 25-50k over voor een mooie keuken, dak en badkamer (dat zou je als onderbouwing kunnen gebruiken naar de makelaar).

Dat jij onder druk wordt gezet geeft mij aan dat ze ervan af willen. Idee: neem een aankoopmakelaar en vraag of hij het wil proberen voor 250k (plus 2k makelaarskosten no cure no pay)

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2025 19:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
[...]

Mijn ervaring en die van anderen is eigenlijk altijd dat de kosten de eerste maanden het hoogst en lastigst zijn en dat later langzaam steeds beter wordt. Door inflatie / loonsverhogingen die een gemiddeld persoon door de jaren heen echt wel krijgt wordt het percentage dat je kwijt bent aan je woning ten opzichte van je loon steeds kleiner.

Over 16 jaar heb je nog steeds dezelfde maandlasten, maar vergis je niet dat de huur 16 jaar lang duurder is geworden en mogelijk zelfs meer is. 16 jaar is lang. Tegen die tijd heb je met een koopwoning hoogstwaarschijnlijk overwaarde op je hypotheek. Zowel door verplichte aflossing als eventuele stijging in woningwaarde. Je hebt dan in elk geval meer opties dan nu.

Verder zou het mij motiveren om af en toe wat extras af te lossen. Je zult de eerste tijd misschien weinig overhouden, maar wellicht lukt het je (bijvoorbeeld na een aantal jaren) wat af te lossen. Niet alleen krijg je direct meer lucht doordat je maandlasten dalen, maar je vergroot daarmee ook je kansen over 16 jaar. Wanneer je wat mazzeltjes hebt is het misschien zelfs mogelijk het volledig af te lossen voor die tijd, maar daar zou ik niet op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:49
[...]

Ozb is echt een klein bedrag vergeleken met de andere kosten.
Punt is juist dat je hypotheek kosten vast kunt zetten voor 30 jaar en je zekerheid kunnen geven terwijl je met huur bent overgeleverd aan de verhuurder

Die nieuwe keuken is iets dat je verhuurder moet betalen. Daar heb je recht op als die al 28 jaar niet vervangen is.
Al dat onderhoud wil die verhuurder nu niet betalen en daarom probeert die te verkopen. Probeer te achterhalen wat er aan directe kosten gemaakt moet gaan worden de komende paar jaar voordat je iets accepteert.

Als het aanbod goed is hoeven ze je ook niet onder druk te zetten om snel te tekenen. Dan doen ze alleen in de hoop dat jij uit angst akkoord gaat met een slechte deal.

En als je niet koopt direct druk gaan zetten op verhuurder dat er onderhoud gedaan gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:03

Theo

moederbord

Het grote voordeel van kopen is dat de hypotheeklasten echt vaste lasten zijn. Een hypotheek van 320K geeft je een netto maandlasten van zo'n 1.050 euro per maand. Maar over 10 jaar is dut nog steeds 1.050 euro per maand, en zelfs over 25 is dit bedrag hetzelfde.

Naast de hypotheek zul je nu zo'n 50 euro per maand kwijt zijn aan verzekering en belasting. Onderhoud voor een apartement valt mee, maar wanneer je 150 euro per maand opzij zet dan is dat ruim. Samen zijn deze dus 200 euro per maand, en dit stijgt elk jaar, net zoals je huur van 940 per maand dat ook doet.

Maar stel dat je huur de komende tien jaar met 3% per jaar stijgt, en dat de 200 euro per maand ook met diezelfde 3% stijgt. OVer tien jaar is je huur 1.263 euro per maand. De hypotheek is dan nog steeds 1.050 euro per maand, terwijl die 200 euro aan is opgelopen tot 270 euro. Ofwel; huren kost dan 1.263 euro per maand, de kooplasten zijn 1.320 euro per maand, dus die twee groeien mooi naar elkaar toe, waarmee je met je pensioendatum op het punt zal zitten dat de maandlasten gelijk zullen zijn aan elkaar.

Met een koopwoning kun je echter nog een joker inzetten zoals je zelf ook noemt; de aflossingsvrije hypotheek. Daarmee kun je in één keer de maandlasten zomaar stevig verlagen waarmee de netto maandlasten. En je hebt nog een dubbele joker. Verkoop die woning over 20 jaar en ga dan een soortgelijke woning huren. In maandlasten blijf je dan gelijkwaardig, maar er komt wel in één keer de overwaarde vrij. En dat kan zomaar een ton of meer zijn die je op een bankrekening kan bijschrijven.

Dus:
- De maandlasten met kopen stijgen amper.
- Over 10-15 jaar zijn de maandlasten lager dan de huur
- Je kunt dan de maandlasten nóg verder omlaag brengen door een aflossingsrije hypotheek
- Je kunt terug naar huur en 100.000 euro of meer op een bankrekening bijschrijven.

Ik zou het wel weten en de woning kopen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Theo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:28:
Het grote voordeel van kopen is dat de hypotheeklasten echt vaste lasten zijn. Een hypotheek van 320K geeft je een netto maandlasten van zo'n 1.050 euro per maand. Maar over 10 jaar is dut nog steeds 1.050 euro per maand, en zelfs over 25 is dit bedrag hetzelfde.
TS heeft in het verleden al een hypotheek gehad dus de vraag is hoeveel HRA er nog mogelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:38
Sport_Life schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:04:
300k a 2,5% netto rente plus 1% onderhoud is 875 per maand aan kosten. Komt nog zeker 100 euro per maand aan belasting bij. De kosten kun je dus wegstrepen tegen de huurkosten op dit moment. (Aflossen = eigen vermogen).

Het voordeel zit 'm in de eventuele waardestijging (eigenlijk geen voordeel als je tussen 6 planken de woning ooit verlaat) + toekomstige huurstijgingen. Nadeel is het risico bij werkeloosheid of iets anders, je zit toch met een vrij hoge lening.

Als je spaargeld kunt inzetten gaat de rente omlaag, indien er geen spaargeld aanwezig is dan zul je links of rechts wat zuiniger moeten gaan leven .
Eens dat aflossen geen kosten zijn, maar het probleem is wel dat het vrij waardeloos vermogen is. Het is moeilijk te bereiken, pas bruikbaar wanneer er flink wat euro’s zijn opgebouwd en qua erfenis lijkt het ook allemaal niet heel nuttig.

Dus eigenlijk kan je die aflossing (deels) ook als kosten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Ik niet, kozijnen zijn gedaan en een plat dak vervangen kost (veel) minder dan een keuken, ervan uitgaande dat het geen enorme villa is gezien de vraagprijs. Kun je ook meteen extra PIR isolatie aanbrengen. (Ik was 16k kwijt voor 140m2 dak - inmiddels enkele jaren geleden maar dan heb je een idee).
Misschien lees ik het niet helemaal goed, maar ik lees alleen dat het huis nu een energielabel A zou hebben. Ik lees niets over kozijnen (ja dat ze geschilderd zijn) en ook niet over het plat dak. Ja dat kan je allemaal doen maar volgens mij is dat niet wat er nu staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-08 17:23
Ik zou bij een hypotheek ook onderscheid maken tussen aflossing en rente.

De aflossing is namelijk wel een spaarpotje voor jezelf. Na 16 jaar heb je ongeveer de helft afgelost, dus 150K gespaard. Kun je als je met pensioen gaat een leuke camper voor kopen bijvoorbeeld.

Bij huren spaar je helemaal niks.

Als je dan met pensioen gaat en je wisselt naar aflossingsvrij gaan ook je maandlasten flink omlaag, kortom meer geld over om van te genieten.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

PolarBear schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Misschien lees ik het niet helemaal goed, maar ik lees alleen dat het huis nu een energielabel A zou hebben. Ik lees niets over kozijnen (ja dat ze geschilderd zijn) en ook niet over het plat dak. Ja dat kan je allemaal doen maar volgens mij is dat niet wat er nu staat.
Kozijnen zijn geschilderd dus dan ga ik ervan uit* dat die in goede staat zijn. Zo oud is de woning ook niet (jaren 70 slecht onderhouden is erger).

*Wel terecht punt om op te letten bij aankoop inderdaad.

Plat dak moet vervangen worden las ik ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:52
Denk er trouwens ook aan dat met een hogere leeftijd ook fysieke ongemakken komen. Bijvoorbeeld kun je moeilijkheden krijgen met traplopen. Zie je jezelf op je 80e nog steeds in ditzelfde huis en locatie wonen? Zijn winkels makkelijk te bereiken? Zijn er speciale parkeerpleken voor mensen die slecht ter been zijn? Etcetera, etcetera.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
PolarBear schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:11:
[...]

Blijkbaar wel officeel, want ik kan het in de Kadaster gegevens zien bij deze woning. Dat was na het plaatsen van zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sport_Life schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:04:

Geen spaargeld om in de woning te steken, behalve kosten koper. Ik moet ook nog een andere auto, de huidige valt uit elkaar (hoef natuurlijk geen luxe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Fr33z schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:06:
[...]

Beetje open deur maar toch: daalt de huur dan ook weer met minder inkomen na pensioenering?
Als mijn inkomen niet te hoog zijn voor sociale huur, eventueel verhuizen naar een passende sociale huur woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
franssie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:13:
@Sport_Life Vwb onderhoud was vroeger al 2,5% de norm van de waarde van de woning. Aangezien zowel woningen en arbeid en materialen veel duurder zijn geworden, zou ik dus die 2,5% aanhouden.
Verder eens met je redenatie.
@HBB01 Aan de andere kant, zonder erfgenamen etc kan je wel het minimale doen (let wel op dak en fundering en kozijnen, die moeten goed zijn en blijvend onderhouden worden, een moderne keuken bijvoorbeeld is dan minder relevant)
Dat gezegd hebbende, en al eerder geopperd, laten taxeren, met name op bouwkundige tekortkomingen en achterstallig onderhoud en dan eens kijken of ze iets met de prijs willen doen, maar wellicht is de prijs gewoon al prima en geeft die 500 euro van de taxatie (of wat kost het tegenwoordig) gewoon rust in het maken van de keuze.
Uitponden gebeurd ook gewoon via een makelaar normaliter, en die kan stug doen, maar heeft wel een opdracht tot verkoop.
Bouwtechnische keuring kost ong 450 euro. Zat ik ook aan te denken, maar dat lukt niet voor de deadline van de makelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sport_Life schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Wel vind ik de vraagprijs veel te hoog als een vergelijkbare woning met recente keuken en badkamer 350k vrij van huur (!!) wordt verkocht. Dan zou ik eerder in de range van 250-275k verwachten. Houd jij mooi 25-50k over voor een mooie keuken, dak en badkamer (dat zou je als onderbouwing kunnen gebruiken naar de makelaar).

Dat jij onder druk wordt gezet geeft mij aan dat ze ervan af willen. Idee: neem een aankoopmakelaar en vraag of hij het wil proberen voor 250k (plus 2k makelaarskosten no cure no pay)
Ik heb deadline tot dinsdag. Ik heb zelf al 3 x 270 geboden, maar hij houdt aan 300. Ik kan eerst bouwtechnische keuring doen en dan eventueel aankoopmakelaar inschakelen. Maar dan ga ik sowieso over hun deadline

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 15:11
Je laat je onder druk zetten door zogenaamde 'deadlines'.
Want je wordt toch niet uit het huis gezet wanneer je over die deadline heen gaat?
Volgens mij willen ze jou de woning te duur verkopen omdat ze weten dat er al het nodige onderhoud en zo aankomt en ze zijn niet bereid om nog geld in de woning te steken. Als ze al soortgelijke woningen verkocht hebben dan zijn ze dus ook op de hoogte van de kosten hiervan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Zenomyscus schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:21:
[...]

Mijn ervaring en die van anderen is eigenlijk altijd dat de kosten de eerste maanden het hoogst en lastigst zijn en dat later langzaam steeds beter wordt. Door inflatie / loonsverhogingen die een gemiddeld persoon door de jaren heen echt wel krijgt wordt het percentage dat je kwijt bent aan je woning ten opzichte van je loon steeds kleiner.

Over 16 jaar heb je nog steeds dezelfde maandlasten, maar vergis je niet dat de huur 16 jaar lang duurder is geworden en mogelijk zelfs meer is. 16 jaar is lang. Tegen die tijd heb je met een koopwoning hoogstwaarschijnlijk overwaarde op je hypotheek. Zowel door verplichte aflossing als eventuele stijging in woningwaarde. Je hebt dan in elk geval meer opties dan nu.

Verder zou het mij motiveren om af en toe wat extras af te lossen. Je zult de eerste tijd misschien weinig overhouden, maar wellicht lukt het je (bijvoorbeeld na een aantal jaren) wat af te lossen. Niet alleen krijg je direct meer lucht doordat je maandlasten dalen, maar je vergroot daarmee ook je kansen over 16 jaar. Wanneer je wat mazzeltjes hebt is het misschien zelfs mogelijk het volledig af te lossen voor die tijd, maar daar zou ik niet op rekenen.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang ik fulltime werken volhou, dus extra aflossen zou ik niet hard op rekenen. Ik ga nu met de bovenoemde 2.5% onderhoud richting 1800 euro per maand ipv 960 huur. Ja, er zit aflossings bij, maar het zit in stenen. Ik kan nu 1000-1200 euro per maand sparen, straks dus niet meer. Loon moet ik afwachten of het stijgt, ik zit aan de top van mijn schaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:24:
[...]

Ik heb deadline tot dinsdag. Ik heb zelf al 3 x 270 geboden, maar hij houdt aan 300. Ik kan eerst bouwtechnische keuring doen en dan eventueel aankoopmakelaar inschakelen. Maar dan ga ik sowieso over hun deadline
Kun je niet kopen voor 300k met garantie dat er de nodige zaken nog worden uitgevoerd? Kozijnen, keuken etc?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Yaksa schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:33:
Want je wordt toch niet uit het huis gezet wanneer je over die deadline heen gaat?
Volgens mij willen ze jou de woning te duur verkopen omdat ze weten dat er al het nodige onderhoud en zo aankomt en ze zijn niet bereid om nog geld in de woning te steken. Als ze al soortgelijke woningen verkocht hebben dan zijn ze dus ook op de hoogte van de kosten hiervan.
Mee eens, maar ik heb letterlijk antwoord gekregen: tot dinsdag, anders gaat de prijs omhoog. Maffia praktijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Mee eens, maar ik heb letterlijk antwoord gekregen: tot dinsdag, anders gaat de prijs omhoog. Maffia praktijken
Dan lekker blijven zitten.
300k is volgens mij best fors gezien de staat van onderhoud en niet vrij van huur irt de andere woning van 350k.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2025 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Sport_Life schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

Dan lekker blijven zitten. 300k is volgens mij best fors gezien de staat van onderhoud en niet vrij van huur.
Daarom stelde ik voor 300k bieden met harde garanties dat die zaken worden uitgevoerd. Dat moeten ze toch uiteindelijk doen als hij blijft huren

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23

franssie

Save the albatross

HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Bouwtechnische keuring kost ong 450 euro. Zat ik ook aan te denken, maar dat lukt niet voor de deadline van de makelaar
Gewoon melden dar je het aanbod overweegt te accepteren, op jouw voorwaarden, waaronder tijd om dingen uit te zoeken.
Een verhuurd pand is 30 of meer procent waar op de markt dan een onbewoond pand - met de huidige woonweet belastingregels regels nog veel minder. dat is de reden dat er zoveel wordt uitgepond.
Laat je niet gek maken en anders lekker blijven huren (en echt, dat willen ze niet dat je dat doet maar kan voor jou alsnog de beste optie zijn).
Door Hugo je Jong & Co hebben zij een probleem, jij niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Philip Ross schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Ozb is echt een klein bedrag vergeleken met de andere kosten.
Punt is juist dat je hypotheek kosten vast kunt zetten voor 30 jaar en je zekerheid kunnen geven terwijl je met huur bent overgeleverd aan de verhuurder

Die nieuwe keuken is iets dat je verhuurder moet betalen. Daar heb je recht op als die al 28 jaar niet vervangen is.
Al dat onderhoud wil die verhuurder nu niet betalen en daarom probeert die te verkopen. Probeer te achterhalen wat er aan directe kosten gemaakt moet gaan worden de komende paar jaar voordat je iets accepteert.

Als het aanbod goed is hoeven ze je ook niet onder druk te zetten om snel te tekenen. Dan doen ze alleen in de hoop dat jij uit angst akkoord gaat met een slechte deal.

En als je niet koopt direct druk gaan zetten op verhuurder dat er onderhoud gedaan gaat worden.
Ik wil bouwkundige report laten doen, maar de vraag of zij alles zien.
De verkoopmakelaar zegt dat 300.000 is de prijs met oude keuken, toilet en de badkamer. Anders zouden zij meer vragen. Zij hebben bij deze huizen een paar jaar geleden keukens en badkamers vernieuwd, maar alleen tussen de huurders door. Niet in huizen waar de huurders bleven zitten dus ook niet bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:17
Als een de verkoper tijdsdruk inzet is er kennelijk marge, denk ik dan. Hun alternatieve scenario's zijn 1. verkopen met huurder er in of 2. niet verkopen. Ik zou inschatten dat ze beide niet willen, en daar zit jouw onderhandelingsruimte.

Ik lees in je posts dat je enorm risico-avers bent, wat helemaal prima is natuurlijk. Het helpt (m.i.) om de kosten die je verwacht op een rijtje te zetten. Alles wat je noemt (rente, aflossing, ozb, onderhoud, verzekeringen) kan je in een overzicht zetten, voor bv de komende 10, 20, 30 jaar. Vergelijk dat met de huur + elk jaar de huurstijging. Dat geeft je wellicht wat rust en inzicht.

Tip: doe 't samen met iemand, want zoiets als dit is een 'groot' ding en wat eerder al gezegd is, het helpt als je je hoofd koel kan houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Die verkoopmakelaar van de verhuurder kan zoveel zeggen, maar die wil alleen maar verkopen.
Dat ze bij jouw nog geen keuken en badkamer hebben vernieuwd is hun probleem, maar nu proberen ze er jouw probleem van te maken. En dan hebben we het nog niet gehad over de platte daken die vernieuwd moeten worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBB01
Theo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:28:

Naast de hypotheek zul je nu zo'n 50 euro per maand kwijt zijn aan verzekering en belasting. Onderhoud voor een apartement valt mee, maar wanneer je 150 euro per maand opzij zet dan is dat ruim. Samen zijn deze dus 200 euro per maand, en dit stijgt elk jaar, net zoals je huur van 940 per maand dat ook doet.

Maar stel dat je huur de komende tien jaar met 3% per jaar stijgt, en dat de 200 euro per maand ook met diezelfde 3% stijgt. OVer tien jaar is je huur 1.263 euro per maand. De hypotheek is dan nog steeds 1.050 euro per maand, terwijl die 200 euro aan is opgelopen tot 270 euro. Ofwel; huren kost dan 1.263 euro per maand, de kooplasten zijn 1.320 euro per maand, dus die twee groeien mooi naar elkaar toe, waarmee je met je pensioendatum op het punt zal zitten dat de maandlasten gelijk zullen zijn aan elkaar.

Met een koopwoning kun je echter nog een joker inzetten zoals je zelf ook noemt; de aflossingsvrije hypotheek. Daarmee kun je in één keer de maandlasten zomaar stevig verlagen waarmee de netto maandlasten. En je hebt nog een dubbele joker. Verkoop die woning over 20 jaar en ga dan een soortgelijke woning huren. In maandlasten blijf je dan gelijkwaardig, maar er komt wel in één keer de overwaarde vrij. En dat kan zomaar een ton of meer zijn die je op een bankrekening kan bijschrijven.

Dus:
- De maandlasten met kopen stijgen amper.
- Over 10-15 jaar zijn de maandlasten lager dan de huur
- Je kunt dan de maandlasten nóg verder omlaag brengen door een aflossingsrije hypotheek
- Je kunt terug naar huur en 100.000 euro of meer op een bankrekening bijschrijven.

Ik zou het wel weten en de woning kopen.
Hoe kom je aan 1050 netto? Vast voor 5 jaar? Bij kortere rente periodes, moeten hypotheekadviseurs berekening maken met hogere rentepercentages voor de hypotheekverstrekker en kan ik geen 320 lenen.
Hypotheek van 320.000 is 1130 netto bij rente 3,52 vast voor 10 jaar. Als ik over 10 jaar moet herfinanceren en de rente op dat moment is 6%, moet ik ook meer gaan betalen. HRA wordt steeds minder bij annuïteitenhypotheek dus netto wordt steeds hoger en op het laatst bijna bruto. Bijna 1440 dus als de rente dan 3,52 is. Of hoger. Inderdaad, de enige mogelijkheid om huis aan te houden is dan volledig aflossingsvrij.

Het is geen appartement, het is een ruime tussenwoning met heel veel hout aan de buitenkant dat allemaal geschilderd moet worden. De buren met de koopwoning waren vorig jaar 12.000 kwijt aan de buitenschilder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sport_Life schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:30:
[...]

TS heeft in het verleden al een hypotheek gehad dus de vraag is hoeveel HRA er nog mogelijk is.
Nog 20 jaar inderdaad, maar bij annuïteitenhypotheek heb je aan het einde sowieso nauwelijks HRA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sovieto schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:35:
[...]

Eens dat aflossen geen kosten zijn, maar het probleem is wel dat het vrij waardeloos vermogen is. Het is moeilijk te bereiken, pas bruikbaar wanneer er flink wat euro’s zijn opgebouwd en qua erfenis lijkt het ook allemaal niet heel nuttig.

Dus eigenlijk kan je die aflossing (deels) ook als kosten zien.
Ik heb niks aan die aflossing totdat ik het huis verkoop. Alleen wat ik eigenlijk graag zou willen, een bungalowtje, dat kost hier nog 50-100 duizend meer dan mijn huurwoning. En dat verschil blijft, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
PolarBear schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:51:
[...]

Sorry, het dak is maar deels plat boven 2 grote dakkapellen en ook op het schuurtje. Ik denk misschien 30 M2 in totaal. De rest gewoon dakpannen. Label A staat ook in de Kadaster, dus officieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
MrNOnamE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:04:
Ik zou bij een hypotheek ook onderscheid maken tussen aflossing en rente.

De aflossing is namelijk wel een spaarpotje voor jezelf. Na 16 jaar heb je ongeveer de helft afgelost, dus 150K gespaard. Kun je als je met pensioen gaat een leuke camper voor kopen bijvoorbeeld.

Bij huren spaar je helemaal niks.

Als je dan met pensioen gaat en je wisselt naar aflossingsvrij gaan ook je maandlasten flink omlaag, kortom meer geld over om van te genieten.
Ik zie mijzelf niet in een camper wonen 😅 Die 150 plus overwaarde komen alleen vrij als ik huis verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sport_Life schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 20:12:
[...]

Kozijnen zijn geschilderd dus dan ga ik ervan uit* dat die in goede staat zijn. Zo oud is de woning ook niet (jaren 70 slecht onderhouden is erger).

*Wel terecht punt om op te letten bij aankoop inderdaad.

Plat dak moet vervangen worden las ik ergens.
Plat dak van deze type gaat blijkbaar 20 jaar mee, maar is nooit vervangen. Heb 1 x lekkage gehad, maar volgens de verhuurder was het omdat een dakpan verschoven was... Daarna geen lekkage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:35:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe lang ik fulltime werken volhou, dus extra aflossen zou ik niet hard op rekenen. Ik ga nu met de bovenoemde 2.5% onderhoud richting 1800 euro per maand ipv 960 huur. Ja, er zit aflossings bij, maar het zit in stenen. Ik kan nu 1000-1200 euro per maand sparen, straks dus niet meer. Loon moet ik afwachten of het stijgt, ik zit aan de top van mijn schaal
2.5% voor onderhoud is vrij fors, op 3 ton is dat 625 euro per maand. Dan zou je 7500 per jaar kwijt zijn, elke 10 jaar 75000 euro. Hier gaan de badkamer, toilet en keuken langer mee dan 10 jaar. Je zult dan een paar keer een schilderklus hebben binnen en buiten en wat ander los onderhoud, maar je hoeft daar in 10 jaar geen 75k aan kwijt te zijn. Zelfs al zou je een andere keuken en badkamer nemen dan hoeft dat absoluut niet zoveel te kosten. Het kan wel, maar het hoeft niet. Wij hebben een eengezinswoning van 133m2 en komen weg met 250 euro per maand. Ik doe wel zoveel mogelijk zelf indien mogelijk. Daarbij, als je nu 960 euro betaalt dan is de eigenaar echt geen 625 per maand kwijt aan onderhoud. Je zult vast minder dan 1000-1200 overhouden, maar 500-600 lijkt me absoluut haalbaar.

Verder zijn er wellicht wat mogelijkheden op je werk. Bij mijn vader werd een 100-90-80 regeling aangeboden. 100% pensioeninleg, 90% betaald krijgen en 80% werken. Daarnaast ga je er netto minder hard op achteruit dan bruto mocht je minder gaan werken. CAO lonen stijgen af en toe, ook als je aan de top zit. Met die stijging zou je in principe steeds meer over kunnen houden, of minder kunnen gaan werken. Een glazen bol heeft niemand, maar als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik het zeker aandurven om te kopen en die kans niet voorbij laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
edie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:04:
Denk er trouwens ook aan dat met een hogere leeftijd ook fysieke ongemakken komen. Bijvoorbeeld kun je moeilijkheden krijgen met traplopen. Zie je jezelf op je 80e nog steeds in ditzelfde huis en locatie wonen? Zijn winkels makkelijk te bereiken? Zijn er speciale parkeerpleken voor mensen die slecht ter been zijn? Etcetera, etcetera.
Nee, ik wil eigenlijk een bungalow, maar die zijn nog duurder. Appartementen ook (plus VVE kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Yaksa schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:33:
Nee, maar de verkoopmakelaar zegt dan de prijs dan hoger wordt. Zij willen zeker weten de woning zo duur mogelijk verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
CryptoNL schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:36:
[...]

Kun je niet kopen voor 300k met garantie dat er de nodige zaken nog worden uitgevoerd? Kozijnen, keuken etc?
Keuken en badkamer heb ik al nee gekregen. Ik kan bouwtechnische keuring laten doen voor andere gebreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:11:
[...]

Keuken en badkamer heb ik al nee gekregen. Ik kan bouwtechnische keuring laten doen voor andere gebreken.
Maar die moeten ze uiteindelijk toch doen dusja dan niet he :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sport_Life schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

Dan lekker blijven zitten.
300k is volgens mij best fors gezien de staat van onderhoud en niet vrij van huur irt de andere woning van 350k.
Ik weet niet of het super slecht onderhouden is. Maar de keuken en badkamer zijn dus 28 jaar. Plat dak (is maar kleine deel van het dak) moest blijkbaar ook al preventief worden vervangen.
Mensen met koopwoningen hebben het al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:49
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Nee, maar de verkoopmakelaar zegt dan de prijs dan hoger wordt. Zij willen zeker weten de woning zo duur mogelijk verkopen.
Als ze je onder druk zetten om akkoord te gaan dan is het voor hun een goede deal.

Zoals je zelf aangeeft moet er een nieuwe keuken en badkamer in (die zijn echt versleten na 25+ jaar) en dus ook een nieuw dak. Dat zijn kosten die ze verplicht zijn te maken als ze niet verkopen.

Dus gewoon niet kopen en vervolgens afdwingen dat ze wel eindelijk hun achterstallig onderhoud gaan uitvoeren op hun kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
franssie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:40:
[...]

Gewoon melden dar je het aanbod overweegt te accepteren, op jouw voorwaarden, waaronder tijd om dingen uit te zoeken.
Een verhuurd pand is 30 of meer procent waar op de markt dan een onbewoond pand - met de huidige woonweet belastingregels regels nog veel minder. dat is de reden dat er zoveel wordt uitgepond.
Laat je niet gek maken en anders lekker blijven huren (en echt, dat willen ze niet dat je dat doet maar kan voor jou alsnog de beste optie zijn).
Door Hugo je Jong & Co hebben zij een probleem, jij niet.
Zij is een grote verhuurorganisatie, geen particulieren. Zij hebben de investering allang terug verdiend.
Ik heb al diverse opties aangeboden: 270, antwoord nee. 300 met een nieuwe keuken en oppakken achterstallig onderhoud (over badkamer niet eens begonnen): antwoord nee. Tijd om over na te denken: antwoord: tot dinsdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
whatyoudoing schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:49:
Als een de verkoper tijdsdruk inzet is er kennelijk marge, denk ik dan. Hun alternatieve scenario's zijn 1. verkopen met huurder er in of 2. niet verkopen. Ik zou inschatten dat ze beide niet willen, en daar zit jouw onderhandelingsruimte.

Ik lees in je posts dat je enorm risico-avers bent, wat helemaal prima is natuurlijk. Het helpt (m.i.) om de kosten die je verwacht op een rijtje te zetten. Alles wat je noemt (rente, aflossing, ozb, onderhoud, verzekeringen) kan je in een overzicht zetten, voor bv de komende 10, 20, 30 jaar. Vergelijk dat met de huur + elk jaar de huurstijging. Dat geeft je wellicht wat rust en inzicht.

Tip: doe 't samen met iemand, want zoiets als dit is een 'groot' ding en wat eerder al gezegd is, het helpt als je je hoofd koel kan houden.
Ik ben ontzettend risico averse door ervaringen in het verleden.
Ik heb het al doorgerekend, ook met iemand erbij maar ik betaal echt lang meer aan koop dan aan huur. Tenzij de huur heel hard gaat stijgen. Of de onderhoudskosten meevallen.
Ik zou met koop zeker in het begin flink ga besparen en ik leef al vrij zuinig.
Ik zie niet hoe ik elke 15 jaar voor een nieuwe keuken moet sparen, zoals iemand had gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Yaksa schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:50:
Die verkoopmakelaar van de verhuurder kan zoveel zeggen, maar die wil alleen maar verkopen.
Dat ze bij jouw nog geen keuken en badkamer hebben vernieuwd is hun probleem, maar nu proberen ze er jouw probleem van te maken. En dan hebben we het nog niet gehad over de platte daken die vernieuwd moeten worden.
Ik vermoed dat er weinig verhuurders zijn die aan preventief onderhoud doen. Zij wachten tot het dak gaan lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Gewoon een mailtje sturen: "Ben even op vakantie naar de Bahama's, bel me over 2 weken maar 's terug".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 14:17
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Ik heb het al doorgerekend, ook met iemand erbij maar ik betaal echt lang meer aan koop dan aan huur. Tenzij de huur heel hard gaat stijgen. Of de onderhoudskosten meevallen.
Ik zie niet hoe ik elke 15 jaar voor een nieuwe keuken moet sparen, zoals iemand had gesuggereerd.
De keuken die je nu hebt gaat al 28 jaar mee. Hoezo moet je dan als t je eigen huis is elke 15 jaar een nieuwe?

Maar los van alles: het is jouw huis, jouw leven, jouw keuze. Als je om wat voor reden dan ook niet wil kopen, dan is dat je goed recht. Je hebt van niemand toestemming of goedkeuring nodig voor je besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
CryptoNL schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:12:
[...]

Maar die moeten ze uiteindelijk toch doen dusja dan niet he :D
Is het zo? Is het verplicht? Ik heb begrepen alleen als de keuken uit elkaar valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 15:31
HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 17:50:
[...]

De vraag is of deze prijs goed is voor mij omdat ik al 52 ben, dus tot mijn 82ste bezig met afbetalen. Het is al bijna max wat ik kan lenen. Huizenprijzen stijgen harder dan mijn salaris. Maar aan de andere kant huur is nu lager dan de netto hypotheek. Plus er komen nog andere kosten: onderhoud, belasting, verzekering. Ik zit dan netto rond 1500/1600 euro per maand aan hypotheek+ verzekeringen + OZB + eigen huis forfait + onderhoud versus 960 euro huur. Huur stijgt maar het duurt even voordat het zo veel wordt. OZB en onderhoud stijgen ook.
Mij lijkt het een no-brainer. Maar iedereen roept hier iets anders. Betaal een financieel adviseur maar eens 1-2k om een goed rapport voor je te schrijven waarin je financiële toekomst hiermee op papier staat. Dat lijk je goed te kunnen gebruiken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Yaksa schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:25:
Gewoon een mailtje sturen: "Ben even op vakantie naar de Bahama's, bel me over 2 weken maar 's terug".
😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
whatyoudoing schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

De keuken die je nu hebt gaat al 28 jaar mee. Hoezo moet je dan als t je eigen huis is elke 15 jaar een nieuwe?

Maar los van alles: het is jouw huis, jouw leven, jouw keuze. Als je om wat voor reden dan ook niet wil kopen, dan is dat je goed recht. Je hebt van niemand toestemming of goedkeuring nodig voor je besluit.
Iemand boven schreef dat hij/zij blijkbaar elke 10-15 jaar hun keuken vernieuwd.
Ik vind nu lastig om keuze te maken. Ik had hun al een paar jaar geleden aangeboden om deze woning te kopen, toen waren de prijzen stuk lager. Maar toen wilden zij het niet verkopen. Nu wel l, maar 300.000 is erg veel voor mij, zit ik aan hogere lasten dat ik voor mijn ogen had. En nog steeds met oude badkamer en keuken. En ander onderhoud

[ Voor 5% gewijzigd door HBB01 op 18-08-2025 05:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Laatst online: 15:31
Ik vraag mij trouwens af wat je aan vermogen hebt opgebouwd. Als je inkomen zo'n 4k netto is (op basis van wat je aan hypotheek kunt krijgen) en je huur nu nog geen 1k. Dan heb je in theorie goed kunnen sparen/beleggen. Dat zou je ook nog in kunnen zetten zoals eerder opgemerkt.

28 jaar oud is overigens verre van nieuw natuurlijk voor een keuken en badkamer. Maar ik vind het ook niet direct spannend, eigenlijk geldt dat voor het hele huis. Maar reken er maar op dat je bij huur daar nog zeker 10 jaar tegenaan zit te kijken :D

[ Voor 30% gewijzigd door PLAE op 16-08-2025 22:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Philip Ross schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:17:
[...]

Als ze je onder druk zetten om akkoord te gaan dan is het voor hun een goede deal.

Zoals je zelf aangeeft moet er een nieuwe keuken en badkamer in (die zijn echt versleten na 25+ jaar) en dus ook een nieuw dak. Dat zijn kosten die ze verplicht zijn te maken als ze niet verkopen.

Dus gewoon niet kopen en vervolgens afdwingen dat ze wel eindelijk hun achterstallig onderhoud gaan uitvoeren op hun kosten.
Success daarmee. Het vervangen van een keuken of badkamer kan je een verhuurder niet verplichten, en een nieuw dak ook niet.

Als het lekt is dat wel een gebrek wat ze moeten verhelpen, maar zeker met een keuken/badkamer blijft die echt heel lang "functioneel" met miniem onderhoud. Dat het dan niet meer van deze tijd is wat anders, maar zolang het niet lekt er het niet vol staat met schimmel kan je als huurder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
PLAE schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:36:
Ik vraag mij trouwens af wat je aan vermogen hebt opgebouwd. Als je inkomen zo'n 4k netto is (op basis van wat je aan hypotheek kunt krijgen) en je huur nu nog geen 1k. Dan heb je in theorie goed kunnen sparen/beleggen. Dat zou je ook nog in kunnen zetten zoals eerder opgemerkt.

28 jaar oud is overigens verre van nieuw natuurlijk voor een keuken en badkamer. Maar ik vind het ook niet direct spannend, eigenlijk geldt dat voor het hele huis. Maar reken er maar op dat je bij huur daar nog zeker 10 jaar tegenaan zit te kijken :D
Inkomen 3.500 netto, na het afdragen van pensioen, maar deze stijging pas sinds 3 jaar, dus nog niet super veel vermogen opgebouwd.

[ Voor 14% gewijzigd door HBB01 op 18-08-2025 05:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:23
Je belangrijkste troef is duidelijk maken dat je hier als huurder nooit meer weg gaat. Tegen de huidige prijs is dat de nachtmerrie van de verhuurder. Hoe duidelijker je dat kunt maken, hoe meer kans op lagere koopprijs. Hun woningwaarde is gebaseerd op de kans dat jij er ooit uit zult gaan en ze het voor een hogere prijs in de markt kunnen zetten.

Heeft die verhuurder in de buurt andere woningen verkocht recent (zie bv funda en filter op verkochte woningen)? Indien ja, dan kun je transactiepriijzen opvragen bij kadaster, beschikbaar na 1-3 maanden na overdracht. Simpel sms’je naar 8118 zoals dit ‘ Koopsom 5232kk 34’ en je krijgt de laatste transactie prijs en datum voor 1,50 euro. Dat geeft je wat meer beeld bij de prijsbepaling van de woning.

Andere gedachte: woningcorporaties/ verhuurders hebben wel eens constructies dat je met korting kan kopen, (tot 40% is mij bekend) met een rechte op eerste koop voor hun als jij het weer gaat verkopen, then dan geldende marktprijs. Zoiets zou je voor kunnen stellen.

Verder,, kopen geeft je wel de kans om de woning naar je smaak te maken en bij de tijd te houden. Op de verhuurder hoef je iig niet te rekenen. Als jij eruit gaat kan hij ws. Veel meer huur vragen en loont het om te upgraden, zolang jij er nog zit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 20-08 17:47
Hallo allemaal,

Ik woon sinds 15 jaar in een fijne huurwoning die valt onder gereguleerde huur (huur bij aanvang was onder de liberisatiegrens, dat staat ook in het contract). Ik ben inmiddels 52 jaar oud.
Ik heb al meerdere hypotheekadviseurs geraadpleegd, zij adviseren uiteraard allemaal koop. Hun oplossing voor minder inkomen na pensioen: huis verkopen of aflossingsvrije hypotheek na pensioen. Lineaire hypotheek is mij te duur.
Ik betaal nu 960 euro per maand aan huur, de prijs wordt elk jaar met maximaal toegestaande percentage verhoogt.
Het is geen sociale huurwoning van een woningbouwvereniging begrijp ik?
In 2010 lag de huur onder de 647 euro per maand? Dan zit er wel een grens aan de maximale huur op basis van het puntenstelsel.

En oja, er zijn genoeg vrijgezelle vrouwen van rond de 50-60. Trust me >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 14:36

Honesty

kattenneus!

HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:23:
[...]

Onze keuken zit er in vanaf 2012(dus bijna 13 jaar en is nog zo goed als nieuw(apparatuur krijgt wel kuren maar kan je apart vervangen) Dus 28 jaar met een keuken is lang maar als je straks een nieuwe keuken er in zet en wordt 82 kan die tot het einde mee.

Er is ook een opeethypotheek, dus je kan nu tot je AOW aflossen(zeg iets van 50%) na je AOW verkoop je je woning aan een opeethypotheekbedrijf(dus overwaarde en aflossing krijg je dan gestort) en via hun mag je dan zolang in het huis wonen(tegen een vergoeding) tot je niet meer kan of wil(lees verzorgingstehuis)
Voordeel van zo'n constructie is dat je geen pot met geld achterlaat na je dood(dat je dus al je vermogen kan opsouperen en wel je huis kan pimpen zoals je zelf wilt.) Nadeel is dat die bedrijven het niet gratis doen dus dat op het moment dat je gaat verkopen aan hun je zeker niet de hoofdprijs krijgt.
Eerst maar niks overhaast doen en alles goed laten doorrekenen en een plan maken, meeste mensen roepen wel altijd dat kopen altijd het beste is maar dat geld natuurlijk lang niet voor iedereen. Zeker niet als je al bijna geen vermogen hebt, geen erfgenamen, geen tijd en risico mijdend bent.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:59

FreakNL

Well do ya punk?

HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:17:
[...]

Een bouwtechnische keuring voor een woning van eind jaren ‘90 is heerlijk voor diegene die de keuring doet. Easy money. Niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
De Cheetah schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:57:
Je belangrijkste troef is duidelijk maken dat je hier als huurder nooit meer weg gaat. Tegen de huidige prijs is dat de nachtmerrie van de verhuurder. Hoe duidelijker je dat kunt maken, hoe meer kans op lagere koopprijs. Hun woningwaarde is gebaseerd op de kans dat jij er ooit uit zult gaan en ze het voor een hogere prijs in de markt kunnen zetten.

Heeft die verhuurder in de buurt andere woningen verkocht recent (zie bv funda en filter op verkochte woningen)? Indien ja, dan kun je transactiepriijzen opvragen bij kadaster, beschikbaar na 1-3 maanden na overdracht. Simpel sms’je naar 8118 zoals dit ‘ Koopsom 5232kk 34’ en je krijgt de laatste transactie prijs en datum voor 1,50 euro. Dat geeft je wat meer beeld bij de prijsbepaling van de woning.

Andere gedachte: woningcorporaties/ verhuurders hebben wel eens constructies dat je met korting kan kopen, (tot 40% is mij bekend) met een rechte op eerste koop voor hun als jij het weer gaat verkopen, then dan geldende marktprijs. Zoiets zou je voor kunnen stellen.

Verder,, kopen geeft je wel de kans om de woning naar je smaak te maken en bij de tijd te houden. Op de verhuurder hoef je iig niet te rekenen. Als jij eruit gaat kan hij ws. Veel meer huur vragen en loont het om te upgraden, zolang jij er nog zit niet.
Ik heb al bij de Kadaster de gegevens opgevraagd en ook de afgelopen jaar zelf op vergelijkbare huizen geboden. Er was maar 1 voormalige huurwoning van hun die vorig jaar verkocht is, dat was 300.000. Maar de huurder is vertrokken , dus leeg huis. En daar heeft de huurder wel nieuwe keuken en badkamer ingezet jaar of 5 geleden. Daarom denk ik dat het fair is om minder dan dat de vragen. Maar zij willen alsnog 300.000 en zeggen dat de koopprijzen zijn gestegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
FreakNL schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Een bouwtechnische keuring voor een woning van eind jaren ‘90 is heerlijk voor diegene die de keuring doet. Easy money. Niet aan beginnen.
Toen ik jaar geleden heb geboden op een vergelijkbare woning, stonden er wel zaken als lekkende ramen en rotte kozijnen in. Dat zie ik zelf niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Trichoglossus schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:19:
[...]

Het is geen sociale huurwoning van een woningbouwvereniging begrijp ik?
In 2010 lag de huur onder de 647 euro per maand? Dan zit er wel een grens aan de maximale huur op basis van het puntenstelsel.

En oja, er zijn genoeg vrijgezelle vrouwen van rond de 50-60. Trust me >:)
Het is van een investeringsmaatschappij. Ik heb hem inderdaad bij aanvang onder liberisatiegrens gehuurd. Maar het heeft boven 200 punten..

[ Voor 6% gewijzigd door HBB01 op 18-08-2025 05:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Honesty schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 08:43:
[...]

Onze keuken zit er in vanaf 2012(dus bijna 13 jaar en is nog zo goed als nieuw(apparatuur krijgt wel kuren maar kan je apart vervangen) Dus 28 jaar met een keuken is lang maar als je straks een nieuwe keuken er in zet en wordt 82 kan die tot het einde mee.

Er is ook een opeethypotheek, dus je kan nu tot je AOW aflossen(zeg iets van 50%) na je AOW verkoop je je woning aan een opeethypotheekbedrijf(dus overwaarde en aflossing krijg je dan gestort) en via hun mag je dan zolang in het huis wonen(tegen een vergoeding) tot je niet meer kan of wil(lees verzorgingstehuis)
Voordeel van zo'n constructie is dat je geen pot met geld achterlaat na je dood(dat je dus al je vermogen kan opsouperen en wel je huis kan pimpen zoals je zelf wilt.) Nadeel is dat die bedrijven het niet gratis doen dus dat op het moment dat je gaat verkopen aan hun je zeker niet de hoofdprijs krijgt.
Eerst maar niks overhaast doen en alles goed laten doorrekenen en een plan maken, meeste mensen roepen wel altijd dat kopen altijd het beste is maar dat geld natuurlijk lang niet voor iedereen. Zeker niet als je al bijna geen vermogen hebt, geen erfgenamen, geen tijd en risico mijdend bent.
Dat is. Maar als ik het uitreken, lijkt huur beter omdat koop meer per maand kost en alle winst zit in stenen. Tenzij huur hell hard gaat stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
HBB01 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 09:31:
[...]

Dat is. Maar als ik het uitreken, lijkt huur beter omdat koop meer per maand kost en alle winst zit in stenen. Tenzij huur helе hard gaat stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:38
Indien je op termijn nog een erfenis verwacht (bijvoorbeeld van je ouders) kan dat ook invloed hebben op je keuze. Je hoeft dan bijvoorbeeld minder te sparen voor je oude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sovieto schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:08:
Indien je op termijn nog een erfenis verwacht (bijvoorbeeld van je ouders) kan dat ook invloed hebben op je keuze. Je hoeft dan bijvoorbeeld minder te sparen voor je oude dag.
Ik wil niet in details treden maar ik ben alleen, geen ouders, geen erfenis, geen rijke familieleden waar ik geld kan lenen oid. Alleen mijn salaris en wat spaargeld. Spaargeld zal ook in de koophuis gaan zitten, voor beleggen oid geen ruimte. Daarom is het zo moeilijk. Er hoeft maar iets te gebeuren met mijn gezondheid of mijn baan, heb ik een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:20
HBB01 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Ik wil niet in details treden maar ik ben alleen, geen ouders, geen erfenis, geen rijke familieleden waar ik geld kan lenen oid. Alleen mijn salaris en wat spaargeld. Spaargeld zal ook in de koophuis gaan zitten, voor beleggen oid geen ruimte. Daarom is het zo moeilijk. Er hoeft maar iets te gebeuren met mijn gezondheid of mijn baan, heb ik een probleem.
Het rijtje risico's heb je wel in beeld, ik kan in dit hele verhaal de kansen niet zo goed vinden. Je blijft in hetzelfde huis (dus niet meer woongenot), geen kinderen waaraan je iets zou willen nalaten (al zou dat ook anders kunnen) en voor aanvulling oudedagsvoorziening zijn ook andere opties te bedenken waar niet gelijk heel hoge bedragen voor op tafel hoeven te komen.

Misschien toch een beetje FOMO om te profiteren van de stijgingen die huizenbezitters op het moment maken? Vraag is of je keuze tot doel heeft maximaal rendement (daar hoort vaak meer risico bij) of een zo prettig mogelijk leven zonder zorgen. Ook met gezondheid etc in het achterhoofd en het feit dat je in deze fase van je loopbaan vaak geen grote salarissprongen maakt. Voor iemand van 30 minder grote risico's dan voor iemand van boven de 50.

Wat je ook beslist, zorg dat je ingeschreven staat bij de woningbouw. Kost nog geen tientje per jaar. Mocht deze woning over 20 jaar om welke reden niet optimaal meer zijn, ongeacht of je dan huurt of koopt, dan heb je in ieder geval wat inschrijfduur om relatief snel voor een seniorenwoning in aanmerking te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sempy schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

Het rijtje risico's heb je wel in beeld, ik kan in dit hele verhaal de kansen niet zo goed vinden. Je blijft in hetzelfde huis (dus niet meer woongenot), geen kinderen waaraan je iets zou willen nalaten (al zou dat ook anders kunnen) en voor aanvulling oudedagsvoorziening zijn ook andere opties te bedenken waar niet gelijk heel hoge bedragen voor op tafel hoeven te komen.

Misschien toch een beetje FOMO om te profiteren van de stijgingen die huizenbezitters op het moment maken? Vraag is of je keuze tot doel heeft maximaal rendement (daar hoort vaak meer risico bij) of een zo prettig mogelijk leven zonder zorgen. Ook met gezondheid etc in het achterhoofd en het feit dat je in deze fase van je loopbaan vaak geen grote salarissprongen maakt. Voor iemand van 30 minder grote risico's dan voor iemand van boven de 50.

Wat je ook beslist, zorg dat je ingeschreven staat bij de woningbouw. Kost nog geen tientje per jaar. Mocht deze woning over 20 jaar om welke reden niet optimaal meer zijn, ongeacht of je dan huurt of koopt, dan heb je in ieder geval wat inschrijfduur om relatief snel voor een seniorenwoning in aanmerking te komen.
Dat is precies waar ik mee worstel. De enige waar ik bang voor ben dat de huur gaat hard stijgen. Ik verdien nu ruim boven sociaal huur grens dus zij kunnen het naar mijn inkomen verhogen. Ik sta ingeschreven in meerdere regios, hier is de inschrijving trouwens gratis. Maar stel voor dat mijn pensioen ook boven sociale huurgrens tegen die tijd zit...

Zou je op mijn leeftijd nog gaan beleggen? Ik zit te denken als ik niet ga kopen het geld wat ik aan extra kosten voor het huis te gaan beleggen. Of is mijn horizon te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-08 21:23
Horizon voor beleggen voor 15-20 jaar is zeker niet kort. Ik denk dat je jezelf niet te gek moet maken, grote categorieen onder je die veel eerder in de shit komen bij verhoging.

Kijk eens wat op dit moment het aantal punten van je woning is (is als het goed is bij de huurder te zien zijn) en bijbehorende maximale huur. Ik ben recent uit mijn huurappartement vertrokken, 10 jaar gehuurd, 850 euro kaal.. nieuwe huurders gaan een huur betalen bij de punten van 1200.

De huurstijging is altijd nog beperkt tot inflatie+×%, waarbij je ook.mag verwachten dat je salaris de inflatie volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Beleggen lijkt me goed te doen, een goede vermogensbeheerder gaat tijdig risico afbouwen in jaren voor pensionering. Misschien eens een goede financieel adviseur zoeken die op een rijtje zet wat je voor je pensionering hebt en wat de mogelijkheden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Scheurbuik schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:28:
Horizon voor beleggen voor 15-20 jaar is zeker niet kort. Ik denk dat je jezelf niet te gek moet maken, grote categorieen onder je die veel eerder in de shit komen bij verhoging.

Kijk eens wat op dit moment het aantal punten van je woning is (is als het goed is bij de huurder te zien zijn) en bijbehorende maximale huur. Ik ben recent uit mijn huurappartement vertrokken, 10 jaar gehuurd, 850 euro kaal.. nieuwe huurders gaan een huur betalen bij de punten van 1200.

De huurstijging is altijd nog beperkt tot inflatie+×%, waarbij je ook.mag verwachten dat je salaris de inflatie volgt.
Ruim 200 punten dus de huur kan nog flink omhoog volgens punten stelsel. Als ik hier weg ga, wordt deze woning verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 18-08 22:36
Niet moeilijker maken dan het is zou ik zeggen. Wat besluiten uit elkaar halen.

Zij dreigen met prijs gaat omhoog. En dan??? Ze kunnen het of aan jou verkopen of aan een andere investeerder (incl. jij als zittende huurder). Dus veel opties hebben ze niet. Als jij nu zegt 'doe ik niet want de prijs is te hoog', dan zitten ze vast aan de huidige situatie of een andere investeerder die op zijn beurt hun gewoon voor de minimum uitkoopt (want jou uitzetten om het aan iemand op de vrije markt verkopen kunnen ze niet).

Jij maakt je zorgen om dat de huurprijs de komende jaren omhoog gaat tot aan je pensioen? Wat denk je dat het kost als zij jou zover krijgen dat jij er 300k voor betaalt en vervolgens een dak/keuken/badkamer en nog wat zooi op jouw kosten moet laten doen? Is ook niet gratis. Zo 50k aan geld (over 14 jaar uitgestreken bijna 300 euro/maand).

Dan de kwestie van of het op jouw leeftijd handig/rendabel/financieel haalbaar is om een woning te kopen en daar voordeel van te hebben. Daar moet je echt even een financieel adviseur voor hebben die inzicht krijgt in jouw situatie. Gewoon even doen los van deze situatie, zodat je weet wat reëel en rendabel kan zijn en waar je op moet mikken als het om financiën gaat.

Allemaal dingen die je niet gehaast moet doen en je dus ook niet moet laten opfokken door degene die jou dat willen verkopen. Denk je echt als zij menen 50k extra voor de woning te kunnen krijgen dat ze dan jou 'matsen' en hem voor 300k wegdoen? Die hele deadline hebben ze verzonnen om je onder druk te zetten zodat jij koopt en zij ervan af zijn zonder dat je fatsoenlijk onderzoek hebt kunnen doen.

En bedenk ook: je wilt hier misschien (nu) niet weg, maar dat is emotie en kan veranderen, niets is perfect, jij kan ook een ander huis kopen eventueel beter onderhouden en met minder potentiele kosten voor misschien dezelfde prijs. Nu spelen zij op de emotie. Want het feit dat je er al een tijd zit vertelt hun dat jij wel wil blijven zitten.

Laat je niet gek maken.

[ Voor 20% gewijzigd door dangerpaki op 17-08-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Sempy schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:53:
[...]Je blijft in hetzelfde huis (dus niet meer woongenot).
TS heeft in de topicstart aangegeven dat de huidige woning voor haar een fijne woning is.
Waarom zou je nog meer woongenot willen?
Maakt het je gelukkiger wanneer je een inloop regendouche laat installeren? Of glazen taatsdeuren en een PVC visgraatparket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Yaksa schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

TS heeft in de topicstart aangegeven dat de huidige woning voor haar een fijne woning is.
Waarom zou je nog meer woongenot willen?
Maakt het je gelukkiger wanneer je een inloop regendouche laat installeren? Of glazen taatsdeuren en een PVC visgraatparket?
TS geeft aan dat ze bij koop van de woning hogere lasten krijgt en daar twijfels over heeft. Meeste mensen maken zo'n stap naar een mooiere woning of om na 30 jaar, liefst rond pensioendatum de tent afgelost te hebben. Beide situaties zijn niet van toepassing. Blijft relevante vraag, waarom zou TS kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-08 21:23
HBB01 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Ruim 200 punten dus de huur kan nog flink omhoog volgens punten stelsel. Als ik hier weg ga, wordt deze woning verkocht.
Ok, dat geeft aan dat je dus relatief goedkoop huurt (en een mooi huis hebt) tov andere huurders. Die maximale huur groeit gewoon mee met de +inflatie (net als jouw huur doet).
Vraag of je je geld nu wil steken in stenen (fiscaal voordelig), of in iets anders.. zou de balans niet zo 100% durven te leggen. Dat huren geld wegsmijten is, klopt zeker.. maar als je relatief goedkoop huurt heeft dat voordelen.
Uiteindelijk is er geen garantie dat de huizen zo sterk blijven stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
dangerpaki schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:47:
Niet moeilijker maken dan het is zou ik zeggen. Wat besluiten uit elkaar halen.

Zij dreigen met prijs gaat omhoog. En dan??? Ze kunnen het of aan jou verkopen of aan een andere investeerder (incl. jij als zittende huurder). Dus veel opties hebben ze niet. Als jij nu zegt 'doe ik niet want de prijs is te hoog', dan zitten ze vast aan de huidige situatie of een andere investeerder die op zijn beurt hun gewoon voor de minimum uitkoopt (want jou uitzetten om het aan iemand op de vrije markt verkopen kunnen ze niet).

Jij maakt je zorgen om dat de huurprijs de komende jaren omhoog gaat tot aan je pensioen? Wat denk je dat het kost als zij jou zover krijgen dat jij er 300k voor betaalt en vervolgens een dak/keuken/badkamer en nog wat zooi op jouw kosten moet laten doen? Is ook niet gratis. Zo 50k aan geld (over 14 jaar uitgestreken bijna 300 euro/maand).

Dan de kwestie van of het op jouw leeftijd handig/rendabel/financieel haalbaar is om een woning te kopen en daar voordeel van te hebben. Daar moet je echt even een financieel adviseur voor hebben die inzicht krijgt in jouw situatie. Gewoon even doen los van deze situatie, zodat je weet wat reëel en rendabel kan zijn en waar je op moet mikken als het om financiën gaat.

Allemaal dingen die je niet gehaast moet doen en je dus ook niet moet laten opfokken door degene die jou dat willen verkopen. Denk je echt als zij menen 50k extra voor de woning te kunnen krijgen dat ze dan jou 'matsen' en hem voor 300k wegdoen? Die hele deadline hebben ze verzonnen om je onder druk te zetten zodat jij koopt en zij ervan af zijn zonder dat je fatsoenlijk onderzoek hebt kunnen doen.

En bedenk ook: je wilt hier misschien (nu) niet weg, maar dat is emotie en kan veranderen, niets is perfect, jij kan ook een ander huis kopen eventueel beter onderhouden en met minder potentiele kosten voor misschien dezelfde prijs. Nu spelen zij op de emotie. Want het feit dat je er al een tijd zit vertelt hun dat jij wel wil blijven zitten.

Laat je niet gek maken.
Bedankt!
Zou je nog wel bouwkundige keuring laten doenen eventueel een aankoopmakelaar om met hun te onderhandelen?
Ik ga op zoek naar een financiële adviseur.
Maar ik heb tot nu toe hier in de buurt geen enkele gevonden die niet ook Hypotheekadviseur is. Die gaan never nooit geen kopen aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Scheurbuik schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Ok, dat geeft aan dat je dus relatief goedkoop huurt (en een mooi huis hebt) tov andere huurders. Die maximale huur groeit gewoon mee met de +inflatie (net als jouw huur doet).
Vraag of je je geld nu wil steken in stenen (fiscaal voordelig), of in iets anders.. zou de balans niet zo 100% durven te leggen. Dat huren geld wegsmijten is, klopt zeker.. maar als je relatief goedkoop huurt heeft dat voordelen.
Uiteindelijk is er geen garantie dat de huizen zo sterk blijven stijgen.
Tegenwoordig mogen huurcorporaties huur corrigeren naar inkomen dus meer dan inflatie+1 laten stijgen. Dat is eigenlijk de enige waar ik zorgen maak als ik blijf huren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 18-08 22:36
@HBB01
Persoonlijk (maar dat is hoe ik erin sta en over het algemeen in het leven sta) zou ik:
1 - evalueren wat voor jou financieel haalbaar en rendabel is
2 - als kopen inderdaad rendabel is kijken wat je budget dan maximaal zou zijn om het haalbaar en rendabel te houden gezien je leeftijd en situatie en welke eisen daarbij horen
3 - kijken hoe reeel het is dat je huidige woning daar bij past
4 - indien passend, dan inderdaad een bouwkundige keuring
5 - dan onderhandelen

Maar nogmaals ik ben niet heel ervaren ofzo. Dit is gewoon mijn persoonlijke manier van aanpak van dingen algemeen in het leven.

De keuring zou ik doen om te weten of er geen zaken zijn die je nog onverwacht tegen gaan komen. Want ik kan je vertellen dat als die er later blijken te zijn de verkoper je weer weg stuurt want je woont er al x aantal jaar en je had het moeten/kunnen weten.
Dat je na een keuring eventueel punten hebt waarmee je de prijs omlaag kunt proberen te krijgen is een bijeffect. Maar dat zou niet de reden zijn dat ik primair een keuring laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
je hebt nu als koper als eerste een periode de tijd om je huidige woning te kopen. waarschijnlijk komt de woning na dinsdag op het internet en dan gaat het overlijden beginnen. Persoonlijk zou ik kijken of je een gesprek kunt hebben met een bank (die hebben ook een zorgplicht naar jou toe) en vragen of zij nog ideeën hebben over hoe je toekomst te borgen na je pensioen. Als je je direct weer inschrijft na aankoop zou je tegen die tijd genoeg wachttijd kunnen hebben om te kunnen kiezen wat je gaat huren. Ik denk dat ik het persoonlijk zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Je zit ook in over het energielabel, wat energielabel A is van je huidige appartement.
Van welke datum is dit energielabel? Is deze van voor 2021 of na 2021. Indien van voor 2021 kon de eigenaar zelf de informatie aanleveren en kon er redelijk makkelijk gesjoemeld worden. Na 2021 moest er ook echt een inspecteur langskomen. Ondanks dat een energielabel nooit 100% het plaatje laat zien geeft het een redelijk goed beeld (mits na 2021) als het voor 2021 is kan het energielabel van alles zijn.

Verder huur of koop, als je nog 16 jaar annuïtair gaat aflossen op 300k met 3.75% rente:
is je maandbedrag zo'n 1400 euro.
na 16 jaar heb je dan nog een hypotheek open staan van ongeveer 180000 (je hebt dus 120000 gespaard)

Verdere voordelen:
- Over een periode van 16 jaar kan je ervan uit gaan dat de prijzen ook gestegen zijn. Er zullen mogelijk (diepe) dippen komen maar ik denk dat als je het geheel van 16 jaar neemt met daarbovenop inflatie dat de kans erg groot is dat je huis na 16 jaar meer waard is in euro's.
- Je krijgt nog Hypotheekrente aftrek,
- Als verhuurder elk jaar 5% verhoging vraagt en je zit momenteel op €900,- huur zit je over 9 jaar ook zo'n €1400 euro aan huur te betalen. Als dat 16 jaar door gaat zit je op €1964,- euro per huur per maand op je pensioen leeftijd. Je hypotheek blijft op €1400,-

Nadeel:
Zelf onderhoud
Zelf belastingen
Achterstallig onderhoud opvangen
Goed bod hiervoor proberen te plaatsen

Op basis hoe ik het zou zien zou ik kopen, zeker als je momenteel goed kan dragen. Initieel duurder, maar op lange termijn verwacht ik echt goedkoper en over 16 jaar heb je €120000 aan vermogen opgebouwd via je huis door maandelijks af te betalen en in 16jaar durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat je dat met huur ongeveer even veel geld gekost zou hebben vooral omdat je in het laatste jaar zo'n 2k per maand betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik twijfel ik omdat ik dus direct hogere netto hypotheek heb dan huur per maand. Dat is zonder bouwdepot (ik kan max rond 320.000 hypotheek krijgen). Met bouwdepot zijn de netto kosten dan nog hoger. Plus er komen extra verzekeringen (incl woonlastenverzekering), OZB belasting, eigenwoningforfait. En waar ik zeker zorgen over maak: onderhoud.
je moet natuurlijk wel goed afwegen dat die nettokosten bij een koopfinanciering bestaan uit twee delen...
enkel de 'rente' is vergelijkbaar met de huur zelf, de rente zijn de kosten van je financiering.

de aflossing is zelf an sich niet veel anders dan een spaarbedrag, je koopt daarmee je schuld af en je vermogen stijgt erdoor (en de te betalen rente daalt ook).

Als je het over langere tijd ziet zal het rentedeel van je woonlasten eerder flink dalen, en over 15 jaar een stuk lager zijn dan dat je nu aan huur betaald. Als je echter zou blijven huren, moet je er rekening mee houden dat die huur in die 15 jaar nog een flink stuk verder kan oplopen.

Of je dat risico daarvoor wil nemen is natuurlijk je eigen keuze... als je bv tot nu toe nooit iets aan sparen of vermogensopbouw gedaan hebt, is het best een omstellung om zo te denken op financieel gebied.
maar juist op de langere termijn en gericht op een eventueel pensioen denk ik dat je een stuk beter uitbent over die 15+ jaren, qua beperking van je maandlasten als je koopt, dan wanneer je blijft huren

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Geen optie om in plaats van te kopen met 'korting' een oprotpremie te krijgen van de verhuurder?

Als je bang bent voor hoge onderhoudskosten kun je voor rond de €250.000 een appartement kopen (evt appartement op de begane grond met tuin, heb je alsnog een rijtjeswoning gevoel). Appartement zitten bij een gezonde VvE nauwelijks onvoorspelbare onderhoudskosten aan afgezien van keuken en badkamer die mogelijk verouderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Wat ik mis is de afweging tussen dat kopen nu duurder is maar de lasten de komende 30 jaar gelijk blijven, en sparen is vs huren waarbij je weet dat de lasten zullen blijven stijgen.
Dat break even punt zit op ~7 jaar bij 5% huurverhoging per jaar (960 * 1.05^7), dus naar je pensioen toe wordt kopen wel goedkoper.
Maar je heb dus wel ook de achterstallig onderhoud kosten, maar die vallen dus net in de koop-vs-huur de duurste periode.
Tegelijkertijd ook de vrijheid om zelf te bepalen wat prioriteit krijgt en wat jij de beste oplossing vindt.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Galinsky schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:25:
Je zit ook in over het energielabel, wat energielabel A is van je huidige appartement.
Van welke datum is dit energielabel? Is deze van voor 2021 of na 2021. Indien van voor 2021 kon de eigenaar zelf de informatie aanleveren en kon er redelijk makkelijk gesjoemeld worden. Na 2021 moest er ook echt een inspecteur langskomen. Ondanks dat een energielabel nooit 100% het plaatje laat zien geeft het een redelijk goed beeld (mits na 2021) als het voor 2021 is kan het energielabel van alles zijn.

Verder huur of koop, als je nog 16 jaar annuïtair gaat aflossen op 300k met 3.75% rente:
is je maandbedrag zo'n 1400 euro.
na 16 jaar heb je dan nog een hypotheek open staan van ongeveer 180000 (je hebt dus 120000 gespaard)

Verdere voordelen:
- Over een periode van 16 jaar kan je ervan uit gaan dat de prijzen ook gestegen zijn. Er zullen mogelijk (diepe) dippen komen maar ik denk dat als je het geheel van 16 jaar neemt met daarbovenop inflatie dat de kans erg groot is dat je huis na 16 jaar meer waard is in euro's.
- Je krijgt nog Hypotheekrente aftrek,
- Als verhuurder elk jaar 5% verhoging vraagt en je zit momenteel op €900,- huur zit je over 9 jaar ook zo'n €1400 euro aan huur te betalen. Als dat 16 jaar door gaat zit je op €1964,- euro per huur per maand op je pensioen leeftijd. Je hypotheek blijft op €1400,-

Nadeel:
Zelf onderhoud
Zelf belastingen
Achterstallig onderhoud opvangen
Goed bod hiervoor proberen te plaatsen

Op basis hoe ik het zou zien zou ik kopen, zeker als je momenteel goed kan dragen. Initieel duurder, maar op lange termijn verwacht ik echt goedkoper en over 16 jaar heb je €120000 aan vermogen opgebouwd via je huis door maandelijks af te betalen en in 16jaar durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat je dat met huur ongeveer even veel geld gekost zou hebben vooral omdat je in het laatste jaar zo'n 2k per maand betaald.
Het is een huis, geen appartement. Label A is van 2020. Het is sociale huur dus stijging gebonden aan wat de Minister elk jaar beslist. Huurstijging is normaal inflatie+ 1% Maar een paar jaar, ik geloof in 2017 en 2018 helemaal geen huurstijging geweest. Als ik in vrije huur had gezeten, was het anders geweest.

WOZ waarde koophuis stijgt, dus OZB, eigenwoningforfait, rioolrechten stijgen ook. Onderhoud stijgt ook. Ik ben zelf helaas geen klusser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
RM-rf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:36:
[...]

je moet natuurlijk wel goed afwegen dat die nettokosten bij een koopfinanciering bestaan uit twee delen...
enkel de 'rente' is vergelijkbaar met de huur zelf, de rente zijn de kosten van je financiering.

de aflossing is zelf an sich niet veel anders dan een spaarbedrag, je koopt daarmee je schuld af en je vermogen stijgt erdoor (en de te betalen rente daalt ook).

Als je het over langere tijd ziet zal het rentedeel van je woonlasten eerder flink dalen, en over 15 jaar een stuk lager zijn dan dat je nu aan huur betaald. Als je echter zou blijven huren, moet je er rekening mee houden dat die huur in die 15 jaar nog een flink stuk verder kan oplopen.

Of je dat risico daarvoor wil nemen is natuurlijk je eigen keuze... als je bv tot nu toe nooit iets aan sparen of vermogensopbouw gedaan hebt, is het best een omstellung om zo te denken op financieel gebied.
maar juist op de langere termijn en gericht op een eventueel pensioen denk ik dat je een stuk beter uitbent over die 15+ jaren, qua beperking van je maandlasten als je koopt, dan wanneer je blijft huren
Ik heb uitgerekend dat ik na pensioen het huis niet kan betalen. In sociale huurwoning (ik huur nu sociaal) krijg ik dan huurtoeslag. Koophuis zou ik moeten verkopen. Of helemaal aflossingsvrij, maar dan zijn de kosten waarschijnlijk rond 800-900 euro afhankelijk van rente plus alle onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:11
Je moet er wel rekening mee houden dat je hypotheekschuld minder wordt, en de schuld door inflatie minder wordt ten opzichte van wat je verdiend. Je huur stijgt ieder jaar door, zeker als je straks wellicht in de vrije sector komt kan dat verschil in een paar jaar behoorlijk oplopen.

En met een eigen woning zet je een groot deel van de woonlasten vast. Je kan als je een hypotheek hebt ook tussentijds extra aflossen (afhankelijk van de aanbieder kan dat bij sommigen zelfs onbeperkt) daarmee verlaag je die maandlast ook weer.

De eerste 5 jaar en er is alweer een zeer aanzienlijk deel van je hypotheek afgelost, met wat inflatiecorrectie op je salaris en je hebt alweer een groter besteedbaar inkomen. Na 10 jaar heb je al 1/3e afgelost. Bij huren weet je 1 ding zeker, daar zet je geen enkel deel vast. En dat onderhoud moet je ook nog maar gedaan krijgen. (Wat vaak al een gevecht op zich is als je er in zit)

Belangrijk is, woon je fijn, wil je er blijven? Zo ja je kan het nu kopen, die kans doet zich niet iedere dag voor. En mocht je straks toch een hogere huur krijgen vanwege je inkomen dan had het voordeel van kopen nog sneller gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
HallonRubus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:37:
Geen optie om in plaats van te kopen met 'korting' een oprotpremie te krijgen van de verhuurder?

Als je bang bent voor hoge onderhoudskosten kun je voor rond de €250.000 een appartement kopen (evt appartement op de begane grond met tuin, heb je alsnog een rijtjeswoning gevoel). Appartement zitten bij een gezonde VvE nauwelijks onvoorspelbare onderhoudskosten aan afgezien van keuken en badkamer die mogelijk verouderd is.
Nou als je een flat op begane grond met een tuin in een goede wijk kan vinden die ik voor 250.000 mag kopen (met niet al te hoge VVE) dan hou ik mij aanbevolen 😄 Hier heb je het niet. Ik zit in rustige wijk, dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
CornermanNL schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:57:
Je moet er wel rekening mee houden dat je hypotheekschuld minder wordt, en de schuld door inflatie minder wordt ten opzichte van wat je verdiend. Je huur stijgt ieder jaar door, zeker als je straks wellicht in de vrije sector komt kan dat verschil in een paar jaar behoorlijk oplopen.

En met een eigen woning zet je een groot deel van de woonlasten vast. Je kan als je een hypotheek hebt ook tussentijds extra aflossen (afhankelijk van de aanbieder kan dat bij sommigen zelfs onbeperkt) daarmee verlaag je die maandlast ook weer.

De eerste 5 jaar en er is alweer een zeer aanzienlijk deel van je hypotheek afgelost, met wat inflatiecorrectie op je salaris en je hebt alweer een groter besteedbaar inkomen. Na 10 jaar heb je al 1/3e afgelost. Bij huren weet je 1 ding zeker, daar zet je geen enkel deel vast. En dat onderhoud moet je ook nog maar gedaan krijgen. (Wat vaak al een gevecht op zich is als je er in zit)

Belangrijk is, woon je fijn, wil je er blijven? Zo ja je kan het nu kopen, die kans doet zich niet iedere dag voor. En mocht je straks toch een hogere huur krijgen vanwege je inkomen dan had het voordeel van kopen nog sneller gegaan.
Ik wil hier blijven maar ik wil niet veel meer per maand betalen. Of stressen over onderhoud.
In principe tot nu toe alles wat kapot ging hebben zij vervangen: 2 x cv ketel, mechanische ventilatie, keuken lades, douche scherm 2 x, wat kleine dingen. Zonnepanelen geplaatst. 2 x buitenkant geschilderd. De buren met de koopwoning hebben vorig jaar 12.000 euro aan schilder betaald, er is heel veel houten delen aan buitenkant van onze huizen. Dan zou ik dus 2 duizend per jaar moeten sparen voor alleen de schilder? Ik ben zelf zeer onhandig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:11
HBB01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Ik wil hier blijven maar ik wil niet veel meer per maand betalen. Of stressen over onderhoud.
In principe tot nu toe alles wat kapot ging hebben zij vervangen: 2 x cv ketel, mechanische ventilatie, keuken lades, douche scherm 2 x, wat kleine dingen. Zonnepanelen geplaatst. 2 x buitenkant geschilderd. De buren met de koopwoning hebben vorig jaar 12.000 euro aan schilder betaald, er is heel veel houten delen aan buitenkant van onze huizen. Dan zou ik dus 2 duizend per jaar moeten sparen voor alleen de schilder? Ik ben zelf zeer onhandig helaas.
Het onderhoud is dus prima geweest, als ik het zo lees huur je dus liever en dat is prima. Ze kunnen je niet uit je huis zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
HBB01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Nou als je een flat op begane grond met een tuin in een goede wijk kan vinden die ik voor 250.000 mag kopen (met niet al te hoge VVE) dan hou ik mij aanbevolen 😄 Hier heb je het niet. Ik zit in rustige wijk, dat is ook wat waard.
Met 250k had ik het wat onderschat, was niet lang geleden dat je toen nog wel iets voor die prijs kan vinden... Als je het iets oprekt tot maximaal 300k zijn er wel leuke optrekjes te vinden. Paar voorbeelden en funda zoekfilters:

Appartement te koop: Aggemastate 177 8926 PC Leeuwarden [Funda]

Appartement te koop: Schepen Oppenwervestraat 9 6831 MH Arnhem [Funda]

Appartement te koop: Schoolpad 43 9751 RG Haren (GR) [Funda]

Appartement te koop: Zaagmuldersweg 98 9713 LN Groningen [Funda]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
HBB01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

12k klinkt me als heel veel, zeker als de boel netjes iedere 6 jaar wordt geschilderd. Of zit er in dat houtwerk een boel problemen wat die schilder bij de buren moest herstellen en op termijn zelfs tot vervanging gaat leiden? Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige verhuurder jaarlijks 2 maanden huur moet reserveren voor de schilder en dan nog al het andere onderhoud, reservering nieuwe keuken/sanitair etc. Dan draait ie verlies op het huidige huurcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sempy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

12k klinkt me als heel veel, zeker als de boel netjes iedere 6 jaar wordt geschilderd. Of zit er in dat houtwerk een boel problemen wat die schilder bij de buren moest herstellen en op termijn zelfs tot vervanging gaat leiden? Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige verhuurder jaarlijks 2 maanden huur moet reserveren voor de schilder en dan nog al het andere onderhoud, reservering nieuwe keuken/sanitair etc. Dan draait ie verlies op het huidige huurcontract.
No idea... Maar de verhuurder huurt grote schildersbedrijf en laat alle woningen die van hun zijn achter elkaar doen. En misschien schilderen zij niet alle houten boeidelen, dakkapellen etc elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
HallonRubus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

Met 250k had ik het wat onderschat, was niet lang geleden dat je toen nog wel iets voor die prijs kan vinden... Als je het iets oprekt tot maximaal 300k zijn er wel leuke optrekjes te vinden. Paar voorbeelden en funda zoekfilters:

Appartement te koop: Aggemastate 177 8926 PC Leeuwarden [Funda]

Appartement te koop: Schepen Oppenwervestraat 9 6831 MH Arnhem [Funda]

Appartement te koop: Schoolpad 43 9751 RG Haren (GR) [Funda]

Appartement te koop: Zaagmuldersweg 98 9713 LN Groningen [Funda]
Bij ons heb je sowieso bijna geen flats. Of grotere torens met label D in wijken met overlast. Of keurige bejaardenflats die nu vanaf 350.000 beginnen. Nieuwbouw nog duurder....
Het is een luxe positie, ik heb nu goedkopere huur in rustige omgeving. Als ik 25 zou zijn en op zoek naar de eerste koopwoning, had ik natuurlijk andere keuzes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het feit dat die verkopende makelaar je zo onder druk probeert te zetten is al een hele grote rode vlag. In de stad waar ik woon werken de woningbouwcorporaties exclusief met één makelaarskantoor, die houden er ook dit soort praktijken op na. Alles voor de poen, werken op het randje van wat mag, of zolang het niet te bewijzen valt, over dat randje.

Normaliter zou ik altijd aanraden om te kopen, beter laat dan nooit. Maar gezien de aanwezige financiën, koop dan iets waar je de komende jaren redelijkerwijs geen omkijken naar hebt. In jouw geval lijjkt het me beter om te blijven huren en de onderhoudskosten voor de verhuurder te laten. Ondertussen kun je rondkijken of er iets anders is dat goed bij je past, en daar eventueel een spaar- of beleggingsdoel aan koppelen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HBB01
swbr schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:09:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het feit dat die verkopende makelaar je zo onder druk probeert te zetten is al een hele grote rode vlag. In de stad waar ik woon werken de woningbouwcorporaties exclusief met één makelaarskantoor, die houden er ook dit soort praktijken op na. Alles voor de poen, werken op het randje van wat mag, of zolang het niet te bewijzen valt, over dat randje.

Normaliter zou ik altijd aanraden om te kopen, beter laat dan nooit. Maar gezien de aanwezige financiën, koop dan iets waar je de komende jaren redelijkerwijs geen omkijken naar hebt. In jouw geval lijjkt het me beter om te blijven huren en de onderhoudskosten voor de verhuurder te laten. Ondertussen kun je rondkijken of er iets anders is dat goed bij je past, en daar eventueel een spaar- of beleggingsdoel aan koppelen.
De huizenprijzen stijgen harder dan mijn loonsverhoging.
Nieuwbouw kan ik niet meer in mijn eentje betalen. Hier begint het inmiddels vanaf 360 duizend casco, ook voor appartementen.
Ik ben eens dat het rode vlag praktijken zijn, maar dat heeft hij bij elke huurder blijkbaar gedaan, ik heb een aantal gesproken.

[ Voor 12% gewijzigd door HBB01 op 20-08-2025 21:52 ]

Pagina: 1 2 Laatste