Met name dat laatste is een framing zo oud als dat we overheden hebben, maar, op een paar koningen en keizers na, valt het doorgaans erg mee.Yucon schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:26:
[...]
Nu is wat ik nu zeg een los onderwerp, maar je kunt het moeilijk helemaal los hiervan zien. Als je dit namelijk combineert met marktdenken kom je in een situatie waar tegen het einde van ieders leven zo'n beetje het volledige kapitaal weggezogen wordt naar private equity. Een dergelijke manier van leegschudden van de bevolking lijkt me ook niet heel wenselijk voor de samenleving.
Als het principe van nog veel meer dan nu bijdragen aan je eigen zorg ingevoerd zou worden, zou dat samen moeten gaan met waarborgen dat we niet het scenario dat ik hierboven schets op gaan. Of omgekeerd, als het om praktische redenen niet mogelijk blijkt dit te voorkomen zou je ook kunnen concluderen dat effectief gezien het persoonlijke vermogen via een eigen bijdragen (bijna) volledig afromen niet de weg kan zijn.
Om deze reden sta ik hier ook dubbel in. Ik vind in principe dat iedereen een ongeveer gelijke start moet krijgen en grote erfenissen passen daar niet in. Maar daar staat tegenover dat de alternatieven me misschien nog wel minder wenselijk lijken. En dan gaat het niet alleen om private equity. De overheid zelf vertrouw ik ook niet zo heel erg met een flinke bult geld.
Ja, overheidsprojecten worden vaak veel duurder dan verwacht, maar dat zijn ook jarenlange projecten en met grote bedragen gaat het al snel over nog grotere bedragen. De overheid komt al elk jaar 2-3% tekort, en op dit totaal gaat het dan al gelijk over een 10 miljard.
Overigens is de overheid daar zelf ook debet aan, omdat er zo goedkoop mogelijk ingekocht wordt en het altijd meerwerk blijkt te zijn. En dan gaat de teller flink lopen, ook omdat je al vast zit aan elkaar. Of dat de overheid onder publieke druk die risico's naar de aannemers schuift, waardoor aannemers nu ook meer en meer domweg niet meer aanbieden, die kunnen zich tegenvallers al helemaal niet veroorloven.
Ik weet van een vriend bij een van de grote 10 infra-bedrijven dat ze nog een paar klussen doen en dan er geheel mee stoppen in Nederland (buitenlandse eigenaar).
Het weglekken naar private equity kunnen we voorkomen door net meer door de overheid te laten doen. Daar moet dan wel voor betaald worden natuurlijk, maar het geld blijft binnen Nederland, stroomt de Nederlandse economie in (in de vorm van salarissen van ambtenaren, die er weer goederen mee kopen).
En private equity heeft maar 1 belang, maximale winst. Dat betekent risico's afwimpelen op de samenleving.
Inschattingsfout in de financiering? Hop, voldouwen met schulden en failliet laten gaan. Mensen geen huisarts meer? Ja jammer dan.
[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 21-07-2025 10:49 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,