Runs everything...
Ik zat hier al naar te zoeken, ik was ook in de veronderstelling dat dit in het algemeen "€60,-" was en niet enkel in het buitenland.I_IBlackI_I schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:16:
Inmiddels zijn er wel afspraken om soortgelijke problemen met kosten vanuit het buitenland te voorkomen. Voor kosten, buiten de bundel, in het buitenland is er een grens van 50€ ex BTW. Eigenlijk wel verrassend dat dit blijkbaar niet ook voor binnenlandse kosten werkt...
https://www.consuwijzer.n...ten/datalimiet-buitenland
Bijzonder is het wel, maar dit is exact waar de budgettelco's het van moeten hebben. Mensen welke fors betalen omdat ze over de limiet heen zijn gegaan of betalen voor een plafond.
En even goed vind ik het bijzonder dat Apple nog altijd geen mogelijkheid heeft voor een maandelijks instelbare datalimiet..
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

De islam kan uw vrijheid schaden
@laurens0619 Bedankt voor het controleren, dan weet ik zeker dat het niet helemaal aan mij ligt en ik niet gek aan het worden ben.
@snmght Heb de NPO ook een mailtje gestuurd (tenminste, formulier ingevuld en de app maker een mailtje gestuurd. Hopelijk pakken ze het snel op). Heb het ook verstuurd naar Tweakers als tip, misschien doen ze er iets mee en voorkomt het problemen bij andere mensen.
@Wokschotel hoop dat ze ook zo coulant bij mij gaan zijn.
Eigenlijk absurd dat dit alleen voor het buitenland van toepassing is. Zo kunnen ze dus lekker harken binnen Nederland...I_IBlackI_I schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:16:
Inmiddels zijn er wel afspraken om soortgelijke problemen met kosten vanuit het buitenland te voorkomen. Voor kosten, buiten de bundel, in het buitenland is er een grens van 50€ ex BTW. Eigenlijk wel verrassend dat dit blijkbaar niet ook voor binnenlandse kosten werkt...
https://www.consuwijzer.n...ten/datalimiet-buitenland
Zucht...
Geen idee wat dat is, want encrypted, maar er lijkt in die app iets niet helemaal lekker te gaan.
edit:
ssl decryptie aan de gang gekregen, het lijkt erop dat die app iedere paar seconde onderstaande foto ophaalt
:strip_exif()/f/image/cqN54uIGKtYWSJowrNeC1icf.jpg?f=fotoalbum_large)
even onder voorbehoud want ik kijk ook maar even snel maar ik zou NPO wel verzoeken dat ze even grondig naar die app kijken wat het echte probleem is
[ Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2025 10:37 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Als je 20gb afneemt voor 4,- is dat 0,20,- per gb.. 0,0020,- per mb? dan zou een cent per mb al een behoorlijke aan de prijs zijn.Will_M schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:11:
[...]
Hoezo zou dat niet meer van deze tijd zijn? In welke tijd mocht je ooit wel 'goedkoop' buiten je contract extra data gebruiken zónder daarvoor naar ratio belast te kunnen worden.
Eigenlijk zou dit gewoon wettelijk geregeld moeten zijn, internet op ? blokkade.
Dubbel zuur hier dat het lijkt te gaan om een fout in een app. Je kan proberen op coulance aan te sturen.
Zelf ben ik nu een gewaarschuwd man.
Hoop dat je eruit komt met Simyo!
Dit is wel een blunder maatje eerste klas.
Iets voor de frontpage?
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
En voor iedereen, ja ik snap dat een plafond instellen handig was geweest. Ik heb ooit de keuze gemaakt om dat niet te doen en gewoon een grotere bundel te nemen die mijn gebruik met gemak zou dekken. Ik houdt ook rekening met wat ik doe en normaal gesproken is de 12Gb meer dan voldoende. Op momenten dat ik de melding krijg dat mijn data voor 80% is verbruikt ga ik er meer op letten en zorg ik ervoor dat ik binnen mijn bundel blijf (die melding heb ik 1x eerder gehad en dat was tijdens een verhuizing en dat ik geen vast internet had).
Hetgeen nu gewoon heel zuur is, is dat de een app die ik al tijden gebruik ipv van de normale 40 tot 50 mb per uur verbruikt, naar de 200 tot 300 mb per minuut is gaan gebruiken zonder dat ik er iets van merk. Het is niet dat ik ineens mijn gebruik ben gaan veranderen of dat ik als een malle streams op HD kwaliteit ben gaan kijken, ik ben gewoon hetzelfde blijven doen als altijd. Ik had ook niet de verwachting dat een app een factor 240/360 meer data zou gaan gebruiken.
Mijn ervaring is dat Simyo, de 1e keer, best coulant is en ze je achteraf ook nog wel een upgrade bunden laten kopen en je voor een paar tientjes klaar bent
Voor 50 euro had je 8 jaar en 4 maanden een dataplafond voor kunnen hebben.
Europese wetgeving is geschreven met het "niet aanpassen van de interne mark". Zo heb je ook een rare kronkel in andere tarieven. Als je vanuit Nederland naar bijvoorbeeld België belt, dan kost dat € 0,23/minuut (valt niet binnen bundels) [tarieven hier]. Maar als je vanuit België(of Duitsland) naar België/Frankrijk/Duitsland belt, dan valt dat ineens binnen de bundels. [tarieven hier]SgtElPotato schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:42:
[...]
Eigenlijk absurd dat dit alleen voor het buitenland van toepassing is. Zo kunnen ze dus lekker harken binnen Nederland...
TS had er ook een paar flessen cola en zakken chips voor kunnen kopen.Groentjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:45:
Voor 50 euro had je 8 jaar en 4 maanden een dataplafond voor kunnen hebben.
[ Voor 41% gewijzigd door Rensjuh op 07-08-2025 10:50 ]
Dit stukje is ook wel jammer dat er zoveel vertraging in zit. In 4 uur kun je best veel GB verstoken.Voordat je buiten je bundel gaat krijg je van Simyo sms notificaties om je te waarschuwen dat je bundel op is. Nadat je van ons de sms notificaties hebt gehad, ga je verbruiken tegen het buitenbundeltarief. Als je verbruik hebt zonder bundel zoals bellen naar het buitenland, of verbruik buiten Europa dan gebeurt dat al gelijk. Je Simyo simkaart wordt geblokkeerd als ons systeem constateert dat je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundels hebt verbruikt. Dat is om onverwachte hoge kosten te voorkomen. Je kunt je simkaart weer activeren door een tussentijdse betaling te doen.
Vertraging in verwerking van verbruik
In Nederland wordt het verbruik normaal tot 4 uur vertraagd bijgewerkt en in het buitenland tot 36 uur. Daarom kunnen we niet garanderen dat je aansluiting precies op het moment van bovengenoemde grenzen (€ 100,- of € 250,-) geblokkeerd wordt. Je bent de gemaakte kosten boven deze grenzen wel verschuldigd aan Simy
Ik lees dat Simyo max 300mbit kan gaan, dat is 135GB per uur. Nu zal je dat vast niet altijd halen maar met 50mbit zit je na 4 uur ook op een 100GB
Ben wel benieuwd hoe die zou gaan met dataplafond, dan hebben ze wss ook met die vertraging te maken maar betalen ze de rekening dan maar zelf van het te laat uitschakelen? Misschien komt daar die 50ct per maand ook vandaan
[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2025 10:58 ]
Zeker weten dat dit hun verdienmodel is als je al moet betalen voor iets simpels als een dataplafond.Teejoow schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:11:
Tsja dit lijkt toch een beetje het verdienmodel van Simyo: goedkoop, maar als je buiten de lijntjes kleurt gaan ze harken. Ben hier zelf ook al 2 keer tegenaan gelopen. Een keer met belkosten (0 waarschuwingen!) en idd ook eens met data (Windows update, oeps). En dan zie je idd kort achter elkaar die smsjes maar dan is het al te laat.
Dubbel zuur hier dat het lijkt te gaan om een fout in een app. Je kan proberen op coulance aan te sturen.
Zelf ben ik nu een gewaarschuwd man.
Hoop dat je eruit komt met Simyo!
Dat dataplafond wordt door het netwerk van KPN gedaan. Ook het 100% dataverbruikt Sms-bericht komt vanuit het netwerk van KPN. Die 60,50 euro dataroaming komt ook vanuit KPN zelf.laurens0619 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:52:
Ben wel benieuwd hoe die zou gaan met dataplafond, dan hebben ze wss ook met die vertraging te maken maar betalen ze de rekening dan maar zelf van het te laat uitschakelen?
Als je die Sms-berichten krijgt en je kijkt in Mijn Simyo, dan zal je zien dat Mijn Simyo nog een tijdje achterloopt.
Het stoppen bij 0 beltegoed bij prepaid (hier compenseert Simyo automatisch naar 0 euro beltegoed indien geen automatisch opwaarderen aanstaat) en hoogverbruik bij sim only wordt door Simyo's eigen systeem gedaan. Beide die systemen hebben dus vertraging. Bij prepaid kun je dus iets langer door dan je beltegoed hebt. Bij hoogverbruik is die limiet een heel zachte limiet, waar je door veel in korte duur te gebruiken ver boven kan komen.
En ja het is een verdienmodel. Maar met eindeloos zeuren en toch dat genoeg klanten zeggen: "Ik ga naar een andere provider" is er na een veels te lange periode een dataplafond optie gekomen.
[ Voor 8% gewijzigd door Groentjuh op 07-08-2025 11:07 ]
Tuurlijk, maar er is altijd een kans op een 'rogue' app die ineens data gaat verstoken. Wie weet update je telefoon ineens of start er ineens een back-up. En als je dan nog een data limiet hebt ben je imo wel zelf verantwoordelijk om er ook voor te zorgen dat je er niet overheen gaat.Rensjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:49:
Toch mooi dat er door mensen hier gereageerd word, met dat TS maar een dataplafond had moeten aanschaffen ondanks dat het probleem nu voort lijkt te komen uit een update van de NPO app.
Zucht...
Dank voor de uitleg.Groentjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:04:
[...]
Dat dataplafond wordt door het netwerk van KPN gedaan. Ook het 100% dataverbruikt Sms-bericht komt vanuit het netwerk van KPN. Die 60,50 euro dataroaming komt ook vanuit KPN zelf.
Als je die Sms-berichten krijgt en je kijkt in Mijn Simyo, dan zal je zien dat Mijn Simyo nog een tijdje achterloopt.
Het stoppen bij 0 beltegoed bij prepaid (hier compenseert Simyo automatisch naar 0 euro beltegoed indien geen automatisch opwaarderen aanstaat) en hoogverbruik bij sim only wordt door Simyo's eigen systeem gedaan. Beide die systemen hebben dus vertraging. Bij prepaid kun je dus iets langer door dan je beltegoed hebt. Bij hoogverbruik is die limiet een heel zachte limiet, waar je door veel in korte duur te gebruiken ver boven kan komen.
Dan zou Simyo die 100 euro per 24 uur aan de kpn kant moeten instellen, als dat wel actueel is zonder de 4 uur vertraging. Zou vast centenkwestie zjin dat ze daarvoor moeten betalen?
100 euro is nog steeds vervelend maar niet zo zuur als. Een automatische blokkade van 100 euro die 4 tot 36 uur achterloopt is met de datasnelheden van vandaag nogal achterhaald
Verdienmodel vast ook wel maar denk niet primair want:
1 Ik denk dat heel veel klanten zeuren na zon bericht, klantcontact kost geld
2 Ze zijn, naar mijn ervarin en wat ik lees, heel coulant in de kosten en het achteraf aanschaffen van databundels. Ik denk vanwege punt 1
[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2025 11:10 ]
Instellingen ==> Verbindingen ==> Gegevensverbuik
Hier kun je instellen wanneer je een waarschuwing wil of wat de limiet is en wanneer de mobiele gegevens dus onderbroken moeten worden.
Ok, deze meet misschien niet hetzelfde als wat (bijv) Simyo meet, maar dan zet je de limiet toch 5 of 10% lager, dan ben je er ook.
Heb je een gratis dataplafond.
Dank voor de tip, we kijken ernaarEppo © schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:35:
Heb het ook verstuurd naar Tweakers als tip, misschien doen ze er iets mee en voorkomt het problemen bij andere mensen.
IOS appHayte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:15:
[...]
Dank voor de tip, we kijken ernaarIk heb het net in de Android-app geprobeerd, ik zie in een minuut tijd een dataverbruik van zo'n 3MB, wat mij redelijk normaal lijkt? @laurens0619 zijn jouw tests met de iOS-app of de Android-app?
uit de start:
Relevante software en hardware die ik gebruik
iPhone 15, iOS 18.5 en NPO Luister app 3.10
[ Voor 15% gewijzigd door Marc H op 07-08-2025 11:17 ]
Klopt, dat was van TS, het ging me om een andere gebruiker die het hier ook meldde
Ik gok dat dat een centenkwestie is. KPN wil vast centen zien om dat te ontwikkelen en ik gok dat het allemaal complexer wordt om dat synchroon te laten lopen. KPN moet dan immers dezelfde berekening kunnen doen als Simyo's eigen systemen. Alle tarieven, bundels etc etc (oude onderling bellen bundel?!) moeten dan dus ook aan KPN's zijde zitten.laurens0619 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:07:
[...]
Dank voor de uitleg.
Dan zou Simyo die 100 euro per 24 uur aan de kpn kant moeten instellen, als dat wel actueel is zonder de 4 uur vertraging. Zou vast centenkwestie zjin dat ze daarvoor moeten betalen?
100 euro is nog steeds vervelend maar niet zo zuur als. Een automatische blokkade van 100 euro die 4 tot 36 uur achterloopt is met de datasnelheden van vandaag nogal achterhaald
100 euro is voor vele al veel te hoog. Dat is een groot deel van het jaar (zo niet meer dan een jaar) aan abonnementskosten. Genoeg klagen al om die 60,50 euro wat het maximale is voor dataroaming.
Oops. Ik vond het al zo gek dat je het vroeg,Hayte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:21:
[...]
Klopt, dat was van TS, het ging me om een andere gebruiker die het hier ook meldde
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
@SgtElPotato Klopt, maar ik had de NPO app niet zo snel als een dubieuze rouge app gezien die ik extra in de gaten moest houden.
@BvZwolle Met die app had ik ook kans gehad op hetzelfde probleem. Ik was eigenlijk niet van plan om elke app die ik ooit download of update eerst een dag in een sandbox omgeving te laten draaien om te kijken wat het verbruik zou kunnen zijn.
@Hayte Heb inmiddels mail gehad van de NPO dat ze op hoogte zijn van het probleem en er naar kijken en mij bedanken voor het melden.
Hoezo? je kunt datalimiet ook gewoon in je telefoon regelen hoor, bij mijn telefoon heb ik het op 4,75 gb staan (van de 5) , als hij dat aantikt heb ik gewon geen data verbinding meer, simpel. alleen nog wifi. gaat gewoon op hardware niveau uit.CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:18:
Volgens mij krijg je 1x coulance bij ze. Idd niet meer van deze tijd, dat je 50ct moet betalen om jezelf te beschermen tegen die idioot hoge kosten. 15ct per MB slaat echt nergens op. 1x per ongeluk een backup die op 5G draait en in een paar minuten ben je honderden euro’s armer.
Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME
inderdaad, ik begreep ook nooit waarom je zou betalen voor die software/cloud limiet als je het ook gewoon zelf op je telefoon kan instellen. Is nog eenvoudig ook.Visgek82 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:49:
[...]
Hoezo? je kunt datalimiet ook gewoon in je telefoon regelen hoor, bij mijn telefoon heb ik het op 4,75 gb staan (van de 5) , als hij dat aantikt heb ik gewon geen data verbinding meer, simpel. alleen nog wifi. gaat gewoon op hardware niveau uit.
Ach, ik heb niet goed gelezen. Excuus , blijkbaar heeft apple dit niet (???? wut?) , een functie waar ik ècht niet zonder zou willen.. is dat nog model afhankelijk ofzo?de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:51:
[...]
inderdaad, ik begreep ook nooit waarom je zou betalen voor die software/cloud limiet als je het ook gewoon zelf op je telefoon kan instellen. Is nog eenvoudig ook.
Als je er met Simyo niet uit komt zou ik dan toch ook NPO eens polsen of zij (een deel van) je kosten voor hun rekening willen nemen.Eppo © schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:47:
@Hayte Heb inmiddels mail gehad van de NPO dat ze op hoogte zijn van het probleem en er naar kijken en mij bedanken voor het melden.
Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?
ah, android only dan waarschijnlijk.Visgek82 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
Ach, ik heb niet goed gelezen. Excuus , blijkbaar heeft apple dit niet (???? wut?) , een functie waar ik ècht niet zonder zou willen.. is dat nog model afhankelijk ofzo?
Blijkbaar bestaat dit op heel apple telefoons niet. holy ****.
Dit heeft hij gedaan via het Simyo Forum in dit topic.gysman11 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:40:
@Eppo © Maareh, heb je Simyo nu al gebeld/gemaild? Benieuwd wat hun standpunt hierin is, zeker na al dit onderzoek.
Ik snap ook niet dat er mensen 50 cent voor betalen terwijl android dit standaard ingebakken heeft.
Edit: Niet alle berichten gelezen, blijkbaar geen optie in iOS
Wat betreft de factuur zou ik gewoon ff bellen. Misschien heb je mazzel. Mijn vader had ooit een vergelijkbare situatie bij 50+ mobiel. Hij ging op vakantie naar het VK en zag dat roamen (ondanks geen EU-lid) gewoon binnen de bundel viel. Hij had daarom zn data gewoon aangelaten maar was vergeten dat op internationele wateren (bootreis) wel flink betaald moet worden. Even gebeld en uitgelegd en toen werd de boete hem kwijtgescholden.
[ Voor 4% gewijzigd door Jorissie87 op 07-08-2025 13:15 ]
9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Hayte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:59:
Nogmaals dank voor de tip en de hulp @Eppo © en @laurens0619, ons artikel is net online gegaanZou je mij op de hoogte kunnen houden over wat NPO en Simyo verder doen en of zeggen, Eppo? Ik heb de NPO ook nog om een reactie gevraagd, maar nog niks gehoord.
Hulde overigens, dit zijn geweldige artikeltjes om op de FP te zien. 1e-lijns journalistiek vanuit de community.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
ik heb die aanstaan om kosten te vermijden.
Kost niks extra
Niet op een iPhone zover ik weet?Visgek82 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:49:
[...]
Hoezo? je kunt datalimiet ook gewoon in je telefoon regelen hoor, bij mijn telefoon heb ik het op 4,75 gb staan (van de 5) , als hij dat aantikt heb ik gewon geen data verbinding meer, simpel. alleen nog wifi. gaat gewoon op hardware niveau uit.
iOS heeft geen optie om data tellers automatisch elke eerste van de maand te resetten. Inzien welke app veel data verbruikt heeft, is dus maar beperkt nuttig. De periode waarin gemeten wordt is immer altijd de sinds de laatste reset tot nu. Daarin zitten soms wel jaren i.p.v. alleen de laatste maand.Jorissie87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:09:
Op Android kan ik gewoon onder datawaarschuwing en -limiet gewoon een melding instellen waarbij ik een notificatie krijg en ook een limiet waarop mijn data gewoon uitgaat. Weet niet of Iphone ook zo'n optie heeft.
Ik snap ook niet dat er mensen 50 cent voor betalen terwijl android dit standaard ingebakken heeft.
Aangezien het verbruik niet maandelijks in te zien is, heeft iOS geen mogelijkheid om een waarschuwing of automatische blokkade in te stellen. Het enige wat je zou kunnen doen is via Shortcuts van iOS op basis van bijvoorbeeld het 80 of 100% SMSje de dataverbinding via een Shortcut uit laten zetten.
Voor die 50 cent leg je de verantwoordelijkheid om te stoppen bij Simyo. Als ik met dataplafond een app tegenkom die ineens vele GBs gaat gebruiken, dan is het aan Simyo om mij maar op tijd te blokkeren. Zonder dataplafond is het aan jezelf. Als Android daar niet waterdicht is, dan zit jij daar mee.
Vertrouwen op andermans systemen dat heb je nu toch wel afgeleerd?Eppo © schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:21:
@laurens0619
En voor iedereen, ja ik snap dat een plafond instellen handig was geweest. Ik heb ooit de keuze gemaakt om dat niet te doen en gewoon een grotere bundel te nemen die mijn gebruik met gemak zou dekken.
Wellicht zou het wel kunnen in het Settings menu van een iPhone maar die optie biedt Apple niet.
Dat is omdat de vraag in de startpost is hoe hij het kan voorkomen.Rensjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:49:
Toch mooi dat er door mensen hier gereageerd word, met dat TS maar een dataplafond had moeten aanschaffen ondanks dat het probleem nu voort lijkt te komen uit een update van de NPO app.
[...]
Als een andere app een keer meer data verbruikt heb je hetzelfde probleem. En in iOS heb je zover ik weet geen andere opties dan Low Data Mode, dus een data plafond is de meest logische keuze.En hoe zorg ik dat het niet nog een keer voorkomt?
Verder complimenten aan iedereen die de oorzaak heeft gevonden, toch een interessante uitkomst. Nu het op de Tweakers frontpage staat is Simyo wellicht extra coulant
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Je kan het dataverbruik ook op je telefoon maximaliseren en dat kost niets (Android).wienesroa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:49:
Voor 50 cent per maand kan je data plafond aanzetten.
Dat is natuurlijk ook erg onhandig, maar ik heb dat voor mijn kinderen aangezet.
In ieder geval een hard-stop als het uit de hand loopt. Aangezien ik toch meestal wel in de buurt ben, of hun moeder, of in NL vast wel ergens gratis wifi te vinden is, loopt dat wel los.
Bellen kunnen ze dan natuurlijk wel nog gewoon.
Voor die 50 cent leg je ook de verantwoordelijkheid om de dataverbinding te stoppen bij Simyo. Als ik die 50 cent betaal, dan hoeft Simyo niet op mij te rekenen dat ik 0,15 euro/MB buiten de bundel ga betalen indien Simyo de dataverbinding niet op tijd stopt.BBBvB schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Je kan het dataverbruik ook op je telefoon maximaliseren en dat kost niets (Android).
Als Android iets afwijkt in de telling of er iets dat die hele telling weet te omzeilen, dan gaat Simyo in eerst instantie natuurlijk gewoon die 0,15 euro/MB rekenen, want zij kunnen niet zien dat jij via Android's instellingen een limiet hebt staan.
Daarom leg ik die limiet ook niet op 100%, maar een stuk lager.Groentjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:20:
[...]
Voor die 50 cent leg je ook de verantwoordelijkheid om de dataverbinding te stoppen bij Simyo. Als ik die 50 cent betaal, dan hoeft Simyo niet op mij te rekenen dat ik 0,15 euro/MB buiten de bundel ga betalen indien Simyo de dataverbinding niet op tijd stopt.
Als Android iets afwijkt in de telling of er iets dat die hele telling weet te omzeilen, dan gaat Simyo in eerst instantie natuurlijk gewoon die 0,15 euro/MB rekenen, want zij kunnen niet zien dat jij via Android's instellingen een limiet hebt staan.
Goh briljant zeg.. en waar doe je dat op iPhone?BBBvB schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:10:
[...]
Je kan het dataverbruik ook op je telefoon maximaliseren en dat kost niets (Android).
echt al 12x gemeld dat dat op iphone dus niet kan
Vind het op het randje van een onredelijk beding in een consumentenovereenkomst, waarbij het business model van Simyo ligt op mensen die over hun bundel gaan (daar halen ze hun echte winst vandaan).
Vergelijk dit met Klarna die op de vingers werd getikt omdat hun businessmodel in belangrijke mate gebouwd was op incassokosten en rente innen voor mensen die te laat betaalden. Wellicht speelt dat hier ook (hoewel Simyo geen krediet aanbiedt...)
inb4 eigen schuld-reacties: ja, het jouwe is ook een valide standpunt, maar als dit echt de kern van Simyo's businessmodel is dan ben ik het niet met je eens.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Dat doe je op een iPhione dus niet. Is ook al tig keer gezegd.Laurensius88 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:24:
[...]
Goh briljant zeg.. en waar doe je dat op iPhone?![]()
echt al 12x gemeld dat dat op iphone dus niet kan
Dat kon ik natuurlijk niet weten toen ik 3 pagina's geleden reageerde.
Wel vreemd dat een Apple dat niet kan.
Daar heb ik boven een korte verklaring voor gegeven die mijn verteld is door chatgpt.BBBvB schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:27:
[...]
Dat doe je op een iPhione dus niet. Is ook al tig keer gezegd.
Dat kon ik natuurlijk niet weten toen ik 3 pagina's geleden reageerde.
Wel vreemd dat een Apple dat niet kan.
Ah, zojuist gevonden.wjvh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:17:
[...]
Daar heb ik boven een korte verklaring voor gegeven die mijn verteld is door chatgpt.
Volledig correct dat apps elkaar niet kunnen beinvloeden, maar het beperken van dataverkeer zou, zoals je ook zegt, op het nivo van het besturingssysteem moeten liggen. En dus inderdaad een instelling van de telefoon moeten zijn.
Dus ik snap dat een iPhone het niet heeft, maar begrijp echt niet -waarom- niet. Het besturingssysteem is er echt wel slim genoeg voor.
Maar goed; ik gebruik Android, dus het raakt mij niet erg.
How are you doing?
Bij overschrijding 10 of 20 keer het normale tarief rekenen zou je misschien onredelijk kunnen noemen. Dat past men toe bij de belminutenbundels. We hebben het hier over 100 keer het normale tarief. Het woord dat bij mij opkomt is eerder "misdadig".Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:27:
Heel eerlijk vind ik het rekenen van deze tarieven voor dit soort dienstverlening twijfelachtig, en vraag ik me zelfs af of het voor een rechter stand zou houden.
Vind het op het randje van een onredelijk beding in een consumentenovereenkomst, waarbij het business model van Simyo ligt op mensen die over hun bundel gaan (daar halen ze hun echte winst vandaan).
Er is een appupdate beschikbaar, met als release notes:Hayte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:59:
Nogmaals dank voor de tip en de hulp @Eppo © en @laurens0619, ons artikel is net online gegaanZou je mij op de hoogte kunnen houden over wat NPO en Simyo verder doen en of zeggen, Eppo? Ik heb de NPO ook nog om een reactie gevraagd, maar nog niks gehoord.
'Deze update optimaliseert het dataverbruik van de app'
3.10.1
Klopt is een iOS issueEppo © schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:12:
@Bram131 ik denk dat het probleem in versie 3.10 zit. Die is vannacht geupdate op mijn iPhone (volgens de App Store) en sinds dien heb ik het probleem. Hiervoor gebruikte ik de app ook en heb ik geen problemen gehad (zie ook het screenshot over mijn normale verbruik op een dag).
@CH4OS nee, dit is alleen maar data binnen Nederland.
"optimaliseert"Pino112 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:42:
[...]
Er is een appupdate beschikbaar, met als release notes:
3.10.1
Zou het meer of minder worden?Pino112 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:42:
[...]
3.10.1
Overigens leek het erop dat de oude versie ook al gefixt is.
Vermoedelijk deed de app nog steeds die plaatjes te vaak ophalen maar de server geeft nu netjes 304 terug.
In de huidige versie zal t beide dan gefixt zijn
Ik zie het als heel goedkoop vliegen.Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:27:
Heel eerlijk vind ik het rekenen van deze tarieven voor dit soort dienstverlening twijfelachtig, en vraag ik me zelfs af of het voor een rechter stand zou houden.
Vergelijk dit met Klarna die op de vingers werd getikt omdat hun businessmodel in belangrijke mate gebouwd was op incassokosten en rente innen voor mensen die te laat betaalden. Wellicht speelt dat hier ook (hoewel Simyo geen krediet aanbiedt...)
inb4 eigen schuld-reacties: ja, het jouwe is ook een valide standpunt, maar als dit echt de kern van Simyo's businessmodel is dan ben ik het niet met je eens.
Andere stoel? Betalen
Extra bagage? Betalen
Eten? Betalen.
De extra bagage is denk ik de beste parallel met een dataplafond.
Natuurlijk kun je zeggen dat het zuur is voor mensen die teveel inpakken dat ze nu extra moeten lappen maar ze kunnen bij het boeken en inpakken ook gewoon goed opletten, zoals TS in principe altijd goed oplet op zijn dataverbruik en dus zo’n dataplafond niet nodig heeft.
Uiteraard zit ik ook wel met de gedachte dat veel mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden en een dataplafond standaard zou moeten zijn.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Je hebt het topic verder niet gelezen zeker?TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:29:
Waarom the fuck geen datalimiet instellen op je telefoon als je weet dat je exorbitante buitenbundel tarieven hebt!?
Iets met iPhone en die heeft die optie niet ingebakken zitten

Mijn reviews al gezien?
"Die feature bestaat niet in iOS", zoals al meerdere keren is gemeld in dit topic, lijkt me een uitstekende reden.TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:29:
Waarom the fuck geen datalimiet instellen op je telefoon als je weet dat je exorbitante buitenbundel tarieven hebt!?
Toevoeging: niet gezien dat @PeacekeeperNL al gereageerd had.
[ Voor 9% gewijzigd door Aganim op 08-08-2025 08:47 ]
Dank voor de mention, ik heb er net een nieuw artikel over geschrevenPino112 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:42:
[...]
3.10.1
Doen ze niet aan cert-pinning?laurens0619 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:51:
edit:
ssl decryptie aan de gang gekregen, het lijkt erop dat die app iedere paar seconde onderstaande foto ophaalt
OP uitnodigen naar de studio, uitleg en de uiteindelijke oplossing met een voucher dat de NPO de kosten dekt aan Simyo!
[ Voor 4% gewijzigd door Haruhi op 08-08-2025 09:35 ]
Met 50 Mbit heb je dat er in een kwartier doorheen gejast. Ik heb zo'n vermoeden dat dat detectieproces niet helemaal real time werkt.RVervuurt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:56:
Wel netjes dat ze al bij €700 inspringen en de SIMkaart blokkeren en niet pas bij €1000! /s
Leuke vergelijking, maar gaat nogal mank in deze.YellowCube schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:58:
[...]
Ik zie het als heel goedkoop vliegen.
Andere stoel? Betalen
Extra bagage? Betalen
Eten? Betalen.
Natuurlijk kun je zeggen dat het zuur is voor mensen die teveel inpakken dat ze nu extra moeten lappen maar ze kunnen bij het boeken en inpakken ook gewoon goed opletten, zoals TS in principe altijd goed oplet op zijn dataverbruik en dus zo’n dataplafond niet nodig heeft.
Uiteraard zit ik ook wel met de gedachte dat veel mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden en een dataplafond standaard zou moeten zijn.
Als je de bedragen op die manier bekijkt dan:
- Is de vlucht €100
- Een andere stoel €5000
- Een maaltijd aan boord €2000
Aangezien een abo bij Simpel minder dan €10 per maand is. De rekening gaat bijna 100x over de kop.

Waar het m ook in zit, zolang de datasessie loopt wordt deze niet onderbroken. Het zijn blokken van... Kwartier of half uur, daarna kan een lopende sessie onderbroken worden.RVervuurt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:56:
Wel netjes dat ze al bij €700 inspringen en de SIMkaart blokkeren en niet pas bij €1000! /s
Daarnaast duurt het inderdaad even voor het verwerkt is, al zal het wel wat vlotter gaan dan 10 jaar geleden toen ik nog in de telecom zat.
Mijn reviews al gezien?
Nouja, als je buiten de EU gaat roamen, kunnen ze het al afkappen bij zo'n €60, wat echt supersnel gaat als je €15 per MB gaat betalen...PeacekeeperNL schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:05:
[...]
Waar het m ook in zit, zolang de datasessie loopt wordt deze niet onderbroken. Het zijn blokken van... Kwartier of half uur, daarna kan een lopende sessie onderbroken worden.
Daarnaast duurt het inderdaad even voor het verwerkt is, al zal het wel wat vlotter gaan dan 10 jaar geleden toen ik nog in de telecom zat.
Waarom zou het binnen NL dan 15 minuten moeten duren?
[ Voor 4% gewijzigd door RVervuurt op 08-08-2025 10:15 ]
Wat het toen was (werkte toen bij een VNO aan T-Mobile gelieerd) is dat de kosten in het buitenland (toen was er nog geen EU roaming als ik het me goed herinner) gewoon doorliepen, maar er waren verschillende 'caps' ingesteld. Kosten werden vervolgens in meeste gevallen automatisch gecrediteerd naar de hoogte van die datacap. Onder water waren de kosten dus wel hoger, maar niet zichtbaar voor de klant.RVervuurt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:14:
[...]
Nouja, als je buiten de EU gaat roamen, kunnen ze het al afkappen bij zo'n €60, wat echt supersnel gaat als je €15 per MB gaat betalen...
Waarom zou het binnen NL dan 15 minuten moeten duren?
Maar, dat is 10 jaar oude info. Ik weet niet of het tegenwoordig nog steeds zo werkt of dat het een update heeft gehad.
Mijn reviews al gezien?
laurens0619 in "Simyo €700 buiten de bundel"
Eens hoor, uiteindelijk hebben die budgetmaatschappijen ook juist betere marges.YellowCube schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:58:
[...]
Ik zie het als heel goedkoop vliegen.
Andere stoel? Betalen
Extra bagage? Betalen
Eten? Betalen.
En idd met bagage, stoelkeuze, etc kun je soms je prijs verdubbelen. Maar het gaat erom dat het hier zo exorbitant is. 50x je maandbedrag voor relatief kleine overschrijding.
Ze compenseren het ook niet voor niets bij iedereen tot het ook nog vrij hoge extra bundeltarief.
Van NPO heb ik nog niks gehoord, behalve dat ze het in behandeling hebben genomen en het zo snel mogelijk voor mij gaat uitzoeken.
Simyo heeft mij wel bericht en hebben uit coulance de extra kosten terug gebracht naar de kosten die ik zou betalen als ik extra data had aangeschaft (wat neerkomt op €50,-) en hebben mij 3Gb cadeau gedaan om de rest van de maand door te komen.
Niet meer van deze tijd is dat je standaard niet beschermd bent hiertegen.Will_M schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:11:
[...]
Hoezo zou dat niet meer van deze tijd zijn? In welke tijd mocht je ooit wel 'goedkoop' buiten je contract extra data gebruiken zónder daarvoor naar ratio belast te kunnen worden.
Ja, dat is min of meer precies wat ik al verwachtte. Dat is de standaard data coulance. Aan de Simyo zijde zit er niet meer in gok ik zo.Eppo © schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:35:
Simyo heeft mij wel bericht en hebben uit coulance de extra kosten terug gebracht naar de kosten die ik zou betalen als ik extra data had aangeschaft (wat neerkomt op €50,-) en hebben mij 3Gb cadeau gedaan om de rest van de maand door te komen.
Nog steeds een dure bugfix, zou NPO sieren als ze die op zich nemen.Eppo © schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:35:
Even een korte update:
Van NPO heb ik nog niks gehoord, behalve dat ze het in behandeling hebben genomen en het zo snel mogelijk voor mij gaat uitzoeken.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Prima oplossing! Ik hoop nu ook maar meteen het plafond aangezet bij Simyo?Eppo © schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:35:
Even een korte update:
Nee er zit gewoon een vertraging in van 4 uur. Dat is de luxe van een budget provider.PeacekeeperNL schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:05:
[...]
Waar het m ook in zit, zolang de datasessie loopt wordt deze niet onderbroken. Het zijn blokken van... Kwartier of half uur, daarna kan een lopende sessie onderbroken worden.
Yep, heb ik nu gedaan, maar die gaat pas in bij de nieuwe maand. Nu is het nog deze maand even met gespannen billetjes internetten, maar daarna zit ik ingedekt. Het ergste wat dan kan gebeuren is dat ik een maand zonder internet zit.Ruzor schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:59:
[...]
Prima oplossing! Ik hoop nu ook maar meteen het plafond aangezet bij Simyo?
15 a 20 jaar geleden een keer een prepaid Simyo simkaartje verkocht op Marktplaats. Echt prepaid, had deze geloof ik als promotie gekregen omdat alle prepaid klanten van Debitel werden overgezet naar Simyo, tenzij je zelf een andere provider koos als ik het me goed herinner. Ik koos een andere provider, wellicht zelfs een abonnement en het prepaid kaartje waar 5 of 10 euro beltegoed op stond ofzo op Marktplaats gezet en van de hand gedaan voor een paar euro. Hele andere tijden en als tiener was elke euro meegenomen.
Paar weken later ontving ik intimiderende brieven van een incassobureau. Het kaartje had ik blijkbaar van de hand gedaan aan iemand die donders goed wist dat het systeem niet deugde en voor 1000 euro aan kosten had gemaakt. Blijkbaar stond het kaartje bij Simyo een soort van aan mijn naam gekoppeld, en de 1000 euro probeerden ze zonder verder bericht van hun kant direct via een incassobureau bij mij te innen. Blijkbaar kon je in korte tijd zo 1000 euro aan kosten maken voordat je geblokkeerd werd, en nu blijkbaar 20 jaar later zit er nog steeds die vertraging in de systemen van Simyo en is 700 euro dus ook nog mogelijk.
Ik heb in ieder geval nooit meer Simyo genomen, je denkt met een prepaid veilig te zitten tegen onverwachte kosten, maar blijkbaar was (en misschien is) 700 / 1000 euro kosten bij Simyo nog steeds mogelijk.
Even gecorrigeerd:Emgeebee schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:04:
[...]
Leuke vergelijking, maar gaat nogal mank in deze.
- Is de vlucht €100
- Een andere stoel €5000
- Een maaltijd aan boord €2000
Aangezien een abo bij Simpel minder dan €10 per maand is. De rekening gaat bijna 100x over de kop.
- Is de vlucht €100
- Per ongeluk 10 seconden op de verkeerde stoel zitten €5000
- Een maaltijd aan boord ruiken €2000
Dat is netjes opgelost zo..Eppo © schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:35:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7bqaDTQ9qQ5aWQ13KtLLlTNM.jpg?f=user_large)
Dat wordt je wel tenzij je dat niet wilt voor een extra korting van 50 cent of zo per maandpennywiser schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Niet meer van deze tijd is dat je standaard niet beschermd bent hiertegen.
Nee joh, het moet helemaal geen keuze zijn en sws geen geld kosten.boyette schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:26:
[...]
Dat wordt je wel tenzij je dat niet wilt voor een extra korting van 50 cent of zo per maand
Hoe is dat toen afgelopen dan?Hugo__Boss schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 16:18:
Bijzonder om te lezen dat zulke hoge bedragen je nog steeds kan overkomen bij Simyo.
15 a 20 jaar geleden een keer een prepaid Simyo simkaartje verkocht op Marktplaats. Echt prepaid, had deze geloof ik als promotie gekregen omdat alle prepaid klanten van Debitel werden overgezet naar Simyo, tenzij je zelf een andere provider koos als ik het me goed herinner. Ik koos een andere provider, wellicht zelfs een abonnement en het prepaid kaartje waar 5 of 10 euro beltegoed op stond ofzo op Marktplaats gezet en van de hand gedaan voor een paar euro. Hele andere tijden en als tiener was elke euro meegenomen.
Paar weken later ontving ik intimiderende brieven van een incassobureau. Het kaartje had ik blijkbaar van de hand gedaan aan iemand die donders goed wist dat het systeem niet deugde en voor 1000 euro aan kosten had gemaakt. Blijkbaar stond het kaartje bij Simyo een soort van aan mijn naam gekoppeld, en de 1000 euro probeerden ze zonder verder bericht van hun kant direct via een incassobureau bij mij te innen. Blijkbaar kon je in korte tijd zo 1000 euro aan kosten maken voordat je geblokkeerd werd, en nu blijkbaar 20 jaar later zit er nog steeds die vertraging in de systemen van Simyo en is 700 euro dus ook nog mogelijk.
Ik heb in ieder geval nooit meer Simyo genomen, je denkt met een prepaid veilig te zitten tegen onverwachte kosten, maar blijkbaar was (en misschien is) 700 / 1000 euro kosten bij Simyo nog steeds mogelijk.
Gaat pas in over een maand. Note to self: nooit Simyo. Hollandsnieuwe hier alle gezinsleden. Op is op daar, geen omkijken naar.Eppo © schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Yep, heb ik nu gedaan, maar die gaat pas in bij de nieuwe maand. Nu is het nog deze maand even met gespannen billetjes internetten, maar daarna zit ik ingedekt. Het ergste wat dan kan gebeuren is dat ik een maand zonder internet zit.
Het is een vrije markt die alle mogelijkheden biedt . dus je kan zelf kiezen welke provider je neemt en welke opties je in of uitschakeltpennywiser schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:28:
[...]
Nee joh, het moet helemaal geen keuze zijn en sws geen geld kosten.
Niet iedereen zit er op te wachten dat je internet opeens uitvalt..
En alle opties zijn mogelijk je moet alleen zelf de keuze maken voor de opties en provider die bij je past..
Dus wat is het probleem nou eigenlijk?
De configuratie ?
Dat is meer passend bij een duurder zakelijk contract, niet bij een budget Sim only welke 9/10 voor schoolgaande kinderen wordt gekozen. We hebben het hier over Simyo hè? Niet over andere providers die bij je kunnen passen.boyette schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:33:
[...]
Niet iedereen zit er op te wachten dat je internet opeens uitvalt..
En alle opties zijn mogelijk je moet alleen zelf de keuze maken voor de opties en provider die bij je past..
[ Voor 16% gewijzigd door pennywiser op 10-08-2025 11:36 ]
Voor kinderen zijn speciale kinder abonnementenpennywiser schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 11:36:
[...]
Dat is meer passend bij een duurder zakelijk contract, niet bij een budget Sim only welke 9/10 voor schoolgaande kinderen wordt gekozen. We hebben het hier over Simyo hè? Niet over andere providers die bij je kunnen passen.
Als je daar geen gebruik van maakt en als tweaker van afwijkt moet je het natuurlijk wel tweaken zodat het geen verassingen oplevert..
Als je dat niet doet kun je toch niet de provider de schuld geven ?
Dan kun je beter gewoon een kant en klaar geconfigureerd abonnement pakken.
Het is een beetje raar om totaal uitgekleden producten en diensten aan te schaffen en er dan opeens vanalles van te verwachten waar je niet voor betaalt.

Volgens mij zien ze hier de mensen die per ongeluk hun internet aan laten staan, al is het maar een paar minuten, als "prooi". Niemand gaat bewust data verbruiken met zulke prijzen.
Stel dat ze klanten databundels zouden verkopen van 2x de eSIM-prijs, zeg €60 voor een bundel van 20 GB. Dan zouden ze misschien een tientje winst maken per klant, als ze hun MBs niet strak inkopen. Maar dat doen ze niet. Stel dat 1/10 van de hoeveelheid mensen per ongeluk 100 MB verbruikt, levert dat bijna €400 winst op. Dan maken ze dus 4x zo veel winst. Ik denk echt dat ze dit bewust zo berekenen.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ze vergoeden de €50,- extra kosten die ik heb gemaakt en geven nog een jaar NPO plus abonnement erbij. Al met al is het allemaal goed gekomen

Iedereen hier bedankt voor de hulp
@Hayte Ik weet niet of je dit nog wil toevoegen aan het oude artikel, maar die keus laat ik bij jou liggen.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Wow, keurig!Eppo © schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 13:38:
Nog een kleine update vanuit de NPO:
Ze vergoeden de €50,- extra kosten die ik heb gemaakt en geven nog een jaar NPO plus abonnement erbij. Al met al is het allemaal goed gekomen![]()
Iedereen hier bedankt voor de hulp![]()
@Hayte Ik weet niet of je dit nog wil toevoegen aan het oude artikel, maar die keus laat ik bij jou liggen.