streets66 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:45:
Laat ik ook even wat schrijven over de update. Ik heb de update al 2 weken geleden gekregen en ik ben matig enthousiast. Hier volgt een opsomming van hetgeen ik in de afgelopen 2 weken heb ervaren met de nieuwe update.
- ACC : de kortste afstand is nu inderdaad goed ingekort en de afstand tot je voorligger is nu voor mij acceptabel. Het inhalen gaat nog niet van een leien dakje. De auto houdt toch nog vaker in ondanks dat ik al de richtingaanwijzer aan heb staan. Minpunt : Zeer geregeld komt het voor dat de ACC niet wil inschakelen. De auto geeft dan aan "ACC niet beschikbaar". Ik heb al van alles geprobeerd maar tijdens het rijden krijg ik de ACC niet geactiveerd. Heb ik vervolgens ergens weer moeten stoppen of snelheid moeten minderen, of ik ieder geval iets moeten wijzigen in het rijden, dan opeens is de ACC wel weer beschikbaar. Waar dit aan ligt, ik weet het niet.
- OnePedalDrive : Was even schrikken dat de auto niet meer afremt bij het benaderen van een stilstaande voorligger bij het verkeerslicht. Lijkt net of de OPD zwakker is geworden of helemaal niet werkt. Dit is echt een behoorlijk issue, vind ik. Ik was sinds de voorgaande update zo gewend aan OPD dat dit nu wel een domper is. Het rare is dat in het menu bij "rijden" OPD gewoon ingeschakeld is en dat dit nu ook een ingeschakelde optie is bij de stuurwiel bediening. Of dit elkaar aan het bijten is als instelling, ik weet het niet. Maar fijn is het niet.
- De afleidings camera : Drama bij mij. Als ik een zonnebril op heb dan komt de melding om de paar minuten dat het systeem niet werkt. Kijk ik in het menu dan is het uitgeschakeld en zou dus niet mogen reageren. Kennelijk zit er toch een nieuwe Chinees mee te kijken en heeft die zijn werk nog niet goed op de rails. Ik ga de camera afplakken als dit zo doorgaat.
- Airco / Ventilatie : Ook hier is wat veranderd. Zodra er niemand op de bijrijdersstoel zit, schakelt het systeem de uitstroomopeningen midden rechts en rechter deur uit door deze te sluiten. Bedoeling hiervan is kennelijk om de airco minder te laten verbruiken. Maar je merkt het meteen bij warm weer dat het een stuk warmer in de auto is. Dus ben benieuwd als het winter wordt hoe dit dan gaat uitpakken met beslagen ramen etc.etc.
- Het rijdersprofiel is nu instelbaar voor meerdere personen. Is handig voor de mensen die met meerdere personen de auto rijden.
- Opstart systeem zonder keycard : Ik startte altijd de auto op met de pincode. Maar het opstarten gaat nu ergggg traag. Dus ik ga nu maar weer opstarten met de keycard, alhoewel ik dit ook een stuk langzamer vind gaan.
Nah, dit waren voor zo even de hoofd(pijn) punten van de nieuwe update.
Greetz Marc
Ben je misschien te kritisch? Ik las een ervaring van iemand anders en die claimde:
"Ik heb 3 auto's met ACC en de Leapmotor was de slechtste van de 3 en nu de beste". Klinkt heel erg anders.
Mij ervaring met FW is dat het vaak wonderen doet om na een update eerst een factory reset te doen. Er zijn wel eens settings die niet correct overgenomen worden. Haha One Pedal Drive heeft bij mij nog nooit gewerkt (REEV versie), maar mis ik ook totaal niet. Op maximaal regeneratief plus Auto Hold doet ie voor mij wat ie moet doen.
Airco heb ik met de hand geconfigureerd daar die "Auto" setting net niet doet wat ik wil. Kan neem ik aan nog steeds. Ik hou van Auto vooral als ik het ook kan afzetten is mijn motto. Ja de defaults afstemmen op minimaal energie gebruik is natuurlijk niet voor iedereen. De Sports mode bv trekt aanzienlijk fijner op maar moet je dus wel onder de stuurknop gezet hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
Nice Monkey op 23-09-2026 15:36
]