Blikseminslag: Falende hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:55
Oke, misschien dat een enkeling het al vernomen heeft, maar we hebben vorige week blikseminslag gehad, in de trend van: bij de buren zit een gat in het dak en die kunnen 2 maanden het huis niet meer in, en bij mijn zijn een hoop apparaten kapot zoals TV, CV, verlichting, netwerkapparatuur PV systeem etc, en PC's. Een serieuze inslag dus.

Nu heb ik een server PC en een HTPC die het loodje lijken te hebben gelegd. Ik probeer te troubleshooten wat er kapot is (voor de verzekering).

Server PC:
Stond aan tijdens de inslag.
Heeft het later nog gedaan, paar keer aan gehad, leek te werken, maar viel bij enige belasting steeds uit. Dus ik dacht dat de voeding misschien instabiel zou zijn. Nieuwe voeding gekocht. Leek goed te gaan: ingebouwd, boel gestart, alles draaide en was benaderbaar. Dit op de keukentafel gedaan. Daarna netjes afgesloten, en de PC naar zijn oorspronkelijk plekje gebracht. En nooit meer aan gaan dus. Wat is ook probeerde, moederbord lijkt geen kik te geven, lijkt overleden? Ook op de keukentafel niet meer. Enkel alleen moederbord met geheugen, CPU en dus de voeding aangesloten, maar er zit geen leven meer. Ik denk dat het gewoon verleden tijd is, of zou er nog iets zijn wat ik kan proberen? Vind het zo gek dat ie het eerst wel deed. Ook met de oude voeding geen teken van leven.

HTPC:
Stond uit tijdens de inslag.
Geeft geen beeld meer. Start gewoon op, en is benaderbaar via het netwerk met Extern bureaublad. Lijkt verder niets aan de hand te zijn, maar HDMI geeft geen beeld aan de TV. Aan een andere monitor gehad (met andere HDMI kabel) maar geen beeld. Kan het zijn dat enkel de HDMI poort kapot is? Lijkt er wel op. Of zou er in de bios iets uit kunnen staan? Maar hoe kom ik daar in zonder beeld?

Iemand nog ideeën of is tijd voor nieuwe moederborden in beide PC's?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 19-08-2020 16:47)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
timberleek schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:16:
De HTPc zit vermoedelijk aan de TV?
Grote kans dat hij een opdonder heeft gehad via de HDMI vanuit de TV. HDMI poort of de front-end van de GPU zal opgeblazen zijn.
Zou kunnen, maar het kan ook door zijn eigen aansluiting gekomen zijn. Bliksem is een elektriciteitsontlading door km's aan lucht, ik denk niet dat een knopje in de uit stand dat gaat tegenhouden. Een inslag bij de buren is bijna een directe inslag, dat is heel kort bij, en met wat pech kan zelfs apparatuur dat nergens mee verbonden is en dus zelfs niet in een stopcontact ingestoken is een inslag krijgen. Want waarom zou zo een gigantische energie wat van zo een hoogte een 'kortsluiting' maakt, ook tegengehouden worden door dat half metertje lucht tussen het stopcontact en de stekker.

Dus inderdaad, gewoon de gehele pc vervangen lijkt me het beste.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

Croga

The Unreasonable Man

Pazo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:09:
Iemand nog ideeën of is tijd voor nieuwe moederborden in beide PC's?
Nee. Het is tijd voor nieuwe PCs. Alles in deze twee apparaten is nu onbetrouwbaar. Alles heeft een klap gehad en kan kapot zijn of kapot aan het gaan zijn.

De verzekering werkt niet in PC-onderdelen. Je verteld ze gewoon dat beide PCs dood zijn en vervangen moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Dat apparatuur niet direct sterft na een blikseminslag komt wel vaker voor.
De interne schade uit zich soms op bijzonder wijzen.

Wees "blij" dat het al zo snel gebeurd. Je zal niet de eerste zijn waar alles heel lijkt te zijn gebleven, maar een jaar later toch alles begint uit te vallen (maar dan niet gedekt door de verzekering).

Wat heeft de verzekering precies gevraagd om vast te stellen? Denk dat "PC is stuk, waarde is x" voldoende detail voor ze is (misschien afgezien van een spec of factuur van de pc).

Grote kans dat hij een opdonder heeft gehad via de HDMI vanuit de TV. HDMI poort of de front-end van de GPU zal opgeblazen zijn.
De rest doet het (Vooralsnog!) nog.

zeker gezien hoe dichtbij de inslag was is de kans op forse gevolgschade groot.

edit:
Hou naast de overige hardware ook rekening met een potentieel sterven van de opslagmedia op korte termijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door timberleek op 18-08-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
De rest doet het (Vooralsnog!) nog.
Dit klink inderdaad wel heel plausibel. HTPC hing inderdaad aan de TV. TV is kapot.

Ik zat er al mee in mijn achterhoofd, maar jullie bevestigen het eigenlijk: afschrijven de boel. Wel klote. Hoewel ik backup heb van de data, zal het toch weer een enorme klus zijn om de boel na aanschaf weer helemaal opnieuw te configureren :'(

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Met blikseminslag kan alles kapot zijn, is geen pijl op de trekken. Heb ooit op YouTube het geval gezien waarbij de bliksem in een boom insloeg zo een netwerk kabel in. De UTP connectoren zaten vastgesmolten in de porten....

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zou kunnen, maar het kan ook door zijn eigen aansluiting gekomen zijn. Bliksem is een elektriciteitsontlading door km's aan lucht, ik denk niet dat een knopje in de uit stand dat gaat tegenhouden. Een inslag bij de buren is bijna een directe inslag, dat is heel kort bij, en met wat pech kan zelfs apparatuur dat nergens mee verbonden is en dus zelfs niet in een stopcontact ingestoken is een inslag krijgen. Want waarom zou zo een gigantische energie wat van zo een hoogte een 'kortsluiting' maakt, ook tegengehouden worden door dat half metertje lucht tussen het stopcontact en de stekker.

Dus inderdaad, gewoon de gehele pc vervangen lijkt me het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Het is toch raar dat je voor je verzekering gaat uitzoeken wat er precies in een PC of server stuk is? Dat ding is stuk, doet het niet meer, als gevolg van blikseminslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@kluyze Ja idd, zelfs het elektronisch kattenluik dat op batterijen werkt is kapot.

@Nilltris Er zit een schade expert tussen waaraan ik moet rapporteren. Ik zit zelf zo in elkaar dat als het op te lossen is door een onderdeel te vervangen dat ik dat liever doe. Maar ik zie dat ik dat in dit geval moet loslaten. Ik heb zojuist doorgegeven dat beide PC's kapot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilltris
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-06-2023
Pazo schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:56:

@Nilltris Er zit een schade expert tussen waaraan ik moet rapporteren. Ik zit zelf zo in elkaar dat als het op te lossen is door een onderdeel te vervangen dat ik dat liever doe. Maar ik zie dat ik dat in dit geval moet loslaten. Ik heb zojuist doorgegeven dat beide PC's kapot zijn.
Snap ik maar bij bliksem inslag moet je dat niet willen, zoals anderen al hebben geopperd, vanwege de mogelijke neveneffecten van de inslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Duidelijk. Hopelijk gaat de expert er ook in mee. Bij de TV wel, daar is vandaag al een nieuwe voor gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:01
Ik sluit me aan bij de rest. Dat componenten het (nog) doen betekent niet dat ze geen lel hebben gehad. Afschrijven want de levensduur is, denk ik, aanzienlijk verkort door de inslag.

Team anti-scalp - wauw..

Pagina: 1