Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
Yaksa schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

TS heeft in de topicstart aangegeven dat de huidige woning voor haar een fijne woning is.
Waarom zou je nog meer woongenot willen?
Maakt het je gelukkiger wanneer je een inloop regendouche laat installeren? Of glazen taatsdeuren en een PVC visgraatparket?
TS geeft aan dat ze bij koop van de woning hogere lasten krijgt en daar twijfels over heeft. Meeste mensen maken zo'n stap naar een mooiere woning of om na 30 jaar, liefst rond pensioendatum de tent afgelost te hebben. Beide situaties zijn niet van toepassing. Blijft relevante vraag, waarom zou TS kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:09
HBB01 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:19:
[...]

Ruim 200 punten dus de huur kan nog flink omhoog volgens punten stelsel. Als ik hier weg ga, wordt deze woning verkocht.
Ok, dat geeft aan dat je dus relatief goedkoop huurt (en een mooi huis hebt) tov andere huurders. Die maximale huur groeit gewoon mee met de +inflatie (net als jouw huur doet).
Vraag of je je geld nu wil steken in stenen (fiscaal voordelig), of in iets anders.. zou de balans niet zo 100% durven te leggen. Dat huren geld wegsmijten is, klopt zeker.. maar als je relatief goedkoop huurt heeft dat voordelen.
Uiteindelijk is er geen garantie dat de huizen zo sterk blijven stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-09 21:30
dangerpaki schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:47:
Niet moeilijker maken dan het is zou ik zeggen. Wat besluiten uit elkaar halen.

Zij dreigen met prijs gaat omhoog. En dan??? Ze kunnen het of aan jou verkopen of aan een andere investeerder (incl. jij als zittende huurder). Dus veel opties hebben ze niet. Als jij nu zegt 'doe ik niet want de prijs is te hoog', dan zitten ze vast aan de huidige situatie of een andere investeerder die op zijn beurt hun gewoon voor de minimum uitkoopt (want jou uitzetten om het aan iemand op de vrije markt verkopen kunnen ze niet).

Jij maakt je zorgen om dat de huurprijs de komende jaren omhoog gaat tot aan je pensioen? Wat denk je dat het kost als zij jou zover krijgen dat jij er 300k voor betaalt en vervolgens een dak/keuken/badkamer en nog wat zooi op jouw kosten moet laten doen? Is ook niet gratis. Zo 50k aan geld (over 14 jaar uitgestreken bijna 300 euro/maand).

Dan de kwestie van of het op jouw leeftijd handig/rendabel/financieel haalbaar is om een woning te kopen en daar voordeel van te hebben. Daar moet je echt even een financieel adviseur voor hebben die inzicht krijgt in jouw situatie. Gewoon even doen los van deze situatie, zodat je weet wat reëel en rendabel kan zijn en waar je op moet mikken als het om financiën gaat.

Allemaal dingen die je niet gehaast moet doen en je dus ook niet moet laten opfokken door degene die jou dat willen verkopen. Denk je echt als zij menen 50k extra voor de woning te kunnen krijgen dat ze dan jou 'matsen' en hem voor 300k wegdoen? Die hele deadline hebben ze verzonnen om je onder druk te zetten zodat jij koopt en zij ervan af zijn zonder dat je fatsoenlijk onderzoek hebt kunnen doen.

En bedenk ook: je wilt hier misschien (nu) niet weg, maar dat is emotie en kan veranderen, niets is perfect, jij kan ook een ander huis kopen eventueel beter onderhouden en met minder potentiele kosten voor misschien dezelfde prijs. Nu spelen zij op de emotie. Want het feit dat je er al een tijd zit vertelt hun dat jij wel wil blijven zitten.

Laat je niet gek maken.
Bedankt!
Zou je nog wel bouwkundige keuring laten doenen eventueel een aankoopmakelaar om met hun te onderhandelen?
Ik ga op zoek naar een financiële adviseur.
Maar ik heb tot nu toe hier in de buurt geen enkele gevonden die niet ook Hypotheekadviseur is. Die gaan never nooit geen kopen aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Scheurbuik schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Ok, dat geeft aan dat je dus relatief goedkoop huurt (en een mooi huis hebt) tov andere huurders. Die maximale huur groeit gewoon mee met de +inflatie (net als jouw huur doet).
Vraag of je je geld nu wil steken in stenen (fiscaal voordelig), of in iets anders.. zou de balans niet zo 100% durven te leggen. Dat huren geld wegsmijten is, klopt zeker.. maar als je relatief goedkoop huurt heeft dat voordelen.
Uiteindelijk is er geen garantie dat de huizen zo sterk blijven stijgen.
Tegenwoordig mogen huurcorporaties huur corrigeren naar inkomen dus meer dan inflatie+1 laten stijgen. Dat is eigenlijk de enige waar ik zorgen maak als ik blijf huren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Laatst online: 24-09 16:27
@HBB01
Persoonlijk (maar dat is hoe ik erin sta en over het algemeen in het leven sta) zou ik:
1 - evalueren wat voor jou financieel haalbaar en rendabel is
2 - als kopen inderdaad rendabel is kijken wat je budget dan maximaal zou zijn om het haalbaar en rendabel te houden gezien je leeftijd en situatie en welke eisen daarbij horen
3 - kijken hoe reeel het is dat je huidige woning daar bij past
4 - indien passend, dan inderdaad een bouwkundige keuring
5 - dan onderhandelen

Maar nogmaals ik ben niet heel ervaren ofzo. Dit is gewoon mijn persoonlijke manier van aanpak van dingen algemeen in het leven.

De keuring zou ik doen om te weten of er geen zaken zijn die je nog onverwacht tegen gaan komen. Want ik kan je vertellen dat als die er later blijken te zijn de verkoper je weer weg stuurt want je woont er al x aantal jaar en je had het moeten/kunnen weten.
Dat je na een keuring eventueel punten hebt waarmee je de prijs omlaag kunt proberen te krijgen is een bijeffect. Maar dat zou niet de reden zijn dat ik primair een keuring laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je hebt nu als koper als eerste een periode de tijd om je huidige woning te kopen. waarschijnlijk komt de woning na dinsdag op het internet en dan gaat het overlijden beginnen. Persoonlijk zou ik kijken of je een gesprek kunt hebben met een bank (die hebben ook een zorgplicht naar jou toe) en vragen of zij nog ideeën hebben over hoe je toekomst te borgen na je pensioen. Als je je direct weer inschrijft na aankoop zou je tegen die tijd genoeg wachttijd kunnen hebben om te kunnen kiezen wat je gaat huren. Ik denk dat ik het persoonlijk zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Je zit ook in over het energielabel, wat energielabel A is van je huidige appartement.
Van welke datum is dit energielabel? Is deze van voor 2021 of na 2021. Indien van voor 2021 kon de eigenaar zelf de informatie aanleveren en kon er redelijk makkelijk gesjoemeld worden. Na 2021 moest er ook echt een inspecteur langskomen. Ondanks dat een energielabel nooit 100% het plaatje laat zien geeft het een redelijk goed beeld (mits na 2021) als het voor 2021 is kan het energielabel van alles zijn.

Verder huur of koop, als je nog 16 jaar annuïtair gaat aflossen op 300k met 3.75% rente:
is je maandbedrag zo'n 1400 euro.
na 16 jaar heb je dan nog een hypotheek open staan van ongeveer 180000 (je hebt dus 120000 gespaard)

Verdere voordelen:
- Over een periode van 16 jaar kan je ervan uit gaan dat de prijzen ook gestegen zijn. Er zullen mogelijk (diepe) dippen komen maar ik denk dat als je het geheel van 16 jaar neemt met daarbovenop inflatie dat de kans erg groot is dat je huis na 16 jaar meer waard is in euro's.
- Je krijgt nog Hypotheekrente aftrek,
- Als verhuurder elk jaar 5% verhoging vraagt en je zit momenteel op €900,- huur zit je over 9 jaar ook zo'n €1400 euro aan huur te betalen. Als dat 16 jaar door gaat zit je op €1964,- euro per huur per maand op je pensioen leeftijd. Je hypotheek blijft op €1400,-

Nadeel:
Zelf onderhoud
Zelf belastingen
Achterstallig onderhoud opvangen
Goed bod hiervoor proberen te plaatsen

Op basis hoe ik het zou zien zou ik kopen, zeker als je momenteel goed kan dragen. Initieel duurder, maar op lange termijn verwacht ik echt goedkoper en over 16 jaar heb je €120000 aan vermogen opgebouwd via je huis door maandelijks af te betalen en in 16jaar durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat je dat met huur ongeveer even veel geld gekost zou hebben vooral omdat je in het laatste jaar zo'n 2k per maand betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

HBB01 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:53:

Ik twijfel ik omdat ik dus direct hogere netto hypotheek heb dan huur per maand. Dat is zonder bouwdepot (ik kan max rond 320.000 hypotheek krijgen). Met bouwdepot zijn de netto kosten dan nog hoger. Plus er komen extra verzekeringen (incl woonlastenverzekering), OZB belasting, eigenwoningforfait. En waar ik zeker zorgen over maak: onderhoud.
je moet natuurlijk wel goed afwegen dat die nettokosten bij een koopfinanciering bestaan uit twee delen...
enkel de 'rente' is vergelijkbaar met de huur zelf, de rente zijn de kosten van je financiering.

de aflossing is zelf an sich niet veel anders dan een spaarbedrag, je koopt daarmee je schuld af en je vermogen stijgt erdoor (en de te betalen rente daalt ook).

Als je het over langere tijd ziet zal het rentedeel van je woonlasten eerder flink dalen, en over 15 jaar een stuk lager zijn dan dat je nu aan huur betaald. Als je echter zou blijven huren, moet je er rekening mee houden dat die huur in die 15 jaar nog een flink stuk verder kan oplopen.

Of je dat risico daarvoor wil nemen is natuurlijk je eigen keuze... als je bv tot nu toe nooit iets aan sparen of vermogensopbouw gedaan hebt, is het best een omstellung om zo te denken op financieel gebied.
maar juist op de langere termijn en gericht op een eventueel pensioen denk ik dat je een stuk beter uitbent over die 15+ jaren, qua beperking van je maandlasten als je koopt, dan wanneer je blijft huren

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:09
Geen optie om in plaats van te kopen met 'korting' een oprotpremie te krijgen van de verhuurder?

Als je bang bent voor hoge onderhoudskosten kun je voor rond de €250.000 een appartement kopen (evt appartement op de begane grond met tuin, heb je alsnog een rijtjeswoning gevoel). Appartement zitten bij een gezonde VvE nauwelijks onvoorspelbare onderhoudskosten aan afgezien van keuken en badkamer die mogelijk verouderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:57

DropjesLover

Dit dus ->

Wat ik mis is de afweging tussen dat kopen nu duurder is maar de lasten de komende 30 jaar gelijk blijven, en sparen is vs huren waarbij je weet dat de lasten zullen blijven stijgen.
Dat break even punt zit op ~7 jaar bij 5% huurverhoging per jaar (960 * 1.05^7), dus naar je pensioen toe wordt kopen wel goedkoper.
Maar je heb dus wel ook de achterstallig onderhoud kosten, maar die vallen dus net in de koop-vs-huur de duurste periode.
Tegelijkertijd ook de vrijheid om zelf te bepalen wat prioriteit krijgt en wat jij de beste oplossing vindt.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Galinsky schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:25:
Je zit ook in over het energielabel, wat energielabel A is van je huidige appartement.
Van welke datum is dit energielabel? Is deze van voor 2021 of na 2021. Indien van voor 2021 kon de eigenaar zelf de informatie aanleveren en kon er redelijk makkelijk gesjoemeld worden. Na 2021 moest er ook echt een inspecteur langskomen. Ondanks dat een energielabel nooit 100% het plaatje laat zien geeft het een redelijk goed beeld (mits na 2021) als het voor 2021 is kan het energielabel van alles zijn.

Verder huur of koop, als je nog 16 jaar annuïtair gaat aflossen op 300k met 3.75% rente:
is je maandbedrag zo'n 1400 euro.
na 16 jaar heb je dan nog een hypotheek open staan van ongeveer 180000 (je hebt dus 120000 gespaard)

Verdere voordelen:
- Over een periode van 16 jaar kan je ervan uit gaan dat de prijzen ook gestegen zijn. Er zullen mogelijk (diepe) dippen komen maar ik denk dat als je het geheel van 16 jaar neemt met daarbovenop inflatie dat de kans erg groot is dat je huis na 16 jaar meer waard is in euro's.
- Je krijgt nog Hypotheekrente aftrek,
- Als verhuurder elk jaar 5% verhoging vraagt en je zit momenteel op €900,- huur zit je over 9 jaar ook zo'n €1400 euro aan huur te betalen. Als dat 16 jaar door gaat zit je op €1964,- euro per huur per maand op je pensioen leeftijd. Je hypotheek blijft op €1400,-

Nadeel:
Zelf onderhoud
Zelf belastingen
Achterstallig onderhoud opvangen
Goed bod hiervoor proberen te plaatsen

Op basis hoe ik het zou zien zou ik kopen, zeker als je momenteel goed kan dragen. Initieel duurder, maar op lange termijn verwacht ik echt goedkoper en over 16 jaar heb je €120000 aan vermogen opgebouwd via je huis door maandelijks af te betalen en in 16jaar durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat je dat met huur ongeveer even veel geld gekost zou hebben vooral omdat je in het laatste jaar zo'n 2k per maand betaald.
Het is een huis, geen appartement. Label A is van 2020. Het is sociale huur dus stijging gebonden aan wat de Minister elk jaar beslist. Huurstijging is normaal inflatie+ 1% Maar een paar jaar, ik geloof in 2017 en 2018 helemaal geen huurstijging geweest. Als ik in vrije huur had gezeten, was het anders geweest.

WOZ waarde koophuis stijgt, dus OZB, eigenwoningforfait, rioolrechten stijgen ook. Onderhoud stijgt ook. Ik ben zelf helaas geen klusser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
RM-rf schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:36:
[...]

je moet natuurlijk wel goed afwegen dat die nettokosten bij een koopfinanciering bestaan uit twee delen...
enkel de 'rente' is vergelijkbaar met de huur zelf, de rente zijn de kosten van je financiering.

de aflossing is zelf an sich niet veel anders dan een spaarbedrag, je koopt daarmee je schuld af en je vermogen stijgt erdoor (en de te betalen rente daalt ook).

Als je het over langere tijd ziet zal het rentedeel van je woonlasten eerder flink dalen, en over 15 jaar een stuk lager zijn dan dat je nu aan huur betaald. Als je echter zou blijven huren, moet je er rekening mee houden dat die huur in die 15 jaar nog een flink stuk verder kan oplopen.

Of je dat risico daarvoor wil nemen is natuurlijk je eigen keuze... als je bv tot nu toe nooit iets aan sparen of vermogensopbouw gedaan hebt, is het best een omstellung om zo te denken op financieel gebied.
maar juist op de langere termijn en gericht op een eventueel pensioen denk ik dat je een stuk beter uitbent over die 15+ jaren, qua beperking van je maandlasten als je koopt, dan wanneer je blijft huren
Ik heb uitgerekend dat ik na pensioen het huis niet kan betalen. In sociale huurwoning (ik huur nu sociaal) krijg ik dan huurtoeslag. Koophuis zou ik moeten verkopen. Of helemaal aflossingsvrij, maar dan zijn de kosten waarschijnlijk rond 800-900 euro afhankelijk van rente plus alle onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
Je moet er wel rekening mee houden dat je hypotheekschuld minder wordt, en de schuld door inflatie minder wordt ten opzichte van wat je verdiend. Je huur stijgt ieder jaar door, zeker als je straks wellicht in de vrije sector komt kan dat verschil in een paar jaar behoorlijk oplopen.

En met een eigen woning zet je een groot deel van de woonlasten vast. Je kan als je een hypotheek hebt ook tussentijds extra aflossen (afhankelijk van de aanbieder kan dat bij sommigen zelfs onbeperkt) daarmee verlaag je die maandlast ook weer.

De eerste 5 jaar en er is alweer een zeer aanzienlijk deel van je hypotheek afgelost, met wat inflatiecorrectie op je salaris en je hebt alweer een groter besteedbaar inkomen. Na 10 jaar heb je al 1/3e afgelost. Bij huren weet je 1 ding zeker, daar zet je geen enkel deel vast. En dat onderhoud moet je ook nog maar gedaan krijgen. (Wat vaak al een gevecht op zich is als je er in zit)

Belangrijk is, woon je fijn, wil je er blijven? Zo ja je kan het nu kopen, die kans doet zich niet iedere dag voor. En mocht je straks toch een hogere huur krijgen vanwege je inkomen dan had het voordeel van kopen nog sneller gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
HallonRubus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:37:
Geen optie om in plaats van te kopen met 'korting' een oprotpremie te krijgen van de verhuurder?

Als je bang bent voor hoge onderhoudskosten kun je voor rond de €250.000 een appartement kopen (evt appartement op de begane grond met tuin, heb je alsnog een rijtjeswoning gevoel). Appartement zitten bij een gezonde VvE nauwelijks onvoorspelbare onderhoudskosten aan afgezien van keuken en badkamer die mogelijk verouderd is.
Nou als je een flat op begane grond met een tuin in een goede wijk kan vinden die ik voor 250.000 mag kopen (met niet al te hoge VVE) dan hou ik mij aanbevolen 😄 Hier heb je het niet. Ik zit in rustige wijk, dat is ook wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
CornermanNL schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:57:
Je moet er wel rekening mee houden dat je hypotheekschuld minder wordt, en de schuld door inflatie minder wordt ten opzichte van wat je verdiend. Je huur stijgt ieder jaar door, zeker als je straks wellicht in de vrije sector komt kan dat verschil in een paar jaar behoorlijk oplopen.

En met een eigen woning zet je een groot deel van de woonlasten vast. Je kan als je een hypotheek hebt ook tussentijds extra aflossen (afhankelijk van de aanbieder kan dat bij sommigen zelfs onbeperkt) daarmee verlaag je die maandlast ook weer.

De eerste 5 jaar en er is alweer een zeer aanzienlijk deel van je hypotheek afgelost, met wat inflatiecorrectie op je salaris en je hebt alweer een groter besteedbaar inkomen. Na 10 jaar heb je al 1/3e afgelost. Bij huren weet je 1 ding zeker, daar zet je geen enkel deel vast. En dat onderhoud moet je ook nog maar gedaan krijgen. (Wat vaak al een gevecht op zich is als je er in zit)

Belangrijk is, woon je fijn, wil je er blijven? Zo ja je kan het nu kopen, die kans doet zich niet iedere dag voor. En mocht je straks toch een hogere huur krijgen vanwege je inkomen dan had het voordeel van kopen nog sneller gegaan.
Ik wil hier blijven maar ik wil niet veel meer per maand betalen. Of stressen over onderhoud.
In principe tot nu toe alles wat kapot ging hebben zij vervangen: 2 x cv ketel, mechanische ventilatie, keuken lades, douche scherm 2 x, wat kleine dingen. Zonnepanelen geplaatst. 2 x buitenkant geschilderd. De buren met de koopwoning hebben vorig jaar 12.000 euro aan schilder betaald, er is heel veel houten delen aan buitenkant van onze huizen. Dan zou ik dus 2 duizend per jaar moeten sparen voor alleen de schilder? Ik ben zelf zeer onhandig helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
HBB01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Ik wil hier blijven maar ik wil niet veel meer per maand betalen. Of stressen over onderhoud.
In principe tot nu toe alles wat kapot ging hebben zij vervangen: 2 x cv ketel, mechanische ventilatie, keuken lades, douche scherm 2 x, wat kleine dingen. Zonnepanelen geplaatst. 2 x buitenkant geschilderd. De buren met de koopwoning hebben vorig jaar 12.000 euro aan schilder betaald, er is heel veel houten delen aan buitenkant van onze huizen. Dan zou ik dus 2 duizend per jaar moeten sparen voor alleen de schilder? Ik ben zelf zeer onhandig helaas.
Het onderhoud is dus prima geweest, als ik het zo lees huur je dus liever en dat is prima. Ze kunnen je niet uit je huis zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:09
HBB01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 14:58:
[...]

Nou als je een flat op begane grond met een tuin in een goede wijk kan vinden die ik voor 250.000 mag kopen (met niet al te hoge VVE) dan hou ik mij aanbevolen 😄 Hier heb je het niet. Ik zit in rustige wijk, dat is ook wat waard.
Met 250k had ik het wat onderschat, was niet lang geleden dat je toen nog wel iets voor die prijs kan vinden... Als je het iets oprekt tot maximaal 300k zijn er wel leuke optrekjes te vinden. Paar voorbeelden en funda zoekfilters:

Appartement te koop: Aggemastate 177 8926 PC Leeuwarden [Funda]

Appartement te koop: Schepen Oppenwervestraat 9 6831 MH Arnhem [Funda]

Appartement te koop: Schoolpad 43 9751 RG Haren (GR) [Funda]

Appartement te koop: Zaagmuldersweg 98 9713 LN Groningen [Funda]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Laatst online: 21:35
HBB01 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

12k klinkt me als heel veel, zeker als de boel netjes iedere 6 jaar wordt geschilderd. Of zit er in dat houtwerk een boel problemen wat die schilder bij de buren moest herstellen en op termijn zelfs tot vervanging gaat leiden? Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige verhuurder jaarlijks 2 maanden huur moet reserveren voor de schilder en dan nog al het andere onderhoud, reservering nieuwe keuken/sanitair etc. Dan draait ie verlies op het huidige huurcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
Sempy schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

12k klinkt me als heel veel, zeker als de boel netjes iedere 6 jaar wordt geschilderd. Of zit er in dat houtwerk een boel problemen wat die schilder bij de buren moest herstellen en op termijn zelfs tot vervanging gaat leiden? Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige verhuurder jaarlijks 2 maanden huur moet reserveren voor de schilder en dan nog al het andere onderhoud, reservering nieuwe keuken/sanitair etc. Dan draait ie verlies op het huidige huurcontract.
No idea... Maar de verhuurder huurt grote schildersbedrijf en laat alle woningen die van hun zijn achter elkaar doen. En misschien schilderen zij niet alle houten boeidelen, dakkapellen etc elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBB01
HallonRubus schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:39:
[...]

Met 250k had ik het wat onderschat, was niet lang geleden dat je toen nog wel iets voor die prijs kan vinden... Als je het iets oprekt tot maximaal 300k zijn er wel leuke optrekjes te vinden. Paar voorbeelden en funda zoekfilters:

Appartement te koop: Aggemastate 177 8926 PC Leeuwarden [Funda]

Appartement te koop: Schepen Oppenwervestraat 9 6831 MH Arnhem [Funda]

Appartement te koop: Schoolpad 43 9751 RG Haren (GR) [Funda]

Appartement te koop: Zaagmuldersweg 98 9713 LN Groningen [Funda]
Bij ons heb je sowieso bijna geen flats. Of grotere torens met label D in wijken met overlast. Of keurige bejaardenflats die nu vanaf 350.000 beginnen. Nieuwbouw nog duurder....
Het is een luxe positie, ik heb nu goedkopere huur in rustige omgeving. Als ik 25 zou zijn en op zoek naar de eerste koopwoning, had ik natuurlijk andere keuzes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het feit dat die verkopende makelaar je zo onder druk probeert te zetten is al een hele grote rode vlag. In de stad waar ik woon werken de woningbouwcorporaties exclusief met één makelaarskantoor, die houden er ook dit soort praktijken op na. Alles voor de poen, werken op het randje van wat mag, of zolang het niet te bewijzen valt, over dat randje.

Normaliter zou ik altijd aanraden om te kopen, beter laat dan nooit. Maar gezien de aanwezige financiën, koop dan iets waar je de komende jaren redelijkerwijs geen omkijken naar hebt. In jouw geval lijjkt het me beter om te blijven huren en de onderhoudskosten voor de verhuurder te laten. Ondertussen kun je rondkijken of er iets anders is dat goed bij je past, en daar eventueel een spaar- of beleggingsdoel aan koppelen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HBB01
swbr schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:09:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar het feit dat die verkopende makelaar je zo onder druk probeert te zetten is al een hele grote rode vlag. In de stad waar ik woon werken de woningbouwcorporaties exclusief met één makelaarskantoor, die houden er ook dit soort praktijken op na. Alles voor de poen, werken op het randje van wat mag, of zolang het niet te bewijzen valt, over dat randje.

Normaliter zou ik altijd aanraden om te kopen, beter laat dan nooit. Maar gezien de aanwezige financiën, koop dan iets waar je de komende jaren redelijkerwijs geen omkijken naar hebt. In jouw geval lijjkt het me beter om te blijven huren en de onderhoudskosten voor de verhuurder te laten. Ondertussen kun je rondkijken of er iets anders is dat goed bij je past, en daar eventueel een spaar- of beleggingsdoel aan koppelen.
De huizenprijzen stijgen harder dan mijn loonsverhoging.
Nieuwbouw kan ik niet meer in mijn eentje betalen. Hier begint het inmiddels vanaf 360 duizend casco, ook voor appartementen.
Ik ben eens dat het rode vlag praktijken zijn, maar dat heeft hij bij elke huurder blijkbaar gedaan, ik heb een aantal gesproken.

[ Voor 12% gewijzigd door HBB01 op 20-08-2025 21:52 ]

Pagina: 1 2 Laatste