Ik kom er zelf niet uit met Gemini, maar het lijkt me dat je dit niet correct hebt.
Er waren destijds 11 miljoen Nederlanders. Het is best aannemelijk dat het aantal werkenden nabij de 7,3 miljoen lag en dat daarbij de verhouding 10:1, die ook breed wordt uitgemeten en overal wel terug te vinden is, gewoon klopt.
De verwachting in 2040, van wat ik hier en daar kon vinden, is 2,4:1, maar dergelijke schattingen zijn erg onzeker omdat demografische ontwikkeling zich lastig laat voorspellen.
Tja, dat geldt met alle cijfers over de toekomst natuurlijk. Dat maakt ze niet onbelangrijk.
De demografische onzekerheden zijn sterk afhankelijk van migratie; het geboortecijfer is een behoorlijk duidelijke trend.
Dat gegeven, is het interessant om te kijken naar het inkomen van migranten. Dat is best een politieke valkuil, maar gelukkig heeft het CBS daar ook cijfers van:
https://longreads.cbs.nl/...ciaaleconomische-positie/
Zie voornamelijk deel 4.4 en verder.
Een dergelijk deel van de beroepsbevolking zal met name kunnen helpen in de zorg (al is dat volgens 4.2.4 minder het geval) - maar puur als het om het bijdragen aan de AOW premie van ouderen gaan, is het daarmee niet echt op te lossen, door de lagere inkomens.
Bovendien is de beroepsbevolking niet het hele verhaal. Destijds (of eigenlijk vooral 1980-2010) bestond een groot deel van de Miljoenennota ook nog uit gasbaten, om maar iets te noemen.
Het dramatiseren van deze cijfers lijkt wel gemeengoed, maar helpt de discussie niet.
Nouja, uiteindelijk maakt het nou ook weer niet zoveel uit. Feit is overduidelijk dat de trendlijn dalende is, en dat de verhouding in een periode van 50 jaar aanzienlijk verschuift. Of dat nou van 6 naar 2 gaat of van 10 naar 2: het probleem is in beide gevallen groot.