To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Van wat bekend is gebruikt WhatsApp een combinatie van heuristieken, onder meer de reputatie van een telefoonnummer, e.d., maar ze gebruiken ook Play Integrity als één van de indicatoren (op GrapheneOS kun je zien dat WhatsApp een Play Integrity verificatie doet). Dus het is sowieso goed om het via de Play Store te installeren (dus op /e/OS via App Lounge) en in de microG instellingen even to controleren of Play Intergrity support toevallig niet uit staat en evt. met een Google account inloggen.franssie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:41:
Ik ben aan het proberen over te gaan naar e/os en het meeste lijkt te werken.
Helaas heb ik Whatsapp nodig maar registreren lukt voor geen meter.
Via de App Lounge gedownload, maar ook via de whatsapp site de apk gedownload, bij beide blijf ik op hetzelfde punt hangen: Die uit de store heeft de SMS beperking niet maar ik kom niet verder.
Ik kom niet voorbij het scherm waar ik mijn telefoonnummer kan en moet invoeren, als ik op "Next" klikt zegt ie een seconde "Connecting" en dan blijf ik op dat scherm. (edit - natuurlijk met de sim kaart erin)
Nu dacht ik dat het er aan lag dat Whatsapp geen toegang heeft tot SMS, maar die optie is grijs en met geen mogelijkheid aan te zetten ... ik kan tenminste niets vinden na een uurtje zoeken.
Iemand enig idee?
Verder is het goed niet te vaak/snel achterelkaar pogingen te doen, de WhatsApp servers throttlen dat vrij snel. Ook is het even oppassen dat /e/OS soms bepaalde UI elementen niet goed rendered, waardoor het kan gebeuren dat je wat tekst mist.
Tsja, sommige werkgevers gebruiken het en in sommige sociale cirkels kom je er niet omheen (bijv. sport voor de kinderen, etc.). Persoonlijk heb ik meer het beleid iedereen stapje voor stapje over te krijgen op Signal. Dat is met directe familie en een aantal vrienden al gelukt. Maar compleet van WhatsApp af gaan is helaas niet voor iedereen weggelegd.JayPe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:33:
Het idee dat je niet wilt horen:
Zet uit je hoofd dat je WhatsApp nodig hebt.
Ik was ooit pionier met WA (ik had het al op mijn pre-Android Nokia-brick-phone). Maar ben er al zeker 4 jaar van verlost. Gewoon overstappen op een andere messenger (Signal had mijn voorkeur) en WhatsApp verbannen..
Werkgevers: Snap ik, ik heb de 'luxe' van twee telefoons: Werk en prive gescheiden.danieldk schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:00:
[...]
Tsja, sommige werkgevers gebruiken het en in sommige sociale cirkels kom je er niet omheen (bijv. sport voor de kinderen, etc.). Persoonlijk heb ik meer het beleid iedereen stapje voor stapje over te krijgen op Signal. Dat is met directe familie en een aantal vrienden al gelukt. Maar compleet van WhatsApp af gaan is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Sociale cirkels; bekend ook ( ik ben helemaal van WhatsApp af, en ben daardoor soms echt wel de Paria. Gelukkig ook wel een dikke huid. No-FOMO.
Tip voor de periode dat je nog WhatsApp hebt: Overstap of 'dubbele messenger' voor bijvoorbeeld familie of vrienden: Zodra iemand zowel via Signal als WA bereikbaar is: blokkeren op WA. Voorkomt dat men jou alsnog via WA berichten stuurt, en je terugvalt naar oude gewoontes.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Omdat ik er een beetje misselijk van werd om steeds mijn simkaart te wisselen tussen mijn android samsung A54 en de e/os telefoon had ik een eSim gekocht voor een tientje.
Registreerde gelijk op W'app en toen kon ik van telefoonnummer wisselen in W' app.
Geen idee waarom het niet met een echte simkaart lukte maar soit.
Ik ben over.
Thuis in de lade ligt de android nog voor apps die ik nog niet heb getest of overgezet, en dat is prima.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Welkom bij de club! Qua launchers kan ik nog deze aanraden: https://kvaesitso.mm20.de/ralphdavidvdb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:07:
[..] De standaard launcher kan ik ook niet aan wennen. Dus nu ook met Lawnchair aan de slag.
Deze draai ik nu na jaren de standaard /e launcher en lawnchair te hebben gebruikt. En hoewel die twee ook prima waren, ben ik o.a. redelijk gevallen voor de mogelijkheid om veelgebruikte apps te openen door een kant op te swipen op het homescreen
Ik zou sowieso een ander toestel achter de hand houden voor het geval een bedrijf weer eens besluit dat ze strong Google Play Integrity willen vereisen. Het zou niet de eerste keer zijn dat bijvoorbeeld een bank (tijdelijk) niet werkt op niet-gecertificeerd Android. Niet om te 'mainen' zoals ze dat tegenwoordig noemen, maar om in een noodgeval iets te kunnen doen of checken.franssie schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 23:39:
Thuis in de lade ligt de android nog voor apps die ik nog niet heb getest of overgezet, en dat is prima.
Voor mij reden om die bank te verlaten. Banken voldoende.danieldk schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:16:
[...]
Ik zou sowieso een ander toestel achter de hand houden voor het geval een bedrijf weer eens besluit dat ze strong Google Play Integrity willen vereisen. Het zou niet de eerste keer zijn dat bijvoorbeeld een bank (tijdelijk) niet werkt op niet-gecertificeerd Android. Niet om te 'mainen' zoals ze dat tegenwoordig noemen, maar om in een noodgeval iets te kunnen doen of checken.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Tsja, sommige mensen hebben ook beleggingen, vastgezet spaargeld, of zelfs hun hypotheek lopen via de bank. Of een partner die niet voor elke 'frats' van een partner even naar een andere bank over wil stappen.Maarten69 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:46:
[...]
Voor mij reden om die bank te verlaten. Banken voldoende.
Verder wel eens hoor met dat er genoeg keuze in banken is. Maar ik wil maar zeggen, net als het WhatsApp subdraadje eerder, de mogelijkheden zomaar iets te wisselen hangt heel erg af van de persoonlijke situatie.
Beste zou zijn als Play Integrity illegaal onder de DMA bevonden zou worden, danwel er niet Google-gecertificeerd Android toegelaten zou moeten worden (mits aan bepaalde veiligheidseisen voldaan wordt).
[ Voor 14% gewijzigd door danieldk op 28-06-2026 15:43 ]
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ondertussen wel hoor. Het is even hacken, maar je moet google en google maps installeren. Dat voelt vreemd, maar geen van de apps hoef je daadwerkelijk rechten te geven.orillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:36:
[...]
De communicatie tussen je autoscherm en je telefoon kan alleen met Android Auto (of Apple CarPlay). Als je dus een navigatie app van je telefoon op je autoscherm wil tonen dan lukt dat niet met alleen /e/os.
Ik heb het in ieder geval draaiend. Laatste e/os, gigaset pro.
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Nou, dat zal ik maar doen.Zou gaaf zijn als je de eerste zou zijn die ons gaat verrijken met gebruikerservaringen met deze telefoon!
Ik ben overstapper van mac. Dus mac mini, mac van de zaak, iPhone, alles.
Mac mini is op een gegeven ogenblik vervangen door Framework + Fedora 44. Ergens was ik wel gecharmeerd van e/os. En die kwamen opeens met de GS.
Ik heb de Pro gekocht. Eigenlijk was veel "best prima", omdat je al veel overgezet hebt. Apple photos ging al naar Immich. Email host ik zelfstandig. Twee agenda's (werk, student) en privé ging prima (that is: de werk agenda krijg ik toch niet gedeeld
Grootste angst punten waren Rabobank en DigID. En beiden werken direct
De GS Pro is niet TR vergelijken met de kwaliteit van de Apple iPhone 16. De vingerafdruk-sensor zit er wel eens naast. De camera is acceptabel, maar niet te vergelijken met iPhone. Google car was even hacken, maar werkt, en eigenlijk ben ik wel tevreden.
Alles met Google Play services heb ik nog kunnen ontwijken. Dus Windfinder had ik pro op apple, maar ik mag opnieuw betalen voor Google. En dat schijnt te kunnen maar wil ik nog niet proberen.
AMA
Dat hoeft niet met de officiële Google apps.DiedX schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:14:
[...]
Ondertussen wel hoor. Het is even hacken, maar je moet google en google maps installeren. Dat voelt vreemd, maar geen van de apps hoef je daadwerkelijk rechten te geven.
Ik heb het in ieder geval draaiend. Laatste e/os, gigaset pro.
Deze 3 APK's vervangen de officiele Google apps. Het zijn placeholders zodat Android Auto denkt dat ze geinstalleerd zijn.
https://github.com/rik-shaw/aa-stubs
Wel dien je in de App Lounge store automatisch updates installeren uit te schakelen zodat het niet automatisch de officiële apps download en installeert wanneer er een update beschikbaar is. Updates van apps zul je dus handmatig moeten installeren (maar notificaties voor updates kan je wel inschakelen).
En je moet in de developer mode van Android Auto het één en ander inschakelen, maar dat is zo gedaan (even zoeken in dit topic).
Verder gaaf dat je zo'n GS telefoon met /e/OS hebt. Lijkt mij een gigantische bang for buck telefoons.
Qua snelheid heb ik weinig te wensen. Het scherm is prima! Camera had beter genoegen, maar vooral het geld (350 voor de non-pro!) is écht iets wat overgehaald heeft.Verder gaaf dat je zo'n GS telefoon met /e/OS hebt. Lijkt mij een gigantische bang for buck telefoons.
Google Maps en een aantal andere Google apps krijgen geprivilegeerde toegang op /e/OS en dat zijn permissies die je niet weg kunt nemen:DiedX schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:14:
[...]
Ondertussen wel hoor. Het is even hacken, maar je moet google en google maps installeren. Dat voelt vreemd, maar geen van de apps hoef je daadwerkelijk rechten te geven.
https://gitlab.e.foundation/e/os/GmsCore/-/blob/main-rebased/play-services-base/core/src/main/kotlin/org/microg/gms/common/KnownGooglePackages.kt#L228
Zodra je bepaalde Google Apps of SafetyNet gebruikt, geef je Google geprivilegeerde toegang tot je telefoon op /e/OS.
Het is jammer dat /e/OS niet de nieuwste Pixels ondersteunt. Unlockable/relockable bootloader, betere SoC, veel betere cameras en de firmware krijgt regelmatig security updates, en dat in dezelfde prijsklasse (10a is momenteel 399). Ze verkopen alleen de Pixel 8 en ondersteunen de 9 nog (maar volgens mij kun je de niet relocken op /e/OS).DiedX schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:06:
[...]
Qua snelheid heb ik weinig te wensen. Het scherm is prima! Camera had beter genoegen, maar vooral het geld (350 voor de non-pro!) is écht iets wat overgehaald heeft.
[ Voor 7% gewijzigd door danieldk op 29-06-2026 09:14 ]
Grom, en dat was nou juist niet de bedoelingdanieldk schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:06:
[...]
Google Maps en een aantal andere Google apps krijgen geprivilegeerde toegang op /e/OS en dat zijn permissies die je niet weg kunt nemen:
https://gitlab.e.foundation/e/os/GmsCore/-/blob/main-rebased/play-services-base/core/src/main/kotlin/org/microg/gms/common/KnownGooglePackages.kt#L228
Zodra je bepaalde Google Apps of SafetyNet gebruikt, geef je Google geprivilegeerde toegang tot je telefoon op /e/OS.
Bij mij staat bijna alles ingeschakeld behalve Body Sensors.
Kan natuurlijk ermee gaan spelen, maar voordat ik onnodig dingen stuk maak in mijn telefoon ben ik benieuwd of iemand dat pad al eens bewandeld heeft.
Ik kom niet echt een duidelijk overzicht tegen als ik ernaar zoek. Alleen A.I. gegenereerde overzichten, maar die moet je maar met een korreltje zout nemen. Duckduckgo genereert een Google overzicht die onduidelijker is als die van Google zelf.
Het Google overzicht:
microG Permissions Breakdown
- Camera: microG does not need camera access to function. You can safely deny this permission.
- Contacts: Required only if you sync your Google account contacts through microG. Otherwise, you can deny it.
- Music and Audio: Not required for basic microG functions. Deny this unless a specific spoofed app (like YouTube ReVanced) requires it for media playback.
- Nearby Devices: Often requested for Chromecast casting or syncing wearables. Deny if you do not use these features.
- Notifications: Required if you want push notifications (e.g., messaging apps) to route through Google's servers.
- Phone & SMS: Required only if you use microG for cloud messaging/push notifications. If you don't rely on Google push notifications, you can disable these.
Als ik het zo lees zijn die nergens voor nodig in mijn geval. Ik gebruik geen Google account en ik cast ook niet.
Notifications en Phone & SMS lijken mij nodig voor het sturen van push notificaties als ik dit A.I. gegenereerd overzicht moet geloven.
Ben meer benieuwd naar een gebruikerservaring in plaats van die A.I. meuk.
De bronnen waar het naar refereert zijn namelijk ook niet heel duidelijk en overzichtelijk.
Dingen stuk maken : Zet alles uit, en ondervind wat 't doet is ook een optie, toch? Dan zet je de vinkjes weer terug.Mit-46 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:56:
Heeft iemand wel eens gekeken naar de app permissies van MicroG onder Instellingen -> Apps -> App Compatibality Services? En daar persmissies uitgeschakeld?
Bij mij staat bijna alles ingeschakeld behalve Body Sensors.
Kan natuurlijk ermee gaan spelen, maar voordat ik onnodig dingen stuk maak in mijn telefoon ben ik benieuwd of iemand dat pad al eens bewandeld heeft.
Ik heb het niet getest; misschien iemand anders al wel?
Om dat mogelijk niet te hoeven ondervinden hoop ik dat iemand weet wat het doet (en dus al eens ondervonden heeft).
Als je niet weet wat je kan ondervinden kan het soms even duren voordat je in de gaten hebt wat er nu precies wel of niet gebeurt.
[ Voor 4% gewijzigd door Mit-46 op 29-06-2026 14:06 ]
Supertip. Staat er nu net een paar minuten op maar lijkt echt prima te werken. Typen was ik niet meer gewend, T9 was zelfs snellerBounceCloud schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:47:
Ik was voor eos Gboard en Swiftkey gewend. Het standaard eos toetsenbord vond ik niet fijn en de afgelopen tijd heb ik vooral gebruik gemaakt van Heliboard. Maar daar mistte ik het swipen en vond ik het woordenboek/autocorrect niet fijn werken.
Nu inmiddels over op FUTOboard (ook open source en lokaal) en die vind ik erg fijn werken. Je kunt er ook op swipen en de autocorrect/woordenboek vind ik zelf veel fijner werken.
De Engelse taal heeft ook een lokaal model die je volgende woord probeert te voorspellen op basis van je huidige woord en die dat volgende woord vervolgens als suggestie geeft, maar helaas heeft de Nederlandse taal dat nog niet.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
maar nu iets anders.
Ik heb veel klantenkaarten (AH, Jumbo, Slogro etc etc)en op android gebruikte ik de PasNL app daarvoor.
Catima lijkt het prima te doen hiervoor. Al mijn kaarten van mijn andere telefoon gescand en ik ga eens kijken of het in de winkels ook werkt (verwacht van wel). Overigens via de App Lounge geïnstalleerd.
Daarnaast heb ik nog de Android Auto die ik dagelijks gebruik (eigenlijk voor Maps voor de file meldingen) en Spotify. Zijn de alternatieve routekaarten ook geschikt voor de file meldingen? als ik op de meldingen van KIA zelf moet afgaan vrees ik dat ik veel stil sta
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Ik heb de Kia App net bekeken en het lijkt gewoon te werken. Ik weet verder niet hoe de app werkt en ik heb geen account, maar deze start in ieder geval op en ik kon overal op drukken zonder een foutmelding oid.epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:15:
Weet iemand (of kan iemand het testen) of de KIA App werkt in E/os/? Ik ben van plan om over te stappen naar E/os van Android (10), dit is 1 van de weinig apps die ik gebruik die ik moeilijk kan verifiëren.
Daarnaast heb ik nog de Android Auto die ik dagelijks gebruik (eigenlijk voor Maps voor de file meldingen) en Spotify. Zijn de alternatieve routekaarten ook geschikt voor de file meldingen? als ik op de meldingen van KIA zelf moet afgaan vrees ik dat ik veel stil sta
Android Auto kan je gebruiken met of zonder Maps. Vanuit het privacy oogpunt is Maps natuurlijk niet aan te raden, maar in the end bepaal je altijd voor jezelf wat je wel of niet wenselijk vindt.
Het wilt zelf natuurlijk heel graag dat je wel Maps en nog 2 andere Google apps gebruikt dus als je van plan ben deze niet te gebruiken moet je even zoeken in dit topic naar de manieren hoe je hier omheen kan werken.
Ikzelf gebruik de TomTom app met Android auto en ik vind het goed genoeg. Ik zit niet veel op de weg in de auto dus mijn ervaring is beperkt, want ik gebruik het pas enkele maanden. Veel files ben ik nog niet tegengekomen dus daar kan ik niets over zeggen. Alle andere meldingen zijn wat mij betreft prima/goed genoeg.
De (in mijn geval Engelse) robot stem bevalt mij alleen niet, maar dat is alles.
Spotify werkt tegenwoordig/momenteel vlekkeloos met Android Auto.
[ Voor 11% gewijzigd door Mit-46 op 30-06-2026 13:13 ]
Super bedankt voor de korte check, dan ga ik er deels vanuit dat inloggen ook geen issue zal opleveren.Mit-46 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:10:
[...]
Ik heb de Kia App net bekeken en het lijkt gewoon te werken. Ik weet verder niet hoe de app werkt en ik heb geen account, maar deze start in ieder geval op en ik kon overal op drukken zonder een foutmelding oid.
Android Auto kan je gebruiken met of zonder Maps. Vanuit het privacy oogpunt is Maps natuurlijk niet aan te raden, maar in the end bepaal je altijd voor jezelf wat je wel of niet wenselijk vindt.
Het wilt zelf natuurlijk heel graag dat je wel Maps en nog 2 andere Google apps gebruikt dus als je van plan ben deze niet te gebruiken moet je even zoeken in dit topic naar de manieren hoe je hier omheen kan werken.
Ikzelf gebruik de TomTom app met Android auto en ik vind het goed genoeg. Ik zit niet veel op de weg in de auto dus mijn ervaring is beperkt, want ik gebruik het pas enkele maanden. Veel files ben ik nog niet tegengekomen dus daar kan ik niets over zeggen. Alle andere meldingen zijn wat mij betreft prima/goed genoeg.
De (in mijn geval Engelse) robot stem bevalt mij alleen niet, maar dat is alles.
Spotify werkt tegenwoordig/momenteel vlekkeloos met Android Auto.
Ik zit een beetje dubbel in de wedstrijd. Google is overal (en handig) en heb niet de illusie om helemaal anoniem te gaan, zeker als ik een vrouw heb die vindt dat het allemaal maar moet werken.. Dus kan ik zelf wel compleet rogue gaan, maar als ik hetzelfde netwerk/omgeving (wat zo goed en slecht als het kan) is afgeschermd. wel van vele zaken gebruik wordt gemaakt is het wat het is.
Grootste issue wat ik met de meeste 'standaard' Android heb is dat er overal wel een apje van fabrikant bij zit, of wat bloatware hier, of een super handige vol app zodat alles daarna veel beter werkt
TL;DR, zit te denken aan een Fairphone (vanwege NL ontwerp), volgens specs eenvoudig te repareren, wil big tech grotendeels afschalen, maar niet tegen beter weten.
Je moet denk ik gewoon doen wat je zelf wilt en ook hoe je het wilt.epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:54:
[...]
Super bedankt voor de korte check, dan ga ik er deels vanuit dat inloggen ook geen issue zal opleveren.
Ik zit een beetje dubbel in de wedstrijd. Google is overal (en handig) en heb niet de illusie om helemaal anoniem te gaan, zeker als ik een vrouw heb die vindt dat het allemaal maar moet werken.. Dus kan ik zelf wel compleet rogue gaan, maar als ik hetzelfde netwerk/omgeving (wat zo goed en slecht als het kan) is afgeschermd. wel van vele zaken gebruik wordt gemaakt is het wat het is.
Grootste issue wat ik met de meeste 'standaard' Android heb is dat er overal wel een apje van fabrikant bij zit, of wat bloatware hier, of een super handige vol app zodat alles daarna veel beter werkt..
TL;DR, zit te denken aan een Fairphone (vanwege NL ontwerp), volgens specs eenvoudig te repareren, wil big tech grotendeels afschalen, maar niet tegen beter weten.
Er is geen handleiding en er zijn ook geen regels.
Helemaal roque gaan bestaat denk ik niet tenzij je gewoon niets gebruikt.
Mijn persoonlijke insteek met zowel data, big tech, Europees of niet Europees is om zoveel mogelijk zelf te bepalen. Mij bewust zijn van allerlei (verborgen) zaken en zelf dan te bepalen wat en hoe en waarom ik iets gebruik (of juist niet gebruik). Dat kan een OS zijn, een apparaat, een app, alles in principe.
Al gaande weg leert men.
Ik heb niet de insteek om niets Amerikaanse of van big tech te gebruiken, maar ik bepaal wat ik gebruik, waarom en hoe in plaats van dat het andersom is, want dat is in principe (onbewust) de normale gang van zaken tegenwoordig.
Murena verkoopt ook een goedkopere telefoon voor €350.- wat een overstap wellicht makkelijker maakt en als je nog een oude telefoon hebt waarop je een ander OS kan installeren is dat wellicht ook de moeite waard, want dan kan je /e/OS gewoon eerst proberen.
Telefoons die je bij Murena bestelt mag je overigens binnen 1 maand retour sturen zonder opgaaf van reden zodat je het kan proberen (ff zelf dubbel checken). Geldt volgens mij ook voor de Fairphone die je daar kan bestellen.
[ Voor 6% gewijzigd door Mit-46 op 30-06-2026 14:32 ]
Ik snap het AH bonuskaart privacy probleem nooit zo goed. Als ze persé een profiel van je willen maken kunnen ze prima je IBAN gebruiken...Keypunchie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:53:
Mja, maar dan krijg ik geen kooppunten :-) (Ja, Appie heeft mij stevig in zijn klauwtjes!)
Nu mogen ze een profieletje opbouwen in ruil voor korting, die korting krijg je anders niet terwijl het profiel er toch wel komt.
Zo sta ik ook in de wedstrijd, sowisow dubbel bij mij. de telefoon wordt door mijn werkgever vergoed, dus kosten zijn minder relevant (het was mijn keuze voor fairphone, een samsung A26 of iphone xx?).Mit-46 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:12:
[...]
Je moet denk ik gewoon doen wat je zelf wilt en ook hoe je het wilt.
Er is geen handleiding en er zijn ook geen regels.![]()
Helemaal roque gaan bestaat denk ik niet tenzij je gewoon niets gebruikt.
Mijn persoonlijke insteek met zowel data, big tech, Europees of niet Europees is om zoveel mogelijk zelf te bepalen. Mij bewust zijn van allerlei (verborgen) zaken en zelf dan te bepalen wat en hoe en waarom ik iets gebruik (of juist niet gebruik). Dat kan een OS zijn, een apparaat, een app, alles in principe.
Al gaande weg leert men.
Ik heb niet de insteek om niets Amerikaanse of van big tech te gebruiken, maar ik bepaal wat ik gebruik, waarom en hoe in plaats van dat het andersom is, want dat is in principe (onbewust) de normale gang van zaken tegenwoordig.
Murena verkoopt ook een goedkopere telefoon voor €350.- wat een overstap wellicht makkelijker maakt en als je nog een oude telefoon hebt waarop je een ander OS kan installeren is dat wellicht ook de moeite waard, want dan kan je /e/OS gewoon eerst proberen.
Telefoons die je bij Murena bestelt mag je overigens binnen 1 maand retour sturen zonder opgaaf van reden zodat je het kan proberen (ff zelf dubbel checken). Geldt volgens mij ook voor de Fairphone die je daar kan bestellen.
Ik gebruik nu mijn prive telefoon (dual sim, die uit te zetten is) echter die begint redelijk gaar te zijn na 6ish jaar.. ik had hiervoor 2 telefoons (1 werk 1 prive) maar dat was vervelender dan aan het einde van de dag de sim met alles erbij uit te zetten
Ik zie dit bij mijn vrouw, tegenwoordig krijg je via de app gepersonaliseerd bonus aanbiedingen, dus iedereen krijgt per week dus een bonus die 'bij je past' soms dingen die je standaard neemt, soms nieuwe dingen om je proberen toch over te halenTopHop schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:15:
[...]
Ik snap het AH bonuskaart privacy probleem nooit zo goed. Als ze persé een profiel van je willen maken kunnen ze prima je IBAN gebruiken...
Nu mogen ze een profieletje opbouwen in ruil voor korting, die korting krijg je anders niet terwijl het profiel er toch wel komt.
Ja, hier werkt hij prima voor mijn EV6.epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 12:15:
Weet iemand (of kan iemand het testen) of de KIA App werkt in E/os/? Ik ben van plan om over te stappen naar E/os van Android (10), dit is 1 van de weinig apps die ik gebruik die ik ...
Al gebruik ik meer de Home Assistant integratie hiervoor.
Hier staat nu 68% - Snel opladen - Vol over 135 dagen
Dat lijken me eerder minuten te moeten zijn
Ben ik hierin de enige?
Nope. Laadt snel op, maar geeft aan dat ie anderhalve dag nodig heeft.franssie schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 18:56:
Ik heb een Murena Pro gekocht, maar er valt me iets geks op (wat niet echt dringend is) maar in het lockscreen staat het accupercentage en de resterende tijd die nodig is om op te laden.
Hier staat nu 68% - Snel opladen - Vol over 135 dagen
Dat lijken me eerder minuten te moeten zijn
Ben ik hierin de enige?