COAX Surge Protector tegen blikseminslag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayporos
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-07 15:03
Hallo,

Deze week is er bij ons in de straat bliksem ingeslagen.
De bliksem heeft, naast de elektriciteitskabel(s), (een van de) TV/internet kabels van Ziggo geraakt, is zo ons huis binnen gekomen en heeft het modem gesloopt.

Gelukkig is de elektriciteitsinstallatie hier op orde en waren enkel de aardlek schakelaars gesprongen (bij enkele mensen thuis is vrijwel elk elektronisch apparaat kapot), en zijn ook de TV's hier in huis zijn gespaard gebleven.
Echter het modem (van Ziggo) was kaput en moest vervangen worden.. Dit heeft 2 dagen geduurd waardoor we dus 2 dagen zonder (vast) internet hebben gezeten.

Wat ik me dus afvroeg (buiten de vraag of Ziggo nalatig is (geweest) met het correct gronden/afvangen van overspanningspieken) is of een van jullie ervaring heeft met of advies heeft over het voorkomen van een eventuele toekomstige situatie zoals deze.

Mijn veronderstelling is dat je een soort van 'stop' of gronding of aardlekschakelaar ook prima op je COAX zou moeten kunnen aansluiten, echter levert wat google-fu geringe resultaten en ik kan zo niet (eenduidige) informatie vinden over wat, waar en waarom ik zoiets zou kunnen kopen.

Via youtube kan ik wel enkele filmpjes vinden (maar zeer gering) over COAX surge protectors maar ook die informatie laat te wensen over...

Heeft iemand van jullie zoiets in gebruik? Waar heb je het gekocht? En is het geen probleem? (bijv. signaalverlies?)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tegen blikseminslag is bijzonder weinig te doen. Jij hebt geluk dat het alleen bij het modem is gebleven, of tot nu toe bij het modem blijft. Een goede (directe) blikseminslag doe je niets tegen. De contactdozen met mooie plaatjes van bliksemflitsen zullen jou daar niet bij gaan helpen. Dit helpt hooguit tegen kortstondige pieken in het elecetriciteitsnetwerk.

Een blikseminslag gaat met dergelijke hoge voltages en electromstatische ladingen dat je daar niet veel tegen kunt doen. Het is heel goed mogelijk dat im de komende maand ineens electrische apparaten in huis vreemd gaan doen. Dit kan nogsteeds het gevolg zijn van deze blikseminslag, houd daar rekening mee. Noteer even wanneer de blikseminslag heeft plaatsgevonden, zodat je dit kunt melden naar jouw verzekering mocht dat nodig zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:03

Cheezus

Luiaard

Op je modem (en andere elektronische apparaten) zit wel een vorm van bliksembeveiliging, alleen tegen lage energieniveau. Meestal het niveau van de lading die jij bij je draagt als je een dag met een wollen trui balonnen hebt lopen wrijven en je dan ontlaadt op een elektrisch contact van een apparaat (usb poort bijvoorbeeld). Dit zijn energieniveaus die tegen weinig kosten toegepast kunnen worden en daarbij een reëel risico afschermen. Beschermen van elektronica tegen een directe blikseminslag is onmogelijk, en goede bescherming tegen een inslag in de omgeving kost een vermogen. Het is dus in de meeste gevallen goedkoper om de vervolgschade te vergoeden dan om te investeren in preventie. Ziggo alleen kan jou ook niet beschermen, als de coax is beschermd komt de piek alsnog binnen via het net..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
alleen een modem.. dan heb je geluk gehad..

en uh zo`n simpel filtertje knalt die gewoon dwars door heen... die bliksem heeft immers ook al door een enorme luchtlaag geknald..

hoe zat t ook nog maar 10KV per cm lucht :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcEKrystal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 08:53
Ben ook op zoek naar een Surge protector nadat een bliksem in de buurt m'n Ziggo router en SolarEdge inverter stuk heeft gemaakt

Een Surge protector zou wel degelijk kunnen helpen in vele gevallen waarbij de bliksem niet direct inslaat, maar in de buurt waardoor andere soorten potentieel verschillen ontstaan op bekabeling en de aarde zelf.

In mijn geval was er ook een inslag in de buurt, maar blijkbaar had ik een te groot potentieel verschil tussen (denk ik) aarde en m'n niet ge-aarde zonnepanelen. En is er dus een kleine ontlading vanuit het Coax netwerk, door m'n router, de RJ45 poort in van m'n Solar Edge. Daar zie ik dat er een vonk heeft gesprongen tussen m'n RJ45 poort en de "active" led die er zit richting de GND plane. De led is zelfs gebarsten :).

Nu hoop ik dat de schade beperkt is tot alleen het communicatie board, dus ga die vervangen, maar zou tegen toekomstige inslagen in de buurt willen beschermen.

Wou eerst een surge protector zoals een Citel MJ8 tussen de netwerk kabel doen van router naar SolarEdge, maar bedenk me nu dat op de COAX beter zou zijn.

Ik heb alleen minder ervaring met COAX, dus weet niet wat voor soort surge protector ik voor moet zoeken welke zal werken met Ziggo Internet. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
in het AOP wordt toch al galvanisch gescheiden ?
al denk ik dat dat weer weinig doet tegen de enorme spanning die een bliksem ontlading met zich mee brengt..

404 Signature not found

Pagina: 1