Blikseminslagen in Nederland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:00
Na een recente blikseminslag op een rijtjeshuis, ben ik benieuwd:

- hoe vaak gebeurt dit eigenlijk?
- wat was de oorzaak?
- hoe goed zijn Nederlandse (rijtjes)huizen beveiligd?
- kan ik nog iets anders doen om mijn huis te beschermen?

Als ik op de forums zoek, zie ik dat het af en toe gebeurt. (Ongelooflijk!)
Reageer alsjeblieft als je ooit getroffen bent geweest.

Update: het gaat over een vrijstaande huis, bedankt aan Qwerty-273 in "Blikseminslagen in Nederland"

[ Voor 9% gewijzigd door andru123 op 22-07-2025 15:49 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
andru123 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 01:25:
<knip> De HK is een paar deuren verderop.

[ Voor 52% gewijzigd door Ardana op 23-07-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Directe inslag gebeurd niet zo vaak maar indirect wel.

Zorg dat je goed verzekend bent en misschien tijdens onweer een paar stekker uit de stopcontacten halen. Verder zou ik mij er niet te druk om maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Wat @Ernemmer zegt...
Oorzaak is overigens heel simpel: onweer.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Na een recente blikseminslag op een rijtjeshuis, ben ik benieuwd:

- wat was de oorzaak?
- hoe goed zijn Nederlandse (rijtjes)huizen beveiligd?

Als ik op de forums zoek, zie ik dat het af en toe gebeurt. (Ongelooflijk!)
Reageer alsjeblieft als je ooit getroffen bent geweest.
Waarom vind je dit ongelooflijk?

Dacht je dat die bliksemafleiders op kerken en andere hoge gebouwen er voor de lol op zaten?

Het gebeurt vaak
Oorzaak is altijd onweer
Huizen zijn niet beveiligd
Bliksemafleider op het dak zetten

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 21:27

pistole

Frutter

Ik heb ongeveer 25 jaar geleden een blikseminslag in mijn huis gehad. Er was veel kapot maar gelukkig geen grote drama's.

Wat al eerder is genoemd: goed verzekerd zijn. Eventueel stekkers uittrekken.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 13:24
Het is interessant dat het niet standaard is op alle huizen in Nederland. Hier in Tsjechië, en zover ik me kan herinneren uit mijn tijd in München Duitsland, is het eigenlijk heel gebruikelijk.

Ons huis hier in Tsjechië heeft ook bliksemafleiders op het dak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Wij hebben twee keer inslag gehad, één keer indirect (kastje van Ziggo in de straat) en één keer direct, net naast de schoorsteen. Bij de indirecte was er van alles aan apparatuur kapot: tv, decoder, receiver, bluray-speler, alles wat op dat gebied aan elkaar gekoppeld was. Bij de directe inslag is hij ingeslagen vlak bij / in een stopcontact op een vlierinkje net onder het dak. Er was toen vreemd genoeg elektrisch eigenlijk niks kapot, maar wel een gat in het dak waardoor we wat waterschade hadden.

In beide gevallen alles prima opgelost door de verzekering. Bij de indirecte gewoon alle apparatuur vergoed gekregen (nja, dagwaarde), en bij de directe hebben ze een bouwbedrijf geregeld die het dak gerepareerd hebben, en een schilder en vloerenbedrijf voor de waterschade.

We hebben geïnformeerd naar een bliksemafleider, maar die zou aardig in de papieren lopen (2000-2500 euro, en dat is ondertussen 12 of 13 jaar geleden). En gezien de ervaring met de verzekering hebben we het toen maar zo gelaten; alles kan gefixt of vervangen worden. Overigens sla ik sindsdien wel alle data op in de cloud, in plaats van alleen thuis op een NAS.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45

Reptile209

- gers -

Hier wordt aangegeven dat de kans in Nederland op een directe inslag op je huis ongeveer 1 op de 1.3 miljoen per jaar is. De kans dat het jou gebeurt is dus heel erg klein. Maar als er bijvoorbeeld 4 miljoen huizen in Nederland staan (en het zijn er meer), dan wordt er één per jaar getroffen. Gemiddeld.
Het ligt aan je eigen risico-acveptatie of je daar een flinke investering (bliksemafleider, overspanningsbeveiliging) voor wil doen.
De kans op een indirecte inslag, zoals hierboven genoemd door @Bra-Jo , is veel groter, dan is mogelijk alles met een stekker stuk.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Reptile209 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:42:

Het ligt aan je eigen risico-acveptatie of je daar een flinke investering (bliksemafleider, overspanningsbeveiliging) voor wil doen.
En dan nog, de aanwezigheid van een bliksemafleider op je huis is nog geen absolute garantie dat bij een blikseminslag je geen verdere schade zult hebben.

E.e.a. heel erg afhankelijk van hoe en waar je woont, andere objecten in de buurt waar de bliksem 'liever' inslaat, etc.

Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij de bliksem dus niet in het woonhuis inslaat, maar in de daarnaast staande grote boom. Die vervolgens ontploft, of nog erger, bovenop het huis valt...

Klein lichtpuntje (letterlijk), huizen die voorzien zijn van een glasvezel aansluiting zullen minder risico lopen op gevolgschade van blikseminslag in het kabelnetwerk.
Dat kan bij coax- of anderzins koper-gebaseerde netwerken wel anders zijn... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 22-07-2025 09:02 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ehtweak schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:59:
[...]

En dan nog, de aanwezigheid van een bliksemafleider op je huis is nog geen absolute garantie dat bij een blikseminslag je geen verdere schade zult hebben.

E.e.a. heel erg afhankelijk van hoe en waar je woont, andere objecten in de buurt waar de bliksem 'liever' inslaat, etc.

Er zijn meerdere gevallen bekend waarbij de bliksem dus niet in het woonhuis inslaat, maar in de daarnaast staande grote boom. Die vervolgens ontploft, of nog erger, bovenop het huis valt...
Klopt, dat werd ons (naast de prijs) ook verteld door de vertegenwoordiger. Het schijnt zelfs zo te zijn dat die dingen in een hoek naar beneden bescherming bieden, dus als je er aan één kant van je huis eentje hebt zitten, kan de bliksem alsnog aan de andere kant van je huis inslaan. Nooit nagezocht of dat klopt overigens.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 15:53

Kooi van faraday bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n8bdDXd.png

Maar meer realistisch, de adviezen zijn al gegeven:
- goed verzekeren
- stekker er uit voor je sentimentele apparatuur
- offline/offsite backup voor je sentimentele data

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Om aan te haken bij @PROnline z'n kooi van Faraday verhaal.

Er staat in een luxe wijk in onze stad een huis van corten staal.
Kwestie van een aardedraad aan de gevel schroeven en je zit safe! 8)

https://www.google.com/ma...xNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 15:53
@ehtweak Nice!

Vraag me wel af, bliksem zoekt de weg van de minste weerstand. Het trekt blimsem niet aan, maar het vergroot wel de kans om de weg van de minste weerstand te zijn zo'n metalen blikje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:09
ehtweak schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:41:
Om aan te haken bij @PROnline z'n kooi van Faraday verhaal.

Er staat in een luxe wijk in onze stad een huis van corten staal.
Kwestie van een aardedraad aan de gevel schroeven en je zit safe! 8)

https://www.google.com/ma...xNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
offtopic:
Kan iemand mij uitleggen waarom je in een dergelijke bunker zou willen wonen?

Ontopic: Het is al aangegeven, goed verzekeren, bliksemafleider en zorgen dat wanneer het gebeurd het risico op verlies van data / belangrijke dingen zo klein mogelijk is.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

PROnline schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:42:
@ehtweak Nice!

Vraag me wel af, bliksem zoekt de weg van de minste weerstand. Het trekt blimsem niet aan, maar het vergroot wel de kans om de weg van de minste weerstand te zijn zo'n metalen blikje.
Nee hoor, bliksem slaat ook niet in op het hoogste punt of 'punt met de minste weerstand' maar op het dichtsbijzijnde punt in het pad van de bliksem. Onderaan deze pagina staat het een uitgelegd: https://www.natuurkunde.nl/artikelen/1711/bliksemafleiding.
Zo'n blikje zorgt dus voor prima bliksemafleiding maar niet voor extra inslagen :)
Bra-Jo schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:05:
[...]

Klopt, dat werd ons (naast de prijs) ook verteld door de vertegenwoordiger. Het schijnt zelfs zo te zijn dat die dingen in een hoek naar beneden bescherming bieden, dus als je er aan één kant van je huis eentje hebt zitten, kan de bliksem alsnog aan de andere kant van je huis inslaan. Nooit nagezocht of dat klopt overigens.
Zie bovenstaande, dat klopt dus ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Cheezus op 22-07-2025 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-09 16:14
Je hebt dus 3 soorten bliksem, eentje die van wolk-wolk gaat meest voorkomend, daarna heb je onderkant wolk-grond die dus schade aan kan richten, en je hebt een zeldzame bovenkant wolk-grond en die kunnen heel veel schade aanrichten en zijn doordat ze ver buiten de bui kunnen inslaan ook gevaarlijk (donderslag bij heldere hemel) ook de hoeveelheid energie is velenmalen hoger.

https://www.washingtonpos...ts-negative-side-effects/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Webgnome schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:51:
[...]

offtopic:
Afluisterparanoia? Iemand die helemaal afgeschermd wil zijn van de buitenwereld qua EM-velden?
Weet ik veel... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-09 22:42
Eigen observatie: Het LIJKT alsof bliksem minder vaak inslaat dan vroeger. Maar het LIJKT ook dat er minder hevige onweersbuien zijn. Wat ook opvalt is dat de enorme blauwe bliksemschichten die je vroeger zag niet of nauwelijks meer voorkomen. Overigens, rer zijn steeds minder rieten daken, en die gingen vroeger bij inslag gegarandeerd in de fik en haalden t nieuws. Pannen daken halen minder t nieuws (subjectieve observatie).

Ik vraag me of of bliksem beinvloed wordt door de veranderingen in het klimaat en/of de toegenomen luchtvervuiling, bijvoorbeeld veroorzaakt door meer vliegverkeer.

Overigens: bliksem kiest de weg van de minste weerstand, Er zijn wat documentaires, de eerste aanzet van bliksem begint aan de aardoppervlak kant, er ontstaat een plasmakanaal waardoor de ontlading volgt (NB: mogelijk incorrect weergegeven, zoek een goede documentaire). Hoewel bliksem best tot een kilometer of 5 van de bui kan inslaan zal dat zeker niet altijd op het hoogste punt zijn, of in een bliksemafleider.

Hier staat een paal van 10m in de buurt met professionele bliksemafleider/aarding eraan maar zelf gezien: bliksem sloed 50m verderop in. Gewoon in een vlak weiland waarbij de grond omhoog spatte. Mazzel dus.

Wat kun je eraan doen? Weinig. Bliksemafleider - maar dat zou alleen helpen bij directe inslag. Grofbeveiliging in je meterkast. Dat helpt bij inslag in de buurt waardoor er grote spanningen in je electra netwerk komen, dit is de meest voorkomende oorzaak van onweersschade in apparatuur. Zie ook hier: Overspanningsbeveiliging, wat is noodzakelijk?
Fijnbeveiliging bij je apparatuur.

Alle oplossingen hebben haken en ogen en vooral: Directe inslag zal meestal nog steeds tot (aanzienlijke) schade leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:11

dragonhaertt

@_'.'

Meteorage heeft mooie rapporten over blikseminslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXkRDZ3iNb3LzyLyy3DCdqZ0BOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/finhnL47TEiGrVUxlQaOziql.png?f=fotoalbum_large

Een paar weken terug was er nog een blikseminslag bij ons in de straat. Schade aan het dak, brandweer er bij, na een paar uur weer rustig in de straat.
Afgezien van bliksemafleiding kan je er niet zo veel aan doen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nikel
  • Niet online
Mijn ervaringen:

- De dag nadat we er weg verhuisd waren is de bliksem ingeslagen in mijn eerste woning. Toen is het dak er deels afgefikt. Bij een gewoon rijtjeshuis. Enorme mazzel gehad dus :).
- Bij de volgende woning ging een boom naast het huis precies in tweeën. De inslag was niet te missen, maar klonk in mijn herinnering vooral als een donder heel erg dichtbij en heel erg luid.
- Ik heb een keer bovenin een appartementencomplex gewoond waar bij zeer hevig onweer de bliksem in is geslagen. Ik hoorde toen een soort ontzettend luide ZING. Bij mij werkte alles nog. Bij sommige buren waren wat elektrische hiccups (wekkers gereset ofzo, pc's die spontaan uitgaan), maar volgens mij geen schade. Maar dat was een modern complex maar net ik aanneem dus een goede bliksemafleider.
- In mijn huidige woning is terwijl de vorige bewoners er woonden de bliksem ingeslagen. Toen zat er een serieus gat in het dak en was elk elektrisch apparaat afgeschreven.

Je begrijpt, ik slaap doorgaans slecht als het onweert :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Koop stekkerdozen met overspanningsbeveiliging. Dan hoef je niet overal de stekker uit te trekken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:01
1 keer is de bliksem ingeslagen op de flat naast de flat waar ik woonde. Op de bliksemafleiding.
En 1 keer in een boom hier in de straat.

Ik maak me niet druk. Mijn huis is lager dan de huizen om me heen en ik ben goed verzekerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 13:11

RvV

De laatste 5 jaar is de bliksem hier 3x ingeslagen in een boom. Dan zit er weer een scheur van boven tot onder in waarbij de bast is opengebarsten. Het is een pak hem beet 60 jaar oude schietwilg van een meter of 20 hoog.
Buiten een harde knal merk je er niet veel van. Een keer zijn er ook wat schakelaars in de meterkast "eruit geklapt", maar verder geen schade.
De 20 jaar daarvoor had ik een stalen constuctiemast met antennes (ook iets van 20 meter hoog) naast het huis staan en daar is nog nooit de bliksem op ingeslagen. Ik heb dus nooit het gevoel gehad dat metaal iets zou aantrekken en dat de kans op inslag groter is.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
SmurfLink schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:59:
Koop stekkerdozen met overspanningsbeveiliging. Dan hoef je niet overal de stekker uit te trekken.
Ook daarbij: Zorg voor grofbeveiliging in de meterkast EN zorg dat snoeren aan de fijnbeveiliging niet langer zijn dan anderhalve meter (bron: tja, ergens in mijn eigen geheugen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:48

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Webgnome schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:51:
[...]

offtopic:

(...)
offtopic:
Zegt de plaats waar dit huis staat niet al genoeg? ;)

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:09
offtopic:
Daar doe ik geen uitspraak over :+

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:20

3raser

⚜️ Premium member

Ernemmer schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 07:46:
Directe inslag gebeurd niet zo vaak maar indirect wel.

Zorg dat je goed verzekend bent en misschien tijdens onweer een paar stekker uit de stopcontacten halen. Verder zou ik mij er niet te druk om maken.
Bij ons sloeg de bliksem naast het huis in de straat (~20 jaar geleden). Het is niet altijd het hoogste punt, het is meestal de weg van de minste weerstand voor zover ik het begrijp. Hoe dan ook, in de straat lagen de telefoonlijnen van KPN en alles in een straal van zo'n 200 meter werd gefrituurd. KPN is de volgende dag met tientallen medewerkers bezig geweest de schade te herstellen.

Als je de stekkers uit de stopcontacten haalt, leg ze dan ook ver genoeg bij het stopcontact vandaan. Als de spanning hoog genoeg is slaat de vonk zo over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
3raser schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:24:
[...]
Als je de stekkers uit de stopcontacten haalt, leg ze dan ook ver genoeg bij het stopcontact vandaan. Als de spanning hoog genoeg is slaat de vonk zo over.
Dat van stekkers uittrekken enzo heb ik nooit echt goed begrepen.
De bliksem legt spontaan kilometers afstand af door de lucht, maar als de bliksem inslaat dan wordt die automagisch gestopt als je de stekker hebt uitgetrokken. Hoezo kan de bliksem die paar CM dan niet overbruggen?Heeft iemand daar een goeie verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45

Reptile209

- gers -

Kheos schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Dat van stekkers uittrekken enzo heb ik nooit echt goed begrepen.
De bliksem legt spontaan kilometers afstand af door de lucht, maar als de bliksem inslaat dan wordt die automagisch gestopt als je de stekker hebt uitgetrokken. Hoezo kan de bliksem die paar CM dan niet overbruggen?Heeft iemand daar een goeie verklaring?
Omdat er dan andere, goed geleidende routes via het electriciteitsnet zijn die veel minder weerstand hebben dan de airgap bij het stopcontact. Zou ik zeggen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Omdat je losgekopplde apparaten geen contact hebben met andere, beter geleidende, punten. Bij aanleg van bliksemafleiding hier in een niet geheel metalen verticale constractie was het uitgangspunt dat bliksem een gap van 10cm prima kan overbruggen bij een "break/onderbreking" in de geleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
DjoeC schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:47:
Omdat je losgekopplde apparaten geen contact hebben met andere, beter geleidende, punten. Bij aanleg van bliksemafleiding hier in een niet geheel metalen verticale constractie was het uitgangspunt dat bliksem een gap van 10cm prima kan overbruggen bij een "break/onderbreking" in de geleiding.
Maar da's het punt net: als de bliksem inslaat op een kerktoren ofzo hangt die wolk waar de bliksem ontstaat geen 10cm boven het kerkje.
Dus die bliksem kan kilometers afleggen, maar als je de kabel uittrekt lukt 11 CM niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:20

3raser

⚜️ Premium member

DjoeC schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:47:
Omdat je losgekopplde apparaten geen contact hebben met andere, beter geleidende, punten.
Maar hebben aangekoppelde apparaten dan wel contact met andere, beter geleiden punten? Want dan kun je de stekker ook net zo goed laten zitten toch? Mijn idee is dat als de bliksem eenmaal je elektriciteitsnet raakt de spanning alle kanten op schiet en alles wat geleid raakt. Op zich een enge gedachte, want dat betekend dat het jouw ook zou kunnen raken als persoon zijnde als je (heel) dicht naast een wandcontactdoos zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kheos schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Maar da's het punt net: als de bliksem inslaat op een kerktoren ofzo hangt die wolk waar de bliksem ontstaat geen 10cm boven het kerkje.
Dus die bliksem kan kilometers afleggen, maar als je de kabel uittrekt lukt 11 CM niet?
Tegen een voltreffer op je huis zal 10cm je niet beschermen. Maar als het gewoon ergens in de straat inslaat kan dat wel het verschil maken. De energie wordt immers verspreid door een veel groter netwerk waardoor dat stopcontact niet de volle lading zal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
[...]

De weg van de minste weerstand voor die bliksemschicht. En die loopt niet altijd via de kortste weg of via het hoogste punt of een kerktoren. Zerlfs niet altijd via een bliksemafleider.

Er zijn door de tijd heen beste goede, wetenschappelijke, documentaires over gemaakt. Inclusief 1 door een persoon (uit Tennesse meen ik) die na 3 keer getroffen te zijn er zelf maar onderzoek naar is gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Eens bliksem inslag gehad, router stuk, switch stuk, alle NIC van aangesloten computers die aangesloten waren op de router en switch deden niks meer. (ik was toen ook het hoogste punt op zo'n 100 meter omtrek)

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het gaat er vooral om dat de electrische kabels in de muur een goede geleiding kennen. Dus een inslag ergens in dat netwerk verspreid zich heel makkelijk via alle kabels in dat netwerk. Heb je ergens een kleine onderbreking dan heb je een grotere kans dat het een andere makkelijke weg zoekt. En dus het apparaat dat niet meer in een stopcontact zit met de stekker er uit is.
Nu is het een huis in een rijtje (de foto in het artikel, maar ook de straat in Google Maps StreetView). Maar ik zou dat echt geen traditioneel rijtjeshuis noemen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06

servies

Veni Vidi Servici

Zou je het hier willen melden inclusief je naam als je weer plannen hebt om te verhuizen. Dan ga ik er alles aan doen om te voorkomen dat jij bij mij in de buurt komt te wonen... Dat is mij iets te veel risico...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
DjoeC schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 13:48:
[...]

Ook daarbij: Zorg voor grofbeveiliging in de meterkast EN zorg dat snoeren aan de fijnbeveiliging niet langer zijn dan anderhalve meter (bron: tja, ergens in mijn eigen geheugen).
Dit dus, na een blikseminslag in een 27mc antenne (het is al even geleden ja) aan de overkant was veel schade aan apparatuur in de straat, bij ons alleen een Marantz receiver die niet meer te repareren was.
Hierna boven het meterbord een grofbeveiling aangebracht en enkele inbouw wcd's (met veel apparatuur erachter) voorzien van fijnbeveiliging.
Helpt niet bij een directe inslag maar hopelijk wel bij een nabije inslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zelf nooit iets gehad.. * SMSfreakie klopt af

wel eens een woning met rietkap compleet zien uitbranden na een inslag..
en verder wel eens een computer van familie gehad inslag aan de overkant vd straat, en via de telefoonlijn binnen gekomen..
het PCI modem heeft de klap keurig opgevangen.. en die was als enige rijp voor de schootbak

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Nikel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:28:
Mijn ervaringen:

- De dag nadat we er weg verhuisd waren is de bliksem ingeslagen in mijn eerste woning. Toen is het dak er deels afgefikt. Bij een gewoon rijtjeshuis. Enorme mazzel gehad dus :).
- Bij de volgende woning ging een boom naast het huis precies in tweeën. De inslag was niet te missen, maar klonk in mijn herinnering vooral als een donder heel erg dichtbij en heel erg luid.
- Ik heb een keer bovenin een appartementencomplex gewoond waar bij zeer hevig onweer de bliksem in is geslagen. Ik hoorde toen een soort ontzettend luide ZING. Bij mij werkte alles nog. Bij sommige buren waren wat elektrische hiccups (wekkers gereset ofzo, pc's die spontaan uitgaan), maar volgens mij geen schade. Maar dat was een modern complex maar net ik aanneem dus een goede bliksemafleider.
- In mijn huidige woning is terwijl de vorige bewoners er woonden de bliksem ingeslagen. Toen zat er een serieus gat in het dak en was elk elektrisch apparaat afgeschreven.

Je begrijpt, ik slaap doorgaans slecht als het onweert :).
Hoe vaak heb jij een lot gekocht en gewonnen? Bizar dat je zoveel ervaringen hebt gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:03
Het gebeurd regelmatig volgens mij. Hier sloeg het in en viel alle stroom uit. Ik heb er toen een videokaart aan verloren, aan de achterkant was wat geploft. Je zag duidelijk een brandvlek. Dat werd gedekt door de verzekering na tonen van fotos (inslag en achterkant videokaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:00
Werkende in de beveiligingstechniek heb ik vaak defecten meegemaakt.

Een weg in naarden met losstaande huizen (villa's) waar de bliksem in sloeg 6 huizen verderop, en waarbij klant bij huis 1 een aanzienlijke schadepost had aan defecten. o.a. kiezer alarmsysteem was gewoon zwart. maar dat was een jaar 10 geleden toen de klant doormelding had via een KPN telefoonlijn. Dat zie je tegenwoordig niet meer. Ook andere appraten zoals TV magnetron en andere zaken waren defect.

Ik vraag me af hoe goed je je kan beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:00
Pieler schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:19:
Het is interessant dat het niet standaard is op alle huizen in Nederland. Hier in Tsjechië, en zover ik me kan herinneren uit mijn tijd in München Duitsland, is het eigenlijk heel gebruikelijk.

Ons huis hier in Tsjechië heeft ook bliksemafleiders op het dak.
Ik vind het ook opvallend dat bijna geen huizen bliksemgeleider hebben. In mijn beurt met rijtjeshuizen staat wel overal straatverlichting, met hoge metalen palen die hoger zijn dan een gemiddeld huis, dus ik kan me voorstellen dat ze niet echt nodig zijn.
Ook in de VS hebben huizen geen bliksemafleiders.
Grote gebouwen wel. Bijvoorbeeld een foto van een dakterras in Chicago op de 10e verdieping (een gebouw van 30 etages). Je ziet daar wel veel bliksemvangers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH--Y2C7U9TUlC9rrt7uyTcBPQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsJ9LL5B9mG39qKMpXFjFADE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door andru123 op 22-07-2025 22:58 ]

Pagina: 1