• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57

L0g0ff

omg

Maarten69 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Wat is naast de backup via Murena Workspace de beste manier voor algehele backup? Volgens mij is het gratis Murena account tot 2GB.
Het enige wat ik backup is mijn foto's en video's met immich. Signal in-app en van alle andere apps is of een saas dienst of ik accepteer data loss.

Waar wil je verder nog een backup van?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
MyWheels werkt zonder problemen. Alleen jammer van de Google Maps-integratie voor de looproute naar de auto, maar die functionaliteit is niet essentieel.

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:16
Zijn er hier meer mensen met KPN?

Ik probeer de KPN TV+ app te installeren, dat lukt wel maar als ik probeer in te loggen krijg ik iedere keer login fout...

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-08 23:53

JayPe

Ondertitel

IKEA app, inloggen? Iemand gelukt?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JayPe schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:35:
IKEA app, inloggen? Iemand gelukt?
De Ikea winkel app, ja werkt (edit al had ik wel gedoe met inloggen omdat ik FF gebruik standaard, moest dat even terug zetten naar de standaard browser dacht ik en handmatig inloggen oid)
De Ikea Home app moet ik nog proberen.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 08-08-2026 00:15 ]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-08 05:44
NL-Alert

Gisterenavond 07 aug 2026 is er vanwege een brand aan de Doklaan in Rotterdam-Charlois een NL-alert uitgezonden in de regio's Rotterdam-Zuid, Barendrecht en de HoekscheWaard.
Mijn huisgenoot ontving er één op een 'echte' Adroid 16 smartphone met Hollandsnieuwe.
Op mijn PF6 met e/OS/ 4.1.1. (A16) en provider KPN ontving ik niets. NL Alert stond Aan op de Instellingen. We waren beiden tegelijkertijd op dezelfde plaats in dit gebied.
Is er iemand met een PF6 en e/OS/ die wel dit NL-Alert ontvangen heeft?

[ Voor 7% gewijzigd door Jan_2teP op 08-08-2026 10:27 ]

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:15
Ik heb deze wel eens ontvangen tijdens de maandelijkse test.

Afgelopen week toevallig niet, maar toen ging het alarm hier ook niet af. Kon hem wel horen in verte.
Geen idee of dat er mee te maken kan hebben anders is het toeval.

Toen had ik overigens nog geen A16 update volgens mij.

Ik heb HollandsNieuwe.

Heb je hem wel ontvangen afgelopen maandag tijdens de maandelijkse test?

[ Voor 21% gewijzigd door Mit-46 op 08-08-2026 18:27 ]

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik heb hem ook niet ontvangen.
Fairphone 6 /e/OS 4.1.1 (Android 16).
Provider 50+ mobiel (Vodafone)

Alles staat goed en ik zie mijn (enige) melding van juni (juli en aug ontbreken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNZHpNMHTHBJ8dN9eHgs5u-vL8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ngJat1zx2nnWEanEAjWNsHz.png?f=fotoalbum_large
Zoek in instellingen op "noodmeldingsgeschiedenis".

[ Voor 98% gewijzigd door Maarten69 op 08-08-2026 19:07 ]

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:05

S91

Maarten69 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 18:57:
Alles staat goed en ik zie mijn (enige) melding van juni
Klopt precies want het laatste testbericht was ook van juni 😁 testberichten komen 2x per jaar, in juni en december.

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
S91 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:04:
[...]

Klopt precies want het laatste testbericht was ook van juni 😁 testberichten komen 2x per jaar, in juni en december.
Haha, weer wat geleerd vandaag. Dankjewel!

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Jan_2teP
Re: NL-alert
Ook ik heb in de 'geschiedenis' het testbericht van 1 juni 2026 staan.
Dat was wel met het toenmalige os versie OS 3.7.3
Dit laatste moeten we er wel bij betrekken.

Afgelopen vrijdagavond had ik het echte NL-alert i.v.m. zwarte rook, moeten ontvangen met OS 4.1.1 op mijn PF6
Maar ik kreeg de melding niet in regio 'ten zuiden van Rotterdam' en mijn huisgenoot op een ander merk smartphone wel.

• Joab9000
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09:08
In België werken ze via sms, gebaseerd op de zendmast. Werkt dus onafhankelijk van het toestel.

NL Alert werkt precies met een app? Zou het kunnen dat e/OS geen locatie doorstuurt om de privacy te beschermen?

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is een GSM protocol (cell broadcast). Het enige dat de telefoons extra doen, is als ze dit ontvangen wat extra toeters en bellen laten afgaan.

Zonder meer datapunten is het moeilijk te zeggen of deze telefoon het niet ontvangen heeft, dat de instellingen misschien verkeerd staan, of dat het een software-bug is.

(Overigens ook een reden waarom het afstoten van het WAS ("luchtalarm") een nogal kortzichtig idee is. Doe allebei. WAS en NL-Alert ondersteunen elkaar)

[ Voor 52% gewijzigd door Keypunchie op 09-08-2026 08:17 ]

• Jan_2teP
@Joab9000
Bedankt voor je reactie.
Naast de aparte app, die ik nog niet heb, werkt hier in Nederland ook alles via de zendmasten:
https://www.nl-alert.nl/documenten/videos/2023/09/01/ik-was-in-de-buurt-waarom-kreeg-ik-geen-nl-alert
Mogelijk was ik nog ingelogd op een andere zendmast die buiten het gebied viel.
Misschien dat andere PF6 bezitters, die dit topic veel later pas lezen, en in het 'ten zuiden van Rotterdam' gebied wonen, een reactie kunnen geven?

• joucek
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-08 20:58
joucek schreef op maandag 13 juli 2026 @ 12:44:
Mijn Samsung A52 met e/OS 4.0 crasht na ca. twee dagen met een groen scherm
In aansluiting op mijn bovenstaande eerdere post : ik heb mijn A52 met e/OS stabiel gekregen door bij Vergrendelscherm / Inactief scherm de schermweergave als de telefoon uitgeschakeld is, uit te zetten. Mijn telefoon toont dus niet meer continu de tijd e.d., maar heeft gewoon een zwart scherm. Dat vind ik niet erg, en nu is hij stabiel en gaat de batterij veel langer mee.

• joucek
.

[ Voor 99% gewijzigd door joucek op 09-08-2026 21:17 ]

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik heb m ook niet gehad (FP4) terwijll dat wel had gemoeten...

• joucek
Wie heeft ook last van meldingen van 'Account Manager' (authenticatie mislukt) ?

Ik heb een account op murina.io aangemaakt, zodat de mijn e/OS telefoon contactpersonen en lokale bestanden naar de cloud kan synchroniseren. Dit is nu een gratis account.

Echter, er treden dagelijks authenticatiefouten op die met pushberichten worden gesignaleerd :

Account Manager
Your account xxx xxx
Authenticatie mislukt (controleer inloggegevens)

Ik heb het account al een keer verwijderd en opnieuw ingesteld, en ook een speciaal application password op het murena.io portal aangemaakt en de telefoon daarmee laten synchroniseren.

De vervelende foutmeldingen zoals bovenstaand blijven echter komen, en kunnen niet uitgezet worden.

Ik zie ook meldingen van dit probleem op het forum van E Foundation (zie hier). Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem, en is het al een tijdje gaande. Het ondermijnt mijn vertrouwen in Murena nogal - dat ze zoiets niet kunnen fixen.

Wie van jullie ervaart dit ook ? en wie heeft een oplossing ?

NB : Samsung A52 met e/OS 4.11

• Falco
joucek schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:40:
Wie heeft ook last van meldingen van 'Account Manager' (authenticatie mislukt) ?

Ik heb een account op murina.io aangemaakt, zodat de mijn e/OS telefoon contactpersonen en lokale bestanden naar de cloud kan synchroniseren. Dit is nu een gratis account.

Echter, er treden dagelijks authenticatiefouten op die met pushberichten worden gesignaleerd :

Account Manager
Your account xxx xxx
Authenticatie mislukt (controleer inloggegevens)

Ik heb het account al een keer verwijderd en opnieuw ingesteld, en ook een speciaal application password op het murena.io portal aangemaakt en de telefoon daarmee laten synchroniseren.

De vervelende foutmeldingen zoals bovenstaand blijven echter komen, en kunnen niet uitgezet worden.

Ik zie ook meldingen van dit probleem op het forum van E Foundation (zie hier). Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem, en is het al een tijdje gaande. Het ondermijnt mijn vertrouwen in Murena nogal - dat ze zoiets niet kunnen fixen.

Wie van jullie ervaart dit ook ? en wie heeft een oplossing ?

NB : Samsung A52 met e/OS 4.11
Ik heb dit probleem ook sinds de update naar 4.1.1 op mijn FP6.

Ook heb ik sindsdien het probleem dat de App lounge me uitlogt (heb dedicated Google account alleen daarvoor). Gaat dan een paar dagen goed en vervolgens weer uitgelogd.

Beide heel vervelend, maar ik heb (nog) geen oplossing gevonden helaas.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
+1. Erg vervelend.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-08 14:07
Hoi,
Een echte tweaker ben ik niet, maar ik heb e/os best prima aan de praat. Twee issues waar ik nu tegenaan loop en hopelijk heeft er iemand een suggestie.

A) Spraak enginge klinkt afschuwelijk in de navigatie (veel kraken) (Sherpa TTS/Kaldi/Engels), terwijl als ik de probeer audio van ze afspeel, het prima klinkt. Wat kan ik doen?

B) Koppeling met Android Auto: hoe doe ik dit op een manier die een goede balans houdt tussen stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid en privacy anderzijds?

Ik zag drie wegen:
1) installeer Play Store, Google apps op E/OS en het werkt waarschijnlijk perfect. Alleen is mijn E/OS telefoon even erg als iedere andere telefoon qua privacy.
2) installeer Magisk en ga vanaf daar Android Auto installeren. Dit is privacy vriendelijk maar dusdanig complex dat ik mijzelf dat niet zie doen en het tot een goed einde te brengen.

3) Compromis: Draai Google Play in Shelter / Werkprofiel incl Android Auto. Hoe doe ik dat en installeer ik enkel Google Play in Shelter? Ik weet niet goed hoe ik dit doe en twijfel of ik de consequenties voldoende overzie maar mij lijkt dit de beste optie. Hoe doe ik dit?

Ik heb al Google Maps draaiend in werkprofiel en mij is niet duidelijk of dit nu draait op play services in werkprofiel of microG. Hoe zie ik dat?

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57

L0g0ff

omg

KucingT schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:33:
Hoi,
Een echte tweaker ben ik niet, maar ik heb e/os best prima aan de praat. Twee issues waar ik nu tegenaan loop en hopelijk heeft er iemand een suggestie.

A) Spraak enginge klinkt afschuwelijk in de navigatie (veel kraken) (Sherpa TTS/Kaldi/Engels), terwijl als ik de probeer audio van ze afspeel, het prima klinkt. Wat kan ik doen?

B) Koppeling met Android Auto: hoe doe ik dit op een manier die een goede balans houdt tussen stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid en privacy anderzijds?

Ik zag drie wegen:
1) installeer Play Store, Google apps op E/OS en het werkt waarschijnlijk perfect. Alleen is mijn E/OS telefoon even erg als iedere andere telefoon qua privacy.
2) installeer Magisk en ga vanaf daar Android Auto installeren. Dit is privacy vriendelijk maar dusdanig complex dat ik mijzelf dat niet zie doen en het tot een goed einde te brengen.

3) Compromis: Draai Google Play in Shelter / Werkprofiel incl Android Auto. Hoe doe ik dat en installeer ik enkel Google Play in Shelter? Ik weet niet goed hoe ik dit doe en twijfel of ik de consequenties voldoende overzie maar mij lijkt dit de beste optie. Hoe doe ik dit?

Ik heb al Google Maps draaiend in werkprofiel en mij is niet duidelijk of dit nu draait op play services in werkprofiel of microG. Hoe zie ik dat?
Volgens mij is er nog een optie 4. Stubs. Zoek even in dit topic naar stub. Er is hier en daar wel een linkje met uitleg. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik daar geen ervaring mee heb. Ik heb zelf de meest lelijke optie dat is google maps met alle rotzooi erbij. Dat is de standaard beschreven optie door /e/os en werkt inderdaad goed. Alleen zou ik liever een keer naar een methode over stappen die wat privacy vriendelijker is.

Die van je shelter methode kende ik overigens niet en vind ik wel geniaal als dat zou werken. Dan staat dat by default uit totdat je het nodig hebt en dan zet je werk profiel aan. Enige nadeel (als dat werkt) wat ik me zo kan bedenken is dat je andere Android auto integraties dan mogelijk niet meer werken als pocketcasts, spotify en signal in de auto.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• S91

S91

KucingT schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 06:33:.
Heb je 'apply system settings' uit staan in de SherpaTTS instellingen? Dat hielp bij mij. En SherpaTTS staat wel als preferred TTS engine in de android TTS instellingen?

• KucingT
@S91 Dank voor de tips. Apply system settings stond aan. Ik heb het uitgezet, maar dat had geen effect helaas. Het geluid is alsof de speaker het geluid niet aankan: vervormd en krakend. Ik zet de instelling zo terug. Je tweede suggestie heb ik ook gevolgd: Sherpa TTS staat als default in de settings. Ik heb voor de zekerheid taal op Engels gezet, maar dat bracht helaas geen oplossing.

@L0g0ff Dank voor je suggestie. Ik ga eens in 'Stubs' duiken.

• Mit-46
Hoe hoog staat je volume in SherpaTTS? Ik heb die van mij op 1.5 staan.
Verder heb ik juist weer alle 3 de dingen aangevinkt, maar geen idee of het bovenste uit kan. Het werkt nu dus ik laat het maar zo, want ik heb er ook mee zitten stoeien voordat het goed werkte.

Mijn telefoon had ik ook in het Engels, maar de gesproken taal in het Nederlands. Dit werd uiteindelijk een rare mix van Nederlands en Engels. Heeft even geduurd voordat ik dit goed kreeg en uiteindelijk maar de taal van de telefoon in het Nederlands gezet, want met Engels bleef het maar raar ondanks dat de TomTom app stond ingesteld op Nederlands.

Misschien zit er nog een instelling voor geluid in jouw navigatie app?
Anders eens beide apps opnieuw installeren.

Wat betreft Android Auto is de stub apps variant de "Googleloze" variant voor zover Android "Googleloos" is. :o
Mijn AA is draadloos en in het werkprofiel kan je geen draadloze verbinding maken, want anders had ik het ook nog daarin gedraaid. Ik gebruik Island. Volgens mij een fork van Shelter.

[ Voor 54% gewijzigd door Mit-46 op 11-08-2026 09:59 ]

• Keypunchie
  • Niet online
Het issue met Murena account lost zichzelf meestal wel op, is mijn ervaring. Deze keer leek het wat persistenter, maar uiteindelijk in kunnen loggen.

Voelt inderdaad niet super betrouwbaar aan.

• KucingT
Mit-46 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 09:53:
Hoe hoog staat je volume in SherpaTTS? Ik heb die van mij op 1.5 staan.
Verder heb ik juist weer alle 3 de dingen aangevinkt, maar geen idee of het bovenste uit kan. Het werkt nu dus ik laat het maar zo, want ik heb er ook mee zitten stoeien voordat het goed werkte.

Mijn telefoon had ik ook in het Engels, maar de gesproken taal in het Nederlands. Dit werd uiteindelijk een rare mix van Nederlands en Engels. Heeft even geduurd voordat ik dit goed kreeg en uiteindelijk maar de taal van de telefoon in het Nederlands gezet, want met Engels bleef het maar raar ondanks dat de TomTom app stond ingesteld op Nederlands.

Misschien zit er nog een instelling voor geluid in jouw navigatie app?
Anders eens beide apps opnieuw installeren.

Wat betreft Android Auto is de stub apps variant de "Googleloze" variant voor zover Android "Googleloos" is. :o
Mijn AA is draadloos en in het werkprofiel kan je geen draadloze verbinding maken, want anders had ik het ook nog daarin gedraaid. Ik gebruik Island. Volgens mij een fork van Shelter.
Dankjewel! Ik heb het kunnen oplossen. Mijn volume in Sherpa stond op 2/5 en nu op 1/5. Qua luidheid merk ik geen verschil, maar de verstoring is weg!

• Mit-46
Top! d:)b

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 18:17
Geplaatst in de Fairphone 6 topic.

[ Voor 97% gewijzigd door Evertt op 13-08-2026 08:28 ]

• Joab9000
Ik ben volledig ont-Googled, maar wil nog een stap verder gaan. Ik overweeg om over te stappen van iPhone (the lesser of two evils) naar Fairphone + e/OS (of Jolla + Sailfish). Maar na het volgen van dit forum begin ik er toch meer en meer aan te twijfelen of het wel een goed idee is...

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00
Wat maakt dat je twijfelt? Dan kunnen we meedenken of /e/os een fit is of niet.

• DiedX
  • Nu online
BounceCloud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:27:
Wat maakt dat je twijfelt? Dan kunnen we meedenken of /e/os een fit is of niet.
Precies dat. Waar twijfel je aan?

• Joab9000
@BounceCloud @DiedX bedankt, dat is heel aardig.

Ik besef dat ik wat "gemak" moet opgeven als ik overstap naar een alternatief OS, maar er zijn grenzen aan. :)

Ik heb nog een werktelefoon, dus als er een handvol apps niet werken, kan ik die als backup gebruiken, maar dat kan natuurlijk enkel met apps die ik niet dagelijks nodig heb (heb mijn werktelefoon niet altijd bij me). Wat me vooral afschrikt is dat ik lees dat apps eerst wel werken en dan plots niet meer. Ik zou bvb bereid zijn om van bank te veranderen, als mijn bank niet werkt met e/OS maar een andere wel, maar dan moet ik natuurlijk weten dat dit zo blijft, en die zekerheid is er niet.
Ook apps voor het OV zijn wel problematisch als die niet werken, want die kan ik niet op mijn werktelefoon laten staan.
Dit gaat allemaal over de proprietary apps waar geen alternatieven voor zijn.

Een tweede ding dat me afschrikt, is dat je blijkbaar een Google Account moet hebben, en ermee moet inloggen in de e/OS app store voor sommige apps. Dat gaat voor mij voorbij aan het idee van ont-Googlen (daarom heb ik de combinatie Graphene + Pixel ook nooit gesnapt).

En daarnaast lees ik hier vaak over gebruikers met verschillende andere (kleinere) problemen, en meestal bestaat er wel een oplossing of workaround, maar is dan telkens een beetje geklooi wat je ook niet wil hebben als je op vakantie bent of zo... Maar misschien is het alleen maar de perceptie van dit forum. :-)

• Mit-46
Ik kom van een iPhone, heb hem nog steeds want deze is van mijn werkgever en ik gebruikte deze voorheen ook privé, maar ik zou nooit meer willen overstappen. Niet naar iOS en niet naar Google Android.
In mijn geval zie ik daarvoor geen één reden.

Alle apps die ik wil gebruiken zijn te gebruiken. Echter gebruikt niemand exact allemaal dezelfde apps dus de ervaring zal per persoon verschillen.

Verder denk ik niet dat je gemak hoeft op te geven. Je moet alleen wel uitzoeken hoe je hetzelfde gemak kan ervaren zonder gevangen te zijn door die grote bedrijven, want zij willen graag dat je binnen hun "gevangenis" blijft ;)
Mijn telefoon werkt prima, doet alles wat ik wil dus ik heb geen gemak ingeleverd.

Ook hier geldt dat niet iedereen hetzelfde doet met zijn/haar telefoon dus ook deze ervaringen zal verschillen per persoon.

Als laatste heb je helemaal nergens een Google account voor nodig als je dit niet wilt. Sowieso niet voor het downloaden van apps.

**edit:
Voor betaalde apps wellicht wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Mit-46 op 13-08-2026 11:39 ]

• joucek
Je hebt geen Google account nodig om via AppLounge apps toe te voegen (zoals ING, OV). Je kunt die gewoon anoniem installeren. Misschien dat je Google account wel nodig is voor betaalde apps.

Mijn ervaring van de afgelopen drie maanden is dat ik geen enkel probleem heb gehad met apps die het niet deden of niet (anoniem) beschikbaar waren.

Maar ik herken de zorgen van Joab9000 - ik hou een Android telefoontje thuis achter de hand voor het geval dat.

• Falco
Joab9000 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:25:

Ik besef dat ik wat "gemak" moet opgeven als ik overstap naar een alternatief OS, maar er zijn grenzen aan. :)

Ik heb nog een werktelefoon, dus als er een handvol apps niet werken, kan ik die als backup gebruiken, maar dat kan natuurlijk enkel met apps die ik niet dagelijks nodig heb (heb mijn werktelefoon niet altijd bij me). Wat me vooral afschrikt is dat ik lees dat apps eerst wel werken en dan plots niet meer. Ik zou bvb bereid zijn om van bank te veranderen, als mijn bank niet werkt met e/OS maar een andere wel, maar dan moet ik natuurlijk weten dat dit zo blijft, en die zekerheid is er niet.
Ook apps voor het OV zijn wel problematisch als die niet werken, want die kan ik niet op mijn werktelefoon laten staan.

Een tweede ding dat me afschrikt, is dat je blijkbaar een Google Account moet hebben, en ermee moet inloggen in de e/OS app store voor sommige apps. Dat gaat voor mij voorbij aan het idee van ont-Googlen (daarom heb ik de combinatie Graphene + Pixel ook nooit gesnapt).

En daarnaast lees ik hier vaak over gebruikers met verschillende andere (kleinere) problemen, en meestal bestaat er wel een oplossing of workaround, maar is dan telkens een beetje geklooi wat je ook niet wil hebben als je op vakantie bent of zo... Maar misschien is het alleen maar de perceptie van dit forum. :-)
Ik herken de zorgen en heb zelf de stap wel gewaagd een tijdje geleden.

Ik ben eerlijk gezegd heel tevreden met de overstap, maar ik zie wel dat het nog niet zo stabiel is als mijn Samsung S21FE was.

Voor wat betreft de apps, ik weet niet welke OV apps je gebruikt, maar de NS app werkt bij mij gewoon. Qua banken heb ik Triodos, Openbank, Curve en Bunq en die werken ook allemaal. Ook de ANWB creditcard app werkt, alleen het instellingen menu kan ik naderhand niet in (maar dat belemmert de app werking verder niet).

Voor wat betreft apps installeren. Ik heb, volgens advies van /e/OS, een nieuw account aangemaakt bij Google voor alleen de App Lounge. Ik log met dat account dan ook alleen in op de App Lounge, en dat werkt vooralsnog goed. Merk dat ik sinds de update naar /e/OS 4.1.1 op mijn FairPhone wel eens uitgelogd wordt. Maar dat was hiervoor op 3.7.3 en 4.0 niet, dus ik hoop dat het een tijdelijk dingetje is...

Wat mij geholpen heeft is dat ik nog 2 oude telefoons had liggen (Oneplus5 en een Samsung A52 4G). Van beide was software ondersteuning gestopt, maar daar kon wel /e/OS op en kon ik dus testen. Wellicht heb je die optie ook?

• Joab9000
Falco schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Wat mij geholpen heeft is dat ik nog 2 oude telefoons had liggen (Oneplus5 en een Samsung A52 4G). Van beide was software ondersteuning gestopt, maar daar kon wel /e/OS op en kon ik dus testen. Wellicht heb je die optie ook?
Nee, ik heb enkel een oude iPhone liggen, dus dat is helaas geen optie.

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-08 20:10
Heeft iemand een idee waarom ik niet kan bellen of SMS'en na het installeren van /e/OS op een Pixel 8 Pro? Installatie liep vrij vlekkeloos, maar ik krijg het niet voor elkaar om dit te fixen. Ik heb wel gewoon een 5G symbool rechtsboven, en internet werkt ook (is alleen enorm traag). Ik had de APN instellingen al aangepast. Ik heb een KPN fysieke SIM in de telefoon zitten. IMS status staat op niet geregistreerd.

• Mit-46
Voor wat betreft apps installeren. Ik heb, volgens advies van /e/OS, een nieuw account aangemaakt bij Google voor alleen de App Lounge. Ik log met dat account dan ook alleen in op de App Lounge, en dat werkt vooralsnog goed. Merk dat ik sinds de update naar /e/OS 4.1.1 op mijn FairPhone wel eens uitgelogd wordt. Maar dat was hiervoor op 3.7.3 en 4.0 niet, dus ik hoop dat het een tijdelijk dingetje is...
Waarom heb je dit gedaan? Heb je betaalde apps?

• Falco
Mit-46 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:34:
[...]

[...]

Waarom heb je dit gedaan? Heb je betaalde apps?
Omdat dat het advies was vanuit /e/OS tijdens installatie. Heb er toen verder niet zo over nagedacht. En ja, ik had ook betaalde apps.

• Keypunchie
  • Niet online
Ik wist niet eens dat je ook een account voor App Lounge kon hebben... Zie het nu dankzij dit topic, blijkbaar ben ik "anonymous" ingelogd :D

Moet zeggen, die App Lounge vind ik vrij sterk punt van e/os. Dat werkt gewoon.

• Joab9000
Ik zag onlangs trouwens ook deze Gigaset telefoon aangeboden op Murena. Heeft iemand hier ervaring mee? Is wel een stuk goedkoper dan Fairphone, maar ook nog steeds Europees en (in theorie) goed repareerbaar. Ook de specs lijken me niet slecht.

• DiedX
  • Nu online
Joab9000 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:20:
Ik zag onlangs trouwens ook deze Gigaset telefoon aangeboden op Murena. Heeft iemand hier ervaring mee? Is wel een stuk goedkoper dan Fairphone, maar ook nog steeds Europees en (in theorie) goed repareerbaar. Ook de specs lijken me niet slecht.
Ik heb er 1. Ama

• Mit-46
Joab9000 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:20:
Ik dacht ook dat die Europees was, maar de eigenaar is sinds enige jaren Chinees ben ik op gewezen.
In hoeverre iemand dit een probleem vind moet een ieder natuurlijk zelf bepalen.

De Fairphone komt ook uit China ondanks Nederlandse eigenaar :)

Verder volgens mij mooi toestel voor de prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Mit-46 op 13-08-2026 13:45 ]

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00

Hele logische punten. Laat mij ze even afgaan
Ik snap je zorg en die heb ik ook. Tot op heden ben ik nog geen apps tegengekomen die niet werken, of die eerst wel werkten, maar toen niet meer. Maar er zijn zeker voorbeelden, zoals die van Volkswagen.

Ik heb zelf daarom een Fairphone 6 gekocht bij Fairphone met stock-Android (dus: geen /e/os) en er zelf /e/os opgezet. Op deze manier, mocht ik in de toekomst vastlopen omdat voor mij kritieke apps niet meer werken, kan ik zelf terug naar stock Android.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat er niet voor elke Google- of Apple-app een één-op-één vervanging bestaat. Google Maps is bijvoorbeeld een geweldig product vanuit gebruikersperspectief. De open-source alternatieven vind ik minder sterk: hoewel de kaart, vaak gebaseerd op OpenStreetMap, vaak zelfs beter is dan die van Google, ontbreekt live verkeersinformatie grotendeels of afwezig, zijn POI's incompleet en is de beschikbare informatie lang niet zo rijk als bij Google Maps. Ook de stembegeleiding (TTS) vind ik van een veel mindere kwaliteit. De alternatieven zijn zeker bruikbaar, maar de gebruikerservaring van Google en Apple is simpelweg beter, wat ook begrijpelijk is, gezien hun budgetten en gebruikersbasis.
Ik ben zelf niet ingelogd in de /e/OS app store, maar via MicroG wel met een Google Account. Dat gebruik ik met name omdat het gezin nog wel in Google zit en ik anders niet in de agenda kom, etc. Ik denk echter niet dat je een Google account nodig hebt als je niets op het Google platform hebt.
Ik heb zelf die ervaring niet, maar ik lees het wel vaak over Android Auto werkend krijgen. Ik denk dat je die workarounds vaker ziet als gebruikers de randen gaan opzoeken en bijvoorbeeld toch Google functionaliteit willen gebruiken op een besturingssysteem waar dat bewust uitgehaald is. Maar het blijft een feit dat men met /e/OS een Google-first besturingssysteem min-of-meer 'hackt' om dat zelfde Google eruit te halen en daarbij kun je inderdaad wel problemen verwachten.

• Joab9000
Mit-46 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:44:
[...]

Ik dacht ook dat die Europees was, maar de eigenaar is sinds enige jaren Chinees ben ik op gewezen.
In hoeverre iemand dit een probleem vind moet een ieder natuurlijk zelf bepalen.

De Fairphone komt ook uit China ondanks Nederlandse eigenaar :)

Verder volgens mij mooi toestel voor de prijs.
Ah dank je voor de aanvulling, ik vind dat wel belangrijk ja :) ik heb 2 jaar geleden Suunto gekocht als Europees alternatief voor Shokz, bleek achteraf dan het van oorsprong Finse bedrijf ook in Chinese handen is... :-(
Alle fabrieken staan sowieso in China, kunnen we niet omheen, maar de eigenaar wel ;-)

• Joab9000
BounceCloud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Hele logische punten. Laat mij ze even afgaan

[...]

Ik snap je zorg en die heb ik ook. Tot op heden ben ik nog geen apps tegengekomen die niet werken, of die eerst wel werkten, maar toen niet meer. Maar er zijn zeker voorbeelden, zoals die van Volkswagen.

Ik heb zelf daarom een Fairphone 6 gekocht bij Fairphone met stock-Android (dus: geen /e/os) en er zelf /e/os opgezet. Op deze manier, mocht ik in de toekomst vastlopen omdat voor mij kritieke apps niet meer werken, kan ik zelf terug naar stock Android.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat er niet voor elke Google- of Apple-app een één-op-één vervanging bestaat. Google Maps is bijvoorbeeld een geweldig product vanuit gebruikersperspectief. De open-source alternatieven vind ik minder sterk: hoewel de kaart, vaak gebaseerd op OpenStreetMap, vaak zelfs beter is dan die van Google, ontbreekt live verkeersinformatie grotendeels of afwezig, zijn POI's incompleet en is de beschikbare informatie lang niet zo rijk als bij Google Maps. Ook de stembegeleiding (TTS) vind ik van een veel mindere kwaliteit. De alternatieven zijn zeker bruikbaar, maar de gebruikerservaring van Google en Apple is simpelweg beter, wat ook begrijpelijk is, gezien hun budgetten en gebruikersbasis.

[...]

Ik ben zelf niet ingelogd in de /e/OS app store, maar via MicroG wel met een Google Account. Dat gebruik ik met name omdat het gezin nog wel in Google zit en ik anders niet in de agenda kom, etc. Ik denk echter niet dat je een Google account nodig hebt als je niets op het Google platform hebt.

[...]

Ik heb zelf die ervaring niet, maar ik lees het wel vaak over Android Auto werkend krijgen. Ik denk dat je die workarounds vaker ziet als gebruikers de randen gaan opzoeken en bijvoorbeeld toch Google functionaliteit willen gebruiken op een besturingssysteem waar dat bewust uitgehaald is. Maar het blijft een feit dat men met /e/OS een Google-first besturingssysteem min-of-meer 'hackt' om dat zelfde Google eruit te halen en daarbij kun je inderdaad wel problemen verwachten.
Bedankt voor de toelichting! Ik gebruik zelf inderdaad geen Google-producten (ook voor Maps een combinatie van Mapy, Magic Earth en Here Wego), dus ben wel al gewoon om "minder goede" apps te gebruiken om Google uit mijn leven te weren.

Ik rij ook niet met de auto, dus Android Auto is niet belangrijk voor mij, en zelfs al zou ik met de auto rijden, ik zou het niet willen gebruiken :-D Dan nog liever mijn zakelijke iPhone met Carplay :-)
Maar de app van Volkswagen is inderdaad een voorbeeld van een app die vroeger wel werkte, en nu niet meer. Die app zelf boeit me uiteraard niet, maar het is als voorbeeld niet echt motiverend... Helaas heb ik over Revolut hetzelfde gehoord/gelezen, dat is wel vervelender. Jullie antwoorden zijn heel helpvol, bedankt daarvoor!

• Mit-46
Pin mij er niet op vast, maar volgens mij is er weinig tot geen verschil tussen Carplay en Android Auto.

Beide delen net zoveel of net zo weinig data.
Het zijn de apps die je gebruikt op jouw telefoon die de data verzamelen/delen.

Android Auto gebruiken zonder Google apps zorgt er dus voor dat je geen data deelt met Google (want het zijn de apps die dat doen).

Ik gebruik zelf TomTom, Flitsmeister en Spotify met Android Auto als ik in de auto zit (maar ook zonder AA wanneer met ik met de motor ben) en die verzamelen allerlei data. :o

[ Voor 22% gewijzigd door Mit-46 op 13-08-2026 15:20 ]

• S91

S91

@Joab9000 Korte aanvulling nog. Hier sinds kort overgestapt op /e/os/ op een Fairphone 6. Ik heb het er net als @BounceCloud zelf opgezet.
Het enige waar ik de backup android telefoon nog voor pak is Chromecast. Alle andere belangrijke dingen werken gewoon. Bankieren (o.a. Revolut) en contactloos betalen (Curve) ook geen issues. Een paar apps weigerden dienst zolang de bootloader nog ontgrendeld was, met name Revolut, N26 en NPO Start, maar werken nu goed.
Er zijn een paar dingetjes waar ik van tevoren even niet over nagedacht had (bijv. Google Find My Device en synchronisatie van contacten) waar ik even een nieuwe oplossing voor moest vinden maar erger dan dat werd het niet. Oja en de Toolstation app wil niet starten, maar volgens mij is dat de enige, met ergens tussen de 100 en 150 apps.

• Joab9000
Hier krijg ik toch weer moed en hoop van, bedankt allemaal!

• danieldk
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Joab9000 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:50:
[...]

Ah dank je voor de aanvulling, ik vind dat wel belangrijk ja :) ik heb 2 jaar geleden Suunto gekocht als Europees alternatief voor Shokz, bleek achteraf dan het van oorsprong Finse bedrijf ook in Chinese handen is... :-(
Alle fabrieken staan sowieso in China, kunnen we niet omheen, maar de eigenaar wel ;-)
In die context is het dan nog wel nuttig om te melden dat Fairphone niet alleen een fabriek in China heeft, maar ook de ontwikkeling van de hardware en de software door een Chinese ODM gedaan wordt (T2Mobile). De eigenaar is natuurlijk wel Nederlands, ze hebben hun hart op de goede plek en ze zijn heel erg supportive w.b.t. alternatieve ROMs.

Voor mijzelf is dit wel een probleem, des te meer omdat de Fairphone Chinese blobs gebruikt voor image processing (van TCL). Maar ik begrijp ook goed dat dit voor andere mensen geen probleem is. Los daarvan zou ik wegens databeveiliging (ook ivm. werk e.d.) geen telefoon willen gebruiken zonder een aparte secure enclave (StrongBox KeyMint). Ook moet ik bij diefstal de telefoon op afstand kunnen leegvegen. Maar mensen hebben verschillende threat assessments op basis van hun persoonlijke omstandigheden.

At any rate, ik denk dat voor /e/OS Fairphone 6 één van de beste opties is, wacht wel met kopen - het gerucht is dat de Fairphone 6+ op 18 augustus uit komt. Of als security heel erg belangrijk is, dan is het (ironisch genoeg) ook de moeite naar een Pixel met GrapheneOS te kijken (dan krijg je de hele meuk, secure element, hardened allocators, MTE, etc.).

[ Voor 14% gewijzigd door danieldk op 14-08-2026 09:19 ]

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste