• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:07
DriesA schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:31:
Hoi,

Ik ben een iPhone gebruiker maar overweeg de overstap naar Android met /e/OS. Eén van de zaken die me tegenhoudt is contactloos betalen via Apple Wallet (of Google Pay).

Toevallig vernam ik vandaag dat KBC "Kate Wallet" heeft sinds deze zomer:

https://www.kbc.be/particulieren/nl/product/betalen/zelf-bankieren/met-je-smartphone/mobile/kate-wallet.html

Dit lijkt een alternatief te zijn voor Google Pay/Apple Wallet. Ik vind er weinig technische informatie over. Op mijn iPhone heb ik Apple Wallet wel al door Kate Wallet kunnen vervangen.

Zou dit een alternatieve optie kunnen zijn voor Google Pay voor /e/OS gebruikers (als je tenminste klant bij KBC bent)?
Wellicht, maar wat eenvoudiger is, en je gewoon je eigen bank kan houden, is curve.

https://www.curve.com/

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-09 16:01
Hoi,

Ik ben een iPhone gebruiker maar overweeg de overstap naar Android met /e/OS. Eén van de zaken die me tegenhoudt is contactloos betalen via Apple Wallet (of Google Pay).

https://www.kbc.be/particulieren/nl/product/betalen/zelf-bankieren/met-je-smartphone/mobile/kate-wallet.html

Dit lijkt een alternatief te zijn voor Google Pay/Apple Wallet. Ik vind er weinig technische informatie over. Op mijn iPhone heb ik Apple Wallet wel al door Kate Wallet kunnen vervangen.

Zou dit een alternatieve optie kunnen zijn voor Google Pay voor /e/OS gebruikers (als je tenminste klant bij KBC bent)?
Is ook mijn gedachte (en hoop)! Ik zit in exact dezelfde boot als u 😀

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[terzijde] e/OS 4.3 net als OTA update kunnen binnenhengelen [/terzijde]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

franssie

Save the albatross

Op mijn Gigaset 6 is ie nu ook beschikbaar.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-09 13:28
Hoi,

Zou KBC niet ook op de achtergrond met Apple of Google pay werken? Zie https://www.kbc.be/particulieren/nl/betalen/online-rekening-openen.html

• franssie

franssie

Save the albatross

Falco schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:43:
[...]

Wellicht, maar wat eenvoudiger is, en je gewoon je eigen bank kan houden, is curve.

https://www.curve.com/
Ja en dan deel je alles met hun... Ik denk dat google zelfs betrouwbaarder is

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:07
franssie schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:05:
[...]

Het blijft een afweging die ieder voor zich moet maken. Met alles wat Google al weet heb ik daar liever niet ook mijn betaalinfo bij. Maar mobiel betalen is toch wel handig soms.

Maar er is altijd nog een pasje en if all else fails met de meeste privacy... gewoon cash betalen.

• NikkelV
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-09 20:53
Ik gebruik Newpipe op e/os. (Fairphone 5) De laatste tijd krijg ik echter steeds vaker een foutmelding: "Http error 403 recieved from server while playing, likely caused by an IP ban or streaming URL deobfucation issues."

Wifi uitzetten helpt soms om de ban te omzeilen. Verder lijkt de ban soms na een tijdje de app niet gebruiken, voor even weg te blijven. Ik heb hide my IP address niet aanstaan.

Hebben meer mensen hier last van? Is dit een e/os dingetje? Of heeft Google Newpipe op de korrel?

• franssie

franssie

Save the albatross

Falco schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:15:
[...]

Het blijft een afweging die ieder voor zich moet maken. Met alles wat Google al weet heb ik daar liever niet ook mijn betaalinfo bij. Maar mobiel betalen is toch wel handig soms.

Maar er is altijd nog een pasje en if all else fails met de meeste privacy... gewoon cash betalen.
Daar heb je wel een terecht punt, het spreiden van data over verschillende partijen doe ik ook zoveel mogelijk. Maar als deze partij de data deelt met zowel Meta als Google ben je nog verder van huis. Ergens moeten die cashbacks toch verdiend worden, ik kan het niet onderbouwen maar heb er geen goed gevoel bij.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

Je kunt ermee contactloos betalen via NFC, maar je kan geen kaarten van andere banken toevoegen. Kate Wallet is dus slechts gedeeltelijk een vervanger voor Google Pay/Apple Wallet.

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

NikkelV schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:19:
Ik gebruik Newpipe op e/os. (Fairphone 5) De laatste tijd krijg ik echter steeds vaker een foutmelding: "Http error 403 recieved from server while playing, likely caused by an IP ban or streaming URL deobfucation issues."

Wifi uitzetten helpt soms om de ban te omzeilen. Verder lijkt de ban soms na een tijdje de app niet gebruiken, voor even weg te blijven. Ik heb hide my IP address niet aanstaan.

Hebben meer mensen hier last van? Is dit een e/os dingetje? Of heeft Google Newpipe op de korrel?
Newpipe is dus een youtube advertentie omzeilert als ik het begrijp.
Gezien je IP issues zou het kunnen zijn dat ze gebruik maken van een VPN oplossiing. Dan is het niet e/os specifiek.

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-09 16:01
XWB schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:26:
[...]

Je kunt ermee contactloos betalen via NFC, maar je kan geen kaarten van andere banken toevoegen. Kate Wallet is dus slechts gedeeltelijk een vervanger voor Google Pay/Apple Wallet.
En je bank heeft toch al je betaalinfo. Op die manier hou je het binnen 1 partij, lijkt me het meest privacy-vriendelijk voor mobiel betalen.

• BertNL
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-09 13:28
XWB schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:26:
[...]

Zo te zien kun je vanuit Nederland als Nederlander ook een bankrekening openen bij KBC. KBC beschrijft het als “een rekening openen vanuit het buitenland” en vermeldt daarbij dat je bij aankomst in België nog naar een KBC-kantoor moet gaan om te tekenen en je debetkaart af te halen. Je moet dan je identiteitsbewijs en verblijfsvergunning meenemen. Een verblijfsvergunning heb je als EU onderdaan niet nodig (vrijheid van verkeer e.d.).

[ Voor 6% gewijzigd door BertNL op 24-09-2026 19:37 ]

• rarjan
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 25-09 21:24

Ik houd al een tijdje Walt in de gaten. Lijkt interessant als dit van de grond gaat komen. In ieder geval niet eerder dan volgend jaar. Ik denk dat in de toekomst wel meer alternatieven gaan komen.

• rarjan
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 25-09 21:24
[...]

Een ieder heeft zijn eigen motieven. Curve werkt voor mij ook maar het is natuurlijk een vreselijke omweg zoals dit werkt bij een betaling. De plus in mijn optiek is dat het (bij lange na) niet zo'n grote marktpartij is als Google of Apple. Daar zit m.i. meer marktaandeel dan gezond is.

• franssie

franssie

Save the albatross

rarjan schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:13:
[...]

Een ieder heeft zijn eigen motieven. Curve werkt voor mij ook maar het is natuurlijk een vreselijke omweg zoals dit werkt bij een betaling. De plus in mijn optiek is dat het (bij lange na) niet zo'n grote marktpartij is als Google of Apple. Daar zit m.i. meer marktaandeel dan gezond is.
Daarom gebruik ik gewoon nog ouderwets bankpassen. Er is een reden dat ik op e/os zit :P

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:11

S91

Hier een zeer tevreden Curve gebruiker. Inderdaad doen ze dingen met mijn data maar ze zijn wel Europees (dus GDPR). En niet big tech. Dat zijn twee enorme pluspunten t.o.v. Google mijns inziens.
Curve (eigendom van Lloyds Bank) zie ik als één van de Europese fintech initiatieven (in het rijtje van Revolut, N26, Atlantic Money, Wise, Bunq, ...) die samen maken dat we steeds meer zonder Amerika kunnen én dat we controle houden over onze data. Zeg ik enigszins optimistisch.
Ik volg Walt trouwens ook met belangstelling, maar het echte heil verwacht ik straks van Wero NFC. Contactloos betalen zonder tussenkomst van Mastercard of Visa.
Een andere optie is nog het openen van een rekening bij Nationale Nederlanden.

Hoe dan ook, er is een apart topic voor dit onderwerp :)

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04:11

S91

NikkelV schreef op donderdag 24 september 2026 @ 18:19:

Ook last van. Vrees inderdaad dat Google ze probeert te dwarsbomen. Kan ik ook wel inkomen, vanuit hun perspectief.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:52

L0g0ff

omg

BertNL schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:13:
[...]

Denk dat zo'n voorziening toch te duur is voor hen.
Ja het is vloeken in de kerk maar cloudflare r2 kost me echt 0,25ct per maand voor onbeperkt downloads en 25gb aan mirrors met onbeperkt aantal downloads.

Zo zullen er toch wel Europese alternatieven zijn en anders universiteiten of andere publieke instellingen die wel ergens een CDN achtige dienst kunnen aanbieden?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Hazalnootpuur
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-09 17:39
[...]

Hahaha Grapjas.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste