Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn vraag
Ik kreeg vandaag het sms’je van Simyo dat mijn bundel voor 80% was bereikt en gelijk een sms’je dat 100% was bereikt. Iets later kwam het mailtje binnen dat mijn simkaart was geblokkeerd. Als ik inlog in de Simyo omgeving zie ik dat er €700,- kosten in rekening wordt gebracht.

Als ik kijk naar het tijdstip zie ik dat de data is verbruikt toen ik aan het motor rijden. Tijdens het rijden luister ik muziek via NPO luister en dat is alles. Is het mogelijk dat de app zoveel data heeft verbruikt? En hoe zorg ik dat het niet nog een keer voorkomt? De app gebruik ik al een tijdje en normaal gesproken heb ik niet zulk buitensporig hoog verbruik.

Vanuit de app haal ik eruit dat mijn telefoon ongeveer 240/300Mb per minuut heeft verbruikt.

De sms’jes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anQ0ZPJ2U0o-kHgL_4t4ZQb2ZVE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NHgReYozVkrRHZYXR0kywhcT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLUcSF8krCz5aFzvvM7IuhZsDLQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QTtx7XxxIL4M4CBB5FB9qWnV.jpg?f=user_large

De mailtjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EThVl5fWGWEoi8J9mYhWWnJYnhA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JeoHgKc0tafS7a3WZ5cQqWqk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeqPmtlFQVq9CNdVaukGiwOUaXA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oI7BPG33HWOYqZwalV2PB01q.jpg?f=user_large

Mijn verbruik volgens de Simyo app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pw786QjQSbfOVkkRMxswPexvwH4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e8qV9jNa40JyShYQaeV4yJZC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AhRdtKe-uq-j7ZLIAV5D5X4mDk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2npGoeigRbR9sr7m2Tzd4qu5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nf_isAbBNEVrROuxvmI31IGBow0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hzLaitY4Zwkg4SA4eAMR07b7.png?f=user_large

Mijn batterij verbruik (ik had verwacht met zoveel data verbruik mijn batterij redelijk snel leeg zou moeten gaan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9WIiCZu8pNEHMYE4bCDhYGggcg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n7nzC2lCHvhwEwcv3lY0jZhM.png?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
iPhone 15, iOS 18.5 en NPO Luister app 3.10

Beste antwoord (via Eppo © op 13-08-2025 21:59)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Ik heb nog even in verder gekeken wat die app ophaalt en ik zie iedere paar seconde een request gaan naar radioimages.npox.nl van 3.5MB per keer.

Geen idee wat dat is, want encrypted, maar er lijkt in die app iets niet helemaal lekker te gaan.

edit:
ssl decryptie aan de gang gekregen, het lijkt erop dat die app iedere paar seconde onderstaande foto ophaalt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZp8edjCnilW-6cQUpD05vU9-Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqN54uIGKtYWSJowrNeC1icf.jpg?f=fotoalbum_large

even onder voorbehoud want ik kijk ook maar even snel maar ik zou NPO wel verzoeken dat ze even grondig naar die app kijken wat het echte probleem is

[ Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2025 10:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:24
In Instellingen > Mobiel netwerk kun je onder Mobiel datagebruik zien hoeveel data je hebt verbruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Heb ik gekeken, maar de iPhone geeft dat alleen aan van de huidige periode. Dat is 385Gb, maar de periode loopt dan ook vanaf 7 jan 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Niet iets van navigatie aan?
Zit zelf ook bij Simyo en had dat een ruime week geleden op vakantie in het buitenland: 1,7GB voor een rit van iets van 5 uur.
Aangezien mijn bundel 6G is hakte dat er wel in maar had wel het geluk dat ik het verder niet veel gebruik waardoor ik nog net binnen mijn bundel bleef en 2 dagen later begon gelukkig de nieuwe maand en dus de nieuwe bundel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Nee, die had ik niet aanstaan. Ik ken de route naar mijn werk redelijk, dus dat hoefde niet :). Hij heeft volgens mijn batterij status ook niet per ongeluk aangestaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56
Voor 50 cent per maand kan je data plafond aanzetten.
Dat is natuurlijk ook erg onhandig, maar ik heb dat voor mijn kinderen aangezet.
In ieder geval een hard-stop als het uit de hand loopt. Aangezien ik toch meestal wel in de buurt ben, of hun moeder, of in NL vast wel ergens gratis wifi te vinden is, loopt dat wel los.
Bellen kunnen ze dan natuurlijk wel nog gewoon.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

Klippy

Still Game

Hoe je het kan voorkomen kan je het beste bij Simyo regelen, dataplafond aanzetten voor €0,50 per maand.
https://forum.simyo.nl/of...ch-binnen-je-bundel-47889

Nog beter is overstappen naar een andere provider waar een dataplafond gewoon standaard en gratis is.
700 Euro voor 5GB buiten je bundel is natuurlijk belachelijk.

Neem contact op met support en leg uit dat het in zeer korte tijd is gebeurd. Misschien zijn ze coulant.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:24
Zou dit er mee te maken kunnen hebben? Verkeerde app?

https://tweakers.net/nieu...nders-in-full-hd-aan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Plafond leek mij niet nodig, het is een bundel van 12Gb en ik zit normaal rond de 7 á 8 Gb. Sowieso gaat het plafond mij nu niet verder helpen, maar kan een volgende keer wel voorkomen. Wat ik vooral wil weten is, waar komt dit vandaan en hoe kan ik het voorkomen? Kan nu wel betalen om mijn simkaart te deactiveren, maar als mijn telefoon dan weer zoveel data gaat verstoken kom ik natuurlijk niks verder.

@Klippy Heb de melding ook gemaakt op het Simyo forum en morgen even bellen. Kijken wat ze voor mijn kunnen en willen betekenen.

@aljooge Nope, niet de verkeerde app gebruikt. Als dat het geval was, dan had dat zichtbaar moeten zijn in mijn batterij verbruik. Daar staat gewoon de juiste app tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:27

Onbekend

...

En als je nu muziek via NPO luistert via WiFi, heb je dan ook zoveel WiFi-verbruik?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Onbekend Ik heb het net even getest door mijn werktelefoon als hotspot te zetten en het is inderdaad de NPO app die dit probleem geeft.

Heb er even een filmpje van gemaakt:
https://1drv.ms/v/c/e3b89...MiMXSgoWHbixgVhA?e=SRp0co

Net even een check gedaan met de telefoon van mijn vriendin. Die had de app nog niet geïnstalleerd, dus heeft hem vers geïnstalleerd en daarop zie ik hetzelfde naar voren komen.

[ Voor 43% gewijzigd door Eppo © op 07-08-2025 09:31 . Reden: iCloud link veranderd naar Onedrive ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:25
Ik schrik wel echt van het feit dat Simyo € 0,15 per MB (!) rekent buiten je bundel. Dat is toch niet meer van deze tijd? Mag toch wel hopen dat deze rekening gecrediteerd gaat worden.

On topic, zal dan wel een bug zijn in de NPO app maar daar kun je zelf niet zoveel mee doen. Zijn er geen updates beschikbaar? Melden en hopen dat ze het fixen voordat je de volgende keer op de motor stapt

Motorrijden zonder muziek is toch een stuk veiliger ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bram131 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:05:
Ik schrik wel echt van het feit dat Simyo € 0,15 per MB (!) rekent buiten je bundel. Dat is toch niet meer van deze tijd? Mag toch wel hopen dat deze rekening gecrediteerd gaat worden.

On topic, zal dan wel een bug zijn in de NPO app maar daar kun je zelf niet zoveel mee doen. Zijn er geen updates beschikbaar? Melden en hopen dat ze het fixen voordat je de volgende keer op de motor stapt

Motorrijden zonder muziek is toch een stuk veiliger ;-)
Hoezo zou dat niet meer van deze tijd zijn? In welke tijd mocht je ooit wel 'goedkoop' buiten je contract extra data gebruiken zónder daarvoor naar ratio belast te kunnen worden.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zit hier verbuik in het buitenland bij? Soms wil het wel eens gebeuren (had ik vorig jaar nog al zit ik dan weer bij HollandsNieuwe) dat de (buitenlandse) data dat ik verstookt had, dubbel op de bundel werd aangerekend...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Bram131 ik denk dat het probleem in versie 3.10 zit. Die is vannacht geupdate op mijn iPhone (volgens de App Store) en sinds dien heb ik het probleem. Hiervoor gebruikte ik de app ook en heb ik geen problemen gehad (zie ook het screenshot over mijn normale verbruik op een dag).

@CH4OS nee, dit is alleen maar data binnen Nederland.

[ Voor 9% gewijzigd door Eppo © op 07-08-2025 00:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Volgens mij krijg je 1x coulance bij ze. Idd niet meer van deze tijd, dat je 50ct moet betalen om jezelf te beschermen tegen die idioot hoge kosten. 15ct per MB slaat echt nergens op. 1x per ongeluk een backup die op 5G draait en in een paar minuten ben je honderden euro’s armer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:25
Will_M schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:11:
[...]

Hoezo zou dat niet meer van deze tijd zijn? In welke tijd mocht je ooit wel 'goedkoop' buiten je contract data gebruiken zónder daarvoor naar ratio belast te kunnen worden.
Ik doelde ook meer op de hoge prijs per MB, dit zijn prijzen die we 15 jaar geleden hadden.

Bij de grote telecombedrijven kun je voor ~30 euro per maand onbeperkt mobiel internet gebruiken, dan vind ik € 0,15 per MB schandalig duur en dus niet meer van deze tijd.

5GB te veel gebruiken en je kosten zijn even hoog als de kosten van een volledig twee jarig abonnement..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:18:
Volgens mij krijg je 1x coulance bij ze. Idd niet meer van deze tijd, dat je 50ct moet betalen om jezelf te beschermen tegen die idioot hoge kosten. 15ct per MB slaat echt nergens op. 1x per ongeluk een backup die op 5G draait en in een paar minuten ben je honderden euro’s armer.
Simyo maakt als virtuele provider gebruik van het KPN netwerk en koopt daartoe bij KPN simpelweg een hoeveelheid 'data' in welke door hen vervolgens verdeeld en doorbelast wordt aan / over de eigen abonnees.

Coulance moet in deze dus écht vanuit Simyo komen, als die er komt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Will_M schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:27:
[...]

Simyo maakt als virtuele provider gebruik van het KPN netwerk en koopt daartoe bij KPN simpelweg een hoeveelheid 'data' in welke door hen vervolgens verdeeld en doorbelast wordt aan / over de eigen abonnees.
Nee, Simyo is gewoon een handelsnaam van KPN B.V. (kvk 27124701).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:06
Mijn zoon heeft tijdje geleden ook zoiets gehad, was gelukkig “maar” 100 euro ofzo. Maar gebeld en iets kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:31
Eppo © schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:57:
@Onbekend Ik heb het net even getest door mijn werktelefoon als hotspot te zetten en het is inderdaad de NPO app die dit probleem geeft.

Heb er even een filmpje van gemaakt:
https://1drv.ms/v/c/e3b89...MiMXSgoWHbixgVhA?e=SRp0co

Net even een check gedaan met de telefoon van mijn vriendin. Die had de app nog niet geïnstalleerd, dus heeft hem vers geïnstalleerd en daarop zie ik hetzelfde naar voren komen.
Jeetje, wat gaat hier mis?

3mb/s?

[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 07-08-2025 09:46 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 04:03
Zo te zien ruim 3MB per seconde zelfs... Dat is een bitrate van meer dan 24 Mbps. Dat is meer data dan netflix op zn hoogste kwaliteit verstookt. Dit komt meer in de buurt van een blu ray kijken..... Daar gaat wat goed mis idd.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Eppo © Die icloud link toont je echte naam.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb het even op 5G getest wat de npo app verbruikt als ik hem 1 minuut laat lopen:
test 1: 349MB
test 2: 70MB
test 3: 58MB
test4: 54MB

Ik heb hem ook even 5 minuten laten lopen, dan zit ik op 112MB

Ter vergelijking met de qmusic app:
test 1: 2MB
test 2: 1MB

Qmusic 5 minuten test: 6MB

Dus die NPO app pakt een factor 20x zoveel

[ Voor 184% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2025 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:52

snmght

imho dan he

@Eppo © inderdaad met Simyo bellen of je iets kunt regelen, en overweeg dat plafond aan te zetten.

Maar misschien ook goed om NPO hierover in te seinen want wat @s0ulmaster becijfert is natuurlijk van de zotte voor wat radio luisteren..

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Inmiddels zijn er wel afspraken om soortgelijke problemen met kosten vanuit het buitenland te voorkomen. Voor kosten, buiten de bundel, in het buitenland is er een grens van 50€ ex BTW. Eigenlijk wel verrassend dat dit blijkbaar niet ook voor binnenlandse kosten werkt...

https://www.consuwijzer.n...ten/datalimiet-buitenland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 13:48
Gelijk bij mijn abo ook gechecked, of die buffer aan staat. Luister zelf vaak via de app naar Radio 1, en diverse streamingdiensten

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:10

D4NG3R

kiwi

:)

I_IBlackI_I schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:16:
Inmiddels zijn er wel afspraken om soortgelijke problemen met kosten vanuit het buitenland te voorkomen. Voor kosten, buiten de bundel, in het buitenland is er een grens van 50€ ex BTW. Eigenlijk wel verrassend dat dit blijkbaar niet ook voor binnenlandse kosten werkt...

Ik zat hier al naar te zoeken, ik was ook in de veronderstelling dat dit in het algemeen "€60,-" was en niet enkel in het buitenland.

Bijzonder is het wel, maar dit is exact waar de budgettelco's het van moeten hebben. Mensen welke fors betalen omdat ze over de limiet heen zijn gegaan of betalen voor een plafond.

En even goed vind ik het bijzonder dat Apple nog altijd geen mogelijkheid heeft voor een maandelijks instelbare datalimiet.. :|

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:28

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik (nouja, mijn zoon) had een vergelijkbare situatie (andere app, maar wel heeeeel veel dataverbruik). Gemeld bij Simyo en ik hoefde van de paar honderd euro er maar 20 te betalen. Heel netjes opgelost van ze. En ik heb meteen het dataplafond ingeschakeld :X

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Wolly Bedankt, heb het aangepast naar een Onedrive link. Als het goed is zit daar mijn naam niet bij.

@laurens0619 Bedankt voor het controleren, dan weet ik zeker dat het niet helemaal aan mij ligt en ik niet gek aan het worden ben.

@snmght Heb de NPO ook een mailtje gestuurd (tenminste, formulier ingevuld en de app maker een mailtje gestuurd. Hopelijk pakken ze het snel op). Heb het ook verstuurd naar Tweakers als tip, misschien doen ze er iets mee en voorkomt het problemen bij andere mensen.

@Wokschotel hoop dat ze ook zo coulant bij mij gaan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:52
I_IBlackI_I schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:16:

Eigenlijk absurd dat dit alleen voor het buitenland van toepassing is. Zo kunnen ze dus lekker harken binnen Nederland...

Zucht...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +73 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb nog even in verder gekeken wat die app ophaalt en ik zie iedere paar seconde een request gaan naar radioimages.npox.nl van 3.5MB per keer.

Geen idee wat dat is, want encrypted, maar er lijkt in die app iets niet helemaal lekker te gaan.

edit:
ssl decryptie aan de gang gekregen, het lijkt erop dat die app iedere paar seconde onderstaande foto ophaalt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZp8edjCnilW-6cQUpD05vU9-Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqN54uIGKtYWSJowrNeC1icf.jpg?f=fotoalbum_large

even onder voorbehoud want ik kijk ook maar even snel maar ik zou NPO wel verzoeken dat ze even grondig naar die app kijken wat het echte probleem is

[ Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2025 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-09 22:44
Will_M schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:11:
[...]

Hoezo zou dat niet meer van deze tijd zijn? In welke tijd mocht je ooit wel 'goedkoop' buiten je contract extra data gebruiken zónder daarvoor naar ratio belast te kunnen worden.
Als je 20gb afneemt voor 4,- is dat 0,20,- per gb.. 0,0020,- per mb? dan zou een cent per mb al een behoorlijke aan de prijs zijn.

Eigenlijk zou dit gewoon wettelijk geregeld moeten zijn, internet op ? blokkade.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teejoow
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-09 22:13
Tsja dit lijkt toch een beetje het verdienmodel van Simyo: goedkoop, maar als je buiten de lijntjes kleurt gaan ze harken. Ben hier zelf ook al 2 keer tegenaan gelopen. Een keer met belkosten (0 waarschuwingen!) en idd ook eens met data (Windows update, oeps). En dan zie je idd kort achter elkaar die smsjes maar dan is het al te laat.

Dubbel zuur hier dat het lijkt te gaan om een fout in een app. Je kan proberen op coulance aan te sturen.

Zelf ben ik nu een gewaarschuwd man.

Hoop dat je eruit komt met Simyo!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:48

Marc H

- - Is wakker - -

Rekening doorsturen naar de NPO/ maker van de app?

Dit is wel een blunder maatje eerste klas.

Iets voor de frontpage?

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@laurens0619 Super bedankt voor het uitzoeken! Nu weet ik in ieder geval waar het aan ligt en dat als ik mijn simkaart laat deblokkeren, ik niet binnen 1,5 uur weer hetzelfde probleem heb.

En voor iedereen, ja ik snap dat een plafond instellen handig was geweest. Ik heb ooit de keuze gemaakt om dat niet te doen en gewoon een grotere bundel te nemen die mijn gebruik met gemak zou dekken. Ik houdt ook rekening met wat ik doe en normaal gesproken is de 12Gb meer dan voldoende. Op momenten dat ik de melding krijg dat mijn data voor 80% is verbruikt ga ik er meer op letten en zorg ik ervoor dat ik binnen mijn bundel blijf (die melding heb ik 1x eerder gehad en dat was tijdens een verhuizing en dat ik geen vast internet had).

Hetgeen nu gewoon heel zuur is, is dat de een app die ik al tijden gebruik ipv van de normale 40 tot 50 mb per uur verbruikt, naar de 200 tot 300 mb per minuut is gaan gebruiken zonder dat ik er iets van merk. Het is niet dat ik ineens mijn gebruik ben gaan veranderen of dat ik als een malle streams op HD kwaliteit ben gaan kijken, ik ben gewoon hetzelfde blijven doen als altijd. Ik had ook niet de verwachting dat een app een factor 240/360 meer data zou gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat dit pure pech is.
Mijn ervaring is dat Simyo, de 1e keer, best coulant is en ze je achteraf ook nog wel een upgrade bunden laten kopen en je voor een paar tientjes klaar bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 13:01
Een dataplafond zou zoveel goedkoper geweest zijn. Wetende welke kanten de coulanceregelingen bij Simyo doorgaans opgaan gok ik dat ze een waarschijnlijk een aanbod doen om jouw verbruik tegen "Extra MB"-bundel gaan verrekenen. Met 700 euro buiten de bundel heb je (700/0,15) = tussen 4500 en 5000MB buiten de bundel verbruikt. Dan heb je dus 10 keer een Extra MB bundel van 500MB à 5 euro nodig. Dan kom je op 50 euro uit. Met een beetje geluk krijg je 3GB cadeau om de rest van de maand door te komen. Uiteraard ga een het advies krijgen om een dataplafond te nemen.

Voor 50 euro had je 8 jaar en 4 maanden een dataplafond voor kunnen hebben.
SgtElPotato schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Eigenlijk absurd dat dit alleen voor het buitenland van toepassing is. Zo kunnen ze dus lekker harken binnen Nederland...
Europese wetgeving is geschreven met het "niet aanpassen van de interne mark". Zo heb je ook een rare kronkel in andere tarieven. Als je vanuit Nederland naar bijvoorbeeld België belt, dan kost dat € 0,23/minuut (valt niet binnen bundels) [tarieven hier]. Maar als je vanuit België(of Duitsland) naar België/Frankrijk/Duitsland belt, dan valt dat ineens binnen de bundels. [tarieven hier]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:06
Toch mooi dat er door mensen hier gereageerd word, met dat TS maar een dataplafond had moeten aanschaffen ondanks dat het probleem nu voort lijkt te komen uit een update van de NPO app.
Groentjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:45:
Voor 50 euro had je 8 jaar en 4 maanden een dataplafond voor kunnen hebben.
TS had er ook een paar flessen cola en zakken chips voor kunnen kopen.

[ Voor 41% gewijzigd door Rensjuh op 07-08-2025 10:50 ]

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
dit staat trouwens op website van simyo:
Voordat je buiten je bundel gaat krijg je van Simyo sms notificaties om je te waarschuwen dat je bundel op is. Nadat je van ons de sms notificaties hebt gehad, ga je verbruiken tegen het buitenbundeltarief. Als je verbruik hebt zonder bundel zoals bellen naar het buitenland, of verbruik buiten Europa dan gebeurt dat al gelijk. Je Simyo simkaart wordt geblokkeerd als ons systeem constateert dat je meer dan € 100,- per 24 uur of meer dan € 250,- per week buiten je bundels hebt verbruikt. Dat is om onverwachte hoge kosten te voorkomen. Je kunt je simkaart weer activeren door een tussentijdse betaling te doen.

Vertraging in verwerking van verbruik
In Nederland wordt het verbruik normaal tot 4 uur vertraagd bijgewerkt en in het buitenland tot 36 uur.
Daarom kunnen we niet garanderen dat je aansluiting precies op het moment van bovengenoemde grenzen (€ 100,- of € 250,-) geblokkeerd wordt. Je bent de gemaakte kosten boven deze grenzen wel verschuldigd aan Simy
Dit stukje is ook wel jammer dat er zoveel vertraging in zit. In 4 uur kun je best veel GB verstoken.
Ik lees dat Simyo max 300mbit kan gaan, dat is 135GB per uur. Nu zal je dat vast niet altijd halen maar met 50mbit zit je na 4 uur ook op een 100GB

Ben wel benieuwd hoe die zou gaan met dataplafond, dan hebben ze wss ook met die vertraging te maken maar betalen ze de rekening dan maar zelf van het te laat uitschakelen? Misschien komt daar die 50ct per maand ook vandaan

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2025 10:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Teejoow schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:11:
Tsja dit lijkt toch een beetje het verdienmodel van Simyo: goedkoop, maar als je buiten de lijntjes kleurt gaan ze harken. Ben hier zelf ook al 2 keer tegenaan gelopen. Een keer met belkosten (0 waarschuwingen!) en idd ook eens met data (Windows update, oeps). En dan zie je idd kort achter elkaar die smsjes maar dan is het al te laat.

Dubbel zuur hier dat het lijkt te gaan om een fout in een app. Je kan proberen op coulance aan te sturen.

Zelf ben ik nu een gewaarschuwd man.

Hoop dat je eruit komt met Simyo!
Zeker weten dat dit hun verdienmodel is als je al moet betalen voor iets simpels als een dataplafond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
laurens0619 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:52:
Ben wel benieuwd hoe die zou gaan met dataplafond, dan hebben ze wss ook met die vertraging te maken maar betalen ze de rekening dan maar zelf van het te laat uitschakelen?
Dat dataplafond wordt door het netwerk van KPN gedaan. Ook het 100% dataverbruikt Sms-bericht komt vanuit het netwerk van KPN. Die 60,50 euro dataroaming komt ook vanuit KPN zelf.

Als je die Sms-berichten krijgt en je kijkt in Mijn Simyo, dan zal je zien dat Mijn Simyo nog een tijdje achterloopt.

Het stoppen bij 0 beltegoed bij prepaid (hier compenseert Simyo automatisch naar 0 euro beltegoed indien geen automatisch opwaarderen aanstaat) en hoogverbruik bij sim only wordt door Simyo's eigen systeem gedaan. Beide die systemen hebben dus vertraging. Bij prepaid kun je dus iets langer door dan je beltegoed hebt. Bij hoogverbruik is die limiet een heel zachte limiet, waar je door veel in korte duur te gebruiken ver boven kan komen.

En ja het is een verdienmodel. Maar met eindeloos zeuren en toch dat genoeg klanten zeggen: "Ik ga naar een andere provider" is er na een veels te lange periode een dataplafond optie gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Groentjuh op 07-08-2025 11:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:52
Rensjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:49:
Toch mooi dat er door mensen hier gereageerd word, met dat TS maar een dataplafond had moeten aanschaffen ondanks dat het probleem nu voort lijkt te komen uit een update van de NPO app.
Tuurlijk, maar er is altijd een kans op een 'rogue' app die ineens data gaat verstoken. Wie weet update je telefoon ineens of start er ineens een back-up. En als je dan nog een data limiet hebt ben je imo wel zelf verantwoordelijk om er ook voor te zorgen dat je er niet overheen gaat.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Groentjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:04:
[...]

Dat dataplafond wordt door het netwerk van KPN gedaan. Ook het 100% dataverbruikt Sms-bericht komt vanuit het netwerk van KPN. Die 60,50 euro dataroaming komt ook vanuit KPN zelf.

Als je die Sms-berichten krijgt en je kijkt in Mijn Simyo, dan zal je zien dat Mijn Simyo nog een tijdje achterloopt.

Het stoppen bij 0 beltegoed bij prepaid (hier compenseert Simyo automatisch naar 0 euro beltegoed indien geen automatisch opwaarderen aanstaat) en hoogverbruik bij sim only wordt door Simyo's eigen systeem gedaan. Beide die systemen hebben dus vertraging. Bij prepaid kun je dus iets langer door dan je beltegoed hebt. Bij hoogverbruik is die limiet een heel zachte limiet, waar je door veel in korte duur te gebruiken ver boven kan komen.
Dank voor de uitleg.
Dan zou Simyo die 100 euro per 24 uur aan de kpn kant moeten instellen, als dat wel actueel is zonder de 4 uur vertraging. Zou vast centenkwestie zjin dat ze daarvoor moeten betalen?
100 euro is nog steeds vervelend maar niet zo zuur als. Een automatische blokkade van 100 euro die 4 tot 36 uur achterloopt is met de datasnelheden van vandaag nogal achterhaald

Verdienmodel vast ook wel maar denk niet primair want:
1 Ik denk dat heel veel klanten zeuren na zon bericht, klantcontact kost geld
2 Ze zijn, naar mijn ervarin en wat ik lees, heel coulant in de kosten en het achteraf aanschaffen van databundels. Ik denk vanwege punt 1

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 07-08-2025 11:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:06
Je kunt dit (in Android, iPhone weet ik niet), toch ook zelf doen?
Instellingen ==> Verbindingen ==> Gegevensverbuik

Hier kun je instellen wanneer je een waarschuwing wil of wat de limiet is en wanneer de mobiele gegevens dus onderbroken moeten worden.

Ok, deze meet misschien niet hetzelfde als wat (bijv) Simyo meet, maar dan zet je de limiet toch 5 of 10% lager, dan ben je er ook.
Heb je een gratis dataplafond.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Laatst online: 15:46
Als je radio wilt luisteren, kun je gebruik maken van de NederlandFM app. Natuurlijk wel kijken of deze ook niet zo achterlijk veel verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:40

Hayte

Nieuwsredacteur
Eppo © schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:35:
Heb het ook verstuurd naar Tweakers als tip, misschien doen ze er iets mee en voorkomt het problemen bij andere mensen.
Dank voor de tip, we kijken ernaar :) Ik heb het net in de Android-app geprobeerd, ik zie in een minuut tijd een dataverbruik van zo'n 3MB, wat mij redelijk normaal lijkt? @laurens0619 zijn jouw tests met de iOS-app of de Android-app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Hayte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Dank voor de tip, we kijken ernaar :) Ik heb het net in de Android-app geprobeerd, ik zie in een minuut tijd een dataverbruik van zo'n 3MB, wat mij redelijk normaal lijkt? @laurens0619 zijn jouw tests met de iOS-app of de Android-app?
IOS app

uit de start:
Relevante software en hardware die ik gebruik
iPhone 15, iOS 18.5 en NPO Luister app 3.10

[ Voor 15% gewijzigd door Marc H op 07-08-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Marc H schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:16:
[...]

IOS app

uit de start:

[...]
Klopt, dat was van TS, het ging me om een andere gebruiker die het hier ook meldde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
laurens0619 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

Dank voor de uitleg.
Dan zou Simyo die 100 euro per 24 uur aan de kpn kant moeten instellen, als dat wel actueel is zonder de 4 uur vertraging. Zou vast centenkwestie zjin dat ze daarvoor moeten betalen?
100 euro is nog steeds vervelend maar niet zo zuur als. Een automatische blokkade van 100 euro die 4 tot 36 uur achterloopt is met de datasnelheden van vandaag nogal achterhaald
Ik gok dat dat een centenkwestie is. KPN wil vast centen zien om dat te ontwikkelen en ik gok dat het allemaal complexer wordt om dat synchroon te laten lopen. KPN moet dan immers dezelfde berekening kunnen doen als Simyo's eigen systemen. Alle tarieven, bundels etc etc (oude onderling bellen bundel?!) moeten dan dus ook aan KPN's zijde zitten.

100 euro is voor vele al veel te hoog. Dat is een groot deel van het jaar (zo niet meer dan een jaar) aan abonnementskosten. Genoeg klagen al om die 60,50 euro wat het maximale is voor dataroaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Hayte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Klopt, dat was van TS, het ging me om een andere gebruiker die het hier ook meldde :)
Oops. Ik vond het al zo gek dat je het vroeg, :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Kan hier het genoemde hoge dataverbruik ook niet reproduceren op Android, dit ter info.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
@Rensjuh Nope, iOS kent die functie niet

@SgtElPotato Klopt, maar ik had de NPO app niet zo snel als een dubieuze rouge app gezien die ik extra in de gaten moest houden.

@BvZwolle Met die app had ik ook kans gehad op hetzelfde probleem. Ik was eigenlijk niet van plan om elke app die ik ooit download of update eerst een dag in een sandbox omgeving te laten draaien om te kijken wat het verbruik zou kunnen zijn.

@Hayte Heb inmiddels mail gehad van de NPO dat ze op hoogte zijn van het probleem en er naar kijken en mij bedanken voor het melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:58
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:18:
Hoezo? je kunt datalimiet ook gewoon in je telefoon regelen hoor, bij mijn telefoon heb ik het op 4,75 gb staan (van de 5) , als hij dat aantikt heb ik gewon geen data verbinding meer, simpel. alleen nog wifi. gaat gewoon op hardware niveau uit.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:22

de Peer

under peer review

Visgek82 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Hoezo? je kunt datalimiet ook gewoon in je telefoon regelen hoor, bij mijn telefoon heb ik het op 4,75 gb staan (van de 5) , als hij dat aantikt heb ik gewon geen data verbinding meer, simpel. alleen nog wifi. gaat gewoon op hardware niveau uit.
inderdaad, ik begreep ook nooit waarom je zou betalen voor die software/cloud limiet als je het ook gewoon zelf op je telefoon kan instellen. Is nog eenvoudig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

inderdaad, ik begreep ook nooit waarom je zou betalen voor die software/cloud limiet als je het ook gewoon zelf op je telefoon kan instellen. Is nog eenvoudig ook.
Ach, ik heb niet goed gelezen. Excuus , blijkbaar heeft apple dit niet (???? wut?) , een functie waar ik ècht niet zonder zou willen.. is dat nog model afhankelijk ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:52

snmght

imho dan he

Eppo © schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:47:

@Hayte Heb inmiddels mail gehad van de NPO dat ze op hoogte zijn van het probleem en er naar kijken en mij bedanken voor het melden.
Als je er met Simyo niet uit komt zou ik dan toch ook NPO eens polsen of zij (een deel van) je kosten voor hun rekening willen nemen.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:22

de Peer

under peer review

Visgek82 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

Ach, ik heb niet goed gelezen. Excuus , blijkbaar heeft apple dit niet (???? wut?) , een functie waar ik ècht niet zonder zou willen.. is dat nog model afhankelijk ofzo?
ah, android only dan waarschijnlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Visgek82
de Peer schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

ah, android only dan waarschijnlijk.
Blijkbaar bestaat dit op heel apple telefoons niet. holy ****.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
Ik heb dit een jaar of 4 geleden ook gehad bij Simyo. Ging toen om iets van €250 euro. Na mijn verhaal te doen op het forum ben ik uiteindelijk benaderd door een medewerker en hebben ze dit uit coulance verlaagd naar €20; de kosten die ik had gemaakt als ik het verbruik had gedekt met extra databundels. Ze schijnen dit 1x te doen. Sindsdien de gb's maar omhoog gegooid naar 20 en het dataplafond (android) aangezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@Eppo © Maareh, heb je Simyo nu al gebeld/gemaild? Benieuwd wat hun standpunt hierin is, zeker na al dit onderzoek.

[ Voor 5% gewijzigd door gysman11 op 07-08-2025 12:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groentjuh
gysman11 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:40:
@Eppo © Maareh, heb je Simyo nu al gebeld/gemaild? Benieuwd wat hun standpunt hierin is, zeker na al dit onderzoek.
Dit heeft hij gedaan via het Simyo Forum in dit topic.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
Nogmaals dank voor de tip en de hulp @Eppo © en @laurens0619, ons artikel is net online gegaan :) Zou je mij op de hoogte kunnen houden over wat NPO en Simyo verder doen en of zeggen, Eppo? Ik heb de NPO ook nog om een reactie gevraagd, maar nog niks gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-09 19:09

Jorissie87

No diggity

Op Android kan ik gewoon onder datawaarschuwing en -limiet gewoon een melding instellen waarbij ik een notificatie krijg en ook een limiet waarop mijn data gewoon uitgaat. Weet niet of Iphone ook zo'n optie heeft.
Ik snap ook niet dat er mensen 50 cent voor betalen terwijl android dit standaard ingebakken heeft.

Edit: Niet alle berichten gelezen, blijkbaar geen optie in iOS

Wat betreft de factuur zou ik gewoon ff bellen. Misschien heb je mazzel. Mijn vader had ooit een vergelijkbare situatie bij 50+ mobiel. Hij ging op vakantie naar het VK en zag dat roamen (ondanks geen EU-lid) gewoon binnen de bundel viel. Hij had daarom zn data gewoon aangelaten maar was vergeten dat op internationele wateren (bootreis) wel flink betaald moet worden. Even gebeld en uitgelegd en toen werd de boete hem kwijtgescholden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorissie87 op 07-08-2025 13:15 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:10

D4NG3R

kiwi

:)

Hayte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:59:
Nogmaals dank voor de tip en de hulp @Eppo © en @laurens0619, ons artikel is net online gegaan :) Zou je mij op de hoogte kunnen houden over wat NPO en Simyo verder doen en of zeggen, Eppo? Ik heb de NPO ook nog om een reactie gevraagd, maar nog niks gehoord.
offtopic:
Hulde overigens, dit zijn geweldige artikeltjes om op de FP te zien. 1e-lijns journalistiek vanuit de community. _/-\o_

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:43
Er zit toch standaard een data saver op je telefoon (android wel)
ik heb die aanstaan om kosten te vermijden.
Kost niks extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:20

CyBeRSPiN

sinds 2001

Visgek82 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:49:
[...]

Niet op een iPhone zover ik weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
Jorissie87 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:09:
Op Android kan ik gewoon onder datawaarschuwing en -limiet gewoon een melding instellen waarbij ik een notificatie krijg en ook een limiet waarop mijn data gewoon uitgaat. Weet niet of Iphone ook zo'n optie heeft.
Ik snap ook niet dat er mensen 50 cent voor betalen terwijl android dit standaard ingebakken heeft.
iOS heeft geen optie om data tellers automatisch elke eerste van de maand te resetten. Inzien welke app veel data verbruikt heeft, is dus maar beperkt nuttig. De periode waarin gemeten wordt is immer altijd de sinds de laatste reset tot nu. Daarin zitten soms wel jaren i.p.v. alleen de laatste maand.

Aangezien het verbruik niet maandelijks in te zien is, heeft iOS geen mogelijkheid om een waarschuwing of automatische blokkade in te stellen. Het enige wat je zou kunnen doen is via Shortcuts van iOS op basis van bijvoorbeeld het 80 of 100% SMSje de dataverbinding via een Shortcut uit laten zetten.

Voor die 50 cent leg je de verantwoordelijkheid om te stoppen bij Simyo. Als ik met dataplafond een app tegenkom die ineens vele GBs gaat gebruiken, dan is het aan Simyo om mij maar op tijd te blokkeren. Zonder dataplafond is het aan jezelf. Als Android daar niet waterdicht is, dan zit jij daar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Laatst online: 15:32
Eppo © schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:21:
@laurens0619
En voor iedereen, ja ik snap dat een plafond instellen handig was geweest. Ik heb ooit de keuze gemaakt om dat niet te doen en gewoon een grotere bundel te nemen die mijn gebruik met gemak zou dekken.
Vertrouwen op andermans systemen dat heb je nu toch wel afgeleerd?

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutske
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-08 12:52
Ik heb dit laatst ook gehad bij Simyo en dat was voor mij ook de reden om afscheid van ze te nemen. Overigens heb ik de klantenservice gebeld dat ik dus ook de 80% en 100% SMS kreeg toen mijn limiet al ruim was overschreden en ik daar dus geen rekening mee kon houden. Daarop is het “eenmalig kwijtgescholden”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:09
IOS heeft geen Apps om internet te blokkeren na een bepaalde hoeveelheid data. De reden zit in het ontwerp van IOS. Een app kan niet rotzooien in andere apps of in OS instellingen. Dat heeft voordelen (een dubieus spel kan bijvoorbeeld niet rotzooien in je bank app), en in dit geval nadelen.

Wellicht zou het wel kunnen in het Settings menu van een iPhone maar die optie biedt Apple niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

Klippy

Still Game

Rensjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:49:

[...]
Dat is omdat de vraag in de startpost is hoe hij het kan voorkomen.
En hoe zorg ik dat het niet nog een keer voorkomt?
Als een andere app een keer meer data verbruikt heb je hetzelfde probleem. En in iOS heb je zover ik weet geen andere opties dan Low Data Mode, dus een data plafond is de meest logische keuze.

Verder complimenten aan iedereen die de oorzaak heeft gevonden, toch een interessante uitkomst. Nu het op de Tweakers frontpage staat is Simyo wellicht extra coulant :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:36
Het woord aansprakelijkheid is in deze thread nog niet gevallen. De NPO heeft een brede afwijzing van aansprakelijkheid opgenomen. Maar telt die wel? Je maakt een app voor mobiel luisteren! Mobiel luisteren doen we via een mobiele verbinding. Een fout in de app zorgt voor extreem dataverbruik. Dat brengt kosten met zich mee. Kun je aansprakelijk zijn voor een fout in een (gratis) app? Of kan dit uitgesloten worden via algemene voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15:02
wienesroa schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:49:
Voor 50 cent per maand kan je data plafond aanzetten.
Dat is natuurlijk ook erg onhandig, maar ik heb dat voor mijn kinderen aangezet.
In ieder geval een hard-stop als het uit de hand loopt. Aangezien ik toch meestal wel in de buurt ben, of hun moeder, of in NL vast wel ergens gratis wifi te vinden is, loopt dat wel los.
Bellen kunnen ze dan natuurlijk wel nog gewoon.
Je kan het dataverbruik ook op je telefoon maximaliseren en dat kost niets (Android).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
BBBvB schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Je kan het dataverbruik ook op je telefoon maximaliseren en dat kost niets (Android).
Voor die 50 cent leg je ook de verantwoordelijkheid om de dataverbinding te stoppen bij Simyo. Als ik die 50 cent betaal, dan hoeft Simyo niet op mij te rekenen dat ik 0,15 euro/MB buiten de bundel ga betalen indien Simyo de dataverbinding niet op tijd stopt.

Als Android iets afwijkt in de telling of er iets dat die hele telling weet te omzeilen, dan gaat Simyo in eerst instantie natuurlijk gewoon die 0,15 euro/MB rekenen, want zij kunnen niet zien dat jij via Android's instellingen een limiet hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
Groentjuh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Voor die 50 cent leg je ook de verantwoordelijkheid om de dataverbinding te stoppen bij Simyo. Als ik die 50 cent betaal, dan hoeft Simyo niet op mij te rekenen dat ik 0,15 euro/MB buiten de bundel ga betalen indien Simyo de dataverbinding niet op tijd stopt.

Als Android iets afwijkt in de telling of er iets dat die hele telling weet te omzeilen, dan gaat Simyo in eerst instantie natuurlijk gewoon die 0,15 euro/MB rekenen, want zij kunnen niet zien dat jij via Android's instellingen een limiet hebt staan.
Daarom leg ik die limiet ook niet op 100%, maar een stuk lager. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-08 14:41
BBBvB schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:10:
[...]

Goh briljant zeg.. en waar doe je dat op iPhone? :+

echt al 12x gemeld dat dat op iphone dus niet kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:36

Sorcerer8472

Mens sana?

Heel eerlijk vind ik het rekenen van deze tarieven voor dit soort dienstverlening twijfelachtig, en vraag ik me zelfs af of het voor een rechter stand zou houden.

Vind het op het randje van een onredelijk beding in een consumentenovereenkomst, waarbij het business model van Simyo ligt op mensen die over hun bundel gaan (daar halen ze hun echte winst vandaan).

Vergelijk dit met Klarna die op de vingers werd getikt omdat hun businessmodel in belangrijke mate gebouwd was op incassokosten en rente innen voor mensen die te laat betaalden. Wellicht speelt dat hier ook (hoewel Simyo geen krediet aanbiedt...)

inb4 eigen schuld-reacties: ja, het jouwe is ook een valide standpunt, maar als dit echt de kern van Simyo's businessmodel is dan ben ik het niet met je eens.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
Laurensius88 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Goh briljant zeg.. en waar doe je dat op iPhone? :+

echt al 12x gemeld dat dat op iphone dus niet kan
Dat doe je op een iPhione dus niet. Is ook al tig keer gezegd.
Dat kon ik natuurlijk niet weten toen ik 3 pagina's geleden reageerde.

Wel vreemd dat een Apple dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:09
BBBvB schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:27:
[...]

Dat doe je op een iPhione dus niet. Is ook al tig keer gezegd.
Dat kon ik natuurlijk niet weten toen ik 3 pagina's geleden reageerde.

Wel vreemd dat een Apple dat niet kan.
Daar heb ik boven een korte verklaring voor gegeven die mijn verteld is door chatgpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
wjvh schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Daar heb ik boven een korte verklaring voor gegeven die mijn verteld is door chatgpt.
Ah, zojuist gevonden. :)

Volledig correct dat apps elkaar niet kunnen beinvloeden, maar het beperken van dataverkeer zou, zoals je ook zegt, op het nivo van het besturingssysteem moeten liggen. En dus inderdaad een instelling van de telefoon moeten zijn.

Dus ik snap dat een iPhone het niet heeft, maar begrijp echt niet -waarom- niet. Het besturingssysteem is er echt wel slim genoeg voor. :)
Maar goed; ik gebruik Android, dus het raakt mij niet erg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:46
Dit zal gewoon gecrediteerd worden of een andere vorm van coulance. Dit hebben meerdere gebruikers al aangegeven. Waarom hun wel en jij niet? Daarnaast die sms van je gebruikt veel. Hoe snel nadat het feit is gebeurt krijg je die? 5 10 15 20 min? Het is een extra service, maar wel 1 van vitaal belang zonder data plafond. Daarnaast 700 euro voor een beetje data... Nou je mag echt wel het allergoedkoopste abonnement hebben willen ze daarmee wegkomen zeg. Man dat zijn toch geen bedragen meer voor een beetje data zeg. simyo zal niet zulke kosten gemaakt hebben.

How are you doing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:27:
Heel eerlijk vind ik het rekenen van deze tarieven voor dit soort dienstverlening twijfelachtig, en vraag ik me zelfs af of het voor een rechter stand zou houden.

Vind het op het randje van een onredelijk beding in een consumentenovereenkomst, waarbij het business model van Simyo ligt op mensen die over hun bundel gaan (daar halen ze hun echte winst vandaan).
Bij overschrijding 10 of 20 keer het normale tarief rekenen zou je misschien onredelijk kunnen noemen. Dat past men toe bij de belminutenbundels. We hebben het hier over 100 keer het normale tarief. Het woord dat bij mij opkomt is eerder "misdadig".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:13
Hayte schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:59:
Er is een appupdate beschikbaar, met als release notes:
'Deze update optimaliseert het dataverbruik van de app'
3.10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:38
Eppo © schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 00:12:
@Bram131 ik denk dat het probleem in versie 3.10 zit. Die is vannacht geupdate op mijn iPhone (volgens de App Store) en sinds dien heb ik het probleem. Hiervoor gebruikte ik de app ook en heb ik geen problemen gehad (zie ook het screenshot over mijn normale verbruik op een dag).

@CH4OS nee, dit is alleen maar data binnen Nederland.
Klopt is een iOS issue

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:36

Sorcerer8472

Mens sana?

Pino112 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 22:42:
[...]

3.10.1
"optimaliseert" :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

3.10.1
Zou het meer of minder worden? >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Mooi dat ze update hebben
Overigens leek het erop dat de oude versie ook al gefixt is.
Vermoedelijk deed de app nog steeds die plaatjes te vaak ophalen maar de server geeft nu netjes 304 terug.

In de huidige versie zal t beide dan gefixt zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:41

YellowCube

Wait...what?

Sorcerer8472 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:27:

Vergelijk dit met Klarna die op de vingers werd getikt omdat hun businessmodel in belangrijke mate gebouwd was op incassokosten en rente innen voor mensen die te laat betaalden. Wellicht speelt dat hier ook (hoewel Simyo geen krediet aanbiedt...)

inb4 eigen schuld-reacties: ja, het jouwe is ook een valide standpunt, maar als dit echt de kern van Simyo's businessmodel is dan ben ik het niet met je eens.
Ik zie het als heel goedkoop vliegen.
Andere stoel? Betalen
Extra bagage? Betalen
Eten? Betalen.

De extra bagage is denk ik de beste parallel met een dataplafond.
Natuurlijk kun je zeggen dat het zuur is voor mensen die teveel inpakken dat ze nu extra moeten lappen maar ze kunnen bij het boeken en inpakken ook gewoon goed opletten, zoals TS in principe altijd goed oplet op zijn dataverbruik en dus zo’n dataplafond niet nodig heeft.

Uiteraard zit ik ook wel met de gedachte dat veel mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden en een dataplafond standaard zou moeten zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-08 05:29
Waarom the fuck geen datalimiet instellen op je telefoon als je weet dat je exorbitante buitenbundel tarieven hebt!?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:29:
Waarom the fuck geen datalimiet instellen op je telefoon als je weet dat je exorbitante buitenbundel tarieven hebt!?
Je hebt het topic verder niet gelezen zeker?
Iets met iPhone en die heeft die optie niet ingebakken zitten :? :X

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:44

Aganim

I have a cunning plan..

TWeaKLeGeND schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 08:29:
"Die feature bestaat niet in iOS", zoals al meerdere keren is gemeld in dit topic, lijkt me een uitstekende reden. ;)

Toevoeging: niet gezien dat @PeacekeeperNL al gereageerd had. :o

[ Voor 9% gewijzigd door Aganim op 08-08-2025 08:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hayte

Hayte

Nieuwsredacteur
[...]

3.10.1
Dank voor de mention, ik heb er net een nieuw artikel over geschreven :) Ook een tag voor @Eppo © en @laurens0619, nogmaals dank voor de tips en hulp beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:43
laurens0619 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:51:

edit:
Doen ze niet aan cert-pinning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 16:10
Zou wel een leuk item wezen bij NPO Radio 1.
OP uitnodigen naar de studio, uitleg en de uiteindelijke oplossing met een voucher dat de NPO de kosten dekt aan Simyo!

[ Voor 4% gewijzigd door Haruhi op 08-08-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 19:46
Wel netjes dat ze al bij €700 inspringen en de SIMkaart blokkeren en niet pas bij €1000! /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
RVervuurt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:56:
Wel netjes dat ze al bij €700 inspringen en de SIMkaart blokkeren en niet pas bij €1000! /s
Met 50 Mbit heb je dat er in een kwartier doorheen gejast. Ik heb zo'n vermoeden dat dat detectieproces niet helemaal real time werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVervuurt
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-09 19:46
Dat mag ik hopen, want anders is het echt van de zotte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:56
YellowCube schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 07:58:
[...]

Ik zie het als heel goedkoop vliegen.
Andere stoel? Betalen
Extra bagage? Betalen
Eten? Betalen.

De extra bagage is denk ik de beste parallel met een dataplafond.
Natuurlijk kun je zeggen dat het zuur is voor mensen die teveel inpakken dat ze nu extra moeten lappen maar ze kunnen bij het boeken en inpakken ook gewoon goed opletten, zoals TS in principe altijd goed oplet op zijn dataverbruik en dus zo’n dataplafond niet nodig heeft.

Uiteraard zit ik ook wel met de gedachte dat veel mensen tegen zichzelf beschermd moeten worden en een dataplafond standaard zou moeten zijn.
Leuke vergelijking, maar gaat nogal mank in deze.

Als je de bedragen op die manier bekijkt dan:
- Is de vlucht €100
- Een andere stoel €5000
- Een maaltijd aan boord €2000

Aangezien een abo bij Simpel minder dan €10 per maand is. De rekening gaat bijna 100x over de kop. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

RVervuurt schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:56:
Waar het m ook in zit, zolang de datasessie loopt wordt deze niet onderbroken. Het zijn blokken van... Kwartier of half uur, daarna kan een lopende sessie onderbroken worden.

Daarnaast duurt het inderdaad even voor het verwerkt is, al zal het wel wat vlotter gaan dan 10 jaar geleden toen ik nog in de telecom zat.

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1 2 Laatste