Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Post aangepast

Probleem was:
Ik heb een Dolce Gusto apparaat. Tevreden mee, maar.is meer iets voor mensen die weinig koffie drinken. Die cups zijn niet aan te slepen. Dure hobby en slecht voor het milieu. Wat is het alternatief?

Na alle suggesties (waarvoor dank):
In mijn geval is het beste: een koffiezetapparaat met vers gebrande bonen voor de ochtendstart. Sporadisch in de middag: café aan de overkant. Als dat teveel gevraagd is of voor een gast die 1/2 kopjes drinkt: mokkapot.
Probleem definitief opgelost!

[ Voor 44% gewijzigd door Chaki op 10-08-2025 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dan blijft alleen ouderwetse filter koffie over denk ik? Of instant koffie korrels. Veel eenvoudiger wordt het niet als je geen cups of grote volautomaat met reinigingsprogramma's wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

DarkSide

theres no place like ::1

kapitaal is een breed begrip net als joekel.
Er gijn prima kleine(re) volautomaten te vinden.

Continu reinigen valt ook mee.
beetje water. En 1x in de week de zetgroep.

Verder zou je kunnen denken aan een piston machine. (sage bambino als je klein zoekt (geen ervaring mee))
Maar dan ook gemalen koffie halen, of zelf malen en dus andere gedoe.

Anders idd gewoon een filterkoffie machine. Maar dan dus wel meerdere bakjes in 1 x zetten?
Of wil je kijken naar een v60? Of french press, etc

Er is genoeg.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
DarkSide schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:56:
Er gijn prima kleine(re) volautomaten te vinden.
Zoals?
Anders idd gewoon een filterkoffie machine. Maar dan dus wel meerdere bakjes in 1 x zetten?
5 kopjes om de dag mee te beginnen
Maar in de loop van de dag vaak maar 1 kopje
Of wil je kijken naar een v60? Of french press, etc
Beter dan gewone filterkoffie? Geen idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb al jaren dit ding: https://www.melitta.nl/koffiezetapparaten/aromaboy-/zwart
Lekker klein en je kan er 2 bakjes mee zetten. Wel minder handig met visite, maar neemt heel weinig ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

ik weet nog niet wat je met joekel bedoeld.
Persoonlijk vind ik het wel meevallen allemaal. Had vroeger een seaco pico (oif) die was best klein.

Een beetje normale filter koffie apparaat kom ik op 22x32x22
een melita solo is 32x20x45..

Als je kleiner zoekt dan bv wat hierboven genoemd wordt.
Als je 5 kopjes in 1x zet. Dan dus meerdere keren koffie zetten. Maar wel lekker smal zo te zien.

Als het echt om ruimte gaat. Dan een v60 nemen?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben zelf wel fan van een filter apparaat. Simpel, niet duur, niet vaak en niet moeilijk schoonmaken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Chaki schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:44:
Ik heb een Dolce Gusto apparaat. Tevreden mee, maar.is meer iets voor mensen die weinig koffie drinken. Die cups zijn niet aan te slepen. Dure hobby en slecht voor het milieu.
Maar wat is het alternatief? Wil geen kapitaal uitgeven. Wil geen joekel van een machine op het aanrecht. Wil niet continu bezig zijn met reinigen. Lees hier alleen maar over problemen met machines
Wat nu?
Klinkt als: koop een 'ouderwets' filter-apparaat, die heb je zo groot en klein als je wil, en zijn simpel te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
https://www.coolblue.nl/e...ifica-s-ecam21-117-b.html

Wij hadden na Nespresso dit apparaat er in een paar maanden uit. Als dat te groot is, dan idd filterkoffie... Bweh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Als je filterkoffie niet te zuipen vindt (en espresso wel), dan koop je IMO de verkeerde koffie, of je zet het verkeerd.

Zie de al genoemde topics voor bergen informatie daarover.

Stap 1, koffie zelf malen, steek daar het geld in.
Stap 2, koffie is nu sowieso duur, dus geef wat meer uit dan de goedkoopste, en kijk welke je lekker vind. Vast nog steeds veel goedkoper dan die cups. Online is van alles te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28

Honesty

kattenneus!

DarkSide schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:03:
ik weet nog niet wat je met joekel bedoeld.
Persoonlijk vind ik het wel meevallen allemaal. Had vroeger een seaco pico (oif) die was best klein.

Een beetje normale filter koffie apparaat kom ik op 22x32x22
een melita solo is 32x20x45..

Als je kleiner zoekt dan bv wat hierboven genoemd wordt.
Als je 5 kopjes in 1x zet. Dan dus meerdere keren koffie zetten. Maar wel lekker smal zo te zien.

Als het echt om ruimte gaat. Dan een v60 nemen?
Ik heb zelf de Melitta purista is volgens mij het betere broertje van de solo. Ooit gekocht in de aanbieding dus goedkoper dan de solo dus het kan zijn dat ik de extra functies niet gebruik, Qua formaat valt het mee, qua duurzaamheid weet ik het niet, ik heb hem al meer dan 2 jaar en lijkt nog goed te werken. Zelf ook zo'n bambino piston machine gehad(icm met gemalen koffie) maar dat scheelde qua ruimte niet zo veel.
Als we ooit een grotere keuken krijgen, wil ik wel een echte maler en piston machine maar misschien wil ik er dan nog wel een melita bij omdat die na een minuut al gebruiksklaar is.

Reken voor de gein is uit hoe duur die cups zijn en hoeveel goedkoper koffiebonen zijn per kopje koffie(zelfs nu de prijs hoog is)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:09
Dit idd. Genoeg info over te vinden lijkt me? Google werkt ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElementriX
  • Niet online
Chaki schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:44:
Ik heb een Dolce Gusto apparaat. Tevreden mee, maar.is meer iets voor mensen die weinig koffie drinken. Die cups zijn niet aan te slepen. Dure hobby en slecht voor het milieu.
Maar wat is het alternatief? Wil geen kapitaal uitgeven. Wil geen joekel van een machine op het aanrecht. Wil niet continu bezig zijn met reinigen. Lees hier alleen maar over problemen met machines
Wat nu?
Philips Baristina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:32:
https://www.coolblue.nl/e...ifica-s-ecam21-117-b.html

Wij hadden na Nespresso dit apparaat er in een paar maanden uit. Als dat te groot is, dan idd filterkoffie... Bweh.
Dat ziet er heel goed uit!
Wat mij ervan zou weerhouden als ik het zie:
Amount of maintenance Much effort
Maar misschien heeft dat te maken met melkopschuimtoestanden. Melk wordt natuurlijk meteen zuur
Waar zit de effort anders in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:19

Fiber

Beaches are for storming.

Senseo. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De volautomaten van Philips en DeLonghi zijn nagenoeg hetzelfde, als je een stapje hoger wil kom je snel bij Jura uit. Ik heb zelf een volautomaat van Philips en die werkt perfect, zet lekkere koffie met de juiste bonen.
Voordeel van mijn Philips LatteGo is dat het hele melkopschuimen een los bakje is dat je erop klikt, daar wordt dan stoom in geblazen. Maakt prima melkschuim voor als iemand tijdens een verjaardag zo lomp is om een cappuccino te vragen, en als je 'm daarna weer goed hebt omgespoeld klik je 'm terug in het apparaat om nog een keer door te spuiten en dan is het klaar. Als je 'm niet gebruikt heeft het melkgedeelte geen extra onderhoud.

Maar vrijwel alle volautomaten hebben gewoon delen die gesmeerd moeten worden, filters die vervangen moeten worden, moeten regelmatig doorgespoeld en ontkalkt worden etc. Daar kom je niet omheen, maar als je de juiste koopt is het wel een uitgave die je eenmalig doet en dan 15-20 jaar mee vooruit kan. Vele malen goedkoper dan zo'n cupjesapparaat want geroosterde koffiebonen kosten geen drol tegenover gemalen koffie, laat staan tegenover voorverpakte cupjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 19:48
Chaki schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:06:
[...]

Maar misschien heeft dat te maken met melkopschuimtoestanden. Melk wordt natuurlijk meteen zuur
Geen idee. Wij vergaten bij onze vorige telkens te ontkalken. Die heeft het 8-9 jaar volgehouden. De nieuwe ontkalken we binnen twee weken nadat het lampje gaat knipperen. Meestal.

En dat is volgens mij het enige onderhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Chaki schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 00:06:
[...]

Dat is wel een "joekel" ;)
met 35x44x43.

Onderhoud is dat je lekbak moet "schoonmaken" en de zetgroep moet afspoelen.
Dat is echt geen werk.
Met melk producten idd soms wat vaker (vaak hebben ze een extra spoeling als je melk gebruikt hebt)
En idd ontkalken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
Dolce Gusto is wel een voorbeeld van heel dure cupjes, waar volgens mij ook maar weinig goedkopere alternatieven voor zijn. Hun hele strategie is goedkope apparaten en dan heel dure cupjes. Een apparaat voor Nespresso cupjes is duurder, maar dan kun je cupjes veel voordeliger krijgen, helemaal bij andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:37
Waarom niet gewoon een Mokapotje kopen voor weinig?

https://www.simonlevelt.n...i-moka-express/BMK01.html

heb zelf zon 1/2 cups ding naast een Hario V60 filtertje die ik op een kopje kan zetten voor heerlijke koffie.

had vroeger ook van die dure apparaten die heel veel ruimte op het aanrecht opslurpen, tegenwoordig wil ik 'gewoon koffie' en heb ik meer dan genoeg aan bovenstaande. scheelt in de kosten, scheelt in het onderhoud en heel eerlijk de koffie is ook gewoon meer dan uitstekend

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-09 13:47
Citroentjuh schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:56:
Dolce Gusto is wel een voorbeeld van heel dure cupjes, waar volgens mij ook maar weinig goedkopere alternatieven voor zijn. Hun hele strategie is goedkope apparaten en dan heel dure cupjes. Een apparaat voor Nespresso cupjes is duurder, maar dan kun je cupjes veel voordeliger krijgen, helemaal bij andere merken.
Hier ook een Nespresso, een van meest onderhoudsvriendelijke en compacte apparaten. Afhankelijk van de waterhardheid (hier 2x per jaar) ontkalken en het lek- en cupbakje kunnen in de vaatwasser. Er zijn altijd wel ergens cupjes in de aanbieding en die sla ik dan meteen een aantal in, zo blijft het betaalbaar. Er zijn tegenwoordig ook kartonnen cupjes dus voor het milieu hoef je het niet te laten.
De cupjes van Nespresso zelf zijn behoorlijk duur, daarom pak ik altijd een alternatief merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
Jura Z10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
Zwelgje schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 07:59:
Waarom niet gewoon een Mokapotje kopen voor weinig?

https://www.simonlevelt.n...i-moka-express/BMK01.html

heb zelf zon 1/2 cups ding naast een Hario V60 filtertje die ik op een kopje kan zetten voor heerlijke koffie.

had vroeger ook van die dure apparaten die heel veel ruimte op het aanrecht opslurpen, tegenwoordig wil ik 'gewoon koffie' en heb ik meer dan genoeg aan bovenstaande. scheelt in de kosten, scheelt in het onderhoud en heel eerlijk de koffie is ook gewoon meer dan uitstekend
Een percolator zet heerlijke koffie, wel iets meer gedoe vind ik zelf. En als je veel koffie drinkt (TS heeft het over 5 koppen in de ochtend om op te starten) dan is het ook minder gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:33
Dan betaal je dus de hoofdprijs en als ik de handleiding zo snel doorblader hebben ze ook nog steeds niet geleerd dat je zelf de zetgroep er uit moet kunnen halen voor reiniging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
FiscBiker schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Dan betaal je dus de hoofdprijs en als ik de handleiding zo snel doorblader hebben ze ook nog steeds niet geleerd dat je zelf de zetgroep er uit moet kunnen halen voor reiniging.
Mwah, ik vind €2k een nette prijs voor zo'n apparaat. Hier 5 jaar geleden eentje aangeschaft voor €3k. Buiten wat reinigings- en ontkalkingstabletten geen onderhoud, ondertussen ruim 7k kopjes koffie gezet. Plus je kan echte ijskoffie maken met het apparaat. Dat wil zeggen dat je koude koffie kan zetten.

Iets beters in dezelfde prijsklasse bestaat niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrostHex
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22:24
Hij wil geen joekel op het aanrecht en niet veel gedoe met reinigen, dan is een filterkoffiezetapparaat helemaal prima, zolang je je koffie bij een speciaalzaak haalt en geen douwe egberts troep e.d. erin gooit. Hij kan dan later evt altijd nog een maler aanschaffen.

[ Voor 11% gewijzigd door FrostHex op 09-08-2025 12:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:54
GioStyle schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Mwah, ik vind €2k een nette prijs voor zo'n apparaat. Hier 5 jaar geleden eentje aangeschaft voor €3k. Buiten wat reinigings- en ontkalkingstabletten geen onderhoud, ondertussen ruim 7k kopjes koffie gezet. Plus je kan echte ijskoffie maken met het apparaat. Dat wil zeggen dat je koude koffie kan zetten.

Iets beters in dezelfde prijsklasse bestaat niet.
TS wil geen kapitaal uitgeven. En 2 ruggen voor een bakkie pleur is een kapitaal. Fijn dat jij er blij mee bent maar de plank heb je wel een "beetje" gemist. 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
S.J.Onnie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:47:
[...]

TS wil geen kapitaal uitgeven. En 2 ruggen voor een bakkie pleur is een kapitaal. Fijn dat jij er blij mee bent maar de plank heb je wel een "beetje" gemist. 🤣
Gooi jij je koffiezetapparaat na elke kopje koffie zetten weg? Hint: je kan er meerdere kopjes koffie mee zetten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostHex
GioStyle schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Gooi jij je koffiezetapparaat na elke kopje koffie zetten weg? Hint: je kan er meerdere kopjes koffie mee zetten. 8)7
Hij zegt toch dat al die cups een dure grap worden, dan gaat ie toch echt geen 2.000 euro uitgeven aan een apparaat. Dan is het economischer de Gusto op te blijven gebruiken de komende jaren 😊

[ Voor 10% gewijzigd door FrostHex op 09-08-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
FrostHex schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:53:
Dan is het economischer de Gusto op te blijven gebruiken de komende jaren 😊
Dat is koffiedik kijken, want je weet niet eens hoeveel kopjes koffie TS per dag zet. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

De meest ruimte-efficiente versie is een hand espresso apparaat. De meeste mensen hebben wel een waterkoker.

Ik heb zelf de Nanopresso en de Handpresso, maar die gebruik ik voor reizen (altijd een kopje espresso in de hotelkamer of B&B). Niet praktisch voor 5 kopjes in de morgen.

Nespresso is het meest flexibele systeem, maar niet het meest goedkope en zeker niet milieuvriendelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:01
Amen, de meeste volautomaten persen ±200-250ml water door 9g koffie, en dan kom je bij een heel beperkt aantal smaakprofielen uit wat meestal donker gebrand en bitter is. Kan dan wel sterk zijn als je de doorsnee nederlander vraagt maar dat is meer omdat er één smaakcomponent er echt uitspringt, voor de rest ontbreekt het echt aan body. Zulke volautomaten kunnen meer met 80ml volumes werken voor optimale resultaat of melkspecialiteiten.
In die opzicht zou ik zelfs zeggen dat voor een volle bak koffie een nespresso of dolce gusto beter werk levert, omdat de apparaten beter ingespeeld zijn op de verhoudingen van een mok koffie, of simpelweg zoals bij nespresso niet meer dan 120ml eruit krijgt.

Als je een koffiedrinker bent die een goed bak koffie wil drinken(volle mok van 280ml) dan raad ik het aan om te oriënteren in de mogelijkheden met filterkoffie, daar krijg je een bak koffie uit met volmondige gebalanceerde smaak. En je kan veel meer smaakrichtingen verkennen(fruitige light roasts, een zoetige yellow bourbon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:01
-

[ Voor 99% gewijzigd door vrilly op 09-08-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:10

Tuxie

En WeL nU!

Ik gebruik al jaren een losse bonenmaler (marktplaats) en een aeropress. Een Hario V60 voor filter. Zoals velen al zeggen, stop het geld in de bonenmaler en bonen. Een machine als je per se espresso wil, maar in vele gevallen niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Ik ben er wel uit!
Gewoon koffiezetapparaat, aangevuld met mokkapot geschikt voor inductie of nanopresso oid (nooit eerder van gehoord, ga ik me in verdiepen) die je makkelijk met 1 hand uit de kast kunt pakken. Niet handig met Dolce Gusto.
Mokkapot heb ik vroeger gehad, maar is inderdaad niet gezond als je veel koffie drinkt
Gewoon bakkie pleur. Schuimlaagje, cappuccino, ijskoffie en andere fratsen niet nodig. 2k 🤣
Ik drink 5 koppen achter elkaar in de ochtend. Een enkele keer 's middags 1 of 2 kopjes. Bezoek drinkt meestal thee, maar kan dan ook snel een kopje krijgen.
Slechts 1 cappuccino klant, iets van 6 kopjes per jaar. Daar kun je ook nog een kleine handmatige melkopschuimer bij de Hema voor halen, lees ik
Bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-09 15:58
Vorige maand deze gekocht: Braun Aromaster KF47
Onze eerste machine, circa 40 jaar geleden, was ook zoiets. Daarna nog één en daarna een Siemens.

Het nadeel van onze Braun is dat er geen thermoskan bij zit. Dat had die Siemens wel en dat is echt makkelijk. De Siemens hebben we ruim 20 jaar gehad en heb ik in die tijd 2x gerepareerd.

Nu dus weer terug bij Braun en dat werkt gewoon prima voor eenvoudige mensen zoals ik (en mijn lief). 🙂

We hebben ook een Nespresso, maar die gebruiken we bijna nooit. Te veel handelingen.

En thuis, in Spanje: gewoon buiten de deur een Americano voor 1,10 euro. 😋

[ Voor 7% gewijzigd door BBBvB op 09-08-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:54
GioStyle schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:51:
[...]

Begrijpend lezen is soms best moeilijk, niet waar? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Met een eenvoudig koffiezetapparaat haal je net zo’n lekkere kop koffie in huis als met een dure espressomachine, vinden veel Nederlanders.
Ik denk dat deze opening ook wel de crux is. Ik ben zelf absoluut niet van het kwartier rommelen voor een perfecte espresso, maar het verschil tussen een goedkoop apparaat of zo'n Krups-vorm cupje met goedkope bonen (laat staan de echte rommel van bijv. Senseo) en een degelijke volautomaat of een pistonautomaat is wel heel groot hoor.
Wij hebben een heleboel ouderwetse koffiezetapparaten geprobeerd maar het was allemaal niet super, zelfs met degelijke bonen en dan vers malen (wat wel heel veel scheelt in de smaak, maar niet genoeg). Nu een Philips volautomaat en die kun je goed afstellen op de bonen die je hebt, maalgraad instellen, temperatuur instellen etc.
Ik sta wel eens achter de bar ergens en daar hebben we zo'n duur pistonapparaat en dan merk je dat het verschil tussen filterkoffie en zo'n Philips héél groot is, maar dat het daarna steeds kleiner wordt. Wat mij betreft kom je dan op een nette volautomaat van rond de 500-600 euro uit, of een klein pistonapparaatje.
Die pistonapparaten zijn in gebruik wat meer handelingen maar zetten (eenmaal goed afgesteld) hele lekkere koffie, en zijn heel licht in onderhoud omdat je ze volledig kunt doorspoelen.

Maar zowel de mensen die een ouderwets filterkoffieapparaat aanraden als de mensen die een apparaat van €3k aanraden zijn wat mij betreft niet geïnteresseerd in wat TS lijkt te willen; een lekker kopje koffie op enig volume, zonder al te veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostHex
Een volautomaat is het allemaal juist ook weer net niet. Koop dan een goeie bonenmaler en een los espresso-apparaat. Je leest veel gezeik met die low en midrangevolautomaten, het is het allemaal net niet.

[ Voor 27% gewijzigd door FrostHex op 09-08-2025 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Als het echt compact moet zijn kan je DeLonghi EC685 overwegen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
BBBvB schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:35:
Vorige maand deze gekocht: Braun Aromaster KF47
Onze eerste machine, circa 40 jaar geleden, was ook zoiets. Daarna nog één en daarna een Siemens.

Het nadeel van onze Braun is dat er geen thermoskan bij zit. Dat had die Siemens wel en dat is echt makkelijk. De Siemens hebben we ruim 20 jaar gehad en heb ik in die tijd 2x gerepareerd.

Nu dus weer terug bij Braun en dat werkt gewoon prima voor eenvoudige mensen zoals ik (en mijn lief). 🙂

We hebben ook een Nespresso, maar die gebruiken we bijna nooit. Te veel handelingen.

En thuis, in Spanje: gewoon buiten de deur een Americano voor 1,10 euro. 😋
Straks heb een grand café met terras aan de overkant. Niet zo goed voor de portemonnee, wel voor het goede doel: steun de lokale ondernemer
Thuis idem: van de lokale koffiewinkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:48

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

5 koppen achter elkaar is ook best een goeie plas koffie, daar zou ik ook mee minderen, niet alleen vanwege de kosten maar vanwege gezondheid. Verder zijn de gegeven adviezen best prima..

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
pjottum schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 19:44:
5 koppen achter elkaar is ook best een goeie plas koffie, daar zou ik ook mee minderen, niet alleen vanwege de kosten maar vanwege gezondheid. Verder zijn de gegeven adviezen best prima..
Even gecheckt bij het Voedingscentrum:

"Hoe beter de koffie gefilterd, hoe gezonder, want hoe minder cafestol erin zit. In koffie gemaakt met een papieren filter zit de minste cafestol.

In koffie zit cafeïne. Gezonde volwassenen kunnen gemiddeld zonder problemen, naast 3 kopjes groene of zwarte thee, nog ongeveer 5 kopjes koffie drinken per dag "

Filterkoffie is dan het beste. Ik drink geen groene/zwarte thee. Dus niks mis mee. 5 espresso's achter elkaar is andere koek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
zie ook Koffiezetapparaat, €200-300, makkelijk, snel, prima smaak?

Zelf heb ik een semi-automatische piston machine. Dat is een grote apparaat, maar je kunt ook van die kleine handmatige krijgen. Die nemen dan ongeveer evenveel ruimte is als een Nespresso of Dolce Gusto machine.
Die piston is makkelijk en snel schoon te maken. En ipv bonen moet je die dan zelf malen of gemalen koffie kopen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
S.J.Onnie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:41:
[...]

Begrijpend lezen is soms best moeilijk, niet waar? :+
Als alleen de focus ligt op aanschafwaarde, dan doen we dat toch? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:04:
De meest ruimte-efficiente versie is een hand espresso apparaat. De meeste mensen hebben wel een waterkoker.

Ik heb zelf de Nanopresso en de Handpresso, maar die gebruik ik voor reizen (altijd een kopje espresso in de hotelkamer of B&B). Niet praktisch voor 5 kopjes in de morgen.

Nespresso is het meest flexibele systeem, maar niet het meest goedkope en zeker niet milieuvriendelijk.
Wacaco Minipresso GR op de kop getikt op Marktplaats voor 20 euro! Ben benieuwd! Sowieso handig op vakantie, als ik hem hier niet gebruik. Ik ben niet aanspreekbaar in de ochtend zonder koffie. Hier was ik zelf nooit opgekomen. Many thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Chaki schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 00:28:
Wacaco Minipresso GR op de kop getikt op Marktplaats voor 20 euro! Ben benieuwd! Sowieso handig op vakantie, als ik hem hier niet gebruik. Ik ben niet aanspreekbaar in de ochtend zonder koffie. Hier was ik zelf nooit opgekomen. Many thanks!
De Minipresso's zijn OK. Je krijgt er ook sterkere duimen van ;)

Ik gebruik de Nanopresso omdat die flexibeler is, je kunt er gemalen koffie voor gebruiken, of met een aparte kit ook Nespresso capsules.

De Handpresso werkt met gemalen koffie en met ESE pads. Maar de vorm kan problematisch zijn in handbagage op het vliegveld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-09 19:47
Die Minipresso en Handpresso zie ik meer als vakantieoplossing, daar is het wel handig maar anders is het teveel gehannes. Het grootste probleem is de temperatuurregeling. Bij een (goede) espressomachine verhit je heel de zetgroep en is de temperatuur constant, maar bij die kleine dingen raak je zo snel warmte kwijt dat je eigenlijk altijd tegen onderextractie en aromaverlies aanloopt.

Ik zou beginnen met een Bialetti + bonenmaler (dat is eigenlijk toch het belangrijkst), en vanaf daar ga je een gevaarlijk pad bewandelen wat begint bij een Gaggia Classic en binnen no time zit je naar een Bezzera te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drahcir1944
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:52
Heb al jaren dit apparaat. https://www.delonghi.com/...X%3A4.html?pid=0132106271
Is er overigens ook in andere kleuren (zwart, zilver en wit). Niks automaat: gewoon met de hand. Zeer compact apparaat en kan met losse (voorgemalen) koffie, maar ook met pads of ESE-capsules.als je dat wilt. Koffie uit het filter kloppen, even afspoelen en weer klaar voor gebruik. En natuurlijk eens in de zoveel tijd ontkalken, maar dat geeft hij zelf aan. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Voor de instellingen heb je echt wel de handleiding nodig, maar als je 'm eenmaal ingesteld hebt gaat het allemaal vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:47
Knip

[ Voor 169% gewijzigd door BiG-GuY op 10-08-2025 08:49 . Reden: Nergens voor nodig, zo'n reactie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
@gambieter en @Jiangtao.L
Dan die ook maar niet. Koffiezetapparaat voor de ochtendstart. Sporadisch in de middag: café aan de overkant. Als dat teveel gevraagd is of voor een gast die 1/2 kopjes drinkt: mokkapot. Weinig gasten die nog koffie drinken overigens. Veel jongelui lusten het niet eens.
Probleem definitief opgelost!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@Chaki nog een kleine tip voor de koffieconsumptie. Ik zat zo rond de 5-6 espressos (gedronken als capuccino) per dag, en in een stressvolle periode ging dat omhoog naar 9-10 per dag. Begin met 3-4 in de ochtend, zo'n 4 op het werk in de middag en 2 's avonds. Dat is niet gezond, zoals mijn darmen en slaapgebrek me lieten weten, en dat laatste zorgt weer voor een vicieuze cirkel.

Ik heb dat geleidelijk teruggebracht naar de oude 5-6 per dag, en sinds mijn diabetes type II diagnose vorig jaar, terug naar 3 per dag (moest meer geregimenteerd gaan eten/leven en heb de koffieconsumptie ook aangepast). Twee in de ochtend, thee 's middags en eentje 's avonds; ik merk dat ik er zo ook meer van geniet. Zolang je het maar geleidelijk doet kan het echt wel. Het advies met koffie is om het niet direct na wakker worden te drinken, maar een half uur of zo later, dan werkt de caffeine beter.

(Als je niet wilt minderen, gewoon negeren ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:43:
@Chaki nog een kleine tip voor de koffieconsumptie. Ik zat zo rond de 5-6 espressos (gedronken als capuccino) per dag, en in een stressvolle periode ging dat omhoog naar 9-10 per dag. Begin met 3-4 in de ochtend, zo'n 4 op het werk in de middag en 2 's avonds. Dat is niet gezond, zoals mijn darmen en slaapgebrek me lieten weten, en dat laatste zorgt weer voor een vicieuze cirkel.

Ik heb dat geleidelijk teruggebracht naar de oude 5-6 per dag, en sinds mijn diabetes type II diagnose vorig jaar, terug naar 3 per dag (moest neer geregimenteerd gaan eten/leven en heb de koffieconsumptie ook aangepast). Twee in de ochtend, thee 's middags en eentje 's avonds; ik merk dat ik er zo ook meer van geniet. Zolang je het maar geleidelijk doet kan het echt wel. Het advies met koffie is om het niet direct na wakker worden te drinken, maar een half uur of zo later, dan werkt de caffeine beter.

(Als je niet wilt minderen, gewoon negeren ;) )
Als ik wakker word neem ik als eerste medicatie tegen een te trage schildklier. Daarna mag ik een half uur niks eten en ook geen koffie drinken.

In totaal is het 5 per dag, maar dan allemaal in de ochtend. 's Middags thuis afgelopen maand: 2 keer 1 kopje, omdat ik anders in slaap viel. In de avond nooit, tenzij op restaurant: als iedereen een toetje neemt, heb ik ook wat.

Diabetes: melk/suiker? Ik lust echt niks erin
Toch nog even gegoogled: koffie op zich heeft ook invloed op bloedsuikergehalte. Mijn bloedsuikergehalte is in de ochtend heel laag. En mijn hartslag is altijd heel laag. Fitbit houdt 's nachts soms op met registreren. Dus in mijn geval misschien echt wel.nodig om in de ochtend weer mens te worden
Pagina: 1