WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Is er ergens een bodemplaat te krijgen? Niet Leapmotor of Stellantis is ook goed.
Ja, maar mij is afgeraden om dat te doen. Je kan ze via ali bestellen, +-€100.Xela Eyot schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:02:
De motor en omvormer zitten nogal bloot. :*(
Is er ergens een bodemplaat te krijgen? Niet Leapmotor of Stellantis is ook goed.
In principe is de garantie ook lang genoeg mocht er wat zijn.
Er zijn meer autos die zo open zijn en daar is ook niks aan de hand. Leap is niet de eerste die dat doen en daar heb je nooit wat over gehoord.
Zoals ik zeg, wij hebben in NL niet echt wegen waar dit een issue zou moeten zijn. Vocht en een marter ofzo komen er ook met bodemplaat in.
Alles is asfalt en recht....
Nogmaals, iedereen zijn gedachtegoed moet veranderen over deze auto.
Dit is geen auto wat een oldtimer gaat worden ofzo.
Dat is ook niet nodig, daarvoor is deze auto er niet.
Dit is een computer op wielen welke over 15-20 jaar simpelweg op is om welke reden dan ook.
Deze auto gaat langer mee dan wij hem in NL willen rijden, links of rechtsom.
Alle mogelijke issues zijn voor andere eigenaren en landen, als ze er überhaupt komen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Eens, je koopt een auto van een bepaalde prijsklasse en ja dan moet je concessies doen. Linksom of rechtsom het moet wel kunnen voor deze prijs. Je kan ook een Polstar kopen van 60kBschnitz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:26:
[...]
Ja, maar mij is afgeraden om dat te doen. Je kan ze via ali bestellen, +-€100.
Er zijn meer autos die zo open zijn en daar is ook niks aan de hand. Leap is niet de eerste die dat doen en daar heb je nooit wat over gehoord.
Zoals ik zeg, wij hebben in NL niet echt wegen waar dit een issue zou moeten zijn. Vocht en een marter ofzo komen er ook met bodemplaat in.
Dit is een computer op wielen welke over 15-20 jaar simpelweg op is om welke reden dan ook.
Alle mogelijke issues zijn voor andere eigenaren en landen, als ze er überhaupt komen.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Respect voor je meningBschnitz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:26:
[...]
Ja, maar mij is afgeraden om dat te doen. Je kan ze via ali bestellen, +-€100.
Op 15 februari was ik
Strooizout + blote elektrische stekkers en zo?
Yea mensen doen hier soms alsof het een BMW of Audi is vanwege al de opties die erin zitten, dit is meer een OG Skoda en Dacia zoals 20 jaar terug.Erik1805 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:35:
[...]
Eens, je koopt een auto van een bepaalde prijsklasse en ja dan moet je concessies doen. Linksom of rechtsom het moet wel kunnen voor deze prijs. Je kan ook een Polstar kopen van 60k
Voor ons lijkt deze auto heel wat, maar in China is dit niet eens een merk wat je moet verglijken met een A-merk..
Dit is een allemans auto, voor mensen die een kwalitatief redelijk auto willen voor een betaalbare prijs.
BMW i3 is echt wel beter, maar ja. Ga je er 80K voor neertellen? Mij niet bellen.
Strooizout + blote elektrische stekkers enzo heb ik ook onderzocht.Xela Eyot schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:42:
[...]
Respect voor je mening.
Op 15 februari was ikgezellig op stap, in Noordwijk, met mijn nagelnieuwe B10
, ..., en kruiste een strooiwagen.
![]()
Strooizout + blote elektrische stekkers en zo?
Der is niks aan te doen, zo een bescherm coating is erg slecht voor elektrische autos en moet je absoluut niet laten doen. Al helemaal hoe de leap in elkaar zit. Zoek maar op.
Ja de bodem is niet optimaal, daar is het gewicht naar.
We moeten deze "issue" simpelweg accepteren, die hoort bij de prijs. Time will tell, of ook echt een issue is hier in NL.
Met regelmaatig onderhoud en hier en daar wat vet moet dat eigenlijk geen issue zijn.
Eerste onderhoudsbeurt ga ik daar zeker naar vragen om daar goed naar te kijken.
Voordeel is ook, omdat alles zo makkelijk en simpel en open is. Kost het ook minder tijd en spullen om iets te fixen.
Wellicht onderkant wassen na de winter (strooien)Bschnitz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Strooizout + blote elektrische stekkers enzo heb ik ook onderzocht.
Der is niks aan te doen, zo een bescherm coating is erg slecht voor elektrische autos en moet je absoluut niet laten doen. Al helemaal hoe de leap in elkaar zit. Zoek maar op.
We moeten deze "issue" simpelweg accepteren, die hoort bij de prijs. Time will tell, of ook echt een issue is hier in NL.
Met regelmaatig onderhoud en hier en daar wat vet moet dat eigenlijk geen issue zijn.
Eerste onderhoudsbeurt ga ik daar zeker naar vragen om daar goed naar te kijken.
Voordeel is ook, omdat alles zo makkelijk en simpel en open is. Kost het ook minder tijd en spullen om iets te fixen.
Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1kWh
Beste Bschnitz,Bschnitz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:49:
[...]
Strooizout + blote elektrische stekkers enzo heb ik ook onderzocht.
Ik heb het niet over coating, waarmee je alles dichtplakt, maar over een simpele bodemplaat; goedkoop en makkelijk af te nemen voor onderhoud.
In deze video van Max BLD worden de elektrische Citroën C5 Aircross (Frans) en de Leapmotor B10 (Chinees) technisch met elkaar vergeleken. De presentatoren bekijken de auto's op een hefbrug om te zien hoe ze gebouwd zijn.Hakkie schreef op maandag 23 februari 2026 @ 23:53:
Hier een Franse blik van onderen.Leapmotor B10 en de nieuwe elektrische Citroën C5.
YouTube: Voiture électrique chinoise VS française - Le vrai match technique (...
Hier is een samenvatting van de belangrijkste bevindingen:
Citroën C5 Aircross (De Franse aanpak)
* Bouwkwaliteit: Wordt omschreven als zeer robuust en kwalitatief hoogwaardig. Er is veel gebruikgemaakt van staal, wat de auto stevig maar ook zwaar maakt (meer dan 2 ton).
* Techniek: De motor en batterij zijn van Franse makelij (geproduceerd in Trémery en Douvrin), wat positief wordt gewaardeerd.
* Vering: Uitgerust met de kenmerkende Citroën-vering met hydraulische bumpers voor extra comfort ("Economy Plus" comfort).
* Remmen: Voorzien van zeer grote remmen om het hoge gewicht op te vangen.
Leapmotor B10 (De Chinese aanpak)
* Filosofie: Gericht op een agressieve prijsstelling en efficiëntie. De auto is lichter (onder de 2 ton) en maakt gebruik van een eenvoudiger platform.
* Aandrijving: In tegenstelling tot de voorwielaangedreven Citroën is dit een achterwielaandrijver, wat dynamische voordelen biedt.
* Kritiekpunten: De afwerking onder de auto is erg basic. Er is weinig bescherming tegen roest en bepaalde onderdelen (zoals de lader) hangen op een kwetsbare plek. Ook de keuze voor goedkope "Linglong" banden wordt bekritiseerd.
* Batterij: Gebruikt LFP-technologie van het Chinese CATL.
Conclusie
De conclusie van de video is dat Citroën technisch wint op het gebied van kwaliteit en robuustheid. De Leapmotor wordt gezien als een goede budgetoptie die "het werk doet", maar waarbij op veel zaken is bespaard om de prijs laag te houden. De presentatoren twijfelen over hoe de Chinese auto op de lange termijn (na 10 jaar) zal verouderen vergeleken met de degelijke Franse constructie.
Wij overwegen deze auto als nieuwe private lease. Afgelopen zaterdag een proefrit mee gereden en reed prima.
Het is inderdaad een goedkope auto. Ik heb hem al gekscherend tegen onze kinderen een aliexpress auto genoemd. Dat er goedkope onderdelen en een goedkopere afwerking op zit is logisch. Verder zijn de reviews overwegend toch behoorlijk positief.
Voor private lease met dus minder risco en 5 of 6 jaar mee rijden lijkt ons deze auto prima.
Is dat niet zo dan hoor ik dat graag.
Mijn dochter noemt het een Temu auto 🙈 😂Timminator schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:47:
Bedankt voor de vertaling. Uit de YouTube vertaling had ik ongeveer hetzelfde al gehaald.
Wij overwegen deze auto als nieuwe private lease. Afgelopen zaterdag een proefrit mee gereden en reed prima.
Het is inderdaad een goedkope auto. Ik heb hem al gekscherend tegen onze kinderen een aliexpress auto genoemd. Dat er goedkope onderdelen en een goedkopere afwerking op zit is logisch. Verder zijn de reviews overwegend toch behoorlijk positief.
Voor private lease met dus minder risco en 5 of 6 jaar mee rijden lijkt ons deze auto prima.
Is dat niet zo dan hoor ik dat graag.
Banden kun je wisselen. Krijg je wel als deal bij de dealer. Ik heb er Vredestein onder laten zettenRode76 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:38:
[...]
In deze video van Max BLD worden de elektrische Citroën C5 Aircross (Frans) en de Leapmotor B10 (Chinees) technisch met elkaar vergeleken. De presentatoren bekijken de auto's op een hefbrug om te zien hoe ze gebouwd zijn.
Hier is een samenvatting van de belangrijkste bevindingen:
Citroën C5 Aircross (De Franse aanpak)
* Bouwkwaliteit: Wordt omschreven als zeer robuust en kwalitatief hoogwaardig. Er is veel gebruikgemaakt van staal, wat de auto stevig maar ook zwaar maakt (meer dan 2 ton).
* Techniek: De motor en batterij zijn van Franse makelij (geproduceerd in Trémery en Douvrin), wat positief wordt gewaardeerd.
* Vering: Uitgerust met de kenmerkende Citroën-vering met hydraulische bumpers voor extra comfort ("Economy Plus" comfort).
* Remmen: Voorzien van zeer grote remmen om het hoge gewicht op te vangen.
Leapmotor B10 (De Chinese aanpak)
* Filosofie: Gericht op een agressieve prijsstelling en efficiëntie. De auto is lichter (onder de 2 ton) en maakt gebruik van een eenvoudiger platform.
* Aandrijving: In tegenstelling tot de voorwielaangedreven Citroën is dit een achterwielaandrijver, wat dynamische voordelen biedt.
* Kritiekpunten: De afwerking onder de auto is erg basic. Er is weinig bescherming tegen roest en bepaalde onderdelen (zoals de lader) hangen op een kwetsbare plek. Ook de keuze voor goedkope "Linglong" banden wordt bekritiseerd.
* Batterij: Gebruikt LFP-technologie van het Chinese CATL.
Conclusie
De conclusie van de video is dat Citroën technisch wint op het gebied van kwaliteit en robuustheid. De Leapmotor wordt gezien als een goede budgetoptie die "het werk doet", maar waarbij op veel zaken is bespaard om de prijs laag te houden. De presentatoren twijfelen over hoe de Chinese auto op de lange termijn (na 10 jaar) zal verouderen vergeleken met de degelijke Franse constructie.
Als ik het kenteken van de proefrit auto invul op Independer komen er maar bar weinig verzekeraars uit waarvan de prijzen ook nogal uiteen lopen. Mijn huidige verzekeraar wil LeapMotor sowieso niet eens verzekeren.
De Stellantis verzekering ziet er wmb het meest interessante uit, aangezien je daar bij eventuele reparaties bij Stellantis zelf terecht kan (en dus ook je eigen dealer?) ipv bij een random garage/herstelbedrijf waarmee de verzekeraar afspraken heeft.
Ik heb hem verzekerd bij Centraal Beheer. Mijn huidige verzekeraar wilde de auto ook niet verzekerenSypher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:56:
Wat voor autoverzekering hebben jullie op je B10 (voor de mensen die hem prive hebben gekocht)?
Als ik het kenteken van de proefrit auto invul op Independer komen er maar bar weinig verzekeraars uit waarvan de prijzen ook nogal uiteen lopen. Mijn huidige verzekeraar wil LeapMotor sowieso niet eens verzekeren.
De Stellantis verzekering ziet er wmb het meest interessante uit, aangezien je daar bij eventuele reparaties bij Stellantis zelf terecht kan (en dus ook je eigen dealer?) ipv bij een random garage/herstelbedrijf waarmee de verzekeraar afspraken heeft.
Stellantis 3 sterren.Sypher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:56:
Wat voor autoverzekering hebben jullie op je B10 (voor de mensen die hem prive hebben gekocht)?
Klaverblad, WA + volledig casco. Ik heb wel relatief veel schadevrije jaren.Sypher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:56:
Incl. schade inzittenden en assurantiebelasting: € 80,82 p/mnd
Geregeld via ons vaste verzekeringstussenpersoon.
Verzekeren was geen enkel probleem. Heb zelfs een andere offerte afgewezen van een andere verzekeraar.
[ Voor 5% gewijzigd door Gitarist op 24-02-2026 11:08 ]
In het verre BelgiëSypher schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 10:56:
Was voor mijn Dacia Sandero verzekerd bij AG via BNP Paribas voor BA en rechtsbijstand.
Nu de B10 bij Yuzzu, voor BA, rechtsbijstand en full omnium met Engelse vrijstelling van € 500, betaal ik € 10/jaar minder.
Tip voor de Nederlandse vrienden:
In de EU kan je je verzekering ook in een lidstaat nemen.
Oh dat wist ik niet.Xela Eyot schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:17:
[...]
In het verre Belgiëkwam Yuzzu als beste uit de test. Let wel: mijn eigen test.
Was voor mijn Dacia Sandero verzekerd bij AG via BNP Paribas voor BA en rechtsbijstand.
Nu de B10 bij Yuzzu, voor BA, rechtsbijstand en full omnium met Engelse vrijstelling van € 500, betaal ik € 10/jaar minder.![]()
. Per maand €47.
Tip voor de Nederlandse vrienden:
In de EU kan je je verzekering ook in een lidstaat nemen.
Dus ik kan een NL auto bij een Belgische verzekering zetten?
En wtf is een Engelse vrijstelling....
EU = vrije markt in alle lidstaten.Bschnitz schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 11:52:
[...]
Oh dat wist ik niet.
Dus ik kan een NL auto bij een Belgische verzekering zetten?
En wtf is een Engelse vrijstelling....
Zoek een Belgische verzekeraar met wie je in zee wilt en vraag hoe je het administratief moet aanpakken.
Engelse vrijstelling bij omnium verzekering:
Als je schade heb die kleiner is dan dan het bedrag van de Engelse vrijstelling betaal je het zelf. In mijn geval is dat €500,00.
Als je schade hebt die hoger is dan de Engelse vrijstelling, betaalt de verzekering alles; dus ook die €500,00.
Tip: voor je een schadegeval aangeeft, vraag eerst hoeveel het gaat kosten aan de garagist. Een aangegeven schadegeval wordt geregistreerd bij de verzekering; dus ook als de schade < €500,00 is.
Een listig man
Foei, dat doe je niet!
[ Voor 25% gewijzigd door Xela Eyot op 24-02-2026 12:12 ]
Heb me laten vertellen:Erik1805 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:25:
Weet iemand of er al meer opties zijn voor een trekhaak, behalve die van 1700 euro bij dealer?
Als je een nieuwe auto koopt waar de trekhaak origineel opzit, Moet je naar de keuring zoals bij een auto zonder trekhaak. In België
Als je een niet originele trekhaak monteert, mag je elk jaar opdraven
Pas op; ik heb het van 'iemand die het weet'.
Helemaal mee eens, wij mogen hem een dag eerder ophalen in Assen!Veendammer schreef op zondag 22 februari 2026 @ 08:47:
[...]
Bij Hedin in Assen, prima service daar.